eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌یک یک يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (سوره انفطارآیه 6) ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟ 🔹ﺭﻳﺸﻪ ﻱ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺴﺖ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ، ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﺮﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻓﺮﻭﺗﻦ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
20.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚪️چگونگی مقاوم سازی خود در برابر قلقلک های ابلیس ⁉️ 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما . مدیریت زمان و نماز 16 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
7.54M
📌و اما باور ما-(قسمت 95) نماز ما را مدیریت می کند! 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌یک یک ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفسهم (سوره انفال آیه۵۳) خداوند هر نعمت و موهبتى را به قوم و ملتى ببخشد هیچگاه آن را دگرگون نمى ‏سازد مگر اینکه خود آن جمعیت دگرگون شوند و تغییر یابند. 🌷🌷🌷 📘در این جا سه قانون الهى وجود دارد: 🔹اول آن که خدا نعمت‏ هاى مادى و معنوى خویش را به همه‏ى ملت ‏ها مى‏دهد؛ زیرا رحمت او عام است و شامل همه افراد مى ‏شود. 🔹دوم آن که، اگر ملتى از این نعمت ‏ها براى تکامل خویش استفاده کردند و سپاس‏گزار بودند، نعمتش را پایدار مى‏کند و افزون مى ‏سازد. 🔹سوم آن که، اگر این نعمت‏ها وسیله‏ سرکشى و ستمکارى مردم شد، آنها را باز پس مى‏ گیرد و یا به بلا تبدیل مى‏کند. 📘تفسیر قرآن مهر، ج ‏8، ص 104 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-18-1.mp3
9.36M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۰ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-10.mp3
7.9M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی اخلاق در قرآن (10)پایان 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌نگاهی به استعاره های قرآن 9 ☑️یکی ديگر از استعاره كه در قرآن در موارد متعددى به كار رفته استعاره تخييليه است. 🔘در اين نوع استعاره براى بيان و توضيح مطلب، چيزى را به استعاره مى‏ گیرند كه شنونده در عالم خيال، آن چيز را با مطلب مورد نظر تطبيق دهد و آن را همچون موضوع مستعار تصور كند، در حالى كه مى‏ داند كه چنين نيست و اين يك امر خيالى است. بيشتر آياتى كه فرقه «مشبّهه=آنانی که خدا را به انسان و دیگر موجودات تشبیه می کنند» به آن تمسك مى‏ جويند، از نوع است. 🔰مثال برای استعاره تخییلیه: 🔘 جمله آيه معروف: «ثم استوى على العرش». در اين آيه، لفظ مستعار «استواى بر عرش»، مستعارٌمنه هر جسم مستوى، و مستعارٌله ذات حق تعالى است. اين استعاره از آن جهت آمده است تا شنونده هنگام شنيدن آن پادشاهى را در نظر آورد كه از نظر قلمرو حكومت و تحكيم آن و نيازهاى رعايا و سپاهش مانند نوسازى سرزمين‏ها و تدبير شئون بندگان فراغت يافته و شكوهمندانه بر تخت سلطنت تكيه زده است. 🔘شنونده هنگام شنيدن اين سخن، آنچه را كه درباره شئون الهى از وى پوشيده است، با آنچه درباره ملك دنيوى شنيده است مى‏سنجد، و به همين جهت در قرآن كريم جز پس از بيان فراغت از خلقت آسمانها زمين و آنچه ميان آنهاست، سخن از جلوس بر عرش به ميان نمى‏ آيد؛ هرچند آنجا تخت و جلوس و استيلاى محسوسى به آن صورت كه از ظاهر آيه برمى‏آيد وجود ندارد. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 قسمت بیست و پنجم 🔰 فصل پنجم 🔰 محافظت عبادت از تصرفات شیطان 🔴 در قسمت قبل بیان شد که به تمام معنا در انسان کامل، محقق می‌شود 🔵 ولى سالك نبايد مأيوس از الطاف باطنی حق باشد كه يأس از روح اللّه، سر آمد همه سردي‌ها و سستي‌ها است و از بزرگترین گناهان كبیره است. ✔️و آنچه براى رعايا نيز ممكن است، نور دیده اهل معرفت است. ⬅️ پس، بر سالك طريق آخرت لازم است که: 1️⃣با هر جدّيّتى، معارف و مناسك خود را از تصرّف شيطان و نفس امّاره خالص كند. 2️⃣ و با كمال دقّت و تفتيش در حركات و سكنات و طلب و مطلوب خود غور كند. 3️⃣ و غايت سير و تحصيل و مبادى حركات باطني و تغذّيات روحي را به دست آورد. 4️⃣ و از حيله‌هاى نفس و شيطان غفلت نكند. 5️⃣ و از دام‌هاى نفس امّاره و ابليس غافل نشود. 6️⃣ و در جميع حركات و افعال، سوء ظنّ كامل به داشته باشد و هيچ گاه نفس خود را سر خود و رها نكند، چه بسا باشد كه با اندك مسامحه‌اى انسان را مغلوب كند و به زمين زند و سوق به هلاكت و فنا دهد. 🍃 چرا که اگر غذاهاى روحانى از تصرّف شيطان خالص نباشد و دست او در فراهم آمدن آن‌ها دخيل باشد: ⏬علاوه بر آنكه روح و قلب با آن غذاها تربيت نمی‌شوند و به كمال لايق خود نمی‌رسند، ⏬نقصان فاحشی براى روح و قلب است و شايد صاحب خود را در سلك شياطين يا بهائم و سباع منسلك نمايد‌. ⏬و آنچه كه مايه سعادت و رأس المال كمال انسانيّت و وصول به مدارج عاليه است، نتيجه معکوس بدهد و انسان را به آتش سوزان و تاریک‌خانه «شقاوت» سوق دهد. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ ⏺شرايط نسخ‌ 📋نسخ داراى شرايطى است كه عبارتنداز: 1. در محدوده احكام شرعى باشد؛ يعنى هرگونه تغيير و تبديلى كه خارج از محدوده احكام شرعى انجام گيرد، از موضوع بحث خارج است. 2. موضوع در نسخ تبديل نشود؛ مانند: تبديل حالت اختيار به اضطرار يا حاضر به مسافر، كه هرگونه تغيير حكم در اين‌گونه موارد از حيطه مسأله نسخ بيرون است؛ زيرا هر موضوعى حكمى خاص خود دارد و با تبديل موضوع، حكم آن نيز تغيير مى‌كند. 3. وجود تنافى و تضاد ميان ناسخ و منسوخ، به‌گونه‌اى كه جمع ميان آنها ممكن نباشد؛ ولى اگر دو حكم به‌گونه‌اى باشند كه وجود همزمان آن دو ممكن باشد، در اين صورت نسخ صورت نگرفته است. 4. منسوخ، محدود به زمان معينى نشده باشد؛ چه، اگر حكم سابق از اول مقيد به زمانى باشد، با سرآمدن آن زمان، حكم، خودبه‌خود از بين مى‌رود و نيازى به نسخ نيست. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom