#کارگزاران_فرهنگی (3)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇ فرهنگ ، کرامت ویژه پروردگار به انسان
اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ(3)الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4)
از خلقت انسان با صفت «کریم» یاد می کند واز فرهنگ الهی که به انسان ارزانی داشته است با صفت «اکرم» تعبیرمی کند.
☑ 1- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
☑ 2- فرهنگ بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
☑ 3- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوهاى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 11.mp3
15.62M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 11
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
🔅 تعبير نوراني امام باقر(سلام الله عليه) است که فرمود: «ما كه نميتوانيم بگوييم بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش»، فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ» ما يك ابتلاي سختي داريم: «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»؛[
⏪ فرمود ما گرفتار مردمي شديم كه دعوت ميكنيم نميآيند، رها كنيم آخر راه غير از اين نيست، ما كه نميتوانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش». اين از بيانات نوراني پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) است، فرمود شما چقدر چشمتان را دوست داريد، چقدر گوشتان را دوست داريد، چقدر دلتان را دوست داريد، مواظب اينها هستيد ديگر،
⏪ اين كه فرمود: ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾؛ ما موظفيم چشم و گوش و دلمان را حفظ بكنيم؛ حضرت فرمود همان طور كه چشمتان را بايد حفظ بكنيد و گوشتان را حفظ بكنيد و مسئول چشم و گوشتان هستيد، همه يعني همه، مخصوصاً دولتمردان، مسئول اين مردماند، فرمود: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه».
⏪ مسئولان بايد مردم را چشم و گوش خود بدانند، دلشان بدانند؛ دل مسئولان بايد براي دل خودشان بسوزد و آن مردماند؛ دل مسئولان بايد براي گوششان بسوزد و آن مردماند؛ دل مسئولان بايد براي چشمشان بسوزد و آن مردماند؛ اين حرفها بوسيدني نيست؟!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
⏪ آن بيان نوراني سورهٴ مباركهٴ «اسراء» اين بود كه محال؛ يعني محال، محال است كه كسي نسبت به ديگري كار خير بكند و محال است كه كسي نسبت به ديگري كار شر بكند، بله هر كسي كار خيري كرد، آن نود و نُه درصدش مال خود اوست، يك درصدش به غير ميرسد. اين «لامي» كه در سورهٴ «اسراء» است لام اختصاص است: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾
⏪ اين «لام» لام اختصاص است نه لام نفع تا ما بگوييم اوّلي «لام» نفع است و دومي براي مشاكله گفته شده. اگر كسي در درون خانهاش يك رياحيني و گلهاي معطر خوبي غرس بكند، تمام بركات آن؛ اگر مثمر باشد ثمرش و اگر معطَّر باشد تمام عطرش برای خود اوست، گاهي هم يك نسيمي ميوزد و بوي آن را به رهگذر بيرون ميرساند و آن رهگذر شامهاش معطر ميشود.
⏪ پس ما هر كار خيري بخواهيم بكنيم؛ فرض كنيم يك كار خيري كرديم و براي يك كسي مسكني ساختيم، ما گفتيم خودمان كه مسكن داريم، براي فلان كس مسكن بسازيم، مدرسه بسازيم، مسجد بسازيم، اين نود و نُه درصدش برای خود ماست يك درصدش بيرون از جان ماست که آن سنگ و گِل است؛ كار شر هم همين طور است اگر كسي ـ معاذ الله ـ به كسي آسيب رساند، به آبروي كسي آسيب رساند، اين نود و نُه درصد شرش براي خودش است،
⏪ مثل اينكه درون خانه خودش يك كَنيفي بكند، تمام بوهاي بد او را آزار ميدهد، گاهي هم باد ميوزد و مشام رهگذر را رنج ميدهد، وگرنه عمل شرّ در درون خود ما سامان ميپذيرد، عمل خير هم در درون خود ما سامان ميپذيرد؛....
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان انسان، ظرف دانش و چراغ هدایت
وجود مبارک #امام_مجتبی (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم #کلینی (رضوان الله علیه) فرمود: (کُونُوا اُوعیهَ العِلم وَ مَصابیحَ الهُدی). شما ظرف #دانش باشید و #چراغ_هدایت . یعنی جانتان ظرفیت علوم الهی را دارد، این ظرف را پر از دانش کنید؛ و بخش #عقل_عملی تان ظرفیت چراغ #هدایت دارد، این را #سراج_منیر کنید. با #علم راه خود را ببینید، با چراغ به دیگران راه بدهید تا نه راه دیگران را ببندید، و نه بیراهه بروید؛ (کُونُوا اُوعیهَ العِلم وَ مَصابیحَ الهُدی).
🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۳۰۱
✅ برنامه تلویزیونی (دانش هدایتگر) _ قم ؛ آذر ۱۳۹۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_حسن_مجتبی
#سبط_اکبر
#کریم_اهل_بیت
#حسن_بن_علی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۵۴ #سوره_نساء
📌#مرض_حسادت
آنهايی که #تزکيه نفس نکرده اند دائماً نسبت به کسانی که تزکيه #نفس کرده و پاک اند و در نتيجه #خدا به آنها تفضلاتی داشته، #حسادت می کنند و حتّی نسبت به اولاد حضرت #ابراهيم عليه السلام مانند #رسول اکرم صلی الله عليه و آله و #ائمه اطهار عليهم السلام که خدا در خاندانشان #قرآن و #حکمت را نازل فرموده و #سلطنت بزرگی به وسيله #حجت_بن_الحسن عليه السلام به آنها خواهد داد، #حسادت می ورزند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
15-mostafa-esmaeil-alhagha(www.rasekhoon.net).mp3
5.06M
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_الحاقه
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل
🕑 زمان: دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
پالایش درونی و بیرونی با گریه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_حسن_مجتبی
#امام_حسن
#سبط_اکبر
#کریم_اهل_بیت
#گریه
#اشک
#اسلحه
#ناله
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
سه دقیقه در قیامت ۶۶ .mp3
31.84M
📚 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه شصت و ششم
🔅🔅🔅
* سه حکایت زیبا از کتاب سلوک با همسر
* توصیه مرحوم بهجت در مورد رسیدگی به خانواده
* سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانه
* ملکوت خانواده و ارتباط در خانه
* آثار گفتگو با اهل خانواده
* نکاتی پیرامون آزار و اذیت در خانه
* مسیر رشد به سبک حضرت ایوب ع
* قابل توجه کسانی که در خانه یا آزار میدهند، یا آزار میبینند
* صورت برزخی افرادی که اهل آزار و اذیت هستند
* صدقه زن به مرد
* سه دسته زنانی که با حضرت فاطمه س محشور میشوند
* اهلبیت علیهمالسلام در برابر مهریه همسران خود چه برخوردی داشتند؟
* ملکوت محبت زن و شوهر به یکدیگر
* اخلاق اهلبیت علیهمالسلام در خانه
* چه کنیم تا گناهان ما پاک شود؟
* ملکوت پرداخت نکردن مهریه همسر
* یکی از بزرگترین حقالناسها در ارتباط زناشویی
* ملکوت پاک با نیت الهی در ارتباط زناشویی
* کمک کردن در خانه
* دستورالعمل قرآنی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام برای دفع بیماری لاعلاج
📅99/05/24
🔅🔅🔅
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت ۶۵.mp3
36.37M
📚 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه شصت و پنجم
🔅🔅🔅
* زوجیت در عالم برزخ و در مجردات
* تاثیرپذیری و تسلیمناپذیری در زن و مرد
* فاعلیت و قابلیت در زن و مرد
* معنای همسری
* زوجیت در سوره مسد
* ویژگی همسر خوب در قرآن
* رفتار خدا به هنگام ابتلاء ما
* برکت فرزند در زندگی
* تک فرزندی یا چند فرزندی؟ تربیت کدامیک مشکلتر است؟
* نکتهای در مورد سقط جنین
* گرفتاریهای رحمانی خدا
* نورانیت در زندگی مشترک
* روایاتی پیرامون انس در زندگی مشترک
* تجربه بهشت با فرزند
* ملکوت ارتباط با فرزند در خانواده
* عطای فرزند، جلوه رحمت خدا
* این روایت، تقدیم به همه دختر دارها
📅99/05/17
🌴🌴🌴
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 42.mp3
12.97M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 63
📼 قسمت: چهل و دوم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
✳️ عوامل تامین عافیت در زندگی
📈 جان واژه امنیت در قرآن
☑️ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده
وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_متنی 63
📼 قسمت: چهل و دوم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
✳ عوامل تامین عافیت در زندگی
📈 جان واژه امنیت در قرآن
☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده
وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی....
🌴🌴🌴
⏪ صیانت از امنیت
در اسلام سخت ترین مجازات ها و کیفرها برای کسانی در نظر گرفته شده که امنیت جامعه را به خطر می اندازند. مانند قتل، قصاص، قطع دست و یا تبعید و تعزیر(مائده، 33 و بقره 179- 178.)
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ( آیه 33 سوره مائده)
همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آنها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود.
📝 معانی کلمات آیه:
يحاربون: حراب و محاربه: جنگيدن. يُحارِبُونَ اللَّهَ يعنى با خدا مى جنگند.
يسعون: تلاش مى كنند. «سعى يسعى» به معنى تند رفتن و دويدن نيز آمده است.
يقتلوا: قتل: كشتن. تقتيل مبالغه آن است خواه در كيفيت باشد يا در كميت. مراد از آن در آيه شدت در كيفيت قتل است.
يصلبوا: صلب و تصليب: به دار زدن. «او يصلبوا» يا به دار زده شوند.
خلاف: مخالف و غيرهم. «تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ» دستها و پاهايشان خلاف هم قطع شود . مثلا دست راست با پاى چپ يا بالعكس.
ينفوا: نفى: تبعيد. آن در اصل هلاك كردن به وسيله دور نمودن است. «او ينفوا» يعنى يا تبعيد شوند.
▪ همچنین خداوند در این آیه بر ضرورت پاسدارى از امنيّت و سلامت جامعه ايمانى با سركوب آشوبگران و فساد انگيزان، خواهان تامین امنیت و حفظ و صیانت از آن است.
▪ با پیمان شکنان و برهم زنندگان امنیت و آرامش جامعه باید به شدت برخورد شود.امنیت جامعه موضوعی شوخی بردار نیست.
▪ برهم زنندگان امنیت و آرامش جامعه را باید رسوا کرد .آنان نباید درسایه نا امنی جامعه احساس امنیت کنند .
▪ طبق آيهى 279 سورهى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پيامبر است، «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» چون امنيّت اقتصادى را به هم مىزند.
همچنين در روايات، توهين به مسلمان، محاربهى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولياً فقد بارزنى بالمحاربة».
▪ وظيفهى نظام و حكومت، حفظ امنيّت شهرها، روستاها، جادهها و برخورد با متخلّفان است. إِنَّما جَزاءُ ...
▪ براى آنان كه امنيّت جامعه را بر هم مىزنند، چند نوع كيفر مقرر شده است: اعدام، تبعيد، قطع دست و پا، به دار آويختن. يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ...
▪ مخالفان ولايت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، بايد به سختترين كيفر مجازات شوند. يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ... أَنْ يُقَتَّلُوا
⏪ این مهمترین گواه بر ارزش و اهمیتی است که امنیت در تفکر اسلامی دارد؛ زیرا فرمان جهاد برای تامین امنیت و حفظ آن را می دهد؛ چرا که گاه نمی توان تنها با کار فرهنگی و آموزشی و تربیتی دیگران را به حفظ امنیت دعوت کرد؛ بلکه لازم است تا گروهی را که ظالم و امنیت زدا هستند با تیغ تیز شمشیر حذف کرد یا با فشار سهمگین تازیانه بر جایشان نشاند.
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 مصباح هدایت
▪️ این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید، وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم، عرض می کنیم خدایا! عنایت کنید به برکت این امام، من آمدم یک چیزی ببرم که آن اوحدی از اهل ایمان می برند، «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»،[1] این «مُحْتَمِلٌ» جمله خبریه ای است که به داعی انشا القا شده است، چون دعا، زیارت و مناجات، اینها جمله خبریهِ خبریه نیست، جمله خبریه ای است که به داعی انشا القا شده است؛ یعنی ای امام هشتم، ای امام مجتبی، ای امام حسین، ای سایر ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام)! آن توفیق را بدهید که من تنها عالم حوزوی یا دانشگاهی بشوم مشکل من حل نمی شود، آن علمی که جای دیگر نیست، فقط در حرم شماست، آن علمی که نمی توانند حمل کنند، فقط شما اجازه می دهید حمل کنند، از آن علم به ما بدهید! «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»، این برترین جمله زیارت جامعه کبیر است که یک زائر از پیشگاه امام صادق، از پیشگاه امام رضا، از پیشگاه امام مجتبی و از پیشگاه ائمه دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) می خواهد. این حدّ ماست! عوام مردن و عوام زندگی کردن که هنر نیست، اینها «من به الکفایه» فراوان است.
▪️ یک بیان نورانی از امام مجتبی است، فرمود تا نفَس می کشید درس و بحث! آدم دهن باز میکند می گوید من فارغ التحصیل هستم؟! این ننگ نیست؟ فرمود تا دهن باز کردید، گفتی من فارغ التحصیل هستم، به ننگ خود اعتراف کردی! تا جا دارد، باید درس بخوانید؛ یا درس بخوانید، یا درس بگویید، یا کتاب بنویسید، نو بیاورید! این مرحوم کلینی نقل کرده است از وجود مبارک امام مجتبی، فرمود جای خالی نگذار، این قلب هم جا برای علوم فراوان است. این قلب که مجرد مادی نیست که بگوید من سیر شدم؛ مثل شکم نیست. فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ»؛[2] این بیان بوسیدنی است! از بیانات نورانی امام مجتبی که مرحوم کلینی نقل کرد، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»؛ البته حسین بن علی «مصباح الهدایة»[3] است او در قله است. شما هم چرا «مصباح الهدایة» نمیشوی؟ فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی. چراغ باش تا به جامعه نور بدهی، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی». آن مرحله عالیه «مصباح الهدایة» است، سفینه نجات است، شما هم همین را باشید. این راه باز است. آدم می گوید من درسم تمام شد؟ یعنی بقیه عمرم را دارم تلف می کنم! خسارت همین است.
▪️ ای کاش به ما می گفتند، هر شب قرآن به سر بکنید! در سوره مبارکه «انعام» دارد، اینها خودشان را باختند: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾،[4] ما مال که نمی بازیم، ما هر لحظه داریم عمر را می دهیم. آدم هر لحظه عمر را بدهد و چیزی یاد نگیرد، خسارت جان است: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾، جانشان را باختند، نه اینکه سرمایه خودشان را باختند! این در سوره مبارکه «انعام» است. آدم شب و روز بگذرد و چیزی یاد نگیرد؟! علوم مگر کم است؟! اینها که به ما گفتند بروید حرم و ناله کنید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ فرمود شما چهارتا شاگرد، مثل ذُریح محاربی پیدا کنید، من هم این اسرار را به او می گویم. آن نیمه نادیدنی قرآن، آن «علی حکیم»[5] است، آن که خالی نیست؛ لذا اگر یک روایت صدور قطعی، جهت صدور قطعی و دلالت قطعی بود و ما هیچ نتوانیم این مطلب را از ظاهر قرآن استفاده بکنیم، «علی الرأس و العین» قبول می کنیم، چرا؟ چون همه قرآن که «عربی مبین» نیست تا به لسان العرب مراجعه کنیم یا به مفردات راغب مراجعه کنیم! یک بخش وسیعی از آن «علی حکیم» است، آن «علی حکیم» که با لسان العرب حل نمی شود.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج2، ص614.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص303.
[3]. عیون أخبار الرضا(عَلَیهِ السَّلَام)، ج1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ».
[4]. سوره انعام، آیه12و 20.
[5]. سوره زخرف، آیه3 و4.
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#ظرف_علوم
#علی_حکیم
#برترین_فراز_زیارت_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
تاریخ: 1396/08/25
🆔 @a_javadiamoli_doross
برداشت از آيه ۵۸ #سوره_نساء
📌#امانتداری
#سالک الی #اللّه بايد #امانتدار باشد، بايد #امين مردم باشد و اگر خواست #قضاوت کند با #عدالت سخن بگويد يا اگر خواست بين #مردم حکومت کند بايد با #عدالت #حکومت کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نقص ایمان بدون صبر
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#صبر
#بردباری
#ایمان
#خانواده
#مواظبت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_زمر آیات ۵۳ و ۵۵
قُلْ يَٰعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا۟ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ
بگو: اى بندگان من كه بر زيان خويش اسراف كردهايد، از رحمت خدا مأيوس مشويد. زيرا خدا همه گناهان را مىآمرزد. اوست آمرزنده و مهربان.
🔅🔅🔅🔅🔅
وَأَنِيبُوٓا۟ إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا۟ لَهُۥ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ ٱلْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
پيش از آنكه عذاب فرا رسد و كسى به ياريتان برنخيزد، به پروردگارتان روى آوريد و به او تسليم شويد.
التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
انسان در حیات خود همیشه اهل #ولایت بوده است؛ آنچه مهم است این است که آدمی ولایت الهی را پذیرفته است و یا ولایت طاغوتی را، به عبارت دیگر خداوند، ولی او است یا #شیطان. آنها که مدعی مخالفت با نفس و اصل ولايتند اگر مغرض نباشند عمیقا جاهل و متوهم اند. #دموکراسی هم نحوی نظام ولایتمدار است، منتها ولایت طاغوت. آنها که چون «امانوئل #کانت» و همه #لیبرال ها از خودمختاری و به بیان صحیح تر از خودبنیادیِ فرد انسانی دم می زنند نیز اهل ولایت اند و دعوت به ولایت می کنند: «ولایت #نفس اماره فردی» که فارغ از امکان و نحوه تحقق و میزان واقعی یا وهمی بودن آن، صورتی از ولایت طاغوت و در واقع نازل ترین صورت تحقق آن است.
.
#کتاب « #نقد_حال» نوشتة #شهریار_زرشناس، ص ۱۳
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (45)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى دهم
▫ حروف مقطعه براى تنبيه و اسكات كافران بوده است ؛ (123) آنان به يكديگر سفارش مى كردند كه به قرائت قرآن پيامبر گوش فرا ندهند و با ايجاد جنجال مانع شنيدن آن شوند: لا تسمعوا لهذا القرآن و الغوافيه. (124) گاهى نيز در هنگام تلاوت قرآن با كارهايى مانند سوت زدن، و صداهاى دسته جمعى، مى كوشيدند تا پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) را از خواندن قرآن منصرف يا در آن دچار اشتباه كنند. از اين رو خداى سبحان در آغاز برخى سوره ها اين حروف را نازل كرد تا مشركان با شنيدن اينها كه نه نظم بود و نه نثر، و چون بى سابقه بر اعجابشان را برمى انگيخت، ساكت شوند و گوش فرادهند.
▫ توضيح اين كه، بر اساس ين راى حروف مقطعه اسم نيست (اسم اعظم يا عظيم خداوند يا اسم قرآن يا اسم سوره و يا نام پيامبر (صلى الله عليه وآله)) بلكه حروفى نظير حروف تنبيه است. جز اين كه حروفى مانند الا و ها حرف تنبيه رايج و شايع است و حروف مقطعه حروف تنبيه غير رايج است و مزيت قرآن كريم بر لغت عرب همين است كه در هر زمينه از جمله زمينه هاى ادبى نوآورى دارد؛ چنانكه فخر رازى در ذيل آيه شريفه و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه (125)، در پاسخ شبهه اديبان و لغويان كه گفته اند وزن تفعله در مصادر ثلاثى مجرد نيامده مى گويد:
▫ من از تكليفات نحويان در اين گونه موارد در شگفتم ؛ زيرا آنان اگر شعرى مجهول بيابند كه شاهد مدعايشان اس، خوشحال مى شوند و آن را دليلى محكم به شمار مى آورند در حالى كه ورود اين لفظ (تهلكه) در كلام الهى كه موافقان و مخالفان، همه به فصاحت آن گواهى مى دهند، دليل بهترى است بر صحت اين لفظ. (126)
⏪ مراد فخر رازى اين است كه: اين اشكال براى كسى مطرح است كه وحى و كلام الله بودن قرآن براى وى ثابت نشده باشد. اما كسى كه اعجاز قرآن برايش به ثبوت رسيده است قرآن كريم خود بزرگترين منبع ادب عربى است. بنابراين، در مورد حروف مقطعه هم پس از ثبوت اعجاز قرآن نبايد آن را با شعر و نثر شاعران يا ساربانان عرب زبان سنجيد و نمى توان گفت به دليل عدم استعمال عرب زبانان ، اينها حرف تنبيه نيست.
▫ صاحبان اين راى اختلاف كرده اند كه آيا اين حروف براى تنبيه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) است يا تنبيه مشركان.
پاسخ در پست پایین
👇👇👇
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👆👆👆
⏪ پاسخ: اين وجه نيز
▫ اولا، يك احتمال صرف است كه دليلى بر اثبات آن وجود ندارد، گرچه برهانى بر نفى آن نيز نيست و در بحث روايى خواهد آمد كه روايات مويد اين راى نيز اطمينان بخش نيست.
▫ ثانيا، اين وجه را به عنوان تفسير حروف مزبور نمى توان پذيرفت.
▫ ثالثا، اگر اين حروف براى اسكات باشد بايد عتايق از سور قرآنى داراى حروف مقطعه باشد و سوره هايى كه پس از هجرت نازل شده مشتمل بر آن نباشد، در حالى كه هم برخى سور اوليه فاقد آن و هم سوره هاى پس از هجرت واجد آن است ؛ حروف مزبور در عتايق سور كمتر آمده و در سور مدنى نيز يافت مى شود.
▫ رابعا، در تاريخ نقل نشده كه مشركان حجاز با شنيدن اين حروف تعجب و سكوت كرده باشند. خامسا، حتى اگر در هنگام شنيدن اين حروف سكوت كرده باشد، چرا هنگام شنيدن ساير آيات سكوت كرده باشند؛ زيرا ساير آيات براى آنان تازگى نداشت و مشابه آياتى بود كه پيش از آن شنيده بودند. البته اگر اگر طبق شواهد معتبر ثابت شود كه حروف مقطعه از نظر قرآن كريم، حروف تنبيه است و به معناى الا و مانند آن به كار مى رود، يا اصل جعل آنها براى اسكات مخاطبان عنود بوده، معنايى غير از هدف يا؛ شده ندارد، آنگاه مورد قبول است و نيازى به تفسير ندارد.
⏪ نكته: اگر اين حروف براى تنبيه باشد حتما براى تنبيه ديگران است، نه تنبيه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)، برخى مفسران گفته اند: چون پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به كارهاى دنيوى اشتغال داشت خداوند براى تنبيه آن حضرت و توجه وى به وحى اين حروف را نازل كرد.
▫ اين سخن ناصحيح است ؛ زيرا پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) قلبش متيم به حب خدا بود و خداى سبحان به او شرح صدر عطا كرده بود و هرگز دلش از ياد خدا غافل نبود؛ زيرا مردان الهى كه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) كاملترين آنهاست چيزى آنان را از ياد خدا غافل نمى كند: رجال لا تلهيهم تجاره و لا بيع عن ذكر الله (127)
استغفار مى كنم: انه على قلبى و انى لا ستغفر الله بالنهار سبعين مره (128)
براى تعليم ديگران است، نه براى خود آن حضرت.
▫ آن قلب مطهر، از هر غين و غبار غفلت و گناه منزه است ؛ زيرا آيه شريفه تطهير به نحو مطلق همه رجسها را از حريم قلب نفى مى كند. از سوى ديگر، اگر اين حروف براى تنبيه پيامبر باشد وجهى ندارد كه جزو متن و نص قرآن قرار گيرد، مگر آن كه نظير كلمه قل باشد كه هم خطاب به پيامبر است و هم جزو متن صحيفه دينى قرار گرفته است.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره مطففین
▫ سوره مُطَفِّفین هشتاد و سومین سوره قرآن کریم و آخرین سوره از سورههای مکی است که در جزء سیام قرآن جای گرفته است.
▫▫ مطففین یعنی کمفروشان. خداوند در این سوره، کمفروشان را مذمت میکند و میگوید آنان گمان میکنند آخرتی وجود ندارد.
توصیف اتفاقات قیامت و بیان اوصاف ابرار (نیکوکاران) و فاجران (گناهکاران) محتوای این سوره را تشکیل میدهد.
▫ در کتابهای تفسیری آمده است آیه سیام این سوره در شأن مخالفین امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است.
▫ درباره فضیلت تلاوت این سوره، در روایات آمده است هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب میکند.
▫ همچنین نقل شده است هر کس آن را در نمازهایش بخواند، از آتش دوزخ در امان خواهد.
▫ آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن میکند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است.
▫ این سوره را مُطَفِّفین نامیدهاند؛ زیرا این کلمه در آغاز آن آمده است.مطففین به معنای کمفروشان است. این سوره را «تطفیف» نیز مینامند که مصدر «مطففین» است.
▫ سوره مطففین آخرین سوره از سورههای مکی و در ترتیب نزول هشتاد و ششمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتاد و سومین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره مطففین ۳۶ آیه، ۱۶۹ کلمه و ۷۵۱ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) است.
▫ آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن میکند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:معرفی اجمالی سوره مطففین
⏪ شأن نزول: کمفروشان مدینه
▫ درباره شأن نزول سوره مطففین در کتاب تفسیر نمونه آمده است: ابن عباس میگوید هنگامی که پیامبر(ص) وارد مدینه شد، بسیاری از مردم سخت به کمفروشی گرفتار بودند. خداوند این آیات را نازل کرد و آنان پذیرفتند و کمفروشی را ترک کردند.
▫ در کتاب مجمع البیان نیز آمده است مردی به نام ابوجهینه در مدینه زندگی میکرد که دو پیمانه داشت: یکی کوچک و دیگری بزرگ. به هنگام خریدن از پیمانه بزرگ استفاده میکرد و به هنگام فروش از پیمانه کوچک.
⏪ شأن نزول آیه ۳۰
▫ علامه طباطبایی به نقل از تفسیر مجمع البیان مینویسد بعضی گفتهاند آیه «وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ» در شأن مخالفین امام علی(ع) نازل شده است. نقل شده است روزی امیرالمؤمنین(ع) با چند نفر از مسلمانان نزد رسول خدا(ص) میآمدند. منافقان ایشان را مسخره کردند و خندیدند؛ سپس نزد همفکرانشان برگشتند و گفتند: ما امروز اَصلَع (کسی که جلو سرش مو ندارد. منظورشان امام علی بود) را دیدیم و به او خندیدیم. به دنبال این جریان بود که این آیه نازل شد. علامه طباطبایی مینویسد این روایت را زمخشری (مفسر اهل سنت) نیز نقل کرده است.
▫ در آیه ۱۲ آمده است جز آدم تجاوزپيشه و گناهكار، قیامت را دروغ نمیپندارد. علامه طباطبایی در المیزان در تفسیر این آیه مینویسد: معلوم میشود یگانه مانعی که انسان را از گناه باز میدارد، ایمان به برانگیخته شدن در روز قیامت است و کسی که در شهوات فرو رفته و دلش گناهدوست شده، حاضر نیست هیچ مانعی را در کارش بپذیرد؛ در نتیجه گناه بسیار، او را به این نقطه میکشاند که منکر قیامت شود.
▫ از امام باقر(ع) نقل شده است هیچ چیز قلب آدمی را به اندازه گناه، فاسد نمیکند. قلب وقتی با گناه آشنا شود، روز به روز بیشتر به آن متمایل میشود، تا جایی که گناه بر آن چیره میشود. آن وقت است که قلب زیر و رو و بالا و پایین میشود.
▫ در تفسیر مجمع البیان درباره فضیلت تلاوت سوره مطففین از پیامبر(ص) نقل شده است، هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب میکند.
▫ همچنین در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است هر کس در نمازهای واجب سوره مطففین را بخواند، خداوند امنیت از عذاب دوزخ را در قیامت به او عطا میکند، نه آتش دوزخ او را میبیند و نه او آتش دوزخ را.
▫ در تفسیر البرهان نیز از امام صادق(ع) نقل شده است سوره مطففین را بر هر چیزی بخوانند از شر و آفت حشرات روی زمین در امان خواهند بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom