eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره نازعات.محمدحسین سبز علی.mp3
8.07M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت محمدحسین سبزعلی (سوره نازعات) 🕑 زمان: 11دقیقه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
(73) 🔆🔆🔆 ⏪42- فرهنگ الهی تنها پشتوانه سلامت و امنیت جامعه بشری فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ وَ لَا تُعَذِّبهْمْ قَدْ جِئْنَاكَ بِايَةٍ مِّن رَّبِّكَ وَ السَّلَامُ عَلىَ‏ مَنِ اتَّبَعَ الهْدَى(طه/47) پس نزد او رويد و گوييد: ما رسولان پروردگار توايم. بنى اسرائيل را با ما بفرست و آزارشان مده. ما نشانه‏اى از پروردگارت برايت آورده‏ايم. و سلام بر آن كس كه از پى هدايت قدم نهد. 🔅🔅🔅 1. كارهاى ارشادى و تبليغى بايد بديع و تهاجمى باشد، نه تدافعى. «فَأْتِياهُ» 2.رسالت انبيا از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَسُولا رَبِّكَ» 3.غرور مستكبران را بشكنيد. «رَبِّكَ» در مقابل كسى كه مى‏گويد: «أَنَا رَبُّكُمْ» 4.سخن با نرمى و لطافت، منافاتى با قاطعيت و صراحت ندارد. «إِنَّا رَسُولا رَبِّكَ» 5.آزادسازى انسان‏ها از ستم و بردگى طاغوت، در رأس وظايف انبياست.فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنِي إِسْرائِيلَ» (آرى دين از سياست جدا نيست، مبارزه با طاغوت‏ها و آزاد كردن مردم در متن دستورات الهى است) 6. هجرت از محيط ظلم و گناه، مقدمه نجات است. ابتدا آزادى، سپس ايمان. «فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنِي إِسْرائِيلَ» 7.مبارزه با طاغوت و آزادى مردم زمانى ارزش واقعى و همه جانبه دارد كه در خط انبيا باشند. «فَأَرْسِلْ مَعَنا» 8.آزار و شكنجه‏ى مردم، ممنوع است. «لا تُعَذِّبْهُمْ» 9.عملكرد مأموران، به حساب فرمانده و مسئول آنان نيز گذارده مى‏شود. 10 امنيّت و سلامتى كامل و جامع، تنها در پرتو پيروى از هدايت‏هاى الهى بدست مى‏آيد. «وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏» 11. سلام به طاغوت و ستمگران و كسانى كه در مسير هدايت نيستند، ممنوع است. «وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏» 12. آنچه مهم است پيروى از حقّ است. «اتَّبَعَ الْهُدى‏» 13. سلام دادن در پايان سخن، از آداب سخن است. «وَ السَّلامُ عَلى‏» 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تضرع بنده، مطلوب خدا خدای سبحان در که سر تا پای آن است؛ فرمود: ما شما را می آزمائیم، ببینیم در چکار می کنید؛ (و ما ارسلنا فی قریه من نبیّ الا اخذنا اهلها بالباساء و الضّراء)، و سخت. جرا؟ (لعلّهم یضّرعون)، ناله کنند اینها، می شوند. می فهمند که کار دست اینها نیست؛ اینقدر ( من و من ) نکنند، ( من و ما ) نکنند! پس معلوم می شود ، مطلوب خداست؛ خوشا کسی که در این راه بیحجاب رود. ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
برداشت از آیات ۷۶ ـ ۷۴ 💢 الی باید بداند که سیرتان همیشه در کمین او نشسته اند که اگر به خدای تعالی نکند، خدا او را ثابت قدم نگه ندارد و آنها را پیروی کند خدا او را دو برابر در و در به مبتلا می کند و کسی به او نمی کند. و ضمناً سیرتان می خواهند که او در کنارشان نباشد و حال آنکه وجود خدا مایه و آنها است. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 ✅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🟢 چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن 🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کرده‏‌ام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم: 👈 ۱. ظلم و بی‌عدالتی 👈 ۲. فساد اخلاق 👈 ۳. تفرق و چند دستگی 👈 ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر 📘 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۳۱۱ (با تلخیص)؛ همچنین: جامعه و تاریخ، ۲۲۱-۲۲۳. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 ✅ @rahighemakhtoom
62 🔅🔅🔅 ⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 1 (اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109) ((آیا کسی که شالوده آن (مسجد) را بر پرهیز از خدا و خشنودی او بنا کرده بهتر است ، یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می ریزد ؟ ! و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمی کند ! (اما) این بنایی را که آنها نهاده اند ، همواره به صورت یک وسیله شک و تردید ، در دلهایشان باقی می ماند ؛ مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود (و بمیرند ، وگرنه ، هرگز از دل آنها بیرون نمی رود) و خداوند دانا و حکیم است ! )) . هرکس آیا کو بنای دین خود هِشت (نهاد)بر تقوا زحق نزد خود هم به رضوان بهتران یا ز اعتماد بر شفا جرف از بنایی کس نهاد بر کنار رودی اعنی بر نهی که ز سیلی گشته زیر آن تهی ظاهرش بر پا ستاده با شکاف لیک مشرف بر فتادن بی خلاف بر زمینی اینچنین هشتن بنا سُست تر بس باشد از بنیادها سُست گردد او فتد گر دانیش در جهنّم آن بنا با بانی اش راه ننماید خدا بر ظالمان زاید از مقصودشان اندر جهان لایزالست آن بناشان تا ابد که نهادند از عناد و از حسد زاید از چیزی که در دلهایشان باشد از شک و زفساد راءیشان حقدشان افزود یعنی زان مهمّ چون نمودند آن بناشان منهدم از نفاق و حقد و حسرت خسته اند و اندران اندوه و غم پیوسته اند یا همیشه باشد آن تخریبشان هم به دوزخ متّصل تعذیبشان پاره پاره جز که گردد شان قلوب بی زادراک از خصال زشت و خوب یا به توبه و زندم بر مثل آن نزد آن دانای پیدا و نهان حق بود دانا به نیّتها تمام هم به حکمت حاکم اندر انتقام (158) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) ======================= ((بنیان )) یعنی بنا و ساختمان . ((شَفا)) به معنای لبه چیزی است . ((جُرُف )) به معنای حاشیه نهر و یا چاه است که آب زیر آن را خالی کرده باشد. ((هار)) به معنای شخص یا ساختمان سستی است که در حال سقوط است . 158-تفسیر صفی ، ج 1، ص 448. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
22 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️چهارم. مقتضاي برهان نبوّت عام كه شامل نبوت حضرت خاتم(صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي شود، اين است كه كتاب آسماني و قانون الهي پيامبر، هم قابل فهم باشد و هم صالح براي عمل. آن كتابي كه قوانين آن مفهوم انسانها و يا قابل اجراء در جامعه نيست، شايسته‌ي پيامبر خدا نخواهد بود؛ ليكن صلاحيت قانون پيامبر براي علم و عمل، منحصر در اين نيست كه خودِ كتاب آسمانيْ تمام معارف و احكام را به طور تفصيل بيان نمايد؛ بلكه ممكن است برخي از آنها را به طور تفصيل روشن كند و تفصيل بعض ديگر را از راه وحي و الهام به خود پيامبر براي جامعه تبيين نمايد يا آنكه اصلاً به بيان خطوطِ كليِ حِكَم و اَحْكام بسنده كند و تفصيل همه‌ي آنها از راه حديث قدسي به پيامبر الهام شود و آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) تفصيل دريافت شده را به امّت خويش ابلاغ نمايد. 🔹غرض آنكه آنچه از برهان ضرورت وحي و نبوّت استفاده مي شود، همانا رسيدن پيام خدا در اصول دين و فروع آن به مردم است و آن بلاغ راههاي متعددي دارد كه به رئوس آن اشارت رفت و هرگز منحصر در بيان تفصيليِ خودِ متنِ مقدّسِ آسماني نيست. 🔹براي فهم متنِ مقدّس ديني، بهترين راه تدبّر تام در همان متنِ منزّه الهي مي باشد، قرآن كريم نيز از آن جهت كه نور است، هيچ ابهام، تيرگي و تاريكي در آن نيست؛ گرچه وزين و عميق است و وزانتِ علمي و عمق نظري او با نوراني بودن آن منافي نمي باشد؛ زيرا نور در قبال ظلمتِ ابهام است؛ نه در برابر نظري و ژَرف بودن تا اينكه نور بودن قرآن به معناي بديهي بودن آن بوده و نيازي به تفسير نداشته باشد. 🔹گروهي كه در اثر رسوبِ مرسوم جاهليت از يك سو و غبار اغيار دگرانديشي از سوي ديگر، گرفتار دو مانع علمي و عملي براي ديدن و فهميدن نور وحي شده اند: (كلاّ بل ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون)؛[ سوره‌ي مطففين، آيه‌ي 14.](...فإنّها لا تعمي الأبصار و لكن تعمي القلوب الّتي في الصدور)[ سوره‌ي حج، آيه‌ي 46.]؛ (و ما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم...)[ سوره‌ي نمل، آيه‌ي 81.]، چون بصير نيستند، از ديدن علمي نور وحيْ محجوب و از ادراك ضياء الهام الهي محروم اند؛ (...و طبع علي قلوبهم فهم لا يفقهون)[ سوره‌ي توبه، آيه‌ي 87.]؛ (...لهم قلوب لا يفقهون بها...).[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 179.]پس، نديدن چيزي دليل روشن نبودن آن شي ء نيست؛ زيرا نديدن چيزي ممكن است در اثر تاريك بودن مرئي باشد يا در اثر كوري رائي؛ اما ديدن چيزي دليل دو مطلب است: يكي آنكه مرئي روشن است، ديگر آنكه رائي بيناست. خداوند سبحانْ، قرآن را روشن معرفي كرد و فهمندگان آن را بينا و شنوا؛ (...لمن كان له قلب أو ألقي السمع و هو شهيد)[ سوره‌ي ق، آيه‌ي 37.]و محجوبان از فهم آن را كور، كر، و دِلْ مكنون و دِلْ مطبوع و دِلْ مختوم و مانند آن ياد نمود. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 اما در هر صورت آنچه اكنون در كتاب عهدين وجود دارد در بسيارى از موارد غيرقابل قبول است كه به چند مورد اشاره مى كنيم: 1. اتهامات ناروا به پيامبران؛ علاوه بر رسوخ تحريفات بنيادى و اعتقادى در كتاب مقدس، پاره اى از اتهامات ناروا و غيراخلاقى به برخى از پيامبران نسبت داده شده است كه قلم از بيان آن شرم دارد!20 اين در حالى است كه براهين عقلى لزوم عصمت پيامبران را اثبات مى كند. 2. وجود افسانه ها؛ وجود افسانه هاى بى پايه در كتاب مقدس، يكى ديگر از جنبه هاى تحريف آن است؛ از جمله مى توان به كشتى گرفتن حضرت يعقوب با خدا و غلبه او بر خدا، اشاره كرد! 3. گناه جبلى؛ مسيحيان معتقدند: آدم در بهشت به گناه آلوده و اين گناه به حساب همه فرزندان او نوشته شده است؛ يعنى، انسان ذاتاً با به دوش كشيدن بار گناه، به دنيا مى آيد! هر چند پس از آمدن به دنيا هيچ گناهى مرتكب نشود و هرگونه تلاش و عمل انسان در رهايى از اين خطا، سودى نخواهد بخشيد و تصليب و به دار كشيده شدن حضرت عيسى، كفّاره گناه ذاتى و جبلى انسان است! 4. تقويت ظلم؛ يكى ديگر از آموزه هاى نامعقول كتاب مقدس، توجيه ظلم و ستم و دعوت به سكوت در برابر حاكمان ظالم، به بهانه اين است كه آنان، حاكم و سايه خدا در زمين اند! وجود اين گونه آموزه هاى غيرعقلانى در كنار طرح مسئله تثليث و تجسيم و وجود تناقض هاى متعدد در متن كتاب مقدس، موجب سلب اعتماد هر چه بيشتر مى شود. افزون بر آن، تحقيقات علمى و زبان شناختى، بر عدم وثاقت متون مقدس گواهى داده است. توماس ميشل - استاد الهيات مسيحى - بر آن است كه به اعتقاد بيشتر متفكران كاتوليك، پروتستان و ارتدوكس كتب مقدس املاى الهى نيست و داراى عصمت لفظى نمى باشد و گاهى نويسندگان بشرى آن، نظريات غلط يا اطلاعات اشتباه آميزى را در متن كتاب باقى گذاشته اند. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰تحريف تورات : تحريف تورات از نظر تاريخى و علمى قطعى است، از جمله در عهد قديم كتاب دوم تواريخ ايام، باب 34 سخن از يافته شدن دوباره تورات است كه معلوم مى شود تورات در نزد بنى اسرائيل نبوده و مفقود شده بود و نيز در باب 36 سفر پيدايش، شرح وفات و دفن حضرت موسى است و معلوم مى شود كه اين مطالب پس از حضرت موسى به تورات اضافه شده است و تورات دستكارى شده است. در صورتى كه قرآن معجزه نبى اكرم است و يكى از وجوه اعجاز آن، فصاحت و بلاغت آن است. معجزه امرى است خارق العاده كه ساير افراد بشر از آوردن نظير آن عاجزند و دليل و شاهد بر صدق ادعاى نبوت است و جاودانگى اين معجزه، مى طلبد كه همچنان از تحريف به دور باشد. 🔹قرآن با بيان بسيار قاطع و صريح، تمام كسانى را كه منكرند يا شك و ترديد دارند؛ نه تنها دعوت به مبارزه كرده بلكه تحريك و تشويق هم كرده است: «بگو اگر تمام جهانيان اجتماع كنند تا كتابى مانند قرآن بياورند، نمى توانند؛ اگر چه نهايت همكارى را به خرج دهند»25. و بالاتر از اين مى گويد: «اگر مى توانيد ده سوره و يا حتى يك سوره و يك آيه مثل قرآن بياوريد»26. اما آن قدر فاصله بين كلام بشر و كلام وحى قرآن و اين معجزه جاويد وجود دارد كه تا به امروز هيچ كس نتوانسته حتى آيه اى نظير قرآن بياورد. همين معجزه بودن قرآن و ناتوانى بشر در آوردن كلامى نظير آن، مانع از تغيير به معناى افزودن چيزى به آن شده است؛ چرا كه تفاوت قرآن با كلام بشرى آن قدر زياد است كه به آسانى آنها را از هم جدا مى كند. 🔹علاوه بر نكات ياد شده، بررسى مضمون و مفاد قرآن كريم، خود شاهدى بر عدم تغيير و بقاى كلام الهى است؛ زيرا از يك سو از نظم و هماهنگى و عدم اختلاف در مطالب و مضامين برخوردار است (در حالى كه اگر دستخوش تحريف و تغيير و اضافه مى گشت، تناقض و ناسازگارى بين مطالب آن پيدا مى شد و يكسان و يك دست نمى بود) و از سوى ديگر مضامين آن، با موازين و براهين عقلى سازگار است كه خود شاهدى بر صحت و عدم تغيير آن است. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شرک ر ذات1.79.mp3
3.77M
(79) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼شرک در ذات 1 🕑 زمان:30دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عدالت اجتماعی.mp3
1.61M
🔹 عدالت اجتماعی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 ✅ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ردّ سوء برداشت از آیه لا اکراه فی الدین اگر معنای (لا اکراه فی الدّین)* این باشد که در نظام هر کسی بود، بود؛ هر کسی بود، بود؛ این که می شود! پس این (خذوه فغلوه.ثم الجحیم صلّوه)* برای چه کسی است؟ پس این های برای چه است؟! آنکه فرمود (لا اکراه فی الدّین) در است. یعنی است، کمال در است؛ اما در حساب شریعت، ، اینطور نیست که بگوئیم هر کسی آزاد است. به هر وضع می خواهد باشد! اگر (معاذ الله)، خدای ناکرده (لا اکراه فی الدّین) به آن معنا باشد که (اباحه گری) می شود! و ثانیاً اگر این (لا اکراه فی الدّین) معنایش این باشد، این همه بگیر و ببندی که خدا در قرآن دارد (خذوه فغلوه . ثم الجحیم صلّوه)؛ پس این برای چه است؟! ________________________________________________ 🔷️ * سوره بقره / آیه ۲۵۶ * سوره حاقِه / آیات ۳۰ و ۳۱ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۲۳