eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۶]  📌 اذان و اقامه در نماز از آیات کریمه ی قرآن می‌توان جملاتی که در اذان و اقامه گفته می‌شود استفاده کرد: الف «اللّه اکبر»؛ «و کبّره تکبیرا». [۴] ب «أشهد أن لا اله الاّ اللّه»؛ «فاعلم أنّه لا اله الاّ اللّه». [۱] ج «أشهد أن محمّدا رسول الله»؛ «یس * و القرءان الحکیم * إنّک لمن المرسلین». [۲] د «أشهد أن امیر المؤمنین علیّا ولیّ الله»؛ «انّما ولیّکم الله و رسوله و الّذین ءامنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون» [۳]، که به اتفاق مفسران این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام بوده و ولایت او در کنار ولایت خدا و پیامبرش مطرح شده است. ---------- [۴]: ۴. اسراء / ۱۱۱. [۱]: ۱. محمد / ۱۹. [۲]: ۲. یس / ۱ ۳. [۳]: ۳. مائده / ۵۵. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۷]  ه «حی علی الصلوة»؛ آیات «أقیموا الصلوة». و «حی علی الفلاح»؛ «قد أفلح من تزکّی * و ذکر اسم ربّه فصلّی». [۴] قرآن کریم می‌فرماید: «یا أیّها الّذین ءامنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا إلی ذکر اللّه» [۵]، مقصود از «ندای برای نماز»، اذان است. الف قال الصادق علیه السلام: «انّ اوّل من سبق إلی الجنة بلال... لانّه أوّل من اذّن»؛ بلال نخستین فردی است که به سوی بهشت سبقت گرفت به دلیل این که نخستین فردی بود که اذان گفت. [۶] قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «قم یا بلال فارحنا بالصلوة». [۷] ب قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «سیأتی علی الناس زمان یترکون الاذان علی ضعفائهم»؛ زمانی خواهد آمد که مردم اذان را به افراد ناتوان می‌سپارند. [۱] ج قال علی علیه السلام: «اغتنموا الدعاء عند اربع؛ عند قرائة القرآن و عند الاذان و عند نزول الغیث و عند التقاء الصفّین للشهادة»؛ در چهار زمان دعا را غنیمت بشمارید که مستجاب می‌شود: هنگام قرائت قرآن و هنگام اذان و هنگام نزول باران و هنگام رو برو شدن دو لشکر مؤمنین و کفار برای جنگ. [۲] د قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «لو علم الناس ما فی النداء و الصفّ الاول لاستهموا علیه»؛ اگر مردم ارزش اذان گفتن و شرکت در جماعت را می‌دانستند، هر آینه برای این کار قرعه کشی می‌کردند. [۳] ه قال علی علیه السلام: «من سمع النداء فلم یجبه من غیر علّة فلا صلاة له»؛ هر کس صدای اذان را بشنود و بدون علت به آن پاسخ ندهد پس نمازی برای او نیست [۴]، البته سیاق این حدیث مانند «لا صلوة لجار المسجد الا فی المسجد» است که ناظر به نفی کمال است نه نفی صحت. یعنی نماز انسان کامل نیست نه اینکه صحیح نباشد. و قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «الدعاء بین الاذان و الاقامة لا یردّ»؛ دعای بین اذان و اقامه رد نمی شود. [۵] ز مؤذن هم باید عارف به وقت باشد هم خوش صدا باشد؛ قال الصادق علیه السلام: «لا یستقیم الاذان و لا یجوز ان یؤذّن به الا رجل مسلم عارف». [۱] ح قال علی علیه السلام: «لیؤذّن لکم افصحکم». [۲] ط حضرت علی علیه السلام فرمود: هر کس صدای اذان را بشنود و از مسجد خارج شود، منافق است مگر این که قصد برگشت داشته باشد. [۳] ی کسی که یک سال با نیت صادق اذان بگوید، روز قیامت حق شفاعت دارد. [۴] ک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: به یهود و نصاری سلام کنید، به یهود و نصاری امت من سلام نکنید و آن کسی است که اذان را بشنود و به نماز جماعت نرود. [۵] ل «اجابة المؤذن یزید فی الرزق» [۶] و «اجابة المؤذن کفّارة الذنوب». [۷] ---------- [۴]: ۴. اعلی / ۱۴ ۱۵. [۵]: ۵. جمعه / ۹. [۶]: ۶. وسائل / ج ۴ / ص ۶۱۴. [۷]: ۷. کنز العمال / ۲۰۹۵۱. [۱]: ۱. کنز العمال / ج ۷ / ص ۶۹۰. [۲]: ۲. وسائل / ج ۴ / ص ۱۱۱۴. [۳]: ۳. بحار / ج ۸۸ / ص ۲۰۰. [۴]: ۴. وسائل / ج ۵ / ص ۳۷۵. [۵]: ۵. وسائل / ج ۴ / ص ۱۱۱۴. [۱]: ۱. فروغ کافی / ج ۳ / ص ۳۰۷. [۲]: ۲. بحار / ج ۸۴ / ص ۱۶۱. [۳]: ۳. وسائل / ج ۴ / ص ۶۲۱. [۴]: ۴. مستدرک / ج ۴ / ص ۲۲. [۵]: ۵. لئالی الاخبار / ج ۴ / ص ۲۰۴. [۶]: ۶. بحار / ج ۸۴ / ص ۱۷۷. [۷]: ۷. مستدرک / ج ۱ / ص ۲۲۷. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 251 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢مهندسی آفرینش و هندسه خلقت ▫️هندسه ربوبيّت الهي انسان، جهان و پيوند آنها را منظوم آفريد و بدون رسيدن به نَضْدِ چنين معماري تحسين برانگيز، نه تمدّنِ صحيح ميسور است و نه تديّن ناب. ▫️علم حصولي به آنها هرچند بي اثر نيست؛ ليكن اثر معلوم خارجي را ندارد، چون دانش ذهني همچون حقيقتِ عيني مؤثّر نيست و از وفور آثار علم نبايد مغرور شد، زيرا در برابر آثار بي شمار معلوم، «چو شبنمي است كه بر بحر مي كشد رقمي».[1] ▫️هشدار قرآن كريم درباره اندك بودن علم بشر، هرچند «به زير آورد چرخ نيلوفري را» [2]اين است: (...و ما اُوتيتُم منَ العلم إلاّ قليلاً) [3]؛ دانش كمي بهره شماست و همين علم خُرد را از خود نداشتيد، بلكه به شما داده شد و دانش كلان كه با نيل به معلوم همراه است، نصيب انسان كامل معصوم، يعني حضرت رسول اكرم (عليه و علي آله آلاف التّحيّة و الثنا)ست كه تعبير قرآن مجيد در اين باره چنين است: (...و اَنزَل الله عليك الكتابَ و الحكمة و عَلمك ما لم تكن تَعلَم و كان فضلُ اللهِ عليكَ عَظيماً).[4] ▫️چيزي را كه خداوندْ عظيم بداند، بسيار بزرگ خواهد بود، چنان كه بارزترين مصداقِ فضلِ خدا در اين آيه، همانا علوم وَحياني وافر است كه بهره پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم شد. در ساحت چنان پيام آور جهاني بهترين كار صَمْت، انصات و استماع است: (اذا قري القرانُ فاستَمِعوا له و اَنصِتوا).[5] مصطفا اندر جهان، آنگه كسي گويد كه عقل آفتاب اندر سَما آنگه كسي گويد سُها[6] =========== [1]ـ ديوان حافظ، غزل 471. [2]ـ ديوان ناصر خسرو، ص 70. [3]ـ سوره اسراء، آيه 85. [4]ـ سوره نساء، آيه 113. [5]ـ سوره اعراف ، آيه 204. [6]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 43. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 5 🌴🌴🌴 ⏪ 18] امور بي معنا و بي ثمر: «بترك ما لا يعنيك يتمّ لك العقل»]8؛ با رها كردن اموري كه براي تو مهمّ نيست، عقلت كامل مي شود. «تعْرَف حماقةُ الرّجل في ثلاث: في كلامه فيما لا يعنيه و جوابه عمّا لا يسئل عنه و تهوّره في الامُور»] 9[ ؛ در سه چيز، كم عقلي انسان روشن م يشود: سخنان بي خاصيت، جواب گفتن به چيزهايي كه از او پرسش نشده و بي باكي و بی احتياطي او در كارها. ⏪ 19. بدمستي در نعمت و خواري در محنت: «تعُرف حماقةُ الرجل بالأشر في النعمة و كثرة الذلّّ في المحنة]»1[ ؛ حماقت آدمي از بدمستي او به هنگام دستيابي به نعمت و خواري فراوان او در محنت شناخته م يشود. «رزانة العقل تختبر في الرضا و الحُزن»]2[ ؛ سنگيني عقل را در خشنودي ها و اندوه ها ميتوان آزمود. ⏪ 20 . كبر: «شرّ آفات العقل الكبر»]3[ ؛ بدترين آفت عقل تكبرّ است. «التكبرّ عين الحماقة»]4[ ؛ كبر ورزي، عين حماقت و كم خردي است . ⏪ 21. طمع و آرزو: «عند غرور الأطماع و الآمال تنخدع عقول الجهّال و تختبر ألباب الرجال»]5[ ؛ هنگام طمعها و آرزوها، عقل انسانها فريب مي خورد و خرد آنان در چنين اوقاتي آزمايش مي شود . ⏪ 22 . اصرار بر خطا و اشتباه: «الجاهل لا يرعوي]»6[ ؛ جاهل )از جهالت هاي خود( باز نمي گردد. ⏪ 23. ترديد و دودلي: «الشك ثمرة الجهل]»7[ ؛ ترديد و دودلي، ميوه ناداني و جهالت است. ⏪ 24. غفلت: «الغفلة شيمة النوّْكي»]8[ ؛ غفلت، شيوه و خوي احمقهاست . =========== ]8[ـ شرح غرر الحکم،ج6؛ ص226. ]9[ـ شرح غررالحكم، ج6، ص303. ]1[ـ شرح غررالحكم، ج3، ص295. ]2[ـ همان، ج4، ص101. ]3[ـ همان، ص178. ]4[ـ همان، ج1، ص224. ]5[ـ همان، ج4، ص325. ]6[ـ همان، ج1، ص168. ]7[ـ همان، ص189. ]8[ـ همان، ص225. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اساس عبادت.mp3
2.1M
▪️ اساس عبادت 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام) تاریخ: 1391/02/11 🔅🔅🔅 🏴 اساس عبادت ▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی ‌گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می‌ یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله است، دوم مسئله است، سوم مسئله و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است. ▪️ در جریان چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ‌ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می ‌طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد. ▪️ عنصر دوم عنصر است، برخی این راه را پیاده می ‌روند و برخی سواره می ‌روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می ‌كنند آسان ‌تر و سریع ‌تر طی می ‌كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می ‌رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می ‌كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می‌ شود كه سالك ملكوتی آسان ‌تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند. ▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی ‌گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین ‌طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه ‌های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث‌ های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می ‌كند، هم به مقصد می ‌رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می ‌كند. [1] . سوره انشقاق، آیه 6. [2] . سوره سجده، آیه 22. [3] . سوره بقره، آیه 197. [4] . بحارالأنوار، ج75، ص380. [5] . تحف العقول، ص442 و 448. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
📌 پرنده گورکن «پس از آن خداوند کلاغی را برانگيخت زمين را می کند تا به او (به قابيل) نشان دهد "چگونه پيکر برادر خود را به خاک بسپارد"، (قابيل) گفت: ای وای بر من! آيا من ناتوان تر از آن بودم که مانند اين کلاغ بوده پيکر برادرم را به خاک بسپارم. به اين تزتيب پس از آن از پشيمانان گشت». 💢 کلاغ مرده را خاک سپاری می کند: چرا خداوند کلاغ را برای آموختن خاک سپاری مرده به انسان می فرستد؟ پژوهش های انجام شده روی پرندگان نشان می دهد که کلاغ فهميده ترين پرندگان است و ويژگي هائی دارد که آنرا از ديگر پرندگان جدا می کند، از مهمترين آنها يکی اينکه حجم مغز آن نسبت به بدنش نسبت به ساير پرندگان بزرگتر است، و ديگر اينکه مرده خود را بخاک می سپارد. ⏪ وقتی کسی از کلاغها می ميرد، کلاغ ديگر با منقار و چنگال های خود گور می کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را گرد می کند و به کنار بدن آن می آورد (همانگونه که ما با مرده خود می کنيم)، و پس از آن مرده را با احترام بلند می کند و در گور خود می گذارد و بعد روی آن خاک می ريزد. حتی کلاغی که گناهی می کند و در دادگاه کلاغان گناهکار حساب شده و به اعدام محکوم می شود و او را با منقارهای خود می کشند نيز توسط يکی از کلاغها برای خاکسپاری برده می شود و بهمان ترتيب بخاک سپرده می شود. (کلاغ ويژگيهای ديگری از جمله ابزار سازی و بکارگيری ابزار برای رسيدن و دست يافتن به خواسته خود چنانکه در تصوير می بينيم نيز دارد ولی از آنجا که موضوع آيه نيست به آنها نمی پردازيم). 💢 مرده می بايست به خاک سپرده شود: فرستادن کلاغ برای آموزش دادن خاکسپاری مرده به انسان، به اين معنی است که مرده می بايست به خاک سپرده شود. و مرده ضمن اينکه خوراکی برای درندگان می شود و می گندد و خاک سپردن آن احترامی به فرد مرده است، هنگاميکه تحليل می رود و در جو پراکنده می شود بيماريهائی را ايجاد می کند. بنابر اين چنانکه آيه مطرح نموده، دين از دير زمان به انسان ياد داده بوده که مرده را می بايست به خاک سپرد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom