موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:پروفسور ونسان فرولدی مدیر روابط اسلام و مسیحیت شورای کاردینال فرانسه به همراه پروفسور هانری دولهوگ رئیس دانشکده الهیات کاتولیک پاریس و مدیر مرکز تعالیم علوم دینی مسیحیت با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
در این دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال ونسان فرولدی درباره سبک زندگی دینی بیان داشتند: رها کردن دنیا و ترک دنیا روا نیست چون ما تا زنده هستیم مسئولیم، ما موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم اما هم آن محبت و هم این احسان، کار است برای یک نتیجه ای که آن نتیجه به دو بخش تقسیم می شود، تامین عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابدی در آخرت!
ایشان خاطرنشان کردند: عمده مساله معاد است! اعتقاد به معاد بهترین مکتب آموزنده است، زیرا در قیامت همه، عقاید، خاطرات و رفتار خود را یکجا می بینیم و چنین عالمی برای ابد می ماند، حتی عشق به خدا و علاقه و خدمت به جامعه وسیله رسیدن به ندای الهی است، این یک اصل کلی است که به همه شئون ما احاطه دارد، چه دیگران ما را تشویق کنند و چه نکنند باید اینچنین باشیم، زیرا ما همیشه در مشهد و مرئای پروردگاریم و این کار و عقاید در درون ما و همسفر ابدی ما هستند. @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسر
معظم له ادامه دادند: انسان نتایج اعمال بد خود را به صورت مار و عقرب در قیامت خواهد دید، همه ما اوصاف جهنم را شنیده ایم اما هیزم جهنم را از جنگل نمی آورند، در قرآن کریم آمده است که هیزم جهنم خود ظالمان هستند و این آتش از درون می جوشد که از خدا مسالت می کنیم به برکت انبیاء الهی هیچ آتشی را روشن نکنیم و هیچ کسی را نسوزانیم و خود نیز نسوزیم! به امید عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابد در آخرت برای همه انسان های جهان.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 3
إِنَ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ
(و بدان) دشمن تو قطعاً بریدهنسل و بیعقب است!
بدون شکّ، دشمن کینهتوز تو بیخیر و برکت و بینام و نشان خواهد بود.
✏ واژه نگاشت:
شانِیء:از شَنِءَ ،دشمن،کینه توز- شَنَآن،کینه توزی،دشمنی
الابتر:هرچیزی که بریده و ناقص باشد،دم بریده،مار کوتاه و خطرناک،بی خیر و برکت،آنکه فرزندی ندارد.-بتراء،مونث ابتر –بُتر،جمع آن است.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
✳ شان و سبب نزول:
ابن عباس گوید: درباره عاص بن وائل السهمى نازل شد زیرا روزى پیامبر را در مسجدالحرام دید، وقتى بود که پیامبر از مسجد بیرون مى آمد در باب بنى سهم به او برخورد و با یکدیگر صحبت کردند.
عده اى از صنادید(بزرگان و سرشناسان) قریش نیز در مسجد بودند بعد از اتمام صحبت از عاص پرسیدند با چه کسى صحبت میکردى؟ در جواب گفت: با ابن ابتر سخن مى گفتم و موقعى بود که طفلى به نام عبدالله که از خدیجه علیهاالسلام متولد شده بود، وفات یافته بود و عرب جاهلیت به کسى که فرزند ذکور او میمرد ابتر مى گفتند سپس این سوره نازل گردید.[ تفاسیر روض الجنان و کشف الاسرار]
شمر بن عطیه گوید: عقبة بن ابى معیط مى گفت: فرزند پسر از براى محمد باقى نمانده روى همین اصل او ابتر است سپس این سوره نازل شد.[ طبرى صاحب جامع البیان.]
@rahighemakhtoom
📿 هر روز با قرآن
💠 سوره مبارکه الْأَنْبِيَآء آیه ۱۰۵
🔸 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🔹 در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»
@rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
📿 هر روز با قرآن 💠 سوره مبارکه الْأَنْبِيَآء آیه ۱۰۵ 🔸 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْ
سوره انبیا (آیه ۱۰۵)
وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (١٠٥)
ترجمه آیت الله مکارم شیرازی
در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!»(۱۰۵)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
نكتهها:
كلمهی «زبور» در لغت عرب به معنای هر نوع نوشته و كتاب است. «وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ» قمر، 52.
ولی به قرینهی آیه «وَ آتَیْنا داوُدَ زَبُوراً» نساء، 63 و اسراء، 55.* به نظر میرسد كه مراد، كتاب اختصاصی حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعهی مناجاتها، نیایشها واندرزهای آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذكر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه 48 همین سوره هم گذشت كه تورات، ذكر است. «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِینَ»
بعضی گفتهاند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانی و مراد از «ذكر»، قرآن مجید است و كلمهی «مِنْ بَعْدِ» نیز بمعنای «علاوه بر» میآید، كه در این صورت معنای آیه چنین میشود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانی نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود.
از امام صادق علیه السلام دربارهی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همهی كتابهای نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهلبیت) هستیم. كافی، ج 1، ص 225.
در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار میرود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. تفسیر نمونه.
در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدی علیه السلام هستند. تفسیر نورالثقلین.
در بعضی روایات میخوانیم كه اهلبیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد. تفسیر قمی، ج 2، ص 297.
پیامها:
1- سنّت الهی آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كَتَبْنا»
2- پیشگوئیهای قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ...
3- قرآن، از آیندهی تاریخ خبر میدهد. یَرِثُها ...
4- آینده از آن صالحان است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
5- دین از سیاست جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
6- عبادت تنها كافی نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
@rahighemakhtoom
سوره بقره (آیه ۲۵۰)
وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَآ أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٥٠)
ترجمه آیت الله مکارم شیرازی
و هنگامی كه در برابر (*جالوت*) و سپاهیان او قرارگرفتند گفتند: «پروردگارا! پیمانه شكیبایی و استقامت را بر ما بریز! و قدمهای ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعیّت كافران، پیروز بگردان!(۲۵۰)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
پیامها:
1- همیشه و به خصوص در جبههها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جای حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...»
2- صبر و پیروزی، ملازم یكدیگرند. در اثر صبر، ظفر آید. «صَبْراً ... وَ انْصُرْنا»
3- دعاهای خود را با «ربّنا» آغاز كنیم. «رَبَّنا أَفْرِغْ ...»
4- در شداید، انسان به صبرِ بسیار محتاج است. «افرغ» به معنای نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نیز در قالب نكره آمده است كه نشانهی صبر بزرگ است.
5- پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائید. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا»
6- وظیفهی انسان، حركت و تلاش است، امّا پیروزی به دست خداست. «رَبَّنا ... وَ انْصُرْنا»
7- پیروزی در جنگ، زمانی با ارزش است كه هدف رزمندگان برتری حقّ بر باطل باشد، نه برتری یكی بر دیگری. «وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْكافِرِینَ»
@rahighemakhtoom
📌 #آدینه_های_امید 11
اي آنکه در نگاهت حجمي زنور داري
کي از مسير کوچه قصد عبور داري؟
چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابي
اي آنکه در حجابت درياي نور داري
من غرق در گناهم، کي مي کني نگاهم؟
برعکس چشمهايم چشمي صبور داري
از پرده ها برون شد، سوز نهاني ما
کوک است ساز دلها، کي ميل شور داري؟
در خواب ديده بودم، يک شب فروغ رويت
کي در سراي چشمم، قصد ظهور داري؟
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
هدایت شده از س.م.ع.ابو مرتضی
آیت_الله_جوادی_آملی.jpg
حجم:
96.6K
از صدرالدين قونوي نقل شده است كه هيچ كس معصيت نميكند الاّ در حال شرك اين هم كه در آيه فرمود: ﴿وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ﴾ تنها مصداقش آن نيست كه در نورالثقلين و ساير تفاسير روايي آمده است كه به حضرت عرض كردند چگونه اكثر مؤمنين مشركاند چون ظاهر اين آيه اين است كه اكثر مردمِ با ايمان اهل شركاند ﴿وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم﴾ يعني اكثر اين مؤمنين مشركاند فرمود همين كه ميگويند «لولا فلان لهلكتُ» اگر فلان كس نبود ما شفا پيدا نميكرديم مشكل ما حل نميشد خب اين شرك است ديگر يا تعبيرات ديگري كه ميگويند اول خدا دوم فلان كس, خدا اوّلي نيست كه دومي داشته باشد كه ﴿هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ﴾ اين يك شركِ مرموز و مستوري است كه متأسفانه در خيليها هست.
درس خارج تفسیر.تفسیرسوره انبیاء
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
إِنَ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ
(و بدان) دشمن تو قطعاً بریدهنسل و بیعقب است!
بدون شکّ، دشمن کینهتوز تو بیخیر و برکت و بینام و نشان خواهد بود.
نکته ها و پیام ها:
* تاکیدهای مکرر در آیه"اِنَّ"،"کَ"،"هو"نشان دلداری و اطمینان بخشی یقین آور به پیامبر است که مبادا از سخنان او ناراحت شوی ،دشمن تو خود بی نام و نشان است.
* یکی از دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله آن حضرت را نسل بریده و آینده اورا خالی از نام و نشان خواند.
* تداوم نسل پیامبر اسلام از طریق فاطمه سلام الله علیها پوچی پندار دشمنان آن حضرت را در مورد قطع نسل ایشان بر ملا ساخت.
* خداوند،کسی که با زخم زبان به پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان را ابتر خواند دارای آینده ای خالی و عاری از هرگونه خیر و برکت و یاد نیک معرفی کرد.(هو الابتر-بیانگر حصر اضافی که هو تاکید مطلب را می رساند یعنی همان سرزنش کننده خودش بی خیر و برکت و بی نام و نشان است.)
نکته مهم: قطع ذکر و نام نیک لزوما به معنای نداشتن فرزند نیست زیرا چه بسا فرزندانی که مایه نام نیک پدر نشوند و او همچنان ابتر بماند.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
* عاص بن وائل دشمن پیامبر و فاقد نیکنامی بود
* گسترش آوازه پیامبر و بقای نام نیک او و مهجور ماندن نام دشمنان دین در تاریخ بشارت خداوند به آن حضرت و از خبرهای غیبی قرآن است.
* دشمنان پیامبر اسلام محروم از خوش نامی و نام ماندگار .
یادآوری: شان نزول مخصص آیه نیست و آن را محدود نمی کند.
@rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
از صدرالدين قونوي نقل شده است كه هيچ كس معصيت نميكند الاّ در حال شرك اين هم كه در آيه فرمود: ﴿وَمَا
خود ائمه فرمودند كه اين طور نگوييد عرض كردند چطور بگوييم, فرمود بگوييد خداي سبحان خواست از اين راه مشكل را حل كند خدا به وسيلهٴ فلان شخص خواست حل بكند , خدا به وسيلهٴ دعا و نماز و توسّل به اهل بيت خواست حل بكند اين ميشود توحيد آنكه بيده الأمر است خداي سبحان است دستور داد خودش فرمود: ﴿وَاسْتَعِينُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ﴾ , خودش فرمود: ﴿وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ﴾ اين دعاهايي هم كه به ما گفتند اقرار به گناه وسيله است, اعتقاد به توحيدِ خدا وسيله است «وجعلتُ الإقرار بالذنب إليك وَسيلتي», «وجعلتُ ربوبيّتك وسيلتي» اين در مناجات شعبانيه هست در ادعيههاي ديگر هست خداي سبحان فرمود نماز را وسيله قرار بدهيد ﴿اسْتَعِينُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ﴾ روزه را وسيله قرار بدهيد, ولايت اهل بيت را وسيله قرار بدهيد, توبه را وسيله قرار بدهيد, اقرار را وسيله قرار بدهيد اينها را به طور كلي ذات اقدس الهي در قرآن فرمود, مصاديقش هم در روايات اهل بيت فرمودند آ نوقت آن وهّابي خيال ميكند كه ـ معاذ الله ـ كسي غير خدا را مستقلّ بالذّات ميداند خب اين فرق حق و باطل است,
@rahighemakhtoom