eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
-3 💢اصول كلي شناخت قرآن 5. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را از مبدأ تنزّل تا پايان نزول، در كسوت حق و در صحبت حقيقت قرار داد تا به جايگاه اصيل خود كه قلب انسان كامل و محقق در آن و متحقق به آن فرود آيد؛ (و بالحقّ أنزلناه و بالحقّ نزل)[ سوره‌ي اسراء، آيه‌ي 105.]، (نزل به الروح الأمين علي قلبك لتكون من المنذرين)[ سوره‌ي شعراء، آيات 193 ـ 194.]و قبل از آنكه به قلب مبارك انسان كامل نزول كند و از آن جايگاه پاك به ديگران منتقل شود، ادراك معارف آن، بلاواسطه ميسور انسانهاي عادي نيست؛ چون هر قلبي ظرفيت خاصّ به خود دارد و هرگز نمي تواند قرآن را كه به تعبير الهي قول سنگين و وزين است: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سوره‌ي مزّمّل، آيه‌ي 5.]، تحمّل نمايد. از اين جهت، پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه مظهر تامِّ خداوند است، سمت تعليم قرآن و تبيين معارف آن را دارد؛ لذا حضرت حق تعالي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را به عنوان معلّم كتاب و حكمت و مبيّن قرآن كريم معرّفي نمود؛ (كما أرسلنا فيكم رسولاً منكم يتلوا عليكم اياتنا و يزكّيكم و يعلّمكم الكتاب و الحكمة و يعلّمكم ما لم تكونوا تعلمون).[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 151.] از اينكه فرمود: پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه حامل قرآن است، به شما انسانها چيزي مي آموزد كه شما نمي توانيد آن را از نزد خود ياد بگيريد، استفاده مي شود كه عقل بشر براي تشخيص راه، گرچه نورافكن نيرومندي است، ولي هرگز به تنهايي كافي نيست؛ زيرا براي تأمين سعادت انسان، چيزهايي لازم است كه هيچ انساني به فكر بشري خود به آن راه نمي يابد و اين آيه همانند آيه‌ي (رسلاً مبشّرين و منذرين لئلاّ يكون للناس علي اللّه حجة بعد الرسل وكان اللّه عزيزاً حكيماً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 165.]، از ادلّه‌ي ضرورت نبوّت عامه است. زيرا اگر عقل انسانها به تنهايي كافي بود، نيازي به پيام آوران الهي نبود و حجّت خدا بر انسانها با عقل آنها تمام بود؛ در حالي كه خداي سبحان مي فرمايد: اگر پيامبران فرستاده نمي شدند، انسانها مي توانستند احتجاج كنند و به خداوند بگويند: ما اگر گمراه شديم، براي آن بود كه تو براي ما راهنما نفرستادي؛ (و لو أنا أهلكناهم بعذابٍ من قبله لقالوا ربّنا لولا أرسلت إلينا رسولاً فنتّبع اياتك من قبلِ أن نذلّ و نخزي).[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 134.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شياطين الإنس.mp3
2.41M
📌ابلیس انسان نما ✳ این ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ كه خیلی از ماها گرفتار آن هستیم هم حرف شیطان است. هر جا سخن از این است كه من از او بهترم حرف شیطان است؛ بله! ممكن است که بهتر باشید؛ اما شما كه می ‌گویید یعنی چه؟ یعنی من باید جلو بیفتم؟! مگر همه كارهای را انسان های خوب انجام می‌ دهند؟! این را پس برای چه خلق كردند؟! این امتحان را برای چه خلق كردند؟! یعنی شما به همه اسرار عالَم عالِم هستید؟! حرفتان را می ‌زنید، طرح می‌ دهید و پیشنهاد می ‌دهید، اینها خوب است، اما حتماً من باید جلو بیفتم؟! اینكه به ما گفتند هر روز قرآن بخوانید و هر روز خودتان را با قرآن بسنجید برای همین است. این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) است که در تحف ‌العقول آمده و فرمود هر روز خودتان را با قرآن بسنجید، اصلاً كتاب را برای همین فرستادند! هر جا سخن از این است كه من «أعلم» و من «عُظما» هستم، همین حرف اوست. كجا حرف، حرفِ شیطان است؟ چه كسی جزء «شیاطین الإنس» است؟ این کسی كه می ‌گوید: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾. اگر نعمتی خدا به شما داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ شكر كن، چرا می‌ گویی من باید جلو بیفتم؟ اگر این غدّه از ما گرفته شد آن وقت در روح و ریحان هستیم، راحت زندگی می‌ كنیم، راحت می ‌میریم و هیچ رنجی برای ما نیست. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَب مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثاني وَابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدالْمُنْتَجَبِ 🌱خدايا! از تو درخواست می‌كنم به حقّ دو مولود ماه رجب، محمّد بن علی دوّم _امام جواد ع_ و فرزندش علی بن محمّد برگزيده _امام هادی ع_. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱ ـ ۹ 💢 قدردانی از الطاف الی باید در فقر، ثروت و در هر حال نعمت های پروردگارش باشد. هیچ گاه از پروردگارش نباشد، نعمت های خدا را نکند و اگر خدای تعالی به او نعمتی عنایت کرد و او را از ناراحتی نجات داد، از یاد خدا نکند، به دیگران فخر نفروشد، در مصائب و صبور باشد و به اعمال پسندیده مداومت نماید تا الهی و اجر بزرگی شاملش گردد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توبه۳.mp3
11.22M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 ضمانت اجرا ▫ درست است که مسئله به خدا سهم تعیین کننده‌ای دارد؛ اما اثر علمی آن بیش از اثر عملی آن است. آن‎که اثر عملی فراوان دارد، همان مسئله اعتقاد به است؛ یعنی اعتقاد دارد که هر کسی هر کاری کرد، آن کار زنده است و در برابر آن کار است. ▫ کسی که ـ مَعَاذَالله ـ به معاد معتقد نیست ﴿بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ﴾ می‌خواهد که جلوی او باز باشد. شما اعتقاد به را که بردارید ـ به نحو سالبهٴ کلیه ـ هیچ فضیلتی ضامن اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد. چرا تجاوز نکند؟ چرا تعدّی نکند؟ چرا از صَرف نظر بکند؟ چرا؟ چون حساب و کتابی که نیست! دلیل ندارد که آدم خودش را به زحمت بیندازد و از لذائذ صَرف نظر بکند، برای چه؟ به نحو سالبهٴ کلیه، اگر معاد نباشد هیچ ضامن اجرا ندارد. ▫ اینکه میگویند نزد ، وجدان چه کار میکند؟ چرا از این فیض بهره نمیبرید؟ خبری نیست! هیچ فضیلتی اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد، تنها چیزی که عامل اجراست، اعتقاد به روز است و لذا پشت سر هم مسئله را مطرح میکنند. 📼 درس تفسیر سوره جلسه 11 آیت الله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت16:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 38 تا 42سوره عبس وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ«38» ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ«39» وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ«40» تَرْهَقُها قَتَرَهٌ«41» أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ«42» چهره هایی در آن روز درخشانند،خندان و شادمانند،و چهره هایی در آن روز،غبار(غم)بر آنها نشسته.و تیرگی و سیاهی،چهره آنان را پوشانده است.اینان همان کافران بدکردارند. 🗓نکته ها: ▫️«مُسْتَبْشِرَهٌ» با خبر شدن از مطلب شادی که از آن بشره و پوست صورت شکفته شود. ▫️«غَبَرَهٌ» و غُبار به معنای گرد خاک فرونشسته برچیزی است. «قَتَرَهٌ» ،دود سیاهی است که برمی خیزد و«رهق»به معنای فراگرفتن و پوشاندن است. ▫️ این آیات،مردم را در قیامت به دو دسته تقسیم می کند:اهل سعادت و اهل شقاوت،که هر دو گروه با سیما و چهره شان شناخته می شوند.چون صورت انسان،آئینه سیرت اوست و شادی و غم درونی او در چهره اش ظاهر می گردد. ▫️این سوره با چهره درهم کشیدن در دنیا آغاز و با چهره دود آلوده شدن در قیامت پایان می یابد. عَبَسَ ... .تَرْهَقُها قَتَرَهٌ ▫️«کفره»جمع کافر و«فجره»جمع فاجر است.اولی اشاره به فساد عقیده دارد و دومی اشاره به فساد عمل. 📝پیام ها: 1- معاد جسمانی است. وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ... 2- چهره باز و خندان یک ارزش است. «مُسْفِرَهٌ ، ضاحِکَهٌ» 3- خنده های قیامت،بر اساس بشارت به آینده ای روشن است. «ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ» 4- آلودگی به گناه در دنیا،سبب آلودگی چهره در قیامت می شود. «تَرْهَقُها قَتَرَهٌ أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 5-کفر،سبب ارتکاب گناه و فسق و فجور است. «الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 6- صورتِ اهل ایمان و تقوا،شاد و خندان است.(به قرینه اینکه صورتِ اهل کفر و فجور،دود آلود است) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ ... وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ 7- از بهترین شیوه های تبلیغ،مقایسه است. وُجُوهٌ ... وُجُوهٌ 8-گناه،باعث می شود که چهره پاک الهی انسان،با نقابی زشت و سیاه پوشیده شود. «عَلَیْها غَبَرَهٌ تَرْهَقُها قَتَرَهٌ» «والحمد للّه ربّ العالمین» ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(50) 🔆🔆🔆 ⏪20-توجه عمیق به تاریخ فراز وفرودهای گذشتگان قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(137/آل عمران) ▫️اين آيه به اهميّت جامعه‏شناسى و كشف اصول عزّت و ذلّت جوامع اشاره دارد. ☘️سنّت‏هايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است: الف: حقّ پذيرى و نجات آنها ب: تكذيب حقّ و هلاك آنها. ج: آزمايشات الهى براى آنها. د: امدادهاى غيبى براى اهل حق. ه: فرصت و مهلت به ستمگران. و: مقاومت مردان خدا و رسيدن به اهداف. ز: توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند. ☘️☘️☘️ ☑️قوانين و سنّت‏هاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى امروز بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ» ☑️تاريخ گذشتگان، چراغ راه زندگى آيندگان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️جهانگردىِ هدفدار و بازديدِ توأم با انديشه، بهترين كلاس براى تربيت انسان‏هاست. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ شما با ساير امّت‏ها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️شناخت رفتار و پايان‏كار پيشينيان در انتخاب راه مفيد است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️با آگاهى از تاريخ گذشته، مى‏توانيد آينده‏ى راه خود را پيش‏بينى كنيد. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ حفظ آثار باستانى براى عبرت آيندگان، لازم است. «فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ» ☑️ بررسى و تحقيق در تحولات تاريخ، لازم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ در مطالعه‏ى تاريخ جلوه‏ها مهم نيست، پايان كار مهم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» ☑️كيفرهاى الهى تنها مربوط به قيامت نيست، گاهى در همين دنيا قهر الهى به سراغ گردنكشان مى‏آيد. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» 👈ادامه دارد... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چرا با وجود قرآن، نياز به احاديث و روايات داريم؟ يك مسلمان پايبند به قرآن نمي‎تواند به احاديث اسلامي كه از طرق صحيح رسيده عمل نكند زيرا ⏹اولاً، منكران سنّت و حديث صحيح، در واقع منكر خود قرآن محسوب مي‎شوند؛ چه اينكه، قرآن صريحاً گفتار پيامبر (ص) را به عنوان يك منبع معتبر و واجب الاطاعه معرفي كرده و مي‎گويد «ما اَتاكُمُ الرَّسوُلُ فَخُذُوهُ وَ مانهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهوُا» حشر/7 [آنچه پيامبر براي شما آورده و به شما فرمان دهد بگيريد و عمل كنيد و آنچه شما را از آن نهي كند، خودداري كنيد!] «ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ اِذا قَضَي اللهُ وَ رَسُولُهُ اَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخيَرةُ مِنْ اَمْرِهِمْ» احزاب/36 [هيچ مرد و زن با ايمان حق ندارد در برابر فرمان خدا و پيامبر سرپيچي كند!] «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولُ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَولَّي فَما اَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً» نساء/80 [آن كس كه اطاعت پيامبر كند اطاعت خدا كرده و آن كس كه روي بگرداند تو مسؤول آنها نيستي (و حساب و كيفرشان با خدا است).] و آيات ديگر كه همگي فرمان پيامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه مي‎شمرد. ⏹ثانياً، قرآن محتوي دستورات كلّي و قوانين اساسي اسلام است و اگر از سنّت چشم بپوشيم، جنبة عملي خود را از دست خواهد داد، و به گونة كلّياتي ذهني كه قابليّت اجرا ندارد باقي مي‎ماند؛ زيرا تمام جزئيّات و ريزه كاريها و آئين نامه‎هاي عملي و اجرايي آن قوانين كلّي، همه در سنّت بيان شده است. ▫️گرچه افراد بي‎اطّلاع پس از وفات پيامبر (ص) اصرار داشتند كه احاديث او را كسي ننويسد، مبادا مزاحمتي با قرآن فراهم گردد!، امّا پس از مدّتي همه به ضعف و سستي اين طرز تفكّر آشنا شدند كه اگر زمان ديگري بگذرد و احاديث پيامبر (ص) به دست فراموشي سپرده شود، اسلام فاقد ارزش اجرايي و عملي خواهد شد؛ لذا آن نظرية كهنه و افراطي و كوته بينانه را رها ساخته به تدوين كتب حديث پرداختند. ⏹ثالثاً، درست است كه دست جاعلان به سوي احاديث اسلامي دراز شده و با انگيزه‎هاي مختلفي به آشفته ساختن احاديث پرداختند، ولي چنان نيست كه احاديث صحيح و مجعول و مشكوك ضوابطي نداشته باشد، و نتوان آنها را از هم جدا ساخت؛ بلكه با توجّه به علم رجال و علم حديث و درايه، اين كار كاملاً ممكن است. 📚حكومت جهاني حضرت مهدي حضرت آيت الله مكارم شيرازي 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom