eitaa logo
رهجو
941 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅برشی از اعتقادات(1) 🔰اعتقادات صدوق(1) ▪️باب الاعتقاد في التكليف‏ قال الشيخ أبو جعفر- رحمة اللّه عليه-: اعتقادنا في التكليف هو أنّ اللّه تعالى لم يكلّف عباده إلّا دون ما يطيقون، كما قال اللّه في القرآن: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها؛ و الوسع دون الطاقة. وَ قَالَ الصَّادِقُ- عَلَيْهِ السَّلَامُ-: «وَ اللَّهُ تَعَالَى مَا كَلَّفَ الْعِبَادَ إِلَّا دُونَ مَا يُطِيقُونَ، لِأَنَّهُ كَلَّفَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ خَمْسَ صَلَوَاتٍ، وَ كَلَّفَهُمْ فِي السَّنَةِ صِيَامَ ثَلَاثِينَ يَوْماً، وَ كَلَّفَهُمْ فِي كُلِّ مِائَتَيْ دِرْهَمٍ خَمْسَةَ دَرَاهِمَ، وَ كَلَّفَهُمْ حَجَّةً وَاحِدَةً، وَ هُمْ يُطِيقُونَ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ» 🔸باب اعتقاد در تكليف‏ ابن بابويه رحمة اللَّه عليه گويد: اعتقاد ما در باره تكليف اين است كه خداوند تكليف نفرموده بندگانش را مگر بنازلتر از آنچه طاقت ميدارند چنانچه فرموده:لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها؛ و حدّ وسع کمتر از حدّ طاقت است. و جناب صادق عليه السّلام فرموده كه: خدا تكليف نكرده بندگان را مگر كمتر از طاقت ايشان، چرا كه تكليف نموده ايشان را در هر شبانه روز پنج نماز و تكليفشان فرموده در سال بروزه سى روز، و ايشان را مكلف ساخته در هر دويست درهم پنج درهم و مكلفشان فرموده در مدت العمر بيك حج با وجود آنكه ايشان بيش از اين طاقت دارند. @rahjoo_213
✅فکاهیات(4) ✔️المُحدّث الجزائري(ره): 🔸و في رواية أخرى: إنّه تنبّأ آخر أيّام المعتصم، فلمّا أحضر بين يديه قال له: أنت نبيّ‌؟ قال: نعم، قال: إلى من بعثت‌؟ قال: إليك، قال: أشهد إنّك لسفيه أحمق، قال: إنّما يبعث إلى كلّ‌ قوم مثلهم، فضحك المعتصم و أمر له بشيء. ............................................................... 🔹قرأ بعض المغفلين: في بيوت أذن اللّه بالرّفع، فقال له شخص: أنّما هو بالجرّ، فقال له: يا جاهل إذا كان اللّه (تعالى) يقول: فِي بُيُوتٍ‌ أَذِنَ‌ اللّٰهُ‌ أَنْ‌ تُرْفَعَ‌ تجرّها أنت لما ذا؟ 📚زهر الربیع؛ص50 @rahjoo_213
✅روایات دال بر نهی از قیام قبل از ظهور 🔸در برخی روایات اشاره به مشروع نبودن قیام قبل از ظهور حضرت ولیعصر(عج) شده است. این روایات در تعارض با موارد زیر شناخته شده است: 1-ادله ولایت مطلقه فقیه و حق حکومت و ولایت سیاسی برای فقیه جامع الشرایط 2- آیات و احادیث وجوب جهاد و مدح آن 3- آیات و احادیث وجوب امر به معروف و نهی از منکر و مدح آن 4- حرکت سید الشهداء (علیه السلام) علیه یزید(لعنة الله علیه) 5- قیام مختار ثقفی 6- قیام زید بن علی (فرزند امام زین العابدین علیه السلام) 7- قیام حسین بن علی (المقتول بِفَخ) 8- قیام و خروج یمانی و خراسانی 9- احادیث خبر از قیام مردم مشرق زمین و سایر احادیث متضمن جواز قیام 10- آیه نفی سبیل @rahjoo_213
🔸نمونه روایات نهی از قیام قبل از ظهور 👇👇👇
🔸سدير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: اى سدير ملازم خانه ات باش و چون پلاسى از پلاس هاى خانه (كه روى زمين انداخته اند) باش (يعنى برای قیام و مناقشات اینچنینی از خانه بيرون مرو) و تا شب و روز آرامش دارند تو هم آرام و ساكت باش و چون به تو خبر رسيد كه سفيانى خروج كرده (بى ‏درنگ) بسوى ما كوچ كن اگر چه پاى پياده باشى. ▪️عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى‏، عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَدِيرٍ، قَالَ: قَالَ‏ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «يَا سَدِيرُ، الْزَمْ بَيْتَكَ، وَ كُنْ حِلْساً مِنْ أَحْلَاسِهِ، وَ اسْكُنْ مَا سَكَنَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ، فَإِذَا بَلَغَكَ أَنَّ السُّفْيَانِيَّ قَدْ خَرَجَ، فَارْحَلْ إِلَيْنَا وَ لَوْ عَلى‏ رِجْلِكَ»‏ 📚 كافي (ط - دار الحديث)، ج‏15، ص 600 @rahjoo_213
🔸هيچيك از ما اهل بيت تا روز قيام قائم ما (حجّة ابن الحسن العسكرى- عجل اللّه تعالى له الفرج-) براى جلوگيرى از ستمى يا براى بپا داشتن حقّى خروج نميكند مگر آنكه بلاء و آفتى او را از بيخ بركند. و قيام او بر اندوه و رنج ما و شيعيانمان بيافزايد. ▪️قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ- عَلَيْهِ السَّلَامُ-: مَا خَرَجَ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَى قِيَامِ قَائِمِنَا أَحَدٌ لِيَدْفَعَ ظُلْماً أَوْ يَنْعَشَ حَقّاً إلَّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيَّةُ، وَ كَانَ قِيَامُهُ زِيَادَةً فِي مَكْرُوهِنَا وَ شِيعَتِنَا 📚 الصحيفة السجادية، ص 20 @rahjoo_213‏ ‏
🔸عمر بن حنظلة گويد: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه ميفرمود: پنج نشانه پيش از قيام حضرت قائم صورت خواهد گرفت: صيحه آسمانى، خروج سفيانى، فرو رفتن (لشكر سفيانى در بيداء)، كشته شدن نفس زكيه، خروج يمانى. من عرض كردم: قربانت اگر يكى از خاندان شما پيش از وقوع اين نشانه‏ ها خروج كند، با او خروج كنيم؟ فرمود: نه. و چون فردا شد اين آيه را براى آن حضرت خواندم: «اگر بخواهيم بر ايشان آيه و نشانه‏ اى از آسمان نازل كنيم كه گردنهايشان در مقابل آن خاضع گردد» (سوره شعراء آيه 4) و بدو عرضكردم: آيا اين نشانه همان صيحه آسمانى است؟ فرمود: آگاه باش كه اگر آن باشد گردن دشمنان خدا در برابرش خاضع گردد ▪️محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ- الصَّيْحَةُ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْيَمَانِيُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ قَبْلَ هَذِهِ الْعَلَامَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ لَا فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ تَلَوْتُ هَذِهِ الْآيَةَ- إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ فَقُلْتُ لَهُ أَ هِيَ الصَّيْحَةُ فَقَالَ أَمَا لَوْ كَانَتْ خَضَعَتْ أَعْنَاقُ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص 310 @rahjoo_213‏ ‏
حکم قیام قبل از ظهور.pdf
3.41M
🔸بررسی حکم قیام قبل از ظهور 🔹استاد طبسی @rahjoo_213‏ ‏
💢گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه 🔻در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همان‌طور که راه‌های استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار می‌گیرد، نخواندم. مرتب می‌شنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده می‌شود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد می‌دهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم. زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بی‌آنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمی‌شناختم. به‌طوری که وقتی آن روایات را می‌شنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض می‌شوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمی‌شود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم. در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهی‌ای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی. 📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6 @rahjoo_213‏ ‏
✅اغلاط مشهوره(2) 🔻علَمآءُ أمَّتى افضل من انبیاء بنی اسرائیل(1) 🔸اين عبارت به عنوان روايت مشهور بر السنه متداول است، ولى هرگز سندى براى آن يافت نشده است. علامه سيد عبدالله شبّر (۱۲۴۲ ق) فرموده است: «پس از فحص و تتبّع تام در اصول و اخبار ما درباره‌ى حديثى كه از پيغمبر (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه "علماء أمتى أنبياء بنى‌اسرائيل او كأنبياء بنى‌اسرائيل او أفضل من أنبياء بنى‌اسرائيل،" هرگز مدركى نيافتيم. 🔹در كتاب «الجامع الصّغير» سيوطى و «كنوز الحقائِق » مناوى و «نهج الفصاحة » پاينده و «وهج الفصاحة » أعْلمى كه براى احاديث صغار سيّد البشر تدوين يافته است مراجعه كردم ، از طريق عامّه در آنجا هم نبود. 🔸آية الله حاج سيّد محمّد على قاضى طباطبائى در كتاب «تحقيق دربارۀ اوّل أربعين حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام » تحت عنوان : «مراد از آل محمّد چه كسانند؟» در ص 468 گويد: فيروزآبادى (صاحب كتاب اللغة ) گويد: و قَول رَسولِ‌ اللهِ‌ صلَّى اللهُ‌ عليه و ءَاله و سلَّم : عُلَمآءُ أمَّتى كَأنْبيآءِ بَنى إسْرآئيلَ‌، و فى لَفظٍ‍‌ : عُلَمآءُ هَذِهِ‌ الامَّةِ‌ أنْبيآءُ سائِرِ الامَمِ‌؛ وَ إنْ‌ كانَ‌ فى إسْنادِهِ‌ مَقالٌ‌ لَكِنْ‌ يُسْتَأْنَسُ‌ بِهِ‌ فيما ذَكَرْناهُ‌ . @rahjoo_213
✅اغلاط مشهوره(2) 🔻علَمآءُ أمَّتى افضل من انبیاء بنی اسرائیل(2) ✔️المُحدّث الجزائري(ره): 🔸حديث علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل لم نطّلع عليه في شيء من كتب الأخبار، نعم نقله بعض المتأخّرين من أصحابنا في غير كتب الحديث، و قد أعترف غيرنا بعدم الاطّلاع عليه في جملة أخبارنا و من ثمّ‌ نسبه تارة إلى العامّة و مخترعاتهم ليستغنوا به عن الأئمة (ع) و لهذا سمّوا علمائهم الأئمة و أبو حنيفة الإمام الأعظم بالنّسبة إلى باقي الأربعة و أخرى إلى الصّوفيّة، لثبوت ما يزعمونه من الكشف و جوّز بعضهم وضع الحديث للمصالح، 🔹 و على تقدير ثبوته حملوه تارة على أنّ‌ المراد بعلماء الأمّة الأئمة (ع) لأنّهم حجج اللّه مثلهم في وجوب الطّاعة و الفضل و الشرف و أخرى على ارادة العلماء، لكن وجه الشّبه أنّهم مظلومون مقتولون خائفون، أو وجوب العمل بما يروونه عن النّبيّ‌ (ص) و أهل بيته (ع) أو المراد جميع علماء الأمّة أنّ‌ قولهم و رواياتهم حجّة و ذكروا فيه تأويلات كثيرة. 📚زهرالربیع، ص462 @rahjoo_213
✅ تورم اصول(8) 🔰 کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد! ✔️آیت الله بهجت(ره): 🔸ترتیب دروس حوزه به‌گونه‌‏ای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد! کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همین‌طور، کتاب رسائل آخرین نظریه‌‏ی شیخ [انصاری] رحمه‏‌الله‏ در اصول بوده، بااین‌حال رسائل از دروس سطح ماست! جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیه‏‌ی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی به‌عنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمه‌‏الله‏ و اصول صاحب بدایع رحمه‏‌الله‏ که شاگرد شیخ بوده، می‌‏باشد. 🔹خلاصه این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند و در راه فهم آن در می‏‌مانند! ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضر کردن آن برای طلاب خیلی مشکل است. این را نمی‏‌شود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمه‏‌الله‏ را دوباره در درس خارج بررسی کنند. اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص می‏‌داد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض می‏‌کرد. هرچند آخوند رحمه‌‏الله‏ در کفایه برای تلخیص اصول خیلی زحمت کشیده، به‌حدی که حتی حاشیه‏‌ی رسائلش به این اختصار نیست و نظر داشته است که اصول را تلخیص کند، ولی درعین‌حال باز زیادتی دارد؛ زیرا بحث دلیل انسداد را ذکر کرده، با اینکه هیچ فایده‏‌ای بر آن مترتب نمی‏‌شود، هرچند ابواب استصحاب را اسقاط و مختصر کرده است. 🔸کسی که سطح می‌‏خواند، باید کتابش محتاج به شرح و ترجمه باشد، نه بررسی نظرات و آراء. طلبه اگر اهل نظر باشد، باید اظهار نظرش را برای دوره‌‏ی درس خارج بگذارد. مرحوم آخوند بالای منبر فرموده بود: کاری کردم که زحمت سی ساله‌‏ی شما را به شش ماه تقلیل کنم! شخصی از پای منبر گفت: آقا، فهمیدن شش ماه شما، سی سال وقت لازم دارد! «مکاسب» شیخ هم که همان کتاب متاجر است، همه‏‌ی مباحث متاجر را ندارد، مانند مباحث صرف و معامله‏‌ی ربوی و... لذا برای درس و بحث در حوزه بهتر از «ریاض» نداریم، 👈اما کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد و آنها را ترتیب بدهد و نافذالکلمة باشد و پیش هم ببرد؟! 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۴۸ @rahjoo_213