eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🆔 @a_javadiamoli_doross 💠 صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) 🔸 مادامی که ما همانند اصحاب رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ خدای ناکرده ـ همانند اصحاب امام مجتبی (سلام الله علیه) باشیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح با امویان است. ▫️ اگر خواستیم [صلح ما] چون حدیبیه باشد، باید دائماً هم در جبهه و هم در صحنه باشیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ جبهه را تضعیف کردیم یا در صحنه پشت جبهه نبودیم یا به خودسازی نپرداختیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) با امویان است. 🔸 وقتی به امام مجتبی (سلام الله علیه) عرض کردند شما دودمانی بودید و هستید که ترس را ترساندید، اصلاً واژه ترس و پدیده هراس جرأت نداشت در حرم امن علویان راه پیدا کند! چطور با امویان صلح کردید؟! فرمو: «كُنْتُمْ فِی مُنْتَدَبِكُمْ إِلَى صِفِّینَ وَ دِینُكُمْ أَمَامَ دُنْیاكُمْ وَ قَدْ أَصْبَحْتُمُ‏ الْیوْمَ‏ وَ دُنْیاكُمْ أَمَامَ دِینِكُمْ»؛[1] آن روز که ما پیروز می شدیم، چون دین پیشوا بود و دنیا با دین اداره می شد؛ ولی وضع مردم ما عوض شد، امرزو مردم به فراغت بار یافتند و دنیای اینها رهبری دین را به عهده گرفت؛ لذا من مجبور شدم که بسوزم و بسازم. ▫️ ما اگر دین را رهبر قرار دادیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ معاذ الله ـ دنیا را اَمام و اِمام ساختیم ـ خدای ناکرده ـ صلح ما صلح با امویان است. [1]. تحف العقول، ص234؛ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج‏1، ص198؛ اسدالغابه، ج2؛ ص13. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امنیت و آرامش خانواده.mp3
1.33M
🔸 امنیت و آرامش خانواده 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🔸 امنیت و آرامش خانواده #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کم
💠 امنیت و آرامش خانواده 🔸 ذات اقدس الهی كه خالق همه است فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾.[1] این زندگی كه به لطف الهی سامان می‌ پذیرد، یك سلسله مسئولیت هایی به عهده مرد است و یك سلسله مسئولیت ها به عهده زن كه هر دو این زندگی را سامان ببخشند و صاحب بشوند. آنچه كه به عهده مرد است مدیریت است، تأمین هزینه است، تأمین مسكن است، تأمین نیازهای همسر است و مانند آن كه فرمود: ﴿وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ﴾[2] و اما آنچه كه به عهده زن هست و آن است كه مرد باید مسكن تهیه كند ولی زن باید را تهیه كند. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾ تا سكونت و آرامش زندگی به وسیله خانم منزل فراهم بشود. مسكن را مرد تهیه می‌ كند، هر پرنده یك آشیانه‌ای دارد آن مهم نیست، اما سكینت و آرامش مهم است این به دست مرد نیست به دست زن است. مادر هست كه می ‌تواند داخله منزل را مدیریت كند و آرامش را در منزل حفظ كند و بچه ‌ها را زیر پر بگیرد. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، خب این نگاه كجا نگاه غرب كجا؟! پس مسكن داریم و سكینت، تهیه مسكن به عهده شوهر است تهیه سكینت و آرامش و وقار و امنیت به عهده خانم است؛ این است! 🔸 اصل دیگر از اصول خانوادگی آن است كه بالأخره جهیزیه یك مقداری مهریه هم یك مقداری اینها یك امر عادی است، اما آنچه كه عنصر محوری تشكیل خانواده است دو چیز است؛ نه جهیزیه است نه مهریه، جهیزیه و مهریه یك امر عادی است كه همه دارند بالأخره، آن دو عنصر محوری كه اساس تشكیل خانواده است این است كه ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾؛[3] یعنی این دو عنصر است كه خانواده را حفظ می ‌كند انسان را پدر خوب، مادر خوب و دارای فرزندان صالح می‌كند؛ آن دو عنصر یكی است و دیگری ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. مودّت و دوستی اگر بر اساس غریزه و جوانی باشد آن طوری كه در غرب است همین كه سن یك مقداری بالا آمده و آن غریزه جوانی اُفت كرده علاقه زن و شوهر كم می ‌شود، طلاق ـ معاذ الله ـ زیاد می‌ شود؛ اما اگر مودّت و دوستی بر اساس باشد، هرچه سن بالاتر می ‌آید، عقل كامل ‌تر می ‌شود، ایمان كامل تر می ‌شود و علاقه بیشتر می‌ شود. [1]. سوره روم، آیه21. [2]. سوره نساء، آیه19. [3]. سوره روم، آیه21. 📚 مراسم قرائت خطبه عقد توسط حضرت استاد تاریخ: 1390/01/12 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
رهبر الهی با کارگزاران ناکارآمد چه کند حتما نامه (صلوات الله علیه) را در بررسی کنید؛ به یک می گوید که: پدرت خوب بود، من به تو کار دادم؛ وگرنه من به تو کار نمی دادم! به دیگری نوشت که: (لشسع نعلک خیر منک)، این بند کفشت نزد من از تو بهتر می ارزد؛ چه کاری بود که کردی! نامه برای نوشت که این گزارش ها اگر حق باشد من چنین می کنم، چنین می کنم...؛ خب علی با زیاد چکار کردی؟ او را بستی، زدی، اعدام کردی؟ نتوانست!! در عصر خود پیغمبر آن کارها را کرد، با خالد چه کرد؟ فقط آمد طبق این آیه که (فان عصوک فقل انی بریء مما تعملون)؛ خالد را پیغمبر فرستاد، او رفت آن همه کرد؛ این را فریقین نقل کردند که وجود مبارک به (علیهما السلام) دستور داد، فرمود: یا علی! می روی از این استفاده می کنی؛ همه ها و هایی که این خالد به بار آورده می پردازی، (حتی میلغه الکلاب)؛ میلغه یعنی ظرفی که سگ در او ولوغ کرده، برو بپرداز؛ این کار را کرده. اما دل اینها خون بود از این ! حضرت به مامورین، مردم و نظامی ها گفت: من که از دست شما خسته شدم؛ (کلما خیطت من جانب حیصت من جانب آخر)، شما مثل لباس های فرسوده کهنه چندین ساله هستید؛ تا من یک گوشه اش را با سوزن می دوزم، یک گوشه دیگرش پاره می شود؛ با شماها که نمی شود کار کرد! 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / نامه ۷۱ ، سوره شعراء / آیه ۲۱۶ ، بحار الانوار / جلد ۲۱ / صفحه ۱۴۰ و نهج البلاغه / خطبه ۶۹ ✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۷۲/۰۳/۰۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶ ـ ۱۵ 📌 خدای تعالی برای عموم پیامبرانی که آنها را کنند و آنچه از کلام را بعضی از دشمنان مخفی نموده اند واضح نماید بخصوص رسول اکرم صلی الله علیه و آله و کریم که نور است و معلوم است که کلام است نازل فرموده. پس باید الی رضایت خدای تعالی را با تبعیت از و مفسران آن یعنی اهل بیت عصمت علیهم السلام بدست بیاورد و قلب سلیم پیدا کند، از تاریکی های و نادانی طبق برنامه الهی به سوی ، علم و بیرون بیاید و به شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (63) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑ 3- رواياتى كه برخى از حروف مقطعه را ناظر به نام مبارك پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى داند: ▫ عن الصادق (عليه السلام) قال: (طه) اسم من اسماء النبى (صلى الله عليه وآله) و معناه يا طالب الحق الهادى اليه... (180) ▫ - عن الصادق (عليه السلام)، قال: قال: يا كلبى كم لمحمد (صلى الله عليه وآله) من اسم فى القرآن ؟ فقلت: اسمان او ثلاثه. فقال: يا كلبى له عشره اسماء... و (طه # ما انزلنا عليك القرآن لتشقى) و (يس ‍# والقرآن الحكيم انك لمن المرسلين # على صراط مستقيم) و (ن و القلم و ما يسطرون # ما انت بنعمه ربك بمجنون) و.... (181) ▫ - عن ابى عبدالله وابى جعفر (عليهما السلام) قالا: كان رسول الله (صلى الله عليه وآله) اذا صلى قام على اصابع رجليه حتى تورمت فانزل الله تبارك و تعالى: (طه) بلغه بنى طى، يا محمد!(ما انزلنا عليك القرآن لتشقى. (182) ▫ - عن الصادق (عليهم السلام) قال له: يابن رسول الله (صلى الله عليه وآله) ما معنى قول الله عزوجل (يس)؟ قال: اسم من اسماء النبى و معناه: يا ايها السامع الوحى (والقرآن الحكيم # انك لمن المرسلين # على صراط مستقيم. (183) ▫ - عن اميرالمومنين (عليه السلام) و قد ساله بعض الزنادقه عن آى من القرآن . فكان فيما قال له، قوله (يس # والقرآن الحكيم # انك لمن المرسلين) فسمى الله النبى بهذا الاسم حيث قال: (يس # والقرآن...).(184) ▫ - عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: ان لرسول (صلى الله عليه وآله) اثنى عشر اسما. خمسه فى القرآن: محمد و احمد و عبدالله و يس و نون. (185) ▫ - عن السجاد (عليه السلام): الهى و سيدى... و خصصته (محمد (صلى الله عليه وآله) بالكتاب المنزل عليه و السبع المثانى الموحات اليه وسميه القرآن و اكنيته الفرقان العظيم فقلت جل اسمك: (ولقد اتيناك سبعا من المثانى و القرآن العظيم) و قلت جل قولك له حين اختصصته بما سميه من الاسماء: (طه # ما انزلنا عليك القرآن لتشقى) و قلت عز قولك: (يس # والقرآن الحكيم) و قلت تقدست اسماؤ ك: (ص والقرآن ذى الذكر) و قلت عظمت آلاوك: (ق والقرآن المجيد). 🔹 فخصصته ان جعلته قسمك حين اسميته و قرنت القرآن معه. فما فى كتابك من شاهد قسم والقرآن مردف به الا وهو اسمه و ذلك شرف شرفته به و فضل بعثته اليه، تعجز الالسن و الافهام عن علم وصف مرادك به وتكل عن علم ثنائك عليه فقلت ... و قلت تباركت و تعاليت فى عامه ابتدائه: (الر تلك آيات الكتاب الحكيم ، الر كتاب احكمت آياته ثم فصلت، الر تلك آيات الكتاغب المبين، المر تلك آيات الكتاب، الر كتاب انزلناه اليك، الر تلك آيات الكتاب و الم # ذلك الكتاب لا ريب فيه). 🔹 و فى امثاله من السور و الطواسين و الحواميم فى كل ذلك ثنيت بالكتاب مع القسم الذى هو اسم من اختصصته لوحيك.... (186) ==================== 180- تفسير برهان ، ج 3، ص 29. 181- همان ، ص 28 182- همان ، ص 29. 183- همان ، ج 4، ص 3 184- همان ، ج 4، ص 3 185- تفسير برهان ، ج 4، ص 3 186- بحار، ج 88، ص 7 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (63) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ (64) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ▫ عن الصادق (عليه السلام): يس) اسم رسول الله (صلى الله عليه وآله) والدليل على ذلك قوله: (انك لمن المرسلين # على صراط مستقيم. (187) عن اميرالمومنين (عليه السلام) فى قوله عزوجل (سلام على الياسين) قال: يس) محمد و نحن آل يس . (188) ▫ عن الرضا (عليه السلام) فى الايات الداله على الاصطفاء: و اما الايه السابعه فقوله تبارك و تعالى: (ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما) و قد علم المعاندون منهم انه لما نزلت هذه الايه قيل يا رسول الله: قد عرفنا التسليم عليك فكيف الصلواه عليك ؟ فقال: تقولون: اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم وآل ابراهيم انك حميد مجيد. فهل بينكم معاشر الناس فى هذا خلاف ؟ فقالوا: لا. قال المامون هذا ما لا خلاف فيه اصلا و عليه اجماع الامه فهل عندك فى آل شى ء اوضح من هذا فى القرآن ؟ فقال ابوالحسن (عليه السلام): نعم، اخبرونى عن قول الله (يس قال العلماءن (يس) محمد لم يشك فيه احد. قال ابوالحسن (عليه السلام): فان الله اعطى محمدا و آل محمد من ذلك فضلا لا يبلغ احد كنه وصفه الا من عقله و ذلك ان الله لم يسلم على احد الا على الانبياء صلوات الله عليهم، فقال تبارك و تعالى: (سلام على نوح فى العالمين) و (سلام على ابراهيم) و قال: (سلام على موسى و هرون) و لم يقل سلام على آل نوح و لا على آل موسى و لا على آل ابراهيم و قال: (سلام على آل يس) يعنى آل محمد (صلى الله عليه وآله. (189) ▫ - عن على (عليه السلام) قال: ان رسول الله (صلى الله عليه وآله) اسمه يس و نحن الذى قال (سلام على آل ياسين. (190) (سلام على آل ياسين) قال: يس محمد و نحن آل محمد.(191) - قوله (سلام على آل ياسين) ان الله سمى النبى (صلى الله عليه وآله) بهذا الاسم حيث قال (يس # والقرآن الحكيم # انك لمن المرسلين) لعلمه بانهم يسقطون قوله سلام على آل محمد كما اسقطوا غيره. (192) ▫ - عن ابى الحسن موسى (عليه السلام)...فقال: اما (حم) فهو محمد (صلى الله عليه وآله) و هو فى كتاب هود الذى انزل عليه و هو منقوص ‍ الحروف . (193) ======================== 187- تفسير برهان ، ج 4، ص 4 188- تفسير برهان ، ج 4، ص 33 189- همان ، ص 34 190- همان ، ص 34 191- تفسير برهان ، ج 4، ص 34 192- تفسير برهان ، ج 4، ص 34 193- همان ، ص 158 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت39 :تفسیر آیه 29-30-31 سوره مطففین ✳ إِنَ‌ الَّذِينَ‌ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا يَضْحَکُونَ‌* ☑ ۱ - کافران مجرم، همواره مؤمنان را تحقیر و تمسخر کرده و به باورهاى آنان پوزخند مى زنند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ☑۲ - پوزخند به مؤمنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) مراد از «الذین أجرموا» - به قرینه «من الکفّار» در آیات بعد - کافران اند. ☑۳ - کفرورزى، جرم (گناه) است و کافران به گناه آلوده اند.* (إنّ الذین أجرموا) مجرم خواندن کافران، یا به لحاظ گناه بودن کفر است و یا این که گناهان دیگرى نیز در بین کافران رواج دارد. ☑۴ - ابرار به دلیل ایمانشان در معرض تمسخر گناه پیشگان کافر، قرار گرفته و آزار مى بینند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ✳ وَ إِذَا مَرُّوا بِهِمْ‌ يَتَغَامَزُونَ‌ ▫ «یَتَغَامَزُونَ»: از مصدر تغامُز، به معنی شرکت دسته‌جمعی در عیبجوئی از کسی یا کسانی، و تمسخر کردن با اشارات سر و دست و چشم و ابرو است. ☑۱ - گناه پیشگان کافر، با چشمک زدن و اشاره به یکدیگر، هنگام عبور بر مؤمنان نیکوکار، به عیب جویى از آنان مى پردازند. (و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ▫ «غمز»; یعنى، عیب جویى از دیگران با پلک زدن و اشاره دست (مفردات راغب). ضمیر «مرّوا» به مجرمان برمى گردد. برخى احتمال داده اند که ضمیر به مؤمنان برگردد و مراد این باشد که هنگام عبور مؤمنان بر کافران، آنان با چشمک زدن و علامت دادن به یکدیگر به عیب جویى از مؤمنان مى پردازند. ☑۲ - عیب جویى از مؤمنان و اشاره هاى تمسخرآمیز به آنان و نشان دادن عیوب ایشان به دیگران، خوى ناپسند و برخاسته از گنه پیشگى است. (إنّ الذین أجرموا ... و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ✳ وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلَى‌ أَهْلِهِمُ‌ انْقَلَبُوا فَکِهِينَ‌ ▫ «إِنقَلَبُوا»: برمی‌گشتند. مراجعت می‌نمودند . «أَهْل»: خانواده و خویشان. کسان و دوستان. «فَکِهِینَ»: جمع فَکِه، شادمان، خوشحال و خندان. حال است. مراد آیه این است که بزهکاران در غیاب مؤمنان نیز همان سخریّه‌ها و همان استهزاءها را ادامه می‌دادند. ☑۱ - کافران، از خاطره هاى دیدار خود با مؤمنان، طنز ساخته و در جمع خانواده خویش به لطیفه گویى و خنداندن یکدیگر مى پردازند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) ▫ «فَکِه» (صفت مشبّه) به معناى خوش دل و خندان یا به معناى کسى است که با همراهان خود سخنى گوید که آنان را بخنداند (قاموس). در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است. ☑۲ - کافرانى که مؤمنان را مسخره کرده اند، هنگام مراجعت نزد خانواده خویش، از پوزخندها و اشاره هاى طعنه آمیز خود، غرق شادمانى مى شوند. (یضحکون ... یتغامزون . و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) در این برداشت، «فَکِه» به معناى «مرد خوش دل و خندان» دانسته شده است. تکرار «انقلبوا» در آیه شریفه، براى مجسم ساختن حالت بازگشت کافران به خانه خویش است. ☑۳ - کافران و گنه پیشگان، حتى در غیاب مؤمنان نیز آنان را استهزا کرده و با طعنه و کنایه از ایشان یاد مى کنند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت40 :تفسیر آیه 32-33-34 سوره مطففین ✳ وَ إِذَا رَأَوْهُمْ‌ قَالُوا إِنَ‌ هؤُلاَءِ لَضَالُّونَ‌ ☑ ۱ - گنه پیشگان کافر، با مشاهده مؤمنان به نکوهش آشکار ایشان پرداخته، آنان را ره گم کرده قلمداد مى کنند. (و إذا رأوهم قالوا إنّ هؤلاء لضالّون) جمله «إذا رأوهم...»، بیانگر برخورد علنى کافران با مؤمنان است. ☑ ۲ - گناه، مانع بینش صحیح و زمینه ساز باطل دیدن راه مؤمنان (إنّ الذین أجرموا ... و إذا رأوهم قالوا إنّ هؤلاء لضالّون) ✳ وَ مَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ‌ حَافِظِينَ‌ ☑ ۱ - گنه پیشگان کافر، شایسته قضاوت کردن و اظهار نظر درباره راه مؤمنان، نیستند. (و ما أرسلوا علیهم حفظین) ☑ ۲ - تنها فرستادگان الهى، براى مراقبت از ایمان مردم و تشخیص هدایت و ضلالت آنان، شایسته اند. (و ما أُرسلوا علیهم حفظین) مجهول بودن فعل «اُرسلوا»، گویاى آن است که تنها کسانى مى توانند مراقب مردم باشند که رسالتى برعهده آنان نهاده شده باشد. سیاق کلام نشان مى دهد که ارسال، باید از جانب خداوند باشد. ☑ ۳ - مؤمنان نباید درباره ایمان و اعتقادات خود، براى نقطه نظرهاى کافران، ارزشى قائل شوند. (و ما أُرسلوا علیهم حفظین) ☑ ۴ - گنه پیشگان کافر، در برخورد با مؤمنان، چنان خود را در مقام قیّم و نگهبان مى نشانند که گویا هدایت آنان را مأموریت خود مى دانند. (و ما أُرسلوا علیهم حفظین) ✳ فَالْيَوْمَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا مِنَ‌ الْکُفَّارِ يَضْحَکُونَ‌ ☑ ۱ - مؤمنان در قیامت، کافران را تحقیر و تمسخر کرده و به آنان پوزخند خواهند زد. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑ ۲ - مؤمنان در قیامت، همسان برخوردى که در دنیا از کافران دیده اند، با آنان رفتار خواهند کرد. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون ... فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑ ۳ - گنه پیشگان کافر در قیامت، وضعى ناهنجار و خنده آور خواهند داشت. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑ ۴ - استهزا شدن از سوى مؤمنان در قیامت، براى کافران دشوار و رنج آور خواهد بود. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑ ۵ - وجود رنج هاى روحى در قیامت (من الکفّار یضحکون) ☑ ۶ - تناسب عذاب و گناه، در نظام کیفرى خداوند (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون ... فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑ ۷ - قیامت، روز ظهور حقایق و برملا شدن خطاى کافران در گمراه دانستن مؤمنان (قالوا إنّ هؤلاء لضالّون ... فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑ ۸ - تمسخر مؤمنان، با ریشخند، چشمک، لطیفه سازى و گمراه دانستن آنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا ... یضحکون ... یتغامزون ... فکهین ... من الکفّار) ☑ ۹ - در قیامت، مؤمنان و کافران از حال هم آگاه شده، رفتار یکدیگر را مشاهده خواهند کرد. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت41 :تفسیر آیه 35-36 سوره مطففین ✳ عَلَى‌ الْأَرَائِکِ‌ يَنْظُرُونَ‌ ☑ ۱ - مؤمنان، در حالى کافران حاضر در صحنه قیامت را مسخره مى کنند که خود بر تخت هاى تزیین یافته، لمیده و ناظر کیفر کافران اند. (على الأرائک ینظرون) ▫ «أریکة» (مفرد «أرائک») به تخت تزیین یافته اى گفته مى شود که در خیمه یا خانه اى نهاده شده باشد. هم چنین به جایگاه آرمیدن و لمیدن - اعم از تخت، یا تخت عروس و یا تخت خواب - اطلاق مى شود (قاموس). متعلق «ینظرون» - به قرینه آیات قبل و بعد - وضعیت کافران است. ☑ ۲ - تماشاى کیفرهاى کافران در قیامت، براى مؤمنان لذت بخش است. (على الأرائک ینظرون) ☑ ۳ - صحنه قیامت، در چشم انداز مؤمنان آرمیده برتخت هاى بهشتى است. (فالیوم ... على الأرائک ینظرون) ✳ هَلْ‌ ثُوِّبَ‌ الْکُفَّارُ مَا کَانُوا يَفْعَلُونَ‌ ☑ ۱ - عذاب هاى کافران در قیامت، کیفر مداومت آنان بر کردار زشت خویش در دنیا است. (هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) ▫ «ثواب»; یعنى، جزا و «تثویب» به معناى جزا دادن است (قاموس). فعل «کانوا» - که بر مضارع داخل شده است - بر استمرار دلالت دارد. ☑ ۲ - بى پاسخ نماندن تمسخرهاى کافران و گرفتارى آنان به نتایج کردار خویش، امرى طرفه و جالب توجّه است. (هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) استفهام در آیه شریفه براى تقریر و تعجیب است; یعنى، کافران چنین حالتى را گمان نداشته و پیش بینى نمى کردند. ☑ ۳ - کافران در قیامت، مورد تمسخر خداوند قرار خواهند گرفت.* (هل ثوّب) «ثواب» در مورد خیر و شرّ هر دو کاربرد دارد; ولى به خیر و خوبى اختصاص بیشترى دارد و در آن فراوان تر استعمال مى شود (نهایه ابن اثیر). بنابراین ممکن است گفته شود: تعبیر «ثوّب» - که در قرآن تنها در مورد امر ناخوشایند استعمال شده (مفردات) - بیانگر آن است که خداوند، کیفر کافران را از روى تمسخر پاداش نامیده است. ☑ ۴ - کردار بدکاران در قیامت، به صورت کیفر براى آنان ظاهر خواهد شد.* (هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) «ما» در «ما کانوا...» مفعول دوم براى «ثوّب» است; یعنى، کافران با همان کردار خود، کیفر داده شدند. ☑ ۵ - کفر، زمینه ساز گرفتارى به کیفرهاى الهى در قیامت است. (هل ثوّب الکفّار) ☑ ۶ - مؤمنان، با آرمیدن بر تخت هاى بهشتى، مراحل کیفر دادن کافران را نظاره مى کنند. (ینظرون . هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) در برداشت یاد شده، آیه مورد بحث مفعول براى «ینظرون» (در آیه قبل) گرفته شده است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(13) 🔅🔅🔅 ❇ اهداف کار : 9-اقامه و پیاده کردن دستورات الهی در جامعه قُلْ یا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَیءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَیزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ«مائده/68» ای اهل کتاب! شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر اینکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا دارید. ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده، (نه تنها مایه بیداری آنها نمی‌گردد، بلکه) بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می‌افزاید. بنابر این، از این قوم کافر، (و مخالفت آنها،) غمگین مباش! ☑ ادّعاى ايمان كافى نيست، قيام و اقدام عملى لازم است. «حتّى تقيموا» ☑ . قوانين آسمانى بايد محور عمل باشد و بر كرسى قدرت بنشيند. «تقيموا» ☑ شخصيّت و ارزش افراد، به ميزان تعهّدات مذهبى آنان بستگى دارد. «لستم على شى‏ء حتّى تقيموا» ☑ در تبليغ،و انجام کارفرهنگی ابتدا به معتقداتِ درست ديگران احترام بگذاريم، سپس راه خود را نشان دهيم. «تقيموا التوراة والانجيل وما انزل اليكم من ربّكم...» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(13) 🔅🔅🔅 ❇ اهداف کار : 9-اقامه و پیاده کردن دستورات الهی در جامعه قُلْ یا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَیءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَیزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ«مائده/68» ای اهل کتاب! شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر اینکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا دارید. ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده، (نه تنها مایه بیداری آنها نمی‌گردد، بلکه) بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می‌افزاید. بنابر این، از این قوم کافر، (و مخالفت آنها،) غمگین مباش! ☑ ادّعاى ايمان كافى نيست، قيام و اقدام عملى لازم است. «حتّى تقيموا» ☑ . قوانين آسمانى بايد محور عمل باشد و بر كرسى قدرت بنشيند. «تقيموا» ☑ شخصيّت و ارزش افراد، به ميزان تعهّدات مذهبى آنان بستگى دارد. «لستم على شى‏ء حتّى تقيموا» ☑ در تبليغ،و انجام کارفرهنگی ابتدا به معتقداتِ درست ديگران احترام بگذاريم، سپس راه خود را نشان دهيم. «تقيموا التوراة والانجيل وما انزل اليكم من ربّكم...» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom