eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
806 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی : ظاهر مردم ، باطن مسئولین است. مسئولین باطنشان را درست کنند ، ظاهر مردم اصلاح می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۴ 📌حجاب علم بعضی از مردم با مختصر سوادی از و يا و يا جمع آوری سخنان ديگران آنچنان به خود می شوند و خود را با سواد و می دانند که حاضر نيستند در و راه حقيقی حرکت کنند و حتّی را به می کشانند. اين افراد در حجاب که ضخيمی است قرار گرفته اند و با اين حال محال است که به روحی برسند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (41) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى ششم ▫ حروف مقطعه سوگندهايى است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سر سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراى شرافت و حرمت است ؛ زيرا كتب آسمانى و اسماى الهى از همين حروف تشكيل شده است. (115) ⏪ پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلى ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه دليل معتبرى آن را تاييد نمى كند و از سوى ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف حروف مقطعه محسوب نمى شود. اگر بپذيريم كه يس به معناى سوگند به يس است همچنان اين پرسش باقى است كه مراد از اين مقسم به چيست ؟ و آنچه به عنوان سر، ياد شد، اختصاصى به حروف چهارده گانه ندارد. ▫ آنچه در قرآن كريم بدان سوگند ياد شده، اعم از جمادات مانند: خورشيد و ماه يا غير آنها مانند: اسماى حسناى خداوند، معنايش روشن است، ولى معناى حروف مقطعه روشن نيست. پس در اين راى دو ابهام وجود دارد: يكى در اصل سوگند بودن حروف مقطعه و ديگرى در معناى مقسم به. ▫ مخاطبان سوگند بايد بدانند لفظى كه بدان سوگند ياد شده چه معنايى دارد. قسم براى كسى است كه در صحت دعوى مدعى شك داشته باشد و گوينده بخواهد با سوگند، شك او را بزدايد. ▫ رسول اكرم و ساير معصومان (عليهم السلام) كه به راز و رمز اين حروف آگاهند، چون در صحت دعوى الهى شك ندارند نيازى به سوگند ندارند و ديگران كه بر اثر شك نيازمند اين سوگندها هستند به معناى آنها راه ندارند. ====================== 115- مجمع البيان ، ج 1، ص 112؛ البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 173 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (42) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى هفتم ▫ اين حروف بر اساس حساب ابجد (116) اشاراتى است به مدت بقاى اقوام و امتها و اجل آنها و نعمتها و بلاها؛ (117) چنانكه در روايات آمده است كه المص ناظر به انقراض دولت اموى است. اين راى از برخى روايات گرفته شده است. ⏪ پاسخ: رواياتى كه مويد اين قول است، اعتبارش معلوم نيست. (118) گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلى بر بطلان آنها نيست. آنچه در اين جا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخى اقوام و تهديد به زوال و انقراض بعضى امت هاست ؟ كه ظاهرا مدعايى بى دليل است. ======================== 116- در حساب ابجد حروف الفباى عربى به اساس ترتيب خاص است كه در كلمات زير تنظيم شده است : ابجد، هوز، حطى كلمن ، سعفص ، قرشت ، ثخذ، ضظع و هر يك از اين حروف داراى ارزش ‍ عددى و رياضى خاصى بدين ترتيب : اء 1، ب = 2، ج = 3،د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح = 8، ط =9، ى = 10، ك = 20،ل = 30، م = 40،ن = 50، س = 60، ع = 70، ف = 80، ص = 90، ق = 100، ر =200، ش = 300، ت = 400، ث = 500، خ = 600، ذ = 700، ض = 800، ظ = 900، غ= 1000. 117- مجمع البين ، ج 1، ص 113،؛ تفسير كبير، ج 2، ص 7 118- مفسرانى مانند طبرى (در جامع البيان ، ج 1، ص 68) و ابن كثير (در تفسير القرآن العظيم ، ج 1، ص 40) به بررسى برخى از اين احاديث پرداخته و آن را ضعيف و فاقد اعتبار لازم دانسته اند. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انعام 9.mp3
12.28M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 3.docx
31.1K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 28:تفسیر متنی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq03.mp3
5.63M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 29:تفسیر صوتی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقرسلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره انشقاق.docx
19.3K
📌 نگاشت 30: پویش موضوعی سوره انشقاق ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره انشقاق حاوی بیش از 300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام محمد باقر علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
ادامه مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی‌از منکر18.mp3
6.2M
(18) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:51دقیقه 🌿🌿🌿 📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 3 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
جامعه معطّر.mp3
1.9M
🏴 جامعه معطّر ▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می ‌بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه‌ ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می ‌بینند، او خودش را اصلاح می ‌کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می ‌آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می ‌کنیم که خون ‌بهای حسین ‌بن ‌علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏» 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🏴 جامعه معطّر ▪️ اگر کسی گرفتار خلافی ‌شود، در کوی و برزن همه با یک چهره نفرت ‌آوری او را نگاه کنند ـ همین ـ لازم نیست به او فرمان بدهند, همین که عبوسانه او را ببینند او کنار می ‌کشد. این حدّ اقلّی است که بر همه ما واجب است. اگر ما هم سر خود را خم کردیم و رد شدیم ما هم معصیت کردیم، او هم معصیت کرده است. غرض آن است که امر به معروف اگر وظیفه عمومی است و انسان عبوسانه و متنفّرانه کسی را نگاه بکند، این زن یا این مردِ تبهکار از آغاز تا انجام خیابان که می‌ گذرد شرمنده می‌ شود, می ‌بیند در این جامعه نمی ‌تواند گناه کند. بنابراین این حداقل است و اگر جامعه ما این حداقل را انجام بدهد مشکل حل است، این بر همه ما واجب است. آن وقت چنین جامعه ای معطّر می‌ شود. ▪️ ما الآن در ایام سوگ سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی (صلوات الله و سلامه علیهما) هستیم. وجود مبارک سید الشهدا روی زمین آرمیده است؛ به برکت سید الشهدا طهارتی نصیب کلّ زمین شد، اما نتیجه آن جریان کربلا این بود که ما در بهترین عزیزان ما به ابی ‌عبدالله لبیک گفتند و به خون آرمیدند. این زیارت «وارث» برای ما مدرسه است، اینکه به ما گفتند مرتّب بخوانید همین است. در بخشی از این زیارت ‌های عرض می ‌‌کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[1] شما ایران را طیب و طاهر کردید، شما این سرزمین را پاک کردید، باور ما این است! دین ما این است! عقیده ما این است! آن وقت چگونه حاضر هستیم این سطل‌ های زباله در سرزمین پاک باشد؟! پارک جای طیب و طاهر, کنار چشمه‌ های کوثری، جا برای این آلودگی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». آن گاه این صغرای مسئله که حل شد در خدمت کبرای مسئله که قرآن کریم است می رویم که مشخص می ‌کند ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾،[2] سرزمین طیب که میوه او به اذن خدا می‌ روید همان میوه طهارت است، میوه علم است، میوه قداست است، میوه استقلال است، میوه آزادی است، میوه است، همین تحقّق شعارهاست. اگر خداست حرفش این است که میوه را کشورهای طیب می ‌دهد، اگر سنّت است حرفشان این است که سرزمین شهدا طیب است; ما هم صغرا را داریم هم کبرا را داریم, هم مقدمه اُولیٰ را داریم, هم مقدمه دوم را داریم، چرا نتیجه نمی‌ گیریم؟! بنابراین اگر همه ما به حدّاقلّ وظیفه‌ خود عمل بکنیم جامعه ما معطّر خواهد شد و ‌چنین نیست که اگر کسی گناه کرد بر اساس حجاب و امثال حجاب یا روی رشوه و ارتشا، ما می ‌دانیم که فلان شخص اهل رشوه است، در مجالس با او برخورد متنفّرانه داشته باشیم این بر ما واجب, واجب یعنی واجب است، در «سلام و علیک»‌ ها این ‌چنین باشیم؛ عبوسانه, متنفّرانه, غضبان او را نگاه کنیم. ▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می ‌بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه‌ ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می ‌بینند، او خودش را اصلاح می ‌کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می ‌آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می ‌کنیم که خون ‌بهای حسین ‌بن ‌علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏».[3] [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص723. [2]. سوره اعراف، آیه58. [3]. كامل الزیارات، ص175. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/09/24 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای از اخلاص یک رزمنده من یک روزی به اتفاق بعضی از علماء (خدا رحمتشان کند)، رفتیم ؛ تابستان هم بود. وارد شدیم، همین که وارد شدیم آنجا، دما پنجاه درجه بود، و برای ما خیلی سخت بود. گفتند باید به بروید، بعد از ظهر بیرون بیائید؛ ما رفتیم سنگر. آنوقت زمان نبود، بر خلاف آنوقتی که به رفتیم که آنجا خطرناک بود. هفت تپه هم فراوان خاص خودش را دارد. در امیدیه، به سنگر رفتیم، گفتند باید پنج بعد از ظهر بیرون بیائید، ما پنج بعد از ظهر بیرون آمدیم، زمان هم زمان حمله نبود. من دیدم یک جوانی ما را همراهی می کند که من کجا وضو بگیرم‌. این مرتب این طرف و آن طرف را نگاه می کند. گفتم: اینجا امن است و حمله نیست، کجا را نگاه می کنید؟ گفت: نه حاج آقا! می خواهم ببینم باد گرم از کجا می آید که صورتم را جلو ببرم، به شما نخورد!! اینها رفتند ....!!! ✅ دیدار با هنرمندان بسیجی و مسئولین فرهنگی هنری استان قم _ ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom