eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تقلید قاری هموطن ، جناب آقای از تلاوت زیبای مرحوم استاد در حضور رهبر معظم ایران ، و خود استاد شحات [📖] : سوره (الفاتحه) [🎵] : مقام @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📖سه سخن از سه پیامبر(حضرت موسی،حضرت ابراهیم،حضرت محمد مصطفی ) در سه کتاب(تورات،صحیفه ابراهیم و قرآن): 🌟هرکس مسئول عمل خویش است. 🌟هرکس در گرو کار و عمل خويش است. 🌟هرکس کار و تلاش خویش را خواهد دید. 🌷"سوره نجم آیات ۳۶ تا ۴۰"🌷 💢مجال عیش سخنی از جنس زندگی 👇👇👇 @majalezendegi
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (20) تفسیر آیه 31 ⭐️⭐️⭐️ وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31) 31- ماءموران دوزخ را جز فرشتگان (عذاب ) قرار ندادیم ، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معین نکردیم ، تا اهل کتاب (یهود و نصاری ) یقین پیدا کنند ، و ایمان مؤمنان افزوده شود ، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقانیت این کتاب آسمانی ) تردید به خود راه ندهند ، و کافران بگویند : خدا از این توصیف چه منظوری دارد ؟ (آری ) اینگونه خداوند هر کس ‍ را بخواهد گمراه می سازد و هر کس را بخواهد هدایت می کند ، و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی داند ، و این جز هشدار و تذکری برای انسانها نیست . ⏪این عدد ماءموران دوزخ برای چیست ؟ همانگونه که در آیات قبل خواندیم خداوند عدد خازنان و ماءموران دوزخ را نوزده نفر (یا نوزده گروه ) ذکر می کند ، و نیز خواندیم که ذکر این عدد سبب گفتگو در میان مشرکان و کفار شد ، و گروهی آن را به باد سخریه گرفتند ، و تعداد کمی آنها را دلیل بر این پنداشتند که غلبه بر آنها کار مشکلی نیست ! 🔻آیه مورد بحث که طولانی ترین آیه این سوره است به آنها پاسخ می گوید و حقایق بیشتری را در این زمینه روشن می سازد . 🔹نخست می فرماید : ((ما اصحاب آتش (ماءموران عذاب ) را جز فرشتگان قرار ندادیم )) (و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة ) .**تعبیر به (اصحاب النار) در آیات قرآن مجید بسیار ذکر شده و همه جا به معنی (دوزخیان) است جز در اینجا که به معنی (خازنان دوزخ) ضمنا ذکر این تعبیر درباره آنها نشان می دهد که (سقر) در آیات گذشته به معنی تمام دوزخ است و نه بخش خاصی از آن*** 🔹فرشتگانی نیرومند ، پر قدرت و به تعبیر قرآن ((غلاظ)) و ((شداد)) خشن و سخت گیر که تمام گنهکاران در برابر آنها ضعیف و ناتوانند . ▫️سپس می افزاید : ((ما تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران قرار ندادیم )) (و ما جعلنا عدتهم الا فتنة للذین کفروا) . 👈🏼این آزمایش از دو جهت بود : نخست اینکه آنها استهزا می کردند که چرا از میان تمام اعداد عدد 19 انتخاب شده ، در حالی که هر عدد دیگری انتخاب شده بود جای همین سؤال وجود داشت . 🔺از سوی دیگر این تعداد را کم می شمردند ، و از روی سخریه می گفتند ما در مقابل هر یک از آنها ده نفر قرار می دهیم ، تا آنها را در هم بشکنیم ! ▫️در حالی که فرشتگان خدا چنان هستند که به گفته قرآن چند نفر از آنها مامور هلاکت قوم لوط می شوند و شهرهای آباد آنها را از زمین برداشته زیر و رو می کنند ، و از این گذشته انتخاب عدد نوزده برای خازنان دوزخ نکته هائی دارد که در ضمن آیات قبل بیان شد . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(241) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪نداهاى الهى نداهاى آن اختصاص به زمان و افراد خاصى ندارد؛ بلكه در همه اعصار و براى همه اعصار و نسلها زنده و حاضر است. از اين رو گفتن لبيك هنگام شنيدن خطاب يا ايها الذين امنوا از آداب تلاوت قرآن است و اين نشانه مستقيم، زنده و فعلى بودن نداهاى قرآنى است و گرنه لبيك گفتن به ندايى كه زمانش سپرى شده بايد به لحاظ ترسيم خاطره خطاب گذشته باشد و نمى تواند به طور جدى و از روى حقيقت باشد. پس نداى بى واسطه (يا ايها الناس) نشانه رابطه ناگسستنى عبد و مولاست و تا از طرف انسان اين رابطه حسنه قطع يا ضعيف نشود؛ از طرف خداى سبحان همچنان محفوظ است. 🔹خطاب (يا ايها الناس) مانند خطابهاى عادى نيست ؛ هر ندا و خطايى به اندازه ديد منادى و مخاطب وسعت دارد و منادى گاهى انسان است كه با چشم ظاهر، تنها حاضران را مى بيند و به آنها خطاب مى كند و گاهى خداى سبحان است كه انسانهاى آينده را نيز مى بيند و به آنان خطاب مى كند. 🔹اميرالمومنين (عليه السلام) فرمودند: خداوند پيش از تحقق معلوم، عالم بود: عالم اذ لا معلوم. درباره بصر نيز فرمودند: آنگاه كه مشهودى تحقق تحقق نداشت او شاهد بود: بصير اذ لا منظور اليه من خلقه . ▫️از آن جا كه همه انسانهاى كنونى و آينده مشهود خداوند هستند، نداهاى قرآنى همه آنان را در بر مى گيرد و ديگر زمينه اى براى طرح بحث اصولى معروف نيست كه آيا خطابهاى شفهى قرآن لفظا يا ملاكا شامل معدومين در حال خطاب مى شود يا نه. البته اگر كسى خطاب قرآنى را در حد مفاهمه و فرهنگ محاوره عرفى تنزل دهد، يا بگويد قرآن به لحاظ مخاطبان سخن مى گويد، جاى چنان بحثى خواهد بود. 📋خطاب (يا ايها الناس) دعوتى همگانى است كه شامل مومنان، اهل كتاب و ملحدان نيز مى شود، ليكن شمول خطاب نسبت به مومن، منافق و كافر بعد ملكى آيه است و شمول آن نسبت به خصوص مومنان بعد ملكوتى آن است، زيرا مردم حقيقى همان مومنان هستند و غير مومن مانند چهارپايان، بلكه فروتر از آنهاست: (اولئك كالانعام بل هم اضل). پس ‍ هر يك از ملك و ملكوت مرتبه خاص خود را دارد و خطاب (يا ايها الناس) نسبت به مومنان به هر دو تقريب قابل تبيين است ؛ گرچه نسبت به غير مومنان بر اساس محاوره ملكى خواهد بود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌قیامت حق است 🔻سوره مبارکه «حاقه» چه در کتابهاي اهل سنت و چه در کتابهای ما آن تفسيرهايي که برای قبل از هزار سال است، در آنها نوشته است که «سورة تذکر فيها الحاقة» که قبلاً ملاحظه فرموديد اينها علم بالغلبه است. مگر آن سوري که در لسان خود ائمه(عليهم السلام) نامگذاري شده باشد؛ وگرنه غالب اين سور دارد «سورة تذکر فيها البقرة»، «سورة تذکر فيها الفيل»، نه اينکه سوره «بقره» باشد. 📌﴿الحاقَّةُ﴾ يکي از القاب قيامت است. 🔻قيامت را حق محض ميگويند. برخلاف دنيا که در دنيا عناوين اعتباري هست، کذب ممکن هست، معصيت ممکن است، خيال ورزي ممکن هست، وهم مداري ممکن است؛ اما در قيامت حق محض است؛ هيچ خيال، وهم و کذبي در آنجا راه ندارد. اصل وجودش ضروري است و حق است. قرآن تعبير کرد که :"ربنا انک جامع الناس لیوم لا ریب فیها" 🔻از نظر ديگر آنچه در قيامت واقع ميشود بهشتش حق است ﴿لاَ ريب فيه ،﴾جهنمش حق است ﴿لاَ ریب فيه ،﴾اعرافش حق است ﴿لاَ ريب فيه ،﴾آنچه را که قرآن خبر داد به صورت قطعي واقع ميشود و خبرهايي هم که در قيامت از يکديگر ميشنوند به وسيله فرشته ها اين هم «حق لاريب فيه». ترازوي اعمالي که در قيامت سنجيده ميشود و گذاشته ميشود اين هم «حق لا ريب فيه»... 📼فرازی از سوره حاقه جلسه اول 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۶۲بهار۱۴۰۱.m4a
20.46M
📌و اما باور ما-(قسمت 62) روش وضوی رسول الله 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وصیت تکان‌دهنده طلبه جوان، شهید تازه تفحص‌شده 🎥 حجت‌الاسلام محمدامین کریمیان ♨️ نخبه‌ای که بورسیه بود و با وجود آینده فوق‌العاده‌ای که در انتظارش بود پشت پا به دنیا زد و در عوض به خیل مدافعین حرم در سوریه پیوست. 〰〰〰〰〰〰 💠 امام خمینی قدس سره: پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامه‌ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. این جوان‌های ما که علیل شدند الآن هم وقتی می‌آیند از من می‌خواهند که دعا کنم که اینها شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه می‌کند و می‌خواهد که دعا کنیم که شهید بشود؛ از اینها یک قدری تعلم پیدا کنید. @Manahejj @rahighemakhtoom
💢خونی که به زمین بازنگشت ◼️به فرموده آیت الله وحید خراسانی : وقتی تیر سه شعبه به قلب مبارک سید الشهداء امام الاولیاء حضرت اباعبدالله نشست ، دست ها را زیر خون قلب خود گرفت . وجه این دست گرفتن چه بود ؟ اگر این خون به زمین می ریخت ، نه زمینی می ماند و نه اهل زمینی ! این است معنای «رحمة الله الواسعة» و «باب نجاة الامة». لذا با دست مبارک خون رو گرفت و نگاهی به آن نموده و به طرف آسمان پاشید و یک قطره از آن خون به زمین برنگشت . 📚 کتاب مصباح الهدی و سفینة النجاة @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
6.09M
💢شرح و تفسیر دعای سوم 🔈جلسه:اول 🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) است که: ☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگی‌ها و اصناف آنان پرداخته است. ☑️ در این دعا بر خستگی‌ناپذیری و سست‌نشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است. 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي @rahighemakhtoom