✳️نگاه عرفی به آیات و روایات (2)
🔸یادم است دوره ای در ادبیات عرب غرق شده بودم. از کتبی مانند صرف میر و عوامل جرجانی تا سیوطی و مغنی و مفتاح النجاح و قره الطرف و ... در یکی از جلسات درس، استاد بیان کرد که در فرایند اجتهاد، ادبیات بسیار موثر است زیرا فهم بسیاری از نکات در کلمات معصومین علیهم السلام با خواندن صرف و نحو و بلاغت در حد اعلی میسر می شود.
🔹بعد مثالی را مطرح کردند: برخی از آقایان با توجه به معانی باب تفاعل نکته ایی را از حدیث (من بکی او ابکی او تباکی وجبت له الجنه) استخراج و به آن ملتزم شده اند. شاگردان پیش خود می گفتیم عجب، چقدر ادبیات به کار می آید! بعد سراپا گوش که این نکته ایی که آقایان استنباط کرده اند چیست؟؟؟
👈استاد ادامه داد: یکی از معانی این باب، تظاهر است یعنی خود را به حالتی زدن که اصل آن در فرد وجود ندارد و فقط برای این است که مردم گمان کنند او دارای این حالت است. آقایان برداشت کرده اند که امام علیه السلام در بیان خود این نکته را لحاظ کرده است لذا جواز بر ریا در گریه بر سیدالشهداء علیه السلام داده اند.
🔹بعد خود استاد فرمودند که البته این برداشت به نظر بنده صحیح نیست. پیش خود گفتم مرحبا به استاد، این همه روایات در مذمت ریا وجود دارد این ها را چه می کنیم و با همچین برداشتی از یک کلمه ی در حدیث تمام آن روایات کنار گذاشته می شود.
▪️اما از جواب استاد تعجبم بیشتر شد، ایشان به جای اشاره کردن به این که ما روایات فراوانی در مذمت ریا داریم و این گونه برداشت غیر عرفی و ادیبانه از روایات صحیح نیست،👈 ادامه دادند: به نظر بنده تباکی در این جا به معنای تکلف از باب تفعل است.تباکی کردن به معنای این است که انسان خود را وادار کند به گریه کردن و سعی کند که حالت گریه ی واقعی و جاری شدن اشک را در خود به وجود آورد و نفس خود را متکلف به گریه کردن نماید و به عبارت ساده تر«خود را بگریاند» و شاهد بر این مطلب روایاتی هستند که آخرشان امام فرموده اند: به اندازه ی یک بال مگس اشک خارج شود. از این بیان فهمیده می شود که پای زور و زحمت وسط است و شخص اصل اشک را می خواهد و تظاهر نمی کند.
❓جای بسی سوال است که اهل بیت علیهم السلام معنا و مقصود خود از کلام را به چنین دقت هایی بند کرده اند؟ آیا حکیم، منظور خود را در کلمه ایی که دارای معانی مختلفی است، این چنین پنهان می کند؟ آیا این یک روش صحیحی می باشد که شخص با اتکا به قاعده ای خاص، که مطلق و غیر قابل تخلف نیست، پیش از عنایت به تمام عناصر تاثیرگذار، دست به چنین استظهاراتی بزند؟
💢برادران خودم را دعوت می کنم که از زاویه عرف متعارف به این حدیث شریف نگاه کنند.
▪️پیام ارسالی
#نقل_معنا
#مقدمات_اجتهاد
@rahjoo_213
🔸بیان محدث نوری در کتاب لولو و مرجان درباره ی جایز بودن ریا در گریه بر سیدالشهداء علیه السلام، به مستند احادیثی که اذن به تباکی داده اند.
#نقل_معنا
#مقدمات_اجتهاد
#محدث_نوری
@rahjoo_213
✳️ شیخ صدوق و نقل به معنا در کتاب من لایحضره الفقیه از نگاه آیت الله شبیری زنجانی
🔸در كلام صدوق به طور كلى شايد بتوان گفت از آنجا كه كتاب من لا يحضر كتاب فتوائى است، احتمال مىرود كه گاهى روايات را نقل به معنا مىكند، از كلام صاحب حليه المتقين مجلسى اول هم اين مطلب استفاده مىشود.
▪️الظاهر أن الصدوق نقل أكثر هذه الأخبار بالمعنى اختصارا كما ظهر لك سابقا و سيظهر لاحقا(روضة المتقين فى شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج 3، ص 145)
🔹به نظر مىرسد كه اين فتواى مرحوم صدوق كه با «قال الصادق (ع)» هم تعبير مى كند به احتمال خيلى قوى، نقل به معناى از همين روايات است. اين كه ايشان به روايت ديگرى دست يافته غير از اين روايات مشهوره و آن را نقل نكرده باشند، بسيار بعيد است. همين روايات بوده، ولى چون مضامين يكى بوده با يكديگر تلفيق كرده و نقل به معنا كرده است. در اين گونه موارد هم نمى توان گفت كه اصل عقلائى عدم نقل به معنا، جارى است؛ چون كتاب فتوائى بوده از اينگونه تغييرات و دخل و تصرفات، بسيار اعمال مى كرده اند.
🔅ايشان(منظور شیخ صدوق است) تصرفاتى از قبيل نقل به معنا و اسقاط و كوتاه كردن روايات را مرتكب شده است و گاهى رواياتى را كه برخى فقراتش بر خلاف مذاق دينى خودش بوده و آن ها را درست نمى دانسته، اسقاط نموده است.
👈منقولات كافى و تهذيب و استبصار در ميان كتب اربعه، بر منقولات فقيه، مقدم است.
📚برگرفته از دروس خارج ایشان
#نقل_معنا
#مقدمات_اجتهاد
#شبیری_زنجانی
@rahjoo_213
May 11
os87093.mp3
4.41M
✅نقل به معنا یا نقل به لفظ ؟
🔸سلسله جلسات استاد علیدوست
🔹جلسه پنجم
💢بررسی دقیق تر ادله ی نقل به لفظ
💢طعنه ی اهل سنت به شیعیان به جهت نقل به معنا
💢رواج نقل به معنا و امکان سوء استفاده از آن
💢با توجه به واقعیت، نقل به معنا اتفاق افتاده است
💢فرایند نقل و نشر احادیث
💢آیا مدیریت اهل بیت بر نقل به معنا اتفاق افتاده است؟
❌❌❌نشر این مطلب لزوماً به معناي تأييد نيست، بلکه برای مطالعه بیشتر دوستان اهل علم می باشد.
#نقل_معنا
#مقدمات_اجتهاد
#علیدوست
#صوت
@rahjoo_213
✅محراب مساجد
▪️ و كَانَ عَلِيٌّ ع- إِذَا رَأَى الْمَحَارِيبَ فِي الْمَسَاجِدِ كَسَّرَهَا وَ يَقُولُ كَأَنَّهَا مَذَابِحُ الْيَهُود.
🔸امير المؤمنين عليه السّلام هر گاه محرابهائى را كه در مسجدها ساخته بودند ميديد آن را خراب ميكرد و ميفرمود: اينها مانند كشتارگاه يا قربانگاهها و مذابح يهود است.
📚من لایحضره الفقیه، ج1، ص236
#احادیث
#معماری_اسلامی
#مسجد
@rahjoo_213
✳️اختلافات در منطق ارسطویی(4)
و في تمايز برهان الّلم عن برهان الإنّ، فقد ذهب الشيخ الرئيس و الشيخ الإشراقي و المحقق الطوسي و صاحب المحاكمات و شرح المطالع و شارح حكمة الإشراق و الجمهور من المتأخرين إلى أن الأوسط في برهان الّلم هو الذي علة للوجود الرابط للأكبر في الخارج و في العقل، سواء أ كان معلولا لوجوده المحمولي أيضا أم لا، و في برهان الإنّ-- هو الذي يكون علة لوجود رابط الأكبر في العقل فقط، و أما الصدر فقد ذهب إلى أن برهان اللم ما كان الأوسط فيه علة للوجود و المحمول الذي للأكبر و لوجوده الرابط كليهما في العقل و الخارج كليهما أيضا، و برهان الإنّ ما كان الأوسط فيه علة لوجوده الرابط فقط في الخارج و العقل كليهما. و لهذا يختلط الأمر على هذين المذهبين كمال الاختلاط، إذ يكون أغلب البراهين اللّمية على المذهب الأوّل إنية على المذهب الثاني، و أنت تعلم أن طرفي الاختلاف في هذه المسألة من فحول الحكمة و المنطق و أساطينهما.
#منطق
#زوائد
#مقدمات_اجتهاد
@rahjoo_213
✳️کتب لغت از منظر آیت الله مددی:
🔸کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند.
👈همین ابن هشام در آیه شریفه: *(إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ لَهُمُ الْجَنَّة)* باء را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است و حال ابن هشام مکتب فکری اش را که اشاعره باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند.
👈و کذا او در یکی از ابواب مغنی از آنجا که او شافعی است و شافعی تصریح دارد که میشود حیوان مذبوح بدون تسمیة خوردنش جائز است، در آیة شریفه *(وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ)* واو را به معنای حالیة میگیرد یک جوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واو ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.
📚بر گرفته ار درس خارج فقه غنا
#ادبیات
#لغت
#مددی
@rahjoo_213
os87094.mp3
4.55M
✅نقل به معنا یا نقل به لفظ ؟
🔸سلسله جلسات استاد علیدوست
🔹جلسه ششم
💢بیان مولفه هایی که نشان دهنده ی اجازه و وقوع نقل به معنا می باشد.
💢اهل بیت جریان نقل به معنا را مدیریت کرده اند.
💢مدیریت اهل بیت به خاطر وجود شرایط خاص کاملا صورت نگرفته است.
💢بیان شواهدی بر مدیریت اهل بیت علیهم السلام
❌❌❌نشر این مطلب لزوماً به معناي تأييد نيست، بلکه برای مطالعه بیشتر دوستان اهل علم می باشد.
#نقل_معنا
#مقدمات_اجتهاد
#علیدوست
#صوت
@rahjoo_213
✳️چرا استشهاد نحویان به حدیث اندک بوده است؟
🔸ابوحیان در باب دلایل این مساله آورده است:
رویگردانی نحویان از حدیث در استشهادهای خود، به دو دلیل بوده است:
1️⃣این که راویان حدیث، نقل به معنای روایات را جایز دانسته و عین الفاظ را روایت نکرده اند. بنابراین برای نحویان اطمینانی باقی نمانده که الفاظ روایات، از رسول خدا صادر شده است.
2️⃣این که راویان حدیث، بسیار مرتکب لحن(اشتباهات دستوری) می شده اند. زیرا بسیاری از راویان، غیر عرب بوده و زبان عربی را مبتنی بر اصول و قواعد نحو فرا نگرفته اند..
#نقل_معنا
#ادبیات
#استشهاد_به_احادیث
@rahjoo_213
✳️الاستشهاد بالأحاديث في النحو:
🔸فائدة: لأبي حيّان مع ابن مالك في الاستشهاد بالأحاديث مناقشة طويلة،
فإنّه قال في شرح التسهيل: لهج المصنّف، يعني ابن مالك في تصانيفه كثيرا بالاستدلال بما وقع في الحديث في إثبات القواعد الكليّة في لسان العرب، و ما رأيت أحدا من المتقدّمين و المتأخّرين سلك هذه الطريقة غيره على أنّ الواضعين لعلم النحو الأولين كأبي عمر و عيسى بن عمرو و الخليل و سيبويه من البصريّين و معاذ و الكسائي و الفرّاء و على بن المبارك الأحمر و هشام الضرير من الكوفيّين لم يفعلوا ذلك.
و تبعهم على ذلك المتأخّرون من الفريقين و غيرهم من نحاة الأقاليم كنحاة البغداد و الأندلس، و جرى الكلام في ذلك مع بعض الأذكياء فقال: إنّما تنكّبت العلماء ذلك لعدم وثوقهم بأنّ ذلك لفظ النبي (ص) لأمرين:
👈أحدهما: إنّ الراوة جوّزوا النقل بالمعنى، فلهذا نجد القصّة، قال فيها لفظا واحدا، فنقل بألفاظ بحيث نجزم بأنّه (ص) لم يقل جميعها، نحو ما روى من قوله (ص): زوّجتكها بما معك من القرآن، أمسكها بما معك، خذها بما معك، و غير ذلك ممّا ورد من ذلك، فيعلم قطعا أنّه لم يلفظ بالجميع بل لا يجزم بالبعض، بل يجوز أنّه قال: لفظا غيرها مرادفا لها، لا سيّما مع تقادم الزمان و الاتّكال على الحفظ، فالضابط منهم من ضبط المعنى، و أمّا من ضبط اللفظ فبعيد، لا سيّما في الأحاديث الطوال «4» الّتي لم يسمعها الرواة إلا مرّة.
👈الثاني: أنّه وقع اللحن كثيرا في الحديث، لأنّ كثيرا من الرواة كانوا غير عرب بالطبع، و لا يعلمون لسانهم بصناعة النحو، و رسول اللّه (ص) كان أفصح الناس، و إذا تكلّم بلغة غير لغة أهله، فإنّما ذلك مع أهل تلك اللغة على طريق الإعجاز و تعلىم اللّه تعالى. ثمّ قال: و المصنّف أكثر من الاستدلال بما في الأثر متعقّبا بزعمه على النّحاة، و ما أمعن النظر في ذلك، و لاصحب من له التمييز في هذا الفن، و لذلك يضعف استنباطه من كلام سيبويه، انتهى.
🔹و أجاب بعضهم بالمعارضة بأنّ تطرّق الاحتمال الّذي يوجب سقوط الاستدلال بالحديث ثابت في أشعار العرب و كلامهم، فيجب أن لا يستدلّ بها أيضا، و هو خلاف الإجماع، قال: و الاستدلال بالحديث أنّما يسقط إذا أثبت المنكر أنّ الحديث المستدلّ به ليس من لفظه (ع)، و إن لفظه كان كذا، و أنّ الراويّ غيره، انتهى.
🔹و أجاب الشيخ سراج الدين البلقينيّ بأنّ ابن مالك لا يذكر ما يذكره من الأحاديث للإثبات، بل للاعتضاد بأنّه يجد الشواهد من كلام العرب لما يقوله فيأتي بالحديث للاعتضاد لا لإثبات قاعدة نحويّة بمجرّد ذلك.
🔹و أجاب ابن خلدون بأجوبة أحسنها أنّ تدوين الأحاديث كان في الصدر الأوّل قبل فساد العربيّة، فالتبديل على تقدير ثبوته أنّما كان ممّن يسوغ الاحتجاج بكلامه، و غايته تبديل لفظ يصحّ الاحتجاج به بلفظ كذلك، انتهى. و بقي للبحث مع أبي حيّان مجال لا يتّسع له المقام.
📚الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية، ص: 409
#نقل_معنا
#ادبیات
#استشهاد_به_احادیث
@rahjoo_213
استشهاد به حدیث در نحو عربی.pdf
376.8K
🔸 تحقیق آقای علی فرازی در استشهاد به حدیث در نحو عربی
❌❌❌نشر این مطلب لزوماً به معناي تأييد نيست، بلکه برای مطالعه بیشتر دوستان اهل علم می باشد.
#نقل_معنا
#ادبیات
#استشهاد_به_احادیث
#پی_دی_اف
@rahjoo_213