10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نوروز(14)
✔️مرحوم آیت الله سید محمود مجتهد سیستانی:
🔶 عید غدیر سال دهم هجری قمری ، برابر با ایام نوروز سال یازدهم هجری شمسی
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(15)
🔶 نوروز یک جشن زرتشتی نیست.
🔰 در اوستا هیچ یادی از نوروز نشده است. شاهنامه هم میگوید که نوروز از زمان جمشید برگزار میشد. یعنی هزاران سال قبل از زرتشت. پس نمیتوان نوروز را به نام زرتشت و زرتشتیگری سند زد.
🔹 ایرانیان وقتی مسلمان شدند، جشنهای زرتشتی را دور ریختند. اما نوروز را نگه داشتند. چون نوروز، نه یک جشن زرتشتی، بلکه یک جشن میهنی ایرانی بوده است.
🔘 مشاهده اسناد:
adyannet.com/fa/news/37373
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(16)
✔️علامه محمد تقی مجلسی رضوان الله علیه در کتاب "روضة المتقین" در شرح یکی از روایاتی که در مدح نوروز از اهل بیت علیهم السلام صادر شده می نویسد:
▪️و کفى به شرفا و فضلا أنه کان یوم جلوسه علیه السلام للخلافة و کان فیه قتل عثمان علیه اللعنة.
🔸برای شرافت و فضیلت نوروز همین بس که آن روز، روزی بود که امیر المومنین علیه السلام به منصب خلافت نشست، و در آن روز عثمان علیه اللعنة کشته شد.
📚روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه،ج7، ص349.
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(17)
✔️آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔸در روایات برای نوروز وجهه دینی و شرعی داده نشده، فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده.
📚مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 5، ص 68
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(18)
🔻استفتاء از مرحوم میرزا جواد تبریزی در باب سفره هفت سین
1997- آيا سفره هفت سين عيد نوروز اشكال دارد و قرآن گذاشتن در داخل آن چه حكمى دارد؟
بسمه تعالى - گذاشتن سفره هفت سين از آداب شرعى حساب نمىشود و مطلوبيت شرعى ندارد بلكه چه بسا ضرر هم دارد از جهت اينكه موجب اتهام شيعه پيش بقيه فرقهها مىشود و تهمت مىزنند كه اينها دينشان با خرافات همراه است، و اللّه العالم.
🔸مرحوم میرزا جواد تبریزی در رساله به استحباب غسل روز عید نوروز اشاره می کند که ماخوذ از روایت معلی بن خنیس است. رجوع شود به مسئله 652 رساله مرحوم آیة الله میرزا جواد تبریزی.
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(19)
🔻تعیین نوروز
✍️داود مهدوی زادگان :
❓آیا نوروز پیش از اسلام همین روز اول فروردین بوده است یا خیر؟ گفته صایب آن است که اول فروردین به عنوان روز نوروز، بعد از اسلام تعیینشده است و نه قبل از اسلام. آنچنان که سید حسن تقی زاده بر این نکته تاکید ورزیده است. نبشته ای از او که در شناخت تاریخ تقویم شهرت دارد، بر جای مانده است و به این مسئله اشاره کرده است. این نوشته متن سخنرانی تقی زاده در انجمن روابط ایران و آمریکا در 19 فروردین 1328 است. به منظور پرهیز از اطاله سخن، بخش هایی از این متن را در اینجا می آورم:
🔹کلمه نوروز معلوم نیست به چه قدمتی است و اگر هم در عهد ساسانیان هم این کلمه متداول بوده است دلیلی بر وجود آن قبل آن دوره نیست لکن معنی این کلمه در فارسی همیشه در دوره اسلامی و شاید چندی قبل از اسلام هم روز اول سال یعنی روز اول فروردین ماه یا روز هرمز از آن ماه بوده است.
نوروز محل ثابتی در سال شمسی نداشته یعنی مانند اول محرم سال عربی بتدریج در فصول سال سیر می کرده منتهی نه به آن سرعتی که موقع ماه عربی عوض می شود.
🔸قرار دادن نوروز به طور ثابت در روز اول بهار نجومی یعنی اعتدال ربیعی یا اول حمل، از سال 467 هجری قمری است که به امر ملکشاه سلجوقی این امر بر قرار شد و در دوایر رسمی جاری گردید.
🔹 عقاید عوامانه رایج و دایر در افواه که به موجب آن گمان می کنند از زمان خیلی قدیم ایرانیان نوروز یعنی اول سال خود را در اول بهار داشتند اساسی ندارد و فقط اصلاح ( یا رفورم ) ملکشاه سلجوقی و نیز تصادف همان نوروز قدیم ایرانی در سیر تدریجی خود به اوائل بهار در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم هجری یعنی دوره ظهور شعرای نامدار و نویسندگان ایراتی باعث این خیال و اشتباه شده.
🔸پس کلیه آنچه در بعضی تقویم های متجدد و مقالات حماسی ملت پرستانه ملاحظه می فرمایید از تاریخ باستانی و نوروز شش هزار ساله و غیره و غیره اگر چه خوش آیند و باب طبع و مطلوب ذوق افتخارات جویانه ابنای زمان است مبتنی بر اساس تاریخی نیست.
🔹در ایران قبل از اسلام مبداء تاریخ ثابتی به طور عموم وجود نداشته و سال جلوس هر پادشاهی مبداء تاریخ جدیدی بوده و جلوس پادشاه بعد مجدداً مبداء تازه می شد و چون جلوس یزدگرد آخرین مبداء تاریخی بود که بعد آن پادشاهی دیگر به تخت سلطنت نیامد پس همان تاریخ یزدگردی که سال اول آن در 16 ژوئن سنه 632 مسیحی شروع شده بود مداومت یافت و تا امروز تاریخ زردشتیان با همات تاریخ یزگردی حساب می شود.
📚ر ک : تقی زاده سید حسن، 1349، مقالات تقی زاده، زیر نظر ایرج افشار: ج اول / 203 _ 215
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(20)
🔸نزول حضرت جبرئيل امين (عليهالسلام)بر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در روز نوروز
📚حيات القلوب ،ج3، ص671 به نقل از المهذب البارع، ابن فهد الحلي، ج1، ص195
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅ نوروز(21)
✔️ امیرمؤمنان علی علیهالسلام :
🔸سنّت شایستهای را که مهتران این امّت به آن پایبند، و مایۀ همبستگی و صلاح تودۀ مردم بوده، بر هم مزن!
🔹و به هیچ وجه رسمی را ابداع نکن که به پیشینۀ آن سنّت، آسیب بزند!
🔸وگرنه پاداش، نصیب آنانی خواهد بود که آن سنّتها را رسم کردهاند و نکبت، بر تو خواهد بود که آن را برهم زدهای!
📚 نامه ۵۳، منشور حکمرانی، خطاب به مالک اشتر
#نوروز
#اول_سال
#عید
@rahjoo_213
✅تورم اصول(12)
🔻شكار خوک...
✔️آیتالله شبیری زنجانی:
🔸مرحوم والد، مخالف برخی از مباحث علم اصول بود. از برخی هم نقل میکرد که بحث درباره برخی مباحث اصولی مثل شكار خوک است که خیلی زحمت دارد و پس از اصطياد هم قابل خوردن نیست.
🔹تنقیح بعضی از مباحث اصول خیلی زحمت دارد و نتیجه و ثمرهای هـم بـر آن مترتب نیست.
🔸البته اکثر مباحث اصول در درجه اول اهمیت است و متروک شدن آن ضربه اساسی به استنباط احکام میزند.
📚 جرعهای از دریا، ج۴، ص۵۷۳
#اصول_فقه
#زوائد
@rahjoo_213
✅ "مالِکِ یَومِ الدّین" یا "مَلِک یَومِ الدّین"؟ (1)
✔️مقام معظم رهبری:
🔸در آیه مبارکه «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین»، دو قرائت در اینجا معروف است یکی «مالک یوم الدین» و دیگری «ملک یوم الدین».
🔹در قرآن کریم غالباً مواردی که قرّاء هفتگانه معروف در متن قرآن اختلاف کردند (که موارد هم چندان زیاد نیست) اختلاف بر سر چگونگی خواندن یک کلمه است. در رسم الخط قدیمی عربی که امروز هم در غالب قرآنهای کشورهای اسلامی رعایت میشود الف را در بعضی از کلمات الف وسط کلمه را نمینویسند و با یک نیمه الفی بر روی حرف قبل از (الف) او را نشان میدهند مثلا «مالک» را مینویسند به «ملک» یک الف کوچکی روی حرف میم میگذارند که معلوم شود مراد «مالک» است نه «ملک».
🔸به نظر میرسد که اختلاف نظر در باب این که در سوره حمد مالک است یا ملک ناشی میشود از همین قضیه، هردو قرائت طبق فتوای علما صحیح است. در معنا هم تفاوت زیادی نخواهد کرد و در موارد اختلاف قرائت غالباً از این قبیل است.
🔹اگر گفتیم «مالک»، از ریشه «ملک» - بکسر میم - خواهد بود یعنی صاحب و دارنده «ملک» اگر گفتیم، از ریشه «ملک» - بضم میم - خواهد بود یعنی سلطان، پادشاه، حاکم، تفاوتی نمیکند چه بگوئیم خداوند و صاحب و صاحباختیار و دارنده روز دین است یعنی همه چیز روز دین و قیامت در اختیار اوست چه بگوئیم خداوند ملک و سلطان و پادشاه روز دین است یعنی باز همه چیز روز قیامت تحت قدرت اوست، البته قرائت «مالک» شاید معروفتر است و از جهتی هم ممکن است ترجیح دهیم قرائت «مالک» را بر «ملک».
📚 جلسه سوم تفسیر سوره حمد
#فقه
#قرائت
#مالک_یوم
@rahjoo_213
✅ "مالِکِ یَومِ الدّین" یا "مَلِک یَومِ الدّین"؟ (2)
✔️آیت الله مکارم شیرازی:
❓حضرتعالى در استفتائات خود (ج اول، ص 67، س 190) فرمودهايد : «احتياط آن است كه به جاى « مَلِکِ يَوم الدين»، «مالِکِ يَومِ الدين» گفته شود» در حالى كه يكى از اساتيد ما فرمودند: «ملک كسى است كه احاطه بر مادّه و غير مادّه دارد و مالك كسى است كه فقط احاطه بر مادّه دارد و همچنين 10 نفر از 14 قرّاء، «ملک يوم الدين» و4 نفر ديگر «مالک يوم الدين» قرائت كردهاند. دليل حضرتعالى چيست؟
🔸پاسخ :دليل ما روشن است؛ائمّه اهلبيت: فرمودهاند «اقرأ كما يقرأ الناس... / وسايل الشيعه، ج 4، ابواب القرائة فى الصلاة، باب 74، ح 1» يعنى قرائت مشهور را انتخاب كنيد و فعلاً قرائت مشهور «مالِکِ يَومِ الدين» است.
#فقه
#قرائت
#مالک_یوم
@rahjoo_213