eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀فرق است میان برو و بیا ▪️یک نکته مشترک از زبان استاد شهید مطهری و سردار شهید سلیمانی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۵ اطاعت غیر خدا سالک الی اللّه نباید اطاعت پدر و مادری که او را به سوی بندگی شیطان و هوای نفس دعوت می کنند، بنماید و بکوشد پیرو کسانی باشد که به سوی خدا حرکت کرده اند.
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تحقیر دنیا، دلیل حضرت زهرا (س) برای تحمل مصائب سنگین 🔴 بیانات مرجع عالیقدر به مناسبت فرارسیدن فاطمیه در درس خارج فقه امروز 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تحقیر دنیا، دلیل حضرت زهرا (س) برای تحمل مصائب سنگین 🔴 بیانات مرجع عالیقدر به مناسبت فرارسیدن فاطمیه در درس خارج فقه امروز 💠 من این نکته را به مناسبت عرض کنم؛ من بارها فکر می کردم که این ، این همه برای چیست؟! امروز صبح این فکر به ذهنم آمد که بالاخره اینها و دنیا اعدی عدوّ یکدیگرند. اینها می خواهند آبروی را ببرند که این است، و بردند! من خیلی فکر کردم، یعنی سالهاست که آخر چه جور شد این همه ستم را تحمل کردند. چون مهمترین (تنهاترین نباشد)، مهمترین عاملی که انسان را جهنّمی می کند، همین دنیاست! این مال من باشد، آن مال من باشد، این مقام مال من باشد؛ اینها آمدند، آبروی دنیا را بردند که این است! هیچ خطبه ای، هیچ موعظه ای، هیچ سخنرانی ای نمی شد که دنیا را مفتضح بکند، مگر عمل اینها. اینها، صافِ صاف آبروی دنیا را بردند که دنیا این است، و مبادا با این کنار بیائید؛ و موفق هم شدند. و الّا هیچ به ذهنم نیامده و نمی آید که این همه برای چیست! در همین جریان ، واقع آدم اشکش در می آید. حضرت (فاطمه) آنجور خطبه خواند و خواند، آن استدلالها سر جایش محفوظ است، حالا آن در را به پهلو زدن و آتش زدن و آنها یک جور درد دارد و است، این جمله (واقع) از همه آنها دردناکتر است‌. حضرت فرمود: (ام تقولون اهل ملّتین لا یتوارثان)؟! ما را مسلمان نمی دانید! چون اگر دو ملت باشند، یکی کافر باشد یکی مسلمان، کافر از مسلمان ارث نمی برد. خُب چرا ارث مرا نمی دهید؟! (ا ترث اباک و لا ارث ابی)؟* ارث را ممنوع کردند. فرمود: انبیاء ارث گذاشتند، بچه های انبیاء ارث بردند. بعد رسید به اینکه یعقوب ارث داد، فلان کس ارث داد، اینها آیات قرآن است. توی ابابکر، اترث اباک و لا ارث ابی؟ آیا در قرآن یک آیه ای هست که شما بلدید و ما بلد نیستیم؟ این که نیست. آیا در قرآن دارد که انبیاء ارث نمی دهند، این که نیست. مگر اینکه ما را مسلمان ندانید، بگوئید غیر مسلمان از مسلمان ارث نمی برد؛ ام تقولون اهل ملّتین لا یتوارثان؟ آبرو برای دنیا نگذاشت! اینها پیروز شدند، که اگر بخواهید به سراغ دنیا بروید، این است؛ حواستان جمع باشد! و گرنه آخر اینجور مصیبت برای چیست؟! -------------------------------------- 📌 الاحتجاج / جلد ۱ / صفحه ۱۰۲ _ احتجاج فاطمه الزهرا (ع) علی القوم لما منعوها فدک ... 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (3) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان 📌‏فضيلت تلاوت سوره انسان‌ ‏در حديثی از پيغمبر اكرم ص آمده است: ‏من قرأ سورة" هل اتی" كان جزاؤه علی اللَّه جنة و حريرا ‏:" كسی كه سوره هل اتی را بخواند پاداش او بر خداوند بهشت و لباسهای بهشتی است"۱۱. ‏و در حديثی از امام باقر ع آمده كه" يكی از پاداشهای كسی كه سوره هل اتی را در هر صبح پنجشنبه بخواند اين است كه در قيامت با پيغمبر اكرم ص خواهد بود". ‏ 🔅🔅🔅 سوره الإنسان (۷۶): تفسیر آیه 1 ‏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ هَلْ أَتی‌ عَلَی الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً (۱) ‏بنام خداوند بخشنده بخشايشگر ۱- آيا چنين نيست كه زمانی طولانی بر انسان گذشت كه چيز قابل ذكری نبود؟! 🔳‏تفسير: 🔹نطفه بی‌ارزش را انسان كرديم، و تمام وسائل هدايت را در اختيارش نهاديم‌ ‏با اينكه بيشترين بحثهای اين سوره پيرامون قيامت و نعمتهای بهشتی است، ولی در آغاز آن سخن از آفرينش انسان است چرا كه توجه به اين آفرينش زمينه‌ساز توجه به قيامت و رستاخيز است، همانگونه كه در تفسير سوره" قيامت" در چند صفحه قبل شرح داديم. ‏می‌فرمايد:" آيا چنين نيست كه زمانی طولانی بر انسان گذشت كه چيزی قابل ذكر نبود"؟ (هَلْ أَتی‌ عَلَی الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً). ‏آری، ذرات وجود او هر كدام در گوشه‌ای پراكنده بود، در ميان خاكها، در لابلای قطرات آب درياها، در هوايی كه در جو زمين وجود دارد، مواد اصلی وجود او هر كدام در گوشه يكی از اين سه محيط پهناور افتاده بود، و او در ميان آنها در حقيقت گم شده، و هيچ قابل ذكر نبود. ‏آيا منظور از" انسان" در اينجا نوع انسان است، و عموم افراد بشر را شامل می‌شود؟ يا خصوص حضرت آدم است؟. 🔹‏آيه بعد كه می‌گويد ما انسان را از نطفه آفريديم قرينه روشنی بر معنی اول می‌باشد، هر چند بعضی معتقدند كه" انسان" در آيه اول به معنی حضرت‌ " آدم" و" انسان" در آيه دوم اشاره به فرزندان آدم است، ولی اين جدايی در اين فاصله كوتاه بسيار بعيد به نظر می‌رسد. ‏🔹در تفسير جمله" لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً":" چيز قابل ذكری نبود" نيز نظرات ديگری اظهار شده است، از جمله اينكه: انسان به هنگامی كه در عالم نطفه و جنين بود موجود قابل ذكری نبود، ولی بعدا كه مراحل تكامل را پيمود به موجودی قابل ذكر تبديل شد. ‏در حديثی از امام باقر ع نقل شده كه فرمود:" انسان" در" علم خدا" مذكور بود، هر چند در" عالم خلق" مذكور نبود. ‏🔹در بعضی از تفاسير نيز آمده كه منظور از" انسان" در اينجا علماء و دانشمندان است كه قبل از فرا گرفتن علم قابل ذكر نبودند، اما بعد از رسيدن به نظام علم در ميان همه مردم، در حيات و بعد از موتشان، همه جا ذكر آنها است. ‏🔹بعضی نقل كرده‌اند كه" عمر بن خطاب" اين آيه را از كسی شنيد گفت ای كاش آدم هم چنان غير مذكور باقی مانده بود، و از مادرزاده نمی‌شد، و فرزندانش مبتلا نمی‌شدند!.‏و اين سخن تعجب آور است چرا كه در واقع ايرادی است به مساله آفرينش. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رعد.03.mp3
20.2M
💢جلسه سوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انسان-جلسه اول.mp3.mp3
13.1M
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری 🔊جلسه اول تفسیر آیات اول تا چهارم ▪️ فهرست درسگفتار 🔹 فضیلت سوره انسان 🔹 فلسفه جملات سوالی در قرآن 🔹 جایگاه انسان در آفرینش و در علم الهی 🔹 مراحل خلقت انسان 🔹 خصوصیات نطفه انسان 🔹 اهداف مقدمی و غائی خلقت انسان 🔹 مصادیق سنت ابتلاء الهی 🔹 انواع هدایت الهی 🔹 اثبات اصل اختیار انسان در قبال هدایت الهی 🔹 پایان نپذیرفتن هدایت الهی 🔹 مصادیق زنجیرهای کافران در قیامت 🔹 فضائل و مناقب حضرت زهرا (س) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مصیبت کوتاهی دست ما از معارف و اسرار فاطمی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 مصیبت کوتاهی دست ما از معارف و اسرار فاطمی 💠 آن حضرت ...؛ درست است که او دختر پیغمبر است، درست است که مادر یازده امام است، امّا قسمت مهم ما برای این است که نگذاشتند مقام والای آن حضرت به جامعه اسلامی برسد؛ این کم مقامی نیست! مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) نقل می کند که بعد از رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، بر وجود مبارک نازل می شد، را می گفت، مطالب را می گفت، معارف را می گفت؛ و وجود مبارک آنها را به خاطر می سپرد، بعد املاء می فرمود و (سلام الله علیهما) اینها را می نوشت*. این یعنی چه؟! جبرئیل نازل بشود برای و را بگوید، علوم را بگوید؛ اگر درب این خانه باز بود به روی شیعه ها و مسلمانها، بسیاری از علوم حل می شد! یک وقتی (رضوان الله علیه) هم فرمودند که اصلاً جبرئیل برای هر پیغمبری نازل نمی شد، برای خُلّص از نازل می شد، برای انبیای نازل می شد*. حالا جبرئیل نازل بشود، را برای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بگوید و آن حضرت املاء کند، و بنویسد و بشود ( )! و گاهی (علیهم السّلام) از که خبر می دادند، از مطالب غیبی خبر می دادند؛ می فرمودند: در مصحف جدّه ما اینچنین آمده است. و اشک و و ما برای این است که این درب را بستند که خیلی از به روی ما نیامده است. آنها به فکر و امثال فدک بودند، وجود مبارک فرمود: (ما اصنع بفدک و غیر فدک)*. فدک در دست ما بود، مِلک طِلق بود، یک عدّه ای خواستند بگیرند، آمدند و گرفتند؛ ما هم حرفی نزدیم. عمده آن است که این اسرار الهی که خدا به ما سپرده بود، می خواستیم اینها را به مردم منتقل بکنیم؛ اینها حقّ مسلّم مردم را کردند، جامعه را به این ضلالت کشاندند. ------------------------------------------ 📌 ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۴۱ 📌 ر.ک صحیفه امام / جلد ۲۰ / صفحه ۴ و ۵ 📌 نهج البلاغه / نامه ۴۵ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۰۱/۱۷ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خداوند تبارک و تعالی میفرماید: ای كسی كه وصال ما را ترك كرده‌ای، برگرد،و ای كسی كه بر جدايی از ما سوگند خورده‌ای، سوگند خود را بشكن،ما ابليس را برای اين از خود رانديم كه بر تو سجده نكرد، پس چقدر عجیب است كه تو او را دوست خود گرفته‌ای و ما را ترك كرده‌ای... 📚بحرألمعارف، جلد ۲، فصل ۶۲ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
02-reza be ghazayeh elahi.mp3
8.85M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع رضا به قضای الهی 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (3) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) ✅روش شناسی نگارش کتاب«پیام قرآن» کتاب «پیام قرآن» به شیوه تفسیر موضوعی نوشته شده است؛ در این اثر، تمام آیاتی که درباره یک موضوع در قرآن آمده، گردآوری شده، بدون پیشداوری در کنار هم قرار گرفته و یک به ‎یک تفسیر شدهاند. سپس در یک جمعبندی، رابطه این آیات با یکدیگر بررسی و از مجموع آنها، یک ترسیم کلی ارائه شده است. در این روش، مفسر از خود چیزی ندارد و همچون سایه به دنبال آیات قرآن میرود. معظم له در مقدمه كتاب اینچنین می نویسد: يكي از اين روش های تفسیر موضوعی اين است كه ما قبل از هر چيز به گردآوري تمام آياتي كه درباره يك موضوع در سر تا سر قرآن وارد شده بپردازيم و بدون پيش داوري هاي قبلي، اين آيات را در كنار هم چيده و يك به يك تفسير كنيم و بعد در يك جمع بندي رابطه آنها را با يكديگر در نظر گرفته و از مجموع آنها به يك ترسيم كلي دست يابيم. در «پيام قرآن» اين روش را انتخاب كرده ايم. ✅گزارش محتوایی اثر ⏪چرا قرآن كريم به صورت موضوعي نازل نشده است؟ معظم له در مقدمه، بهمنظور تبيين و تشريح تفسير موضوعى، به دنبال يافتن پاسخ اين پرسش است كه چرا قرآن، به سبك موضوعى جمعآورى نشده و شبيه كتابهاى معمولى نيست و با تمام آنها تفاوت دارد. ایشان در پاسخ، به اين نكته اشاره مىكند كه براى تهيه كتابهاى معمولى، مؤلف موضوعات مختلفى را كه در يك قدر جامع شريكند، در نظر مىگيرد و بعد از آن، هر فصل و هر باب را با توجه به مقدمات و نتايج آن، مورد بررسى قرار مىدهد، ولى قرآن چنين نيست، بلكه كتابى است كه در طول ٢٣ سال، با توجه به نيازها و شرايط مختلف اجتماعى و حوادث گوناگون و مراحل مختلف تربيتى نازل شده است و همگام با حيات جامعه اسلامى پيش رفته و درعينحال، بسته به زمان و مكان خاصى نيست. ✅معرفت و شناخت در قرآن مولف در جلد اول کتاب«پیام قرآن» معتقد است نخستين مسئله اى كه انسان در تمام بحثهاى علمى با آن روبه روست، مسئله شناخت و معرفت است و قرآن مجيد نه تنها مسئله شناخت و معرفت انسان را نسبت به جهان خارج يك امر ممكن مى شمرد، بلكه آن را از اهم واجبات معرفى كرده و با انواع بينات صريح، ظاهر و كنايى، پيروان خود را به فراگيرى علم و دانش و شناخت رازهاى هستى و اسرار عالم آفرينش دعوت مىكند.. به نظر معظم له، بررسى تعبيرات قرآن در اين زمينه افق تازهاى در برابر چشمان ما مىگشايد و مسئله معرفت و شناخت را در سطحى بسيار بالا بهعنوان يك وظيفه قطعى، منعكس مى نمايد.. ✅خداجويى و خداشناسى در قرآن در نگاه مولّف، بحث درباره «آفريدگار عالم هستى» و مبدأ اين جهان، از قديمىترين مباحث و از ريشهدارترين سؤالات انسان است و از آنجا كه هيچ حركتى بدون انگيزه نيست، طبعاً حركت در مسير شناخت مبدأ جهان هستى نيز نمىتواند بدون انگيزه باشد؛ به همين دليل فلاسفه و دانشمندان براى خداجويى، سه انگيزه اساسى ذكر كردهاند كه قرآن مجيد به همه آنها اشارههاى روشنى داشته و نويسنده به بررسى آن پرداخته است كه عبارتند از: انگيزه عقلى، فطرى و عاطفى. براهين خداشناسى، از جمله برهان نظم، نشانه هاى او در آفرينش انسان، نشانه هاى او در تطورات جنين، نشانههاى او در عالم حيات، نشانه هاى او در آفرينش روح، نشانه هاى او در هدايت فطرى و غريزى، نشانه هاى او در مسئله خواب و بيدارى، نشانه هاى او در پهنه آسمان و زمين، نشانه هاى او در آفرينش خورشيد و ماه و ستارگان، نشانه هاى او در آفرينش شب و روز، نشانه هاى او در آفرينش كوهها، نشانه هاى او در پيدايش ابر و باد و باران و... از جمله مباحثی است که در جلد دوم کتاب پیام قران مورد واکاوی دقیق قرار گرفته است. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom