eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نشانه های ایمان 🔅‏امام صادق علیه السلام‏ «قُلْتُ لَهُ «بِأَيِّ شَيْءٍ يَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ بِأَنَّهُ مُؤْمِنٌ» قَالَ «بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ وَ الرِّضَا فِيمَا وَرَدَ عَلَيْهِ مِنْ سُرُورٍ أَوْ سَخَطٍ» «به چه علامت دانسته می‌شود که شخص مؤمن است؟» فرمود: «به تسلیم خدا بودن، و راضی بودن به آنچه برایش پیش می‌آید، از شادی و ناخرسندی». 📚الکافی، ج ۲، ص: ۶۳ 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/rahighemakhtoom 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
سموئیل و بهانه های یهود.شب هشتم.mp3
15.5M
موضوع: سموئیل و بهانه های یهود(شب هشتم) دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9 🌱🌱🌱 پ ن: ده فرمان جنبش صهیونیسم فرمان هفتم: دولت ترور پیشنهاد به اهل مطالعه و تحقیق https://jscenter.ir/ 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/rahighemakhtoom 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
روایت حسین ۱۸.mp3
10.08M
▪️السلام علیک یا ابا عبدالله▪️ 📋موضوع: روایت حسین از مدینه تا ...(روایت هجدهم) 🎤ارائه دهنده:حاج آقا عبداللهی 📃فرازهایی از محتوا: بازخوانی و تحلیل سخنرانی امام حسین علیه السلام در ایام حج در سرزمین منا یک سال قبل از خلافت یزید 🔹لطفا در انتشار اندیشه های حسینی ما را همراهی و حمایت فرمایید «ورود به محفل قرآنی رحیق»
🔶فصل دوازدهم : حب دنیا و پراکندگی خیال 6️⃣7️⃣قسمت هفتاد و ششم 🌴اگر سرور اهل معارف فرمايد: "ليغان على قلبى و انّى لاستغفر اللّه في كلّ يوم سبعين مرّة "گاهى بر دلم غبارى مى‏‌نشيند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش مى‏‌طلبم.»براى آنست كه جمال محبوب را در مرآت، خصوصا مرائى كدره چون مرآت به وجهی، ديدن خود كدورت براى كمّل است. اگر قلب آنها قوى نباشد اشتغال به كثرات مانع از حضور شود، به مجرّد آن كه آن اشتغال كم شود طائر قلوب آنها به آشيانه قدس خود پرواز كند و دست آويز جمال جميل گردد. 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
🔰درس بيست و دوم: دفع شبهه تحريف‌(5) 🌅دلايل نفى تحريف‌ دلايل نفى تحريف بسيار و مبسوط است؛ آنچه در اينجا مى‌آوريم خلاصه‌اى از اين دلايل است: 1. گواهى تاريخ‌(در پست هفته قبل توضیح داده شد) 2. ضرورت تواتر قرآن‌ شرط پذيرفتن قرآن اين است كه در هر حرف و هر كلمه و حتى در حركات و سكنات، متواتر باشد؛ يعنى همگان (جمهور مسلمين) آن‌را دست به دست و سينه به سينه، به طور همگانى نقل كرده باشند. آنچه در زمينه تحريف گفته‌اند كه «فلان كلمه يا فلان جمله از قرآن بوده»؛ چون خبر واحد[منظور از خبر واحد، روايتى است كه به حد تواتر نرسيده باشد.] مى‌باشد، قابل قبول نيست و طبق اصل «لزوم تواتر قرآن»- كه يكى از مسائل ضرورى اسلام و مورد اتفاق علماست- مردود شمرده مى‌شود. اساساً خبر واحد در مسائل اصولى و كلامى فاقد اعتبار است و صرفاً در مسائل فرعى اعتبار دارد. 3. مسأله اعجاز قرآن‌ يكى ديگر از مسائلى كه قاطعانه، شبهه تحريف را نفى مى‌كند، مسأله اعجاز قرآن است و علما آن‌را بزرگترين دليل بر ردّ شبهه تحريف دانسته‌اند؛ چراكه لازمه افزودن، امكان هماوردى با قرآن است و مى‌دانيم كه هيچ كس قدرت آن‌را ندارد كه آيه‌اى همانند قرآن بياورد به گونه‌اى كه از جهت فصاحت، بلاغت، بيان و محتوا با قرآن تفاوتى نداشته باشد: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‌ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً؛[اسراء، 88.] بگو اگر تمامى انس و جنّ گرد هم آيند و بخواهند همانند اين قرآن را بياورند، هرگز نتوانند، گرچه همگى پشت در پشت يكديگر قرار گيرند». همچنين كم نمودن از قرآن نيز موجب مى‌گردد تا نظم اوّلى كلام به هم بخورد و از بين برود و درنتيجه سبك و اسلوب بلاغى كلام تغيير يابد؛ بنابراين نمى‌توان گفت كه نظم جديد- كه بعد از كاستن حاصل شده است- همان نظم الهى و وحى است. همين‌گونه است «احتمال تبديل كلمات قرآن»؛ زيرا هرگونه تبديل و تغيير در نظم و جمله بندى كلمات قرآن موجب مى‌شود كه صورت قرآن تبديل شده و از صورت وحى بودن خارج شود؛ و در اين صورت، نسبت دادن كلام تغيير يافته به تبديل كننده اولويّت دارد- تا اينكه به خداوند نسبت داده شود- پس هرگونه گمان زيادت، نقص يا تبديل در كلمات قرآن، با مسأله اعجاز منافات دارد. ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 دانایی یا دارایی؟ 💠 این از ظریف ترین مناجات جناب در الهی نامه است که ( دانایی ) مهم نیست، دانا در عالم کم نیست! ما کمبود علم نداریم؛ علم در مملکت، چه در حوزه، چه در دانشگاه _ ما شآء الله_ فراوان است! ما " دارا " نداریم نه " دانا "! آن مناجات خواجه عبد الله انصاری این است که خدایا! ما را دارا کن نه دانا! دانا (علم) دارد، دانش دارد؛ خُب همین است! دارا (معلوم) دارد، لذا قلبش مطمئن است. 🎇الآن مشکلات ما در دانشگاه و حوزه و مملکت دانایی است؟ علم که فراوان است! علمی که کشور را اداره بکند، فراوان است؛ ولی کارآمد نیست! دانا در مملکت الی ما شآء الله، دارا کم است؛ یعنی آنکه معلوم را داشته باشد، یعنی کسی که باور بکند گناه سمّ است. 🎇وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود که من بنایم بر این نیست که به علم غیب بین شما عمل بکنم، علم غیب در قیامت ظهور می کند؛ گاهی البته برای اعجاز این کار را می کنیم، ولی (انّما اقضی بینکم بالاَیمان و البیّنات)*. بدانید اگر کسی بیّنه زوری، شاهد زوری، حرف خلافی در محکمه من گفته، و من برابر حرف خلاف او پرده پوشی کردم، اسرار را بازگو نکردم، و به سود او حکم کردم، و مالی را از محکمه برد؛ (فکانّما قطعه من النّار)* را می برد. کسی این را باور بکند، (دارا) می شود! یعنی معلوم را در جانش دارد، دستش پاک است. و اگر کسی درسش را بگوید، کتاب بنویسد، مقاله بنویسد، رساله بنویسد؛ دانا می شود نه دارا! این است که آن آقا با گریه و مناجات می گوید: خدایا! ما را دارا کن، نه دانا!! آیت الله @rahighemakhtoom
خداوند در قرآن ۳ بار پشت سر هم میفرماید؛ آیات ۴۴ و ۴۵ و ۴۷ سوره مائده وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ وَمَنْ لَمْ يَحْكُم بِمَا أَنْزَلَ اللهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ کسانیکه مطابق دستور خداوند حکم نمیکنند کافر هستند ظالم هستند فاسق هستند 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
شناخت جن.استاد مخلباف 1.mp3
10.25M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه اول) 🎤استاد: مرتضی 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه اول) 🎤استاد: مرتضی #مخملباف #جن #شیطان #ابلیس #قرآن 🌷زندگی تون با
خلاصه ای از سخنرانی استاد ▪️جنیان به عنوان یکی از مخلوقات عالم هستی، موجوداتی هستند که برای دریافت اطلاعات درباره آنها باید فقط به مهندس و خالق او رجوع کرد که به وسیله پیامبران و امامان –سلام الله علیهم اجمعین- به ما رسیده است. ▪️دو مخلوق مکلف در بین مخلوقات پروردگار در آیه شریفه 56 ذاریات " وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ : و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند". ▪️عبادت فرع معرفت الله است و اصل بر شناخت و کسب معرفت الله می باشد و بعد از آن عبادت پروردگار متعال. ▪️معنای لغوی جن در کتاب المنجد: جِنُّ اللّيل: تاريكى شب. جِنُّ النَّاس: قسمت انبوه و زیاد مردم؛ زیرا کسی که در داخل انبوه مردم شود استتار می کند و پنهان می گردد. لا جِنَّ بهذا الأَمر: چيزى درباره آن امر پنهان نيست ... جن و جِنَّ مخلوقی است بین انسان و عالم ارواح که به خاطر پنهان و مستور بودنش از دیدگان، جن نامیده شده است. ▪️در کتاب قاموس قرآن در ذیل واژه جن می‌گویند مخلوقی است بین انسان و ملک که به خاطر پوشیده شده از دیدگان جن نامیده می شود و فعلی که از آن مشتق شده جَنَّ، هم فعل لازم به معنای پوشیده بودن و هم فعل متعددی است به معنای پوشاننده بودن. باغ جنت گفته می‌شود زیرا درختانش روی زمین را می پوشاند. حضرت آدم در باغی بوده که قرآن از آن به جنت نام برده است، نه بهشت قیامتی. به طفل داخل رحم مادر جنین گویند چون رحم مادر او را می پوشاند. و ... 🔹در تمام این واژه ها که از سه حرف اصلی "ج ن ن" بوجود آمده اند، یک معنا در تمام این واژه ها مشترک است و آن معنای پنهان بودن است. ☑️نتیجه اینکه با توجه به معنای آمده در قرآن و لغت آن، جن را جن می نامند به علت اینکه پنهان است و قابل دیدن نیست. ▪️واژه جن به تنهایی ۲۲ بار در قرآن کریم به کار رفته است. ▪️از نظر لفظی اکثراً در آیات قران کریم، جن بر انس مقدم آمده است و این به خاطر تقدم خلقت جن بر انسان است. 🔹از آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات و آیات دیگر موارد ذیل را می یابیم: 1- جن مانند انسان حتماً آفریده شده و وجود دارد و منکر آن کافر است چون آیه و کلام خداوند را منکر شده است. 2- جن و انس در میان همه موجودات، مکلف به تکالیف الهی هستند. 3- جن و انس باید اول پروردگار خود را بشناسند یعنی تحصیل عقاید حقه کنند و سپس پروردگار را عبادت کنند. 4- تقدم خلقتی جن بر انس در این آیه رعایت شده است. 5- چون جن مکلف است پس مانند انسان هم کافر دارد و هم مسلمان. 6- جنیان نیز باید به پیامبران و ائمه دوازده گانه –سلام الله علیهم اجمعین- و ما انزل الله مانند انسان ایمان داشته باشند. 7- طایفه جنیان دارای عقل است چون مکلف هستند. 8- جنیان نیز مانند انسان مذکر و مونث دارند که از آیات دیگر اثبات می شود. 9- جن موجودی است ناپیدا که قابل دیدن نیست. با توجه به معنای آن. 10- جن موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، برخلاف انسان که از خاک آفریده شده است. 11- جنیان نیز مانند انسانها محشور می شوند و در قیامت به حسابشان رسیدگی می شود. 12- جنیان دارای قدرت های فوق العاده ای هستند. مانند نفوذ در آسمانها، استراق سمع، نفوذ در اعماق دریا ها و زمین. 13- در بین جنیان دارا بودن قدرت در بعضی از ایشان نسبت به بعضی دیگر بیشتر است. 14- جنیان با بعضی از انسان ها ارتباط برقرار می کردند. البته با اجازه پروردگار متعال و آن انسان ها مأذون بوده اند که گفت خواهد شد ان شاء الله. 15- جنیان در طول تاریخ به فرمان پروردگار متعال در اختیار بعضی از پیامبران و اولیاء صالح بوده اند و کار می‌کردند. 16- اینکه در افواه مردم، جنیان را از ما بهتران می دانند به خاطر نوع خلقت و قدرت آنها است که انسان های معمولی دارا نیستند. 17- جنیان نیز مانند انسانها بالاخره می میرند و گروهی دیگر جای گروه دیگر را میگیرد. 18- جنیان ما را به راحتی می بینند ولی ما آنها را نمی بینیم. 19- شیاطین نیز نوعی جن هستند. چیزی که هست شیاطین متمردین از جن هستند و در واقع هر شیطانی جن است ولی هر جنی شیطان نیست. 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
تفسیر 459.mp3
17.25M
💢تفسیر سوره جلسه پنجم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom