هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
🔹کانال استاد سیدمحمدرضا #واعظی (استاد سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد) با عنوان یادداشتهای طلبگی با #نشانی_جدید در دسترس است:
@y_talabegi
🔹در این کانال، فایلهای صوتی و نوشتاری تدریس استاد در موضوع #روششناسی_اجتهاد منتشر شده است.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
هدایت شده از جامعهشناسی جنگ
✅ عدالتخواهی علیه شکاف طبقاتی در گام دوم انقلاب!
🔹 باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربهای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند. امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً اینجوری نیست.
📌 ۶ شهریور ۱۴۰۰
🔹 امیرالمؤمنین در خطبهی شقشقیّه، یکی از دلایل قبول حکومت را این قرار داد: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی خدای متعال این پیمان را از علما گرفته که به شکاف اجتماعی، به فاصلههای اجتماعی تن ندهند و قبول نکنند فاصلههای اجتماعی را که یکی از سیری مُشرف به موت بشود، یکی از گرسنگی.
🔹 اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژهخواری است.. ضدّ تحجّر؛ افکار عقبماندهی قدیمیِ این جوری را وارد میدان زندگی کردن، از فکر نو اسلامی و فکر نو امام بزرگوار فاصله گرفتن. اسلام، ضدّ اشرافیگری است؛ اسلام طرفدار محرومان است. اسلام ضدّ اختلاف طبقاتی است، ضدّ فاصلههای فقیر و غنی است.
📌 ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
🔹 در درجهی اوّل، مسئلهی معیشت طبقات فقیر است، ما در این زمینه عقبماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی هست.
🔹 این که ما امروز هستیم باب شأن انقلاب نیست؛ ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود در کشور؛ این وظیفهی ما است، این کار ما است، بایستی انجامش بدهیم.
🔹 امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصلهی طبقاتی حسّاستر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشاندهندهی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض میکنند.. آنجایی که حرکت به سمت کمک به مردم ضعیف باشد، ایجاد عدالت و استقرار عدالت باشد، مردم طرفداری و حمایت نشان میدهند؛ این خیلی مهم است و نشاندهندهی گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد.
📌 ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
🔹 بشر با این همه پیشرفتهای علمیِ حیرتآور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس خوشبختی نمیکند؛ بشریّت دچار فقر است، دچار بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بیعدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است.
📌 ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
🔹 نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتهای مادّی و سیستمهای مادّی -چه.. سرمایهداری و تحت عنوان لیبرالیستی.. چه.. مارکسیستی و نظام سوسیالیستی..- تفاوت دارد. در نظام اسلامی، تولید ثروت ملّی یک ارزش است، توزیع ثروت ملّی به نحو عادلانه هم یک ارزش است.
🔹 در اسلام، مساوات به آن معنای سوسیالیستیاش اصلاً معنی ندارد، امّا برخورداری عمومی چرا؛ عموم باید برخوردار باشند.. اسلام معتقد است به تولید ثروت ملّی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه.
🔹 البتّه در جامعه، یک عدّهای بیشتر دارند، یک عدّهای کمتر دارند؛ این اشکالی ندارد؛ منتها منابع عمومی بایستی عادلانه توزیع بشود؛ این نگاه اسلام به ثروت است. طبعاً در نظام اسلامی، شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درّههای طبقاتی دیگر تحقّق پیدا نمیکند؛ تفاوت هست، امّا آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.
📌 ۲۸ آبان ۱۳۹۸
🔹 عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمهای مقدّس در همهی زمانها و سرزمینها است و بهصورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّعصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی بهصورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضهای بر عهدهی همه به ویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است..
🔹 اینجانب به جوانان عزیزی که آیندهی کشور، چشمانتظار آنها است صریحاً میگویم آنچه تا کنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان بهطور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
🔹 در جمهوری اسلامی کسب ثروت نهتنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، به شدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، بههیچرو مورد قبول نیست.
📌 ۲۲ بهمن ۱۳۹۷؛ بیانیه گام دوم انقلاب
#عدالت
✅ علوم اجتماعی اسلامی
✅ @Isocials
💢تولد فقهی جدید در پرتو وسعت قاعده لا ضرر (کاوشی در نظریات شیخ انصاری و امام خمینی)💢
لاضرر حکم حکومتی است (:این حکم از حیث اینکه پیامبر حاکم بودند صادر شده نه از حیث اینکه مبلغ احکام الهی بودند) و ناظر به قاعده سلطنت است. (منبع : ص ۱۳ همین)
نویسندگان
استاد سیدمحمد موسوی بجنوردی و ...
ایشان فرزند مرحوم آیت الله میرزا سیدحسن بجنوردی صاحب القواعد الفقهیه
عضو شورای علمی دایرة المعارف بزرگ اسلامی از ۱۳۶۸-۱۳۷۰؛ از ۱۳۸۱تاکنون (۱۳۹۳)
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم: از ۱۳۷۱
رئیس گروه الهیات و رشتۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربيت معلم
مدرس درس خارج فقه و اصول در حوزه علميۀ تهران
مدرس مدعو در دانشگاههای شهيد بهشتی؛ تربيت مدرس؛ دانشکده الهيات دانشگاه تهران؛ دانشگاه امام صادق (ع)؛ دانشگاه شهید بهشتی آزاد، پژوهشکدۀ امام خمینی (س)، دانشگاه انقلاب اسلامی و موسسۀ عالی بانکداری ایران.
دانلود رایگان👇
http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131731.html
#معرفی_مقاله
#معرفی_استاد
#قاعده_لاضرر
❓یا صاحب الزمان ادرکنی:
سلام علیکم.
استاد حیدری فسایی در باب قطع فرمودند که نظر حضرت امام خمینی این است که: کشف شدن واقع، نه عین یقین است و نه لازمه آن. [پس کاشفیت، ذاتی قطع نیست، نه ذاتی باب برهان و نه ایساغوجی].
سوالم این است که بنا بر این دیدگاه:
۱. رابطه قطع با واقع چیست؟
۲. وقتی قطع کاشف از واقع نیست، پس چرا حجت است؟
💠سید:
حرف امام خمینی ره خیلی دقیق است.
ببینید اگر قرار باشد که قطع کاشف از واقع باشد تالی فاسد دارد مثلا اگر دو مجتهد قطع پیدا کردند به حکم نماز جمعه در عصر غیبت، منتها یکی قطع به حرمت دیگری قطع به وجوب. یا در مسائل مستحدثه مثل بانک وبورس.. ..
سوال ما چند واقع داریم؟
بدیهی است یک واقع، یک لوح محفوظ و یک حکم عند الله وجود دارد. ....
💠سلامُُ علی آل یاسین:
با تشکر..
مقصود از کاشفیت قطع، کاشفیت شأنی است نه فعلی،، چنانکه در باره ظن معتبر نیز گفته اند کاشفیت ناقصه شانیه دارد. ....
💠امیری مهدی و نعم الامیر:
پاسخ را در واکاوی معنای حجیت باید بیابید
۱-حجیت هیچ ارتباطی با کاشفیت از واقع ندارد
۲-حجیت تنها موجب معذریت در صورت مخالفت با واقع و منجزیت در صورت مطابقت با واقع است
۳-اساسا صورت ذهنی قطعیه هیچ کاشفیتی از واقع ندارد بلکه تنها حاکی از محکی خود است، البته به جز موارد بسیار اندکی که بی واسطه متصل به علم حضوری می شوند،
۴-معیار حجیت در قطع تنها و تنها بهینه بودن آن است، همانند سایر موارد حجیت، و
۴-مراد از ذاتی بودن حجیت در قطع، نه ذاتی باب ایساغوچی است و نه ذاتی باب برهان، بلکه مراد همانگونه که دوست با نام «سید» فرمود ناچاری و بهترین گزینه ممکن بودن است.
شاید
#قطع
#اصول_فقه
#معرفت_شناسی
💢نگاهی به دریا💢
از آنجایی که آیتالله حاج سید احمد مددی (مد ظله العالی ) مطالعات و پژوهشهای گستردهای در زمینه میراث مکتوب شیعه، رجال و تراجم دارند، مؤسسه «کتابشناسی شیعه» از سال ۱۳۸۸ در صدد برآمد تا به تدوین و چاپ این پژوهشها بپردازد. نام مجموعه آثار وی، «نگاهی به دریا» نام گرفت که جلد نخست آن چاپ شده است.
این کتاب بر اساس مقالات و مباحث ایشان درباره تاریخ حوزههای علوم دینی؛ تاریخ علم؛ آرا و احوال علمای برجسته شیعه نظیر شیخ مفید و شیخ انصاری؛ کتابشناسی مانند بررسی تفسیر قمی و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)؛ مباحث حدیثی، رجالی و فهرستی همچون «مسلک فهرستی» در قبال «مسلک رجالی» برای تشخیص میزان اعتبار احادیث شیعه تدوین شده است.
پنج بخش کتاب :
🔹«نگاهی تحلیلی ـ تاریخی به حوزههای علمی» (مشتمل بر هفت مقاله)
🔸«کتابشناسی» (مشتمل بر پنج مقاله)
♦️«اصول فقه» (مشتمل بر شش مقاله)
🔹«حدیث و فهرست»
🔸و «فقه» (مشتمل بر دو مقاله)
https://www.mehrnews.com/news/2527276/
توضیحات هر بخش کتاب در مطلب بعدی کانال عرض خواهد شد .
#معرفی_کتاب #معرفی_مقاله #معرفی_استاد
#تراجم #کتاب_شناسی #حدیث #تاریخ #فقه #اصول_فقه
محفل علمی رهپویان
💢نگاهی به دریا💢 از آنجایی که آیتالله حاج سید احمد مددی (مد ظله العالی ) مطالعات و پژوهشهای گسترد
ادامه مطلب قبل :
https://eitaa.com/rahpoian/3972
🔹بخش اول کتاب (نگاهی به دریا) مشتمل بر ۷ مقاله درباره :
چگونگی #تدوین_حدیث_شیعه ، چگونگى شكل گيرى مكتب حديثى دوم بغداد ، ابعاد گوناگون شخصيت علمى شيخ انصارى ، ويژگی های جد مادرى استاد، آيت الله سيدابوالحسن اصفهانى و مواضع ايشان در برابر #نهضت_مشروطه خواهى ، شيوه استنباط فقهى و سيره علمى آيت الله بروجردى ،گفت و گويى بسيار خواندنى با استاد درباره وضعيت حوزه علميه نجف اشرف در دوران سياه صدام .
🔸بخش دوم مشتمل بر پنج مقاله درباره :
مقاله ۱ معرفى كتاب #صورة_الارض ابن حوقل است.
مقاله ۲ با عنوان «روش شناسى #بحار_الأنوار» به مقايسه آن با كتابهاى حديثى وسائل الشيعه، وافى و عوالم العلوم، و بيان وجوه اشتـراك و افتراق آنها نیز مى پردازند.
مقاله ۳ پژوهشى درباره كتاب #رساله_المحكم_و_المتشابه است كه وى ضمن بررسى كتابشناختى و سندى اين كتاب، از سويى، به بررسى صحت انتساب اين كتاب به سيد مرتضى مى پردازد و از ديگر سو، صلاحيت انتساب اين كتاب را به اميرالمؤمنين(عليه السلام) ارزيابى مى كند. اين نوشتار، بخش اول مقاله اى است با عنوان «رسائلى پيرامون تفسير و علم قرآن منسوب به اهل بيت(عليهم السلام)».
مقاله ۴ پژوهشى درباره كتاب #تفسير_منسوب به امام عسكرى(عليه السلام) است. اين بخش نيز به بررسى كتابشناختى و سندى اين تفسير مى پردازد. استاد مددى در اين نوشتار ضمن واكاوى در باب مؤلف، انتساب كتاب را به امام عسكرى(عليه السلام) بررسى مى كند. اين نوشتار نيز مانند مقاله قبل، بخش نهايى مقاله اى است با عنوان «رسائلى پيرامون تفسير و علم قرآن منسوب به اهلبيت عليهمالسلام».
مقاله ۵ بررسى انتساب تفسير معروف به #تفسير_قمى به على بن ابراهيم مى پردازد و با واكاوى سندى روايات مندرج در اين تفسير، به تبيين چگونگى تدوين اين كتاب و بررسى احتمالات درباره آن مى پردازد.
سه مقاله آخر، در شناخت شيوه استاد مددى در #سند_شناسى و #نسخه_شناسى كتب بسيار مؤثر است.
♦️بخش سوم اختصاص به مباحث اصولى و مشتمل بر شش مقاله است و ديدگاه هاى بديع و لطيف استاد را در مباحث اصولى نشان مى دهد :
مقاله ۱ «نگاهى به علل، ريشه ها و چگونگى #پيدايش_علم_اصول» نام دارد. پرداختن از منظر تاريخى و حاوى مباحثى روش شناختى.
مقاله ۲ «علم اصول و #دانشهای_زبانی » :با تبيين روش تحليل زبانى در اثبات گزاره ها در علم اصول، به تشريح جايگاه علم الفاظ و واژه شناسى در علم اصول مى پردازند.
مقاله ۳ « #علوم_اعتبارى و روشهاى واقع گرايانه» : تاکید بر اعتبارى بودن سنخ مسائل علم اصول و بررسى و تبيين ويژگىهاى علوم اعتبارى. وى روش اثبات گزاره هاى اصولى را در اين علم، روش تحليلى زبانى میداند و آن را، هم در اثبات گزاره ها و هم در تبيين مفردات، جارى مىداند. استاد در اين گفتوگو، ضمن تشريح خصوصيات روش تحليلى در علم اصول، تاريخ و روش تاريخى را محور و اساس تحليل زبانى می داند. ايشان در پايان چينش و تبويب پيشنهادى خود را در علم اصول بيان مى كند و بخشى مستقل از آن را به #اصول_فقه_حكومتى (ولايى) اختصاص مى دهد.
مقاله ۴ «اصول فقه حكومتى»: مبانى روش شناسى ديدگاه استاد و روش ايجاد تحول در فقه و ويژگيهاى لازم براى تأسيس؛ فقه ولايى و فقه استنباطى و در انتها، اصول فقه حكومتى و ويژگىهاى آن.
مقاله ۵ : «سابقه و ثمرات #نگرش_تاريخى در استنباط فقهى» : اهميت اين گفتار در ارائه نمونه هاى كاربردى از جايگاه روش تاريخى در فهم متون دينى مى باشد.
مقاله۶ «گفتارى در باب #فلسفه_اصول_فقه» :مانند تعريف فلسفه اصول فقه و نقش فلسفه اصول فقه در طراحى اصول فقه.
🔹بخش چهارم: اختصاص به #حدیث_شناختی : از نوآورى هاى بسيار اثرگذار و مهم استاد در مباحث #سند_شناسى حديثى، احياى #مسلك_فهرستى در كنار #مسلك_رجالى رايج در حوزه هاست. از آنجا كه براى شناخت اين شيوه بررسى سند حديث، منابع چندانى براى طلاب و دانشجويان در دسترس نيست، مطلب اين بخش براى طلاب و ديگر علاقهمندان بسيار مغتنم است.
مقاله ۱ : تبيين اجمالى روش فهرستى كه با نسخه شناسى و نگاه تاريخى به تاريخ تكوين حديث به سنجش آن مى پردازند.
مقاله ۲: حواشى استاد مددى بر بخشى از كتاب مهم شهيد ثانى در علم #درايه الحديث؛ يعنى كتاب #الرعاية_لحال_البداية فى علم الدراية.
🔸 بخش پنجم : گفت وگوهاى فقهى استاد :
مقاله ۱ « #فقه_ولايى اهل بيت » : تاريخ بحث ولايت فقيه و سير تاريخى فقه ولايى.
مقاله ۲ «بحثى در باب ربا» : نشاندهنده شيوه خاص فقهى استاد و توجه ايشان به ابعاد تاريخى و سمانتيكى در شناخت موضوعات احكام. منبع
👇👇👇
دانلود رایگان کتاب
#معرفی_کتاب نگاهی به دریا
💢بررسی تطبیقی #ماهیت_اراده و آثار آن در نظام حقوقی ایران، فرانسه و آلمان با تکیه بر آرای امام خمینی💢
نویسنده: سید محمد موسوی بجنوردی ، سید مصطفی ملیحی
دانلود رایگان
http://ensani.ir/fa/article/author/31312?page=2
#معرفی_مقاله
#فقه #حقوق
هدایت شده از نوشتهها
گویی فیلم «برادران لیلا» با همین یک سکانس قصد دارد راهی که غرب در چندین دهه طی کرده است را یک شبه و با عریانترین شکل ممکن طی کند. گمان نمیکنم حتی رادیکالترین فمنیستها که با نظریهی پدرسالاری نقطهی آغازین مبارزهی خود را کانون خانواده و به ویژه پدر قرار دادند، اینچنین عریان، جرأت به تصویر کشیدن نظریهپردازیهای خود را داشته باشند. «پدر» نه تنها در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایگاهی ویژه داشته و دارد، بلکه حتی در غرب نیز تا چندین دهه پیش از چنین جایگاهی برخوردار بوده است تا جاییکه رسانهها نقشی اساسی در تحکیم این جایگاه داشتند.
به عنوان مثال شبکه تلویزیونی سی بی اس، در سـال 1954 با پخش برنامهي «پدر بهتـر از همـه مـیدانـد»، بر نقش شگفت انگیز و موثر پدر در خانواده تأکیـد میکرد. اما به مرور زمان و با شروع فعالیت مخرب فمنیستها خصوصا رادیکال فمنیسم در اواخر قرن بیستم این جایگاه تضعیف شد و اثرات مخرب چنین تضعیفی خیلی زود خودش را در جامعهی غربی نشان داد. تاثیر این فعالیتها تا فیلمهای سینمایی و سریالها هم کشیده شد به گونهای که پدران افرادی لاابالی، گمراه و بد ذات نمایش داده شدند.
بت اوستین که یک منتقد سینمایی است، سینماي مدرن را تحت سیطره کودکانی میداند که هادي والدین خود هستند. او متقد است هالیوود جایگـاه والـدین مـدبر،رئـوف، قابل اتکا و آرام دیروز را به افرادي غیرمتعادل و ناآرام داده است که محتاج یک برنامـه دوازده مرحلهاي یا یک کودك دوازده ساله هستند تا وضعیت خانوادگی پایـدار آنهـا را زنـده نمایـد.
در کتاب «جنگ علیه والدین» که به همین مسئله در غرب پرداخته، نوشته: «تا چندی پیش پدران همواره عنصری اساسی در خانواده به شمار میرفتند. به گفته دیوید بلانکن هورن که یک تحلیلگر اجتماعی است در پایان سده بیستم، خانواده فاقد پدر در ایالات متحده، نشان از انحرافی اساسی از تقریبا تمام تاریخ و تجربیات بشر دارد.» از دست رفتن این پایگاه و ستون خانوادگی مهم در آمریکا تبعاتی چون افزایش انحراف و جرایم فرزندان و وقوع مشکلات اجتماعی چون برقراری روابط نامشروع قبل از ازدواج خصوصا در بین دختران و ۲ برابر شدن آمادگی ترک تحصیل را در بین فرزندان به دنبال داشته است.
به تعبیر رهبر انقلاب وقتی اروپا خواست مدرنیته را به این منطقه بیاورد فاضلابهای آن را آورد. حالا یک بار دیگر غرب با اعطای جایزه به این فیلم، آن را مجرای ورود فاضلابی دیگر به ایران کرده است.
این هتک حرمت پدر در حالی به تصویر کشیده شده که پدر در نظام الهی، با مفهوم مقدس «ولایت» عجین گشته است. در کتاب اهل بیتیها در رابطه با جایگاه پدر میخوانیم: «پدر در نظام تکوینی خانواده، واسطهی رساندن رزق خدای سبحان به بندگان خودش میشود؛ از این رو در نظام تشریع خانواده، به او ولایت دادهاند و اهل خانواده را نسبت به پدر واجبالنفقه قرار دادهاند. همین پدر در خانواده مظهر اسمای الهی است؛ به گونهای که مظهر خالقیت، قدرت، متانت، رازقیت و ...در نزد فرزندان است.» از همین رو محبت انسان به والدین راه محبت و رسیدن به خداوند است. بنابراین میتوان گفت این سکانس از فیلم فقط شوریدن در برابر پدر نیست که شوریدن بر علیه نظام ولایی خداوندی است.
✍مریم اردویی
https://eitaa.com/zananegiii
هدایت شده از علم الحدیث
➖استغفار برای فرزنددار شدن ...
▪️امام صادق علیهم السلام برای فرزنددار شدن به شخصی چنین توصیه می فرماید :
🛑 فَقَالَ : اسْتَغْفِرْ رَبَّکَ فِی السَّحَرِ مِائَةَ مَرَّةٍ فَإِنْ نَسِیتَهُ فَاقْضِهِ.
🔰امام صادق علیهم السلام برای فرزند دار شدن به شخصی چنین توصیه می فرماید : صد بار در سحرگاهان به درگاه خداوند ، استغفار کن و اگر فراموش کردی قضای آن را به جا آور.
📚:الکافی، ج ۶، ص۹
#ماه_رمضان
#رمضان
#امام_زمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از اجتهاد
💢چکیدهای از ۳۰۰ جلسۀ درس خارج با موضوع «تقیه»
✔️استاد محمد عندلیب همدانی، مباحثی در مورد «تقیه» را در درس فقه و آنگاه با نگاه اصولی در درس اصول، طی حدود سیصد جلسه در جمع برخی از فضلای حوزهٔ علمیهٔ قم ارائه کرده است، آنچه در ذیل میآید فهرستی کلی و چکیدهای از آن جلسات است.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70669
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#معرفی_کانال جهت یادگیری نکات لازم برای پایان نامه و رساله نویسی
توسط استاد اسلام پور (احتمالا از طریق فیلم های آموزشی ای که مرکز مدیریت قم قبل از پایان نامه نویسی معرفی میکند ، با ایشان آشنایی خواهید داشت)
#مهارت_پژوهش
#پایان_نامه
#رساله
@Islampour