✍️طیف بندی نامزدهای ریاست جمهوری (حدسیات ثبتنام نامزدهای دوره چهاردهم)
هجوم تعدادی از عناصر شناخته شده و کثرت عناصر کمتر شناخته شده، برای مشارکت در رقابت انتخاباتی، منجر به مباحث متنوع شد و خواهد شد. از دیدگاه حقیر مهمترین دلایل این حضور را میتوان در سه طیف نامزدها دسته بندی کرد:
🔻الف) طیف جماعتی
این طیف از نامزدها اغلب علاقه زیادی به ثبت نام دارند و آمدهاند تا حضورشان ثبت شود. مهمترین نامزدهای جماعتی عبارتند از:
۱. نامزدهای فلهای؛ بسیاری آمدهاند تا بیایند و دیده شوند و البته میدانند که نه در آمدنشان مزیتی و نه در رفتنشان اثری هست اما میآیند تا اثبات کنند که هستند.
۲. نامزدهای تکلیفی؛ جمعی آمدهاند تا در ذیل تکلیف پنداری، بلوغ فکری و سیاسی خود را به نمایش بگذارند هر چند همواره میان آنان و کرسی ریاست جمهوری، فاصله تا ثریا است.
۳. نامزدهای پوششی؛ عدهای آمدهاند تا در برابر نقد و فشار گفتمانی حریف، حرفهای خارج از دستور بزنند و یار کمکی و ضربهگیر نفر اول باشند تا نامزد اصلی از فشار حریفان در امان بماند.
🔻ب) طیف نیابتی
این طیف از نامزدها بیش و پیش از آنکه دغدغه مشارکت داشته باشند توجیهگر ایدهها و رویهها هستند. مهمترین نامزدهای نیابتی عبارتند از:
۱. نامزدهای تحریمی؛ جمعی آمدهاند تا با رد صلاحیت خودشان و همکیشانشان، غیررقابتی بودن انتخابات و یا بیاعتباری نهادهای نظارتی را فریاد بزنند و مشارکت را به چالش بکشند.
۲. نامزدهای توجیهی؛ برخی آمدهاند تا برای شخصیتهای سیاسی مشکوک یا مفلوک و یا برای دولت مردان بیعمل و ناکارآمد سابق، دلیل تراشی کنند.
۳. نامزدهای تروجی؛ صنفی آمدهاند تا هم مبلغ اندیشه سیاسی نئولیبرالی یا محافظهکاری یا بهاری و یا غیره باشند و هم صلاحیت اندیشههای رقیب را به چالش بکشند.
🔻ج) طیف رسالتی
این بخش از نامزدها اغلب مستقل یا شبه مستقل هستند و برای خود مسئولیت قائلند. مهمترین طیفهای نامزدهای رسالتی عبارتند از:
۱. نامزدهای مقامی؛ بعضی آمدهاند تا کاهش منزلت و سقوط اعتبار سیاسی در اثر عملکرد قبلی خود را، در یک کارزار گفتمانی ارتفاع دهند.
۲. نامزدهای مرامی؛ جماعتی آمدهاند تا از تبلیغات و مناظرات، فرصتی برای ترویج مرامنامه گروهی خود یا گسترش هنجارها و ارزشهای ملی و اسلامی بسازند.
۳. نامزدهای دوامی؛ افرادی آمدهاند تا رسم خود را شبیه رئیس جمهور شهید خدمت نمایند و سعی دارند سبک خدمت شهید رئیسی را تثبیت و تداوم ببخشند.
♻️ یافتههای راهبردی
۱. در صورت غبله هیاهوی ناشی از منزلت طلبی فردی و یا سهم خواهی تشکيلاتی بر فضای انتخابات، مدعیان بیش از آنکه دغدغه منفعت ملی یا کارآمدی خدمت را داشته باشند عقدههای فردی و علقههای تشکیلاتی را مبدأ ورود به رقابتهای انتخاباتی و مشارکت سیاسی خواهند گرفت، در چنین شرایطی است که صلاحیت اینگونه افراد به عنوان یک رجل سیاسی و در تراز ملت ایران برای حضور در تریبونهای رسمی و جایگاه ملی قابل خدشه است.
۲. جامعه ایران در دوره گذار نیازمند رئیس جمهور در تراز تمدن ایرانی، برازنده هنجارها و ارزشهای ملی و اسلامی و حامی مقاومت جهانی است. بنابراین انتخابی خردمندانه است که؛ مبتنی بر کارنامه گذشته و محتوای برنامه آینده باشد.
۳. یکی از مهمترین شاخصهای رئیس جمهور تراز؛ متعهدِ متخصص است از میان نامزدهای مذکور یافتن چنین افرادی کار سادهای نخواهد بود چون متخصص بیتعهد غاصب و متعهد غیر متخصص ظالم است و کسی در این مسیر رستگار و آبرومند خواهد شد که مانند شهید رئیسی در تعهد خود برای خالق، خالص و در تخصص خود برای خلق، خادم باشد.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه / ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ه.ش/.
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
#نسل_شکست_ناپذیز
✌️این نسل از هم اکنون در حال تربیت مبارزان مقاوم و شکست ناپذیر است.
📌سید نیما موسوی نوشت:
برخلاف عدهای که مسعود پزشکیان را پدیده انتخابات میدانند؛ به چند دلیل معتقدم که وی ناتوان از رایآوری بالاست.
۱- وی بلحاظ شخصیتی دارای ضریب هوشی پایین، تفکر راهبردی ضعیف، زبانی الکن از ارتباط با متن جامعه و ذهنی پراکنده و غیرمنسجم است.
۲- ادبیات او یک ادبیات ملی نیست. برخلاف سخنان روحانی و لاریجانی که پر از نشانهها و انگارههای راهبردی است. ادبیات وی در حد یک نماینده مجلس است نه یک گزینه ریاست جمهوری. حتی سطح سیاستورزی مصطفی کواکبیان را قویتر از مسعود پزشکیان میدانم. کواکبیان بعد از سالها کرسی دانشگاه، شرکت در مناظرات و دبیرکلی حزب، خود را به مرکز نزدیک کرد و در مجلس دهم نماینده تهران شد؛ ولی وی با وجود سابقه وزارت در طول پنج دوره نمایندگی هیچگاه به ادبیات و مطالبات مرکز نزدیک نشده است. در این میان ادبیات قومیتی او نیز این فاصله را تشدید میکند.
۳- لایه خاکستری جامعه و طبقه متوسط در پس ۶ سال تورم وحشتناک و تغدیه فکری بوسیله ایران اینترنشنال بویژه پس از شورش ۱۴۰۱ به وضعیت آشتیناپذیر با حاکمیت رسیده است و از هر نوع اشتراک با حاکمیت خودداری میکند. طبقهمتوسط ایران در وضعیت سال ۱۳۹۶ نیست که ادبیات رادیکال حسن روحانی علیه سپاه او را جذب کند. طبقهمتوسط که از ۷ سال تورم سنگین و قضایای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ گذشتهاست؛ بعید است که با پزشکیان همسو شود.
۴- ادبیات پزشکیان تلفیقی از احمد توکلی در ۱۳۷۲ و مصطفی معین در ۱۳۸۴ است. ادبیات دینی آلترناتیو به اتکای نهجالبلاغه بعلاوه روایتی از چپ که مبتنی بر دستورات بانکجهانی برای اقتصاد ایران است. این تلقی شاید در دهههای ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ محبوب بود ولی با عبور بخش مهمی از طبقه متوسط از انگاره مذهب، این ادبیات محبوب طبقه متوسط بریده از حاکمیت نیست.
۵- حمایت احزاب اصلاحطلب و خاتمی نیز چیزی به او نخواهد افزود. طبقه متوسط از فضای ۸۸ عبور کرده و ادبیات خاتمی نیز برای این طبقه محبوبیت ندارد. خاتمی در حال حاضر وضعیتی شبیه به علی امینی در دهه ۱۳۵۰ دارد؛ منزوی از هسته قدرت و دارای فاصله از مخالفان حکومت؛ در خط باریک پوزیسیون و اپوزیسیون.
۶- پزشکیان و احزاب اصلاحطلب فاقد وزنه چانهزنی با مرکزیت قدرت هستند. اگر هاشمیرفسنجانی در ۱۳۹۲ و موسوی خوئینیها در ۱۳۷۶ امکان مشاوره و چانهزنی با راس قدرت را داشتند؛ اصلاحطلبان پس از مرگ هاشمی فاقد چنین وزنهای هستند.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
📌پیشبینی انتخابات ۱۴۰۳
📖محبی نوشت: آرای اقایان قالیباف و جلیلی به علت شناخته شدن در فضای انتخابات های گذشته و سابقه نسبی سیاسی و رایی که در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ داشته اند در همین نسبتی که در نظرسنجی ها آمده است فریز شده و امکان رشد کمپینی ندارد. آرای اقای زاکانی و قاضی زاده نیز به علت باورپذیر نبودن خصوصا با سابقه ای که از فیک بودن در ۱۴۰۰ از خود نشان داده اند تا حدود زیادی همین است و رشد نمیکند. رشد آرای اقایان پزشکیان و پورمحمدی قابل پیش بینی نیست و به کمپین بستگی دارد.
دیدارهایی که برخی اطرافیان اقای روحانی با پورمحمدی داشته اند نشان از سرمایه گذاری آنها به نفع پزشکیان از طریق پورمحمدی است تا رشد هم افزا داشته باشند.
از این رو انتخابات فعلا شش نقطه، چهار منطقه (پزشکیان و پورمحمدی، زاکانی و قاضی زاده، جلیلی، قالیباف) و سه قطب (پزشکیان، قالیباف، جلیلی) دارد.
انتخابات ۱۳۹۶ نشان داد با کنار رفتن قالیباف ارای او به اقای رییسی منتقل نمیشود و درباره اقای جلیلی هم چنین است. اگر اقای جلیلی کنار برود بیشتر ارای او به زاکانی یا قاضی زاده منتقل میشود. اما در صورت کنار رفتن اقایان جلیلی زاکانی و قاضی زاده بیشتر آرای آنها به قالیباف منتقل میشود.
با این توضیحات ادامه چهار اتفاق محتمل است:
یک: دوم خردادی دیگر و رای آوری پزشکیان.
این احتمال آنچنان بالا نیست زیرا که سابقه ۲۵ سال گذشته روبروی جامعه است و باورپذیری که نسبت به خاتمی داشت نسبت به پزشکیان وجود ندارد.
دو: هشتاد و چهاری دیگر و رقابت همه کاندیداها با هم که از میان جلیلی قالیباف و پزشکیان دو نفر به دور دوم میروند. در صورتی که جلیلی و پزشکیان به دور دوم بروند پزشکیان پیروز انتخابات خواهد بود زیرا که نقش کاراکتر احمدی نژاد ۸۴ را پزشکیان ایفا میکند نه جلیلی.
در صورتی که قالیباف با جلیلی به دور دوم برود بدنه رای پزشکیان بیشتر به قالیباف رای داده و ارای دیگران بین جلیلی و قالیباف تقسیم میشود و در صورتی که پزشکیان و قالیباف به دور دوم بروند پیشبینی اکنون مشکل است و هرکدام ممکن است رای بیاورند.
سه: نود و دو ای دیگر.
در این صورت پورمحمدی نقش ولایتی و رضایی را ایفا کرده و دیگران هم دیگر را تراشیده و پزشکیان در دور اول رای می آورد.
چهار: انتخابات کاملا دو قطبی شده، پورمحمدی به نفع پزشکیان و سه نفر به نفع جلیلی یا قالیباف کنار بروند که در این صورت اگر مشارکت ۴۰ درصد باشد جلیلی شانس دارد و اگر پنجاه درصد باشد قالیباف و اگر شصت درصد باشد پزشکیان بیشترین شانس را دارند.
در هرچهار حالت فوق قالیباف و جلیلی و سیاست فی ما بین آنهاست که سرنوشت هشت سال بعد را مشخص میکند.
#عصراندیشه
@Asreandisheh
نقدی بر فشار اصلاحطلبان بر پزشکیان برای تغییر مسیر/ راه پیروزی الزاما دوقطبی کردن نیست.
رحمان قهرمانپور، کارشناس سیاسی و تحلیلگر کمپینهای انتخاباتی، در یادداشتی تلگرامی نوشت:
کسانی که بر پزشکیان فشار میآورند، در کمپین خود بر پایگاه رای اصلاحطلبی تاکید کند و فضا را دوقطبی کند، از این نکته مهم غافلاند که اولا، انتخابات ریاستجمهوری بیشتر از آنکه حزبی باشد، شخصی است و ثانیا، اگر نامزد تمایل به ایفای یک نقش نباشد آن نقش در اجرا و در عمل خوب در نمیآید.
شخصیت آقای پزشکیان طوری نیست که بخواهد یا بتواند دوقطبی ایجاد کند. ضمن اینکه انتخابات۱۳۷۶ برخلاف تصور برخی دوستان دوقطبی نبود. دوقطبی آقای روحانی هم به لطف بازی خلاقانه مرحوم هاشمی امکان تحقق پیدا کرد. همین آقای روحانی در سال۱۳۸۸ جرات نکرد نامزد نشود. لذا اشتباه است اگر ما فقط دوران بعد از موفق شدن افراد را ملاک قرار دهیم.
در اردیبهشت۱۳۷۶ که ما در ستاد های دانشجویی آقای خاتمی رفتوآمد داشتیم، او را فاقد توان رقابت با رقیب خودش میدانستیم. مهارت در سخنوری و کمپین کردن تا حدی ذاتی است؛ ولی بخش عمده آن اکتسابی است.
اصلاحطلبان باید با تحلیل دقیق و علمی شرایط فعلی استراتژی طراحی کنند. انتخابات عرصه آزمون و خطا نیست.
از طرف دیگر، اهل فن میدانند که سبد رای صرفا اصلاحطلبانه در بهترین حالت ۲۰درصد واجدین شرایط است. یعنی ۲۰درصد رایدهندگان خود را اصلاحطلب میدانند و حاضرند به نامزد حزبی اصلاحطلبان رای دهند. پس هیچ نامزدی به صرف کسب رای اصلاحطلبان نمیتواند برنده انتخابات شود.
اصلاحطلبان مجددا با همان پارادوکس عارف-روحانی سال۱۳۹۲ مواجه شدهاند. عارف اصلاحطلبتر بود؛ اما روحانی از نظر کمپینی قویتر بود. عارف شانس پیروزی نداشت؛ ولی روحانی داشت. این در حالی بود که روحانی کاراکتر خاص خودش را داشت و تا آخر خود را ذیل چتر اصلاحطلبان تعریف نکرد.
بنابراین، این ادعا که اصلاحطلبان بهتنهایی میتوانند برنده انتخابات شوند، درست نیست. برخی افراد موجه سیاسی در اطراف آقای پزشکیان هم تخصص انتخاباتی ندارند و در بهترین حالت به صورت تجربی انتخابات را یاد گرفتهاند.
برخی دیگر هم یادشان رفته است که سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان آب رفته است. لذا استراتژی ایجاد دوقطبی توسط پزشکیان به همان شیوه روحانی در سال۱۳۹۲ نه متناسب با شخصیت اوست و نه یک نقشه راه پیروزی تضمینشده است.
فکر میکنم پزشکیان با علم به همین مساله در برابر خواستهای اصلاحطلبان مقاومت میکند. اصلاحطلبان میخواهند اینبار عارف و روحانی را در هم ادغام کنند و اگر خود نامزد یعنی پزشکیان مایل به این کار نباشد، بهقول عامیانه کار خوب در نمیآید.
هیچ استراتژیستی با فرض تغییر کاراکتر نامزد استراتژی طراحی نمیکند؛ بلکه متناسب با کاراکتر موجود نامزد، نقشه راه پیروزی طراحی میکند.
نقشه راه پیروزی پزشکیان الزاما دوقطبی کردن نیست. شاید او بتواند با ایجاد تکانههای متوالی و بدون قطبی کردن، برنده انتخابات شود. اما هیچ نقشه راهی در کمپین بدون ریسک نیست. نقشه راه و استراتژی انتخاباتی هم از دل بحثهای سیاسی روزمره و رایج و چندساعته در نمیآید.
از کانال راهبرد
https://eitaa.com/amirolmomenindarnahj
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کوتاهی_شرکت_هواپیمایی_اکراین
کسی که آبروی خود را برای خداوند هزینه کند خداوند او را آبرومندتر میکند.
#عملیات_وعده_صادق اعتبار مضاعفی برای سردار حاجی زاده و دوستانش بازگرداند.
اکنون که نهادهای متولی در جهان، شرکت اکراینی را مقصر حادثه سقوط هواپیما معرفی کرد آیا کسانی که نظام، مردم، نهادها و شخصیتهای انقلابی را آماج تهمت و افترا قرار دادند و یا این مطالب فیک را تکثیر کردند، فرصتی برای جبران عمل زشتشان قائل هستند.!؟ البته بعید است چنینی آزادگانی را بتوان به راحتی یافت.😳
فرصتها مثل ابر میگذرند و وای بر آن کسی که محاسبهاش به روز حساب واگذار شود.
#احمد_باقری_مزینانی_استاد_دانشگاه
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ کنشگری امام باقر (ع): از گرهگشایی ذهنی تا توانمندسازی فرهنگی
💠 زمانه و زمینههای شکلگیری خلافت ۹۰ ساله بنیامیه و بنیمروان در دوره پس از خلافت امیر المومنین علی علیه السلام، باعث تنیده شدن پندارهای خیالی بر گرد حقایق توحیدی و نشستن غباری غليظ از توهمهای معنوی بر چهره نبوی شد.
با اوج گرفتن قدرت بنیمروان در دور عبدالملک، امام محمد باقر علیه السلام چند حرکت را در دستور کار قرار داد. مهمترین جلوههای حرکت راهبردی امام باقر (ع) عبارت است از:
۱. روایتگری صادقانه از حادثه کربلا، رازگشایی از اسرار نهضت عاشورا و افشاگری از انحرافات بنیامیه و جنایات بنیمروان؛
۲. خرافه زدایی از باورهای معنوی و حقایق توحیدی و تحریف زدایی از احکام اسلامی و مذهبی؛
۳. تلاش برای رهایی ذهن نخبگان و دل تودهها، از استثمار و استحمار فُُسّاق و فُجَّارِ بنیامیه؛
۴. تثبیت پایداری محبان اهلالبیت در برابر استبداد تبهکارانه و طواغیت ویرانگرانه بنیمروان؛
۵. تقویت زیرساختهای اعتقادی و بنیانهای دانشی و سازندگی فکری آحاد جامعه، از طریق تبیین حقایق توحیدی و ظرایف فقه نبوی و علوی.
♻️ یافتههای راهبردی
کنشگری فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و علمی امام باقر عليهالسلام در دوره یکی از قدرتمندترین امپراتوریهای تاریخ بشر بود به گونهای که امپراتوری امویان بر حدود ۳۵٪ وسعت جغرافیایی و ۳۰٪ جمعیت جهان سلطه کامل داشت. ایشان همچنین در سختترین دوره گذار جامعه اسلامی یعنی انتقال قدرت از حکمرانی فریبکار اموی به حکمرانی جبار مروانی، مسئولیت توانمندسازی فرهنگی و غنیسازی علمی جامعه اسلامی در برابر استحمار تودهها، استثمار نخبگان و استبداد حکمرانان را بر عهده گرفت. در چنین شرایطی امام باقر (ع) با سازماندهی اندیشمندان جویایی علم و شبکه سازی از اصحاب سر - مانند جابر جعفی و فضیل بن یسار -، مبارزه فرهنگی معترضانه و مواجهه علمی روشنگرانه خود را به ادامه دادند. مبارزهای که در دوره بعد حداقل چهار دستاورد راهبردی داشت؛
دستاورد ۱. باعث پرده برداری از روایتهای قومیت مدارانه و نژادباورانه سقیفی و اموی شد.
دستاورد ۲. منجر به شکسته شدن پوسته سخت انحرافات اعتقادی و فرقهگرایی دینی شد.
دستاورد ۳. زمینه را برای آواربرداری از معارف توحیدی، از زیر تحریفات ذهنی فراهم نمودند.
دستاورد ۴. بستر لازم را برای غبار روبی از سنت فاضله نبوی و حکمرانی علوی مهیا کردند.
✍️ #احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/ ۷ ذیالحجه روز شهادت امام باقر (ع)/ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ه.ش
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
#امام_باقر_گره-گشایی_ذهنی
#امام_باقر_توانمندسازی_فرهنگی
#شکستن_انحراف_تحریف_عقیدتی
#آوربرداری_از_معارف_توحیدی
#غبارروبی_از_سنت_نبوی_علوی
✍️ از کوررنگی اشرافزیان تا حسابکشی بندبازان
اظهارات سخیف "خواهر مری" که باز شدن انسداد سیاسی را پیامد شهادت دولتمردان خدمت میداند، بسیار عبرتآموز و درسآموز است. مهمترین عبرت و درس این افاضات عبارتند از:
🔻 عبرت آموزی سیاسی
مضیق نگری دخمهای و محفلی از تحولات اجتماعی و حقایق فرهنگی ایران، علت العلل #کوررنگی_اشرافزیان_سیاست است. به رغم آنکه اغلب عناصر وابسته به جریانهای سیاسی خاصگرا و خودمرجع پندار، دههها بر مرکب قدرت سوار بودند اما تمامیت طلبی و زیاده خواهی فراگیر، باعث شده است تا آنان از تحولات اصلی و حقایق وجودی - نظیر سطح و ژرف محبت مردم به رئیس جمهور شهید خدمت - بسیار دور باشند.
در نگاهی خوشبینانه این افراد به دلیل کوررنگی سیاسی؛ دچار بیخردی رقیق معرفتی و غفلت عمیق راهبردی، شدهاند.
🔻 درسآموزی سیاسی
پاسخگو نبودن افراد آونگی فعال در عرصه سیاست کشور، علتالعلل بدعملی و زشتگویی آنان است. چرا که اینگونه افراد فرصتطلب تا زمانی که بر پشت شتر سیاست نشستهاند از پستان مرکب قدرت، شیر بقاء میچشند و در شرایط به خطر افتادن موقعیتشان از این شتر، خونآبه احیاء میکشند.
#حسابکشی_بندبازان_قدرت، راهکار مناسب برای مدیریت سیاسی چنین افراد و ممانعت از مخفی شدن آنان در پشت شوهای تبلیغاتی و سیاسی است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه /۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ه.ش/.
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
#کوررنگی_اشرافزیان_سیاست
#حسابکشی_بندبازان_قدرت
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو مسجدالحرام به طرف گفت اهل کجایی؟
گفت غزه...
بعدش رو ببینید
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چگونه چشم را تطهیر کنیم؟🔸
یکی به من گفت: ما در #اینترنت تصاویر و مطالبی میبینیم که [چشممان آلوده میشود] و فکرمان درگیر میشود. حالا میخواهیم یادمان برود، اما هی ذهنمان میآید. چکار کنیم که از ذهنمان پاک بشود؟
گفتم: از مجنون یاد بگیر، مجنون گفت:
«و کیف تری لیلی بعینٍ تری بها سواها و ما طهرتها بالمدامع»
«چگونه میتوانی لیلی را ببینی با چشمی که با آن غیر لیلی را دیدهای و هنوز این چشمت را با اشک طاهر نکردهای».
اگر کسی میخواهد امام زمان (علیه السلام) را زیارت کند، باید #چشم را طاهر کند.
#گریه ، چشم را طاهر میکند.
@haerishirazi
✍️ مرامنامه زندگی و قائده بندگی (نجوای عارفانه و آوای عاقلانه سیدالشهداء در عرفات)
💠 روز عرفه و صحرایی عرفات یادآور نجوای مخلصانه و عارفانه سید الشهداء علیهم السلام در برابر معبود است. نجوای عاشقانهای که فهمش نیازمند عقل ناب و درکش محتاج دل پاک است.
به رغم آنکه اندیشه ما از مضامین محتوای کبریایی و دست ما از دامن عاشق دلربایی آنچه در صحرای عرفات گذشته کوتاه است، اما از باب توسل مأموم به امام هم که شده، میتوانیم؛ بر سیره حسینی و سلوک مهدوی طی طریقت نمائیم و تلاطم امواج خروشان دلهایمان را در وادی عرفات به اکثیر توسل آرام کنیم و کشتی ذهن پرجوش و خروشمان را در افق عرفه به ساحل توکل برسانیم.
🔸حقیر در چنین فضای خوش عطری، با درس آموزی از دعای عرفه سیدالشهداء (ع) چند گزاره را مرور میکنم. این جملات پیش و بیش از آنکه حکایت بندگی ما باشد؛ روایت شرمندگی در برابر عاشق عرفه و معشوق و معتکف عرفات است:
🍎 معبودا و محبوبا...
🔅 مرا طلبیدی، از تو رمیدم؛
🔅 خلقم کردی، مدعی شدم؛
🔅 عمرم دادی، تباهی گزیدم؛
🔅 شهرتم دادی، تفاخر کردم؛
🔅 ولایتم دادی، غفلت کردم؛
🔅 عزیزم کردی، ذلت طلبیدم؛
🔅 رفیقم شدی، خیانت کردم؛
🔅 پوشاندیام، رسوایی گزیدم؛
🔅 نعمت دادی، خزانهدار شدم؛
🔅 پناهم دادی، یاغیگری کردم؛
🔅 احسانم کردی، عصیانگر شدم؛
🔅 انیسم شدی، انزوا پیشه کردم؛
🔅 کمالم خواستی، شقاوت گزیدم؛
🔅 فرصتم دادی، به تأخیر انداختم؛
🔅 امانم دادی، فرصت طلبی گزیدم؛
🔅 اسکانم دادی، بیسامانی خواستم؛
🔅 رهاییام بخشیدی، محبوس شدم؛
🔅 پشت و پناهم شدی، آوارگی گزیدم؛
🔅 موددت خواستی، کینه ورزی نمودم؛
🔅 سعادتام خواستی، شقاوت ورزیدم؛
🔅 از کید بازم داشتم، حسادت ورزیدم؛
🔅 خلیفهام نمودی، خلافت طلبیدم؛
🔅 خلیفهام نمودی، سرکشی کردم؛
🔅 برکتم دادی، کفران پیشه کردم؛
🔅 آرامشم دادی، اضطراب جستم؛
🔅 احسان فراوانم دادی، انباشتم؛
🔅 جلوهام دادی، بیحیایی کردم؛
🔅 نعمتم دادی، ناشکری گزیدم؛
🔅 هدایتم کردی، غفلت نمودم؛
🔅 منعم کردی، حرص ورزیدم؛
🔅 عروجم دادی، هبوط کردم؛
🔅 رزقم دادی، سرکشی کردم؛
🔅 خیرم دادی، شرارت کردم؛
🔅 عنایتم کردی، آزمند شدم؛
🔅 امانم دادی، خیانت کردم؛
🔅 نجاتم دادی، مدعی شدم؛
🔅 پوشاندیام، افشاء کردم.
💡و اینکه...
معبودا... در سلوک بندگی سیدالشهداء سلام الله علیه آموختهایم که...
🔸 از تو عنایت پایدار و بخشندگی ماندگار سزد...
🔹از بنده انتظار بیقرار و طمع وصال روا باشد...
♻️ استنباط راهبردی
از منظر حقیر "نجوای عارفانه و آوای عاقلانه" سیدالشهداء (س) در صحرای عرفات و در آستانه سفر عاشورایی، نشان دهنده وجود مجموعهای از معارف توحیدی به عنوان "مرامنامه زندگی و قائده بندگی" است که در شکل زمزمه عاشقانه ظهور کرده است. قائدهای که در برگیرنده زیرساخت هستی شناسی و ساختار گفتمانی حیات مؤمنانه است.
این قائده از زبان سیدالشهداء(س):
"نظم وارگی جهان خلقت مبتنی بر حکمرانی توحیدی" را "از مبداء میل مخلوق تا مقصد مراد خالق" ترسیم نموده است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/ نهم ذیالحجه ۱۴۴۵ه.ق و ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ه.ش/
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ عید قربان؛ هبوط در منا، حنوط در نینوا (تاملی در اسرار قربان، قربانی و قربانگاه)
💠 عید قربان از جمله اعیاد بزرگی است که از آن به عنوان روز: پوشاننده ناشایستگیها، موسع سازی روزی، مبداء دعا، منشأ هدایت، هم آوردی با ابتلائات انسانی- اجتماعی، جویندگان و خواهندگان، بیمناکی و امیدواری، بیداری دل و آمادگی روح، شرافت انسانی و عظمت ایمانی و روز فدیه و زیارتی امام حسین (ع) یاد شده است.
بنابراین آنچه از آن به عنوان روز عید قربان و روز عیدالله اکبر یاد میشود در حقیقت "روز سرافرازی انسان کامل و صالح، از بزرگترین آزمون خلقت" است.
🤔 حقیر با تأملی نو؛ عید قربان را هم در صورت و هم در سیرت حامل و حاصل اسراری چند یافتم. برخی از اسرار عید قربان عبارتند از:
🚩🔅سر ۱. در مبنا و معنای قربان، قربانی و قربانگاه است که مفهوم و مقصود آن دل بریدن از وابستگیها و چشم پوشیدن از پیوستگیها است و محصول نهایی آن خیر و رزق رساندن به مسکینان و خلق الله است.
🚩🔅سر ۲. در ماهیت تکلیف مداری ابراهیم خلیل الله نهفته است که به اتکای یقین توحیدی، از همه خواستهها و داشتههای خود دل میبرد و آن را در مسلخ تکلیف هبه میکند.
🚩🔅سر ۳. در گذر از وابستگیها و دلبستگیها ابراهیم نهفته است که استبداد و خودخواهیها درون را به مسلخ منا میکشاند تا اسماعیل محبوب را برابر تدبیر حبیب ذبح کند.
🚩🔅سر ۴. در اطاعت پذیری اسماعیل ذبیح الله نهفته است که آگاهانه اهلیتاش را به ولایت ابراهیمی میآمیزد و حنجر به خنجر امتحان الهی سپرده و شایستگی مقام امامت مییابد.
🚩🔅سر ۵. در سعی وافر و سراسیمه میان دو انتظار هاجر نهفته است که پریشانی دل خود را، به تدبیر نبوت ابراهیمی آرام میبخشد و محبت مادری را فدای ولایت پذیری خود میکند.
🚩🔅سر ۶. در عزم مستحکم حجاج بیت الله نهفته است که با وقوف در عرفات خود را آماده جهاد میکنند تا با کمترین معونه، سنگ در منجنیق یداللهی نهاده و آتش خشم برائت بر خرمن مستکبران ابلیس صفت افکنند.
🚩🔅 سر ۷. در طواف بر گرد خانه دل و دلبر نهفته است که مقیم مشعر را پس از رفع استبداد فردی، دفع اسحتمار ذهنی و نفی استثمار جسمی به سوی بیتالله میکشاند تا با گذر از کفر جلی و شرک خفی، از گرد بیتالمعمور به جستجو بیتالموعود بگردد.
🚩🔅 سر ۸. در هجرت حسینی از منا به نینوا نهفته است که پس از نجوای عاشقانه در عرفات، به جای برپا کردن محفل ورد و ذکر در مشعر، خیمه جهاد و عزت در صحرای کربلا برپا میکند و احرام بیتالله وا مینهد تا بیرق ثارالله برافرازد و به جای قربانی در منا، قربانگاه در نینوا میسازد تا پرچم نجات بشر از جهالت و ضلالت باشد.
🍎 استنباط راهبردی
در میان ایام شهره یافته در اعصار، سه مقطع تاریخ شأنیت عهدالهی با انسان تراز دارد. این سه مقطع عبارتاند از؛
یکم. عهدالله قربان؛ صحنه امتحان نبوت، برای تبیین و تشریح امامت است.
دوم. عهدالله غدیر؛ عرصه انتصاب امامت، برای تعیین و تثبیت ولایت است.
سوم. عهدالله عاشورا؛ میعادگاه ابتلای ولایت، برای ترسیم و تصویر رضایت است.
❇️ گویا عید قربان هر ساله برپا میشود تا از قصه "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" روایتی نو شود و پیوندی آشنا میان قربانی هرساله حاجیان در منا و جانبازی عاشورائیان ایجاد شده و راز قربانی منا در نینواهای نو تفسیر گردد.
ما در این عصر و نسل شاهد قربانیانی بودیم که بدون درک نبوت و یا شهود امامت، برای دفاع از حریم ولایت، حنجر به خنجر بلا سپردند و هبوط انسان در منا را با حنوط خونین در نینوا تفسیر کردند.
یاد و خاطر عاشورائیان درس آموخته در کربلایی ایران و شهدای "مکتب حاج قاسم سلیمانی"، شهدای "مکتب خدمت" و شهدای "کشتارگاه غزه" گرامی و روحشان قرین رحمت الهی باد.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/ دهم ذیالحجه ۱۴۴۵ه.ق و ۲۸ خردادماه ۱۴۰۳ه.ش/
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
#هبوط_در_منی_حنوط_در_نینوا
#عید_قربان_انسان_صالح_آزمون
#خلقت_نبوت_امامت_ ولایت_رضایت
#عهدالله_قربان_غدیر_عاشورا