eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از البیان
💠 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔺یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است. 🔺من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. 🔺استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. 🔺چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. 🔺مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. 🔺یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ 🔺اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 🔺عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔺اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📌 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
هدایت شده از استاد وکیلی
اخلاق توحیدی ۶۲.m4a
9.77M
🌀انواع فلسفه بیماری ها 🌀چگونه در بیماری ها علاوه بر تطهیر به عالم ملکوت حرکت کنیم 🌀ادب درمان در بیماری ها 🌀برخی اسباب درمان و پیشگیری از برخی بیماری ها 🎙سلسله جلسات با بیان حجت الاسلام والمسلمین استاد وکیلی ☑️@ostad_vakili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نظر محي الدین ابن عربي وبزرگترین شاگرد و شارحش یعني صدرالدین قونوے درباره ے امام زمان (عج) و ولایت اهل بیت (ع) توضیحات ازعلامہ حسن زاده ے آملي روحي فداه در یڪي از جلسات درسي
4+شهریور+1400-2021-08-26+14_30_00~2.mp3
44.86M
🔹 کرامت انسانی و پزشکی (عقل،نقل و تجربه در پزشکی) به مناسبت روز و روز داروسازی ، بزرگداشت بوعلی سینا و رازی استاد ازغدی 📅 پخش: 1400/6/04 🆔 @rahimpoor_azghadi
تحصیل زودبازده _ درس خارج_ استاد رحیقی.m4a
3M
❓چرا بعد از اینهمه سال اصول فقه خواندن ، هیچی نشد؟ صوت ۱۳ نهایه الحکمه استاد رحیقی ره (استاد درس خارج و استاد معقول و...) 👈اگر میخواهید گوش دهید، چند بار گوش دهید که منجر به سوءتفاهم نشود @rahpoian
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یاد و خاطره حق داران را گرامی بداریم به ذکر صلوات
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
بخشی از مصاحبه ی حضرت علامه حسن زاده رحمه الله با ماهنامه ی حوزه در سال 66 (به مناسبت چهلمین شب فراق ایشان): با دو قبله در ره معبود نتوان زد قدم یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن طلبه ، معشوقش ، درس و کتاب است و محضر استاد. به هوس راست نیاید به تمنی نشود کاندرین راه ، بسی خون جگر باید خورد باید با عزم و اراده و استقامت ، پیش رفت . با تن پروری و تجملات زندگی و پریشان خاطری، نمی شود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادی و عمران دنیا هم باشد،این دوبا هم جمع نمی شود. جناب [شیخ الرییس ابوعلی سینا] در یکی از رسایل خود، به نام رساله [سعادت] حدیثی را از پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله ) نقل می کند: ان الحکمه من السماء فلا تدخل قلبا فیه هم غد. حکمت از آسمان نازل می شود،اما بر قلبی که در آن همّ و غصه فردا هست ، نازل نمی شود. نفس مطمینه ، علوم و معارف را می گیرد. نفس مضطربه ، به جایی نمی رسد. شخص پریشان خاطر، عالم نمی شود. همّ واحد می خواهد.اصولا تعقل با تعلق جمع نمی شود... اگراین کتب پیشینیان، خوانده نشود، طلبه به کجا می خواهد برسد؟ این شتابزدگی، درست نیست و حیف است ... با شتابزدگی، کسی به جایی نمی رسد. بنده، قصد تغییر کسی را ندارم اما می بینم بعضی از عزیزان ، خیلی در تحصیل شتاب زده اند و در صحبتهایشان،از کتبی صحبت به میان می آید که طبق متعارف، در این مرحله نباید مشغول به آن کتب باشند. معلوم است که خیلی زود، بالا آمده اند و با شتاب درس خوانده اند، اینگونه انسان ملا نمی شود! مگر اینکه کسی بخواهد یک سری اطلاعات داشته باشد و الا با این گونه شتاب و بدون تامّل کافی ، کسی به جایی نمی رسد. راه ملّا شدن این نیست. باید مقدمات کار، قوی و محکم باشد، در بسیاری از طلاب یک نحوه عجله وجود دارد که اینها بعدا پشیمان می شوند و این حیف است - رسم و روش تحصیل این نیست .باید با تانّی بالا بیایند و همانطور که رسم پیشینیان بود که حتی درسها را، پیش مطالعه هم می کردند تا چه رسد به مباحثه و مذاکره... @talabegitaejtehad
مقدماتی 🎙صوت تدریس استاد محمد «استادیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره» 🔸جلسه اول : https://s20.picofile.com/file/8442903792/page%20url 🔸جلسه دوم : https://s21.picofile.com/file/8442903584/page%20url 🔸جلسه سوم : https://s20.picofile.com/file/8442903650/page%20url 🔸جلسه چهارم : https://s20.picofile.com/file/8442903718/page%20url 🆔 @Tarh_tamhid
محفل علمی رهپویان
#نشست_علمی 🎙️صوت نشست علمی امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا #ج
فلسفه به معنای خاص متافیزیک محل بحث بنده است نه فلسفه به معنای عام. در برخی فصلهای برهان شفا در زمینه ارتباط فلسفه با سائر علوم مطالبی آمده است: استاد پارسانیا
هدایت شده از بیداری ملت
لطفا از این مطالبه حمایت کنید👇🏻 درخواست‌ عدم حضور آقایان در اتاق‌ عمل زنان و زایمان https://www.farsnews.ir/my/c/108102
🛑 کانال معرفی کسبه منصف 💢 چرا باید کسبه منصف و خدا باور رو معرفی کرد❓❓❓ - چون که با معرفی اینجور کاسبا، خدا میدونه از کلاه رفتن سر چندین نفر جلوگیری میشه. - چون با این نهضت، کاسبای منصف و متدین، کارشون بیشتر رونق میگیره - چون کاسبای بیشتری به رعایت انصاف تشویق و ترغیب میشن و در نتیجه بازار مسلمین کم‌کم اصلاح میشه - چون اینکار یک نظارت دائمی، مردمی و فراگیره، همیشه و همه جا هست، نیاز به حقوق و تشکیلات و اداره و... نداره و نیروهاش خود مردمن که به نفعشونه که کارشونو درست انجام بدن. - و در یک کلام چون این کار یک امر بمعروف واقعیه که همه کارای خوب به فرموده علی ع در مقابل امر بمعروف مثل نم آبه در مقابل دریا🌊 - حالا فکرشو بکن با معرفی چند تا کاسب خوب چقدر آدم میتونه به خودشو جامعش خدمت کنه😊 تو این کانال، هم میتونیم کاسبای خوب و منصف رو پیدا کنیم و هم کاسبای منصفی رو که از هر جای کشور عزیزمون میشناسیم به دیگران معرفی کنیم😃👇😃👇 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰ایتا👈 کانال معرفی کسبه منصف @kasabemonsef کانال نهضتهای مهدوی @nehzatemahdavi