eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 قدم در راه دین 🔹 هر کسی معاویه ‌ای دارد، هر کسی یزیدی دارد. بدترین یزید و معاویه همین هوای نفس است که وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ».[1] دو طلبه، یا دو دانشجو در اتاقی دارند با هم مباحثه می‌ کنند، یکی فهمید حق با اوست، اما می ‌خواهد حرف خودش را اثبات کند! این همان غدّه بدخیم است که بعد یک وقت سر بر می ‌آورد! ما اگر فهمیدیم حق با رفیق ماست در اوّلین فرصت او را تقویت کنیم، ذات اقدس الهی بر اساس ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾[2] یک مطلب علمی را که ما به حق بپذیریم، ده‌ ها برابر به ما مرحمت می‌ کند. تنها مسئله مال که نیست! مسئله علم هست، شرف هست، عزت هست، آبرو هست. 🔹 اگر کسی یک قدم در راه دین بردارد خدا ده برابر آبروی او را حفظ می ‌کند؛ منتها ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾! اگر کسی خواست به محکمه الهی برود چه در دنیا چه در آخرت ـ البته در آخرت قوی‌ تر و ظهورش بیشتر است ـ باید با دست پُر برود. 🔹 یک وقت است کسی کار خیر می ‌کند، بعد چندین بار می ‌گوید که این را بی‌ رنگ و رو می ‌کند! در روایات ما هست که اگر کسی کار خیری کرد یک بار گفت، مثل آن است که این برگ گُل را یک ‌بار لمس بکند، دو بار گفت مثل اینکه دو بار؛ این برگ گل خیلی لطیف است، شما چندین بار که دست به آن بزنی پژمرده می ‌شود. فرمود گفتید کار کردید کردید؛ نگویید! بگذارید ذات اقدس الهی آن را شکوفا کند. من این کار را کردم من این کار را کردم، یکی، دو بار، ده بار که آدم بگوید این گل پژمرده می‌ شود؛ این را ائمه فرمودند.[3] کار خیری که کردیم، عبادتی انجام دادیم، زیارتی کردیم، یا کار فردی یا کار جمعی، چه داعی داریم که بگوییم؟ 📄پانوشت؛ [1]. مجموعة ورام، ج‏1، ص59. [2]. سوره انعام، آیه160. [3]. ر.ک: الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص296 ـ 297؛ «... عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ الْإِبْقَاءُ عَلَی الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ قَالَ وَ مَا الْإِبْقَاءُ عَلَی الْعَمَلِ قَالَ یصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ وَ ینْفِقُ نَفَقَةً لِلَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّاً ثُمَّ یذْكُرُهَا وَ تُمْحَی فَتُكْتَبُ لَهُ عَلَانِیةً ثُمَّ یذْكُرُهَا فَتُمْحَی وَ تُكْتَبُ لَهُ رِیاءً». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/10/21 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 198 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره) ✅ اصل پنجم. تفسير هر متني مبتني بر شناخت محدوده آن متن از يك سو و پرهيز از اختلاف و تخلف از سوي ديگر است. تفسير متن مطلق از منظر مقيد يا تفسير متن مقيد از ديدگاه مطلق كامياب نخواهد بود؛ چه اينكه اگر برخي از اجزاي متن طبق روش مطابق با آن متن تفسير شود و بعضي با روش موافق با متن بيگانه، اعم از خود مفسّر يا ديگران، و همچنين تفكيك كردن اجزاي متن واحد به اخذ بعضي و طرد بعض ديگر روا نيست. 📜 قرآن كريم از آن جهت كه ابدي است؛ يعني واجد كليّت و دوام بوده،همگاني و هميشگي است و از سوي ديگر، دعواي ميزان عام بودن دارد، لازم است مفسر تمام آراي راجع به جهان بيني و مبدأ و منتهاي عالم و راه بين آغاز و انجام را بر قرآن مجيد عرضه بدارد و حق و باطل آن را طبق ميزان آسماني تشخيص دهد. البته اين كار مربوط به مكاتيبي است كه تا عصر مفسّر مطرح شده اند و اما آراي ديگري كه هنوز طرح نشدند، عرضه آنها بر قرآن مجيد به عهده خردورزان آينده است. 📜 بنابراين عرضه مكاتب بر وحي آسماني محتاج چند تفسير صحيح است اوّلاً، و تطبيق غير جانب دارانه آراي ديگران با فتواي خداست ثانياً، و آماده دريافت فيض فائق وحي بودن است ثالثاً. ⏪ امّا مطلب اوّل، اگر متن غير قرآني به دقت تفسير نشود و مراد گوينده به طور صحيح به ترازوي وحي وارد نگردد، پاسخ راست يا داوري عادلانه صورت نمي پذيرد، ⏪ و امّا مطلب دوم تطبيق جانب دارانه نتيجه غير عالمانه و نا عادلانه را بر روش عالمانه و عادلانه ترجيح دادن است كه دور از ساحت صحابه تفسير ناب است. ⏪ امّا مطلب سوم، قرآن به منزله فنّ عروض شاعران يا منطق حكيمان و متكلّمان نيست كه صرفاً كالاسنج باشد نه كالا بخش، بلكه وحي الهي گذشته از توزين هر مكتبي كه با او سنجيده شود و اظهار نظر درباره صواب و خطا بودن آن و انجام سِمَت مهمّ قضاي عادلانه درباره آنها، سهم به سزايي در تعليم و ارشاد دارد كه در مكاتب ديگر يافت نمي شود و براي ارزيابي آن عطاي زايد، ميزاني را ارائه كرده و موزوني را عطا مي نمايد، زيرا خداي سبحان گذشته از آنكه قرآن را به عنوانِ «ميزان» معرفي كرد؛ (الله الّذي انزل الكتاب بالحقّ و الميزان) [سوره شوري، آيه 17.]و (و انزلنا معهم الكتاب و الميزان) [سوره حديد، آيه 25.]، آن را به عنوان مُهَيْمِن ستود؛ يعني هَيْمَنه و نفوذ و سلطه وحي الهي بر ساير كتاب هاي آسماني، چه رسد به كتاب هاي بشري، ايجاب مي نمايد كه قرآن هم سطح با ساير مكاتب نباشد، بلكه چيزهاي حقي كه در آنها است، امضا نمايد؛ (مصدّقاً لما بين يديه من الكتاب) [سوره مائده، آيه 48.]و مطالبي كه در آنها نيست و به منزله تكميل و تتميم آنها محسوب مي شود، افاضه نمايد؛ (و يعلّمكم ما لم تكونوا تعلمون) [سوره بقره، آيه 151.]، يعني خداوند توسّط قرآن كريم مطالبي به شما مي آموزد كه هرگز توان عالم شدن آنها را نداريد. 🌹🌹🌹 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 198 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 199 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره) 📜 تعبير (مالم تكونوا تعلمون) غير از تعبير ما لا تعلمون است، ويژگي هيمنه قرآن به اين است كه هم قابليت هاي موجود را شكوفا مي كند اولاً، و هم قابليّت مفقود را موجود مي نمايد ثانياً، آنگاه برابر آن فيض عطا مي نمايد ثالثاً؛ چاره‌ي آن دل عطاي مبدلي است دادِ او را قابليت شرط نيست بلكه شرط قابليت دادِ اوست دادْ لُبّ و قابليت هست پوست قابلي گر شرط فعل حق بدي هيچ معدومي به هستي نامدي [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، ابيات 1537 ـ 1542.] 📜 آنچه مهم است عنايت به ظرفيت قابليت است؛ يعني جان ملكوتي انسان قابل توسعه ظرفيت و استعداد و صالح براي افاضه قابليّت هست، به طوري كه مي تواند با عنايت الهي فقير گردد، آن گاه از مبدء مغْني و مقْني غنا و قُنْيه دريافت نمايد؛ آن يكي فيضش گدا آرَد پديد وان دگر بخشد گدايان را مزيد نشان صلوح دل براي توسعه قبول و شرح صدر اين است: گوشه بي گوشه دل شه رهي است تابه لا شرقي و لا غربي مأيست البته بعد از چنان توسعه قابلي مي توان بحر پيما شد؛ هر پري بر عرض دريا كي پرد تا لَدُن علم لدنّي پي برد[همان،دفتر سوم، بيت 1125.] 📜 تفسير متن مُهَيْمن بدون هَيْمَنه مفسّر ميسور نخواهد بود، چون هَيْمَنه مفسّر از ناحيه قرآن كريم به وي رسيده است، لازم است او پيام قرآني را برباورهاي پيشين خود و ديگران ترجيح دهد؛ يعني هم مهيمن بر آراي شخصي خود باشد و هم بر افكار صاحبانِ مكاتب. 📜 علاّمه طباطبائي(قدس‌سرّه) اين توفيق را يافت كه مكاتب ديگران را درباره هستي شناسي و نيز معرفت شناسي امينانه و عادلانه بررسي كند، آنگاه بر وحي فراگير و غير مرهون به زمان و مكان عرضه نمايد و به دور از اعتساف و كژراهه روي، مطالب ديگران را با عرض بر قرآن ارزيابي كرده و با شاهين وحي، به حيات و ممات مكاتب متنوع راه يابد و به حق يا باطل بودن آنها فتوا دهد. چنين مفسّر مهيمني آگاه است كه تمام دانش هاي پيشين در صورت صواب، براي توسعه ظرف و گسترش قابليّت است تا پيام وحي بهتر ادراك گردد و هرگز مباني مقبول قبلي كه قلمرو تأثير آنها فقط در محدوده شرح صدر و بسترسازي است نه بيش از آن، به جاي مظروف قرار نمي گيرد، تا مفسّر آهنگ خويش را در اي قافله غيب تلقي مي كند و جريان خود محوري و انسان مداري به جاي حق محوري و وحي مداري قرار گيرد. ⏪ سرّ لزوم صَمْت براي سالك و راز كم گويي و آرام بودن حضرت استاد(قدس‌سرّه) را مي توان در آنچه گذشت، جست وجو نمود؛ بر بند دهان زيرا، دريا خمشي خواهد ورني دهن ماهي پر گفت و زبانستي[ديوان شمس تبريزي] اگر اين پيام بي درنگ به مشهد تبريزيان شتافت، نه براي مقبول طبع شدن صاحب بصران آذري است، بلكه تأدّبي بيش نخواهد بود؛ بگذار تني ها را، بشنو اَرني ها را چون سوخت مني ها را، پس طعنه گه «لن» ني تن را تو مبر سوي شمس الحق تبريزي كز غلبه جان آنجا، جاي سرسوزن ني[ديوان شمس تبريزي.] ايا تبريز اگر سرّت شدي محسوس هر حسّي غلام خاك تو سنجر، اسيرت كيقبادستي[ديوان شمس تبريزي.] 🌹🌹🌹 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
57 🔅🔅🔅 ☑ قرآن و پلورالیزم 📐 «پلورالیزم دینی» در لغت، به معنای كثرت‌گرایی و مقصود از آن در فلسفه دین، پذیرش حقانیت ادیان مختلف است، طرفداران نظریه «كثرت‌گرایی دینی» برای اثبات مدعای خود،‌ ظواهر برخی از آیات قرآن كریم را مورد استناد قرار داده‌اند تا به این وسیله نظریه خود را به قرآن تحمیل نمایند.[1] 👈 در این جا به برخی از ادعاهای آنها، و نقد و تحلیل مستندات قرآنی پلورالیست‌ها می‌پردازیم: ⏪ 1ـ اشتباه اساسی پلورالیست‌ها در استناد كثرت‌گرایی دینی به قرآن از غفلت یا نادیده انگاشتن اصول و روش‌های تفسیر قرآن سرچشمه می‌گیرد، و در واقع به اصول علم تفسیر توجه نكرده‌اند. كه عبارتند از: 🔹 1ـ در نظر گرفتن قرائت صحیح؛ 🔹 2ـ توجه به مفاهیم كلمات در زمان نزول؛ 🔹 3ـ در نظر گرفتن قواعد ادبیات؛ 🔹 4ـ در نظر گرفتن قراین؛ 🔹 5ـ مبنا بودن علم و علمی؛ 🔹 6ـ در نظر گرفتن انواع دلالت‌ها؛ 🔹 7ـ احتراز و دوری جستن از ذكر بطون برای آیات؛ یعنی مفسر نباید بر اساس آراء بشری و استحسانات ذوقی، مطالبی را به عنوان معانی باطنی آیات كریمه بیان نماید چون قلمرو تفسیر و حیطه كار مفسر، فهم معانی ظاهری قرآن است. 📜 گوهر و جان نظریه «پلورالیزم» این نكته است، كه حقیقت دین و اسلام، همان تسلیم می‌باشد؛ ولی این كه در قالب آیین خاصی مانند؛ یهود یا مسیح و یا اسلام، تحقق پیدا كند، تأثیری در ماهیت آن نمی‌گذارد![2] ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 57 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #پلورالیزم #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ☑ قرآن و پلورالیزم 📐 «پلو
58 🔅🔅🔅 ☑ قرآن و پلورالیزم ⏪ دلیل اول تكثرگرایان: از منظر كثرت‌گرایان «اسلام» معنای عام (یعنی تسلیم مطلق به خدا) دارد، كه شامل تمام ادیان می‌شود، رهاورد این باور آن است كه تمام ادیان بر صراط مستقیم هستند، اینان به آیات سوره (بقره، 127)، (آل عمران، 19و85)، (یونس، 84) و... تمسك كرده و تلاش می‌كنند كه حقانیت ادیان متعدد را استنتاج نمایند. 📁 درباره ارزیابی و نقد دلیل نخست كثرت‌گرایان تذكر چند نكته ضروری می‌‌نماید. ⏪ 1ـ در این كه اسلام به معنای تسلیم و خضوع است تردیدی نیست، ولی نكته اساسی توجه به معانی استعمالی آن در قرآن كریم است. با تأمل در آیاتی كه در آنها واژه اسلام آمده می‌توان سه معنا را نتیجه گرفت: ▪ أ) تسلیم و خضوع در برابر خدا؛▪ ب)معنای تكوینی و به معنای انقیاد و تأثر جبری و تكوینی موجودات از امر الهی است (مثل سوره آل عمران، آیه 83) كه تسلیم و اسلام تمامی اهل آسمان‌ها و زمین به معنای انقیاد و فرمانبرداری تكوینی آنان از امر الهی است، چون تسلیم اجباری و از روی كراهت (كرهاً) با معنای خضوع ناسازگار است.[3]▪ ج: چنان كه در (سوره مائده، آیه 3) بر شریعت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ واژ‌ه اسلام اطلاق شده است. ▫ تكثر و اختلاف در معانی «اسلام» در قرآن می‌فهماند كه در تفسیر آن نباید انحصارگرا بود، و در همه آیات، اسلام را به معنای تسلیم مطلق یا آیین خاص تفسیر كرد؛ بلكه باید تفسیر مطابق اصول و قواعد زمانی و تفسیری باشد.[4] ⏪ 2ـ اسلام امت‌های پیشین را تأیید می‌كند و این مطابق انحصارگرایی در معنای اسلام است، كه البته در نامگذاری امت‌های پیشین به اسلام، تردیدی نیست؛ ولی نكته مهم بقا و استمرار حقانیت آنان با ظهور اسلام است و افزون بر این آیات فراوان دیگری خلاف آن را اثبات می‌كنند. ⏪ 3ـ كثرت‌گرایان با نادیده انگاشتن آیات بعد و قبل در حقیقت دست به تحریف كلام الهی زده‌اند.[5] ⏪ 4ـ پلورالیست‌ها برای تأیید نظریه خویش به تحریف كلام و نظر مفسران بزرگ روی آورده‌اند كه در واقع نه تنها اصول و قواعد تفسیری را رعایت نكرده‌اند، بلكه حفظ امانت‌داری را نیز به دست غفلت سپرده‌اند. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
نساء 47.mp3
16.81M
47 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببریم. ☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام @rahighemakhtoom
حشر آیات 18 تا آخر و طارق، فجر، حمد، و بقره محمد صدیق منشاوی.mp3
3.24M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:53دقیقه 📈حشر، طارق، فجر، حمد و بقره 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
📌لطفاصفحه نورانی قرآنی رحیق را دنبال فرمایید . 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۰ 📌وفای به یکی از وسائل رسیدن به کمالات یادآوری نعمتهای الهی، تشکر کردن از پروردگار و وفای به تعهّدات، به خصوص تعهّداتی که در عالم «ذر» یا عالم «» با خدای تعالی کرده و ترسیدن از عقاب الهی است. زیرا اگر انسان در دنیا به عهدش که با خدای تعالی داشته نکند خدا هم به عهدی که با بشر نموده وفا نخواهد کرد‌. @rahighemakhtoom