هدایت شده از مکاسب الطلاب (اصلی)
در روزهای پایانی ماه مبارک شعبان
این دعا را فراوان زمزمه کنیم....
#ماه_شعبان
#معرفی_مقاله
سیر تاریخی حجیت خبر واحد در اصول فقه شیعه استاد سید محمد صادق علم الهدی
https://alamolhoda.ir/historical-authority-of-the-principles-of-shia/
#تاریخ_اصول فقه
#خبر_واحد 1
تاثیر وجایگاه منطقِ حساب و احتمالات در اجتهاد.فقه جنسی ج۱۳.آوکیلی.mp3
14.87M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (3)
💠تاثیر وجایگاه منطقِ حساب و احتمالات(منطق استقراء) در اجتهاد‼️
🌀شمُّ الفقاهه و ذوق فقهی و امثال آن چگونه قابلِ توضیحِ روش مندِ علمی به دیگران است❓
🌀آیا منطقِ ارسطویی جزءِ مقدماتِ ضروریِ اجتهاد است❓
🌀اینکه برخی مجتهدینِ بزرگ یکدیگر را مجتهد نمی دانسته اند چه توجیحی دارد❓
#فلسفه_اصول فقه
https://eitaa.com/taraef110/7051
هرمنوتیک و زبان قرآن.pdf
55.2K
#پاورپوینت
فایل ارائه
👇
هرمنوتیک و زبان قرآن
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه اول و دوم
دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی
17 اسفند
▫️جغرافیای دانش های زبانی
▫️زبان قرآن
▫️#هرمنوتیک
▫️#معناشناسی
هرمنوتیک_زبان_قرآن
————-
https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1024
عرض سلام و قبولی عبادات. چند نفر مورد اعتماد با حدودا 20 خانواده در قم ارتباط مستمری دارن و خوراک و پوشاک بهشون میدن. برخی از این خانواده ها وضع شون در حدی است که لباس و کفش پاره رو هم قبول میکنن. کمکی اگه بود منتقل میکنم. @amin_1409
#معامله_باخدا 1
هدایت شده از احکام صوتی حجت الاسلام دارینی
بیان احکام صوتی «حجه الاسلام دارینی» درایتا
🔸از ثواب انتشار احکام و مطالب فقهی در گروهها و کانال ها بهره مند شوید
🔻جهت استفاده از احکام صوتی
ماه مبارک رمضان وارد کانال اختصاصی حجه الاسلام دارینی شوید🔺
⭕لینک کانال استاد👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/ahkam_d_sote
https://eitaa.com/ahkam_d_sote
https://eitaa.com/ahkam_d_sote
https://eitaa.com/ahkam_d_sote
https://eitaa.com/ahkam_d_sote
هدایت شده از استاد مددی
💢 دعای ابوحمزه ثمالی
...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است ، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی خواند.
1️⃣ مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک».
📚رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
🏠@ostadmadadi
رهپویان
💢 دعای ابوحمزه ثمالی ...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده اس
چنانچه وارد سایت شدید، از طریق گزینه ی «دسته بندی مقالات» به موضوعات مختلف و نظرات استاد دسترسی پیدا خواهید کرد. هر کلیدواژه ای را که مدنظر دارید از لابه لای دروس و مقالات معظم له پیدا کنید، می توانید از طریق گزینه ی «جستجو» به آن دسترسی پیدا کنید. https://www.ostadmadadi.ir/persian/ #معرفی_سایت #معرفی_مقاله و...
ما در جای خود بيان کردهایم كه این سه بحث{صدور روایت ، جهت صدور، دلالت حدیث} اجمالاً درست است. يعنی در ابتدا باید صدور روایت تأیید شود، لکن ما در صدور روایت فقط به سند آن نگاه نمیکنیم، بلكه مصدر را هم بررسی میکنیم و معتقدیم که شناخت مصدر هم تأثیر دارد.{...} مصدرشناسی به این صورت از خصایص شیعه است؛ یعنی علاوه بر سند روایات کتابی هم که آنها رانقل کرده مورد بررسی قرار دادند. بررسی نسخ و کتابها در اصطلاح اماميه فهرست ناميده شد. در واقع بحث کتابشناسی که امروزه اصطلاحاً بيبليوگرافی خوانده میشود دارای اقسام مختلفی است. یکی همین کتابشناسی عادی است که نام نسخه و تاریخ تألیف و چاپ و تاریخ کتابت مدّ نظر قرار میگيرد كه همان کتابشناسی متعارف است. اقسام ديگر آن کتابشناسی تطبیقی، کتابشناسی تحقیقی، توصیفی و... میباشند، امّا کتابشناسیای که شیعه بهعنوان فهرست دارد رشتۀ خاصّی از کتابشناسی بوده و هیچ يك از موارد فوق نیست و بايد گفت: آنچه غربیها نوشتهاند هم نیست.
مثلاً فهرست ابنندیم همان کتابشناسی عادی است. ایشان کتابهایی را که دیده اسم برده و این همان کتابشناسی عادی (بيبليوگرافی) است، امّا کتاب شناسی نزد شیعه از منظر و زاویۀ حجیت بوده كه در اعتبارات قانونی مطرح است و لذا در بحثهای کتابشناسی فعلی نیامده و از خصایص اماميه است.
به عبارت ديگر همان گونه كه عده ای از بزرگان اهل سنت معتقدند یکی از خصایص امت اسلام اسناد است و در عالم مسیحیت و یهودیت خبری از آن نيست، بايد به اين نكته افزود كه کتابشناسی حجتی هم از خصایص شیعه است و حتی اهل سنت هم از آن بیبهرهاند.
البته چنان كه در جای خود گفتهايم اهل سنت با وجود دهها هزار سامع و سپس ناقل حدیث هيچ گاه به کتابشناسی به این معنا احتیاج پیدا نکردهاند، نه اینکه اصلاً نداشته باشند. ما به آن احتیاج پیدا کرده و بنابراين مفصل متعرض آن شدهایم. نتيجه آنكه اهل سنت فقط رجال دارند. فهرستی هم اگر داشته باشند چيزی در حدود فهرست ابنندیم یا «کشف الظنون» حاجی خلیفه است، اما فهرستی مثل فهرست نجاشی یا شیخ طوسی یا ابو غالب زراری یا حتی مثل فهرست صدوق یا ابنالولید هم ندارند. منبع
( خارج فقه استاد مددی حفظه الله، ۱۳۸۴/۹/۲ ) #کتاب_شناسی فهرستی #تحلیل_فهرستی در کنار رجالی
پژوهشگری برام نقل کرد که تعدادی طلبه پاکستانی چند سال پیش در مسجد اعظم بحثی داشتند. ایشون به جمع آنها پیوستن و دیدین هر کدوم از این طلبه ها یک رشته ی تخصصی رو انتخاب کردن و دارن تبادل اطلاعات میکنن و برنامه شون اینه که بعد از چند سال که با هم برگشتن کشورشون، بتوانن با هم کاری بکنن.
#دلنوشته #کار_تشکیلاتی
01- گفتمان معرفت 7 - تمسّک به اطلاقات قرآنی در عبادات و معاملات - آیت الله اشرفی شاهرودی.mp3
41.49M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «تمسّک به اطلاقات قرآنی در عبادات و معاملات»
🎙 ارائه: آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
(بحث ایشان، ناظر به تحقیقات استاد علیدوست است.)
🗓 مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ircmashhad/620
#اصول_فقه #اطلاقات ۳
این جمله بنظرتون ایرادی داره؟ «خب دیگه، ایشون نیروی شناخته شده ی اون مجموعه بود. اینکه جذبش کردن، طبیعی بود»
امشب توفیقی بود در معیت یکی از دانشجویان دکترای یکی از دانشگاه های تهران بودم. ایشون گفتن بنظرت چرا یکی از فارغ التحصیلان نخبه ی MIT که سالی چند مقاله میده و هیچ مشکلی نداشته، در همانجا پذیرفته نشده و در دانشگاه پرینستون استاد شده؟
گفتم نمیدونم.
ایشون گفت دانشگاه MIT میدونسته این نفر براشون عالیه اما نمیخواد کارش حتی شائبه ی پارتی بازی داشته باشه (نمیخواد بقیه بگن رو حساب آشنایی دانشجوشون رو جذب کردن). لذا باید اون فرد چند سال دانشگاه دیگری باشه، بعدا اگر دلش خواست میتونه بیاد.
#دلنوشته
#ارزشیابی_علمی
🔶 واکاوی انتخابات ۱۴۰۲ مجلس با نگرش جامعه شناسی اسلامی
.
▪️یک ماه از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ گذشت ، انتخاباتی که نتایج شگفت آوری را در دل خود پنهان کرده بود.
وزارت کشور آمار مشارکت در این انتخابات را ۴۳٪ اعلام کرد اما این درحالی است که حدود ۸-۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور را جز واجدین شرایط برای رای گیری اعلام کرده بود. با حذف این آمار از واجدین شرایط آمار مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم به حدود ۵۳٪ خواهد رسید.
▪️با تصحیح اشتباه وزارت کشور از نظر میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم این مجلس نسبت به انتخابات مجلس یازدهم رشد ۱۱ درصدی مشارکت را شاهد است.
میانگین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوازده دوره ۵۴ درصد بوده است ، با این حساب میزان مشارکت مردم در این مجلس مطابق نرخ مشارکت در هر یازده بار گذشته بوده است.
پایین بودن نرخ مشارکت در انتخابات مجلس به دلیل عدم درک صحیح از جایگاه مجلس همواره در کشورهای مختلف یک امر طبیعی بوده است ؛ به صورتی که در ۱۲ فروردین ۵۸ بیش از ۸۶ درصد واجدین شرایط پای صندوق رأی آمدند و با ۹۸٫۲ آرا به جمهوری اسلامی «آری» گفتند ، اما چند ماه بعد فقط ۵۲ درصد مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اول شرکت کردند.
با این حساب نسبت به ابتدای انقلاب نیز شاهد افزایش مشارکت مردم بودیم و این در حالی است که توپخانه رسانهای دشمن در ۴ دهه گذاشته در انحراف افکار عمومی و فریب مردم از هیچ فرصتی دریغ نکرد.
شبهه دیگری که به انتخاب مردم ضربه زد بحث تعداد زیاد آرای باطله در تهران بود.
این درحالی است که آرای باطله نسبت به انتخابات مجلس قبل از ۸ درصد به ۵درصد کاهش یافت.
پس چرا در انتخابات قبلی مجلس نفر اول راهیافته به مجلس بیش از ۱٫۵ میلیون رای آورد و نفر اول راه یافته به این مجلس حدود ۶۰۰ هزار رأی را کسب کرد؟
پاسخ پراکندگی آرا میباشد ، در انتخابات اخیر نفر ۶۰ که از راه یافتن به مجلس بازماند حدود ۱۱۲ هزار رأی را کسب کرد با این حساب از راهیابی به مجلس بازماند.
این درحالی است که در انتخابات دور قبل نفر شماره ۶۰ فقط ۸ هزار رأی را کسب کرده بود.
تفاوت بسیار فاحش است و علت کثرت لیست های موجود در میان جبهه های مختلف سیاسی بود(فقط جناح اصولگرا ۵ لیست رسمی داشت)
▪️ نتیجه انتخاب مردم «نه» بزرگ به پدرخوانده های هر دو جناح بود. آقایان لاریجانی ، نوبخت ، پور ابراهیمی ، قالیباف ، مطهری ، باهنر ، دلخوش ، عنابستانی ، حسنوند و چهره های نامدار دیگری که با شکست بزرگ خود آینده سیاسی نامعلومی در نظام سیاسی آینده خواهند داشت.
در انتخابات مجلس دوازدهم هیچ پدر خواندهای موفق نبود و همه یا شکست خوردند و یا با تحقیر و سختی توانستند جایگاه خود را حفظ کنند که نشان از افزایش بصیرت مردم دارد.
پدیده انتخابات جوان ۳۵ سالهای بود که با کمترین هزینه تبلیغات و بدون کمپین و با نظرات تند انقلابی توانست نفر دوم منتخب مجلس تهران باشد.
▪️ پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی ایران ، مردم در انتخابات با افزایش مشارکت به رادیکال ترین نوع تفکرات خود رای دادند تا انتخابات مجلس اول تداعی شود ، این مهم یعنی شروع بازگشت مجلس شورای اسلامی به ریل انقلاب اسلامی و پیمان مجدد مردم با همان آرمان های ۵۷
مردم مجددا به انقلاب اسلامی ایران «آری» گفتند.
(بحث بسیار مفصل تر است ، سعی شد عمده بحث ارائه شود)
✍ امیرحسین اسفندیاری
.
💠@Jaraian
🌐جهان در جَرَیٰان است.
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 سرلشکر صفوی: دیگر هیچ یک از سفارتخانههای رژیم صهیونیستی در امنیت نیست
💬 مشاور فرمانده کل قوا:
🔻 حملهٔ نظامی به کنسولگری و شهادت مستشاران که حضور آنان قانونی و با دعوت سوریه بود زیر پاگذاشتن قوانین بینالمللی است.
🔻 دیگر هیچ یک از سفارتهای رژیم در امنیت نیست و لذا تا حالا از ترس ۲۸ سفارتخانه را تعطیل کرده است.
🔻 مقام معظم رهبری نوید سیلی پشیمانکنندهای را دادند و جبهه مقاومت آماده شده و اینکه چه خواهد شد باید منتظر باشیم.
🔻 این باعث وحشت شهرکنشینان رژیم صهیونیستی شده و باعث فرار آنها و هجومشان به فروشگاهها و حتی خرید موتور برق شده است. آنان هرشب خواب مُردن را میبینند و آنها ترسوترین موجودات هستند.
@StrategicNews_ir
هدایت شده از استاد مددی
در باب صوم ماه رمضان سه گونه تکلیف در قرآن وجود دارد:
1. کسی که سالم و شاهد است: «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ».(البقرة: ١٨٥)
2. کسی که مریض یا مسافر است: «وَمَنْ کانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ»، (البقرة: ١٨٥) یعنی تکلیف مسافر، در ایام دیگر است و این غیر از «قضای روزه» است. امر به قضا نیست، اساساً تکلیفش خارج رمضان است.
3. کسی که مطیق است: «وَعَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْکينٍ». (البقرة: ١٨٤) بنابراین وظیفه مطیق، فدیه است نه قضا یا کفاره. فدیه یعنی بدل و با کفاره متفاوت است.
مقصود از «الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ» کسانی است که طاقت و تحمل روزه ندارند. در زبان عربی گاه معانی مختلف با هیأت افاده میشود. در آیۀ مبارکۀ «وَعَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْکينٍ» گفته شده: «همزه (در هیئت باب «اِفعال») برای سلب و ازاله آمده است» و حرف متینی است. «یَطیقون» یعنی تحمل میکنند و «یُطیقون» یعنی نمیتوانند تحمل کنند، مثل پیرمرد اگر روزه بگیرد توانش تمام و طاقتش سلب میشود. فدیه، کفاره نیست. کفاره برای گناه است و این گناه نکرده است. لذا وظیفۀ زن حامل و مرضعه ابتداءً کفاره نیست، فدیه است.
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی : ما مورد حمله ایران قرار گرفتیم
@StrategicNews_ir