eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ضمانت اجرا ▫ درست است که مسئله به خدا سهم تعیین کننده‌ای دارد؛ اما اثر علمی آن بیش از اثر عملی آن است. آن‎که اثر عملی فراوان دارد، همان مسئله اعتقاد به است؛ یعنی اعتقاد دارد که هر کسی هر کاری کرد، آن کار زنده است و در برابر آن کار است. ▫ کسی که ـ مَعَاذَالله ـ به معاد معتقد نیست ﴿بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ﴾ می‌خواهد که جلوی او باز باشد. شما اعتقاد به را که بردارید ـ به نحو سالبهٴ کلیه ـ هیچ فضیلتی ضامن اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد. چرا تجاوز نکند؟ چرا تعدّی نکند؟ چرا از صَرف نظر بکند؟ چرا؟ چون حساب و کتابی که نیست! دلیل ندارد که آدم خودش را به زحمت بیندازد و از لذائذ صَرف نظر بکند، برای چه؟ به نحو سالبهٴ کلیه، اگر معاد نباشد هیچ ضامن اجرا ندارد. ▫ اینکه میگویند نزد ، وجدان چه کار میکند؟ چرا از این فیض بهره نمیبرید؟ خبری نیست! هیچ فضیلتی اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد، تنها چیزی که عامل اجراست، اعتقاد به روز است و لذا پشت سر هم مسئله را مطرح میکنند. 📼 درس تفسیر سوره جلسه 11 آیت الله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت16:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 38 تا 42سوره عبس وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ«38» ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ«39» وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ«40» تَرْهَقُها قَتَرَهٌ«41» أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ«42» چهره هایی در آن روز درخشانند،خندان و شادمانند،و چهره هایی در آن روز،غبار(غم)بر آنها نشسته.و تیرگی و سیاهی،چهره آنان را پوشانده است.اینان همان کافران بدکردارند. 🗓نکته ها: ▫️«مُسْتَبْشِرَهٌ» با خبر شدن از مطلب شادی که از آن بشره و پوست صورت شکفته شود. ▫️«غَبَرَهٌ» و غُبار به معنای گرد خاک فرونشسته برچیزی است. «قَتَرَهٌ» ،دود سیاهی است که برمی خیزد و«رهق»به معنای فراگرفتن و پوشاندن است. ▫️ این آیات،مردم را در قیامت به دو دسته تقسیم می کند:اهل سعادت و اهل شقاوت،که هر دو گروه با سیما و چهره شان شناخته می شوند.چون صورت انسان،آئینه سیرت اوست و شادی و غم درونی او در چهره اش ظاهر می گردد. ▫️این سوره با چهره درهم کشیدن در دنیا آغاز و با چهره دود آلوده شدن در قیامت پایان می یابد. عَبَسَ ... .تَرْهَقُها قَتَرَهٌ ▫️«کفره»جمع کافر و«فجره»جمع فاجر است.اولی اشاره به فساد عقیده دارد و دومی اشاره به فساد عمل. 📝پیام ها: 1- معاد جسمانی است. وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ... 2- چهره باز و خندان یک ارزش است. «مُسْفِرَهٌ ، ضاحِکَهٌ» 3- خنده های قیامت،بر اساس بشارت به آینده ای روشن است. «ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ» 4- آلودگی به گناه در دنیا،سبب آلودگی چهره در قیامت می شود. «تَرْهَقُها قَتَرَهٌ أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 5-کفر،سبب ارتکاب گناه و فسق و فجور است. «الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 6- صورتِ اهل ایمان و تقوا،شاد و خندان است.(به قرینه اینکه صورتِ اهل کفر و فجور،دود آلود است) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ ... وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ 7- از بهترین شیوه های تبلیغ،مقایسه است. وُجُوهٌ ... وُجُوهٌ 8-گناه،باعث می شود که چهره پاک الهی انسان،با نقابی زشت و سیاه پوشیده شود. «عَلَیْها غَبَرَهٌ تَرْهَقُها قَتَرَهٌ» «والحمد للّه ربّ العالمین» ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(50) 🔆🔆🔆 ⏪20-توجه عمیق به تاریخ فراز وفرودهای گذشتگان قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(137/آل عمران) ▫️اين آيه به اهميّت جامعه‏شناسى و كشف اصول عزّت و ذلّت جوامع اشاره دارد. ☘️سنّت‏هايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است: الف: حقّ پذيرى و نجات آنها ب: تكذيب حقّ و هلاك آنها. ج: آزمايشات الهى براى آنها. د: امدادهاى غيبى براى اهل حق. ه: فرصت و مهلت به ستمگران. و: مقاومت مردان خدا و رسيدن به اهداف. ز: توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند. ☘️☘️☘️ ☑️قوانين و سنّت‏هاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى امروز بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ» ☑️تاريخ گذشتگان، چراغ راه زندگى آيندگان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️جهانگردىِ هدفدار و بازديدِ توأم با انديشه، بهترين كلاس براى تربيت انسان‏هاست. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ شما با ساير امّت‏ها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️شناخت رفتار و پايان‏كار پيشينيان در انتخاب راه مفيد است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️با آگاهى از تاريخ گذشته، مى‏توانيد آينده‏ى راه خود را پيش‏بينى كنيد. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ حفظ آثار باستانى براى عبرت آيندگان، لازم است. «فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ» ☑️ بررسى و تحقيق در تحولات تاريخ، لازم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا» ☑️ در مطالعه‏ى تاريخ جلوه‏ها مهم نيست، پايان كار مهم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» ☑️كيفرهاى الهى تنها مربوط به قيامت نيست، گاهى در همين دنيا قهر الهى به سراغ گردنكشان مى‏آيد. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» 👈ادامه دارد... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چرا با وجود قرآن، نياز به احاديث و روايات داريم؟ يك مسلمان پايبند به قرآن نمي‎تواند به احاديث اسلامي كه از طرق صحيح رسيده عمل نكند زيرا ⏹اولاً، منكران سنّت و حديث صحيح، در واقع منكر خود قرآن محسوب مي‎شوند؛ چه اينكه، قرآن صريحاً گفتار پيامبر (ص) را به عنوان يك منبع معتبر و واجب الاطاعه معرفي كرده و مي‎گويد «ما اَتاكُمُ الرَّسوُلُ فَخُذُوهُ وَ مانهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهوُا» حشر/7 [آنچه پيامبر براي شما آورده و به شما فرمان دهد بگيريد و عمل كنيد و آنچه شما را از آن نهي كند، خودداري كنيد!] «ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ اِذا قَضَي اللهُ وَ رَسُولُهُ اَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخيَرةُ مِنْ اَمْرِهِمْ» احزاب/36 [هيچ مرد و زن با ايمان حق ندارد در برابر فرمان خدا و پيامبر سرپيچي كند!] «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولُ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَولَّي فَما اَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً» نساء/80 [آن كس كه اطاعت پيامبر كند اطاعت خدا كرده و آن كس كه روي بگرداند تو مسؤول آنها نيستي (و حساب و كيفرشان با خدا است).] و آيات ديگر كه همگي فرمان پيامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه مي‎شمرد. ⏹ثانياً، قرآن محتوي دستورات كلّي و قوانين اساسي اسلام است و اگر از سنّت چشم بپوشيم، جنبة عملي خود را از دست خواهد داد، و به گونة كلّياتي ذهني كه قابليّت اجرا ندارد باقي مي‎ماند؛ زيرا تمام جزئيّات و ريزه كاريها و آئين نامه‎هاي عملي و اجرايي آن قوانين كلّي، همه در سنّت بيان شده است. ▫️گرچه افراد بي‎اطّلاع پس از وفات پيامبر (ص) اصرار داشتند كه احاديث او را كسي ننويسد، مبادا مزاحمتي با قرآن فراهم گردد!، امّا پس از مدّتي همه به ضعف و سستي اين طرز تفكّر آشنا شدند كه اگر زمان ديگري بگذرد و احاديث پيامبر (ص) به دست فراموشي سپرده شود، اسلام فاقد ارزش اجرايي و عملي خواهد شد؛ لذا آن نظرية كهنه و افراطي و كوته بينانه را رها ساخته به تدوين كتب حديث پرداختند. ⏹ثالثاً، درست است كه دست جاعلان به سوي احاديث اسلامي دراز شده و با انگيزه‎هاي مختلفي به آشفته ساختن احاديث پرداختند، ولي چنان نيست كه احاديث صحيح و مجعول و مشكوك ضوابطي نداشته باشد، و نتوان آنها را از هم جدا ساخت؛ بلكه با توجّه به علم رجال و علم حديث و درايه، اين كار كاملاً ممكن است. 📚حكومت جهاني حضرت مهدي حضرت آيت الله مكارم شيرازي 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶ ـ ۱۵ 📌زندگی الی نباید فقط هدفش زندگی و زینت های آن باشد که اگر این چنین بود، فقط در به او هر چه بخواهد می دهد، ولی در برای او جز آتش وجود ندارد و همه اعمال نیکش از بین رفته و می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
44 🔅🔅🔅 مَثَل گردباد آتشبار 1 (اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.) ((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) . ☘️☘️☘️ دوست دارد شخصی آیا از شما کش بود بستان پر برگ و نوا ؟ آبها جاری در آن وز هر قبیل باشد اثمارش زاعناب و نخیل پس رسد پیری بر او و اطفال خُرد باشد او را پس رسد صافش به دُرد باد پر آتش وزد بر جنّتش جمله سوزد روضه پرنعمتش بر شما آرد حقّ این سان آیتی تا کنید اندر معانی فکرتی هست بستان آن عملها در قیاس طفلها اعضا و ارکان و حواس باد آتش بارت آن عجب و ریا که کند یکجا عملها را هَبا قلب را سازد سیاه و منقلب روح ماند بی نوا و مضطرب بسته گردد راه قوت او را به دل ماند از اطفال خُردش منفعل هیچ نیکوتر نباشد زین مثل کاورد بر خلق ذات لَمْ یَزَل گر تو را بر نفس خود باشد نظر این مَثَل کافیست اندر خیر و شرّ کن عمل را پاک از شوب ریا تا بود مقبول درگاه خدا(89) =========== 89-تفسیر صفی ، ج 1، ص 124. 👈🏾ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رذیلت جهل 64.mp3
6.36M
(64) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 رذیلت جهل و نادانی 🕑 زمان:52دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه -3 #قرآن_شناسی #تفسیر 💢اصول كلي شناخت قرآن 5. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را از مبدأ تن
-4 💢اصول كلي شناخت قرآن ◽️....خلاصه آنكه پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) چيزهايي به جوامع انساني مي آموزد كه هرگز به فكر آنان نخواهد رسيد و چون آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) همه‌ي علوم الهي را از قرآن، بدون واسطه فرا مي گيرد و دست ديگران به آنها نمي رسد، لذا وظيفه‌ي تفسير و تبيين اين كتاب عظيم نيز به عهده‌ي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) قرار گرفت؛ (و أنزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نُزّل إليهم و لعلّهم يتفكّرون)[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 44.]و انسانهاي هر عصري مأمورند كه از سنّت و سيرت آموزنده‌ي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) در همه‌ي شئون، مخصوصاً در بحثهاي تفسيري استفاده نمايند؛ (و ما اتاكم الرّسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانْتهوا و اتقوا اللّه إنّ اللّه شديد العقاب).[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 7.] ▫️اين سمت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) كه تبيين قرآن كريم است، با نور بودن قرآن و با تبيان او منافات ندارد؛ چون همين كتاب نوراني و مبين، در كمال ظهور، رسول گرامي را مفسّر و بيانگر خود مي داند و بسياري از معارف روشن قرآن است كه فقط ديده‌ي بينا و باصره‌ي نيرومند و درونْ بين پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي بيند، نه ديگران. ▫️بنابراين، در عين حال كه قرآن كريم نور و تبيان است، بهره برداري مردم از همه‌ي احكام و معارف آن نيازمند به تبيين رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و همچنين ائمه‌ي اطهار(عليهم السلام) كه جانشينان رسول گرامي اسلام اند، مي باشد. ▫️مرجع تفسيرهاي معصومين(عليهم السلام) به اين است كه از مخزن بي كران قرآن و از باطن عميق آن استنباط مي كنند و براي ديگران بيان مي نمايند؛ نه اينكه مطالب بيگانه و خارج از قرآن مي آورند؛ گذشته از آنكه بسياري از رواياتي كه در زمينه‌ي تفسير آيات قرآن رسيده است، ناظر به تطبيق محتواي آنها بر مصاديق خارجي است كه جداي از تبيين معنا و تفسيرِ مفهوم آنهاست. چون آراي مفسّران ديگر كه معصوم نيستند حجّت نمي باشد، از اين جهت محذوري در پذيرش يا نفي آنها نيست؛ البته به عنوان يك نظر علمي و رأيِ فنّي، مورد احترام خواهند بود و از اين حيث نيز با نوراني بودن قرآن و تبيان بودن او منافاتي ندارد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 ثواب جهاد و شهادت 🔹 قرآن كریم این نظام را شده می‌ داند; یعنی نه تنها نقصی در آن نیست و كامل هست، قابل احداث نقص هم نیست كه كسی بتواند این نظام را دگرگون كند. آنچه مربوط به عقلانیت دینی است كه در طی دفاع مقدس و مانند آن نشان داده شد و ـ ان ‌شاء الله ـ تا ظهور حضرت هست، این است كه فرمود مصالح ساختمانی سازمانِ خلقت است; یعنی اگر از یك مهندس سؤال كنید که این مسجد را با چه چیزی ساختید؟ می ‌گوید که با فلان مقدار سیمان، با فلان مقدار آهن و با فلان مقدار سنگ ساختم. از خدا سؤال كنید شما آسمان و زمین و دنیا و آخرت را با چه مصالحی ساختید؟ می‌ گوید با مصالحِ ساختم، من عالَم را با حق ساختم؛ این «حقّ مخلوقٌ‌به»[1] كه در كتاب ‌ها فراوان است این هست؛ یعنی مصالح ساختمانی انسان و حیوان و آسمان و زمین و دنیا و آخرت حقیقت است، پس باطل در این‌ جا راه ندارد. فرمود من خودم ساختم، متولّی ساختار هم من هستم و كسی هم حقّ دخالت ندارد; یعنی هیچ بطلانی در این‌جا راه ندارد و مصالح ساختمانی نظام الهی است؛ لذا اگر كسی بیراهه رفت یا راه كسی را بست ناچار بر می ‌گردد; یعنی واقعاً بن‌ بست است. هیچ ممكن نیست که كسی بتواند با گناه به برسد. فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾[2] كجا می ‌خواهید بروید؟! این ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كه قرآن است؛ یعنی این عالم را که من ساختم دیوارهایش حق است، آسمان و زمینش حق است، برون‌‌ رفتش حق است، ورود و خروجش است، كجا می‌ خواهید بروید؟! ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ این وظیفه همه ما را هم مشخص می ‌كند كه اگر خدای ناكرده بخواهیم راه كسی را ببندیم یا بیراهه برویم، به خطا رفتن است. مصالح ساختمانی نظام هستی، است و در چند جای قرآن فرمود که ما به حق آفریدیم: ﴿وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ﴾، ﴿ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما لاعِبینَ﴾؛[3] فرمود ما بازیگر نیستیم، بازی در دستگاه ما نیست و بطلان هم در دستگاه ما نیست. بنابراین مصالح ساختمانی ساختارِ خلقت همین ‌طور است، دنیا این‌ طور است، بعد از مرگ این‌ طور است و قیامت كبرا هم همین ‌طور است. 🔹 فرمود اگر بالا را حساب كنید بر اساس نظم‌ است، پایین را حساب كنید بر اساس نظم‌ است، سر جایتان باشید؛ اگر سر جایتان باشید: ﴿وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] شما اگر سر جایتان بودید، بیراهه نرفتید و راه كسی را نبستید اقتصادتان تأمین است. یك سلسله مسائلی است كه مربوط به ماست، آن حداقلی است؛ حدّاقل این است كه ما بیراهه نرویم، وگرنه آن مهندسی و ساختارِ آسمانی که در اختیار ما نیست، آن مهندسی و ساختارِ زیرزمین كه در اختیار ما نیست. فرمود انجام ندهید، حرام نخورید و را هم دریابید، چیز دیگر كه از ما نخواستند! زندگی داشتن، طیب و طاهر بودن و مال حلال داشتن را كه كسی جلوی آن را نگرفته است. فرمود حرام نخورید و فقرا را هم دریابید. 🔹 بنابراین شما عزیزان و بزرگواران كه نور چشم ما هستید، هم قدر خودتان را بدانید و هم تلاش و كوشش كنید، نعمت خوبی خدا به شما داد. در زمان جنگ آن جنگ حق بود، اما الآن كارتان است، تعارف ندارد! كشور را از فقر نجات دادن یك جهاد است، شما می‌توانید با وضو كار كنید، با نیت كار كنید و همان را ببرید. 📚 سخنرانی در مهندسین قرارگاه خاتم الانبیاء تاریخ: 1393/06/04 =========================== [1]. الدرّة الفاخرة(جامی)، ص165. [2]. سوره تکویر، آیه26. [3]. سوره دخان، آیه38. [4]. سوره اعراف، آیه96. تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاملین گرانی و اختلاسگران، هیزم جهنم کسی است که شعله های را ببیند. چون مستحضرید در جهنم (معاذ الله) اگر کسی گرفتار بشود، جهنم را نگفتند ما از جنگل می آوریم؛ هیزم جهنم خودِ اند، خود اند، خود کسانی اند که زمینه و را بر تحمیل کرده اند و می کنند. فرمود: (و امّا القاسطون فکانوا لجهنم حطباً). شما دلیلی ندارید که هیزم جهنم از جنگل است، ولی صریح این است که مختلسانند، هیزم جهنم اند، هیزم جهنم ظالمانند، هیزم جهنم و و امثال ذلک اند. ✅ پیام به همایش بزرگداشت امامزاده صالح (ع) و جشنواره رسانه ای طلاب _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom