eitaa logo
رهجو
940 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملی بر منطق ارسطوئی(9) ✔️شیخ حر عاملی می نویسد: 🔹منطق و کلام بعد از دویست سال از بعثت پیامبر در زمان مأمون به وجود آمد و انتشار یافت ، پس آیا اسلام و دین تا قبل از آن ناقص بوده و بعد از ورود کتب کفار کامل شده است؟! چگونه و به چه دلیل بعد از اکمال دین یادگیری این دو را واجب میدانید؟؟ ▪️أن المنطق و الکلام مستحدثان فی زمان المأمون بعد المأتین، فهل کان الإسلام و الدین ناقصا فی تلک المدة الطویله حتی کمل بکتب الکفار و علومهم؟! و کیف تجدد وجوب تعلم هذین العلمین بعد إکمال الدین و أین الدلیل ؟؟ 📚تحریر وسائل الشیعه و تخبیر مسائل الشریعه ص۲۸ @rahjoo_213
تأملی بر منطق ارسطوئی(10) ✔️ أعلام الإمامية و کتاب الرد علی اهل المنطق 🔸الحسن بن موسى أبو محمد النوبختي‏ شيخنا المتكلم المبرز على نظرائه في زمانه قبل الثلاثمائة و بعدها. له على الأوائل كتب كثيرة منها: كتاب الآراء و الديانات....، 👈كتاب الرد على أهل المنطق.... 📚رجال النجاشي، ص: 64 @rahjoo_213
تأملی بر منطق ارسطوئی(11) ✔️ أعلام الإمامية و کتاب الرد علی اهل المنطق 🔸علي بن محمد بن العباس‏ بن فسانجس أبو الحسن رضي الله عنه كان عالما بالأخبار و الشعر و النسب و الآثار و السير، و ما روى في زمانه مثله، و كان مجردا في مذهب الإمامية (الإمامة)، و كان قبل ذلك معتزليا، و عاد و هو أشهر من أن يشرح أمره. 🔹 له كتب، منها: المختلف و المؤتلف في أسماء رجال العرب، و كتاب ما قالت العرب ما كذا بأفعل من كذا، كتاب العقيق، كتاب الرد على المنجمين، 👈[و] كتاب الرد على أهل المنطق، [و] كتاب الرد على الفلاسفة، [و] كتاب الرد على أهل العروض. و رأيت له كتاب المنامات بخطه. و رأيت له كتاب المنامات بخطه. 📚رجال النجاشی؛ص۲۶۹ @rahjoo_213
تأملی بر منطق ارسطوئی(12) ✔️ أعلام الإمامية و کتاب الرد علی اهل المنطق 🔸هشام بن حَکَم، متکلّم برجسته شیعه و شاگرد امام صادق(علیه السلام)،از مخالفان سر سخت فلاسفه یونان بود و از آنان بدگویی میکرد و بر آنها طعن میزد،تا آنجا که یحیی بن خالد برمکی،بر او غضب کرد و میخواست هارون را به قتل او، وادار کند! ▪️عن يونس بن عبد الرحمن، قال: كان يحيى بن خالد البرمكي قد وجد على هشام بن الحكم شيئا من طعنه على الفلاسفة، و أحب أن يغرى به هارون و يضريه على القتل‏. 📚اختیار معرفة الرجال؛ج۲ص۵۳۰ 🔹جناب هشام(ره)،کتابی در ردّ ارسطو در باب توحید،نوشته است.با عنوان: «الرد علی ارسطاطالیس فی التوحید» 📚رجال نجاشی؛ص۴۳۳؛ش۱۱۶۴ @rahjoo_213
تأملی بر منطق ارسطوئی(13) ✔️علامه حکیمی : 🔸بايد دانست كه نمى‌شود كتابى چون قرآن كريم، به تعقّل دعوت كند، و راه تعقّل را معرفى نكرده باشد؟ و خودش از خود، روش تعقلى نداشته باشد. و درنگ كند تا پس از حدود 300 سال بعد از نزول قرآن، برخى رسائل منطق بيگانۀ يونانى ارسطويى، بوسيلۀ دشمنان قرآن و اسلام - بطور عام - ترجمه گردد، و به دست دشمنان ائمّۀ طاهرين «ع» - بطور خاص - براى اين كار جديت و هزينه‌گذارى شود، و دشمنان نفوذى در حوزۀ خلافت عباسى اين امر را هر چه بيشتر دامن زنند. منطقى كه از آغاز، مورد نقد بسيارى از دانشمندان اسلام (امثال ابوسعيد سيرافى) قرار گرفت. @rahjoo_213
001.mp3
193.2K
جایگاه حدیث و علوم حدیثی در حوزه ✔️آیت الله منتظری: 👈 آنقدر که در فالتأمل های کفایه وقت می گذاشتیم، اصلا به کتاب های حدیثی نگاه نمی کردیم. @rahjoo_213‏ ‏
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دروس حوزه حجاب است! ✔️مصاحبه مرحوم سید عبدالکریم کشمیری درباره مرحوم سید علی آقا قاضی: ❓مرحوم آقای قاضی به دروس حوزه عنایت داشتند ؟ 👈_نه ؛ ابدا عنایت نداشت ❓یعنی مانع می دانستند ؟ 👈_مانع! ❓حجاب اکبر ؟ 👈_بله... (5) @rahjoo_213
اهمیت سنخ شناسی در فقاهت ✔️آقا وحيد بهبهاني رحمه الله: ▪️طريقة الاستدلال في العبادات مغايرة لطريقتها في المعاملات، و من لايعرف الفرق بينهما و لايميز، يخرب في الفقه من اوله الى آخره تخريبات كثيرة. 📚الفوائد الحائرية، ص100 @rahjoo_213
الباطل يموت بترك ذكره... ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔸اين خيال را از سرتان بيرون کنيد كه «الباطل يموت بترك ذكره»، اين را هم بدانيد که «الحق» هم «يموت بترك ذكره». 📚نماز جمعه آیت‌الله جوادی آملی در قم 16/2/1373- سایت بین‌المللی علوم قرآنی @rahjoo_213
برشی از سیره ی بزرگان(4) ✔️آیت الله حاج آقا عزالدین زنجانی: 🔸در همان اوان(اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی(علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود. 🔹من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره. 🔸اما امام(ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است. 📚نشریه پگاه حوزه، شماره 304. @rahjoo_213
✅تورم اصول(22) ♦️کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند... ✔️آیت الله مکارم‌شیرازی: 🔸 علم اصول از نظم منطقی برخوردار نیست و چینش مباحث آن مشوش است و کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند؛ باید پیرایش شود و مطالبی که مربوط به این علم نیست حذف و آنچه نیاز است در این علم باشد را به آن بیافزاییم. 🔹 برخی مباحث در باب الفاظ وارد شده که به این علم ربطی ندارد؛ بحث مقدمه واجب یک مبحث عقلی است نه لفظی، اجتماع امر و نهی یک بحث عقلی است، به همین دلیل اسم اینها را استلزامات عقلی گذاشته اند؛ طلب و اراده بحث فلسفی است، قواعد فقهی از جمله قاعده لاضرر و قاعده تجاوز علم جداگانه ای هستند. 🔸اختلاط برخی مسائل فلسفی با علم اصول صحیح نیست. مسائل فلسفی در جای خود محترم هستند اما جمعی از بزرگان اصولی اخیر که فیلسوف بودند اصول و فلسفه را با هم مخلوط کردند که از آن به عنوان خلط حقایق و اعتباریات بحث می شود؛ به عنوان مثال عالم انشاء چه کار دارد با عالم ایجاد؟ @rahjoo_213
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️آیت الله جوادی آملی: 🔸سه، چهار تا حدیث است که آمده در بازار حوزه... 🔹10درصد روایات در حوزه ها مطرح است... @rahjoo_213‏ ‏‏ ‏