✅ تأملی بر منطق ارسطوئی(9)
✔️شیخ حر عاملی می نویسد:
🔹منطق و کلام بعد از دویست سال از بعثت پیامبر در زمان مأمون به وجود آمد و انتشار یافت ، پس آیا اسلام و دین تا قبل از آن ناقص بوده و بعد از ورود کتب کفار کامل شده است؟! چگونه و به چه دلیل بعد از اکمال دین یادگیری این دو را واجب میدانید؟؟
▪️أن المنطق و الکلام مستحدثان فی زمان المأمون بعد المأتین، فهل کان الإسلام و الدین ناقصا فی تلک المدة الطویله حتی کمل بکتب الکفار و علومهم؟! و کیف تجدد وجوب تعلم هذین العلمین بعد إکمال الدین و أین الدلیل ؟؟
📚تحریر وسائل الشیعه و تخبیر مسائل الشریعه ص۲۸
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
#شیخ_حر_عاملی
@rahjoo_213
✅ تأملی بر منطق ارسطوئی(10)
✔️ أعلام الإمامية و کتاب الرد علی اهل المنطق
🔸الحسن بن موسى أبو محمد النوبختي
شيخنا المتكلم المبرز على نظرائه في زمانه قبل الثلاثمائة و بعدها. له على الأوائل كتب كثيرة منها: كتاب الآراء و الديانات....، 👈كتاب الرد على أهل المنطق....
📚رجال النجاشي، ص: 64
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
@rahjoo_213
✅ تأملی بر منطق ارسطوئی(11)
✔️ أعلام الإمامية و کتاب الرد علی اهل المنطق
🔸علي بن محمد بن العباس بن فسانجس أبو الحسن رضي الله عنه
كان عالما بالأخبار و الشعر و النسب و الآثار و السير، و ما روى في زمانه مثله، و كان مجردا في مذهب الإمامية (الإمامة)، و كان قبل ذلك معتزليا، و عاد و هو أشهر من أن يشرح أمره.
🔹 له كتب، منها: المختلف و المؤتلف في أسماء رجال العرب، و كتاب ما قالت العرب ما كذا بأفعل من كذا، كتاب العقيق، كتاب الرد على المنجمين، 👈[و] كتاب الرد على أهل المنطق، [و] كتاب الرد على الفلاسفة، [و] كتاب الرد على أهل العروض. و رأيت له كتاب المنامات بخطه.
و رأيت له كتاب المنامات بخطه.
📚رجال النجاشی؛ص۲۶۹
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
@rahjoo_213
✅ تأملی بر منطق ارسطوئی(12)
✔️ أعلام الإمامية و کتاب الرد علی اهل المنطق
🔸هشام بن حَکَم، متکلّم برجسته شیعه و شاگرد امام صادق(علیه السلام)،از مخالفان سر سخت فلاسفه یونان بود و از آنان بدگویی میکرد و بر آنها طعن میزد،تا آنجا که یحیی بن خالد برمکی،بر او غضب کرد و میخواست هارون را به قتل او، وادار کند!
▪️عن يونس بن عبد الرحمن، قال: كان يحيى بن خالد البرمكي قد وجد على هشام بن الحكم شيئا من طعنه على الفلاسفة، و أحب أن يغرى به هارون و يضريه على القتل.
📚اختیار معرفة الرجال؛ج۲ص۵۳۰
🔹جناب هشام(ره)،کتابی در ردّ ارسطو در باب توحید،نوشته است.با عنوان: «الرد علی ارسطاطالیس فی التوحید»
📚رجال نجاشی؛ص۴۳۳؛ش۱۱۶۴
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
@rahjoo_213
✅ تأملی بر منطق ارسطوئی(13)
✔️علامه حکیمی :
🔸بايد دانست كه نمىشود كتابى چون قرآن كريم، به تعقّل دعوت كند، و راه تعقّل را معرفى نكرده باشد؟ و خودش از خود، روش تعقلى نداشته باشد. و درنگ كند تا پس از حدود 300 سال بعد از نزول قرآن، برخى رسائل منطق بيگانۀ يونانى ارسطويى، بوسيلۀ دشمنان قرآن و اسلام - بطور عام - ترجمه گردد، و به دست دشمنان ائمّۀ طاهرين «ع» - بطور خاص - براى اين كار جديت و هزينهگذارى شود، و دشمنان نفوذى در حوزۀ خلافت عباسى اين امر را هر چه بيشتر دامن زنند. منطقى كه از آغاز، مورد نقد بسيارى از دانشمندان اسلام (امثال ابوسعيد سيرافى) قرار گرفت.
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
@rahjoo_213
001.mp3
193.2K
✅ جایگاه حدیث و علوم حدیثی در حوزه
✔️آیت الله منتظری:
👈 آنقدر که در فالتأمل های کفایه وقت می گذاشتیم، اصلا به کتاب های حدیثی نگاه نمی کردیم.
#نظام_آموزشی
#حدیث
#حوزه
@rahjoo_213
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دروس حوزه حجاب است!
✔️مصاحبه مرحوم سید عبدالکریم کشمیری درباره مرحوم سید علی آقا قاضی:
❓مرحوم آقای قاضی به دروس حوزه عنایت داشتند ؟
👈_نه ؛ ابدا عنایت نداشت
❓یعنی مانع می دانستند ؟
👈_مانع!
❓حجاب اکبر ؟
👈_بله...
#تأملات(5)
#نقد_و_بررسی
@rahjoo_213
✅ اهمیت سنخ شناسی در فقاهت
✔️آقا وحيد بهبهاني رحمه الله:
▪️طريقة الاستدلال في العبادات مغايرة لطريقتها في المعاملات، و من لايعرف الفرق بينهما و لايميز، يخرب في الفقه من اوله الى آخره تخريبات كثيرة.
📚الفوائد الحائرية، ص100
#سنخ_شناسی
@rahjoo_213
✅ الباطل يموت بترك ذكره...
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔸اين خيال را از سرتان بيرون کنيد كه «الباطل يموت بترك ذكره»، اين را هم بدانيد که «الحق» هم «يموت بترك ذكره».
📚نماز جمعه آیتالله جوادی آملی در قم 16/2/1373- سایت بینالمللی علوم قرآنی
#مشهورات
@rahjoo_213
✅برشی از سیره ی بزرگان(4)
✔️آیت الله حاج آقا عزالدین زنجانی:
🔸در همان اوان(اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی(علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
🔹من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره.
🔸اما امام(ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
📚نشریه پگاه حوزه، شماره 304.
#علماء
#مشهورات
@rahjoo_213
✅تورم اصول(22)
♦️کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند...
✔️آیت الله مکارمشیرازی:
🔸 علم اصول از نظم منطقی برخوردار نیست و چینش مباحث آن مشوش است و کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند؛ باید پیرایش شود و مطالبی که مربوط به این علم نیست حذف و آنچه نیاز است در این علم باشد را به آن بیافزاییم.
🔹 برخی مباحث در باب الفاظ وارد شده که به این علم ربطی ندارد؛ بحث مقدمه واجب یک مبحث عقلی است نه لفظی، اجتماع امر و نهی یک بحث عقلی است، به همین دلیل اسم اینها را استلزامات عقلی گذاشته اند؛ طلب و اراده بحث فلسفی است، قواعد فقهی از جمله قاعده لاضرر و قاعده تجاوز علم جداگانه ای هستند.
🔸اختلاط برخی مسائل فلسفی با علم اصول صحیح نیست. مسائل فلسفی در جای خود محترم هستند اما جمعی از بزرگان اصولی اخیر که فیلسوف بودند اصول و فلسفه را با هم مخلوط کردند که از آن به عنوان خلط حقایق و اعتباریات بحث می شود؛ به عنوان مثال عالم انشاء چه کار دارد با عالم ایجاد؟
#اصول_فقه
#زوائد
@rahjoo_213
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️آیت الله جوادی آملی:
🔸سه، چهار تا حدیث است که آمده در بازار حوزه...
🔹10درصد روایات در حوزه ها مطرح است...
#نظام_آموزشی
#حدیث
#زوائد
@rahjoo_213