eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 دین پویا ▪️ چه كسی گفته دخیل ببند؟! چه كسی گفته ثواب دارد؟! توسل به ائمه (علیهم السلام)، توسل به قرآن، شفاعت خواستن از اینها، اینها است، اما این كُهنه را به این ضریح بستن مدرك قرآنی دارد؟! مدرك روایی دارد؟! كسی گوش نمی ‌كند! ▪️ این عَلَم و این آهن سرد را كه می ‌بینید عده زیادی بلند می ‌كنند، چه كسی گفته این كار را بكنید؟! كدام آیه است؟! كدام روایت است؟! به چه دلیل این كار را می‌ كنیم؟! همان آثار جاهلی را با به خورد عده‌ ای دادند، هر چه شما می‌ خواهید مبارزه كنید، می بینید مقدورتان نیست! دینی كه در آن دخیل است، دینی كه در آن عَلَم است، آن دین عامل پویایی نیست؛ دینی كه از سیاست جداست، كاری به سیاست ندارد، با همراه است، آن دین نیست. 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۶ 📌نیکی و نیکوکاری الی باید با بکوشد آن چنان ‏ای در خود ایجاد کند که در مقابل دیگران به نمودن، بدی و زشتی را دور کند و بداند که پروردگار مهربان، است به آن چه بشر انجام می‏دهد و پروردگار به اعمال ما باید سبب و کسب واقعی ما گردد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌انصاف در گفتار 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: قَلَّما يُنصِفُ اللِّسانُ في نَشرِ قَبيحٍ أو إحسانٍ ♤♤♤ كمتر پيش مى آيد كه زبان در بيان زشتى يا نيكى اى انصاف داشته باشد.[غرر الحكم : 6724.] 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 جاهلیت محض ▪️ سالار شهيدان حسين بن علي ‌بن ابي ‌طالب جامعه را بررسي كرد، وضع مسلمان ها را بررسي كرد، دستگاه هيئت حاكمه را بررسي كرد، دربار امويان را بررسي كرد، عزل و نصب هاي بني‌اميه را بررسي كرد، كيفيت توزيع اموال بيت‌المال را بررسي كرد، چپاول اموال مسلمين را بررسي كرد، ديد اين راه، است. يك وقت حكومت، است ولي چند نفر گناه مي‌كنند، يك وقت اصلاً حكومت، حكومت غيراسلامي و است. سالار شهيدان حسين‌بن علي‌بن ابي‌طالب وقتي كاملاً اوضاع را بررسي كرد ديد دستگاه اموي، دستگاه است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/03 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#امام_حسین #محرم #عزاداری #قرآن #ثقلین 📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (5) ▪ علامه مجلسی
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (6) ▫️د اخلاق کریمانه در پرتو قرآن عصام بن المصطلق گوید: وارد مدینه شدم؛ وقتی حسین بن علی علیه السلام را دیدم، هیبت و عظمت او حسد و کینه درونی ام را نسبت به پدرش علی علیه السلام شعله ور ساخت. بدین جهت، او را مورد خطاب قرار داده، گفتم: تو پسر ابوتراب هستی؟ گفت: آری. پس شروع کردم به دشنام دادن او و پدرش. ▫️امام حسین علیه السلام نگاهی مهرجویانه به من افکند و فرمود: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «خذالعفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین و اما ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله انه سمیع علیم. ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون و اخوانهم یمدونهم فی الغی ثم لا یقصرون»با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی ها دعوت نما و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن) و هرگاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر، که او شنونده و داناست. پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطانی شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را می بینند و) در این هنگام بینا می گردند. و (ناپرهیزگاران را) برادرانشان (از شیاطین) پیوسته در گمراهی پیش می برند و باز نمی ایستند. سپس به من فرمود: صدایت را کوتاه کن و آرام تر سخن گوی؛ خداوند من و تو را ببخشاید. اگر از ما چیزی طلب می کردی، به تو کمک می کردیم و اگر عطا و بخششی می خواستی، به تو می دادیم و اگر راهنمایی می خواستی راهنمایی ات می نمودیم. ▫️عصام گوید: از تندروی هایی که کرده بودم، سخت پشیمان شدم. امام فرمود: «لا تثریب علیکم الیوم یغفر الله لکم و هو ارحم الراحمین»؛ «امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست؛ خداوند شما را می بخشد و او مهربان ترین مهربانان است». سپس فرمود: تو از شامیان هستی؟ عرض کردم: آری. فرمود: «شنشنه اعرفها من اخزم» خدا ما و تو را زنده بدارد. نیازهایت را از ما بخواه که مرا در بهترین گمانت خواهی یافت. ▫️عصام گوید: آن چنان شرمنده شدم که زمین با آن همه وسعتی که داشت، بر من تنگ آمده، آرزو داشتم تا مرا به کام خود فرو برد. از آن پس، هیچ کس در نزد من محبوب تر از او و پدرش نبود. 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اجر رسالت ▪️ در آیه كریمه نفرمود، من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما را دوست داشته باشید، این را نفرمود، فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ ، اجر رسالت نیست، آن ‌كه جان بِكَند؛ نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی‌ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عزاداری می ‌كنند؛ اما این ظرف، ظرف لغو است! این می ‌شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند. ▪️ خیلی‌ها هستند كه را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری، عزّت، استقلال، شرف، شهامت، دادنِ زن و بچه در این راه، می ‌شود در عالَم كسی پیدا شود كه را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی، هیچ ملت عدل خواهی!؟ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف، ظرف مستقر است، این است. اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این ، اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی‏ لِمَنْ‏ وَالاكُمْ‏ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم‏»،[2] همه چیز را به همراه دارد! @rahighemakhtoom
💠 عدل ممثّل ▪️ اشك های ما برای آن است كه را از ما گرفتند این حقّ را، این عقل را [از ما گرفتند]. اگر همه ما عادل بودیم چقدر می ‌ارزید؟ [آیا] وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما عاقل بودیم وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما جمع بین نظر و عمل می ‌كردیم وضع ما این‌طور بود؟ هر كسی راحت بود ما یك بهشتی داشتیم، یك مدینه فاضله‌ای داشتیم. الآن بسیاری از ماها به بسیاری از مشكلات مبتلاییم یا خودمان یا دوستانمان یا بستگانمان، آن وقت چطور اگر كسی خدای ناكرده بچّه‌ اش كجراهه برود می ‌نشیند گریه می ‌كند، چرا گریه می ‌كند؟ برای اینكه فضیلتی را از دست داد؛ منشأ همه این گریه‌ ها كار اموی و مروانی است كه فراوانی را از دست ما گرفتند. اگر می ‌بینید سرایندگان ما، مداحان ما، نوحه ‌سرایان ما، این طور می‌ گویند «لب تشنه سر بریدند سالار كربلا را، ما برای این گریه می ‌كنیم، وگرنه خود ذات مقدّس فرمود الآن وقت گریه نیست. ▪️اگر كسی خدای ناكرده در اثر ظلم كسی تنها شده گریه می ‌كند برای چه گریه می ‌كند؟ برای اینكه عدلی را از او گرفتند، عقلی را از او گرفتند، تمام این گریه ‌ها برای همان است؛ وگرنه از این جنگ ها زیاد شده مگر مغول، تاتار، چنگیز و امثال اینها در همین سرزمین كشتاری بدتر از نكردند؟ مگر ما ایرانی ها سابقه مظلومیتمان كم است؟ مگر در همین سرزمین جنگ های نابرابر نشده؟ مگر خانه‌ ها را ویران نكردند؟ مگر زن و بچّه‌ ها را نكشتند؟ اینها همه ‌شان دفن شده، برای هر مظلومی كه كسی گریه نمی ‌كند، برای گریه می‌ كند، برای گریه می‌كند و وجود مبارك سالار شهیدان این بود. «لب تشنه سربریدند سالار كربلا را» . ▪️ پیغمبر را چه چیز می ‌گریاند؟ این پیامبر داشت سخنرانی می ‌كرد، در وسط جمعیت خب دیدند كه كودكی آمده آن پیامبر از بالای منبر پایین آمد این كودك را بغل كرد برد بالای منبر مكرر لبش را می ‌بوسد، مكرر زیر گلویش را می ‌بوسد، برای چه این كار را كرد؟ چون اینها كه الآن پای منبر پیامبر بودند خب اینها پنجاه سال، شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال كم و بیش سن داشتند، بعد از پنجاه سال كه اتفاق می ‌افتد همه اینها دیگر رفته ‌اند، چند نوجوانی كه در این مجلس ‌اند اینها می ‌مانند. امّا نوجوان های آن مجلس را كه با حدیث نمی ‌شود روشن كرد، این بچّه‌ های ده ساله، دوازده ساله كمتر و بیشتر در آن مجلس بودند اینها می ‌دیدند پیامبر این كار را كرده و نسبت به دیگران این كار را نمی ‌كرد، اینها بعد از جریان كربلا كه خودشان نزدیك هفتاد سال شده بودند، اینها در شام به یزید گفتند: یزید! چوب را از این لبان بردار ما خودمان دیدیم روزی صاحب این سر وارد شد یك بچّه چند ساله ‌ای بود پیامبر از بالای منبر پایین آمد این بچّه را بغل كرد لبان مطهر او را بوسید: «ارفَع قَضیبَكَ‌ عَن هاتَینِ‌ الشَّفَتَینِ‌ فَوَاللّٰهِ‌ الَّذی لا إلٰهَ‌ إلّاغَیرُهُ‌ لَقَد رَأَیتُ‌ شَفَتَی رَسولِ‌ اللّٰهِ‌ صلّی اللّٰه علیه و آله عَلَیهِما ما لا احصیهِ‌ كَثرَةً‌ یقَبِّلُهُما، ثُمَّ‌ انتَحَبَ‌ باكِیاً».[1] [1] . الإرشاد (الشیخ المفید)، ج2، ص114. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom1
برداشت از آیات ۹۸ – ۹۷ 📌 الی همیشه و در همه وقت باید از شرّ و وسوسه‏هایش به مهربان ببرد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 ستایش افراطی ▪الإمامُ عليٌّ عليه السلام: إيّاكَ أن تُثنيَ على أحدٍ بما لَيسَ فيهِفإنّ فِعلَهُ يَصدُقُ عن وَصفِهِ و يُكذِّبُكَ 🌱🌱🌱 مبادا كسى را به صفتى كه در او نيست، بستايى؛ زيرا كردارِ او، صفتِ او را چنان كه هست نشان مى دهد و دروغ تو را آشكار مى سازد.[غرر الحكم : 2714.] 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (7) 👉🏼....همچنین به آیات دیگری برمی خوریم که حضرت امام حسین علیه السلام شان نزول آنها را اهل بیت می داند و یا آنها را به اهل بیت تفسیر کرده است: ▫️الف مراد از «ناس» ما اهل بیت هستیم سعید بن مسیب نقل می کند: از امام سجاد علیه السلام شنیدم که می فرمود: مردی خدمت امیرمومنان علیه السلام رسید و عرض کرد: اگر عالم هستی، مرا از (تفسیر) «ناس» و «اشباه الناس» و «نسناس» آگاه کن. حضرت امیر علیه السلام خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود: ای حسین! جواب این مرد را بده. امام حسین علیه السلام فرمود: اما این که پرسیدی «ناس» چه کسانی اند؛ ما همان ناس هستیم (که خدای سبحان مردم را به پیروی از ما فرمان داده است). از این رو، خدای پاک در کتاب آسمانی خویش می فرماید: «ثم افیضوا من حیث افاض الناس»؛ «از همان جایی که مردم کوچ می کنند (عرفات)، شما هم کوچ کنید». این رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بود که مردم را کوچانید. و اما سوال تو که «اشباه الناس» چه کسانی هستند؛ آنان شیعیان و دوستان ما هستند و آنان از ما می باشند. از این رو، حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: «فمن تبعنی فانه منی»؛ «هرکه از من پیروی کند، حقا که او از من است». اما سوال تو که «نسناس» چه کسانی هستند؛ آنان همین توده مردم اند. و حضرت با دست [مبارک [خود به انبوه مردم اشاره کرد و این آیه را خواند: «ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا»؛ «اینان جز همانند چهارپایان نیستند؛ بلکه (نادان تر و) گمراه تر از آنهایند». 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 عبرت ▪️ برخی‌ ها خیال می‌ كنند عاشورا برای عبرت است، نه برای عَبره؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای عبرت، هم برای عَبره; عبرت گرفتن به آن عزاداری می ‌گویند كه حركت كند، باشد، عبور كند از جهل به ، از جهالت به ، از كُندروی به ، از بیراهه رفتن به ، این را می ‌گویند عبرت، عبرت یعنی عبور. آن عزاداری كه تماشا می ‌كند، او اهل عبرت نیست، او فقط می ‌نالد اهل اشك است، دو روز كه عاشورا سپری شد برای او اثری ندارد، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد. اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾[1]. شما اگر بخواهید بررسی كنید می‌بینید آیات فراوانی است كه خدا فرمود عبرت بگیرید،[2] عبرت بگیرید یعنی چه؟ یعنی بایستید؟ آدمِ ایستا كه اهل عبرت نیست، آن‌كه عبور كرد از رذیلت به و فرشته ‌خوی شد، او عبرت گرفت. [1]. سوره حشر، آیه2. [2]. سوره آل عمران، آیه13؛ سوره یوسف، آیه111؛ سوره نور، آیه44. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom