لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
قاری محمد عمران
سوره تحریم
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم
روشنفکری دینی
در تمام اعصار بشری برخی باورمندان به ادیان تکیه و تاکید زیادی بر عقل داشته و سعی بر آن داشتند که دین را با زمانه ی خویش به روزرسانی کنند.این افراد که امروزه روشنفکر دینی نامیده می شوند در اسلام نیز وجود دارند اما طبق قران و احادیث به روزرسانی احکام ممنوع و بدعت دانسته شده است. زیرا روشنفکر دینی در تلاش خویش برای آشتی میان سنت و مدرنیته ناگزیر از تعطیل یا تبدیل و نوآوری احکام شریعت است و به بهانه تعارض احکام با اخلاق مدرن پاره ای از آنها را تعطیل می کند. خداوند در آیه 116 سوره نحل این افراد را مورد نکوهش قراره داده و می فرماید: 《و به سبب دروغی که زبانتان گویای به آن است، نگویید: این حلال است و این حرام، تا به دروغ به خدا افترا بزنید [که این حلال و حرام حکم خداست]؛ مسلماً کسانی که به خدا دروغ می بندند، رستگار نخواهند شد.》و طبق صریح آیه تشریع احکام مختص خداوند است و هرکس از پیش خود حکمی وضع کند بر خداوند دروغ بسته و بدعت نهاده است.
در روایات نیز نهی بسیاری در بدعت آوری آمده به عنوان مثال مفضل گوید که امام صادق علیه السلام به من فرمود: تو را از دو خصلت که هلاک انسان در آن است؛ نهی می کنم. و آن دو عبارتند از عبادت خداوند به باطل و فتوا دادن به چیزی که نمی دانی.
بنابراین روشنفکری دینی به هیچ وجه مقبول اسلام نیست و در واقع بدعت گزار دیروز به روشنفکر تغییر نام داده است.البته اگر روشنفکر به معنی فردی باشد که گرد و غبار نشسته بر دین را ببیند و به جای پیروی از بدعت ها سعی در از بین بردن آنان نماید نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح می باشد.
@rahighemakhtoom
🔆سرّ وصف قیّم برای قرآن کریم در ابتدای سوره مبارکه کهف
🔅الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْکِتابَ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً «1» قَیِّماً ...
♻️«قیّم» آن کسى است که براى اصلاح چیزى قیام کند، و کارهایش را تدبیر نماید؛ نظیر #قیم و سرپرست خانه که کارها و برنامههاى آنرا منظم و برقرار مىنماید قرآن مجید از این لحاظ قیم است که حاوى معانى فراوانى است. آنچه که قرآن حاوى آن بوده عبارت است از اعتقاد حق و عمل صالح. گواه بر این معنا سخن خدای متعال است: «یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ».یعنى این قرآن است که بشر را به سوى اعتقاد #حق و راه راست و عمل #صالح راهنمایى مىکند. و این همان معناى دین است. خداى سبحان دین خود را در آیات متعدد #قرآن به «قیم» توصیف نموده است؛ مانند: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ». یعنى ای پیامبر(ص) صورت و توجه خود را متوجه دین قیم نما که براى هدایت بشر قیام کرده است؛ چون کلمه «قَیِّماً»که وصف قرآن است و در اینجا هیچ قید و شرطى ندارد، معلوم مىشود قرآن کریم از هر نظر قیم و سرپرست امور دینى و #دنیوى و #اخروى بشر است.
♻️بنابر این، توصیف #کتاب به وصف قیمومت؛ از اینرو است که متضمن دین قیم است، دینى که قائم به مصالح عالم بشرى است، چه مصالح دنیایى، و چه آخرتى.
خلاصه اینکه خداى تعالى در این سوره کلامش را با ذکر ثناى خود افتتاح نموده، اینگونه خود را ستوده که قرآنى بر بندهاش نازل کرده که هیچ انحرافى از حق در آن نیست، و آن کتاب قیم مصالح بندگانش در زندگى دنیا و آخرت است، و از عهده این کار به خوبى برمىآید.
@rahighemakhtoom
📚 تفسیر و قرآن پژوهی
جلسه اول.mp3
3.82M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۱
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
3.34M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۲
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
4.4M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#شرافت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢شرافت ۳
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تلاوت آیه ۲۸ سوره مبارکه الرعد
قاری: عبدالرحمن مسعد
🌷الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «28»
🍀آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام میگیرد،آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد.
💠نکته ها👇
◀️ياد خدا تنها به ذكر زبانى نيست، اگر چه يكى از مصاديق روشن ياد خداست، زيرا آنچه مهم است ياد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است.
💠ياد خداوند بركات بسيار دارد، از جمله:
الف: ياد نعمتهاى او، عامل شكر اوست.
ب: ياد قدرت او، سبب توكّل بر اوست.
ج: ياد الطاف او، مايه محبّت اوست.
د: ياد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست.
ه: ياد عظمت و بزرگى او، سبب خشيت در مقابل اوست.
و: ياد علم او به پنهان و آشكار، مايه حيا و پاكدامنى ماست.
ز: ياد عفو و كرم او، مايه اميد و توبه است.
ح: ياد عدل او، عامل تقوا و پرهيزكارى است.
💠انسان، بىنهايت طلب است و كمال مطلق مىخواهد، ولى چون هر چيزى غير از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمىگرداند. در مقابل كسانىكه با ياد خدا آرامش مىيابند، عدهاى هم به متاع قليل دنيا راضى مىشوند. «رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها»
◀️نماز، ذكر الهى ومايه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «1»، «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ»
◀️ممكن است معناى «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اين باشد كه به واسطه ذكر و يادى كه خدا از شما مىكند، دلهايتان آرام مىگيرد، يعنى اگر بدانيم خداوند ما را ياد مىكند و ما در محضر او هستيم، دلهايمان آرامش مىيابد. چنانكه حضرت نوح عليه السلام به واسطه كلام الهى «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا» «1» آرام گرفت و امام حسين عليه السلام به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت «هين على انه بعين الله» اين آرامش را ابراز فرمود و يا در دعاى عرفه آمده است: «يا ذاكر الذاكرين»
«1». طه، 14.
📚 تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
جلد 4 - صفحه 356
💐تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (127)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 بحث روايى
⏪ 1- ولايت عترت (عليهم السلام) در كتابهاى آسمانى پيشين
🔳 - عن العسكرى (عليه السلام) فى قوله تعالى: (وما انزل من قبلك): من دفع فضل اميرالمومنين (صلوات الله عليه) على جميع من بعد النبى (صلى الله عليه وآله) فقد كذب بالتوراه والانجيل و الزبور و صحف ابراهيم و سائر كتب الله المنزله فانه ما نزل شى ء منها الا واهم ما فيه بعد الامر بتوحيد الله تعالى والاقرار بالنبوه، الاعتراف بولايته والطيبين من آله (عليهم السلام (482- بحار، ج 65، ص 285)
🔰 اشاره:
از حديث معروف ثقلين استنباط مى شود كه قرآن و عترت با هم هماهنگ بوده ، از يكديگر جدا نمى شوند و اين انسجام و عدم انفكاك، به حقيقت نورانى آن دو برمى گردد و چنين واقعيتى محدود به زمان يا اقليم مخصوص نيست و چون حقيقت قرآن از كتابها و صحائف انبياى سلف (عليهم السلام) جدا نبوده، حقيقت ولايت اهل بيت و عترت طاهرين (عليهم السلام) نيز از آنه جدا نبوده است و چون قرآن ثقل اكبر و عترت (عليهم السلام) ثقل اصغرند، اين ترتب هم در صحف سلف محفوظ بوده است.
🌿👈 ادامه دارد....
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یونس 3.mp3
11.68M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه 3
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (66)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 36- داوری ها پس از شناخت و مقایسه منافع و مفاسد عادت ها
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ(بقره آيه 219)
از تو درباره شراب و قمار مىپرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنين) از تو مىپرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نياز خود را)، خداوند اينچنين آيات را براى شما روشن مىسازد تا شايد انديشه كنيد.
☑ در جعل قوانين بايد به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه كرد. «منافع للناس و اثمهما اكبر»
☑ احكام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «اثمهما اكبر»
☑ آشنايى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذيرش آن است. «اثمهما اكبر»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نزدیک_میشویم_به_هنگامه_اذان_ظهر
امام سجّاد عليه السلام :
إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ
هرگاه نماز مى گزارى ، [چنان باش كه گويى]نماز آخرين را به جاى مى آورى .
. بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 160 .
به بدی ها عادت نکنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#بدی
#خوبی
#اخلاق
#گناه
#عادت
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معنای محاسبه
حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا؛ اگر ما برابر این دو آیه بررسی کردیم که مشکل داریم؛ یا مزاحم ما هستند، یا ما مزاحم آنها هستیم؛ معلوم می شود یک گوشه اش #دنیا است. چون اگر #آخرت باشد؛ یک کسی بخواهد #مودب باشد، کسی با او کاری ندارد! یک کسی بخواهد نه #بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد، کسی کاری با او ندارد! اگر واقعاً در راه #خیر باشد، راه #بهشت است که (عرضها کعرض السماء و الارض). اگر شما یک راهی تشریف می برید که مساحتش این است، هیچ کسی #مزاحم شما نیست! میلیون ها نفر هم بخواهند بیایند، بیایند. اما همین که می بینید #مشکل پیدا می شود، معلوم می شود یا در هر دو هست، یا در احدهما!
🔷️ ر.ک وسائل الشیعه / جلد ۱۶ / صفحه ۹۹ و سوره آل عمران / آیه ۱۳۳
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#محاسبه
#محاسبه_نفس
#درس_خارج_فقه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۲ ـ ۳۰ #سوره_نحل
📌#بهشت_عدن
#سالک الی #اللّه باید بداند که آنچه از طرف پروردگارش به او می رسد خیر و #سعادت است و اگر این حالت رای او دائمی شد، هم در #دنیا به او نیکی می رسد و هم در #آخرت خوبی های بسیاری نصیبش می گردد و به خانه اهل #تقوی که بهترین خانه ها است وارد می شود؛ یعنی در #بهشت عدن که هر چه بخواهد در آنجا به او می دهند وارد می گردد، #ملائکه به او سلام می گویند و به او #بشارت #بهشت می دهند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
3.51M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#کرامت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢کرامت ۱
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
3.67M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#کرامت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢کرامت ۲
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
3.87M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#کرامت
🔅🔅🔅
📌واژگان در قرآن
💢کرامت ۳
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
💢 #گزارش تاریخی قرآنی
🔴هابیل دومین فرزند پسر حضرت آدم(ع) و حوا و برادر قابیل بود او را انسانی باتقوا و عابد معرفی کردهاند او صاحب گله بود و مطیع فرمان خدا
.
🔴بر اساس گزارشها حوا ابتدا قابیل و خواهرش اقلیما را به دنیا آورد سپس هابیل و لیوذا متولد شدند
.
🔴#قرآن به صورت تلویحی به پرهیزگار بودن هابیل اشاره کرده است.او به امر خدا جانشین آدم(ع) شدازاینرو آدم مأمور شد به او وصیت کرده و اسم اعظم خدا را به او بدهد
.
🔴پس از آنکه قربانی هابیل پذیرفته شد قابیل به برادر کوچکترش حسادت کرد و او را کشت در منابع تاریخی آمده است به دنبال پذیرفته نشدن قربانی قابیل، او سوگند خورد که هابیل را خواهد کشت
بنا بر آیات قرآن هابیل به قابیل هشدار داد اگر مرتکب قتل شود در زمره ستمگران خواهد بود و مستحق جهنم است
.
🔴منابع تاریخی نوشتهاند زمانی که هابیل برای چراندن گوسفندان خود رفته بود در حالی که مشغول استراحت بودمورد حمله قابیل قرار گرفت و با اصابت سنگی به سرش به قتل رسید جسد هابیل به دلیل درماندگی قابیل از نحوه پنهان کردن و بیاطلاعی از دفن جسد در معرض خطر برخی حیوانات درنده قرار گرفت.برای آنکه قابیل دفن کردن جسد را فرا بگیرد به فرمان خدا دو زاغ فرستاده شدند.آیات ۲۹ تا ۳۱ سوره مائده به ماجرای قتل و دفن هابیل پرداخته است
.
🔴بنابر نقل متون تاریخی اولین خونی که به ناحق بر زمین ریخته شد خون هابیل بوده است برخی از منابع اعلام کردهاند ماجرای قتل هابیل در گردنه حَراء نزدیک مکه، محل زندگی آدم(ع) و حوا، اتفاق افتاده است در گزارشی آمده است #قابیل پس از کشتن هابیل به همراه خواهر خود به عدن، در جنوب یمن فرار کرد سن آدم(ع) در زمان قتل #هابیل ۱۱۵ سال و در برخی منابع ۱۳۰ سال گزارش شده است و سن هابیل ۲۰ سال بوده است
.
🔴پس از کشتهشدن هابیل، شیث(ع) جانشین حضرت آدم(ع) شد در متون اسلامی درباره وقایع پس از قتل هابیل، آمده است که قابیل مورد لعن آدم(ع) قرار گرفت.آدم ۴۰ روز در مرگ هابیل گریست و در غم از دست دادن فرزندش نزد خدا شکوه کرد خدا نیز در ازای مرگ هابیل، فرزندی به نام شیث به وی داد
.
⚫برخی از منابع:
🔼قرآن
🔼ویکی شیعه
🔼دایره المعارف اسلامی طهور
🔼طباطبایی، تفسیر المیزان، محمدرضا صالحی
🔼طبری، تاریخ طبری، محمد أبوالفضل ابراهیم
🔼قمی، تفسیر القمی، محقق موسوی جزایری
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (128)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 بحث روايى
⏪2- حقيقت و آثار يقين
🔳- عن اميرالمومنين (عليه السلام): ... الاسلام هو التسليم و التسليم هو اليقين و اليقين هو التصديق و التصديق هو الاقرار و الاقرار هو الاداء و الاداء هو العمل. (- نهج البلاغه ، حكمت 125)
🔰اشاره:
چون يقين نور است: اليقين نور (- غررالحكم ، ج 1، ص 26) و حقيقت نور، آثار صحيحى از بالا به پايين دارد، از اين رو همه مراحل بعد از يقين را كه همان هماهنگى نظر و عمل و اخلاص در مقام عمل باشد به همراه دارد. البته معلوم است عملى كه از روى يقين باشد بسيار مفيد است .
▫️از اميرالمومنين (عليه السلام) رسيده است كه آثار يقين مومن در عمل وى براى خودش و ديگران مشهود است و آثار شك منافق نيز در عمل وى مشهود است ؛ گرچه ممكن است براى خود منافق بر اثر كورى وى مستور باشد: ان المومن يرى يقينه فى عمله والكافر يرى انكاره فى عمله. ( بحار، ج 65، ص 311)
▫️البته چنانكه امام رضا (عليه السلام) فرمودند: فيض يقين كمترين رزقى است كه بين مردم توزيع شده است: لم يقسم بين العباد شى ء اقل من اليقين (كافى ، ج 2، ص ) و يقين، مانند صبر، فضيلت ويژه است كه صاحبان آن فضايل به مقام امامت و رهبرى جامعه الهى نايل مى آيند: (و جعلنا منهم ائمه يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا باياتنا يوقنون) (سوره سجده ، آيه 24) لازم است توجه شود كه فضيلت صبر نيز ناشى از فيض يقين است: الصبر ثمره اليقين. (غررالحكم ، ج 1، ص 113)
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom