🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (12)
🌅3. اعجاز تشريعى
🔸جامعيت احكام اسلامى
🔹اسلام در بُعد تشريع احكام، از جامعيت كاملى برخوردار است كه در هيچ يك از شرايع و نيز تشريعات وضعى، چنين جامعيت و گستردگى به چشم نمىخورد.
🔹اسلام در سه بُعد عبادات، معاملات و انتظامات، ديدگاههاى مشخصى دارد و در تمامى جوانب اين سه بعد، بهطور گسترده، نظريات خود را ارائه داده و بشر را براى رسيدن به سعادت حيات (مادى و معنوى) به پيروى از خود فراخوانده است.
🔹عبادات اسلام، روح را آرامش مىبخشد و رابطه انسان را با ملكوت اعلا مستحكم مىسازد و اين خود موجب تقويت روح انسان و پاكى و صفاى اوست. با تأمّل در اذكار نماز و خلوص و توجه قلب به ساحت قدس الهى و نيز مقاومت درونى- كه از روزه حاصل مىشود- و همچنين ديگر ادعيه و عبادات واجب و مستحب- بهويژه تأكيد به انجام دادن آنها در اماكن مقدس- حاكى از يك برنامه حساب شده براى پاكسازى و طهارت درون انسان و رشد و تكامل او در چهارچوب زندگى اجتماعى است.
..ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
سوره عصر منشور بهره وری.docx
45.1K
رازهای نماز17.mp3
3.68M
#عرفان
استاد امیر #ادیب
👈جلسه قبلی
🎆 برای تقویت آموزه های دینی محفل قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان . استاد یزدان پناه ۱۰.mp3
14.82M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۱۰)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
#جام_حکمت
⚡️#اصالت_عمل در نگاه شهید مطهری
☑️ایمان و عمل =رستگاری
▪️وقتی که ما به قرآن کریم و سنت پیغمبر و روایات ائمه خودمان مراجعه میکنیم می بینیم «عمل» اصالت دارد؛ میبینیم آنها سعادت بشر را در گرو «عمل» بشر میدانند یعنی در گرو آن کاری که با نیروی خود بشر باید به وجود بیاید؛ میبینیم بشر را متوجه نیروی خودش میکنند و تمام اتکاءها و اتکال های موهوم را از او می گیرند.
▪️اما به فکر امروز خودمان که نگاه میکنیم می بینیم «عمل» به عناوین و اسامی مختلف تحقیر میشود؛ میبینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد #عمل است. مثلا پیش خودش خیال میکند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم این جانشین همه چیز حساب میشود.
▪️این کجا و فکر اسلام کجا آیا مردمی که فکر میکنند که اگر در عمرشان هر کار کردند کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند همه کارها یکجا نادیده گرفته خواهد شد روی سعادت را میبینند؟ فکر نمیکند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا عليه السلام میخواهی دفن شوى هارون الرشيد هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون الرشید است پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت میخواهی ردشوی میگویی بر هارون و مأمون لعنت؟
▪️این را میگویند یک فکر مسخ شده و مرده اینکه میگوییم احیای تفکر اسلامی یکی از مواردش این است که در مسئله #عمل فکر ما باید زنده بشود باید بفهمیم اسلام دین عمل است.
استاد #شهید_مطهری
📚کتاب احیای تفکر اسلامی، صفحه ۴۶ و ۴۵
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
Hamd_007L.mp3
2.75M
🎤 سوره حمد (جلسه هفتم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 7.docx
24.1K
📋 سوره حمد (جلسه هفتم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
baghare123-2.mp3
23.38M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 123)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
🔰فرازهایی از درس اخلاق امروز آیت الله العظمی جوادی آملی( حکمت 131)
آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی.
🔸 حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است.
🔸 دنیا از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست، #محصول_کار خود آدم است... .
🔸 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از #درست_رفتاری و #درست_گفتاری و #درست_کرداری خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت.
🔸 هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها.
🔸 دنیا از آن جهت که مخلوق خدا است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است.انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد.
↙️ مطالعه کامل در اینجا
آیت الله#جوادی_آملی
#درس_اخلاق
📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05
@rahighemakhtoom
حکمت 45 - لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِى هَذَا عَلَى.mp3
5.6M
📚شرح و تفسیر حکمت 45 #نهج_البلاغه
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
🎇موضوع: هیچ مومنی دشمن امیرالمومنین نخواهد شد و هیچ منافقی دوست امیرالمومنین نخواهد شد.
☑️علائم و نشانه های ایمان
☑️ایمان مومن ایمان درونی و قلبی می باشد.
☑️انواع دوست کدام است؟
☑️راه شناخت منافق چیست؟
☑️نفاق ضد ایمان است.
☑️چگونگی تاثیر رفتار و روش دیگران بر فرد.
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🌱🌱🌱
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
حفظ جسم و جان 13.mp3
12.02M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه سیزدهم)
🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#بهداشت #اسلام #جسم #روان #سلامت
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
دعای شانزدهم ج2.استادمجاهدی.mp3
19.39M
💢شرح و تفسیر دعای شانزدهم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :دوم
📋 موضوع دعا: طلب عفو و مغفرت از عیوب و گناهان
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد #مجاهدي
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
#جام_حکمت
⚡️حفظ موقعیت
وقتی که زن مقام و موقع خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست همانطور که متوسل به زیور و خودآرایی و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیزترکند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.
📚کتاب فلسفه حجاب، استاد علامه#شهید_مطهری
#عکس_نوشت
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
#زیست__مومنانه
⚡️انسان جاری و ماهیت پرسش های او(۶/۱)
▪️سوال کن از آن چه که نیاز تو و کمبود توست و یا فکر تو بر روی آن متمرکز است، نه از آن چه که دیگران به تو تلقین کرده اند یا آن که خودت به زور در ذهنت نشانده ای و در خودت سبز کرده ای.
▪️کسانی را میشناختم که حرفها و سؤالات دیگران را به خود میبستند تا گرد و خاک به پا کنند و در چشم ها، بزرگ جلوه کنند، اما آن چه را که در این میان از دست میدادند، خودشان بودند؛ که این از دست رفتن، غرامت سنگینی است برای مقلّدان مفلوکی که نیازهای اصیل خود را میپوشانند و آمپرمتر دهان دیگرانند، و تو نگو که نمی شود نیازها و ضعفهای خودم را بشناسم؛ که انسان در خلوت صمیمی خودش از هر کس دیگر بر خودش آگاه تر است.
▪️اگرچه در برابر دیگران به خودفروشی میپردازد، اما در دل شب یا در هنگام مرگ روز و... در آن لحظاتی که با خودش خلوتی صمیمی دارد، خودفروشیها رخت بر میبندد و خود واقعی اش جلوه میکند.
▪️برای توضیح بیش تر باید بگویم شناخت نیازها از حالتهای روحی و صفات اخلاقی ما مشخص میشود. بی توجهی ها، بی ظرفیتی ها، خودخواهی ها، بخل ها، غرورها و حسادت ها، همه نشانة یک کمبود و یک نیاز هستند.
▪️بی توجهیها یا کم توجهیها (اگر برای سازندگی طرف نباشد) علامت ندانستن و در دست نداشتن معیارها و میزان هاست. ما اگر بدانیم که به گفته امام علی علیه السلام، حتی در برابر حیوانات و زمینهای افتاده هم مسئولیم، چگونه میتوانیم از این همه نفوس مستعد به راحتی چشم بپوشیم که: «بله، حالش را ندارم» یا «بی علاقه ام» یا «علیکم انفسکم» یا «مزاحمت برای زن و بچهام است و باید از وقت آنها کم بگذارم» یا «در تماسهای زیاد، شخصیت و ابهت ما خدشه برمی دارد» یا «... ».
▪️من به واقع نمی دانم کسانی که خود را محبوس کرده اند یا هم چون مشک آبی میدانند که نباید تکانش داد و باید ظرفها را نزدیک آورد و از برخوردها و سازندگیها فراری اند، چه مستندی و چه عذری دارند.
▪️مگر این شأن رسول بزرگ نیست که «طبیب دوّار بطبه»؟ آیا هم او نبود که سالها با آن جوان یهودی رفاقت کرد تا در آخرین لحظات، روحش را از آتش حفظ کرد و خدا را بر این عنایت، شاکر بود؟ ما که هجوم سبز رسول صلی الله علیه و آله و سلم را آن هم در دورانی که از او فرار میکردند، شاهدیم، چگونه میتوانیم فریاد سرخ نسل معاصر را لبیک نگوییم؟
▪️این نیست جز از مبانی و معیارها، بی خبر بودن و آیهها و روایتها را یک چشمی دیدن. گمان کرده اند که تمامی قرآن در همین یک آیه است، آن هم با آن برداشت غلط.
▪️این درست است که به زن و بچه ات سخت نگیر، اما این هم هست که در برابر این هجوم وحشی که جوانان تو را گروه گروه به مسلخ میبرد، همة وقتت را نمی توانی برای آنها بگذاری و دیگر نمی توانی به بهانة کم شدن ابهتت، از دیگران ببری؛ آن هم در دورانی که میبینی باطل، مدام دست در کار است و منتظر غفلت یک لحظة تو. دیگر نمی توانی نداشتن حال را بهانه کنی که محرّک تو، نه حالت، که تکلیف و وظیفه توست.
▪️انسانی که از طبیعتش فراتر آمده، امر و تکلیفش به او نیرو میبخشد، نه علاقه و کششهای خودش.
▪️به پیامبر دستور میدهند «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»، نه «فیما امرت». نمی گویند در مأموریتها استقامت کن، که میخواهند استقامت به اندازه امر باشد. مسئله این نیست که از هر راهی، استقامتها را به دست بیاوری، که استقامت تو باید از امر تو مایه بگیرد. عامل استقامت باید امر تو باشد. آیا خیال میکنی کسی که چنین کار میکند، خسته میشود؟
اینها در متن خستگی شروع میکنند.
▪️نیروی آنها از وظیفه سرچشمه میگیرد، نه از غریزه، و لازمة عمل به تکلیف، دانستن میزان هاست؛ که در تزاحم احکام، بدون میزانهای رشد و اهمیت و صعوبت و... راه به جایی نخواهی برد و این دستور است: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» و سفارشها و دعوتها باید به معیارها و میزانها باشد، نه به خوش آیندها و بکن و نکن ها.
▪️بی ظرفیتیها و نبود استقامت علامت نبود عشق و علاقه و شناخت انسان و دنیاست. کسی که عشقی ندارد، صبری نخواهد داشت؛ چون صبر و استقامت ما به اندازة عشق و علاقة ماست.
▪️ کسی که دنیا و انسان را نشناخته و دنیا را آخور و انسان را حیوان میداند، ناچار مثل بوق درشکه خواهد شد که با کوچک ترین فشاری، جیغش بلند میشود و بی هیچ فشاری پف میکند و مغرور میشود. شناخت کار انسان و شناخت دنیا که کلاس و کوره است، انسان را در برابر فشارها، صابر و استوار و حتی بالاتر شاکر و بهره بردار بار میآورد.
▪️بخل از جان و مال و عزت و اعتبار نیز از نبود شناخت مایه میگیرد. آگاهی و معرفت به این نکته که اگر یک بذر را به خاک بدهم، سنبله هایش را جمع میکنم و اگر یک تومان بدهم، هفت صد تومان برمی دارم، این آگاهی، من را اگر با بخل شدید هم همراه باشم، به سخاوت میکشاند.
ادامه ...
@majaleezendegi
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
#زیست_مومنانه
⚡️ انسان جاری و ماهیت پرسش های او (۶/۲)
▪️علی علیه السلام از کنار زباله دانی میگذشت. غذاهای گندیده ای را دید. ایستاد و نگاهی به اصحاب کرد و درسی برای همیشه آنها داد: «هذا ما بخل به الباخلون». تو میبینی که بخل، نعمتها را برایت نگه نمی دارد، که میگنداند و فاسد میکند. دوشیدن شیر از پستان ها، نه تنها این شیرها را حفظ میکند، که شیرهای تازه در پستان میآورد. همراه این بینش، بخل به سخاوت تبدیل میشود و هرچه بخیل تر باشم، بخشنده تر خواهم بود.
▪️هنگامی که جان و مال ما مفت باخته میشود، چگونه میتوانیم با آن تجارت نکنیم و از آن بهره نگیریم.حالتهای روانی و صفات دیگر انسان هم هرکدام علامت یک کمبود هستند.
▪️در نتیجه، کسی که میخواهد با خودش کاری را شروع کند و مطالعات و تفکراتی داشته باشد، اول باید از این علامتها و حالتها نیازهایش را بشناسد و سپس با طرح سؤال، فکر خود را به جریان بیندازد و مطالعه اش را در همان زمینه شروع کند تا به شناخت و ایمانی دست بیابد که از ضعفها و سستیها و از بخلها و ریاها و غرورها و... آزاد گردد.
▪️احساس ریا و تظاهر و احساس مقبولیت و ستودن و ستوده شدن و این که ما دوست داریم خودمان را در چشمها بنشانیم و مطرح کنیم، هنگامی که با این شناخت و معرفت همراه شد که تو میبینی دنیا، راه است و نقش تو، حرکت است، پس ناچار باید به گونه ای حرکت کنی که گردی بلند نشود، باید به گونه ای بروی که وجودی و چشمی را اسیر و جذب نکنی، ترس و خوف در تو به وجود میآورد؛ که علی علیه السلام درباره متقین میفرماید: «إذا زُکِّیَ أحَد ٌ مِنهُم خافَ ممّا یُقال لَهُ»؛ هنگامی که از آنها تعریف میکنی، ترس وجودشان را فرا میگیرد. همراه این معرفت، احساس مقبولیت و تظاهر و ریا به خوف و پنهان کاری بدل میشود.
🎇 مجال عیش صمیمانهای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید.
@majaleezendegi
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ وحُجَّتِکَ صاحِبِ الزَّمانِ عَلَیْهِ السَّلامُ إلا اَعَنْتَنى بِهِ عَلى جَمیعِ اُمُورى وَکَفَیْتَنى بِهِ مَؤُنَةَ کُلِّ مُوْذٍ وَطاغٍ وَباغٍ واَعَنْتَنى بِهِ فَقَدْ بَلَغَ مَجْهُودى وَکَفَیْتَنى بِهِ کُلَّ عَدُوٍّ وَهَمٍّ وَغَمٍّ وَدَیْنٍ وَعَنّى وَعَنْ وَُلَْدى وَ جَمیعِ اَهْلى وَاِخْوانى وَمَنْ یَعْنینى اَمْرُهُ وَخاصَّتى آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ
خدایا! به حق ولى و حجّتت حضرت صاحب الزمان (درود خدا بر او) مرا در همه امور مدد رسان
و در برابر گزند مردمآزاران و طغیانگران و متجاوزان مراقبم باش
خدایا از تو می خواهم به حق آن حضرت پشتیبانم باشی
یا رب طاقتم به سر آمده است
خدایا به حق ایشان مرا و فرزندان و خانواده و برادران و خواهران ایمانی ام را از همه دشمنان و از اندوه و غم و بدهکارى در امان بدار
آمین یا رب العالمین
#امام_شناسی
⚡️جای ما کجاست!(۵)
🎇در قسمت های پیشین گفتیم برخی افراد و گروهها که در زمان غیبت از مدعیان پر شور و حرارت ظهور امام زمان هستند به دلایل و عللی در صف مخالفان حضرت مهدی علیه السلام قرار می گیرند. و از دیگر گروههای سر راه حجت حق جبهه نفاق و کفر جهانی است.
3. کافران و منافقان
🎇در طول تاریخ اسلام افرادی از منافقان با سوءاستفاده از آزادیهای اسلامی به میان مسلمانان رخنه کرده و با تظاهر به شعائر اسلامی از امکانات جامعه مسلمانان استفاده کردهاند. مصالح اسلام ایجاب میکرد پیامبر(ص) و ائمه(ع) با آنان مدارا کنند و از درونشان پی جویی نکنند.
🎇در حکومت مهدی(عج) نیز اینگونه افراد درصدد نفوذ در حکومت و جامعه اسلامی برمیآیند. منافقان گاه تردستانه تا سطح تصاحب مقامات عالی حکومت امام(ع) پیش میروند؛ ولی ذکاوت و قدرت ایشان، جایی برای دستاندازی منافقان باقی نمیگذارد و شدیداً پاکسازی میشوند.
🎇آنان آینده خود را در خطر میبینند و با پخش شایعه و همکاری با گروههای معارض دشمنی خود را آشکار میکنند. در مناطق مرزی با دشمنان خارجی همدست میشوند و در مرکز خلافت، یعنی «کوفه»، آشکارا با امام(عج) میجنگند. حضرت پس از در هم شکستن مقاومت مخالفان، پیروزمندانه وارد کوفه میشود و منافقان را در ردیف سایر فرقههای منحرف نافرمان از میان برمیدارد.
🎇کفّار نیز، که ادعای سرکردگی مردم جهان را داشته و نهضت آزادیبخش امام مهدی(عج) را مانع منافع ناروای خود میبینند، در برابر حضرت صفآرایی میکنند. آنان برای جلوگیری از مسلمان شدن مستضعفان و حاکمیت محرومان نیرو تهیه کرده و با سپاهیان امام(عج) درگیر میشوند.
☑️امام صادق(ع) میفرماید:
«اذا خرج القائم لم یبق مشرک بالله العظیم و لا کافر، الا کره خروجه؛هنگامی که قائم ما خروج کند، مشرکان و کفار از قیامش ناخشنودند.»
🎇دنیای کفر با دستاویز قرار دادن کیش نصرانیت با امام درگیر میشوند و به دشمنان امام کمک میرسانند و به هنگام شکست، بدیشان پناه میدهند.
🎇از برخی از روایات استفاده میشود که سفیانی مهمترین مخالف امام(عج) نیز صلیب درگردن دارد.
🎇امام طی گفتوگوهای اعتقادی و سیاسی، معارضان غیرمسلمان را همراه خود میکند و مشرکان کینهورز جنگ افروز را شکست میدهد.
#آدینه_های_امید
#نشریه_موعود
@rahighemakhtoom
تحلیل فیلم تلماسه.آخر الزمان.docx
56.7K
#مقاله_پژوهشی
📃موضوع:مهدی هراسی آخرالزمانی بر اساس تحلیل داستان فیلم و سریال های "تلماسه DUNE"
📋فرازی از متن مقاله:
داستان « تلماسه : Dune » به آینده ای دوره می پردازد که در آن زمان، بشر به دلیل خطرات ناشی از ربات ها و ماشین های مجهز به « هوش مصنوعی »، تمام ماشین ها و ربات های دارای « هوش مصنوعی » را نابود کرده و فقط از ادوات و ماشین های غیرهوشمند استفاده می نماید. در دنیای مذکور، سکونتگاه انسان ها فراتر از کره زمین و منظومه شمسی بوده و انسان ها در سیارات و کهکشان های مختلفی پراکنده شده اند. حمل و نقل سریع انسان ها در این دوره، علاوه بر سفینه های فضایی و ماشین آلات غیر هوشمند، وابسته به ماده ای به نام « نمک (ادویه) : Spice » است که تنها در یک سیاره که « آراکیس : Arrakis » نامیده می شود، یافت می گردد.
ساکنان « آراکیس »، مردمی دور از تکنولوژی پیشرفته و بیابانگرد هستند که به لحاظ نظامی، اقتصادی و اجتماعی، ضعیف نگه داشته شده اند و به دلیل زیستن در محیط پر از « نمک (ادویه) : Spice »، چشمانشان به رنگ آبی در آمده است.
مردم « اراکیس : Arrakis » که به « فرمن ها : Fremens » مشهور هستند، به مسایل ماورایی اعتقاد دارند و چشم به راه یک منجی هستند تا به کمک آن ها از وضعیت فلاکت بار خود خارج شوند و بتوانند نبردهای بزرگ یا « جهاد : Jihad » خود را در جهان، گسترش دهند.
منجی « فرمن ها » با نام هایی همچون « مهدی : Mahdi »، « مواددیب (مودّیب، مودِّب) : Muad’dib »، « لسان الغیب : Lisan Al Gayb »، و « اصول : Usul » شناخته می شود.
#آدینه_های_امید
@rahighemakhtoom