eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 3.mp3
11.04M
💢جلسه سوم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم 👈[نخستین پست این صفحه و پس از چهار سال به توفیق الهی همچنان بر این عهد و پیمان استواریم .]👉 🌿🌿🌿 به حول و قوه الهی مصمم هستیم نگاشته هایی مفید و کاربردی در باره قرآن شریف با استفاده از دیدگاههای بزرگان تفسیر و علوم قرآنی از متقدمین و معاصرین و حاضران ارائه دهیم. چشم و دل دوخته ایم به لطف حضرت دوست تا یار که را خواهد و چه پسندد لطفا برای حمایت از فعالیت های قرآنی ما را در لینک زیر دنبال کنید 👇👇👇 Eitaa.com/rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۳ – ۶۲ 📌 واقعی الی باید بداند مؤمنین کسانی هستند که: اوّل: به خدا و رسولش دارند. دوّم: قبل از هر کاری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می گیرند. سوّم: پیامبر را با صدا می زنند. 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌دوستان قدیمی 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ الْمُداوَمَةَ عَلَى الاِْخاءِ الْقَديمِ فَداوِمُوا. 🌱🌱🌱 خداوند تداوم دوستى ديرينه را دوست دارد، پس در دوستى مداومت ورزيد.[نهج الفصاحه، ح 751] 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (16) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘️☘️☘️ لاٰ اِلٰهَ اِلّٰا اَنْتَ سُبْحـٰانَکَ اِنّى کُنـْتُ مِـنَ الظـّٰالِمینَ.[آیه ۸۷ سوره انبیاء] ☘️☘️☘️ جز تو معبودى نیست، تو را تسبیح مى گویم، من از ستمکاران بودم. ☘️☘️☘️ There is no god except You! You are immaculate! I have indeed been among the wrongdoers!’ 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰در قرآن کریم در بعضی جاها از شیطان به نام «ابلیس» یاد شده است. ▫️در متون اسلامی دو عنوان «ابلیس» و «شیطان» فراوان به کار رفته است. «ابلیس» اسم خاص و همان است که با امر خداوند بر سجده بر حضرت آدم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) مخالفت نمود و از سجده بر حضرت آدم امتناع ورزید. با این که ۶ هزار سال خدا را عبادت کرده بود، به جهت تکبّر ورزیدن در برابر خداوند متعال، از درگاه الهی رانده شد.۱ سپس از خداوند خواست تا به او تا روز قیامت مهلت داده، او را زنده بدارد. خداوند متعال به او فرمود: تو تا روز معلوم از مهلت داده شدگانی هستی. ابلیس، به عزّت الهی سوگند یاد کرد که همه بندگان را ـ به جز مخلَصین ـ گمراه خواهم کرد.(حجر، ۳۸ ـ ۴۰) گرچه او این سخن را از روی گمان و تخمین گفت; ولی این گمان سرانجام به واقعیت پیوست و مگر اندکی از مؤمنان، از ابلیس پیروی کردند (سباء، ۲۰).۲ ▫️بنابراین «ابلیس» که نام دیگر او «عزازیل» است، هم اکنون زنده و از «جنّ» هم می باشد. در این مورد قرآن کریم می فرماید: «فَسَجَدُوا إِلآَّ إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ;(کهف،۵۰) همگی سجده کردند جز ابلیس که از جنّ بود.» «شیطان» اسم عام و به معنای هر موجود شرور است که شرارت در او ملکه شده باشد. «ابلیس» یکی از مصادیق کامل شیطان است و سر سلسله شیاطین است. ▫️شیاطین انسی و جنّی داریم (شیاطین از جنس انسان واز جنس جنّ) در این مورد قرآن کریم می فرماید: «وَکَذَ لِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الاِْنسِ وَالْجِنِّ; (انعام، ۱۱۲) این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم.» ▫️«نفس امّاره» یکی از وسوسه گرها است که به آن شیطان درونی گفته می شود. ابلیس از راه های گوناگونی انسان را وسوسه و گمراه می کند، یکی از آن ها از طریق نفس امّاره است واز راه وعده به فقر، امر به فحشاء و کار ناشایست، ترساندن، به فراموشی انداختن یاد خدا و... آدمی را به انحراف و گمراهی می کشاند.۳ ▫️ابلیس نه تنها خودش به اغواگری آدمی و گمراه کردن او می پردازد، بلکه لشکریانی دارد که آن ها نیز در گمراهی و اغواگری آدمی نقش آفرین هستند.(اعراف، ۲۷) ▫️با این که شیطان در گمراه کردن آدمی مصمّم و مصّر است و از پیش رو، پشت سر، راست و چپ نزد آدمی می آید تا او را گمراه کند (اعراف، ۱۷) امّا هیچ گاه آدمی مجبور نیست و از او سلب اختیار نمی شود. ▫️آدمی اگر با تقوا باشد می تواند راه را از چاه تشخیص دهد «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا» (انفال،۲۹) و با یاد خدا، بینا شود و از وسوسه های شیطان رها گردد. «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»(اعراف،۲۰۱)۴ 🌱🌱🌱 ۱. ر.ک: نهج‏البلاغه، تحقیق صبحی صالح، خطبه ۱۹۳، خطبه قاصعه. ۲. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۸، ص ۷۲، دارالکتب الاسلامیة. ۳. بقره، ۲۶۸ ؛ آل‏عمران، ۱۷۵ ؛ نور، ۲۱ ؛ انعام، ۶۸. ۴. ر.ک: معارف قرآن، آیت‏اللّه مصباح یزدی، ص ۲۹۷ ـ ۳۱۷، مؤسسه در راه حق. 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (3) 3. انواع ارتباط بین اجزای قرآن ارتباط میان اجزای قرآن را می‌توان به چندین صورت فرض کرد. در این جا ضمن شمارش آنها، برای هریک نمونه‌ای ذکر می‌کنیم. 3 1. ارتباط میان اجزای یک آیه: طبیعی است که میان اجزای یک آیه ارتباطی باشد و در مواردی چون آیه‌ی 26 سوره‌ی رعد که ظاهرا بین «الله یبسط الرزق لمن یشا و یقدر» با آیه‌ی قبل و دیگر بخش‌های آیه به ظاهر ارتباطی وجود ندارد، وجوه ارتباطی را می‌توان در نظر گرفت. 3 2. ارتباط میان آیات یک سوره با ابتدای آن: ارتباط آیات 127 سوره‌ی نسا: «و یستفتونک فی النسا...» و آیه 176: « یستفتونک قل الله...» را با آیات 1 تا 13 این سوره، می‌توان به عنوان نمونه‌ی این نوع ارتباط ذکر کرد. 3 3. ارتباط میان آیات مجاور در یک سوره: همانند آیات سوره‌ی حمد و یا سوره‌ی ناس. 3 4. ارتباط بین آیات غیرمجاور در یک سوره: مانند آیات 48 و 123 در سوره‌ی بقره. 3 5. ارتباط میان ابتدای یک سوره با انتهای سوره‌ی قبل: مانند ابتدای سوره‌ی حدید (57) و انتهای سوره‌ی واقعه(56). 3 6. ارتباط بین بخشی از یک سوره با ابتدای سوره‌ی بعد: مانند آیات 7 و 8 سوره‌ی محمد (47) و آیات ابتدای سوره‌ی فتح (48). 3 7. ارتباط میان بخشی از یک سوره با بخشی از سوره‌ی بعد: نمونه‌ی این ارتباط در سوره‌ی 27 (آیات 7 تا 14) و سوره‌ی قصص (28) آیات ابتدای سوره تا آیه‌ی 48 و آیات 76 تا 82 مشاهده می‌شود. 3 8. ارتباط بین بخشی از یک سوره با سوره‌ی بعدی: مانند آیه‌ی 2 سوره‌ی عصر (103) و سوره‌ی همزه (104). 3 9. ارتباط میان بخشی از یک سوره با سوره‌ی دیگر: مانند سوره‌ی هود (11) آیات 25 تا 48 و سوره‌ی نوح(71). 3 10. ارتباط بین بخشی از یک سوره با بخشی از سوره‌ی دیگر: این نوع ارتباط برای نمونه میان آیات 10 تا 11 سوره‌ی حدید (57) با آیات 16 و 17 سوره‌ی تغابن (64) مشاهده می‌شود. 3 11. ارتباط میان یک سوره با سوره‌ی دیگر: برای نمونه میان سوره‌ی ضحی (93) با انشراح (94) به حدی که برخی گفته‌اند: ممکن است این دو سوره جمعا یک سوره باشد. ============= ===ادامه دارد=== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Seyr & slook(SHOJAEE).94.mp3
4.57M
(94) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلی اسماء الهی برای سالک 🕑 زمان:37دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
84 🌱🌱🌱 22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (2) ( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.) ((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) . 🔰بعضی دیگر در وجه این تشبیه گفته اند : همانگونه که درخت در زمین ثابت و راسخ گشته و ریشه هایش را در اعماق زمین رسانیده و آب از آن می خورد و شاخه های آن برافراشته و سر به فلک کشیده است ، همچنین معنای کلمه شهادت در دل مؤ من ثابت و راسخ شده و از سرچشمه تصدیق آب می آشامد ، و شاخه آن که عبارت از گفتار به زبان است ، چون از زبان بر آید بدون هیچ مانعی به آسمان رسد چنانکه خداوند می فرماید : ( . . . إِلَیْهِ یَصْعَدُ ا لْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَا لْعَمَلُ الصَّلِحُ یَرْفَعُهُ . . . )؛ ((سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند ، و عمل صالح را بالا می برد)) . ▫️در تفسیر ((کاشفی )) آمده است که : خداوند متعال درخت ایمان را که اصل و ریشه آن در دل مؤ من ثابت است و اعمال او به جانب اعلی علّیّین بلند است و در هر زمان ثواب و پاداش به او می رسد ، به درخت خرما تشبیه کرده است که ریشه آن در زمین مستقرّ و شاخه آن به طرف آسمان برافراشته ، و همیشه مردم از آن بهره برند . 🔹مؤ ید این نظریه ، حدیثی است که مرحوم شیخ کلینی از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده که می فرماید : ((الْمُؤ مِنُ کَمِثْلِ شَجَرَةٍ لا یَتَحاتُّ وَرَقُها فی شِتاءٍ وَلا صَیْفٍ ، قالُوا : یا رَسوُلَ اللّهِ ، وَما هِیَ ؟ قالَ : النَّخْلَةُ ؛ مؤ من مانند درختی است که برگش در زمستان و تابستان نمی ریزد ، پرسیدند : ای رسول خدا ، آن چه درختی است ؟ فرمود : درخت خرما)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 هدم جاهلیت 🔹 وقتی از امام ششم (سلام الله علیه) پرسیدند را تشریح كنید، فرمود وقتی ظهور كرد همان كاری می‌كند كه نبی اكرم كرد؛ یعنی رسوم جاهلیت را منهدم می ‌كند و اسلام را می‌ كند.[1] هدم امر جاهلیت و نوسازی بنای اسلام برنامه رسمی ولی عصر است. از حسین بن ‌علی (سلام الله علیهما) سوال كردند كه ولی عصر نشانه ‌اش چیست؟ ما امام زمان را با چه علامت بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ‏ إِلَیهِ‏ وَ لَا یحْتَاجُ‏ إِلَى‏ أَحَدٍ»؛[2] فرمود نشانه ‌های امام زمان چند چیز است: اول آشنایی كامل آن حضرت به خداست، دوم است. همه جوامع در همه امور به امام زمان محتاجند؛ هم در مسائل عملی و هم در مسائل فكری و علمی. «وَ لَا یحْتَاجُ‏ إِلَى‏ أَحَدٍ»؛ فرمود نشانه بعدی آن است كه ولیّ عصر به هیچ كسی محتاج نیست، زیرا او است كه خدای سبحان به نبی اكرم فرمود اگر دیگران دینت را یاری نكردند، تو تنها قیام كن كه پیروزی ﴿لا تُكَلَّفُ‏ إِلاَّ نَفْسَكَ﴾،[3] این معنا در ولی عصر به خوبی ظهور می ‌كند و آن منتی كه خداوند نهاد با ظهور امام زمان جلوه می ‌كند. 🔹 خدای سبحان جریان نبوت نبی اكرم را به عنوان یك یاد كرد، فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[4] یعنی خداوند بر مؤمنان منت نهاد، منت آن نعمت سنگین است، نه یعنی لساناً ممنونشان كرد، نه یعنی بر انسان ها منت نهاد و آنها را ممنون كرد گفت من برای شما پیامبر فرستادم، بلكه به انسان های مؤمن گفت یك نعمت سنگین است، آن نعمت سنگین را می ‌گویند منت، «المنّة النعمة الثقیلة». به انسان های مؤمن هشدار داد كه نعمت وحی و رسالت مثل نعمت آسمان و زمین نیست؛ زیرا گرچه آسمان و زمین نعمت بزرگ خدایند، ولی روزی بساط آسمان و زمین برچیده می ‌شود، چیزی كه از بین می ‌رود در خور تكریم الهی نیست. آفتاب با همه تابشش روزی فِسرده خواهد و ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[5] بر او حكومت می ‌كند. ماه با همه جلوه‌ اش روزی محكوم خسوف خواهد شد ﴿وَ خَسَفَ الْقَمَرُ﴾.[6] چیزی كه یك روزی تاریك است و یك روزی روشن شایسته تقدیر نیست؛ لذا خدای سبحان درباره آسمان و زمین نفرمود این آسمان و زمین نعمت سنگین ‌اند، ولی درباره نبوت و رسالت و ولایت كه همواره تابان ‌اند و هرگز محكوم كسوف و خسوف تاریخ نخواهند شد و هیچ عاملی توان آن را ندارد كه این چراغ را افسرده كند، درباره فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾. 🔹 هیچ عامل قدرتمندی توان خاموش كردن چراغ وحی را ندارد؛ لذا (سلام الله علیها) در شام با كمال قدرت و جذب به حكومت ننگین اموی گفت كه «لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[7] یعنی هر كاری از شما ساخته است انجام بدهید، ممكن نیست بتوانید را خاموش كنید، چون نه تنها خاموش نمی ‌شود، بلكه بر همه نورها سایه ‌افكن است. خداوند جریان نبوت را به عنوان یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾. [1] . الغیبة للنعمانی، ص 231؛ «... سَأَلْتُهُ عَنْ سِیرَةِ الْمَهْدِی كَیفَ سِیرَتُهُ فَقَالَ یصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص یهْدِمُ مَا كَانَ‏ قَبْلَهُ‏ كَمَا هَدَمَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ ص أَمْرَ الْجَاهِلِیةِ وَ یسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً». [2] . الغیبة للنعمانی، ص 242. [3] . سوره نساء، آیه84. [4] . سوره آل عمران، آیه164. [5] . سوره تکویر، آیه1. [6] . سوره قیامت، آیه8. [7]. اللهوف علی قتلی الطفوف, (ترجمه فهری)، النص، ص185. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حبل متین 🔹 وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمود: اگر خواستید خدا با شما حرف بزند قرآن بخوانید، خواستید با خدا حرف بزنید نماز بخوانید. فرمود: قرآن که است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»،[1] این طناب را خدا آویخت، نه انداخت! درست است که ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[2] و شاید صدها بار شنیدید که خدا باران را نازل کرد یعنی به زمین انداخت، قرآن را نازل کرد یعنی به زمین آویخت، نه انداخت، یک طرفش به دست اوست! کتابی که یک طرفش به دست اوست و یک طرفش به دست ماست، چرا او را نگیریم؟! این است که فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ﴾،[3] حبل انداخته مشکل خودش را حلّ نمی کند، یک حبل آویخته که به جای بلند بسته است اعتصامش سودآور است و مشکل آدم را حلّ می کند، فرمود این طناب را بچسبید، این طناب انداخته شده باشد به جایی که مشکل خودش را حلّ نمی کند، این طناب آویخته است، نه انداخته! این با «انزلنا المطر» خیلی فرق دارد. نازل کردن باران به انداختن این قطرات است، نازل کردن قرآن به آویختن این است، «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی»؛ شما این را بگیرید و البته محکم! شاید مطلب بیشتری برای آدم حلّ بشود. ما خیال می کنیم او را انداخت. در همان سرزمین هم فرمود: «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛[4] لذا اعتصام کنید و این حبل را بگیرید. [1]. غرر الاخبار، ص62. [2] . سوره قدر، آیه1. [3] . سوره آل عمران، آیه103. [4]. غرر الاخبار، ص62. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (17) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘️☘️☘️ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزٰاتِ الشَّیَٰطِینِ وَأَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَن یَحْضُرُونِ.[آیه ۹۷و۹۸ سوره مومنون] ☘☘☘ پروردگارا، از وسوسه هاى شیاطین به تو پناه مى برم و پروردگارا، از این که آنان نزد من حاضر شوند به تو پناه مى برم. ☘☘☘ My Lord! I seek Your protection from the promptings of devils, and I seek Your protection, my Lord, from their presence near me.’ ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom