زمان:
حجم:
4.69M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 30:تفسیر صوتی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه پنجم (پایانی)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره اعلی جلسه 5.docx
حجم:
35K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 31:تفسیر متنی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه پنجم(پایانی)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(155) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_حمد #تفسیر #تسنیم #آی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(156)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 تفسير
✅ راه و بيراهه در دنيا و آخرت
▫ خداوند در هيچ يك از عوالم هستى كجراهه نيافريده است. قرآن كريم درباره كجروى انسانها در دنيا مى فرمايد: الذين يستحبون الحيوة الدنيا على الاخرة يصدون عن سبيل الله و يبغونها عوجا (سوره ابراهيم، آيه 3)؛ آنان كه (بر اثر دوستى دنيا) زندگى دنيا را بر حيات جاويد آخرت بر مى گزينند و ديگران را نيز از راه باز مى دارند، آنان راه خدا را كج و ناراست مى كنند؛ به اين معنا كه با صراط تشريعى كه همان دين است مخالفت مى كنند، نه اين كه كجراهه موجودى را مى پيمايند. پس در جهان عينى، راه كج آفريده نشده است.
▫درباره مجموعه دين و قرآن نيز مى فرمايد: الحمد لله الذى اءنزل على عبده الكتاب و لم يجعل له عوجا ؛ (سوره كهف، آيه 1) هيچ اعوجاجى در كتاب خدا كه مجموعه دين است وجود ندارد.
و سرانجام در قيامت كه حقيقت و تاءويل قرآن ظهور مى كند: (يوم ياءتى تاءويله ) (سوره اعراف، آيه 53)، جايى براى اعوجاج و كجى نيست.
▫ از رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم درباره سرنوشت كوهها در قيامت مى پرسيدند. خداى سبحان در پاسخ مى فرمايد: بگو خداوند آنها را در هم مى كوبد و صحنه زمين را در ساهره قيامت به قاع صفصف (بيابان بى درخت و بوته و فاقد كوه و تل و تپه ) تبديل مى كند كه هيچ گونه عوج، ناراستى و فراز و نشيب در آن نيست و در چنين صحنه اى انسانها نداى منادى حق را بى عوج پاسخ مى دهند: و يسئلونك عن الجبال فقل ينسفها ربى نسفاَ فيذرها قاعا صفصفاَ لا ترى فيها عوجا و لا اءمتاَ يومئذ يتبعون الداعى لا عوج له (سوره طه، آيات 105 108)
▫پس در هيچ يك از دنيا، دين و قيامت اعوجاجى نيست و اين انسان است كه به دست خود راه مستقيم را براى خود ناراست مى كند و به همين جهت پايان كار جهنميان فرو افتادن و سقوط از صراط است: و ان الذين لا يؤ منون بالاخرة عن الصراط لناكبون (سوره مؤ منون، آيه 74)بنابراين، نسبت سبيل الغى با صراط مستقيم، نسبت تضاد نيست، بلكه نسبت تقابل عدم و ملكه است ؛ يعنى يكى بود صراط است و ديگرى نبود آن، نه اين كه يكى صراط است و ديگر راهى غير از صراط مستقيم.
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(157)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 تفسير
✅ راه و بيراهه در دنيا و آخرت
📝 تذكر:
▫ همان طور كه در اثناى تفسير روشن شد، جمله غير المغضوب عليهم و لا الضالين براى بيان برخى از صفات سلبى نعمت يافتگان است و بدين معناست: كسانى كه تو به آنها نعمت داده اى نه مغضوبند و نه گمراه، نه آن كه قيد صراط باشد؛ زيرا كلمه صراط يا به معناى طريق مستقيم است، چنانكه راغب در مفردات خود، ياد كرده است و يا آن كه چون در جمله قبل با وصف مستقيم متصف شده و دوباره با الف و لام تكرار شده است مراد خصوص صراط مستقيم خواهد بود.
▫به هر تقدير، مراد از صراط، خصوص راه است و راه راست هرگز رهروى غير از منعم عليه نخواهد داشت ؛ يعنى ممكن نيست مغضوب عليه و يا ضال داراى صراط مستقيم باشد تا نمازگزار هدايت به صراط مستقيم گروه اول، يعنى نعمت يافتگان را از خدا بخواهد، نه صراط مستقيم مغضوب عليه و ضال را؛ گذشته از آن كه ضلالت كه گمراهى است هرگز با داشتن صراط مستقيم جمع نمى شود. از اين رو همان طور كه برخى از قدماى اهل تفسير گفته اند: غير المغضوب عليهم و لا الضالين تنزيه (الذين اءنعمت عليهم ) است (1189)؛ چنانكه شاهد لفظى كه همان مجرور بودن كلمه غير است مطلب فوق را تاءييد مى كند؛ گرچه برخى آن را به نصب قرائت كرده اند.
▫البته منعم عليه هرگز مغضوب يا ضال نخواهد بود، ليكن كلمه غير در اين گونه موارد ضمن تفهيم معناى مغايرت، تاءكيد مطلب سابق را در بر دارد؛ مانند: يقتلون النبيين بغير الحق، (1190) (يقتلون الاءنبياء بغير حق ) (1191)، (محصنين غير مسافحين ) (1192)؛ زيرا كشتن انبيا(عليهم السلام ) حتما ناحق است و محصن و حافظ عفاف حتما غير مسافح و غير زانى است. بنابراين، در چنين مواردى جهت تاءكيد مضمون سابق از عنوان غير استفاده مى شود. گذشته از آن كه ممكن است ناظر به حال دوام نعمت معنوى و عدم تبدل آن به نقمت و غضب و نيز ضلالت باشد.
▫غرض اين كه، داءب قرآن كريم در تحليل اوصاف كمال مردان الهى گاهى بر ذكر خصوص صفات ثبوتى آنان است ؛ مانند آنچه در سوره مباركه مؤ منون (آيات 1 9 ) درباره كمالهاى وجودى مردم با ايمان ياد شده است و آنچه در سوره مباركه معارج (آيات 22 35 ) در يادآورى اوصاف ثبوتى نمازگزاران راستين آمده است و گاهى بر جمع بين صفات ثبوتى و سلبى آنان است ؛ مانند آنچه در سوره مباركه فرقان (آيات 63 74 ) آمده است كه مقدارى از آنها براى بيان اوصاف ثبوتى بندگان خالص خداست و تعدادى نيز براى روشن كردن اوصاف سلبى آنان و ظاهر بخش پايانى سوره فاتحه نيز تلفيقى از صفات ثبوتى و سلبى سالكان صراط مستقيم است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 ضرورت تدبر از دیدگاه قرآن کریم
در قرآن کریم ۴ آیه داریم که موضوع تدبر در قرآن اشاره کرده است در ذیل به این آیات و نکات قابل استفاده از آن می پردازیم:
⏪ آیه نخست:«کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»
🔹 تدبر در قرآن، وظیفهای همگانی است.
توجه به سیاق آیه مورد بحث (یعنی آیات پیش از آن) نشان میدهد که ضمیر «لیدبروا» به گروه خاصی بر نمیگردد و به همه انسانها مربوط است.
🔹 تدبر در قرآن، غایت انزال کتاب خداست.
این نکته از تعلق جار و مجرور «لیدبروا» به فعل «أنزلناه» استفاده میشود، البته با توجه به اینکه لام در این عبارت، لام غایت است.
🔹 تدبر، زمینه ساز تذکر خردمندان است.
این نکته از مقدم داشتن «لیدبروا» بر «لیتذکر أولوا الألباب» استفاده میشود.
👈ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نامه_حضرت_مسلم_به_امام_حسین_علیه_السلام
#محبوب_الهی
#زیارت_عاشورا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢خون شهید
🔹 وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیه) دید با این شاگردان عادی نمی شود حکومت اموی را برانداخت، هر خونی نمی تواند برانداز باشد! یک سلسله خون های طیب و طاهر می خواهد که از مسجدهایی که ﴿فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾[1] بیرون آمده و مشمول آیه ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الَّذِینَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾[2] است، خودش دوست طهارت است، خودش محبوب خداست، اینکه در زیارت «امین الله» می خوانیم«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ»[3] همین است؛ من دوست تو و اولیای تو باشم، محبوب تو و اولیای تو باشم، هم من تو را بخواهم و هم تو مرا بخواهی! می بینیم ذات اقدس الهی اعلام آمادگی کرده است، فرمود من دوست شمایم خب چه بهتر ما با او پیمان و دوستی ببندیم و بشویم بندهٴ او، بشویم محب او، کم کم بشویم محبوب او و اگر این چنین شدیم، این خون ما برای همیشه زنده است.
🔹 این شهدا که رفتند و شربت شهادت نوشیدند، اینها همان کسانی هستند که شما در زیارت عاشورا می گویید اینها راهیان راه شما هستند، اگر در زیارت عاشورا می گویید که خدا لعنت کند کسانی را که «شایعَتْ وَ بایعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ»؛[4] یعنی کسانی که بعداً آمدند و حکومت اموی را پیروی کردند و راه امویان را رفتند لعنت خدا بر آنها! اینکه ما تا روز قیامت کسانی که راهی راه اموی هستند لعنت می کنیم یعنی همین اسرائیل، یعنی همین طاغیانی که بالاخره دستشان به خون مظلومان عراق وافغانستان و فلسطین و ایران آغشته بود و هست.
[1]. سوره توبه، آیه108.
[2]. سوره صف، آیه4.
[3]. کامل الزیارات، ص40.
[4]. کامل الزیارات، ص178؛ مصباح المتهجد، ج2، ص776.
📚 تجلّی عقل و وحی در نهضت حسینی علیه السلام ـ جلسه 6
تاریخ: 1382/12/08
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 23.mp3
زمان:
حجم:
8.28M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 44
🔅🔅🔅
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 23
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و سوم
🕑 زمان:حدود6دقیقه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 44 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 44
🔅🔅🔅
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 23
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و سوم
🔅🔅🔅
انسان کامل روح عالم است
▫ چون انسان کامل روح عالم هستی است و این عالم وجود جسم عالم هستی است. اگر ارتباط روح با این جسم قطع شود کل عالم از بین میرود. لذا وجود مقدس حضرت ولیعصر ارواحنا فداه که روح عالم هستی است ارتباطش با جسم عالم قطع شود این عالم کلاً از بین خواهد رفت. روح باید دائم متصل با بدن باشد. اگر روح از بدن گرفته شد بدن میمیرد.
▫لذاست که امام باقر علیهالسلام فرمود اگر امام نباشد تمام هستی به هم دیگر مثل دریا که متلاطم میشود متلاطم میشود؛ و امام صادق علیهالسلام فرمودند اگر زمین بدون امام لحظهای باشد «لساخت الارض باهلها» تمام عالم هستی به هم مندمج میشود و از بین خواهد رفت.
▫اینجا امام سجاد علیهالسلام به آن روح کلی عالم اشاره میکند که این انسان کامل عافیتی داشته باشد، کَافِیَهً و شَافِیَهً و عَالِیَهً و نَامِیَهً. (اهمیت و ضرورت دعا برای سلامتی و عافیت وجود نازنین صاحب الامر)
⏪ دنیا و آخرت حقیقت یگانه
▫بعد میگوید «عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ» عافیت دنیا و آخرت یعنی عافیت دارِ وجود. چون دار وجود یک واحد بیشتر نیست. ما یک حقیقت بیشتر نداریم. یک وجود بیشتر نداریم. اگر تقسیم میکنند عالم هستی را به دنیا و آخرت نسبت به انسان است و درک انسان هرکدام از آن قسمتها را. نه اینکه واقعاً حقیقت عالم قسمت قسمت شده باشد.
🔹 مثلاً شما از اینجا تا مشهد میخواهید بروید. از اینجا تا مشهد یک فاصله و یکچیز است. ما اول به تهران میرویم بعد به سبزوار میرویم بعد جاهای بعد را درک میکنیم. نسبت به ما قطعهقطعه است، نه اینکه خود او قطعهقطعه باشد. لذا هر وقت عافیت میخواهد، عافیت دار وجود را میخواهد. تمام هستی را میخواهد. دنیا و الآخره. دنیا و آخرت یکچیز است، نه دو چیز. ما یک مقطعی را الآن درک میکنیم. یک مقطعی را در قبر درک میکنیم. یک مقطع را در قیامت درک میکنیم. یک مقطع را در رحم مادر درک میکنیم. یک مقطع را در عالم ذر. نسبت به انسان درک میشود و نشئاتی دارد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل
عظمت #زن در #مادر شدن است
◽ بسیاری از دخترها و خواهران ما در #نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند #تربیت کنند.وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
◽ آن کاری که از #زن ساخته است، از عظمت #زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی #زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، #زنهای جامعه بدانند عظمت زن در #مادر شدن است.
◽ این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما #مادر شدن عظمت است.
▫ فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استاد #علی_صفایی_حائری(کتاب صراط صفحه ۲۸)
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استاد #علی_صفایی_حائری
💢تمام جهان آیه اوست
▫️اين #قرآن است كه مى خواهد فكر ما را كمك كند، تا از اين ديوارها بگذريم و از محدودهها بيرون بياييم.
▫️اين #قرآن است كه خدا را در تمامى بتهاى تو نشان مى دهد و از تمامى جهان كه ديوار چشم تو هستند، براى تو #آيه مى سازد و پيام در مىآورد، چون واقعيت و پيام چنان درهم گره خورده اند كه از تمامى #جهان آيه بر جاى مانده است.
▫️ما هنگامى كه يك قدم برمى داريم و مى خواهيم پيامى را بشنويم، ميان سمبل و واقعيت، ميان پيام و واقعيت تفكيك مى كنيم يا زبان سمبوليك را مطرح مى كنيم و واقعيت را از آن مى گيريم و يا #واقعيت را مطرح مى كنيم و هيچ رمزى را نمى پذيريم و هيچ پيامى را نمى شنويم، ولى با اين جريانى كه از آن حرف مى زنيم و در #سوره ى ابراهيم بر آن مرور مى كنيم، اين هر دو را با هم گره خورده مى بينيم.
▫️يك قطعه كاغذ، يك سيب گنديده، يك شكوفه بر سرچوب، تمامى اينها هم واقعيت هستند و هم پيام دارند و او را نشان مى دهند و در يك جريان پيچيده تو را صدا مى زنند و با خود مى برند.
▫️تفكيك #واقعيت از پيام، كار آنهايى است كه بيش از يك چشم ندارند و از سوراخ تنگ هم نگاه مى كنند و از وسعت ديدگاهى كه اين همه را با هم دارد، جز نقطه هاى پراكندهاى نمى بينند.
▫️بارها گفته ام عصاى #موسى هم #واقعيت است و هم پيام دارد. ناقه ى صالح هم #واقعيت است و هم پيام دارد.موسى از چوب خشك در برابر فرعون اژدها مى سازد و از بنى اسراييل مرده براى #طاغوت، لولو خلق مى كند. و صالح از سنگ، غذاى آنها را تأمين مى كند و آنها از اين نعمت كار نمى كشند و با اين امكان حركت نمى كنند، بل آن را از پاى مى اندازند و پايش را مىزنند.
▫️ اينها همه #واقعيت هايى هستند كه حرف دارند. همان طور كه همين سيب گنديده حرف دارد. همين درخت پربار حرف دارد. همين نسيم حرف دارد. ابر و باد و مه خورشيد و فلك، حرف دارند. و اين حرفها را كسى مى شنود كه با اين خلوت و سكوت همراه شده. چون اين خلوت به غار پناهنده شدن و بازى درآوردن نيست،كه تو حتى در جمع مى توانى خلوتى داشته باشى و در خلوت مى شود كه مشغول خيالها باشى.
استاد #علی_صفایی_حائری(کتاب صراط صفحه ۲۸)
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom