eitaa logo
رهجو
940 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️روایاتی که نقل به معنا را جایز شمردن(2) ☸️دسته اول: به عنوان نمونه: 🔸محمد بن مسلم نقل مى كند كه به امام صادق (ع) گفتم: سخنى را از شما مى‌شنوم و هنگام نقل، آن را كم و زياد مى‌كنم. فرمود: اگر مقصودت اداى معانى حديث باشد، اشكالى ندارد. ▪️قلْتُ‌: لأَبِى عَبْدِ اللّه (ع) أَسْمَعُ الْحَدِيثَ مِنْكَ فَأَزِيدُ وَ أَنْقُصُ قَالَ‌: إِنْ كُنْتَ تُرِيدُ مَعَانِيَهُ فَلا بَأْسَ‌.الكافى، ج 1، ص 51 🔸راوى نقل مى‌كند: به امام صادق (ع) عرض كردم كه از شما حديث مى‌شنوم، اما اى بسا كه آن را به همان صورت نقل نكنم. فرمود: اگر به مراد سخن برسى، اشكالى ندارد. اين كار به منزله اين است كه به جاى «تعال»، «هلم» و به جاى «اقعد»، «اجلس» گفته باشى. ▪️قالَ‌: قُلْتُ‌: لأَبِى عَبْدِ اللّه (ع): أَسْمَعُ الْحَدِيثَ مِنْكَ فَلَعَلِّى لا أَرْوِيهِ كَمَا سَمِعْتُهُ‌. فَقَالَ‌: إِذَا أَصَبْتَ الصُّلْبَ مِنْهُ فَلا بَأْسَ إِنَّمَا هُوَ بِمَنْزِلَةِ تَعَالَ وَ هَلُمَّ وَ اقْعُدْ وَ اجْلِس.وسائل الشيعة، ج 27، ص 79، ح 33332 @rahjoo_213
💢استدلال به روایت محمد بن مسلم برای جایز دانستن نقل به معنا صحیح نیست؟ زیرا... @rahjoo_213
🔅با سلام و احترام خدمت اعضای محترم و همراهان گرامی 🔸مطالب کانال در راستای مباحث علمی، تهذیبی می باشد. 🔹 انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 🔹درخواستی که از عزیزان داریم تبلیغ کانال و معرفی آن به دوستانتان می باشد. از همراهی شما صمیمانه سپاسگذاریم🌺 ▪️ارتباط: @sib213 @rahjoo_213
✳️روایاتی که نقل به معنا را جایز شمردن(3) ☸️دسته دوم: به عنوان نمونه: 🔸داود بن فرقد نقل مى‌كند كه به امام صادق (ع) عرض كردم: كه سخنى را از شما مى‌شنوم و مى‌خواهم آن را همان طور كه از شما شنيده‌ام، روايت كنم، اما به ذهنم نمى‌آيد. فرمود: آيا تعمد به آن دارى‌؟! گفتم: نه. فرمود: آيا معنا را قصد مى‌كنى‌؟ گفتم: بله. فرمود: اشكالى ندارد. ▪️و عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ سِنَان عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَد قَالَ قُلْتُ لأَبِى عَبْدِ اللّه (ع): إِنِّى أَسْمَعُ الْكَلَامَ مِنْكَ فَأُرِيدُ أَنْ أَرْوِيَهُ كَمَا سَمِعْتُهُ مِنْكَ فَلا يجِىء قَالَ‌: فَتَعَمَّدُ ذَلِكَ‌. قُلْتُ‌: لا قَالَ‌: تُرِيدُ الْمَعَانِىَ؟ قُلْتُ‌: نَعَمْ‌، قَالَ‌: فَلا بَأْسَ‌.الكافى، ج 1، ص 51 🔹اگر ما باشيم و اين روايت، دلالت مى‌كند كه راوى نبايد تعمّداً اقدام به نقل به معنا كند، بلكه بايد اولاً تلاش كند تا عين كلام امام (ع) را نقل كند. اگر برايش مقدور نبود، معناى كلام ايشان را با تعبير خودش برساند، خصوصاً كه با نوعى تأكيد همراه است؛ زيرا راوى خود اذعان مى‌كند كه من مى‌خواهم آنچه را كه شنيده‌ام، بگويم، اما نمى‌توانم. با اين حال امام (ع) دوباره از او مى‌پرسد: آيا تو تعمد به اين كار دارى‌؟! 🔆 اما اگر روايت داود را با روايات دسته اول در نظر بگيريم، عدم لزوم چنين شرطى ثابت مى‌شود؛ زيرا در روايات دسته اول هيچ تعرضى به اين شرط نيست و امام (ع) با وجود اين‌كه در مقام بيان است، كمترين عنايتى به آن ندارد و با صراحت اجازه مى‌دهد. 👈از اين رو، تنها مى‌توان استحباب و رجحان را از روايت اخير فهميد. 💢فيض كاشانى نيز همين معنا را از روايت فهميده است:هر دو خبر (دو خبر دسته اول) دلالت صريحى بر جواز نقل به معنا در حديث دارند؛ همان‌طور كه حقانيت آن در نزد اهل تحقيق روشن است. و اگر چه نقل حديث به الفاظش بهتر است؛ چنان كه از روايت گذشته معلوم شد. ▪️ فى الخبرين دلالة صريحة على جواز نقل الحديث بالمعنى كما هو الحق عند أهل التحقيق و إن كان نقله بألفاظه أحسن كما تبين من الخبر السابق.الوافى، ج 2، ص 113 @rahjoo_213
✳️علّامه شعراني نقل معنا را گسترده‌تر از جايگزيني الفاظ مترادف مي‌داند. 🔸او چنين نگاشته است: جايگزين کردن يکي از دو واژه مترادف به جاي ديگري، نقل معناي حديث که در آن اختلاف کرده‌اند، نيست، بلکه اين اندازه را مانعان نقل معنا نيز جايز شمرده‌اند. علّامه حلي در نهايةالاصول گفته است: مانعان، تبديل واژه را به مترادف و مساوي در معنايش جايز دانسته‌اند، مانند اين که واژه‌هاي قعود را به جلوس، علم را به معرفت و استطاعت را به قدرت و حظر را به تحريم تبديل کنيم و يا هر تغيير ديگري که تفاوتي در فهم و استنباط ايجاد نکند. ▪️وضع احدالمترادفين موضع الاخر ليس من نقل حديث بالمعني الذي اختلفوا فيه بل هو ممّا جوزه المانعون أيضاً؛ قال العلامة في النهاية؛ و المانعون جوزوا ابدال اللفظ بمرادفه و مساويه في المعني کما يبدل القعود بالجلوس و العلم بالمعرفة و الاستطاعة بالقدرة و الحظر بالتحريم، و بالجملة ما لا يتطرق اليه تفاوت في الاستنباط و الفهم انتهي. فعلم منه أن الفروق الدقيقة الذي يدعيها بعض الناس بين الجلوس و القعود و العلم و المعرفة و امثالها ليست ممّا يخرج اللفظ عن الترادف و يمنعه المانعون بل يجوز مثل هذا التغيير علي کل حال حتي عند من منع النقل بالمعني.(شرح ملّا صالح مازندراني بر کافي، ج 2، ص 212، حاشيه‌1) 👈به سخن ديگر علّامه شعراني (رحمةالله) نقل معنا را با مفهوم ساده و روشن جايگزيني واژه‌هاي مترادف يکسان نمي‌بيند، بلکه آن را شامل تغييرات بيشتر و عميق‌تري در متن حديث مي‌داند که فراتر از جايگزيني واژه‌ها است. @rahjoo_213
✳️روایاتی که نقل به معنا را جایز شمردن(4) ☸️دسته سوم: به عنوان نمونه: 🔸ابوبصير (ره) نقل مى‌كند كه از امام صادق (ع) درباره آيه «كسانى كه سخن را مى‌شنوند و از بهترين آن تبعيت مى‌كنند»، سؤال كردم. فرمودند: مقصود مردى است كه حديث را مى‌شنود و سپس آن را همان‌طور كه شنيده بود، نقل مى‌كند و به آن نمى‌افزايد و يا كم نمى‌كند. ▪️عنْ أَبِى بَصِير قَالَ‌: قُلْتُ‌: لأَبِى عَبْدِ اللّه (ع) قَوْلُ اللّه جَلَّ ثَنَاؤُهُ‌: (الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‌) قَالَ‌: هُوَ الرَّجُلُ يسْمَعُ الْحَدِيثَ فَيُحَدِّثُ بِهِ كَمَا سَمِعَهُ لا يزِيدُ فِيهِ وَ لا ينْقُصُ مِنْه. ▪️عنْ أَبِى بَصِير قَالَ‌: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه (ع) عَنْ قَوْلِ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ‌: (الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‌) إِلَى آخِر الآيَةِ‌. قَالَ‌: هُمُ الْمُسَلِّمُونَ لآِلِ مُحَمَّد (ع) الَّذِينَ إِذَا سَمِعُوا الْحَدِيثَ لَمْ يزِيدُوا فِيهِ وَ لَمْ ينْقُصُوا مِنْهُ جَاءوا بِهِ كَمَا سَمِعُوه. ▪️عن أبى بصير عن أحدهما (ع) فى قول اللّه عزّ و جلّ‌: (فَبَشِّرْ عِبٰادِ اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‌) قال: هم المسلمون لآل محمد (ع) إذا سمعوا الحديث أدوه كما سمعوه لا يزيدون ولاينقصون. 👈روايت ابوبصير با سه سند و با سه تعبير متفاوت ذكر شده است كه ما هر سه را آورديم. اين روايات از جمله رواياتى‌است كه در هيچ يك از دو قول، صراحت ندارند. محل و منشأ اختلاف، تعبيرهاى «كما سمعوه» و «لا يزيدون ولا ينقصون» است كه با قدرى اختلاف در هر سه روايت مورد تأكيد قرار گرفته‌اند. آيا مقصود از «كما سمعوه» و عدم زيادت و نقصان، نقل عين لفظى است كه از امام شنيده‌اند؟ يا اعم است از نقل لفظ و نقل به معنا با تحفظ بر اصل معنا؟ 👈👈نقل همين روايات به سه تعبير مختلف، خود نشان دهنده آن است كه ابوبصير يا كسانى كه از ايشان نقل حديث كرده‌اند، چنين استفاده‌اى را از فرمايش امام (ع) نداشته‌اند: زيرا اگر چنين استفاده‌اى ولو به نحو غير وجوبى اما مورد تأكيد، استفاده مى‌شد، حداقل بايد در مورد خود روايت، اعمال مى‌شد؛ در حالى كه اين روايت با تعبيرات مختلفى نقل شده است. بنابراين راويان مرتبه اول يا دوم يا هر دو، نقل به لفظ را از فرمايش امام (ع) نفهميده است. 🔅فهم عرف از «كما سمعوه» عينيت واژگانى نیست، بلکه این تعبير را عرف در دقت معنايى به كار مى‌برد، نه در عينيت لفظى.اگر كسى به ديگرى بگويد كه عين حرف تو را نقل كرده‌ام يا مترجمى به قاضى بگويد كه عين گفته‌هاى متهم را به شما گفتم، سخنش صحيح است، با اينكه كلام او قطعاً تكرار الفاظ نبوده است. @rahjoo_213
✅سقف مسجد ▪️قالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ أَوَّلُ مَا يَبْدَأُ بِهِ قَائِمُنَا سُقُوفُ‏ الْمَسَاجِدِ فَيُكَسِّرُهَا وَ يَأْمُرُ بِهَا فَيُجْعَلُ عَرِيشاً كَعَرِيشِ مُوسَى‏. 🔸امام باقر علیه السلام فرمود: نخستین چیزی که قائم ما (اصلاح را) از آن آغاز می کند؛ سقفهای مساجد است که آنها را می شکند و دستور می دهد آنها را به صورت عریش (سایه بان) بسازند مانند عریش موسی علیه السلام. 📚من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏1 ؛ ص235 همچنین رجوع کنید به 1. الغيبة للطوسي ؛ دار المعارف الاسلامیة ؛ ص474 2. سرور أهل الإيمان في علامات ظهور صاحب الزمان عج ؛ دلیل ما ؛ صص65 و 69 3. منتخب الأنوار المضيئة في ذكر القائم الحجة عليه السلام ؛ نشر خیام ؛ صص192 و 194 4. معاني الأخبار ؛ جامعه مدرسین ؛ ص159 5. تهذيب الأحكام ؛ دار الکتب الاسلامیة ؛ ج‏3 ؛ صص 253 و 261 6. تفسير العياشي ؛ المطبعة العلمیة ؛ ج‏2 ؛ ص111 7. الكافي ؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج‏3 ؛ ص295 و 368 8. وقعة صفين ؛ کتابخانه آیت الله مرعشی ؛ ص325 9. إعلام الورى بأعلام الهدى ؛ دار الکتب الاسلامیة ؛ ص70 10. مجموعة ورام ؛ مکتبة الفقیه ج‏1 ؛ ص68 11. عوالي اللئالي ؛ دار سید الشهداء ؛ ج‏2 ؛ ص215 @rahjoo_213
✅گلدسته مسجد ▪️عنْ دَاوُدَ بْنِ قَاسِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ يَهْدِمُ الْمَنَائر وَ الْمَقَاصِيرَ الَّتِي فِي الْمَسَاجِدِ فَقُلْتُ فِي نَفْسِي لِأَيِّ مَعْنَى هَذَا فَأَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ مَعْنَى هَذَا أَنَّهَا مُحْدَثَةٌ مُبْتَدَعَةٌ لَمْ يَبْنِهَا نَبِيٌّ وَ لَا حُجَّةٌ. 🔸ابوهاشم جعفری گوید: نزد امام حسن عسکری علیه السلام بودم که فرمود: وقتی قائم (ع) به پا خیزد مناره ها (گلدسته ها) و مقصوره هایی (نوعی محراب) که در مساجد است؛ ویران می کند. در دلم گفتم: چرا چنین می کند؟ امام حسن ع به من رو کرد و فرمود: علّتش این است که این مناره ها و مقصوره ها بدعت است و هیچ نبی و حجّت خدایی آنها را نساخته است. 📚الغيبة ؛ شیخ طوسی ؛ دار المعارف الاسلامیة ص206 🔅آیا در ساخت بناها بالخصوص بناهای دینی باید تابع سنت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود ؟ 🔅آیا کسی حق ندارد به رأی و استحسان خود چیزی در معماری دینی بیفزاید یا کم کند؟ @rahjoo_213
✳️اختلافات در منطق ارسطویی(1) 🔸و في أن الافتقار إلى المنطق هل هو إلى كل قوانينها؟ أم البعض الذي يكون بمنزلة الدعائم؟ و صدر المتألهين في هامشه على حكمة الإشراق- بعد نقض و إبرام كثير- يقول: ما من مسألة من مسائل المنطق إلّا و لها دخل في العصمة من الخطأ، إما قريبا أو بعيدا و لأن في مسائله معركة متضادة الآراء فلا عصمة فيها أبدا. @rahjoo_213
🔸عن أسماءَ بِنتِ عُمَيس إنَّ فاطِمَةَ عليها السلام قالَت لَها: اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلينى عَلى سَريرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرينى سَتَرَكِ اللّه ُ مِنَ النّارِ. 🔹اسماء بنت عميس مى گويد: فاطمه عليها السلام به من فرمود: من شيوه تشييع جنازه زنان را بسيار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى كشند كه برجستگيهاى بدن او را براى بينندگان به نمايش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشكار نگذار بدن مرا بپوشان كه خدا تو را از آتش بپوشاند. 📚وسائل الشيعة، ج2: 876 ح 3453 و 3456 و 3457. @rahjoo_213
✳️اختلافات در منطق ارسطویی(2) 🔸في أن النسب هل هي محصورة في الأربع المشهورة أم أزيد منها؟ و قد أشكل على الحصر فيها باللّاممكن بالإمكان العام و باللّاشي‏ء، حيث إن بينهما لا توجد واحدة منها، و شارح المطالع سلّم الإشكال و أنكر الحصر، ثم و أشكل في كون نقيضي المتساويين متساويين، و في أن نقيض الأعم المطلق أخصى مطلقا. @rahjoo_213