✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(10)
🔸مسئله زنبوریه «قد کنتُ اَظنَّ اَنَّ العقربَ اَشدُّ لَسعه مِن الزنبورِ فاذا هو هی»
🔹مناظره کسائی و سیبویه
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(11)
✔️شهید ثانی نیز در برخورد عجمها با ادبیات عرب اینگونه گلایه میکند:
🔸و اما ادبیات عرب، قاعده در آن درک معنای آیات احکام و احادیث احکامی است و این یا با طبع عربی صورت میگیرد و یا با تحصیل به هر وجهی که باشد. اما دورترین راه وصول به این مطلب روش عجمها است! مناط و روش آنها در یادگیری و یاد دادن در ادبیات عرب بنابر بررسیهای لفظی مربوط به الفاظ و عبارات و تعریفات میباشد. به خاطر همین آنها را در این حالت مشاهده میکنید که بیشتر عمرشان را در یادگیری و یاد دادن ادبیات میگذرانند ولی توانایی فهم راحت دلالتهای الفاظ عربی برایشان حاصل نمیگردد.
▪️و أمّا العربيّة، فالضابط فيها فهم معاني الآيات الأحكاميّة و أحاديثها إمّا بحسب السليقة، و إمّا بالكسب بأيّ وجه اتّفق. و أبعد الطرق إلى هذا المطلب طريق العجم؛ فإنّ مناط تعليمهم و تعلّمهم في العربية على المناقشات اللفظيّة المتعلّقة بالألفاظ و العبارات و التعريفات؛ و لذلك تراهم يصرفون أكثرَ أعمارهم في تعليمها و تعلّمها، و لا تحصل لهم قوّة فهم مدلولات الألفاظ العربيّة بالسهولة.
📚رسائل شهید ثانی، ج۲، ص ۷۸۶
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(12)
✔️آیت الله شب زنده دار:
🔸در جایی دیدم که شهید ثانی می فرمود: شیوه ی تدریس عجم به جایی نمی رسد. طلبه با این شیوه تدریس ادبیات نه می تواند درست متن عربی را بخواند، نه مکالمه کند و نه به زبان عربی بنویسد؛ آیا نمی توان در این چند سال با روش دیگری با او کار کرد که هم توانایی مکالمه، هم نویسندگی و هم تطبیق قواعد را داشته باشد؟!
📚کتاب تحول در حوزه بایدها و نبایدها، ص125
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(13)
✔️آیت الله استادی:
🔸کسانی که مدعی اجتهاد در ادبیات هستند باید با آوردن 50 تا مثال نشان دهند!
🔹آیت الله کاشانی و آیت الله شاه آبادی می فرمودند که یک صمدیه با شرح سید علی خان کافیست!
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(14)
✔️مقام معظم رهبری:
🔸به نظر می رسد که ما می توانیم این زمان های طولانی که وجود دارد، کم کنیم، مثلا ادبیات عرب را در ظرف یکسال، یکسال و نیم بخوانند.
📚بیانات در دیدار نخبگان حوزوی، 74/9/13
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(15)
🔸برای مطالعه و بررسی نقش ادبیات عرب در فرایند اجتهاد وارد لینک ادبیات و سردرگمی کلاف مسیر استنباط شوید.
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(16)
✔️استاد اکبرنژاد:
🔸گذشته از اصول فقه، ما در ادبیات عرب نیز شاگرد متعبد متنسکی برای اهل سنت بوده ایم!
🔹اهل سنت با بحث های ادبی، جامعه علمی را به ظواهر مشغول می داشتند. برای همین نیز ما نه تنها تاکید ویژه ای از اهل بیت(ع) بر غور در صرف و نحو و بلاغت نمی بینیم و تنها حدیث «تعلموا العربیه» را در اختیار داریم، بلکه شاهد برخورد سرد و گاه تند ایشان با این مسأله هستیم. برای همین است که در زمان اهل بیت(ع)، شیعه به سمت ادبیات به معنای خاص یعنی غور در دقایق و قیل و قال ها کشیده نشد.
🔸برخی مانند علامه وحید بهبهانی(ره) غور در ادبیات را یکی از موانع اصلی اجتهاد نیز می شمارد و شاگرد او علامه کاشف الغطاء(ره) فقیهی را که گرفتار دقت نظرهای ادبی شده باشد، فاقد صلاحیت فتوا می داند!
🔹آیا دین شناس شدن تا بدانجا به ادبیات گره خورده است که اگر کسی بخواهد دین شناس شود، باید در ادبیات مجتهد یا قریب الاجتهاد شود؟ یا این یک انحراف بزرگ است که نه تنها حُسنی ندارد، که افراط در ادبی کردن دین، منجر به کج فهمی آیات و روایات نیز می گردد! گذشته از اینکه عمر طالبان علم را ضایع ساخته و خیل کثیری از آنان را از فقاهت منصرف می سازد. چه بسیارند طلاب مستعدی که علاقه ای به ادبیات تخصصی ندارند.
🔸چیزی که قلب هر انسان فهیمی را به درد می آورد این است که انس با کتاب و سنت جای خود را به بازی های ادبی داده است. برخی به جای اینکه به سیاق آیات و آیات هم خانواده توجه کنند یا به روایات مرتبط نظر بیندازند، در عمق یک واژه غور می کنند و نه تنها ثمری نمی گیرند که آیات و روایات را به ابتذال می کشند! مثلا واژه غناء بیش از اینکه بحث ادبی باشد که فلان لغوی در گوشه فلان کتابش فلان قول را هم نقل کرده است، یک بحث روایی است. کسی که مجموع روایات باب غناء را از نظر بگذراند، از نوع پرسش ها و جنس پاسخ ها و از مناسبت حکم و موضوع و ده ها شاهد دیگر، یقین می کند که غنایی که مد نظر اهل بیت(ع) است و موضوع حکم قرار گرفته، کدام است. در حالی که بسیاری از فقهاء بیش از اینکه عنایت به خود ادله داشته باشند، صرفا در دریای لغت فرو می روند و گاه به آرائی می رسند که مصداق «لایغنی من جوع» است.
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(17)
✔️مرحوم آیت الله مصباح یزدی:
🔸ما در حوزه، چند سال ادبیات عربی می خوانیم ولی متأسفانه آن هدفی که به خصوص از صرف و نحو منظور هست، خیلی از طلبه ها را به قدر کافی تأمین نمی کند. اگر از اوّل توجه داشته باشند و اساتید هم بیشتر بر آن تأکید کنند که در تجزیه و ترکیب، تمرین زیادتری را داشته و فقط به خواندن متن اکتفاء نکنند، در اینصورت خیلی زودتر به هدف می رسند و به تکرار بسیاری از کتابها و درسهای دیگر نیازی نخواهد بود.
📚نسیم هدایت، ص52
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(18)
✔️مقام معظم رهبری:
🔸مرحوم آقای داماد (رضواناللَهعلیه)، از مدرسان بزرگ قم و یک ملای حسابی بود. فضلای درجه یک قم، شاگردان ایشان بودند. یکی از شاگردان برجسته ایشان می گفت که ادبیات عرب مرحوم آقای داماد، خیلی ضعیف بود و غالباً کلمات را غلط میخواند. وی در مقام شوخی مبالغهآمیزی نسبت به ایشان گفته بود که اگر کلمهای مثلاً چهار، پنج وجه داشته باشد -فرضاً کلمهی زید را میشود زِید و زُید و زَیَد و زَید و زُیُد خواند- آنچه که آقای داماد خواهد گفت، وجه ششمی است!
📚بیانات در دیدار شعرای سازمان تبلیغات اسلامی - 1369/01/31
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅ وزن ادبیات عرب در مسیر اجتهاد(19)
✔️آیت الله علیدوست:
🔸درباره پیوند ادبیات با علوم دینی دسته ایی برخورد افراطی دارند؛ یعنی پیوندی وثیق و حداکثری، بین ادبیات و استنباط برقرار میکنند. جالب است که اگر بیشتر اهل صرف و نحو باشد، بین علوم دینی و استنباط علوم دینی با صرف و نحو، پیوند برقرار میکند. اگر اهل لغت باشد، این پیوند را با لغت، و اگر اهل بلاغت باشد، با بلاغت برقرار میسازد. به گونهای که معتقد است تا شخصی درباره ریزهکاریهای آن دانش، کاوش نکند، نمیتواند در صحن آموزههای دین، اعم از فقه، تفسیر و کلام، وارد شود.
🔹چند روز پیش یکی از آقایان درباره شیخ انصاری صحبت میکرد. میخواست بگوید ایشان چهقدر به علوم مقدماتی تأکید داشتند و در این زمینه حساس بودند. فرمود: ایشان چهل دور مطول گفته است. میخواست به اهتمام شیخ و نقش علوم بلاغی در اجتهاد اشاره کند. قاعدتاً این قضیه اشتباه است. اگر هم رخ داده، باز اشتباه بوده است. چهل دور مطول، دستکم چهل سال وقت میخواهد. چهل سال وقت برای تدریس یک کتاب، زیادهروی است. این افراط در برخی نوشتههای بزرگان ما دیده میشود.
🔸به نظر من، آنچه امروزه در حوزه خوانده میشود، به اندازه کافی و وافی به این رسالت میپردازد و اگر بیشتر از حد نیاز نباشد، کمتر نیست؛ به این شرط که آنچه طرف میخواند، یا حداقل عموم کلیات را با خود داشته باشد.
#ادبیات_عرب
@rahjoo_213
✅فتاوای شاذ(5)
🔸هر كسى كه از ناحيه مادر به هاشم منتسب باشد، سيد محسوب مىشود و صدقه و زكات بر او حرام و دادن خمس به او جايز است. ميرداماد در اين باره رسالهاى نوشت. اين فتوا در ميان قدما و متأخرين اصحاب ذكر شده و از سيد مرتضى در الانتصار نقل شده است، ولى پس از ميرداماد (1040 ه. ق) با نگارش اين رساله مورد توجه قرار گرفت.
🔹محدّث بحرانى (1180 ه. ق) نيز در كتاب خمس الحدائقالناضرة اين موضوع را مورد بحث و بررسى فراوان قرار داده و همان فتواى ميرداماد و سيدمرتضى را پذيرفته است. پس از محدث بحرانى كسى را نديدهام كه قائل به اين قول باشد. مدرك مشهور علما در اين زمينه مرسله مفصل حمّاد در كتاب خمس و زكات است كه بحرانى آن را ضعيف مىشمارد.
🔸البته شايان ذكر است كه محقق اردبيلى در كتاب زكات و خمس مجمعالفائدة و البرهان اين نظريه را بيان كرده و قائل به آن است.
🔹مرحوم فیض کاشانی نیز در مفاتیح الشرایع مایل به این قول است.
#فقه
#فتوا
#شاذ
#میرداماد
#سیادت
@rahjoo_213
✅مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر(مرتبه یدی)
✔️آیت الله جواد تبریزی:
🔸أقول: المشهور عندهم، بل كما قيل : لا خلاف في أنّ للأمر بالمعروف والنهي عن المنكر مراتب ثلاث: الإنكار بالقلب، ثمّ الإنكار باللسان، ثم الإنكار باليد. وأن واحدة منها في طول الاُخرى....وكذلك لا يدخل الإنكار باليد ضرباً كان أو جرحاً أو حبساً، في عنوان الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، وما يستدلّ على ذلك من بعض الرّوايات؛ لضعف السّند، بل الدلالة، لا تصلح للاعتماد عليها.
📚ارشاد الطالب ج4، ص234
🔹هذا بالنسبة إلى المنع القوليّ، وأمّا المنع الخارجيّ في مقابل المنع الإنشائيّ والقوليّ، فلا دليل على وجوبه لا عقلاً ولا نقلا....نعم، بعض الاُمور الفاسدة والمنكرات الّتي نعلم بعدم رضا الشارع بحصولها خارجاً بأيّ حال حتى فيما إذا حصل الفساد من غير المكلّف، كرواج القمار وشرب الخمور علناً وقتل النفوس ونهب الأموال وسائر أنواع الفساد مما يختلّ به نظام اجتماع المسلمين، فيجب منعها قولاً وعملاً.
📚ارشاد الطالب ج1، ص177
#فقه
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
@rahjoo_213