شرک آشکار و پنهان 74.mp3.crdownload.mp3
4.59M
#سیر_و_سلوک (74)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼شرک آشکار و پنهان 2
🕑 زمان:37دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #تحریف #قرآن_شناسی 🔅🔅🔅 🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟ به طور كلى در رابطه ب
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
🔅🔅🔅
🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟
به طور كلى در رابطه با تحريف ناپذيرى قرآن، دلايل متعددى اقامه شده است كه از جمله آنها «گواهى تاريخ» است. پژوهش هاى تاريخى و مقايسه بين قرآن هاى موجود و قرآن هاى صدر اسلام، نشان مى دهد كه حتى يك كلمه از اين كتاب الهى، كم يا زياد نشده است.
✳️اينجا به بيان بخشى از آنها به طور اختصار اكتفا مى كنيم:
☑️9. شيوه نزول قرآن
يكى از تمهيدات الهى براى مصون ماندن قرآن، نزول تدريجى آن، آن هم با سبك و برنامه اى ويژه است. در مدت تقريبا 23 سال، آيات قرآن به دو شكل نازل شده است. آياتى كه در آغاز بعثت در مكه نازل گرديده، آياتش كوتاه و موزون است؛ مانند:
«وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى...».
«الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَيانَ...».
اين مقاطع كوتاه و موزون، در حفظ آيات، تأثير بى شائبه اى داشته است، آن هم در ميان مردم روزگارى كه امى بوده اند. اما در سال هاى بعد، آيات و سوره هاى بزرگ ترى در مدينه نازل شده است؛ زيرا در مدينه، هم آرامش بيشترى براى مسلمانان بوده و هم امكانات نوشتن و ثبت آيات وجود داشته است. بالاخره، نزول تدريجى قرآن، اين نتيجه را داشت كه وقتى حتى چند آيه نازل مى شد، پيامبر آن را براى مسلمان ها مى خواند (و آنان نيز حفظ مى كردند) و بعد آيه اى ديگر نازل مى گشت.
☑️10. شيوه تعليم قرآن
در تاريخ قرآن مهم است بدانيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله چگونه آيات را بر مردم مى خوانده و آنها را تعليم مى داد؟ راوى مى گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله در مدينه هر بار ده آيه به ما مى آموخت. ما ده آيه را ياد مى گرفتيم، سپس ده آيه ديگر و... براى مثال، يكى از صحابه در مسجد دمشق 1600 شاگرد را تعليم قرآن مى داده است. به اين شكل كه آنها را به گروه هاى ده نفرى تقسيم كرده بود و هر ده نفر يك ناظر داشته اند كه مجموع اين ناظران و سرگروه ها 160 نفر مى شدند. افزون بر آن7 به شهادت تاريخ، در صدر اسلام عده زيادى از مسلمانان ـ كه تعداد آنان را تا 43 نفر نوشته اند ـ به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله هر آيه و يا سوره اى كه نازل مى شد، بلافاصله مى نوشتند؛ از جمله معروف ترين اصحاب پيامبر كه به نوشتن قرآن اهتمام خاصى مى ورزيدند، حضرت على عليه السلام و زيد بن ثابت بودند.
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #تحریف #قرآن_شناسی 🔅🔅🔅 🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟ به طور كلى در رابطه ب
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
🔅🔅🔅
🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟
11. اهتمام مسلمانان
بى شك از اهتمام پيامبر صلى الله عليه و آله بر قرائت قرآن و تحفيظ آن، مسلمانان جامعه آن روز، فضيلت بزرگى براى حفظ قرآن قائل بودند. مؤمن و منافق در اين جهت بر يكديگر سبقت مى گرفتند. معاشرت و انس با قرآن، جزو آداب و رسوم مردم در آمده بود و در مسائل و مشكلات خود به آن مراجعه مى كردند. تقدّس و فضيلت يافتن قرآن نزد مسلمانان، اين نتيجه را به دنبال داشت كه كسى نمى توانست ايده تغيير قرآن را در سر بپروراند.
اهتمام به نگه دارى و حفظ قرآن كريم در ميان مسلمانان به اندازه اى بود كه پس از نبى اكرم و در زمان خلافت ابوبكر، وقتى در جنگ يمامه تعدادى از حافظان قرآن كشته شدند، مسلمانان تصميم گرفتند توجه بيشترى در حفظ قرآن به خرج دهند و به اين منظور همه نسخه هاى قرآن را در يك جا جمع آورى كرده و از اينكه نقصانى در آنها واقع شود، جلوگيرى نمودند. حفظ اين نسخه ها به شدت مورد توجه قرار گرفت و همين طور نسل بعد، قرآن را سينه به سينه حفظ مى كردند و به نسل بعد انتقال مى دادند9.
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 58
#مثل
#زمین #شوره زار #انسان #مومن #کافر
🔅🔅🔅
⏪مثَل زمین نرم و زمین شوره زار 2
(وَا لْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِی وَالَّذِی خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلا نَکِدًا کَذَا لِکَ نُصَرِّفُ الاَْیَتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ ) . (اعراف / 58.)
((و سرزمین پاکیزه (و شیرین ) گیاهش به فرمان پروردگار می روید ؛ اما سرزمین بد طینت (و شوره زار) جز گیاه ناچیز و بی ارزش از آن نمی روید ؛ این گونه ، آیات (خود) را برای آنها که شکر گزارند بیان می کنیم )) .
🔅🔅🔅
مرحوم فیض کاشانی در کتاب ((محجّة البیضاء)) در باره قلب تزکیه نشده و غیر مهذّب تمثیلی به نقل از ((وهب )) آورده که می گوید :
((علم همچون بارانی است که از آسمان فرود می آید . شیرین و صاف : ریشه درختان از آب باران می نوشند و بر اساس طعم درختان ، آب هم دگرگون می شود ، میوه تلخ ، تلخ تر می شود و میوه شیرین ، شیرین تر . علمی را که افراد فرا می گیرند همین گونه است و به اندازه و به حسب همّتها و خواسته هایشان دگرگون می شود . در متکبّر ، کبر می افزاید و در متواضع ، تواضع و فروتنی . . . )) .
بنا بر این وجه شباهت در این تشبیه ((قابلیت درک فیض الهی )) در مؤ من و ((عدم قابلیت آن )) در کافر است . زیرا تنها ((فاعلیت فاعل )) برای به ثمر رسیدن یک موضوع کافی نیست ، بلکه استعداد و ((قابلیت قابل )) نیز شرط است . سعدی در این باره می گوید :
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ ، لاله روید و در شوره زار ، خَس
دانه های باران حیات بخش است و لطیف تر از آن چیزی تصوّر نمی شود ، امّا همین بارانی که در لطافت طبعش کلامی نیست ، در یک جا سبزه و گل می رویاند و درجایی دیگر خسّ و خاشاک .
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 18
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
بسم الله الرّحمن الرّحيم
⏺نكاتي پيرامون تفسير قرآن كريم[ـ حضرت استاد، اين مقاله را جهت ارائه به كنگرهي خوارزمي تدوين نموده اند]
☑️پنجم. چون قرآن، كلام خداست و خداوند سبحان با سه راه با بشر سخن ميگويد: يا بدون واسطه يا از وراي حجاب يا با فرستادن پيك: (و ما كان لبشرٍ أن يكلّمه اللهُ اِلّا وحياً أو من وراء حجاب أو يرسل رسولاً فيوحي بإذنه ما يشاء إنّه عليّ حكيم)،[ سورهي شوري، آيهي 51]
مستحقّان سخن الهي نيز سه گروهاند؛ لذا تفسير قرآن كريم نيز سه چهرهي طولي دارد؛ يعني غير از مفاهيم ظاهري عبارات، اشارت، لطايف و حقايقي دارد كه خواص و اولياء و انبياء از آن بهرهمند بوده و هستند.
چون خاصيّت طولي بودن هر سلسلهاي اين است كه كامِل، واجد ناقص است، لذا مستمعانِ بدون واسطه، از آنچه ديگران از وراء حجاب يا با آمدن پيكِ غيب با خبر ميشوند، آگاه اند؛ گرچه محجوبان يا گيرندگان از پيكِ وحي، از آنچه مخاطبان بدون واسط مييابند، جز رقيقهي آن، ناآگاه اند.
☑️ششم. خداوند سبحان كه معلّم قرآن است، معارف آن را مايه هاي حياتِ جامعهي انساني معرّفي كرد؛ (يا ايّها الذين امنوا استجيبوا لله و للرسول إذا دعاكم لما يحييكم و اعلموا أنّ الله يحول بين المرء و قلبه و أنّه إليه تحشرون)[ سورهي انفال، آيهي 24.]
و چيزي كه سبب حيات ديگران است، حتماً خود نيز زنده ميباشد، مگر آنكه سبب قابلي و مُعِد باشد؛ مانند آب براي گياه؛ وگرنه سبب فاعلي و مُفيض، نظير قرآن براي انسان قطعاً خود حيّ است تا احياء ديگران را به عهده گيرد.
چون احياء حقيقيْ مخصوص متكلّم است، پس احياء كلام او، از باب مظهريّت براي اسم محيي خواهد بود و مظهريّت احياء، مسبوق به مظهريّت حَيّ قيوم ميباشد؛ بنابراين، معارف قرآني، اعم از مفاهيم حصولي و معقول آن و معارف حضوري و مشهودي، با حفظ مرتبهي خاص هر كدام، حقيقتاً زنده و زندهكنندهاند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مراسم نکوداشت حجت الاسلام دکتر احمد احمدی
تاریخ: 1395/09/11
🔲 ثمره توحید
🔹 نکته برجستهای که اسلام به ما فهمانده است آن است که اگر کسی وارد #قلعه_توحید شد، از #قلعه_ولایت بیرون نبود؛ یعنی «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»؛[1] و همچنین «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی»؛[2] اگر کسی موحّد شد، به تعبیر بعضی از بزرگان چنین انسانی یک خطای مطلق، یک شرّ مطلق، یک قبح مطلق از او هرگز سر نمی زند، هیچ ممکن نیست، او یک بد مطلق داشته باشد. چه اینکه اگر کسی وارد این دژ و قلعه توحید و ولایت نشد، هیچ ممکن نیست که #خیر_مطلق داشته باشد؛ اما آن گروه اول که حکیم هستند، موحّد هستند، فقیه هستند، عالِم هستند، مؤمن هستند، موحّد هستند، ولایت مدار هستند، یا خیرشان محض است یا خیرشان مقید، شرّ محض ندارند. گروه دیگری که وارد این قلعه نشدند، کارشان یا شرّ صِرف است یا شرّ محدود. گرچه شرّ صِرف به آن معنا در عالَم وجود ندارد، شرّ محض اصلاً وجود ندارد.
🔹 توضیح این مطلب آن است، کسی که موحّد است و ولایت مدار، این اگر #کار_خیر انجام می دهد؛ نظیر عبادات و احسان به غیر و تعلیم و تربیت، این خیر مطلق است، هم حُسن فاعلی دارد، هم حُسن فعلی دارد، نقصی در این کار نیست و اگر ـ معاذالله ـ دست به گناهی زد، یک معصیت کرد، این گناه شرّ مطلق نیست، زیرا او معتقد است كه خدایی هست و نهی کرد، پیامبری است، این نهی را آورده، اهل بیتی هستند که این نهی را رساندند، این کار او با آن عقیده به مبدأ فاعلی، مبدأ تشریع، مبدأ تبلیغ، مبدأ املا، همراه است. پس معصیتی یک انسان حکیم یا موحّد، معصیت محض نیست، چون با توحید همراه است، پس یک موحّد، یک حکیم یا کار او حُسن مطلق است، مثل آنجا که دارد اطاعت می کند، یا شرّ محدود و قبح محدود است؛ مثل آنجا که دارد معصیت میکند. شرّ مطلق و قُبح مطلق در کارهای انسان موحّد وجود ندارد؛ اما یک انسان غیر موحّد کارهای او یا شرّ محض است، یا شرّ محدود. اگر چنانچه دارد معصیت می کند که شرّ محض است، چون معتقد نیست که کسی جلوی این شرّ را گرفته، چون اعتقاد ندارد، از نظر ساحت دل، کافر است و چون مرتکب خلاف می شود، از نظر ساحت عمل، معصیت می کند و اگر دارد کار خیر انجام می دهد، إحسانی به کسی می کند، کارهای عاطفی خیر انجام می دهد، این گرچه معصیت نیست؛ ولی چون معتقد نیست خدایی هست و به این عمل امر کرده است، از آن جهت این کفری که دارد، یک شرّی است که همراه با این #خیر_محدود وجود دارد.
[1]. عیون الاخبار، ج2، ص134؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج49، ص127.
[2]. معانی الأخبار، ص371؛ الأمالی(للصدوق)، ص235؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج39، ص246.
#حسن_فعلی_و_فاعلی
#خیر_و_شر
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۲ ـ ۴۱
هجرت
سالک الی اللّه در جایی که نمی تواند به سیر و سلوکش ادامه دهد، باید مهاجرت کند و به جای امنی برود، از خوشی هایی که در وطن ممکن است داشته باشد، صرفنظر کند و در غربتی که می تواند به سیر و سلوکش ادامه دهد، صبر نماید و بر خدایش در مشکلات توکل کند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یونس 5.mp3
11.45M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه ۵
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Abasa - 04 ss.mp3
5.04M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت ۵۱ تفسیر صوتی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه چهارم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۷ ـ ۴۳#سوره_نحل
📌#تبعیت از #قرآن
#سالک الی #اللّه در تمام امور باید تابع #قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد و تمام مشکلاتش را از کلام آنها حل کند و با #مردم #حیله های بد نکند. زیرا ممکن است از جایی که فکرش را نمی کند، خدایی تعالی بر او #عذاب دردناکی نازل کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 4.docx
38.8K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 52 تفسیر متنی سوره عبس
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه چهارم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شرک آشکار و پنهان 75.mp3.crdownload.mp3
4.29M
#سیر_و_سلوک (75)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼شرک آشکار و پنهان 3
🕑 زمان:35دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حیات طیّبه
🔹 از وجود مبارك حضرت امیر سؤال كردند، #حیات_طیبه چیست؟ فرمود: «هِی الْقَنَاعَة»،[1] انسان قانع، راحت زندگی میكند، از اینها راستگوتر كیست؟! فرمود حیات طیبه، حیات قناعت است، #ساده_زیستن حیات طیبه است. بقیه وقت را انسان صرف علوم الهی بكند.
🔹 در بهترین فرصت ها كه فرصت های سَحَر است، مخصوصاً #سحرهای_ماه_مبارك_رمضان، از ذات أقدس الهی ما علم طلب می كنیم؛ منتها یك وقت است انسان علم دقیق تهیه می كند، می خواهد علم را بفهمد؛ گاهی به ما در دعا می گویند #علم_نافع را بخواهید، گاهی می گویند، علمی كه نافع نیست از آن به خدا پناه ببرید، گاهی می گویند علم نافذ طلب کنید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِه»![2] آن علمی که در انسان نفوذ نکند و عمل نگذارد، علم نافذ نیست، اینها آن پیچیدگیهای علم را گفتند خود بشر به دنبال آنهاست، تشنه است، به هر حال علمی كه به عمل برسد، در جان آدم نفوذ كند، آن علم، #علم_نافع است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نَافِذ»؛ علم خدا نافذ است، ممكن نیست خدا چیزی كه داشته علم بداند، بر خلاف آن عمل كند! ما چنین علمی را از خدای سبحان به وسیله #قرآن_و_عترت می خواهیم.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حكمت229.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص761.
🆔 @a_javadiamoli_esra
#دعای_سحر
#وظیفه_خلیفه_الهی
#متخلق_به_اخلاق_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/09/27
@rahgheakhoom
#تسنیم
#احقاف
📌تصدیق و تکذیب آگاهانه
در سوره مبارکه «اسراء» فرمود که انسان موظف است ـ چه در #تصدیق و چه در #تکذیب ـ اگر بخواهد #رأی مثبت بدهد باید آگاهانه باشد و رأی منفی بدهد هم باید #آگاهانه باشد! در مسائل علمی همینطور است! فتوا بدهد همینطور است! جزم پیدا کند همینطور است! هم ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ﴾ که در سوره «اسراء» است، هم ﴿بَلْ کَذَّبُوا بِمَا لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ که در سوره «یونس» است؛ فرمود تصدیق و تکذیب شما باید #محققانه باشد، وگرنه روزی فرا میرسد که: ﴿إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد کُلُّ أُوْلئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً﴾.
🔰درس تفسیر سوره احقاف جلسه 13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahgheakhoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (129)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 بحث روايى
⏪3- مراتب و متعلق يقين اهل تقوا
☑️- عن اميرالمومنين (عليه السلام): فمن علامه احدهم انك ترى له قوه فى دين... وايمانا فى يقين. (489)فاما اولياء الله فضياؤ هم فيها (الشبهه) اليقين . (490)فهو من اليقين على مثل ضوء الشمس . (491)واعملوا عباد الله ان المتقين ذهبوا بعاجل الدنيا و آجل الاخره... و تيقنوا انهم جيران الله غدا فى آخرتهم. (492)
🔰اشاره:
🔹يقين چون از شئون معرفت و علم است، به معروف و معلوم تعلق مى گيرد و چون اسماى حسناى الهى، كه معروف است تعدد دارد، معرفتها نيز متنوع خواهد بود و هر معرفتى در حد خود از يقين برخوردار است.
🔹از اين رو مى توان براى يقين انحاى گوناگون به لحاظ متعلق آن تصور كرد. عمده مراتب يقين است كه به حسب متعارف آن را به يقين علمى (علم اليقين) و يقين عينى (عين اليقين) و يقين حقى (حق اليقين) تقسيم كرده اند و چون متعلق آن كه اسماى حسناى الهى است نامحدود است، حد خاصى از حصول يقين يا شهود آن را نمى توان پايان مرحله يقين دانست. حاصل اين كه، حقيقت يقين، نورى است تشكيكى، كه هم فزونى پذير است و هم حد خاص ندارد.
================
489- نهج البلاغه ، خطبه 193
490- همان ، خطبه 38
491- همان ، خطبه 87، بند 5
492- همان ، نامه 27، بند 6 .
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 19
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
بسم الله الرّحمن الرّحيم
⏺نكاتي پيرامون تفسير قرآن كريم[ـ حضرت استاد، اين مقاله را جهت ارائه به كنگرهي خوارزمي تدوين نموده اند]
☑️هفتم. مهمّترين شرط ادراك صحيح معاني قرآن، مبسوس شدن كوه هوا و منبّث شدن هوس است؛ (لو أنزلنا هذا القران علي جبلٍ لرأيته خاشعاً متصدّعاً من خشية الله...)؛[ سورهي حشر، آيهي 21.]
چون خداوند گرچه به طور عام در صحنهي آفرينش تجلّي نمود: «الحمد لله المتجلّى لخلقه بخلقه...»[ نهج البلاغه، خطبهي 108.]، ليكن به طور ويژه در قرآن مجيد جلوه كرد: «فتجلّي لهم فى كتابه من غير أن يكونوا رأوه».[ همان، خطبهي 147]
اگر رأي قياسْ آلود و قلب غبارْ اندود بدون تطهير دَرَن و تهذيب درون، خواست از معالي قرآن طرفي ببندد، هاتف غيبْ هماره ميگويد: (لا يمسُّه إلاّ المطهّرون)؛[ سورهي واقعه، آيهي 79]چنان كه مطهّرين راستين را نيز در آيهي تطهير در كمال وضوح بيان فرمود: (إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرّجس أهل البيت ويُطهّركم تطهيراً).[ سورهي احزاب، آيهي 33.]
پروردگارا! توفيق فراگيري معارف قرآن و عترت طاهرين(عليهم السلام) را به جامعه انساني عطا فرما و سعادت ايمان و عمل صالح را به مشتاقان ثقلين عنايت نما. «و آخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمين».
{سرچشمه انديشه جلد 1، صفحه 51}
#آیت_الله_جوادی_آملی
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تحریف
#قرآن_شناسی
🔅🔅🔅
🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟
☑️12. تكامل خط و كتابت
🔹براى حفظ يك متن به صورت اصلى، بايد شرايط طبيعى چنين امرى فراهم باشد. در عصرهاى گذشته تكامل خط و پيشرفت كتابت به آن ميزان نبوده است كه بتواند متنى را در بستر خويش و به صورت كامل حفظ كند. البته با رشد تمدن بشرى، زمينه هاى لازم براى چنين امرى پديدار مى شد؛ چنان كه به نظر برخى10 در زمان رسول اللّه شرايط و موقعيت حصول چنين كارى مهيا شد و زمينه را براى حفظ و صيانت قرآن فراهم آورد.
🔹در پايان گفتنى است: اكثريت اهل سنت و شيعيان بر مصونيت قرآن موجود اتفاق نظر دارند اما برخى از اهل سنت و اندكى از شيعه گمان كرده اند كه آيات فراوان ديگرى در قرآن وجود داشته كه حذف شده است.
🔹چنان كه سيوطى از خليفه دوم عمربن خطاب نقل كرده است: «آيات سوره احزاب به اندازه سوره بقره بوده و آيه رجم در آن بوده است!!» اما واقعيت اين است كه اين گروه در اشتباهند و بنا بر تحقيق، آيات قرآن بدون كاستى و فزونى همين است كه الان موجود است.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#لطائف
#طرائف
📌از علامه جعفری بخوانید
🔖وجود یک موجودیت حقیقی برای جلب رحمت الهی لازم است و ساختمان تخریب شده وجود چطور قرار است با رحمت بازسازی شود ...
◽️میل و رغبت #مردم بر اینست که در این دنیا زندگی خوشایند و مقرون به لذّت داشته باشند و هرگز در #حوادث بزرگ از پای در نیایند و گناهانی را که مرتکب میشوند ، به هر طریقی که ممکن است تفسیر و توجیهش کنند و اهمّيّت آنها را نادیده بگیرند و در آن هنگام که نتوانستند از عهده تفسیر و توجیه آنها برآیند ، به یاد #رحمت و #عنایت ربّانی بیفتند .
◽️ البتّه روحيّه خوش بینی و مخصوصا #امید به الطاف و عنایات الهی بسیار مطلوب است و آیات و روایات وارده درباره هر دو موضوع فراوان است ولی آنچه که مهمّ است اینست که #رحمت و #لطف خداوندی برای #بازسازی خرابی هائی است که آدمی در شخصيّت خود بوجود آورده است . اگر گناهان کبیره را مرتکب شود و یا گناهانی را اگر چه کوچک باشند ، با بی اعتنائی به خدائی که معصیت او را انجام میدهد ، مرتکب شود #مصالحی در #ساختمان شخصيّت آدمی نمی ماند تا قابل بازسازی بوده باشد مانند شرک و تجرّی بمقام شامخ ربوبی و قتل نفس بی علّت و غیر ذلک .
◾️وانگهی ، آیات و روایات بسیار فراوانی وجود دارند که نتائج اعمال زشت و #گناهان را مانند معلول هائی که دنبال علل خود بطور ضروری بوجود می آیند ، گوشزد می کنند ، مانند فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ (هر کس بمقدار وزن ذرّهای کار خیر انجام بدهد آنرا خواهد دید و هر کس که بمقدار وزن یک ذرّه کار شرّ و ناشایست انجام بدهد آنرا خواهد دید .)
◾️با نظر به مجموع منابع اسلامی ، آنچه که بعنوان #اصل_اساسی میتواند پذیرفته شود اینست که رحمت و الطاف خفيّه و جليّه پروردگار همه هستی را که انسان هم جزئی از آن است فرا گرفته است . وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَیی ء (رحمت من همه چیز را فرا گرفته است) از طرف دیگر ضرورت #نگهداری_حقیقی از موجوديّت است که بتواند #استعداد پذیرش آن رحمت واسعه را داشته باشد.
📚کتاب شرح نهج البلاغه جلد۱۴
@rahighemakhtoom
✅مبلغ کانال رحیق باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ بهترین فرصت برای گرفتن ریسمان قرآن
#قرآن را آویختند؛ و این قرآن آویخته شده، یک طرفش به دست خدای سبحان است، و طرف دیگرش به دست مومنان و قاریان و مفسران و عالمان #قرآن_اندیش .
در #ماه_مبارک_رمضان ، بهترین فرصت برای گرفتن این #حبل_متین و بالا رفتن است. و اگر کسی از افق طبیعت بالا رفت و از منظر فراطبیعی جهان را دید، نه بیراهه می رود، نه راه کسی را می بندد. نه تنها #شیطان های او بسته اند، بلکه او شیطان های دیگران را هم می بندد. نه تنها درب #جهنم به روی او بسته است، بلکه او توان آن را دارد که درهای جهنم دیگران را هم ببندد.
✅ پیام تلویزیونی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان _ قم ؛ ۱۳۸۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#رمضان_المبارک
#رمضان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom