🔰ﻫﺮ ﭼﻪ روی اﺳﻔﺎر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری کنید ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ...
استاد یزدان پناه:
🔹ﻫﺮ ﭼﻪ روی اﺳﻔﺎر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری کنید ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺪه ﺟﻠﺪ اول اﺳﻔﺎر را دوﺑﺎر ﺧﻮاﻧﺪهام. ﺟﻠﺪ دوم را ﻫﻢ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ دو ﺑﺎر (ﻏﯿﺮ از اواﺧﺮش) ﺧﻮاﻧﺪهام. ﯾﮏ دور در درس اﺳﺘﺎد ﺣﺴﻦزاده و ﯾﮏ دور درس اﺳﺘﺎد ﺟﻮادی آﻣﻠﯽ. در دوره اول ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ داﺷﺘﯿﻢ و در دوره دوم ﺑﻌﻀﯽ از ﺟﺎﻫﺎ را ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﮐﺮدﯾﻢ. ﺟﻠﺪ ﺷﺶ اﺳﻔﺎر ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ.
https://eitaa.com/hekmateislami/4391
—————————————
خدا توفیق بده که با شوق و قوت در راه معارف حرکت کنیم🤲
#پند_بزرگان
#برنامه_حکمت
هدایت شده از رهپویان
ای که دستت میرسد کاری بکن 🌱
این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، آنها به برنامهریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ #لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ #علت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند.
بیانات در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
۱۳۹۷/۱۲/۱۳
#بیانات_رهبری
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
کلام حکیم، محل دقت است؛ لکن را با علت آن یکجا ببینید.
🍃 #صورت_برزخی_اشخاص
🔸سوال ؛ میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟
🔻پاسخ آیه الله حسن زاده آملی (ره) :
بله.
🔹 هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد.
◽️اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و به اطراف کاری ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است
◽️ و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است.
◽️و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطوریکه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است.
◽️ و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده اند، "ملَك" (فرشته)است
◽️و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك،
با ترک انواع معصیت، بسوى معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوک الى اللّه ، حرکت دارد "انسان" است.
🔹خلاصه اینکه بشرخاکی به پنج گونه تقسیم میشود :
بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان .
حال هر کسی با این علم میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است.
نیازی نیست انسان نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید ...!
___
#نکات_معارفی
#باطن_برزخی
https://eitaa.com/shakhehtoba/12134
علوم انسانی۱.mp3
4.4M
❇️ ریشه یابی اندیشه علوم انسانی ( ِدر تقابل علوم طبیعی)
❇️ علوم انسانی در کدام نظام فکری مطرح شد؟
استاد_کرمانشاهانی
https://eitaa.com/yaddashthayekhodam/628
———————————
در این چندجمله ی استاد مقداری تامل کنیم، انتقادی اگه بود بفرمایین.
#فلسفه_علوم_انسانی
#مهم
💢راه جهانی شدن حقوق بشر
✔️آیتالله جوادی آملی (حفظه الله)
🔹جهانی شدن یك چیزی خوبی است، وحدت نوعی داشتن، وحدت جمعی داشتن، متحد بودن، واحد بودن چیزی خوبی است؛ اما چه چیز می تواند عامل وحدت باشد؟ ....
🔸 الآن این #حقوق_بشر داعیه آن دارند كه این جهانی است، می بینید این حرف اصلاً پایه علمی ندارد! بیان ذلك این است این حقوق مثل قوانین فقهی سه مرحله دارد همه جای دنیا همینطور است، مواد قانونی و فقهی و حقوقی را از مبانی میگیرند، مبانی را از منابع می گیرند؛ ما یك منبع داریم، یك مبنا داریم، یك ماده . الآن مجلس شورای اسلامی هم همین كار را می كند، همه جای دنیا همین كار را می كنند....
🔸...یك فقیه كه مواد فقهیش به صورت رساله عملیه در میآید اینها را از مبانی میگیرد، این مبانی را از آن منابع می گیرند، منابع ما هم عقل است و نقل، نقل ما هم كتاب و سنت است. ...
🔸 تمام بحث محور علمی آن است كه اگر قانون جهانی است حقوق جهانی است باید آن منبع جهانی باشد، از منبع جهانی، مبانی جهانی بگیریم، از مبانی جهانی مواد جهانی را تصویب بكنیم...
🔸 منبع جهانی را باید از درون #انسانیت_انسان گرفت كه این یكسان است. الآن این شش هفت میلیارد بشری كه هستند در انسانیت یكسان اند. رنگ و پوستشان آدابشان عاداتشان سننشان فرق میكند، اما فطرتشان یكی است.
🔸...اگر این #فطرت شده منبع و ماهرانه از این منبع ما مبانی استنباط كردیم و حكیمانه از این مبانی مواد استخراج كردیم این می تواند حقوق بشر باشد.
https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/12676
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸دریافت روح پیام رهبر فرزانه انقلاب توسط رئیس مجلس نمایندگان آمریکا!
🔻مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با بازنشر متن پیام رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی نوشت:
«اگر آیتالله را راضی کردهاید، آمریکا را از دست دادهاید!»
معلوم میشود از نگاه مسؤولان آمریکایی نیز «ماهیت آمریکا» با ظلم و نسلکشی و غصب و قصابی زنان و کودکان عجین است!
#غرب
#آمریکا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه- قم
✅اطلاعیه
ضمن عرض سلام با توجه به راه اندازی مرکز تخصصی تربیت مدیر فرهنگی وابسته به مرکز مدیریت حوزه، از اساتید محترم علاقمند دعوت می شود جهت همکاری در زمینه پذیرش مدیریت این مرکز و همچنین معاونت های آموزشی و پژوهشی آن، رزومه خود را به آی دی: @M_MORADI1370 ارسال کنند.
باتشکر
#کارگاه_تربیت
🔰شروع ثبت نام کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان)
✍️استاد حجتالاسلام دکتر محمدصادق علیپور
📎حضوری و مجازی
🔹مهلت ثبت نام:۱۶خرداد۱۴۰۳
🔻لینک ثبت نام:
🌐https://hekmateislami.com/?page_id=14477
🆔https://eitaa.com/hekmateislami/4427
#فابک
#تربیت_عقلانی کودک
هدایت شده از مرکز مطالعات حِکمی ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره) پاسخ می دهند:
علم چگونه انسان را جهنمی می کند؟
┄═✼🍃🌹🍃✼═┄
@hekmie98iran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل از علامه حسن زاده آملی ره توسط شاگردشان: اگر اسم کارمن را لوس بازی نمیگذاشتند، این کتاب عیون مسائل نفس را که کتاب مهمی است وکتاب سرپیری من است،یعنی یک عمرکارکردهام وحاصلش این شده،اسم کتاب را میگذاشتم عیون خمینی
#امام_خمینی ره
#معرفی_کتاب
https://eitaa.com/shakhehtoba/12227
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢علوم انسانی اسلامی از ایده تا محصول
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای آنکه چرخهای کامل از «علوم انسانی اسلامی» داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی واقعی و عملی برای علوم انسانی غربی ارائه دهیم نیازمند یک «فعالیت جامع و جمعی» هستیم. فعالیتی همهجانبه و فراگیر که بتواند همه چرخه «از ایده تا محصول» را مدیریت کند. برای این کار لازم است سه سطح از فعالیت را طراحی کنیم:
🔸سطح اول: مطالعات نظری، پژوهشی، معرفتی و فکری:
هیچگاه نباید از تولید علم و مباحث معرفتی محض و نظریهپردازیهای بنیادین در علوم انسانی غفلت کرد. هیچگاه نباید بحث درباره مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی را پایانیافته تلقی کرد. همواره باید افراد نخبه و توانایی باشند که در این زمینهها تفکر و تأمل کرده و بنیانهای معرفتی علوم انسانی را تقویت کنند.
البته در همین سطح باید از کارهای فردی عبور کرد. «بازی علم» یک «بازی جمعی و گروهی» است و نه فردی. یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کاملترین فکر و نظریه باشد، زمانی میتواند در جامعهی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دستکم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمانسازی محقق نخواهد شد.
🔸سطح دوم: مطالعات اجرائی، مدیریتی و کارگزاری:
در این سطح باید سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان عرصههای عمومی و اجتماعی و تقنینی را نسبت به علوم انسانی اسلامی حساس کرد. و الا حتی اگر بهترین و صائبترین ایدهها و نظریهها تولید شود اما نتواند مقبول تصمیمسازان و تصمیمگیران جامعه قرار گیرد، عملاً برای فردسازی و جامعهپردازی به کار نخواهد آمد.
🔸سطح سوم: مطالعات ناظر به بهرهمندان و ذینفعان:
«ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاریسازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهرهمندان و ذینفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد. و الا ایدهای که نتواند به عرصه اجتماعی ورود کند و نیازها و تقاضاهای واقعی مردم را پاسخ دهد، بود و نبودش برای عامه مردمان تفاوتی نخواهد کرد.
تجربه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در علوم طبیعی و فنی و مهندسی، میتواند در علوم انسانی هم به کار آید. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد (که مشتمل بر هزاران شرکت دانشبنیان در حوزههای علوم طبیعی هستند) در کشور داریم. اما معالاسف تعداد انگشتشماری از آنها ناظر به علوم انسانیاند. و وقتی به علوم انسانی اسلامی میرسیم، میتوان گفت ورود قابل ذکری در این عرصه نداشتهایم. معتقدم که یکی از حلقههای فراموششده پروژه علوم انسانی اسلامی، همین حلقه است. یکی از اولویتهای انجمنهای علمی حوزه و مراکز علوم انسانی اسلامی در حوزههای علمیه و دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور باید ورود جدی به این عرصه باشد. باید در این خصوص سرمایهگذاری کرد. باید از ایدههای فناورانه و تجاریسازی علوم انسانی اسلامی حمایت کرد. باید راه را گشود.
#علوم_انسانی
#فلسفه_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹