eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دوم.mp3
3.34M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢شرافت ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
4.4M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢شرافت ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تلاوت آیه ۲۸ سوره مبارکه الرعد قاری: عبدالرحمن مسعد 🌷الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «28» 🍀آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یاد خدا آرام می‌گیرد،آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد. 💠نکته ها👇 ◀️ياد خدا تنها به ذكر زبانى نيست، اگر چه يكى از مصاديق روشن ياد خداست، زيرا آنچه مهم است ياد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است. 💠ياد خداوند بركات بسيار دارد، از جمله: الف: ياد نعمت‌هاى او، عامل شكر اوست. ب: ياد قدرت او، سبب توكّل بر اوست. ج: ياد الطاف او، مايه محبّت اوست. د: ياد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست. ه: ياد عظمت و بزرگى او، سبب خشيت در مقابل اوست. و: ياد علم او به پنهان و آشكار، مايه حيا و پاكدامنى ماست. ز: ياد عفو و كرم او، مايه اميد و توبه است. ح: ياد عدل او، عامل تقوا و پرهيزكارى است. 💠انسان، بى‌نهايت طلب است و كمال مطلق مى‌خواهد، ولى چون هر چيزى غير از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى‌گرداند. در مقابل كسانى‌كه با ياد خدا آرامش مى‌يابند، عده‌اى هم به متاع قليل دنيا راضى مى‌شوند. «رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها» ◀️نماز، ذكر الهى ومايه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «1»، «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ» ◀️ممكن است معناى‌ «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اين باشد كه به واسطه ذكر و يادى كه‌ خدا از شما مى‌كند، دلهايتان آرام مى‌گيرد، يعنى اگر بدانيم خداوند ما را ياد مى‌كند و ما در محضر او هستيم، دلهايمان آرامش مى‌يابد. چنانكه حضرت نوح عليه السلام به واسطه كلام الهى‌ «اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا» «1» آرام گرفت و امام حسين عليه السلام به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت‌ «هين على انه بعين الله» اين آرامش را ابراز فرمود و يا در دعاى عرفه آمده است: «يا ذاكر الذاكرين» «1». طه، 14. 📚 تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی جلد 4 - صفحه 356 💐تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(127) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 بحث روايى ⏪ 1- ولايت عترت (عليهم السلام) در كتابهاى آسمانى پيشين 🔳 - عن العسكرى (عليه السلام) فى قوله تعالى: (وما انزل من قبلك): من دفع فضل اميرالمومنين (صلوات الله عليه) على جميع من بعد النبى (صلى الله عليه وآله) فقد كذب بالتوراه والانجيل و الزبور و صحف ابراهيم و سائر كتب الله المنزله فانه ما نزل شى ء منها الا واهم ما فيه بعد الامر بتوحيد الله تعالى والاقرار بالنبوه، الاعتراف بولايته والطيبين من آله (عليهم السلام (482- بحار، ج 65، ص 285) 🔰 اشاره: از حديث معروف ثقلين استنباط مى شود كه قرآن و عترت با هم هماهنگ بوده ، از يكديگر جدا نمى شوند و اين انسجام و عدم انفكاك، به حقيقت نورانى آن دو برمى گردد و چنين واقعيتى محدود به زمان يا اقليم مخصوص نيست و چون حقيقت قرآن از كتابها و صحائف انبياى سلف (عليهم السلام) جدا نبوده، حقيقت ولايت اهل بيت و عترت طاهرين (عليهم السلام) نيز از آنه جدا نبوده است و چون قرآن ثقل اكبر و عترت (عليهم السلام) ثقل اصغرند، اين ترتب هم در صحف سلف محفوظ بوده است. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 3.mp3
11.68M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(66) 🔆🔆🔆 ⏪ 36- داوری ها پس از شناخت و مقایسه منافع و مفاسد عادت ها يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ‏(بقره آيه 219) از تو درباره شراب و قمار مى‏پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگ‏تر است. (همچنين) از تو مى‏پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نياز خود را)، خداوند اينچنين آيات را براى شما روشن مى‏سازد تا شايد انديشه كنيد. ☑ در جعل قوانين بايد به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه كرد. «منافع للناس و اثمهما اكبر» ☑ احكام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «اثمهما اكبر» ☑ آشنايى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذيرش آن است. «اثمهما اكبر» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۸ 📌 خدای تعالی الی باید توجّه داشته باشد های خدای تعالی آن قدر زیاد است که قابل نیست؛ لذا باید خدای تعالی باشد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام سجّاد عليه السلام : إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ هرگاه نماز مى گزارى ، [چنان باش كه گويى]نماز آخرين را به جاى مى آورى . . بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 160 .
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۳ 🔰 الی باید صفت و خودخواهی را از خود دور کند. زیرا خدا را دوست نمی دارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معنای محاسبه حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا؛ اگر ما برابر این دو آیه بررسی کردیم که مشکل داریم؛ یا مزاحم ما هستند، یا ما مزاحم آنها هستیم؛ معلوم می شود یک گوشه اش است. چون اگر باشد؛ یک کسی بخواهد باشد، کسی با او کاری ندارد! یک کسی بخواهد نه برود، نه راه کسی را ببندد، کسی کاری با او ندارد! اگر واقعاً در راه باشد، راه است که (عرضها کعرض السماء و الارض). اگر شما یک راهی تشریف می برید که مساحتش این است، هیچ کسی شما نیست! میلیون ها نفر هم بخواهند بیایند، بیایند. اما همین که می بینید پیدا می شود، معلوم می شود یا در هر دو هست، یا در احدهما! 🔷️ ر.ک وسائل الشیعه / جلد ۱۶ / صفحه ۹۹ و سوره آل عمران / آیه ۱۳۳ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۲ ـ ۳۰ 📌 الی باید بداند که آنچه از طرف پروردگارش به او می رسد خیر و است و اگر این حالت رای او دائمی شد، هم در به او نیکی می رسد و هم در خوبی های بسیاری نصیبش می گردد و به خانه اهل که بهترین خانه ها است وارد می شود؛ یعنی در عدن که هر چه بخواهد در آنجا به او می دهند وارد می گردد، به او سلام می گویند و به او می دهند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
3.51M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢کرامت ۱ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
3.67M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢کرامت ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
3.87M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢کرامت ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 💢 تاریخی قرآنی 🔴هابیل دومین فرزند پسر حضرت آدم(ع) و حوا و برادر قابیل بود او را انسانی باتقوا و عابد معرفی کرده‌اند او صاحب گله بود و مطیع فرمان خدا . 🔴بر اساس گزارش‌ها حوا ابتدا قابیل و خواهرش اقلیما را به دنیا آورد سپس هابیل و لیوذا متولد شدند . 🔴 به صورت تلویحی به پرهیزگار بودن هابیل اشاره کرده است.او به امر خدا جانشین آدم(ع) شدازاین‌رو آدم مأمور شد به او وصیت کرده و اسم اعظم خدا را به او بدهد . 🔴پس از آنکه قربانی هابیل پذیرفته شد قابیل به برادر کوچکترش حسادت کرد و او را کشت در منابع تاریخی آمده است به دنبال پذیرفته نشدن قربانی قابیل، او سوگند خورد که هابیل را خواهد کشت بنا بر آیات قرآن هابیل به قابیل هشدار داد اگر مرتکب قتل شود در زمره ستمگران خواهد بود و مستحق جهنم است . 🔴منابع تاریخی نوشته‌اند زمانی که هابیل برای چراندن گوسفندان خود رفته بود در حالی که مشغول استراحت بودمورد حمله قابیل قرار گرفت و با اصابت سنگی به سرش به قتل رسید جسد هابیل به دلیل درماندگی قابیل از نحوه پنهان کردن و بی‌اطلاعی از دفن جسد در معرض خطر برخی حیوانات درنده قرار گرفت.برای آنکه قابیل دفن کردن جسد را فرا بگیرد به فرمان خدا دو زاغ فرستاده شدند.آیات ۲۹ تا ۳۱ سوره مائده به ماجرای قتل و دفن هابیل پرداخته است . 🔴بنابر نقل متون تاریخی اولین خونی که به ناحق بر زمین ریخته شد خون هابیل بوده است برخی از منابع اعلام کرده‌اند ماجرای قتل هابیل در گردنه حَراء نزدیک مکه، محل زندگی آدم(ع) و حوا، اتفاق افتاده است در گزارشی آمده است پس از کشتن هابیل به همراه خواهر خود به عدن، در جنوب یمن فرار کرد سن آدم(ع) در زمان قتل ۱۱۵ سال و در برخی منابع ۱۳۰ سال گزارش شده است و سن هابیل ۲۰ سال بوده است . 🔴پس از کشته‌شدن هابیل، شیث(ع) جانشین حضرت آدم(ع) شد در متون اسلامی درباره وقایع پس از قتل هابیل، آمده است که قابیل مورد لعن آدم(ع) قرار گرفت.آدم ۴۰ روز در مرگ هابیل گریست و در غم از دست دادن فرزندش نزد خدا شکوه کرد خدا نیز در ازای مرگ هابیل، فرزندی به نام شیث به وی داد . ⚫برخی از منابع: 🔼قرآن 🔼ویکی شیعه 🔼دایره المعارف اسلامی طهور 🔼طباطبایی، تفسیر المیزان، محمدرضا صالحی 🔼طبری، تاریخ طبری، محمد أبوالفضل ابراهیم 🔼قمی، تفسیر القمی، محقق موسوی جزایری @rahighemakhtoom
(128) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 بحث روايى ⏪2- حقيقت و آثار يقين 🔳- عن اميرالمومنين (عليه السلام): ... الاسلام هو التسليم و التسليم هو اليقين و اليقين هو التصديق و التصديق هو الاقرار و الاقرار هو الاداء و الاداء هو العمل. (- نهج البلاغه ، حكمت 125) 🔰اشاره: چون يقين نور است: اليقين نور (- غررالحكم ، ج 1، ص 26) و حقيقت نور، آثار صحيحى از بالا به پايين دارد، از اين رو همه مراحل بعد از يقين را كه همان هماهنگى نظر و عمل و اخلاص در مقام عمل باشد به همراه دارد. البته معلوم است عملى كه از روى يقين باشد بسيار مفيد است . ▫️از اميرالمومنين (عليه السلام) رسيده است كه آثار يقين مومن در عمل وى براى خودش و ديگران مشهود است و آثار شك منافق نيز در عمل وى مشهود است ؛ گرچه ممكن است براى خود منافق بر اثر كورى وى مستور باشد: ان المومن يرى يقينه فى عمله والكافر يرى انكاره فى عمله. ( بحار، ج 65، ص 311) ▫️البته چنانكه امام رضا (عليه السلام) فرمودند: فيض يقين كمترين رزقى است كه بين مردم توزيع شده است: لم يقسم بين العباد شى ء اقل من اليقين (كافى ، ج 2، ص ) و يقين، مانند صبر، فضيلت ويژه است كه صاحبان آن فضايل به مقام امامت و رهبرى جامعه الهى نايل مى آيند: (و جعلنا منهم ائمه يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا باياتنا يوقنون) (سوره سجده ، آيه 24) لازم است توجه شود كه فضيلت صبر نيز ناشى از فيض يقين است: الصبر ثمره اليقين. (غررالحكم ، ج 1، ص 113) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(67) 🔆🔆🔆 ⏪ 37- تناسب کار با آمادگی مخاطب فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ(مزمل/20) پس (اكنون كه فرصت داريد) هرچه مى‏توانيد از قرآن بخوانيد. ☘️☘️☘️ ⏺احكام اسلام، هماهنگ با توان و امكانات انسان است و هيچ‏گاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانكه براى بيمار، تيمم را به جاى وضو قرار داده، نماز را در هر حالتى كه مى‏تواند بخواند، تكليف كرده، روزه را از او برداشته و به جاى آن كفّاره قرار داده است. اكنون به برخى آيات كه اين ويژگى دستورات الهى را بيان مى‏دارد، اشاره مى‏كنيم: ☑️«علم ان لن تحصوه فتاب عليكم» خداوند دانست كه شما توان احصا نداريد، پس بر شما آن را بخشيد. ☑️«فاقرؤا ما تيسّر من القرآن» به مقدار ميسر قرآن بخوانيد. ☑️«الآن خفّف اللّه عنكم» اكنون به شما تخفيف داد. ☑️«اعدّوا لهم ما استطعتم»به مقدارى كه استطاعت داريد، عِدّه و عُدّه جمع كنيد. ☑️«للّه على الناس حجّ البيت من استطاع» هركس كه توان و استطاعت دارد، بايد حجّ بگذارد. ☑️«لا يكلّف اللّه نفساً الاّ وسعها» خداوند هيچ كسى را جز به اندازه توانش، تكليف نمى‏كند. ☑️«لا يكلّف اللّه نفساً الاّ ما اتاها»خداوند هيچ كسى را جز به مقدارى كه به او عطاكرده، تكليف نمى‏كند. ☑️«فمن كان منكم مريضاً او على سفر فعدّة من ايّام اُخر» آن كه بيمار است يا در سفر است، در رمضان روزه نگيرد و به زمانى ديگر موكول كند. ☑️«و لم تجدوا ماءً فتيمّموا»اگر آب نيافتيد، تيمم كنيد. ☑️«يريد اللّه بكم اليّسر» خداوند براى شما آسانى خواسته است. ☑️«ليس على الاعمى حرج و لا على المريض»بر فرد نابينا و بيمار، تكليف حضور در ميدان جهاد نيست. ☑️تكاليف الهى آسان است و انسان را به مشقّت نمى‏اندازد. «فاقرءوا ما تيسّر» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 4.mp3
13.84M
4 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Abasa - 03 ss.mp3
5.69M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 49تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 3.docx
38.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 50 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 سوره نور، جلسه 14 تاریخ: 1390/08/07 🔲 پرده غفلت 🔹 وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود خداوند «مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل»[1] هیچ ممكن نیست كسی خدا را نشناسد، هیچ ملحدی! هیچ مشركی! منتها در اثر آن و ها علم به علم ندارند. وقتی این پرده‌ ها و غفلت ها كنار رفت ﴿یعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ﴾. 🔹 در سوره مباركه «ق» فرمود ما تو را عالِم نكردیم، بلكه پرده را برداشتیم (این یك). پرده را از روی اسرار عالم برنداشتیم، از جلوی چشم تو برداشتیم (دو); این دو كار از سوره مباركه «ق» به خوبی برمی‌آید، آیه 22 سوره مباركه «ق» این است كه ما چیزی در قیامت به شما نفهماندیم كه شما را عالم بكنیم، چیزی به شما تعلیم بكنیم نبود و از واقعیت و حقیقت اشیاء پرده را برنداشتیم؛ زیرا اشیاء خلق شدند، پرده ‌ای روی اسرار عالم نیست، فقط یك مطلب سومی است كه ما در قیامت انجام دادیم و آن این است كه پرده ‌ای كه خودت جلوی چشم خودت آویختی ما این پرده را كنار زدیم ﴿لَقَدْ كُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا﴾. برای آن است كه شیئی موجود باشد انسان به او توجه نداشته باشد، فرمود فقط بی ‌توجهی است نه بی ‌علمی! معلوم، موجود بود (یك) علم، موجود بود (دو) تو علم به علم نداشتی غافل بودی (سه) ما این پرده را از جلوی چشم تو برداشتیم الآن فهمیدی ﴿أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ﴾ (چهار); فرمود: ﴿لَقَدْ كُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ﴾ نه «عنّا غطائنا» یا «عن الواقع غطائه»، واقع بی ‌پرده است و خدا هم ﴿نُورُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾[2] است. ﴿فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیوْمَ حَدِیدٌ﴾ امروز چشمت حِدّت دارد، تیزبین است و خیلی از جاها را می ‌بیند. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص91. [2] . سوره نور، آیه 35. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom