eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 27.mp3
12.74M
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📼 قسمت: بیست و هفتم 🕑 زمان:9دقیقه 🔅🔅🔅 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و هفتم ❇ این متن دارای فایل صوتی در همین کانال می باشد 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌 عوامل برخورداری از عافیت پسا دنیایی(آن جهانی) سلامت وکمال انسان و عبور سالم و کامل ازپل دنیا بستگی به تحصیل سه سلامت در دانشگاه علمی و عملی دنیا دارد (بدا) سلامت باور؛دل،اندیشه (عقیده؛عقل؛قلب) ▫ قرآن کريم، خبر از ساحتى دیگر در وجود انسان مى دهد که امكان دارد مريض يا سالم باشد؛ سالم بودن آن، نقش اساسى در نجات و بهشتى شدن انسان دارد؛ و آن ساحت «قلب» است:حقیقت وجودی انسان قلب اوست و در واقع قلب همه حقیقت انسان است . از آنجا که این مرکز احساسات و عواطف این کانون شناخت و دریافت معارف عالم هستی و این مرکز ادراک و اندیشه می تواند سالم باشد و حقایق عالم را درست بازتاب دهد و منعکس سازد و یا با عبور از مرزهای و حدود فطرت الهی دچار بیماری و مرگ بشود و همچون سنگ سیاهی ناتوان از انعکاس نور حقیقت گردد . ▫ قرآن کریم بهشتی شدن را درگرو تحویل قلب سلیم به محضر پروردگار می داند «يوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ ؛ إلا مَنْ أتَی اﷲَ بقَلْبٍ سَلیمٍ »(الشعراء88: و98) آنگاه که قلب را ما به تو دادیم سالم تحویل دادیم الان هم آن را سالم به ما باز پس بده[از اين آيات در ابتدای مناجات حضرت على)ع( استفاده شده است؛ آنجا که حضرت، مى خواهد تذکر دهد که در روز قيامت، هيچ چيز غيراز «قلب سليم» موجب امِان و مفيد به حال انسان نيست: « اللهُّم إِّ ني أسْأَلكُ الْأمَانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ إ َّ لا مَنْ أَتَی اﷲ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» ▫ تحصیل و دستیابی به مقام امن در بی نهایت زندگی در گرو حفظ و مراقبت از قلب و به سلامت رساندن آن در حضور حضرت آفریدگار پروردگار است. ▫ در دار السلام و خانه سلامت جایی برای بیمار دلان بیراهه رو نیست آنان که در همه عمر دنیوی خویش و در دار التکلیف راه بر دیگران بستندند و خود هم بیراهه رفتند .چون خداوند فقط به داراسلام می خواند و اینان وجودی ناسالم و تیره و پژمرده و کدر و آلوده دارند والله یدعوا الی السلام ... ▫ از منظر قرآن عزیز قلب دچار حسد و حرص مفرط و هوی و هوس خود و دیگران بیمار است و چنین قلبی ره به مقصود نمی برد. قلب دارای کینه و حسد و کبر و خودخواهی و سرشار از دنیاگرایی و شهوات شهرت و ثروت و قدرت راهی به دار السلام و دارالصدق ندارند برخورداری از عافیت و سلامت آن جهانی در منظومه قرآن آن است که قلب از محبت غیر غبار روبی شده و حریم حرم محبت خدا گردد به تعبیر استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله قلب سلیم که جز مهر خدا چیزی در آن نیست فرودگاه اراده خداست.این چنین قلبی که خود را در دامان اراده و حکمت و علم و قدرت حضرت دوست قرار داد و سرشار از ولایت و محبت خدا و مومنان و برائت و دوری از دشمنان خدا و مومنان گردید(مصداق و نمونه کامل مومنان پیامبران و پیشوایان معصوم هستند) قلبی عافیت مند و سعید و کامل و سالم است. رزقنا الله ایانا و ایاکم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 📌حیوانات و یکی از پرسش های معتقدین به ادیان الهی، سوال از امکان محشور شدن حیوانات در قیامت است. و خداوند متعال در آیه پنجم سوره مبارکه ی تکویر بدین پرسش پاسخ داده و می فرماید: "و هنگامی که همه حیوانات وحشی محشور شوند." و واضح است که محشور شدن حیوانات در قیامت قطعی می باشد و خداوند نیز به جهت حکمت خویش از انجام هر عملی، دلیلی دارد. و هدف الهی از حشر حیوانات نیز رسیدگی به ظلم هایی که کرده و یا در حقشان شده است.چنانکه رسول خدا(ص) چون شتری را با جهازش دربند و بسته دیدند؛فرمودند:« صاحب اش کجاست؟ به او بگویید خود را برای محاکمه در قیامت آماده سازد.» متاسفانه برخی از خدا بی خبران و ظالمان در طبیعت آتش ایجاد می کنند و حیوانات زبان بسته به سبب آتش سوزی ها جان می دهند.خدایشان لعنت کند که اگر اهل معرفتی صدای این حیوانات اسیر در آتش را بشنود، متوجه می شود که به خدایشان پناه می برند. خدایا به سبب ظلمی که جاهلان و نادانان احمق بر مخلوقات زبان بسته ات روا داشتند ما را عذاب نده و بر ما رحم نما. پ.ن: این فیلم صدای ضجه ی حیوانات گرفتار آتش در کوهدشت است که به پروردگار خویش پناه می برند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ☑️در دنیا هیچ حیوانی پشه آفریده نمی‌شود تا بعدها در هوا عقاب، در دریا نهنگ و در خشکی شیر شود، جز انسان! برای تصدیق این تشبیه ادبی، کافی است در تاریخ شخصیت‌های بزرگ و چشمگیر، مقداری مطالعه داشته باشیم. ☑️شخصیت‌ها، پس از چشم گشودن به دنیا، چنان ناتوان و ضعیف بودند که حتی قدرت راندن یک مگس از صورتشان را نداشته‌اند، ولی دیری نگذشت که کشورها را زیر سلطه درآوردند و سیر نشدند؛ میلیون‌ها انسان را کشتند و بی‌خانمان کردند و آهی هم نکشیدند؛ همۀ سالیان عمر را با دروغ و تزویر گذرانده و متأثر نشدند؛ در برابر احکام عقل و نداهای وجدان و داد و فریادهای ملکوتی پیامبران الهی و حکمای راستین مقاومت کرده، حتی یک حرف نیز از آنها نپذیرفتند. این است دگرگونی بی‌نهایت در سراشیبی سقوط و تباهی‌ها. ☑️در مقابل این دگرگونی، در انسان‌ها تحولاتی تکاملی نیز مشاهده می‌کنیم، چنان که اگر زمین و آسمان و آنچه را که در میان آن دو است، به او می‌دادند تا از روی ستم، پوست جوی را از دهان مورچه‌ای بگیرد، امتناع می‌ورزید؛ و اگر پرده از روی واقعیات برداشته می‌شد، بر يقين او افزوده نمی‌گشت؛ ارزش زمامداری و سروری بر تمام دنیا را کمتر از بند لنگه کفشش می‌دید، جز اینکه عدالت بورزد و حقی را احقاق و باطلی را نابود سازد. آری، این‌چنین بود امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع). ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق و تربیت. ص ۲۰۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۵۷ ـ ۲۵۶ 📌 خدای تعالی فقط ما را به کمالات روحی راهنمایی کرده ما را از راه انحرافی بر حذر داشته و هیچ کس را با خود اجبار به داشتن مقدّس اسلام نکرده، بشر به قدری دارد که می ‏تواند پشت به کند و ‏ها را بپرستد ولی خوبان و مؤمنان را ترک کرده، به آورده و به ریسمان محکم الهی ارتباطی که هیچ گاه پاره نمی‏ شود و بین و خلق قرار گرفته و قطعاً مراد چهارده معصوم علیهم ‏السّلام‏ اند متوسل شده و به این وسیله به و کمالات می‏ رسند. الی باید الهی را بپذیرد تا آن‏که خدا او را از ظلمات صفات رذیله و به سوی هدایت و تزکیه نفس بیرون ببرد ولی کفّار و کسانی که اهمّیّت به سیر و نمی ‏دهند و ‏ها را سرپرست خود قرار می‏ دهند اگر جزیی و دانش و یا صفات حمیده ‏ای داشته باشند آنها را هم از دست می ‏دهند و آن قدر بی‏ ارزش می شوند که در آتش همیشه می ‏مانند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یک نکته از این معنی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حبْلُ اَلْمَتِین ▫️ روزی که معصوم به دنیا می ‌آید، به منزله نزول قرآن کریم است. اگر انسان کامل معصوم، طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[1] معادل قرآن کریم است، اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می ‌کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می ‌کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل ‌یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می ‌کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته! باران نزولش به این است که به زمین انداخته شود، قرآن نزولش به این است که به زمین آویخته شود نه انداخته! دیگران به دنیا می ‌آیند، به زمین انداخته می‌ شوند، امام به دنیا می ‌آید، به زمین آویخته می ‌شود. اینها «حبل الله متین» هستند. ▫️ اینکه در قرآن کریم آمده، شما به حبل خدا تمسک کنید؛ یعنی چه؟ آن طنابی که به جای بلندی بسته است که انسان اگر آن را بگیرد، از سقوط نجات پیدا می‌ کند، اولاً؛ و اگر توفیقی داشته باشد که این را بگیرد: «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ»[2] بالا برود، صعود می‌ کند، ثانیاً؛ آن طناب آویخته است، وگرنه طناب انداخته، چه مشکلی را حل می ‌کند؟ امام به دنیا می ‌آید، خیلی ‌ها هم به دنیا می‌ آیند؛ اما امام حبل آویخته است، حبل متین است. در زیارت اینها، در زیارت ناحیه، در زیارت جامعه، در خیلی از موارد، از اینها به عنوان «حبل متین» یاد شده است، «حبل الله» یاد شده است. «حبل الله» آن حبلی است که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»،[3] فرمود یک طرف این طناب به دست من است. [1]. دعائم الاسلام, ج1, ص28. [2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص606. [3]. غرر الاخبار، ص62. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/01/22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom