#سکوت
#کرامت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 نشانه حکمت
🔹 این راه باز است. اگر این راه باز است وجود مبارك امام رضا به ما نشان می دهد. به حضرت عرض كردند كه یكی از نشانه های حكمت را به ما بگویید, فرمود خاموشی.[1] آدم اینقدر پرحرف نیست! هر حرفی را نمی زند! هر حرفی را نمی شنود! این همه کتاب ها، آیات الهی، تفسیر قرآن، نهج البلاغة و روایات اهل بیت، اینها را آدم بگذارد كنار به دنبال حرف های فضای مجازی و امثال مجازی بگردد؟! فرمود «صَمْت» و ساكت بودن، مكتبی است! عد های تلاش و كوشش می كردند مواظب زبانشان باشند و پرحرفی نکنند، هر حرفی را نزنند، سكوت را یاد می گرفتند! بعد از اینكه این دوره را گذراندند، تمرین کردند؛ بعد از مدتی ساكت شدند و ورّاجی و پرحرفی نكردند، شدند سكّیت, از این مرحله به بخش سوم رسیدند شدند «ابن السّكیت»؛ این کلمه «ابن و أب» که می گویند ابوالفضائل، ابو فاضل، اینها نشانه صاحب و داشتن است, «ابن السّكیت» كه از علمای بزرگ بود؛ یعنی او آنقدر مسلط بود كه جلو دهانش و قلمش را می گرفت.
🔹 آدم وقتی مواظب زبانش باشد, مواظب قلمش باشد، خدای سبحان به مكتوبات و به این ملفوظات قسم یاد می كند، چه چیزی از این بهتر! اگر به قمر قسم یاد می كند چون نور می دهد, اگر به قلم قسم یاد می كند چون نور می دهد, مگر خدا به قلم قسم نخورد؟! مگر به مكتوبات قلم قسم نخورد؟! ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون﴾[2] مگر لسان «احد القلمین» نیست و قلم هم «احد اللسانین» نیست؟! فرقی ندارد انسان چیزی بنویسد، خدا بفرماید من به مسطورات این قلم قسم یاد می كنم؛ چون این مسطور و مكتوب, نور می دهد یا سخن بگوید ملفوظِ او به جامعه نور می دهد، اینها می شود كرامت.
[1]. قرب الإسناد (ط ـ الحدیثة)، النص، ص369؛ «مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ، إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ، إِنَّ الصَّمْتَ يُكْسِبُ الْمَحَبَّةَ وَ هُوَ دَلِيلٌ عَلَى الْخَيْر».
[2]. سوره قلم، آیه1
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396 /04/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
☘☘☘
@rahighemakhtoom
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
📌 این منم که....
از قراین و شواهدى که در دست داریم، چنین به نظر میرسد که اگر همۀ انسانهاى در خاک خفته را زنده کنیم و همۀ زندگان را جمعآورى نموده، همۀ آنان را در یکجا کنار هم قرار بدهیم و از هر یک از آنان خواهش کنیم که جملهاى دربارۀ خود بگویید و بروید، به استثناءِ رهروان منزلگه کمال که در اقلیت اسفانگیزى هستند، هر امتیازى که براى ابراز افتخار بگویند، از این قبیل خواهد بود:
➖این منم که با هوش و قدرتى که داشتم، هرچه خواستم کردم!
➖این منم که ثروتها اندوختم!
➖این منم که سالیان متمادى همه را زیردست خود نموده، سَرورى کردم!
➖این منم که راههاى کوتاهتر براى نابود کردن مخالفانم کشف کردم!
➖این منم که در شناخت اصول رقابتهاى کُشنده، به کشفیات تازهاى نائل شدم!
➖این منم که تازهگویىها نموده، بشر را از فعالیتهاى مغزى و روانى منصرف کرده، به پایینتر از شکم متوجه ساختم!
➖من داراى فرزندان قدرتمند و عشیرۀ نیرومندى هستم!
➖این منم که توانستم مقدسترین وسایل پیشرفت مانند مذهب و علم و عدل و قانون را دستاویز خودخواهىهایم نمایم!
➖این منم که حیلهگرىها و چارهسازىها به راه انداختم تا حق را باطل و باطل را حق جلوه دهم!
➖این منم که توانستم مردم را با نشان دادن شورهزارها، از چشمهسارهاى زلال حیات که با عرق جبین و تکاپوهاى خستگىناپذیر به دست میآوردند، منصرف نموده، در بیابانهاى خشک و سوزان خودخواهىهایم سرگردانشان نمایم!
آرى این منم که توانستهام با صدها وسیلۀ فکرى و مادى، الفت و محبت و یگانگى مردم را به خصومت و تنفر از یکدیگر تبدیل نمایم!
جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۰۴ و ۱۰۵، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
✔️عطر تقوی، لازمه ی اداره شهر و کشور
بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد!
🔅🔅🔅
🔸يك سواد متوسط براي يك شهر كافي است اما با يك تقواي صد درصد.مردم وقتي طهارت تقوا، بوي تقوا، عطر تقوا را از يك امام جمعه، امام جماعت، از يك واعظ، از يك مدرّس استشمام كنند شيفته او هستند.هر كس بخواهد شهري را اداره كند لازم نيست حالا علامه طباطبايي بشود؛ بر فرض حالا اگر كسي علامه طباطبايي شد اين فقط بايد در حوزه بنشيند و كتاب بنويسد، اين ديگر به درد مردم نميخورد.
🔸يك سواد متوسط و يك تقواي صد درصد، شهري را، كشوري را اداره ميكند.مگر ممكن است به مردم بگويند آقا شما از اين گُل استفاده كنيد، از عطر استفاده كنيد؟!؛ خود عطر، جاذبهاي دارد كه تمام شامّهها را جذب ميكند.بالأخره اگر ما در حدّ گياهان هم بخواهيم زندگي كنيم يا بايد عود باشيد يا عبير؛ و اگر در حدّ حيوانات است يا بايد مُشك باشيم يا عنبر.
🔸بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد؛ بعضي از چوبها هستند كه فقط به درد هيزم شدن ميخورند، اما ميبينيد بعضي از چوبها هستند كه ميشود عود.اين عود، چوبي بيش نيست اما فضايي را معطّر ميكند؛ عَبير هم فضايي را معطّر ميكند؛ آن نافه آهو هم بالأخره گوشهاي از بدن آهوست، آن عنبر هم گوشهاي از بدن ماهي است.
🔸بالأخره انسان اگر در حدّ حيات حيواني هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند؛ اگر در حدّ گياهي هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند.تقوا واقعاً معطّر است، عدل واقعاً معطّر است، ادب واقعاً معطّر است.اين با عقل عملي حل ميشود؛ اينكه شده آقاي بهجت، آنكه شده آقاي خوانساري، آنكه شده آقاي قاضي.مردم شيفته آن طهارت و طيباند كه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ... وقتي ميبينند اين راه معطّر است ... اگر فهميدند فقير الي اللهاند به طرف الله ميروند.
🔸خب كدام راه ميروند؟ كدام جادّه ميروند؟ ... آن جادّهاي كه كَلِم طيّب ميرود؛ آن تقوا، آن عدل، كَلِم طيّبي است كه به سرعت، انسان را به لقاي الهي ميرساند و راحت ميكند كه «رزقنا الله و إيّاكم انشاءالله».
🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن سوره فاطر، آیات 12 الی 17
☘️☘️☘️
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
نساء 37.mp3
5.92M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه37
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
📌 نسوختن هنر نیست
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#جهنم
#احتکار
#اختلاس
#نجومی
#گرانی
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 هر عالمي عاقل نيست !
📜هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ...#علم رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را ميگويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است...
📜در سوره مباركه «#عنكبوت» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي ميخواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاهكن بدهيد اين با اين نردبان ميرود ته چاه! اگر به دست يك #مهندس فنّان بدهيد با اين ميرود سقف و تزيين ميكند ...
📜فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني #عالم بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست #مهندس افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد ميشود عاقل.
📜وقتي #عاقل شد «عُبد به الرحمن» ميشود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت ميشود، ناله ميشود، گريه ميشود، «و سلاحه البكاء» ميشود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است...
📜اينها زمينهاش علم #توحيدي است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل ميكند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مييابد، راضيه ميشود، مرضيه ميشود، مطمئنه ميشود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ...
📜ما در همه امور موظّفيم #موحّد باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر ميترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم.
📜ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با #توحيد سازگار نيست.
📚گزیده درس تفسیر #قرآن /سوره فاطر، آیات 27 الی 30
☘☘☘
بسم الله الرحمن الرحيم
برداشت از آیات 1 تا 5#سوره_حمد
📜مرحله #عبودیت
📁از این آیات استفاده می شود که پروردگار متعال صاحب، مالک و مربی تمام عوالم وجود است و همیشه دست در کار است. او به همه مخلوقاتش مهربانی می کند که با تکرار کلمه الرحمن این معنی را به ما فهمانده است.
📁به مؤمنین و کسانی که راه تزکیه نفس را پیموده اند مهربانی خاصی دارد و آنها را از راهنمائی های خاصی برخوردار می کند که با تکرار کلمه الرحیم در این سوره این معنی را به ما می فهماند
📁 و انسان باید در مراحل تزکیه نفس قدم بردارد تا مشمول این مهربانی خاص واقع گردد و سپس زمینه عبودیت کامل که جز خدا را نپرستد و بنده رسمی خدا بشود و از شیطان و نفس امّاره بالسوء نجات پیدا کند بوجود آورد که از کلمه ایّاک نعبد استفاده می شود.
☘☘☘
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
📌زیارت خدا
از #حضرت_امیر (ع) سئوال کردند که #اذان و #اقامه را برای ما #تفسیر کنید؛ حضرت این جمله های اقامه را معنا کرد که ( #الله_اکبر ) یعنی چه، و ( #اشهد_ان_لا_اله_الا_الله ) ... معنا کرد تا رسیدند به ( #قد_قامت_الصلاه ) ؛ این را مرحوم #صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحیدشان نقل کردند. به حضرت عرض کردند: قَد قَامَتِ الصّلاه یعنی چه؟ فرمود: (حانَ وَقتُ الزّیارَه). ما #حرم می رویم، #ائمه را #زیارت می کنیم؛ #نماز می خوانیم، خدا را زیارت می کنیم. فرمود: حانَ وَقتُ الزّیارَه. اگر کسی وارد نماز بشود و مَزور خود را نبیند، اَلوَیلُ لِلمُصَلّین، (وَیل لِلمُصَلّین . اَلَّذینَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُون). فرمود: نماز زیارهُ الله است، #زیارتنامه است. 🔶️ ر.ک التوحید للصدوق / صفحه ۲۴۱ و سوره ماعون / آیات ۴ و ۵
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
#توقیع_امام_عصر_به_حسین_بن_روح_نوبختی
#جامعه_آفرین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 تدبیر الهی
🔹 ما ائمه (علیهم السلام) را به عنوان امامت با جان و دل پذیرفتیم، آنها می فرمایند راه ما را طی كنید! افراد عادی راه آنها را طی می كنند، یعنی سعی می كنند به دستورهای آنها عمل كنند كه اینها كار خوبی است؛ اما خواصّ از امت, علمای از امّت تلاش می كنند ببینند كه آنها چه راهی رفتند كه این علمای الهی راهی همان راه بشوند، منتها در حدّ خودشان.
🔹 یك بیان نورانی از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) است، همان بیان نورانی از وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) است[1] كه ولی ماست, امام زمان ماست, مسئول مستقیم ماست و ما هم مسئولیت مستقیم در برابر آن حضرت داریم, هر لحظه از امور ما به اذن خدا آگاه است, آن بیان نورانی كه مشترك است بین امام اول و آخر (علیهم السلام) كه هر دو فرمودند, فرمودند ما در مكتب «الله» داریم تربیت می شویم: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛[2] ما مصنوع و دست پرورده پروردگار هستیم. همه عالم را خدا می پروراند، او «ربّالعالمین» است؛ اما همان طوری كه در مثال باغ و بوستان اشاره شد كه برخی از نهال ها را خود آن مدیركلّ با دست خود غرس می كند و بعضی ها را هم با دست زیرمجموعه خود, در جریان ﴿أَنْبَتَها﴾ اینطور بود که ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾[3] و درباره خصوص مریم (سلام الله علیها) هم فرمود: ﴿وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً﴾،[4] درباره مصنوع بودن, مخلوق بودن, تحت تدبیر بودن هم همان طور است. وجود مبارك حضرت امیر همین را فرمود, وجود مبارك امام زمان همین را فرمود این در بیانات نورانی حضرت در نهج البلاغه هست، آن هم در بیانات نورانی توقیعات مبارك حضرت است: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛ ما مصنوع خدا هستیم، كسی ما را نساخت، كسی ما را پرورش نداد، تربیت نكرد، معلّم ما او, مدیر ما او, مربّی ما او, راهنمای ما او و دیگران زیر مجموعه تدبیر و تربیت و هدایت ما به سر می برند: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا».
🔹 عالمان دین سعی می كنند این راه را خصوصی طی كنند، آن راه عمومی كه سر جایش محفوظ است. هرگز همّت شما این نباشد كه جامعه شما را بپذیرد، همّت شما این باشد كه خدایی كه جامعه آفرین است بپذیرد! وقتی او پذیرفت كلّ كارها حل می شود، آن وقت توفیقی عطا می كند انسان هم خودش مهتدی می شود و هم هادی دیگران می شود.
[1] . الغیبة (للطوسی)، متن، ص286؛ «نَحنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الخَلقُ بَعدُ صَنَائِعُنا».
[2] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، نامه28.
[3] . سوره نوح، آیه17.
[4] . سوره آل عمران، آیه37.
📚 سخنرانی در مراسم شروع سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند
تاریخ: 1393/06/15
☘☘☘
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
🍀🍀🍀