تفسیر سوره حمد جلسه 24.docx
28K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
🔰حق مداری نه خود محوری
قال امام صادق علیه السلام:
إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»؛ (بحار/ ج 67/ ص 106) از نشانهها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید.
🔹همانگونه که به حسب ظاهر، کعبه قبله مسلمانان و مطاف زایران است، از نظر باطن هم هر انسانی، قبله و مطافی دارد و قبله هر کسی، هدف خاصّ اوست که برای نیل به آن هدف، به سمت آن حرکت میکند و مطاف هرکسی، چیزی است که در مدار آن میگردد. برخی خود محور و خودمدار و برخی دیگر، حق محور وحق مدارند.
🔹قبله کسانی که خود مدار و خودمحورند، منافع شخصی آنهاست. قرآن کریم از انسان خود محور، به ﴿فمنهم ظالم لنفسه﴾[سوره فاطر، آیه 32.] یاد کرده و در تعبیرات روایی آمده است که او «یَحْوُمُ حَوْم نَفسه»[بحار، ج 23، ص 214.]؛ چنین کسی بر خود ستم کرده است؛ زیرا قبله اصلی خود را نشناخته و مطاف و مدار اصیل خویش را نیافته است.
🔹گروه دیگر، حق محورند و قبله و مطاف و مدار آنها، حقّ است؛ خواه به سود آنها باشد و خواه به زیان آنها. البته حق به زیان کسی نیست، چنان که باطل به سود کسی نخواهد بود؛ چون باطل، نه موافق با نظام آفرینش است و نه موافق با هدف آفرینش انسان. از این رو، امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»[ بحار، ج 67، ص 106.]؛ از نشانهها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید. سود و زیان در این حدیث، راجع به تشخیص خود شخص و ناظر به خصوص نفع و ضرر مادی است، و گرنه هیچ حقی زیانآور نبوده و هیچ باطلی سودمند نیست.
🔹این حدیث شریف حاوی دو دستور در زمینه تهذیب اخلاق است که یکی مربوط به امور عملی و دیگری در ارتباط با امور نظری و علمی است. حضرت فرمود: در کارهای عملی، حق را انتخاب کنید و به آن رأی دهید گرچه در ظاهر به زیان شما باشد، و باطل پسند نباشید گرچه در ظاهر به سود شما باشد. از نظر علمی، بیش از مقدار دانشتان ننویسید و سخن نگویید. مبادا استادی در کلاس درس بخواهد از جهل شاگرد سوء استفاده کند، و بیش از نصاب علمیخود سخن بگوید یا کسی هنگام تنظیم مقالهای از جهل خوانندگان سوء استفاده کرده بیش از مقدار دانشش بنویسد. برای مؤمن، زبان یا قلم امام نیست، بلکه عقل و علم امام است؛ یعنی زبان و قلم انسان باید به عقل و علم او اقتدا کند.
📚منبع: برگرفته از #تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله #جوادی_آملی ج 11/صص 85-86
👈ورود به محفل قرآنی رحیق
حق مداری و شخصیت گرایی۱.mp3
18.6M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه اول)
دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9
#روایت_حسین
#عبداللهی
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
#جام_معرفت
⚡️هیچگاه از ترنم این سرود غافل نشو
▪️محدث نوری در کتاب ارزشمند مُستدرک الوسائل روایت کرده است:« پس از نزول آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ پیامبر(ص) در صدر تمام نامهها، دستور میداد بنویسند: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ».
▪️"بسم الله" در آغاز کارها عامل برکت، اقرار به عبودیت، عامل دوام، و طاردِ و دور کننده شیطان است.
👈ورود به محفل قرآنی رحیق
#حدیث_زندگی
#زیست_مومنانه
🔅امام صادق علیه السلام
إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَاشِرَةِ فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ وَ إِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ بِدَرَجَةٍ فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ فَإِنَّ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ
▪️ایمان ده پله دارد همانند نردبان، که باید پلهپله از آن بالا رفت، کسی که دو پله بالا رفته نباید به کسی که یک پله بالا رفته بگوید تو هیچ بهحساب نمیآیی مگر اینکه به پله دهمی رسیده باشد.
▪️اکنون کسی که از تو پائین تر میباشد نباید از نظرت دور باشد که اگر چنین کنی کسی که از تو بالاتر میباشد تو را از نظر دور میافکند
▪️ و هرگاه مشاهده کردی کسی یک درجه از تو پائین تر است او را هدایت کن تا خود را به تو برساند، و او را بیش از استعدادش بار نکن که کمرش خواهد شکست، و بدان هر که کمر مؤمنی را بشکند باید آن را بار دیگر اصلاح کند و بهبودی بخشد.
📚بحار الانوار، ج ۶۶، ص: ۱۶۵
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۲۱ #سوره_غافر
#مومن
🎇پند گرفتن در سیر و سفر(مسافرت تنها یک تور سیاحتی و گردشگری نیست!.
سالک و رهپوی حقیقت باید در روی زمین سیر و سفر کند تا ببیند فرجام کسانی که پیش از او بوده اند چگونه بوده است و چگونه خدای تعالی به خاطر گناهانشان آنها را مؤاخذه کرد و در مقابل پروردگار حامی و مدافعی نداشتند زیرا آنها وقتی با پیامبرانشان که با نشانه و معجزات آمده بودند روبرو می شدند آنها را ندیده می گرفتند و کفر می ورزیدند(حقیقت را کتمان می کردند و یا از روی لج بازی و دشمنی حق را نمی پذیرفتند) سپس خدای تعالی آنها را با قدرت شدیدش مؤاخذه فرمود.
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
اقلیت و اکثریت از نظر قرآن.docx
19.4K
#مقاله
#مقاله_پژوهشی
📃موضوع: اقلیت و اکثریت از نظر قرآن
🖋نویسنده:خلیل منصوری
در چهار صفحه
📋فرازی از محتوای نوشتار:
پس از نظر آموزه های وحیانی قرآن، هرگز اقلیت و اکثریت معیاری برای حق یا باطل نیست، بلکه حقانیت خود معیاری دارد که اگر در هر گروهی ایجاد شود می تواند حق باشد خواه اکثریت خواه اقلیت."
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
روایت حسین ۱۶.mp3
9.5M
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله▪️
#گفتارهای_عاشورایی
#روایت_حسین
📋موضوع: روایت حسین از مدینه تا ...(روایت شانزدهم)
🎤ارائه دهنده:حاج آقا عبداللهی
📃فرازهایی از محتوا:
بازخوانی و تحلیل سخنرانی امام حسین علیه السلام در ایام حج در سرزمین منا یک سال قبل از خلافت یزید
🔹لطفا در انتشار اندیشه های حسینی ما را همراهی و حمایت فرمایید
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
حق مداری و شخصیت گرایی ۲.mp3
16.43M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه دوم)
دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9
#روایت_حسین
#عبداللهی
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
بقره 196 تا 203.mp3
10.36M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_بقره آیات ۱۹۶تا ۲۰۳برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
baghare164-8ordibehesht1400-1.mp3
18.87M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۴)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
#جام_معرفت
🎇انسان همسان فرشته یا حیوان
▪️قرآن وقتی که صحبت از علم و معارف است علماء و موحدان عالم را کنار ملائکه ذکر میکند یک بیان نورانی #امام_سجاد سلام الله علیه دارد می فرماید: در فضل علم همین بس که ذات اقدس الهی علماء را با ملائکه یکجا ذکر می کند.« شهد الله انه لا اله الا هو والملائكه و اولوا العلم.»
▪️ مصداق کامل این اولوا العلم اهل بیت و انبياء و اولیاء (عليهم السلام اند، بعد در سایه آنها شاگردان آنها که تربیت شده آنها هستند.
▪️این عالمان توحیدی که شاگردان اهل بیت و اولیای الهی هستند در ردیف ملائکه شاهد بر توحیدند؛ شهد الله انه لا اله الا هو والملائكه و اولوا العلم.
▪️در موارد کمال انسانها را با ملائکه ذکر میکند اما در موارد نقص می بینید در خیلی از جاهای قرآن وقتی سخن از صرف خوردن و صرف آشامیدن و امثال ذلک است می فرماید ما این باران را فرستادیم میوه جات و امثال ذلک رشد بکند؛ «متاعاً لكم و لانعامکم» یک قدری خودتان بخورید یک قدری به انعامتان و حیوانات بدهید اینکه انسان را در مسائل مادی کنار انعام ذکر می کند معلوم میشود اینها در یک ردیف اند؛ یک تفاوت مختصری هست. اما وقتی سخن از علم و معرفت توحیدی بشود انسانهای دانشمند را کنار ملائکه ذکر می کند.
▪️این قرآن در تعبیر پیام دارد. اگر چنانچه می فرماید ملائکه و علماء شاهد وحدانیت تو هستند این پیام دارد. از آنجا وقتی که سخن از مسائل مادی و خوردن است فرمود این میوه هایی که از درخت چیده می شود این مزرعه هایی که از زمین به برکت باران به شما میرسد «متاعاً لكم و لانعامكم» اینها مشترک بین شما و دام است. این قرآن بی پیام نیست دیگر در مساله عادی که انسان را همراه با فرشته قرار نمی دهد!!
🎙درس خارج علوم القرآن ،قم : ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
آیت الله #جوادی_آملی
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
motahari.ir_1722162621122.jpg
108.8K
🟢 چگونه بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟
🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد.
🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر اینطور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست.
🔹اما اگر ربا را میخوریم و در عین حال، نماز را هم با نافلههایش میخوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است.
📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱
#شهید_مطهری
حق مداری و شخصیت گرایی ۳.mp3
10.16M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه سوم)
دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9
#روایت_حسین
#عبداللهی
🌱🌱🌱
🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
🎇خود فراموشی، کیفر خدا
الآن بسیاری از مردم #غرب گرفتار خود فراموشی " اند، خودشان را به تاراج گذاشته اند هویت خودشان را حراج کرده اند ذات اقدس اله اینها را کیفری داد و کیفرش این است که اینها چون خدا را فراموش کرده اند خدا اینها را مبتلا به #نسیان کرد؛ یعنی اینها خود فراموش شدند نمی دانند #حقیقت اینها چیست اما برای کسانی که #موحد هستند آینده تیره نیست و هیچ ابهامی در کار نیست.
📝پیام به کنفرانس سالانه 2024 ICAIR در تورنتو کانادا
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
🔶فصل دوازدهم : حب دنیا و پراکندگی خیال
5️⃣7️⃣قسمت هفتاد و پنجم
🔹 حبّ دنيا باعث تشتّت خيال است .حبّ دنيا منشأ تشتت خيال و مانع از حضور قلب است و بیانعلاج آن به قدر ميسوربه حسب فطرت و جبلّت(سرشت): قلب به هر چه علاقه و محبت پيدا كرد، قبله توجّه آن همان محبوب است. اگر اشتغال به امرى مانع از تفكّر در حال محبوب و جمال مطلوب شود؛به مجرّد آنكه آن اشتغال كم شود،و آن مانع از ميان برخيزد، فورا قلب به سوى محبوب خود پرواز نموده متعلّق به دامن آن شود.
🔹اهل معارف و صاحبان جذبه الهيّه اگر داراى قوّت قلب باشند، متمكّن در جذبه و حبّ باشند، در هر مرآتى جمال محبوب و در هر موجودى كمال مطلوب را مشاهده نموده وگویند :
⚡️ ما رايت شيئا الاّ [و] رايت اللّه فيه و معه -چيزى را نديدم مگر آنكه خدا را در آن و با آن ديدم"
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
🔰درس بيست و دوم: دفع شبهه تحريف(4)
🌅دلايل نفى تحريف
دلايل نفى تحريف بسيار و مبسوط است؛ آنچه در اينجا مىآوريم خلاصهاى از اين دلايل است:
1. گواهى تاريخ
✅پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شخصاً محافظ قرآن بود و پيوسته به حفظ، ثبت و ضبط آن دستور مىداد و مسلمانان موظّف بودند آنرا ثبت و حفظ كنند و بدين منظور از آن نسخههاى متعدد تهيه مىكردند و در خانههاى خود در ميان صندوق يا كيسههاى مخصوص نگهدارى مىكردند و لحظهاى از آن غافل نمىماندند.
✅علاوه بر ثبت و ضبط قرآن در مصاحف، نسخههاى متعددى تهيه و در گستره قلمرو اسلامى پخش كردند. مسأله حفظ قرآن نيز از همان زمان رواج يافت و عدّه بىشمارى به عنوان «حافظان قرآن» در ميان جوامع اسلامى منزلت يافتند.
✅علاوه بر توده مردم، نقش بزرگان و دانشمندان اسلامى در عنايت به اين كتاب قابل توجه است. اين كتاب همواره در شؤون گوناگون و سرنوشت ساز مسلمين نقش اول داشته و در علوم مختلف اسلامى پايه و اساس شمرده شده است. راهنما و هدايت كننده هر دانشمندى- كه در رشتهاى از علوم اسلامى مطالعه مىكرد- قرآن بود.
✅بسيارى از علوم اسلامى صرفاً به جهت رسيدن به حقايق قرآن بهوجود آمده است و دانشهاى بسيارى در ميان مسلمانان از قرآن نشأت گرفته است؛ بنابراين همواره دانشمندان علوم اسلامى نيازمند به قرآن بودند و با آن سروكار داشتند و اگر چيزى از آن كم يا به آن افزوده مىشد مورد شناسايى قرار مىگرفت.
...ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
👈 ورود به محفل قرآنی رحیق👉
تقوی و ترس و هراس و برحذر بودن از خدا یعنی چه.docx
17.9K
#پرسش قرآنی
☑️نگاهی به مفاهیم ترس و تقوی با پاسخ حضرت علامه محمد تقی جعفری
#تقوی #خدا
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
روایت حسین ۱۷.mp3
13.3M
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله▪️
#گفتارهای_عاشورایی
#روایت_حسین
📋موضوع: روایت حسین از مدینه تا ...(روایت هفدهم)
🎤ارائه دهنده:حاج آقا عبداللهی
📃فرازهایی از محتوا:
بازخوانی و تحلیل سخنرانی امام حسین علیه السلام در ایام حج در سرزمین منا یک سال قبل از خلافت یزید
🔹لطفا در انتشار اندیشه های حسینی ما را همراهی و حمایت فرمایید
«ورود به محفل قرآنی رحیق»