eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
توبه٢.mp3
10.71M
۲ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا برای همه علامه حسن زاده آملی می فرمودند: کتابی نوشته بودم، خدمت علامه طباطبایی تقدیم کردم مطالعه نمایند. ایشان یک دوره تمام آن را مطالعه فرمودند. در جایی از کتاب دعای شخصی درباره خودم کرده بودم. علامه به من فرمودند: آقا تا من خودم را شناختم دعای شخصی در حق خودم نکردم بلکه دعایم عام است. (همه را شامل می‌شود) علامه حسن زاده آملی می‌فرمود: این تادیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت! 📚 عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، وحید واحدجوان، ص ۸۸ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴ ـ ۳ 💢مرحله الی باید دائماً از خدای تعالی طلب آمرزش کند و به سوی خدا کند تا خدای تعالی و شادمانی های را به او تا وقتی در است بدهد و به هر صاحب فضیلتی فرماید و اگر این کارها را نکند، بیم آن هست که به بزرگی مبتلا شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 در مکتب 🔅آن مطلب مهمی که میخواهم عرض کنم، این است که ما واقعاً کنار سفره شهدا و شهادت اینها نشستهایم و حقی هم بر ما دارند که چیز «بیّن الرُّشد» و روشنی است. ◽️خدماتی که به شهدا میشود، از عطرافشانی گلزار آنها گرفته تا طلب مغفرت و فاتحه و گرامیداشت و همایشها و اینها که انجام شده و انجام میشود، کاری که از حوزه علمیه ساخته است و میتواند تحت عنوان پایاننامه برای بعضی از آقایان باشد، این است که اگر ملتی شهید داد، این خون ها زمینه ظهور یک ولیّ خواهد بود! عرفا معمولاً ـ میدانید که ـ در بحث کشورداری و سیاست و اینها کمتر بحث میکنند، بحث آنها معمولاً در فضای ولایت و امامت و رسالت و اینهاست؛ ◽️ آنها معتقد هستند که اگر گروهی «لِلَّه» شربت شهادت بنوشند، این زمینهٴ ظهور ولیّای از اولیای الهی خواهد بود؛ حالا یا آن ولیّ پیغمبر است یا شاگرد پیغمبر است! یا امام معصوم است یا شاگرد او! قبل از مولوی عرفایی بودند که همین حرف را زدند که به وسیله شهادتِ آن کودکانی که ﴿یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ﴾ برکت آن همان شد که موسای کلیم پیدا شد، بعد شما وقتی نگاه میکنید چندین جا میگویند: «صدهزاران صد هزاران». صد هزاران طفل سر ببریده گشت ٭٭٭ تا کلیم الله صاحب دیده گشت ◽️شهادت در مکتب عرفان تنها این نیست که انسان به استقلال و آزادی برسد، اینها در نزد عارف برکتهای متوسط است، آن برکت مهمی که عارف از خون شهدا توقع دارد، ظهور ولیّای از اولیای الهی است! حالا یا امام است یا شاگرد امام، این‌طور خواهد بود. اگر این حرفها را شما در کتابهای معارف قرآنی و روایی جمعبندی کنید، یک پایاننامهٴ عالمانهای خواهید نوشت و حق خون شهدا را به اندازهای که مقدور ماست أدا خواهد کرد، تنها این نیست که حالا فاتحه‌ای بخوانیم و جشنواره بگیریم، اینها این مراحل ابتدایی یا میانی حقگذاری خون شهداست، آنها این قدرت را دارند که برای ما یک ولیّای را ظاهر کنند! اگر کسی خون داد؛ اما نه در راه دین، یا اثری ندارد یا اگر اثری داشته باشد، همین اثر حفظ آب و خاک است. 📼تفسیر سوره دخان جلسه 10 آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
43 🔅🔅🔅 💢 مثَل باغ حاصلخیز 3 (وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمُ ابْتِغَآءَ(78) مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ اءَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ(79) اءَصَابَهَا وَابِلٌ(80) فَاتَتْ اءُکُلَهَا(81) ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلُّ(82) وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ) . (83)بقره / 265. ((و مثل کسانی که اموال خود را برای خوشنودی خدا و تثبیت (ملکات انسانی ) در روح خود انفاق می کنند ، همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد و بارانهای درشت به آن برسد (و از هوای آزاد و نور آفتاب به حدّ کافی بهره گیرد) و میوه خود را دو چندان دهد (که همیشه شاداب و باطراوت است ) و خداوند به آنچه انجام می دهید ، بیناست )) . وجه تشبیه خداوند متعال در این آیه ((انفاقهای خالص )) را به باغ مرتفع و حاصلخیزی تشبیه کرده است که در برابر نسیم آزاد و آفتاب قرار گرفته باشد و بارانهای درشت و ریز بر آن ببارد و در نتیجه همیشه سبز و خرم است و محصولی پربرکت و فراوان خواهد داشت وجه شباهت در این تشبیه ، ((پر برکت بودن )) است ؛ یعنی انفاقهای خالص در راه خدا همواره در حال رشد و نمو می باشد و هیچ گاه اثرش ضایع نمی گردد . کلمه ((وابل )) (باران درشت ) و ((طلّ)) (باران ریز و شبنم ) اشاره به مراتب اخلاص است . مرحوم فیض کاشانی در ذیل جمله (تَثْبیتا مِنْ اَنْفُسِهِمْ) می گوید : ((یعنی در حفظ عمل خالص مراقبت می ورزند و آن را از آفاتی همچون منّت ، اذیّت ، خود ستایی ، ریا و خود پسندی و امثال این صفات رذیله که عمل نیک آدمی را فاسد می سازد ، حفظ می کنند)) . (85) از این جمله استفاده می شود که انفاق در راه خدا باعث تزکیه و پاکسازی نفس است و روح انسان را از صفات زشت بخل و مال دوستی پاک می کند ، چنان که قرآن کریم در جای دیگر به این مطلب اشاره می کند و می فرماید : (خُذْ مِنْ اءَمْوَا لِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم . . . )(86) ؛ ((از اموال آنها صدقه ای (بعنوان زکات ) بگیر تا به وسیله آن ، آنها را (از رذائل اخلاقی و از دنیا پرستی و بخل ) پاکسازی و پرورش دهی )) . جمله (وَاللّه بِما تَعْمَلوُنَ بَصیرٌ) هم هشداری است در باره پرهیز از ریا کاری و هم تشویق و ترغیبی می باشد در جهت اخلاص یعنی خداوند به طور کامل مراقب اعمال شماست و هیچ چیز از نظر او پنهان نیست . می گویند : مرحوم آیت اللّه العظمی بروجردی رحمه اللّه چند روز قبل از وفاتشان با اظهار تاءسف و ناراحتی می گفتند : خلاصه عمر ما گذشت و نتوانستیم کار خیری انجام دهیم . یکی از اطرافیان گفت : شما که بحمد اللّه این همه آثار خیر از خودتان باقی گذاشته اید ، مساجد و مدرسه ها ساخته اید ، شاگردان زیادی تربیت کرده اید ، چرا ناراحتید ؟ ! ایشان این جمله را فرمودند که متن حدیثی است : ((خَلِّصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ ؛ عمل را باید خالص انجام داد ، زیرا نقّاد ، بسیار بصیر و آگاه است )) . (87) ==================== 85-تفسیر صافی ، ج 1، ص 226. 86-توبه / 103. 87-اقتباس از تعلیم و تربیت در اسلام ، ص 373. 👈🏾ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تواضع و شیرینی عبادت 63.mp3
4.82M
(63) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 تواضع وشیرینی عبادت 🕑 زمان:39دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-3 💢اصول كلي شناخت قرآن 5. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را از مبدأ تنزّل تا پايان نزول، در كسوت حق و در صحبت حقيقت قرار داد تا به جايگاه اصيل خود كه قلب انسان كامل و محقق در آن و متحقق به آن فرود آيد؛ (و بالحقّ أنزلناه و بالحقّ نزل)[ سوره‌ي اسراء، آيه‌ي 105.]، (نزل به الروح الأمين علي قلبك لتكون من المنذرين)[ سوره‌ي شعراء، آيات 193 ـ 194.]و قبل از آنكه به قلب مبارك انسان كامل نزول كند و از آن جايگاه پاك به ديگران منتقل شود، ادراك معارف آن، بلاواسطه ميسور انسانهاي عادي نيست؛ چون هر قلبي ظرفيت خاصّ به خود دارد و هرگز نمي تواند قرآن را كه به تعبير الهي قول سنگين و وزين است: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سوره‌ي مزّمّل، آيه‌ي 5.]، تحمّل نمايد. از اين جهت، پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه مظهر تامِّ خداوند است، سمت تعليم قرآن و تبيين معارف آن را دارد؛ لذا حضرت حق تعالي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را به عنوان معلّم كتاب و حكمت و مبيّن قرآن كريم معرّفي نمود؛ (كما أرسلنا فيكم رسولاً منكم يتلوا عليكم اياتنا و يزكّيكم و يعلّمكم الكتاب و الحكمة و يعلّمكم ما لم تكونوا تعلمون).[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 151.] از اينكه فرمود: پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه حامل قرآن است، به شما انسانها چيزي مي آموزد كه شما نمي توانيد آن را از نزد خود ياد بگيريد، استفاده مي شود كه عقل بشر براي تشخيص راه، گرچه نورافكن نيرومندي است، ولي هرگز به تنهايي كافي نيست؛ زيرا براي تأمين سعادت انسان، چيزهايي لازم است كه هيچ انساني به فكر بشري خود به آن راه نمي يابد و اين آيه همانند آيه‌ي (رسلاً مبشّرين و منذرين لئلاّ يكون للناس علي اللّه حجة بعد الرسل وكان اللّه عزيزاً حكيماً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 165.]، از ادلّه‌ي ضرورت نبوّت عامه است. زيرا اگر عقل انسانها به تنهايي كافي بود، نيازي به پيام آوران الهي نبود و حجّت خدا بر انسانها با عقل آنها تمام بود؛ در حالي كه خداي سبحان مي فرمايد: اگر پيامبران فرستاده نمي شدند، انسانها مي توانستند احتجاج كنند و به خداوند بگويند: ما اگر گمراه شديم، براي آن بود كه تو براي ما راهنما نفرستادي؛ (و لو أنا أهلكناهم بعذابٍ من قبله لقالوا ربّنا لولا أرسلت إلينا رسولاً فنتّبع اياتك من قبلِ أن نذلّ و نخزي).[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 134.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شياطين الإنس.mp3
2.41M
📌ابلیس انسان نما ✳ این ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ كه خیلی از ماها گرفتار آن هستیم هم حرف شیطان است. هر جا سخن از این است كه من از او بهترم حرف شیطان است؛ بله! ممكن است که بهتر باشید؛ اما شما كه می ‌گویید یعنی چه؟ یعنی من باید جلو بیفتم؟! مگر همه كارهای را انسان های خوب انجام می‌ دهند؟! این را پس برای چه خلق كردند؟! این امتحان را برای چه خلق كردند؟! یعنی شما به همه اسرار عالَم عالِم هستید؟! حرفتان را می ‌زنید، طرح می‌ دهید و پیشنهاد می ‌دهید، اینها خوب است، اما حتماً من باید جلو بیفتم؟! اینكه به ما گفتند هر روز قرآن بخوانید و هر روز خودتان را با قرآن بسنجید برای همین است. این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) است که در تحف ‌العقول آمده و فرمود هر روز خودتان را با قرآن بسنجید، اصلاً كتاب را برای همین فرستادند! هر جا سخن از این است كه من «أعلم» و من «عُظما» هستم، همین حرف اوست. كجا حرف، حرفِ شیطان است؟ چه كسی جزء «شیاطین الإنس» است؟ این کسی كه می ‌گوید: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾. اگر نعمتی خدا به شما داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ شكر كن، چرا می‌ گویی من باید جلو بیفتم؟ اگر این غدّه از ما گرفته شد آن وقت در روح و ریحان هستیم، راحت زندگی می‌ كنیم، راحت می ‌میریم و هیچ رنجی برای ما نیست. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَب مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثاني وَابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدالْمُنْتَجَبِ 🌱خدايا! از تو درخواست می‌كنم به حقّ دو مولود ماه رجب، محمّد بن علی دوّم _امام جواد ع_ و فرزندش علی بن محمّد برگزيده _امام هادی ع_. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱ ـ ۹ 💢 قدردانی از الطاف الی باید در فقر، ثروت و در هر حال نعمت های پروردگارش باشد. هیچ گاه از پروردگارش نباشد، نعمت های خدا را نکند و اگر خدای تعالی به او نعمتی عنایت کرد و او را از ناراحتی نجات داد، از یاد خدا نکند، به دیگران فخر نفروشد، در مصائب و صبور باشد و به اعمال پسندیده مداومت نماید تا الهی و اجر بزرگی شاملش گردد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توبه۳.mp3
11.22M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 ضمانت اجرا ▫ درست است که مسئله به خدا سهم تعیین کننده‌ای دارد؛ اما اثر علمی آن بیش از اثر عملی آن است. آن‎که اثر عملی فراوان دارد، همان مسئله اعتقاد به است؛ یعنی اعتقاد دارد که هر کسی هر کاری کرد، آن کار زنده است و در برابر آن کار است. ▫ کسی که ـ مَعَاذَالله ـ به معاد معتقد نیست ﴿بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ﴾ می‌خواهد که جلوی او باز باشد. شما اعتقاد به را که بردارید ـ به نحو سالبهٴ کلیه ـ هیچ فضیلتی ضامن اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد. چرا تجاوز نکند؟ چرا تعدّی نکند؟ چرا از صَرف نظر بکند؟ چرا؟ چون حساب و کتابی که نیست! دلیل ندارد که آدم خودش را به زحمت بیندازد و از لذائذ صَرف نظر بکند، برای چه؟ به نحو سالبهٴ کلیه، اگر معاد نباشد هیچ ضامن اجرا ندارد. ▫ اینکه میگویند نزد ، وجدان چه کار میکند؟ چرا از این فیض بهره نمیبرید؟ خبری نیست! هیچ فضیلتی اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد، تنها چیزی که عامل اجراست، اعتقاد به روز است و لذا پشت سر هم مسئله را مطرح میکنند. 📼 درس تفسیر سوره جلسه 11 آیت الله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت16:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 38 تا 42سوره عبس وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ«38» ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ«39» وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ«40» تَرْهَقُها قَتَرَهٌ«41» أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ«42» چهره هایی در آن روز درخشانند،خندان و شادمانند،و چهره هایی در آن روز،غبار(غم)بر آنها نشسته.و تیرگی و سیاهی،چهره آنان را پوشانده است.اینان همان کافران بدکردارند. 🗓نکته ها: ▫️«مُسْتَبْشِرَهٌ» با خبر شدن از مطلب شادی که از آن بشره و پوست صورت شکفته شود. ▫️«غَبَرَهٌ» و غُبار به معنای گرد خاک فرونشسته برچیزی است. «قَتَرَهٌ» ،دود سیاهی است که برمی خیزد و«رهق»به معنای فراگرفتن و پوشاندن است. ▫️ این آیات،مردم را در قیامت به دو دسته تقسیم می کند:اهل سعادت و اهل شقاوت،که هر دو گروه با سیما و چهره شان شناخته می شوند.چون صورت انسان،آئینه سیرت اوست و شادی و غم درونی او در چهره اش ظاهر می گردد. ▫️این سوره با چهره درهم کشیدن در دنیا آغاز و با چهره دود آلوده شدن در قیامت پایان می یابد. عَبَسَ ... .تَرْهَقُها قَتَرَهٌ ▫️«کفره»جمع کافر و«فجره»جمع فاجر است.اولی اشاره به فساد عقیده دارد و دومی اشاره به فساد عمل. 📝پیام ها: 1- معاد جسمانی است. وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ... 2- چهره باز و خندان یک ارزش است. «مُسْفِرَهٌ ، ضاحِکَهٌ» 3- خنده های قیامت،بر اساس بشارت به آینده ای روشن است. «ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ» 4- آلودگی به گناه در دنیا،سبب آلودگی چهره در قیامت می شود. «تَرْهَقُها قَتَرَهٌ أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 5-کفر،سبب ارتکاب گناه و فسق و فجور است. «الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 6- صورتِ اهل ایمان و تقوا،شاد و خندان است.(به قرینه اینکه صورتِ اهل کفر و فجور،دود آلود است) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ ... وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ 7- از بهترین شیوه های تبلیغ،مقایسه است. وُجُوهٌ ... وُجُوهٌ 8-گناه،باعث می شود که چهره پاک الهی انسان،با نقابی زشت و سیاه پوشیده شود. «عَلَیْها غَبَرَهٌ تَرْهَقُها قَتَرَهٌ» «والحمد للّه ربّ العالمین» ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(50) 🔆🔆🔆 ⏪20-توجه عمیق به تاریخ فراز وفرودهای گذشتگان قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(137/آل عمران) ▫️اين آيه به اهميّت جامعه‏شناسى و كشف اصول عزّت و ذلّت جوامع اشاره دارد. ☘️سنّت‏هايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است: الف: حقّ پذيرى و نجات آنها ب: تكذيب حقّ و هلاك آنها. ج: آزمايشات الهى براى آنها. د: امدادهاى غيبى براى اهل حق. ه: فرصت و مهلت به ستمگران. و: مقاومت مردان خدا و رسيدن به اهداف. ز: توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند. ☘️☘️☘️ ☑️قوانين و سنّت‏هاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى امروز بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ» ☑️تاريخ گذشتگان، چراغ راه زندگى آيندگان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️جهانگردىِ هدفدار و بازديدِ توأم با انديشه، بهترين كلاس براى تربيت انسان‏هاست. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ شما با ساير امّت‏ها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️شناخت رفتار و پايان‏كار پيشينيان در انتخاب راه مفيد است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️با آگاهى از تاريخ گذشته، مى‏توانيد آينده‏ى راه خود را پيش‏بينى كنيد. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ حفظ آثار باستانى براى عبرت آيندگان، لازم است. «فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ» ☑️ بررسى و تحقيق در تحولات تاريخ، لازم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ در مطالعه‏ى تاريخ جلوه‏ها مهم نيست، پايان كار مهم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» ☑️كيفرهاى الهى تنها مربوط به قيامت نيست، گاهى در همين دنيا قهر الهى به سراغ گردنكشان مى‏آيد. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» 👈ادامه دارد... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چرا با وجود قرآن، نياز به احاديث و روايات داريم؟ يك مسلمان پايبند به قرآن نمي‎تواند به احاديث اسلامي كه از طرق صحيح رسيده عمل نكند زيرا ⏹اولاً، منكران سنّت و حديث صحيح، در واقع منكر خود قرآن محسوب مي‎شوند؛ چه اينكه، قرآن صريحاً گفتار پيامبر (ص) را به عنوان يك منبع معتبر و واجب الاطاعه معرفي كرده و مي‎گويد «ما اَتاكُمُ الرَّسوُلُ فَخُذُوهُ وَ مانهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهوُا» حشر/7 [آنچه پيامبر براي شما آورده و به شما فرمان دهد بگيريد و عمل كنيد و آنچه شما را از آن نهي كند، خودداري كنيد!] «ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ اِذا قَضَي اللهُ وَ رَسُولُهُ اَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخيَرةُ مِنْ اَمْرِهِمْ» احزاب/36 [هيچ مرد و زن با ايمان حق ندارد در برابر فرمان خدا و پيامبر سرپيچي كند!] «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولُ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَولَّي فَما اَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً» نساء/80 [آن كس كه اطاعت پيامبر كند اطاعت خدا كرده و آن كس كه روي بگرداند تو مسؤول آنها نيستي (و حساب و كيفرشان با خدا است).] و آيات ديگر كه همگي فرمان پيامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه مي‎شمرد. ⏹ثانياً، قرآن محتوي دستورات كلّي و قوانين اساسي اسلام است و اگر از سنّت چشم بپوشيم، جنبة عملي خود را از دست خواهد داد، و به گونة كلّياتي ذهني كه قابليّت اجرا ندارد باقي مي‎ماند؛ زيرا تمام جزئيّات و ريزه كاريها و آئين نامه‎هاي عملي و اجرايي آن قوانين كلّي، همه در سنّت بيان شده است. ▫️گرچه افراد بي‎اطّلاع پس از وفات پيامبر (ص) اصرار داشتند كه احاديث او را كسي ننويسد، مبادا مزاحمتي با قرآن فراهم گردد!، امّا پس از مدّتي همه به ضعف و سستي اين طرز تفكّر آشنا شدند كه اگر زمان ديگري بگذرد و احاديث پيامبر (ص) به دست فراموشي سپرده شود، اسلام فاقد ارزش اجرايي و عملي خواهد شد؛ لذا آن نظرية كهنه و افراطي و كوته بينانه را رها ساخته به تدوين كتب حديث پرداختند. ⏹ثالثاً، درست است كه دست جاعلان به سوي احاديث اسلامي دراز شده و با انگيزه‎هاي مختلفي به آشفته ساختن احاديث پرداختند، ولي چنان نيست كه احاديث صحيح و مجعول و مشكوك ضوابطي نداشته باشد، و نتوان آنها را از هم جدا ساخت؛ بلكه با توجّه به علم رجال و علم حديث و درايه، اين كار كاملاً ممكن است. 📚حكومت جهاني حضرت مهدي حضرت آيت الله مكارم شيرازي 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶ ـ ۱۵ 📌زندگی الی نباید فقط هدفش زندگی و زینت های آن باشد که اگر این چنین بود، فقط در به او هر چه بخواهد می دهد، ولی در برای او جز آتش وجود ندارد و همه اعمال نیکش از بین رفته و می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
44 🔅🔅🔅 مَثَل گردباد آتشبار 1 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . ☘️☘️☘️ دوست دارد شخصی آیا از شما کش بود بستان پر برگ و نوا ؟ آبها جاری در آن وز هر قبیل باشد اثمارش زاعناب و نخیل پس رسد پیری بر او و اطفال خُرد باشد او را پس رسد صافش به دُرد باد پر آتش وزد بر جنّتش جمله سوزد روضه پرنعمتش بر شما آرد حقّ این سان آیتی تا کنید اندر معانی فکرتی هست بستان آن عملها در قیاس طفلها اعضا و ارکان و حواس باد آتش بارت آن عجب و ریا که کند یکجا عملها را هَبا قلب را سازد سیاه و منقلب روح ماند بی نوا و مضطرب بسته گردد راه قوت او را به دل ماند از اطفال خُردش منفعل هیچ نیکوتر نباشد زین مثل کاورد بر خلق ذات لَمْ یَزَل گر تو را بر نفس خود باشد نظر این مَثَل کافیست اندر خیر و شرّ کن عمل را پاک از شوب ریا تا بود مقبول درگاه خدا(89) =========== 89-تفسیر صفی ، ج 1، ص 124. 👈🏾ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رذیلت جهل 64.mp3
6.36M
(64) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 رذیلت جهل و نادانی 🕑 زمان:52دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه -3 #قرآن_شناسی #تفسیر 💢اصول كلي شناخت قرآن 5. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را از مبدأ تن
-4 💢اصول كلي شناخت قرآن ◽️....خلاصه آنكه پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) چيزهايي به جوامع انساني مي آموزد كه هرگز به فكر آنان نخواهد رسيد و چون آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) همه‌ي علوم الهي را از قرآن، بدون واسطه فرا مي گيرد و دست ديگران به آنها نمي رسد، لذا وظيفه‌ي تفسير و تبيين اين كتاب عظيم نيز به عهده‌ي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) قرار گرفت؛ (و أنزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نُزّل إليهم و لعلّهم يتفكّرون)[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 44.]و انسانهاي هر عصري مأمورند كه از سنّت و سيرت آموزنده‌ي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) در همه‌ي شئون، مخصوصاً در بحثهاي تفسيري استفاده نمايند؛ (و ما اتاكم الرّسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانْتهوا و اتقوا اللّه إنّ اللّه شديد العقاب).[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 7.] ▫️اين سمت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) كه تبيين قرآن كريم است، با نور بودن قرآن و با تبيان او منافات ندارد؛ چون همين كتاب نوراني و مبين، در كمال ظهور، رسول گرامي را مفسّر و بيانگر خود مي داند و بسياري از معارف روشن قرآن است كه فقط ديده‌ي بينا و باصره‌ي نيرومند و درونْ بين پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي بيند، نه ديگران. ▫️بنابراين، در عين حال كه قرآن كريم نور و تبيان است، بهره برداري مردم از همه‌ي احكام و معارف آن نيازمند به تبيين رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و همچنين ائمه‌ي اطهار(عليهم السلام) كه جانشينان رسول گرامي اسلام اند، مي باشد. ▫️مرجع تفسيرهاي معصومين(عليهم السلام) به اين است كه از مخزن بي كران قرآن و از باطن عميق آن استنباط مي كنند و براي ديگران بيان مي نمايند؛ نه اينكه مطالب بيگانه و خارج از قرآن مي آورند؛ گذشته از آنكه بسياري از رواياتي كه در زمينه‌ي تفسير آيات قرآن رسيده است، ناظر به تطبيق محتواي آنها بر مصاديق خارجي است كه جداي از تبيين معنا و تفسيرِ مفهوم آنهاست. چون آراي مفسّران ديگر كه معصوم نيستند حجّت نمي باشد، از اين جهت محذوري در پذيرش يا نفي آنها نيست؛ البته به عنوان يك نظر علمي و رأيِ فنّي، مورد احترام خواهند بود و از اين حيث نيز با نوراني بودن قرآن و تبيان بودن او منافاتي ندارد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 ثواب جهاد و شهادت 🔹 قرآن كریم این نظام را شده می‌ داند; یعنی نه تنها نقصی در آن نیست و كامل هست، قابل احداث نقص هم نیست كه كسی بتواند این نظام را دگرگون كند. آنچه مربوط به عقلانیت دینی است كه در طی دفاع مقدس و مانند آن نشان داده شد و ـ ان ‌شاء الله ـ تا ظهور حضرت هست، این است كه فرمود مصالح ساختمانی سازمانِ خلقت است; یعنی اگر از یك مهندس سؤال كنید که این مسجد را با چه چیزی ساختید؟ می ‌گوید که با فلان مقدار سیمان، با فلان مقدار آهن و با فلان مقدار سنگ ساختم. از خدا سؤال كنید شما آسمان و زمین و دنیا و آخرت را با چه مصالحی ساختید؟ می‌ گوید با مصالحِ ساختم، من عالَم را با حق ساختم؛ این «حقّ مخلوقٌ‌به»[1] كه در كتاب ‌ها فراوان است این هست؛ یعنی مصالح ساختمانی انسان و حیوان و آسمان و زمین و دنیا و آخرت حقیقت است، پس باطل در این‌ جا راه ندارد. فرمود من خودم ساختم، متولّی ساختار هم من هستم و كسی هم حقّ دخالت ندارد; یعنی هیچ بطلانی در این‌جا راه ندارد و مصالح ساختمانی نظام الهی است؛ لذا اگر كسی بیراهه رفت یا راه كسی را بست ناچار بر می ‌گردد; یعنی واقعاً بن‌ بست است. هیچ ممكن نیست که كسی بتواند با گناه به برسد. فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾[2] كجا می ‌خواهید بروید؟! این ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كه قرآن است؛ یعنی این عالم را که من ساختم دیوارهایش حق است، آسمان و زمینش حق است، برون‌‌ رفتش حق است، ورود و خروجش است، كجا می‌ خواهید بروید؟! ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ این وظیفه همه ما را هم مشخص می ‌كند كه اگر خدای ناكرده بخواهیم راه كسی را ببندیم یا بیراهه برویم، به خطا رفتن است. مصالح ساختمانی نظام هستی، است و در چند جای قرآن فرمود که ما به حق آفریدیم: ﴿وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ﴾، ﴿ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما لاعِبینَ﴾؛[3] فرمود ما بازیگر نیستیم، بازی در دستگاه ما نیست و بطلان هم در دستگاه ما نیست. بنابراین مصالح ساختمانی ساختارِ خلقت همین ‌طور است، دنیا این‌ طور است، بعد از مرگ این‌ طور است و قیامت كبرا هم همین ‌طور است. 🔹 فرمود اگر بالا را حساب كنید بر اساس نظم‌ است، پایین را حساب كنید بر اساس نظم‌ است، سر جایتان باشید؛ اگر سر جایتان باشید: ﴿وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] شما اگر سر جایتان بودید، بیراهه نرفتید و راه كسی را نبستید اقتصادتان تأمین است. یك سلسله مسائلی است كه مربوط به ماست، آن حداقلی است؛ حدّاقل این است كه ما بیراهه نرویم، وگرنه آن مهندسی و ساختارِ آسمانی که در اختیار ما نیست، آن مهندسی و ساختارِ زیرزمین كه در اختیار ما نیست. فرمود انجام ندهید، حرام نخورید و را هم دریابید، چیز دیگر كه از ما نخواستند! زندگی داشتن، طیب و طاهر بودن و مال حلال داشتن را كه كسی جلوی آن را نگرفته است. فرمود حرام نخورید و فقرا را هم دریابید. 🔹 بنابراین شما عزیزان و بزرگواران كه نور چشم ما هستید، هم قدر خودتان را بدانید و هم تلاش و كوشش كنید، نعمت خوبی خدا به شما داد. در زمان جنگ آن جنگ حق بود، اما الآن كارتان است، تعارف ندارد! كشور را از فقر نجات دادن یك جهاد است، شما می‌توانید با وضو كار كنید، با نیت كار كنید و همان را ببرید. 📚 سخنرانی در مهندسین قرارگاه خاتم الانبیاء تاریخ: 1393/06/04 =========================== [1]. الدرّة الفاخرة(جامی)، ص165. [2]. سوره تکویر، آیه26. [3]. سوره دخان، آیه38. [4]. سوره اعراف، آیه96. تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاملین گرانی و اختلاسگران، هیزم جهنم کسی است که شعله های را ببیند. چون مستحضرید در جهنم (معاذ الله) اگر کسی گرفتار بشود، جهنم را نگفتند ما از جنگل می آوریم؛ هیزم جهنم خودِ اند، خود اند، خود کسانی اند که زمینه و را بر تحمیل کرده اند و می کنند. فرمود: (و امّا القاسطون فکانوا لجهنم حطباً). شما دلیلی ندارید که هیزم جهنم از جنگل است، ولی صریح این است که مختلسانند، هیزم جهنم اند، هیزم جهنم ظالمانند، هیزم جهنم و و امثال ذلک اند. ✅ پیام به همایش بزرگداشت امامزاده صالح (ع) و جشنواره رسانه ای طلاب _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom