eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۱۹۸ تا ۲۰۰ استاد صادقی.mp3
8.76M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۹۸ تا ۲۰۰(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 128 نهج البلاغه.mp3
837.2K
📚شرح و تفسیر حکمت۱۲۸(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 129.mp3
12.44M
۱۶۵ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۲۹ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۷ 📌 و ایمان الی اگر می خواهد جزء باشد، باید کند و ایمان بیاورد و اعتقاداتش را تصحیح نماید و شایسته انجام دهد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
06_Sheytan_Shenasi_Dar_Ghoran_1389_12_25_Mashhade_Moghaddas.mp3
27.83M
🌱🌱🌱 📌شیطان شناسی در قرآن جلسه ششم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 💢پیشنهاد گوش کردن و انتشار حد اکثری 🌷🌷🌷 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 🌷🌷🌷 💢مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
🔰صاحب زمان و زمین مقامات بلند اولیای الهی بی تردید از معرفت آنان به امام عصر (عج) نشئت می گیرد. سیدبن طاووس (ره) از جمله اولیای بزرگ است که در بیتی منسوب به او، این چنین به امام عرضه می دارد: نزیلک حیث ما اتجهت رکابی وضیفک حیث کنت من البلاد[1] مولای من! مرکب من در هر نقطه از کره خاکی پا می نهد و مرا بدانجا می برد. آنجا سرزمین شماست و من بر شما وارد شده ام. این یعنی اینکه، همان گونه که امام صاحب الزّمان است، صاحب زمین هم هست. در «اصول کافی»، از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده: «. . . والأرضُ کلّها لنا؛ [2]تمام زمین، از آن ما ائمّه است. »و نیز روایت شده: «الدُّنْیا وَ مَا فِیهَا لِلَّهِ تَبَارَک وَ تَعَالَی وَ لِرَسُولِهِ؛ [3]و لذا (نه تنها زمین، بلکه) دنیا و تمام آنچه در آن است، از آن خدای تبارک و تعالی و پیامبر او و از آن ماست. »و چگونه این سان نباشد؛ در حالی که همه موجودات و عالم هستی از نور اهل بیت (ع) خلق شده و نور و آنچه متعلّق به آن است، همه از آن صاحب نور است. پس خانه های من و شما، اموال و متعلّقات ما، هرچه هست، صاحب اصلی اش امام زمان (عج) است و ما در واقع، در ملک امام خود نشسته و زندگی می کنیم و اگر خمس مال خود را می دهیم، در حقیقت، بخشی از مال امام را به خود او بازگردانده ایم؛ در حالی که می پنداریم مال خود را به امام داده ایم. منصب ها، مقامات، مدیریت ها و ریاست ها نیز، همه از آن امام است؛ امّا همواره خیال می کنیم ما رئیس جمهور، نماینده، وزیر و صاحب منصب هستیم. فخر آن را می فروشیم و پاداش و حقوق آن را می خوریم و از صاحب اصلی اش، دمی هم نمی زنیم و در مسیر ولایت نایب او نیز گام برنمی داریم. 📚پی نوشت ها: [1] «مفاتیح الجنان»، زیارت امام عصر (ع) در روز جمعه. [2] «اصول کافی»، ج 2، صص 268- 267- [3] همان. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۷۶ 💢 زیاد الی باید به خاطر زیادی که خدا به او داده آنها را در راه خدا قرار دهد و به خاطر داشتن ثروت و آوری آن نباشد. زیرا خدا این چنین خوشحالی ها را نمی دارد. 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر 🔹هنگامى که سخن از تفسیر قرآن به میان مى آید فوراً نظرها به همان تفسیر معمولى (تفسیر ترتیبى) جلب مى شود که آیات قرآن را به ترتیب مورد بحث و بررسى قرار مى دهد و محتوا و حقیقت آنها را روشن مى سازد; همان کارى که از صدر اسلام تا کنون در تفسیر قرآن معمول بوده است، و دانشمندان و علماى بزرگ اسلام صدها یا هزاران کتاب به نام تفسیر قرآن مجید در زمینه آن تألیف کرده اند. 🔹البتّه نوع دیگرى از تفسیر نیز کم و بیش رایج بوده; که ناظر به تفسیر مفردات قرآن است; یعنى واژه هاى قرآنى را جداگانه، به صورت معجم، و به ترتیب الفبا مورد بحث قرار مى دهد که نمونه روشن آن کتاب مفردات راغب و کتاب «وجوه القرآن» و «تفسیر غریب القرآن طریحى» و در این اواخر نیز کتاب «التحقیق فى کلمات القرآن الکریم» و نثر طوبى یا دائرة المعارف قرآن مجید است. 🔹در حالى که براى قرآن انواع دیگرى از تفسیر نیز وجود دارد که از جمله تفسیر موضوعى است که آیات قرآن را براساس موضوعات مختلف مربوط به اصول و فروع اسلام، و مسائل اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، و اخلاقى، مورد مطالعه و بررسى قرار مى دهد. 🔹نوعى دیگر از تفسیر که ما نام اش را تفسیر ارتباطى یا زنجیره اى نهاده ایم آن است که موضوعات مختلف قرآن را در ارتباط با یکدیگر ببینیم. 🔹مثلا بعد از آن که موضوع ایمان و موضوع تقوا و موضوع عمل صالح را به طور جداگانه در تفسیر موضوعى مورد بررسى قرار گرفت; این سه مطلب را در ارتباط با یکدیگر با توجّه به آیات قرآن و اشاراتى که در آن است تفسیر مى کند و ارتباط این سه را با یکدیگر روشن مى سازد، و مسلّماً در این صورت حقایق تازه اى از چگونگى رابطه این موضوعات با یکدیگر براى ما کشف مى شود که بسیار ارزنده و راهگشا است. 🔹مى دانیم طرز صحیح مطالعه عالم آفرینش و موجودات عالم هستى آن است که آنها را در رابطه با یکدیگر ببینیم; خورشید و ماه و زمین و انسان و جوامع انسانى در حقیقت موضوعاتى جدا از هم نیستند; و در مجموع یک واحد به هم پیوسته را تشکیل مى دهند; و طرز مطالعه صحیح آنها این است که همه را در ارتباط با هم مورد بررسى قرار دهیم. 🔹در کتاب تدوین یعنى قرآن مجید نیز مطلب همین گونه است; و رابطه دقیق و ظریفى در میان تمام موضوعات قرآنى وجود دارد; و باید آنها را در ارتباط با یکدیگر مورد تفسیر قرار داد. 🔹نوع دیگرى از تفسیر، تفسیر کلّى یا جهان بینى قرآن است. در اینجا مفسّر تمام محتواى قرآن را در رابطه با عالم هستى در نظر مى گیرد; و به تعبیر زنده تر کتاب تکوین و تدوین را به یکدیگر پیوند مى دهد; و هر دو را در کنار هم مى بیند، و هر دو را در ارتباط با هم تفسیر مى کند. 🔹طبق این حساب در مجموع پنج گونه تفسیر براى قرآن تصور مى شود. ۱. تفسیر مفردات قرآن ۲. تفسیر ترتیبى ۳. تفسیر موضوعى ۴. تفسیر ارتباطى ۵. تفسیر کلّى، یا جهان بینى قرآن 🔹از این اقسام پنج گانه تنها قسم اوّل و دوّم در میان ما شناخته شده است، و تا حدّ کمى قسم سوّم، یعنى تفسیر موضوعى که هنوز مراحل ابتدایى خود را طى مى کند; و امید است با توجّهى که در این اواخر از سوى دانشمندان و علماى اسلامى نسبت به آن شده است با کار و زحمت بیشتر تدریجاً مراحل تکاملى خود را طى کند; و در آینده محل شایسته خود را احراز نماید. امّا قسم سوّم و چهارم تفسیر قرآن هنوز مورد توجّه مفسّران واقع نشده است; و این کارى است که بر عهده نسل حاضر و نسل هاى آینده است که بعد از رشد کافى تفسیر موضوعى به آن بپردازند، و حق آن را تا آنجا که ممکن است ادا کنند. 📚کتاب پیام قرآن آیت الله مکارم‌شیرازی ج ۱ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🔅بسم الرحمن الرحیم🔅 الرحمن علم القرآن 🔰قابل توجه همراهان بزرگوار به حول و قوه و توفیق الهی از زمان تاسیس این صفحه ارزشمند قرآنی تا کنون تفسیر کامل آیه به آیه جزء سی ام قران را به محضر شما گرامیان تقدیم کرده ایم. زین پس به شرط حیات و توفیق حضرت حق جزء بیست و نهم را با شیوه ای متفاوت بر مبنای درس گفتارهای عالیقدر حضرت علامه و متن تفسیر نمونه مفسر ارجمند حضرت آیت الله ارائه خواهد شد. 📝یادآوری: برنامه هفتگی صفحه نیزهمچنان ادامه دارد. ⏪با ما همراه باشید و با دعوت از دوستان خویش و اشتراک مطالب در گروهها و کانال ها در توسعه آموزه های قرآنی ما را حمایت فرمایید. 📐 کوچک قرآن :سید محمد 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom