فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله #جوادی_آملی
📌جلالت و شکوهمندی شهداء
درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 نصاب دینداری
🔸 نصاب دینداری اعتقاد به اصول دین از یك سو، انجام واجب ها و پرهیز از محرمات از سوی دیگر، این یك نصاب لازم است كه هر مسلمانی باید به این اصول معتقد باشد و واجب ها را انجام بدهد و محرمات را ترك كند.
🔸 افزایش در دینداری این است كه اصول را دقیق تر بررسی بكند، مراحل بالاترش را بفهمد و مراحل بالاترش را باور داشته باشد، گذشته از واجب ها مستحب ها را انجام بدهد. آن كه نماز صبح می خواند یك نیم ساعت زودتر بلند می شود نماز شبش را هم می خواند، این راه افزایش در دین است؛ آن كسی كه از محرمات پرهیز می كند سعی می كند از مكروهات هم پرهیز بكند، این یك تكامل دینداری است.
📚 ديدار اساتيد دانشگاه علوم تربیتی تهران با حضرت استاد
تاریخ: 1390/10/07
🔳درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله #جوادی_آملی
📌نصاب دینداری
درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم :
💠 محبوبترينِ بندگان خدا نزد خداوند كسى است كه به حال بندگانش سودمندتر و در اداى حق خدا كوشاتر باشد. همانان كه خوبى و انجام كارهاى نيك محبوبشان است.
💠 أحَبُّ عِبادِ اللّهِ إلى اللّهِ أنْفَعُهُم لِعبادِهِ، و أقْوَمُهُم بحقِّهِ، الّذينَ يُحَبَّبُ إلَيهِمُ المَعروفُ و فِعالُهُ
📗 تحف العقول، صفحه 49
🔳در نشر آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند...
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 لزوم پرورش فکر ساده زیستی در جامعه
✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/
🔸همسر پیامبر بودن مشکل را حل نمیکند چه اینکه همسر لوط راه به جایی نبرد، همسر نوح راه به جایی نبرد که کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا اینها ملعون شدند و معذّب شدند.
🔸فإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنکُنَّ أَجْراً عَظِیماً خُب اگر اینچنین شد، یک زندگی مرفّهی دارند.
🔸سکینت و آرامش منزل به عهده زن است، تهیّه مسکن به عهده مرد است.
🔸مسکن، آشیانهای بیش نیست فرمود خَلَقَ لَکُم مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا
🔸سکینتِ مرد، آرامشِ مرد به همسرِ با ایمانِ اوست، آن وقت در چنین فضای نورانی فرزندان صالح هم تربیت میشوند.
🔸سابق، طلاق جزء نوادر زندگی بود اما الآن متأسفانه طلاق پشت سر هم است، اینها فاجعه است.
🔸پرورش این فکر [سادهزیستی] اول باید از حوزه شروع بشود، بعد از فضای دانشگاه بعد در جامعه؛ که امیدواریم خدا این نظام را به برکت صاحب اصلیاش ـ انشاءالله ـ از هر خطری حفظ بکند.
«و الحمد لله ربّ العالمین»
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات25 الي 29
🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند..
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فیل
#سوره_فیل
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:معرفی محتوای اجمالی سوره فیل
▪ خداوند در این سوره به داستان اصحاب فیل اشاره میکند که به قصد خرابکردن کعبه از سرزمین خود حرکت کردند و خداوند با فرستادن مرغان ابابیل آنان را هلاک کرد. مرغان با باریدن کلوخهای سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند، به گونهای که همچون برگ جویدهشده شدند.
▪ به این مناسبت این سوره را سوره فیل مینامند که داستان اصحاب فیل را توصیف میکند. گاهی نیز این سوره را سوره «الم تر» مینامند، به این مناسبت که با این عبارت آغاز میشود.
▪ سوره فیل جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، نوزدهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و پنجمین سوره است و در جزء ۳۰ قرآن جای دارد.
▪ سوره فیل ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۹۷ حرف دارد. این سوره جزو سورههای کوتاه و از سورههای مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) قرآن است. سوره فیل از سورههایی است که همه آیات آن یکجا بر پیامبر(ص) نازل شده است
🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند..
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فیل
#سوره_فیل
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:معرفی اجمالی سوره فیل
▪ بنابر نظر برخی از مراجع تقلید اگر کسی بخواهد سوره فیل را در نمازهای واجب یومیه بعد از حمد بخواند، بنابر احتیاط باید این سوره را به همراه سوره قریش بخواند؛ چراکه این دو سوره در حکم یک سورهاند.
▪ در فضیلت تلاوت سوره فیل از جمله از امام صادق(ع) نقل شده است خواندن آن در نمازهای واجب موجب میشود در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت دهند كه او از نمازگزاران بوده است و ندا دهنده در روز قیامت ندا میدهد كه درباره بندهٔ من بهراستی شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم. او را وارد بهشت كنید و او از كسانی است كه خداوند او و كارهایش را دوست میدارد.
▪ در برخی از روایات، برای خواندن سوره فیل خواصی بیان شده است، از جمله رهایی از شر دشمن و مبتلانشدن به مسخ و تهمت
🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند..
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فیل
#سوره_فیل
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:معرفی اجمالی سوره فیل
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفِيلِ «1» أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ «2» وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابِيلَ «3» تَرْمِيهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ «4» فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ «5»
آيا نديدى كه پرودگارت با ياران فيل (كسانى كه سوار فيل شده و براى انهدام مكه آمده بودند) چه كرد؟ آيا نيرنگشان را بىاثر نساخت؟ خداوند بر سر آنان پرندگانى را فوج فوج فرستاد. كه بر آنان سنگريزههايى از گل سفت پرتاب كردند. پس آنان را مثل كاه خورد شده قرار داد.
🔅🔅🔅
▪️ بر خلاف آنچه در ميان مردم مشهور شده است، «أَبابِيلَ» نام پرندهاى خاص نيست، بلكه به معناى دسته دسته و گروه گروه است. «طَيْراً أَبابِيلَ» يعنى پرندگانى فوج فوج در دستههاى پراكنده بر سر آنها فرود آمدند. كلمه «طَيْراً» به معناى جنس پرندگان است، نه به معناى مفرد پرنده.
▪️ در شأن نزول اين آيه مىخوانيم: پادشاهى به نام ابرهه در يمن معبدى از سنگ مرمر ساخت و دستور داد مردم آن را زيارت و طواف كنند. مرد عربى به اين معبد جسارت كرد. او لشكرى فيل سوار را تا نزديك مكه آورد تا به انتقام آن جسارت، كعبه را خراب كند.
▪️ خداوند نيز پرندگانى را كه در منقارشان سنگريزهاى داشتند به سوى آنان فرستاد. با بارش سنگريزهها، لشكر ابرهه مانند كاه خورد شده به زمين ريختند و نابود شدند. آن سال را عام الفيل ناميدند و پيامبر اسلام نيز در همان سال به دنيا آمد. «1»
▪️ اصحاب فيل هم خورد شدند، هم تحقير. «كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ» تشبيه به كاهى كه خوراك حيوان شده يعنى سرگين، بدترين تحقير است.
«1». در سال 1358 شمسى، به دنبال پيروزى انقلاب اسلامى در ايران و اشغال سفارت آمريكا توسط دانشجويان مسلمان، آمريكا براى آزادى گروگانهاى خود و ساقط كردن رژيم اسلامى، تعدادى هواپيما و هلىكوپتر را به سوى ايران فرستاد امّا به اراده خداوند شنهاى كوير طبس چنان طوفانى ايجاد كردند كه بخشى از هواپيماها زمينگير شدند و خلبانان آنها سوختند و بخشى هم پا به فرار گذارده و منطقه را ترك كردندآنها را نابود كرد.
🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند..
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(71)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 12 ـ مرتبهي كامل حمد
✅13 ـ تفسير عالمين و كثرت عوالم
◀️عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «ربّ العالمين وهم الجماعات من كل مخلوق من الجمادات والحيوانات... »[ نورالثقلين، ج1، ص17.].
◀️عن أبى جعفر (عليه السلام): «... لعلك تري أن الله إنّما خلق هذا العالم الواحد أو تري أن الله لم يخلق غيركم. بلي والله لقد خلق ألف ألف عالم وألف ألف آدم، أنت في آخر تلك العوالم وأولئك الآدميّين»[ همان، ص16.].
🔅اشاره: موجود مادي گذشته از حدوث ذاتي محكوم به حدوث زماني است و حدوث زماني براي هر موجود طبيعي، ذاتي (به معناي متن هويّت نه به معناي ماهيّت) است؛ زيرا بر اساس حركت جوهري، هيچ موجود مادي بقا و ثبات ندارد، چه رسد به دوام و قِدَم؛ ليكن براي فضل و فيض خداي سبحان حدّي نيست و تكرّر عوالم و تعدّد جهانهاي امكاني كه لازمهي دوام فيض خداست، هرگز با حدوث مستفيض منافات ندارد و همان طور كه قبلا ً بيان شد، مراد از كلمهي «عالمين» همهي مراحل و اَنحاي وجود و موجود امكاني است، نه خصوص عوالم انساني؛ زيرا قرآن كريم «ربّ العالمين» را به پروردگار همهي نظام گستردهي كيهاني و انساني معنا كرده است و به تعبير ديگر هر جا قلمرو رحمت خداست، مشمول «عالمين» است و چون رحمت خدا همهي اشيا را در بردارد: (رحمتي وسعت كلّ شي ء) [، مراد از عالمين، سراسر نظام امكاني است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom)
#نهج_البلاغه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌جامعه علوی
🔸 اگر جامعه بخواهد جامعه علوی بشود، مهم ترین راهش این است كه حوزه و دانشگاه با نهج البلاغه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مأنوس باشند اوّلاً و نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم این است كه این كتاب در هر دو ارگان تدریس بشود ثانیاً و نحوه تدریس این كتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح باشد، چون نهج البلاغه یك بخش آن خطبه های حضرت است، یك بخش آن نامه های حضرت است و یك بخش آن كلمات حكیمانه; هر كدام از اینها هم در دو سطح هستند: یك سطح متوسط, یك سطح خیلی عالی، چون در كلمات حضرت حرف های نازل اصلاً نیست. آن سطح متوسط این سه بخش را یعنی بخش خطبه ها, نامه ها و كلمات را برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس كنند، این كتابی نیست كه با بنای عقلا و فهم عرف و لغت حلّ شود، الاّ ولابد یك استاد عمیقِ عریق می طلبد. آن بخش دوم و بخش عالی اش را چه در سطح دانشگاه, چه در سطح حوزه برای آن نهاد عالی تدریس بشود، ما نهج البلاغه را خیلی تنزّل بدهیم بشود در سطح رسائل و كفایه, رسائل برای متوسطین است كفایه برای كسانی است كه به سطح عالی رسیده اند.
🔸 اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود, احكام از یك طرف, اخلاق از طرف دیگر, حقوق از طرف سوم، استقلال و انقلابی گری نظام از طرف چهارم حفظ شود، این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت حلّ نخواهد شد، الاّ و لابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است از علم كاری ساخته نیست، علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می دهند كه از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل، آنچه از جامعه ساخته است از عاقل ساخته است نه از عالم. در قرآن كریم می بینید در عین حال كه برای علم حرمت قائل است، می فرماید این علم, مقدمه است، ابزار كار است ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾؛[1] اما ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛[2] یعنی هیچ كس بالا نمی رود، مگر اینكه نردبان علم در دست او باشد، از نردبان هیچ كار ساخته نیست، آن بالارونده است كه از نردبان بالا می رود وگرنه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»؛[3] فرمود خیلی از درسخوانده ها هستند كه كُشته جهل خود هستند.
[1] . سوره عنکبوت، آیه43.
[2] . سوره عنکبوت، آیه43.
[3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107.
🔅🔅🔅
🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند..
@rahighemakhtoom
💠 راه آزادی
🔸 ما از چه راهی آزاد می شویم؟ چه چیزی ما را در بند می كند؟ ما می خواهیم از چه چیزی آزاد بشویم؟ گناه یك غل و یك زنجیری و یك سلسله ای در دوش، گردن و پای ماست كه ما را می بندد. در سورهٴ مباركهٴ یس آمده است: ﴿وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدیهِمْ سَدَّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدَّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ﴾[1] یا اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾.[2]
🔸 این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غلِ جامعه بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها جای را نمی بینند اینها «مُقمح» اند، سر به هوا هستند و جایی را نمی بینند، خب پس زنجیر و غل از گناه برمی آید.
[1] . سورهٴ یس، آیهٴ 9.
[2] . سورهٴ یس، آیهٴ 8.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جامعة الزهرا
تاریخ: 1374/02/12
🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند.
🆔 @rahighemakhtoom
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله #جوادی_آملی
📌راه آزادی
درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom