eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
1.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فصل رهایی (۱۹) _ بهشت، ساختنی است دنیا و و ، از هر کسی بر می آید؛ اما سازی کار هر کسی نیست. بهشت که ساخته نیست! در وجود مبارک (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این معروف هست که وجود مبارک حضرت دید که این ها آجرهایی که (لِبنَهً مِن ذَهَب و لِبنَهً مِن فِضّه)، با آن آجرها دارند این ها و غُرَف مَبنیّه را می چینند؛ گاهی می چینند، گاهی آرام می شوند. منتظر اند، باید بیاید تا اینها بچینند. فرمود: مصالح چه چیزی است؟ عرض کرد: ، ، ؛ هر کار خیری که انسان مومن انجام می دهد، آجر می شود؛ به می دهند؛ اینها غُرَف مَبنیّه را می چینند. پس انسان است در ساختن بهشت. 🔶️ ر.ک وسائل الشیعه / جلد ۷ / صفحه ۱۸۸ و ۱۸۹ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۷/۰۲/۲۴ @rahighemakhtoom
. بی‌تردید، عظمت شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) در حد و مرتبه‌ای از اعتلا بود که از توانایی شناخت بیشتر توسط مردم دوران خود، بسیار به دور بود. آنان می‌پرسیدند: این کیست؟ شاید هم برخی از نابخردان که ماهیت انسان در نظرشان، همان جانوران انسان‌نما مانند خودشان بوده است، سؤال را این‌گونه مطرح می‌کردند: این چیست؟ آیا انسانی که ماهیت او در یک جامعه مورد سؤال قرار گرفته و نمی‌داند کیست یا چیست، گمنام نیست؟ عبارتی از جبران خليل جبران در این‌باره نقل شده که بسیار مفید است: «علی‌بن ابیطالب شهید عظمت خود بود. او چشم از این دنیا بربست و اشتیاق به پروردگار در دلش بود. عرب، حقیقت مقام و ارزش او را نشناخت، تا اینکه انسان‌هایی از همسایگان فارس آنان (از همسایگان عرب) که میان جواهر و سنگریزه فرق می‌گذاشتند، برخاستند و تا حدودی او را شناختند. علی‌بن ابیطالب از این دنیا رفت، پیش از آنکه رسالت خود را کامل و وافی به دنیا برساند، ولی من علی را مجسم می‌کنم که در حال تبسم، چشم از این زمین پوشیده است. او مانند آن پیامبران بينا از دنیا رفت که به جوامعی آمده بودند که جوامع آنان نبوده است، و به مردمی مبعوث شده بودند که مردم آن پیامبران نبودند، و در زمانی ظهور می‌کردند که زمان آنان نبوده است. اما برای پروردگار تو در ارسال این رسولان و در زندگی علی در میان آن قوم، رازی نهفته است.» بنابراین، می‌توان قاطعانه گفت: علی‌بن ابیطالب(ع) در زمان خود گمنام و مجهول زیسته است؛ یعنی او را نشناخته‌اند. اینکه بعضی از نویسندگان چیره‌دست دوران ما می‌گویند: فرزند ابیطالب غریب زمان خود بوده است، یکی از روشن‌ترین دلایل همین معناست که شخصیت آن بزرگ بزرگان برای مردم جامعۀ آن روز، خصوصاً برای مردم سرزمینی که علی در آنجا چشم به دنیا گشوده بود، نه تنها مجهول بود، بلکه او را سخت ناراحت کردند؛ به طوری که در موقع وارد شدن ضربت بر سر مبارکشان فرمودند: فزت ورب الكبة؛ سوگند به خدای کعبه! نجات پیدا کردم (به هدفم نائل شدم) جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۷، ص ۲۵۱، چاپ اول، ۱۳۹۸ ☘التماس دعا دوستان خدا اجرتون بده @rahighemakhtoom
نکات جزء۱۹ سوره فرقان ۱-دوست خوب انتخاب کن ،دوست بد در دنیا تو را گمراه و در آخرت گرفتار عذاب خواهد کرد(۲۸-۲۹) ۲- در زندگی قرآن را رها نکن ،در قیامت پیامبر شاکی میشود(۳۰) ۳- نفست را معبود خودت قرار نده(۴۳) ۴- از کافران اطاعت نکن(۵۲) ۵- با آرامش و بی تکبر راه برو(۶۳) ۶- اگر انسان جاهل و بی عقلی با تو حرف زد ،او را سالم ساز(۶۳) ۷- شبانگاه برای خدا سجده کن و قیام نما(۶۴) ۸- خودت را در مقابل عذاب جهنم واکسینه کن(۶۵) ۹- انفاق میکنی،نه اسراف کن و نه سختگیری کن(۶۷) ۱۰- شهادت به باطل نده(۷۲) ۱۱- اگر با کار لهو و بیهوده برخورد کردی،بزرگوارانه و با بی اعتنایی از آن بگذر(۷۲) ۱۲- دعاکن: خدایا از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده(۷۴) ۱۳- از خدا بخواه الگو و پیشوای پرهیزگاران شوی (۷۴) ۱۴- دعا کن،و الا خداوند ارجی برایت قائل نیست(۷۷) سوره شعراء ۱۵-وقتی وظیفه ات را نسبت به کسی انجام میدهی منت سر او نگذار (۲۲) ۱۶-اگر باور کنی که روزی به سوی پروردگارت باز می گردی از تهدید و برنامه های دشمن نمیترسی (۵۰) ۱۷-در بن بست ها نا امید نباش یقینا خدا هست و تو را هدایت میکند (۶۲) ۱۸-همه چیز دست خداست خلقت،هدایت،اطعام،شفا،مرگ،زندگی ،بخشش گناهان (۷۸-۸۲) ۱۹-از خدا بخواه در میان امت های آینده ذکر خیری از تو قرار دهد (۸۴) ۲۰-روز قیامت مال و فرزند هیچ سودی ندارد ، فقط با قلب سلیم به پیشگاه خدا برو(۸۸-۸۹) ۲۱-فرمان مسرفین ،کسانی که در زمین فساد میکنند و اصلاح نمی کنند را اطاعت نکن (۱۵۱-۱۵۲) ۲۲-کاری نکن که پشیمان شوی چون گاهی حتی با پشیمانی عذاب الهی نازل میشود(۱۵۷-۱۵۸) ۲۳-در زمین نه فساد کن و نه دیگران را فاسد کن (۱۸۳) ۲۴-خویشاوندان نزدیکت را انذار کن (۲۱۴) ۲۵-بال و پر خود را برای مومنان بگستران(۲۱۵) ۲۶-بر خدا توکل کن که عزیز و رحیم است (۲۱۷) ۲۷-از کسانی که گمراهان از آنان پیروی میکنند ، پیروی نکن چون در زندگی سرگردان میشوی (۲۲۴-۲۲۵) ۲۸-از کسانی که سخن میگویند و به آن عمل نمی کنند پیروی نکن(۲۲۶) سوره نمل ۲۹-هر وقت خدا به تو نعمتی داد او را ستایش کن و بگو الحمدالله (۱۵) ۳۰-اگر کسی با تو نامناسب حرف زد ؛تبسم کن و با شکر نعمت های الهی رفتاری که موجب رضایت خدایت انجام بده (۱۹) ۳۱-هر وقت کسی خبری آورد تحقیق کن ببین راست میگویید یا خیر (۲۷) ۳۲-هر وقت خواستی برای کار مهمی تصمیم بگیری اول مشورت کن (۳۲) ۳۳-را نجات از عذاب الهی ایمان و تقوا است (۵۳) ۳۴-مواظب باش هیچ وقت دشمن تو را با کمک مالی فریب ندهد(۳۶) @feiz114
📌استجابت دعا ▪️ روز نوزدهم ماه مبارک رمضان است، فضیلت هایی که برای شب قدر است برای روز قدر هم هست و از طرفی هم سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه افضل صلوات المصلین) است. بحثی که قبلاً مطرح بود مناسب است که با بیانات حکیمانهٴ آن حضرت ادامه پیدا کند؛ بحث دربارهٴ اسرار عبادات بود که برای هر عبادتی سرّی است. وقتی از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ فرمود : «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ‏»؛[1] فاصلهٴ بین آسمان و زمین را دو چیز می تواند پر کند و با دو واحد می شود این فاصله را تعیین کرد: یکی نگاه چشم و یکی دعای مظلوم؛ یعنی فاصلهٴ بین آسمان و زمین به اندازه ای است که شما به یک نگاه می بینید «مَدُّ الْبَصَرِ» یعنی پایان دید شما همان آسمان است به مقداری که چشم می بیند این ناظر به آسمان ظاهری، اما دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان را یعنی آن سرّ آسمان و باطن آسمان را می پیماید، این راجع به سرّ اوست. همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید هر چیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی، فاصلهٴ بین زمین و آسمان یک ظاهری دارد که آن ظاهر را با چشم می توان دید و طی کرد و یک باطنی دارد که آن را باید با عمل دل پیمود، نه با دید بصر! فرمود دعای مظلوم به آسمان می رسد، فاصلهٴ بین زمین و آسمان دعای مظلوم است؛ یعنی دعای مظلوم یقیناً به سماوات می رسد. همان طوری که دید چشم به آسمان ظاهر می رسد، آهِ مظلومانهٴ مظلوم هم به باطن آسمان و سرّ آسمان می رسد. ▪️ امیرالمومنین علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) در جواب آن سوال که بین زمین و آسمان چقدر فاصله است، هم به آسمان ظاهری اشاره کرد و هم به سرّ آسمان که آسمان باطنی است، فرمود: «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ‏»؛ به مقدار یک نگاه فاصلهٴ بین زمین و آسمان ظاهری است و دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان باطنی و معنوی است. ▪️ اگر کسی خواست دعا کند که به باطن آسمان برسد و یقیناً مستجاب بشود، راهش این است که تمام علاقه ها و امیدهایش را که به غیر خدا تعلق گرفته بود قطع کند و هر اندازه که انسان موحّد است دعای او مستجاب است! خدای سبحان دعای موحّد را رد نمی کند. به هر اندازه که انسان موحّد است، به اندازهٴ توحید او دعا مستجاب است. [1] . الغارات (ط - القدیمة)، ج1، ص112. @rahighemakhtoom 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 15 تاریخ: 1363
برشی از کتاب گرانسنگ (120) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📈 تفسير ✅استقامت و اِستواي صراط ✔️صراط الهي در اين آيه‌ي كريمه به «استقامت» و در آيه‌ي (فستعلمون مَن أصحاب الصّراط السَّوِيّ... ) [سوره‌ي طه، آيه‌ي 135.]به «اِستواء» وصف شده است و هر دو تعبير ناظر به آن است كه صراط الهي هيچ گونه اعوجاجي ندارد و هيچ شيطاني را بدان دسترسي نيست، تا در آن تخلّف يا اختلافي پديد آورد. تخلف آن است كه در يك سلسله، مثلاً، حلقه اي مفقود باشد و اختلاف آن است كه به جاي حلقه‌ي اصلي، حلقه اي كاذب و بدلي قرار گيرد. مقاطع و حلقات صراط مستقيم از هر دو آسيب مصون است؛ يعني نه حلقه هاي آن بريده و گسسته است و نه در جاي حلقات اصيل آن، حلقه اي كاذب و بدلي نشسته است؛ ولي راههاي انحرافي، مبتلاي به هر دو آسيب يا دست كم يكي از آنهاست. ✔️مصونيت صراط مستقيم از دستبرد شيطان، به روشني در قرآن كريم آمده است. شيطان پس از رانده شدن، به خداوند گفت: (ربّ بما أغويتني لأزيِّنَنَّ لهم في الأرض ولأُغوِيَنّهم أجمعين إلاّ عبادك منهم المخلَصين قال هذا صراطٌ عَلَيَّ مستقيمٌ) [سوره‌ي حجر، آيات 41 ـ 39.]؛ خدايا چون مرا گمراه كردي زشتيها را در زمين براي انسانها مي آرايم و همه را به كام گمراهي مي كشانم، مگر بندگان مخلَص تو را كه نسبت به آنان تزيين و اِغوا ندارم. انسان كه زيبا پسند و گرفتار خواسته هاي دل است، فريفته‌ي اين زيباييها شده، از حركت به سوي خدا باز مي ماند. خداوند سبحان در پاسخ فرمود: خود عهده دار حفظ اين راه بوده، به دست تو نمي سپارم. ✔️ممكن است شيطان، سالكانِ صراط مستقيم را مجذوب كرده، از راه باز دارد، اما هرگز توان دسترسي به اصل راه را ندارد؛ زيرا مصاديق صراط مستقيم در جهان عيني همان «دين»، «قرآن» و «پيشوايان معصوم» هستند و اينها از دسترس شيطان مصونند. در همين آيه‌ي كريمه نيز جمله‌ي (إلاّ عبادك منهم المخلَصين) اعتراف به عجز از دستبرد به صراط است؛ زيرا صراط مستقيم مسير همان عباد مخلَص است. ✔️پس، از طرفي شيطان را به صراط مستقيم راهي نيست و از سوي ديگر پيامبر و خدا بر صراطِ مستقيمند. خداي سبحان به رسول خود مي فرمايد: توبر صراط مستقيمي: (إنّك علي صراط مستقيم) و كارهاي خود را نيز بر صراط مستقيم معرفي مي كند: (ما من دابة إلاّ هو آخذ بناصيتها إنّ ربّي علي صراط مستقيم). بنابراين، انحراف مربوط به راهيان است، نه خود راه؛ آن هم راهياني كه به مرتبه‌ي اخلاص (إلاّ عبادك منهم المخلَصين) نرسيده باشند وگرنه شيطان را به حريم پاك وجود مخلَصان راهي نيست. 📝تذكّر: مستقيم بودن صراط، گذشته از مضمون قبلي، مطلب ديگري را كه همان استقامت و پايداري سالك باشد به همراه دارد: (الّذين قالوا ربّنا الله ثم استقاموا). 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم ☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانسنگ (121) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅1 ـ ستايش و خواهش در سوره‌ي حمد همان گونه كه سوره‌ي مباركه‌ي حمد از نظر غيبت و خطاب به دو بخش تقسيم شد[ر.ك ابتداي بحث تفسيري آيه‌ي «إيّاك نعبد»، ص 416.]، از نظر محتوا نيز تقسيم ديگري دارد و آن تقسيم به ستايش و خواهش است؛ بخش اول سوره، ستايش عبد نسبت به مولاست و او را با اوصافي چون «الله»، «ربّ العالمين»، «الرّحمن»، «الرّحيم» و «مالك يوم الدّين» مي ستايد و اين اوصاف را نشانه‌ي محمود بودن او مي داند. بخش دوم كه از آيه مورد بحث آغاز مي شود، خواهش و مسئلت عبد از مولاست و از او هدايت به صراط مستقيم را مي طلبد. 🔅🔅🔅 ✅2 ـ راهيابي يا هدفداري؟ هدايت دو مقابل دارد: يكي «ضلالت» و ديگري «غوايت». هدايتي كه در برابر ضلالت است مربوط به «راه» است. كسي كه راه را به درستي شناخته، آن را درست مي پيمايد، ره يافته و «مهتدي» است و كسي كه آن را نشناخته يا به درستي طي نمي كند گمراه و «ضالّ» است. اما هدايت در برابر غوايت مربوط به «هدف» است و بنابراين، هدايتِ به اين معنا همان هدفداري، و غوايتْ بي هدفي است. «غيّ» و «غاوي» انسان بي هدف است. بر اين اساس كساني كه هدف دارند، ولي راه رسيدن به آن را نمي دانند «ضالّ» و آنان كه مقصد و مقصود را نمي شناسند «غاوي» هستند. هدايتي كه در آيه‌ي كريمه‌ي (اهدنا الصّراط المستقيم) مطرح است، چون از طرفي در برابر ضلالت قرار گرفته است: (... ولا الضّالّين) و از سوي ديگر هدايت به «صراط» است، از نوع اوّل و مربوط به راه و به معناي «راهيابي» است، ليكن قيد استقامت با وصف سالكانِ مخصوص كه بعداً بازگو مي شود، مستلزمِ هدفمند بودن است. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم ☘️☘️☘️
(گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 📌نگاشت12:نکته ها و پیام های آیات 20تا 26 سوره غاشیه فَذَكِّرْ إِنَّمَآ أَنتَ مُذَكِّرٌ*لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ*إِلَّا مَن تَوَلَّى‏ وَكَفَرَ*فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ*إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ*ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُم‏ پس تذكّر بده كه همانا تو تذكّر دهنده‌اى،و بر آنان سیطره و تسلّطى ندارى (كه به ایمان آوردن مجبورشان كنى).مگر آن كس كه روى گرداند و كفر پیشه كرد.كه خداوند او را به بزرگترین عذاب مجازات مى‌كند.همانا بازگشت آنان به سوى ماست.آنگاه حسابشان بر ماست. 📝 نکته ها : 📁 تذكّر براى اتمام حجت است تا كافران در قیامت نگویند: «لولا ارسلت الینا رسولاً فنتّبع» خدایا! چرا براى ما هشدار دهنده‌اى نفرستادى، كه از او پیروى كنیم. البتّه جز صاحبان خرد از این تذكّرها پند نمى‌گیرد. «انّما یتذكّر اولوا الالباب» 📁 در سوره قبل (سوره اعلى) خداوند به پیامبرش دستور تذكّر داد و فرمود: تو تذكّر بده كه هر كس خشیت دارد متذكّر مى‌شود و افراد شقى از تذكّر دورى خواهند كرد و به بزرگترین عذاب گرفتار خواهند شد. «یتجنّبها الاشقى الّذى یصلى النّار الكبرى» 📁 در این سوره نیز مى‌فرماید: تو تذكّر بده ولى بدان كه گروهى اعراض خواهند كرد و به عذاب اكبر گرفتار خواهند شد. «الاّ من تولّى و كَفَر فَیُعذّبه اللّه العذاب الاكبر» به هر حال «نار كبرى‌» در سوره اعلى و «عذاب اكبر» در این سوره، كیفر كسانى است كه تذكّرپذیر نیستند و پند و اندرز الهى را پشت گوش مى‌اندازند. 🔹 «مُصیطر» از «سطر» و «سیطره» به كسى گفته مى‌شود كه افراد تحت امر خود را به بند مى‌كشد و آنان را در جهتى كه خود مى‌خواهد تنظیم مى‌كند. 📁 امام صادق علیه السلام فرمود: «كلّ امّة یحاسبها امام زمانها و یعرف الائمة اولیائهم و اعدائهم بسیماهم»حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سیمایشان مى‌شناسند، همان گونه كه در سوره اعراف چنین آمده است: «و على الاعراف رجال یعرفون كلا بسیماهم» 📁 در زیارت جامعه خطاب به معصومین‌علیهم السلام نیز مى‌خوانیم: «و ایاب الخلق الیكم و حسابهم علیكم» رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست. از امام كاظم و امام باقر و امام هادى‌علیهم السلام نیز این معنا نقل شده است. 🔹 جمله «الاّ من تولّى و كفر»، استثناء از جمله‌ى «انّما انت مذكّر» است. یعنى اى پیامبر! تو تذكّر دهنده‌اى، جز آن كه كفر ورزد كه تذكّر تو در او اثرى ندارد. امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از عذاب اكبر، عذاب شدید و ابدى است. 📈 پيام ها : ✅ 1- پیامبر، مأمور به وظیفه است نه نتیجه. «انّما انت مُذكّر» (پیامبرصلى الله علیه وآله براى هدایت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذكّر است.) ✅ 2- وظیفه پیامبران، تذكّر است نه تسلط و تحمیل عقیده. «لَسْت علیهم بمصیطر» ✅ 3- بى‌اعتنایى مردم، وظیفه را ساقط نمى‌كند. «انما انت مذكّر لَست علیهم بمصیطر» ✅ 4- منشأ كفر، عناد و لجاجت و روى گردانى از حق و حقیقت است. «من تولّى و كفر» ✅ 5 - قهر خدا درجاتى دارد. «العذاب الاكبر» ✅ 6- فرار از قهر الهى براى هیچكس امكان ندارد. «انّ الینا ایابهم» ✅ 7- حسابرسى از سنّت‌هایى است كه خداوند بر خود واجب كرده است. «انّ علینا حسابهم» 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم ☘️☘️☘️
📕قایق زندگی وبندگی 📕 ✅:📣 🔅🔅🔅 @dianatteb @rahighemakhtoom بهترین حاجت معنوی در شب های قدر ، درخواست محبت الهی است ،چرا که منشأ بدبختی ها و ظلمتها (از ضعف ایمان تا بی نمازی و عادی شدن گناه و لذت نبردن از انس با خدا و دعا ) خالی بودن قلب از محبت است محبت اکسیر شگفتی است که بن بست ها را فتح و بحرانها را حل و موانع را کشف کرده و برطرف می کند عارف نامدار سیدعلی قاضی که کوهی بود از عظمت توحید در قنوت نمازش این دعا را زمزمه می کرد : اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ وَ حُبَّ مَن‏ یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل‏ حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوستشان داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی من بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد من قرار بده. 🔸این قافله از صبح ازل سوی تو رانند تا شام ابد نیز به سوی تو روانند 🔹سرگشته و حیران همه در عشق تو غرقند دل سوخته هر ناحیه بی تاب و توانند ☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom 📌 جایگاه معارف الهی 📁 وجود مبارک حضرت امیر فرمود دل ‌ها سه طور است: بعضی خالی است، چون قرآن کریم فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾،[1] دل‌ ها خالی است، چیزی در دلش نیست، دنبال بازی کردن است، کاری به دل ندارد، بازی است؛ حالا یا بازی سیاسی است یا بازی تجاری است، بازی است. «لعب» را «لعب» گفتند چون با لعاب هم‌ خانواده است، هیچ انسان تشنه ‌ای با لعاب دهان سیر نمی‌ شود و این لعاب دهان یک لحظه کف می ‌کند بعد رد می ‌شود، ماندنی نیست! اصلاً «لعب» را «لعب» گفتند، برای همین است. با بازی انسان، غیر از اینکه خسته بشود خواسته‌ اش که تأمین نمی ‌شود. همه چیزها بازی است، حیات دنیا بازی است، مگر رادمردانی که از اینجا رخت بر بستند، نه بی راهه بروند، نه راه کسی را ببندند. این راه باز است. 📁 حضرت فرمود یک عده دل ‌ها خالی است، برابر این آیه که فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾ خالی است و چیزی داخل آن نیست. یک عده نه، راه‌ های کج رفتند، هم راه دیگران را بستند هم راه خودشان را کج کردند، این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ است، ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾[2] این دل پُر از بیماری ‌ها و مار و عقرب است. اگر دل ز یاد تو غافل نشیند ٭٭٭ خدنگ بلا بر دلِ دل نشیند[3] حالا ما چرا چنین دلی داشته باشیم که خدنگ بلا بشیند؟ فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾، این گروه دوم هستند. 📁 اما سفارش بیان نورانی حضرت امیر(سَلامُ الله عَلَیه) که فرمود: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛[4] بسیاری از افراد وقت ملاقات خصوصی از حضرت می‌ خواستند که فرصت نداشت؛ ولی شبی دست کمیل را می ‌گیرد از مسجد کوفه بیرون می ‌برد، در همان بیابان اطراف کوفه این بیانات نورانی را دارد که بخشی از اینها در نهج البلاغه آمده است. فرمود: کمیل! «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ این دل ظرف است، مواظب باش در این ظرف جز معارف الهی چیزی در این دل قرار ندهید! بهترین دل، دلی است که ظرفیتش بیشتر باشد، یک؛ مظروف ارزنده‌ تری تهیه کند، دو. [1]. سورت ابراهیم، آیه43. [2]. سوره بقره، آیه10. [3]. دیوان هاتف اصفهانی. [4]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت147. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/01/22 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 182 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 🔅🔅🔅 📈 اصل سوم. آب زندگاني باراني نيست كه از بالا ببارد و آب چشمه يا چاه نيست كه از پايين بجوشد، بلكه حقيقتي است كه به صورت قانون الهي و نيز به عنوان انسان كامل معصوم ظهور مي كند. پيام قرآن كريم درباره حيات بخشي دين خدا چنين است: (يا ايُّها الذين آمنوا اِستجيبوا لله ولِلرَّسول اذا دَعاكم لما يحييكم) [سوره انفال، آيه 24.]؛ يعني ره آورد دين، نه تنها افيون و مخدّر نيست، بلكه نيروي محرّك و عامل حيات و پويايي است. 📁 پيام رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم درباره حيات بخشي جريان امامت و پويايي معرفت امام زمان(عليه‌السلام) چنين است: «مَن ماتَ ولَمْ يَعْرِفْ امام زمانه ماتَ ميتةً جاهليّة» [وسائل الشيعه، ج16، ص246.]؛ هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، مرگ او مردن جاهليت است و چون مرگ عصاره زندگي است، اگر مردن كسي جاهلي بود، معلوم مي شود كه حيات او نيز جاهلي بوده؛ يعني فاقد حيات معنوي و انساني بوده است. معلوم مي شود كه معرفت امام زمان(عليه‌السلام) باعث حيات معقول و انساني خواهد بود و چنان حيات معقول و انساني، مردنِ معنوي و انساني را كه همان هجرت از طبيعت به فراطبيعت و انتقال از سِجْن دينا به خُلد آخرت است، به همراه دارد: تو گمان مي بري كه شيران نيز چون سگان از برون در ميرند همه روشن شوند چون خورشيد چونك در پاي آن قمر ميرند[ديوان شمس تبريزي.] ▫ اگر جاهليتِ كهن با نبوّت زدوده شد، جاهليت جديد با امامت به محاق مي رود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 183 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 🔅🔅🔅 📈 اصل چهارم. معرفت امام زمان(عليه‌السلام) مراتبي دارد كه تأثيرگذاري آنها در رُفْتَنِ غبار جاهليت و زدودن گَردِ تحجّر و ارتجاع يكسان نيست و سهم آنها در احياي تراث پيامبران پيشين مساوي نخواهد بود، چه اينكه آثار آنها در تبيين انتظار صحيح و تعليل و حمايت از آن همسان نيست، مثلاً شناخت شناسنامه اي امام زمان(عليه‌السلام) و معرفت تاريخ تولّد و زمان غيبت صغري و كبري، هرگز به مثابه معرفت معناي امامت و شناخت حقيقت ولايت و انطباق انحصاري آن شخصيّتِ حقوقي در فلان شخصيّت حقيقي... نخواهد بود، لذا حضرت علي بن ابيطالب اميرمؤمنان(عليه‌السلام) چنين فرمود: «اِعْرِفوا اللّهَ باللّهِ والرسولَ بالرسالةِ واولي الامر بالأمر بالمعروف والعدل والاحسان» [الكافي،ج 1، ص 85.]؛ يعني خداوند را به خداوندي و الوهيت بشناسيد، پيامبر را به پيامبري و رسالت بشناسيد و ولي امر امت اسلامي را به اتصاف به حقيقت معروف و عدل و احسان و به امر به آن فضائل بشناسيد. 📐 همان طوري كه براي معرفت خداوند راه هاي فراواني است و بهترين آن روش ها طريق صدّيقان است كه خداوند را با خود او مي شناسند، مانند آنكه آفتاب را نه از خبر ديگران مي شناسند و نه از راه گرما و نه از طريق روشني هوا، بلكه او را از راه مشاهده خود او مي شناسند؛ چون سخن در وصف اين حالت رسيد هم قلم بشكست و هم كاغذ دريد [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 4195.] آفتاب آمد دليل آفتاب گر دليلت بايد از وي رو متاب از وي ار در سايه نشاني مي دهد شمس هر دم نور جاني ميدهد سايه خواب آيد تو را همچون سَمَر چون برآيد شمس اِنشقّ القمر [مثنوي معنوي، دفتر اول، ابيات 116 ـ 118.] 📁 براي امام شناسي نيز مسالك گونه گون است كه بهترين آن منهج صدّيقان ولايت مدار است، و آن معرفت امامْ به حقيقت امامت و معناي ولايت است و آن اينكه كمال هاي علمي و عملي كه از آنها به عنوان معروف، عدل و احسان تعبير شد، در انسان كامل معصوم متبلور گردد، به طوري كه شاهد عميق و عريق انديش، هرچه در سنّت و سيرت و سريرت چنين انسان كامل و معصومي تأمل مي كند، چيزي خارج از جمال الهي و بيرون از جلال خدايي كه به صورت علم كامل صائب و عمل تامّ صالح در بنده مخلَص او ظهور يافت و در مظهر جامع او متجلّي شد، نمي بيند. چنين معرفت شاهدانه اي زمينه طرح انتظار شهودِ عدلِ مُمثَّلْ و احسانِ مُجَسّدْ را همراه با مَعْروفِ ممهّد و امر به همه سجاياي انسانِ متعهّد فراهم مي كند. نوبت زنگي است، رومي شد نهان اين شب است و آفتاب اندر رِهان نوبت گرگ است و يوسف زير چاه نوبتِ قبط است و فرعون است شاه تا ز زرق بي دريغ خيره خند آن سگان را حصّه باشد روز چند در درون بيشه شيران منتظر تا شود اَمْر تَعالَوا منتشر [مثنوي معنوي، دفتر ششم، ابيات 1870 ـ 1873.] 📁 چون معروف، عدل و احسان با هماهنگي وحي و عقل شناخته مي شود و بدون هدايت آسماني، نيل به همه آن معارف ميسور عقلِ برهاني حكيم يا شهودِ عرفاني عارف نخواهد بود، لذا قبل از معرفت امام، شناخت معناي نبوت و معرفت نبي از راه شناخت نبوّت لازم دانسته شد؛ چه اينكه معرفت نَبي و نيز شناخت معناي نبوّت بدون شناخت خداوند يگانه و يكتا ميسّر نيست، از اين جهت معرفتِ خداوند از راه شناخت خداوندي و معناي الوهيتْ ضروري تلقي شد، زيرا خداوند مبدأ هرگونه كمال علمي و عملي است و هرگونه كرامت اعتقادي، اخلاقي و عملي از ناحيه آن حضرت ترسيم مي گردد؛ ني تو اعطيناك كوثر خوانده اي پس چرا خشكي و تشنه مانده اي هر كه را ديدي ز كوثر سرخ رو او محمّد(ص) خوست با او گير خو [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، ابيات 1232 و 1235.] 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
نکات جزء ۲۰ سوره نمل ۱- انسان وقتی فاسد می‌شود حاضر است مردم پاک را از شهرخارج کند (۵۶ ) ۲- آیا خدا بهتر است یا آنچه را که شریک خدا قرار می‌دهند؟( ۵۹) ۳- آیا کسی که مضطر را هنگام دعا اجابت میکند و گرفتاری بد را برطرف می سازد، بهتر است یا بت؟ (۶۲) ۴-در زمین مسافرت کن و ببین فرجام خلافکاران چه شد؟( ۶۹) ۵- بر بی ایمانی خلافکاران غم مخور و از آنچه فریبکاری میکنند دلتنگ نباش (۷۰) ۶- اگر کار نیک انجام دهی, پاداشی بهتر از آن برای توست( ۸۹) سوره قصص ۷- هر جا در زندگی گرفتار شدی مانند مادر موسی با خدا باش، راه درست را به تو الهام خواهد کرد (۷) ۸-وعده الهی حق است،خداوند موسی را نجات داد خواهرش را واسطه کرد، شیر دایه ها را ممنوع کرد، موسی را به مادرش برگرداند، تا بگوید وعده الهی حق است (۱۳ ) ۹-اگر حکمت و دانش می‌خواهی, نیکوکار باش، خدا به تو خواهد داد (۱۴) ۱۰- همیشه کار اشتباه دوستان خود را تاییدنکن( ۱۵ ) ۱۱-هر وقت اشتباهی را مرتکب شدی ،راحت بپذیر که خودت مقصری (۱۶) ۱۲- نعمت هایی را که خدا به تو داده به وسیله آن پشتیبان خلافکاران نباش(۱۷) ۱۳-رفتارت را درست کن چون قضاوت مردم بر اساس رفتارهای توست نه نیت تو( ۱۹) ۱۴- هرجای زندگی به بن‌بست رسیدی دعا کن ، خدا تو را هدایت می‌کند ،موسی بعد از فرار از کاخ فرعون دعا کرد خدا او را وارد خانه شعیب کرد (۲۳) ۱۵- خواهر گرامی؛ جلوی نامحرم با شرم و حیا و عفت گام بردار( ۲۵) ۱۶-نیروی کار استخدام کردی، نیرومند و درستکار باشد (۲۶) ۱۷- پدر عروس؛ به داماد سخت نگیر( ۲۷) ۱۸- مرد عزیز؛ تامین نیازهای خانواده بر عهده توست( ۲۹ ) ۱۹-هنگام ورود به هر کاری ترس ها را درمان کن (۳۳) ۲۰- از نیروهایی که در جنبه‌ای از خودت بهترند استفاده کن (۳۴) ۲۱- شکیبا باش به خاطر شکیبایی خدادو بار به تو پاداش می دهد (۵۴) ۲۲- هرگاه سخن بیهوده شنیدی از آن روی بگردان( ۵۵) ۲۳-دارایی هایی که الان داری، زیور زندگی دنیاست، آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است،پس بهتر را انتخاب کن (۶۰ ) ۲۴-اگر پول داری؛ - سرمستانه شادمانی نکن -با پول برای آخرتت ذخیره کن -برای زندگی دنیا از آن استفاده کن -همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده به مردم نیکی کن - در زمین فساد نکن( ۷۶-۷۷ ) ۲۵-حسرت زندگی مردم را نخور( ۷۹ ) ۲۶-آرزو نکن جای دیگران باشی( ۸۲ ) سوره عنکبوت ۲۷- بدان؛ هر وقت با زبان بگویی: ایمان آوردم، بلافاصله خدا تو را امتحان می‌کند .(۲) ۲۸- اگر پدر و مادرت تلاش کردند که به خدا شرک بورزی،به آنها احترام بگذار ولی اطاعت نکن (۸ ) ۲۹-به غیر خدا تکیه کنی گویا خانه عنکبوتی درست کرده ای ،اصلا پایدار نیست (۴۱) @feiz114