eitaa logo
کانال صوتی راهی به سوی بهشت۱
2.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
514 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
منادی بالقرآن سوره التوبة : آیه 74 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا ۚ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ ۚ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ ۖ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ۚ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ به خدا سوگند مى‌خورند كه (در غياب پيامبر، سخنان نادرست) نگفته‌اند؛ در حالى كه قطعا سخنان كفرآميز گفته‌اند؛ و پس از اسلام‌آوردنشان، كافر شده‌اند؛ و تصميم (به كار خطرناكى) گرفتند، كه به آن نرسيدند. آنها فقط از اين انتقام مى‌گيرند كه خداوند و رسولش، آنان را به فضل (و كرم) خود، بى‌نياز ساختند! (با اين حال،) اگر توبه كنند، براى آنها بهتر است؛ و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنيا و آخرت، به مجازات دردناكى كيفر خواهد داد؛ و در سراسر زمين، نه ولى و حامى دارند، و نه ياورى! مشاهده کامل این متن: https://data.belquran.com/fa-IR/Quran/GetQuranWithSurah/التوبة/74/رسم%20الاملا/احسن%20الحدیث دانلود نرم افزار منادی بالقرآن: https://monadi.belquran.com/fa-IR/Home/Download
منادی بالقرآن تفسیر نمونه : آیه ۷۴ سوره التوبة [سوره التوبة (9): آيه 74] يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلاَّ أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ (74) ترجمه: 74- به خدا سوگند مى خورند كه (سخنان زننده در غياب پيامبر) نگفته اند، در حالى كه قطعا سخنان كفر آميز گفته اند، و پس از اسلام كافر شده اند، و تصميم (به كار خطرناكى) گرفتند كه به آن نرسيدند، آنها فقط از اين انتقام مى گيرند كه خداوند و رسولش آنان را به فضل (و كرم) خود بى نياز ساختند! (با اين حال) اگر توبه كنند براى آنها بهتر است، و اگر روى گردانند خداوند آنها را در دنيا و آخرت به مجازات دردناكى كيفر خواهد داد و در سراسر روى زمين نه ولى و حامى دارند و نه ياورى! شان نزول: درباره شان نزول اين آيه روايات مختلفى نقل شده كه همه آنها نشان مى دهد بعضى از منافقان، مطالب زننده اى در باره اسلام و پيامبر ص گفته بودند و پس از فاش شدن اسرارشان سوگند دروغ ياد كردند كه چيزى نگفته اند و همچنين توطئه اى بر ضد پيامبر ص چيده بودند كه خنثى گرديد. از جمله اينكه از منافقان بنام" جلاس" در ايام غزوه" تبوك" پس از شنيدن بعضى از خطبه هاى پيامبر ص شديدا آن را انكار كرد و پيامبر ص را تكذيب نمود، و پس از بازگشت به مدينه شخصى بنام" عامر بن قيس" كه اين جريان را شنيده بود، خدمت پيامبر آمد و سخنان" جلاس" را بازگو كرد ولى هنگامى كه خود او نزد پيامبر ص آمد موضوع را انكار نمود، پيامبر ص به هر دو دستور داد در مسجد در كنار منبر سوگند ياد كنند كه دروغ نمى گويند هر دو سوگند ياد كردند، ولى" عامر" عرض كرد: خداوندا! آيه اى بر پيامبرت نازل كن و آن كس كه راستگو است معرفى فرما! پيامبر ص و مؤمنان آمين گفتند. جبريل نازل شد و آيه فوق را به پيامبر ص ابلاغ كرد، هنگامى كه به جمله" فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ " رسيد" جلاس" گفت: اى رسول خدا، پروردگار به من پيشنهاد توبه كرده است و من از گناه خود پشيمانم و توبه مى كنم، پيامبر اكرم ص توبه او را پذيرفت. و نيز همانگونه كه در سابق اشاره كرديم نقل كرده اند كه گروهى از منافقان تصميم داشتند بهنگام بازگشت از جنگ تبوك، در يكى از گردنه هاى ميان راه شتر پيامبر را رم دهند، تا حضرت از بالاى كوه به دره پرت شود، ولى پيامبر ص در پرتو وحى الهى از اين ماجرا آگاه شد، و نقشه شوم آنها را نقش بر آب كرد، مهار ناقه را به دست" عمار" سپرد و" حذيفه" هم از پشت سر ناقه را مى راند، تا مركب كاملا در كنترل باشد، حتى به مردم دستور داد از راه ديگر بروند تا منافقان نتوانند در لابلاى مردم پنهان شوند و نقشه خود را عملى كنند، و هنگامى كه در آن تاريكى شب صداى آمدن عده اى را پشت سر خود در آن گردنه شنيد، به بعضى از همراهان دستور داد كه فورا آنها را باز گردانند، آنها كه حدود دوازده، يا پانزده نفر بودند و قسمتى از صورت خود را پوشانيده بودند هنگامى كه وضع را براى اجراى نقشه خود نامساعد ديدند متوارى شدند، ولى پيامبر ص آنها را شناخت و نامهايشان را يك بيك براى بعضى از يارانش برشمرد . ولى چنان كه خواهيم ديد آيه اشاره به دو برنامه از منافقان مى كند يكى گفتار نابجايى از آنها، و ديگرى توطئه اى كه خنثى شد و به اين ترتيب به نظر مى رسد كه هر دو شان نزول تؤاما صحيح باشند. تفسير: توطئه خطرناك پيوند اين آيه با آيات گذشته كاملا روشن است، زيرا همه سخن از منافقان مى گويند، منتهى در اين آيه پرده از روى يكى ديگر از اعمال آنان برداشته شده و آن اينكه: هنگامى كه مى بينند اسرارشان فاش شده واقعيات را انكار مى كنند و حتى براى اثبات گفتار خود به قسمهاى دروغين متوسل مى شوند. نخست مى گويد" منافقان سوگند ياد مى كنند كه چنان مطالبى را درباره پيامبر نگفته اند" (يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا) در حالى كه" اينها به طور مسلم سخنان كفر آميزى گفته اند" (وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ). و به اين جهت" پس از قبول و اظهار اسلام راه كفر را پيش گرفته اند" (وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ ). البته آنان از آغاز مسلمان نبودند كه كافر شوند بلكه تنها اظهار اسلام مى كردند، بنا بر اين همين اسلام ظاهرى و صورى را نيز با اظهار كفر در هم شكستند. و از آن بالاتر" آنها تصميم خطرناكى داشتند كه به آن نرسيدند" (وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا). اين تصميم ممكن است اشاره به همان داستان توطئه براى نابودى پيامبر در" ليلة العقبة" بوده باشد كه شرح آن در شان نزول گذشت، و يا اشاره به تمام كارها و فعاليتهايى است كه براى به هم ريختن سازمان جامعه اسلامى، و توليد فساد و ن
فاق و شكاف، انجام مى دادند، كه هرگز به هدف نهايى منتهى نشد. قابل توجه اينكه هوشيارى مسلمين در حوادث مختلف سبب مى شد كه منافقان و نقشه هاى آنها شناخته شوند، مسلمانان همواره در كمين آنها بودند تا اگر سخنى از آنها بشنوند، براى پيشگيرى و اقدام لازم، به پيامبر گزارش دهند، اين بيدارى و اقدام به موقع و به دنبال آن نزول آيات، و تصديق خداوند، موجب رسوايى منافقان و خنثى شدن توطئه هاى آنها مى شد. در جمله بعد براى اينكه زشتى و وقاحت فعاليتهاى منافقان و نمك نشناسى آنها كاملا آشكار شود اضافه مى كند: آنها در واقع خلافى از پيامبر نديده بودند و هيچ لطمه اى از ناحيه اسلام بر آنان وارد نشده بود، بلكه به عكس در پرتو حكومت اسلام به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسيده بودند، بنا بر اين" آنها در حقيقت انتقام نعمتهايى را مى كشيدند كه خداوند و پيامبر با فضل و كرم خود تا سرحد استغنا به آنها داده بودند" (وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ ) . شك نيست كه بى نياز ساختن و رفع احتياجاتشان در پرتو فضل پروردگار و خدمات پيامبر چيزى نبود كه بخواهد انتقام آن را بگيرند، بلكه جاى حقشناسى و سپاسگزارى داشت، اما اين حق ناشناسان زشت سيرت خدمت و نعمت را با جنايت پاسخ گفتند. و اين تعبير زيبا و رسايى است كه در بسيارى از گفته ها و نوشته ها به كار مى رود، مثل اينكه به كسى كه سالها به او خدمت كرده ايم و بعد به ما خيانت مى كند، مى گوئيم: گناه ما فقط اين بود كه به تو پناه داديم و از تو دفاع كرديم و حد اكثر محبت را نموديم. سپس آن چنان كه سيره قرآن است راه بازگشت را به روى آنان گشوده، مى گويد:" اگر آنان توبه كنند براى آنها بهتر است" (فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ ). و اين نشانه واقع بينى اسلام و اهتمام به امر تربيت، و مبارزه با هر گونه سختگيرى و شدت عمل نابجا است، كه حتى راه آشتى و توبه را به روى منافقانى كه توطئه براى نابودى پيامبر كردند و سخنان كفر آميز و توهينهاى زننده داشتند باز گذارده، بلكه از آنها دعوت به توبه مى كند. اين در حقيقت چهره واقعى اسلام است، ولى چقدر بى انصافند آن كسانى كه اسلام را با چنين چهره اى، دين فشار و خشونت معرفى كرده اند. آيا در دنياى امروز هيچ حكومتى هر چند طرفدار نهايت نرمش بوده باشد در برابر توطئه گرانى كه بر ضد او نقشه كشيده اند حاضر به چنين انعطاف و محبتى مى باشد؟ و همانطور كه در شان نزول خوانديم يكى از مجريان اصلى اين برنامه هاى نفاق انگيز با شنيدن اين سخن توبه كرد و پيامبر هم توبه او را پذيرفت. در عين حال براى اينكه آنها اين نرمش را دليل بر ضعف نگيرند، به آنها هشدار مى دهد كه" اگر به روش خود ادامه دهند، و از توبه روى برگردانند، خداوند در دنيا و آخرت آنان را به مجازات دردناكى كيفر خواهد داد" (وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ). و اگر مى پندارند كسى در برابر مجازات الهى ممكن است به كمك آنان بشتابد سخت در اشتباهند، زيرا" آنها در سراسر روى زمين نه ولى و سرپرستى خواهند داشت و نه يار و ياورى" (وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ). البته مجازاتهاى آنها در آخرت روشن است، اما عذابهاى دنياى آنها همان رسوايى و بى آبرويى و خوارى و بدبختى و مانند آن است. مشاهده کامل این متن: https://data.belquran.com/ دانلود نرم افزار منادی بالقرآن: https://monadi.belquran.com/fa-IR/Home/Download
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم استاد فاطمی نیا: « دانشجویید، کارمندید، تاجرید، پزشکید ، هرچه هستید آن زمان‌هایی که بخواب رفتید و بیدار شدید و دیدید که وقت نماز شب است ولی رمق خواندن نماز ندارید لا اقل یک "یا اکرم الاکرمین" که می‌توانید بگویید. خداوند چه بسا در رَخت خواب برای بندگانش دری را باز میکند که در نمازشان باز نمی‌کند. » «»🥀‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
‏آیت الله شوشتری: "نزد هر استادی که رفتید اگر بر دریا راه می‌ رفت،اگر پرواز می‌کرد،اگر غیب می‌گفت، اما با رهبر معظم و‌ معزز انقلاب زاویه داشت، سریع برخیزید و بیرون بروید که او شیطانی مجسم است" @Afsaran_ir
📇 متن خلاصه‌شده تفسیر قرآن 🔺سوره حمد : جلسه ۳۳ 🔖 آیه: ۶ و ۷ 📆 تاریخ: ۱۳۶۳/۱۰/۲۳ 👤 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ آیه ۶ و ۷ سوره حمد: «اهدنا الصراط المستقیم - صراط الّذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالّین» 🔹 گفتیم که طی کردن صراط مستقیم تنها مرهون است نه نعمت ظاهری؛ چون نعمت ظاهری که در دست کفار نیز هست و اگر نعمت ظاهری، راهزن نباشد راهگشا هم نیست! در آیه ۱۱۹ نساء، شیطان گوید من انسانهارا با و تمنیاتشان گمراه میکنم و آیه ۳۹ حجر، این آرزوها و تمنیات را ناشی از زیبا نشان دادن از طرف شیطان به انسان میداند. 📍آیه ۷ و ۸ کهف، تمام زینتهای روی زمین را برای زمین میداند (زینةً لها) نه اینکه زینت انسان باشند. قرآن، زینت انسان را درونی و انسان می‌داند که خدا ایمان را زینت قلب قرار داده است. پس شیطان زینت حقیقیِ انسان را با نشان دادن زیبایی زینتهای زمین از انسان میگیرد. ♦️ بسیاری از چیزا اصلا نعمت نیستند اما شیطان آنها را الهی جلوه می‌دهد مانند جهاد نکردن در راه خدا و عدم همکاری با مسلمانان برای رفع شر دشمنان؛ با این تصورِ زیبا که نرفتن و نمردن در این جنگها یک نعمت الهیست! 🚸خدا در قرآن میفرماید: در میان شما کسانی هستند که کُندی می‌کنند تا جنگیدن را به عقب بیندازند. حال اگر شما مسلمانان یا مجروح شوید اینها گویند خدا بر من نعمت داد که با اینها نرفتم و آسیبی ندیدم اما اگر فضل الهی و پیروزی نصیب شما شود آنها گویی اصلا شما را نمی‌شناسند و ندیده‌اند که جنگیدید و می‌گویند ای کاش من هم به جبهه می‌رفتم تا پیروز شوم و غنایم ببرم! پس قرآن مواردی چون عدم جنگیدن با دشمنان اسلام و مسلمین را نعمت نمی‌داند اما زینتهایی چون مال و فرزند را نعمت میداند که انسان می‌تواند آنها را در راه خیر بکار گیرد یا در راه شر. 💠 حال چنین شخصی که عدم همکاری با مسلمین جهت رفع شر را یک نعمت الهی می‌داند اصلا نمی‌تواند حقیقت نعمت را بفهمد و لذا وقتی می‌گوید «صراط الذین انعمت علیهم» یک مجاز گفته نه یک چیز حقیقی! ❗️خدا به چنین افرادی، گوید «شما بنشینید» یعنی خدا نمی‌خواهد که اینها به جنگ بروند و از اسلام دفاع کنند بلکه میخواهد احیای دینش به دست باشد. 🔰دستورِ «نشستن» از سوی خدا، عین اوست بدین صورت که وقتی گوید اینطور بشو، میشود(کُن فیکون) لذا شخص توفیق جنگیدن را با این خطاب از دست میدهد. «امر خدا، فعل اوست» پس اگر کسی دید به سمت چنین خیراتی نمیرود بداند این خواست خداست و باید ازین حالت بترسد و به خدا پناه ببرد. 🔴 : 1⃣انسانها در سوره حمد سه نوعند: ۱. مُنعمٌ عَلیه(کسی که نعمت به وی داده شده): که خدا این نعمت طیّ طریق که مایه تمام سعادت‌های انسان است را از سوی خود می‌داند. ۲ و ۳: مغضوبٌ علیهم و ضالّین: خدا این دو مورد را به خود نسبت نمی‌دهد و نمی‌گوید من اینها را گمراه یا مغضوب کردم بلکه مورد غضب قرار گرفتن و گمراهی را ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها می‌داند. کسی که مغضوب است گمراه و ضالّه نیز هست و برعکس. و رابطه این دو تابع درجات مختلف است. 2⃣ در تقسیم‌بندی دیگر، در سوره واقعه انسان‌ها، سه گروه معرفی شدند: ۱. : گروهی که با یُمن و برکت زندگی کردند چه برای خود و چه برای دیگران. ۲. : گروهی که کارشان مشئوم(شوم) و زشت است چه برای خود و چه برای دیگران. ۳. و : اینها ممتازترین گروهند. 🔺 پس مُنعَمٌ‌علیه که تحت نعمات الهیند، خود به دو گروهند: شامل اصحاب المیمنه و مقربان. 🔺پاداش دو گروه مذکور نیز در بهشت متفاوت است. هر دو از آب گوارای بهشت می‌نوشند اما درجه خلوص آب متفاوت است. گروهی آب همراه با مقداری می‌نوشند (کان مزاجها زنجبیلا) که مزه زنجبیل دارد وگروهی با مزه و مزاج تسنیم. 💎 چیست؟ عینً یَشرِبُ بها المقربون. چشمه‌ایست که بالاترین مرتبه بهشت یعنی از آن مینوشند. لذا مقام «مقربون» بسیار بالاتر از «ابرار» است که گوشه و چند قطره‌ای از چشمه مقربان را در آب ابرار می‌ریزند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره حمد 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/141 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
🔴توضیحات جلسه ۳۳ تفسیر سوره حمد: 1⃣ در قرآن همان «ایمان درونی انسان» است و هر چه در اطراف انسان وجود دارد همگی طبق قرآن، هستند مانند ملک و ثروت و لباس .... شیطان زینتهای زمین را در نگاه انسان زیبا جلوه می دهد تا زیبایی واقعی انسان (ایمان) را از او بگیرد! 2⃣ آن چیزی است که امکان استفاده از آن در راه رسیدن به الله وجود دارد مانند زن و فرزند و ثروت. نیز همان ایمان و توفیق سلوک و طی طریق به سمت الله است. لذا مواردی که ذاتا خلاف امر خداست اصلا نعمت نیست، مانند فرار کردن از جنگ با دشمنان اسلام... 3⃣ خدا، همان اوست. مثلا وقتی خدا می‌گوید بنشین یعنی توان و توفیق ایستادن را از تو گرفتم! لذا امکان مخالفت با چنین امری وجود ندارد و لذا اگر جایی کسی در حال جنگ با خداست این شخص دقیقا در حال رفتار طبق امر خداست که توفیق حرکت در مسیر خود را از وی سلب کرده است. پس امکان مخالفت با امر خدا ذاتا وجود ندارد! 4⃣ هر خیر و نعمتی از خداست و هر شری ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها. لذا شر به خدا نسبت داده نمی‌شود بلکه به خود انسان منتسب است که از نعمت استفاده نکرده است و به جایی رسیده که توفیق طی طریق را از دست داده است نه اینکه خدا او را در این مسیر قرار داده است. 🔺پند: « پس باید مراقب بود و هر وقت مشاهده کردیم که توفیق امری از ما گرفته شده بررسی کنیم که درحال انجام چه اشتباه یا گناهی هستیم؟ » 5⃣ خداوند در برابر و غیرسیاسی دنیوی، یک تقسیم سه‌گانه از انسان در سوره واقعه ارائه می‌دهد: ۱. اصحاب میمنه: تمام کارهایشان میمون و مبارک است. ۲. اصحاب مشئمه: تمام کارهایشان شوم و زشت است. ۳. سابقون: که در خوبیها از هم سبقت میگیرند و اینها همان مقربانند و از اصحاب میمنه بالاتر. 6⃣ وجه تسمیه : تسنیم، چشمه ایست که سابقون و مقربان به عنوان بالاترین مرتبه بهشت، از آن چشمه مینوشند و لذا این تفسیر، چنین جایگاهی دارد! اما اصحاب میمنه، آبی همراه با زنجبیل مینوشند که گواراست اما از نظر خلوص و لذت، پایینتر از تسنیم است. 📚کانال تفسیر تسنیم@tafsire_tasnim1
🔴توضیحات جلسه ۳۳ تفسیر سوره حمد: 1⃣ در قرآن همان «ایمان درونی انسان» است و هر چه در اطراف انسان وجود دارد همگی طبق قرآن، هستند مانند ملک و ثروت و لباس .... شیطان زینتهای زمین را در نگاه انسان زیبا جلوه می دهد تا زیبایی واقعی انسان (ایمان) را از او بگیرد! 2⃣ آن چیزی است که امکان استفاده از آن در راه رسیدن به الله وجود دارد مانند زن و فرزند و ثروت. نیز همان ایمان و توفیق سلوک و طی طریق به سمت الله است. لذا مواردی که ذاتا خلاف امر خداست اصلا نعمت نیست، مانند فرار کردن از جنگ با دشمنان اسلام... 3⃣ خدا، همان اوست. مثلا وقتی خدا می‌گوید بنشین یعنی توان و توفیق ایستادن را از تو گرفتم! لذا امکان مخالفت با چنین امری وجود ندارد و لذا اگر جایی کسی در حال جنگ با خداست این شخص دقیقا در حال رفتار طبق امر خداست که توفیق حرکت در مسیر خود را از وی سلب کرده است. پس امکان مخالفت با امر خدا ذاتا وجود ندارد! 4⃣ هر خیر و نعمتی از خداست و هر شری ناشی از عدم استفاده انسان از نعمتها و هدایتها. لذا شر به خدا نسبت داده نمی‌شود بلکه به خود انسان منتسب است که از نعمت استفاده نکرده است و به جایی رسیده که توفیق طی طریق را از دست داده است نه اینکه خدا او را در این مسیر قرار داده است. 🔺پند: « پس باید مراقب بود و هر وقت مشاهده کردیم که توفیق امری از ما گرفته شده بررسی کنیم که درحال انجام چه اشتباه یا گناهی هستیم؟ » 5⃣ خداوند در برابر و غیرسیاسی دنیوی، یک تقسیم سه‌گانه از انسان در سوره واقعه ارائه می‌دهد: ۱. اصحاب میمنه: تمام کارهایشان میمون و مبارک است. ۲. اصحاب مشئمه: تمام کارهایشان شوم و زشت است. ۳. سابقون: که در خوبیها از هم سبقت میگیرند و اینها همان مقربانند و از اصحاب میمنه بالاتر. 6⃣ وجه تسمیه : تسنیم، چشمه ایست که سابقون و مقربان به عنوان بالاترین مرتبه بهشت، از آن چشمه مینوشند و لذا این تفسیر، چنین جایگاهی دارد! اما اصحاب میمنه، آبی همراه با زنجبیل مینوشند که گواراست اما از نظر خلوص و لذت، پایینتر از تسنیم است. 📚کانال تفسیر تسنیم@tafsire_tasnim1