eitaa logo
محفل علمی رهپویان
238 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
جماعت تجدیدنظر طلب حوزوی و قائلان به نظریه علمای ابرار که ائمه را صرفا در حد اندیشمندان و عالمانی سترگ می پذیرند، هیچ گاه با ولایت اهل بیت کنار نیامدند. قبلا مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی هم در مکاتباتی که با آیت الله جوادی در مورد ولایت فقیه داشتند، اصل مقوله ولایت امامان را هم زیر سوال بردند. ( ر.ک نشریه حکومت اسلامی) https://virasty.com/MJafari_ir
محفل علمی رهپویان
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه استاد حسن رمضانی: 🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر
🔹یکی از سروران در پاسخ به نظر استاد رمضانی (حفظه الله)فرمودن ظاهرا مرادشان این است که قبل از حکمت متعالیه، فلسفه ی مشاء و اشراق خوانده شود اما کتابهایی که برای مشاء و اشراق هست،نوعا آموزشی نیستند و راه طولانی میشود فلذا این پیشنهاد برای همه ی طلاب مفید نیست. 🔸در ذیل فرمایش دوست عزیزمون : البته با کتب موجود، راه طولانی میشود (و فعلا چاره ای نیست) اما به نظرتون برای رسیدن به روشی بهتر، آیا نباید راه جدید (و البته میانبر) ایجاد کرد؟ مباحث حکمت متعالیه از سطح بالایی برخوردار است و واقعا راه سنگینی است که بعضا خوب فهم نمیشود و چه بسا موجب سوءبرداشت میشود. در پیام بعدی کانال مجمع عالی حکمت، پیامدهای منفی رویه موجود را از زبان معظم له بیان کرده اند. https://eitaa.com/hekmateislami/4664
🟡دوست عزیز و دانشمندم جناب حجت‌الاسلام استاد احمد اولیائی، مطلب بسیار ارزشمندی تحت عنوان «اشتباهی که باید جبران شود» منتشر کرده است که مطالعه و دقت در آن و مطالبه بیشتر آن از اولیای تبلیغ دینی می‌تواند فصل جدیدی از فعالیت‌های تبلیغی را شکل دهد: (متن ایشان را با برخی تغییرات تقدیم می‌کنم) 🔹ما یک خطای راهبردی در تبلیغ داشتیم؛ « » به جای « ». یعنی گزاره‌های دینی را دائماً و غالباً از شبکه‌های تلویزیون و منبر و ... مستقیماً و مکرراً بیان کردیم؛ اما بسیاری از ما «زیست مشترک» یعنی همزیستی اخلاقی بلند مدت در زندگی روزمره در کنار مردم را فراموش کرده یا اهمیت آن را نادیده گرفته‌ایم. شما الان تلویزیون را ببین ... سمت خدا، محفل، معلی، عمو‌روحانی، سخنرانی‌های صبحگاهی، شبکه قرآن در کنار اعزام مبلغ رادیو معارف تریبون‌های نماز جمعه و... (همه بیان دین به صورت لخت و مستقیم) همه اینها خوب، مفید و لازمند اما هرگز کافی نیستند، قدم زدن روزمره یک روحانی در محله و سلام کردن به کسبه و ...، اثر دیگری دارد. 🔸سفری که به روسیه داشتم، یک امام جماعت در بزرگترین مسجد سن پترزبورگ توجه ما را به خود جلب کرد. اصالتا تاجیکی بود. دو ساعت با او بودیم. یک گزاره دینی بیان نکرد! فقط ادب و متانت و تواضع و پذیرائی و ... نهایتاً او را به حرف آوردیم. گفت ایران با این شکل و شیوه تبلیغی به سمت سکولاریسم می‌رود! گفتیم: چرا؟ گفت: «شما گزاره‌های دینی را دائماً به مردم می‌گویید. در حالی که پیامبر فقط روز جمعه خطبه‌ای داشت؛ اما در طول هفته با مردم زندگی می‌کرد.» https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2788 ————————————————— اگر سروران نظری دارند، استفاده میکنم
راه رشد بسم الله الرّحمن الرّحیم با تاسف و تأثر خبر درگذشت عالِم متفکر حضرت حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محیی‌الدین حائری شیرازی رحمةالله علیه را دریافت کردم. ایشان از جمله‌ی عالمان دینی برجسته و موفقی بودند که عمر با برکت را یکسره در خدمت نفوس و تعالی بخشیدن به روح و دل و فکر و عمل مخاطبان خود قرار دادند. چه پیش از انقلاب در شیراز و قم و چه پس از پیروزی انقلاب در جایگاه امامت جمعه و پایگاههای برجسته‌ی دیگر، ذهن و اندیشه‌ی فعال و کارآمد این روحانی با اخلاص و اهل معرفت و سلوک، همواره نقشی اثرگذار در ترویج معارف اسلامی و قرآنی و انقلابی داشته و به پرورش نفوس پرداخته است. اینجانب فقدان تاثرانگیز این عالم ربانی را به بازماندگان مکرّم و شاگردان و ارادتمندان ایشان و به حوزه‌ی علمیه و عموم مردم عزیز و روحانیون محترم استان فارس تسلیت عرض میکنم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. سید علی خامنه‌ای ۳۰ آذرماه ۱۳۹۶ ————————————- "راه رشد، الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان" یکی از آثار تربیتی مرحوم آیت الله حائری شیرازی این دوره چند جلدی است.
🟢دو نقد ساختاری به سازمان روحانیت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸به عنوان یک طلبه دغدغه‌مند، گمان می‌کنم دو اشتباه مهلک ساختاری در حوزه علمیه، موجب شده است که کارآمدی و کارویژه تبلیغی و تعلیمی این مرکز علمی و تبلیغی بی‌نظیر آنگونه که شایسته است نمایان نشود: 🔻یک. تجمیع همه سرمایه‌های علمی و معنوی در قم تجمیع همه یا اغلب قریب به اتفاق عالمان و فقیهان و فیلسوفان و متکلمان و اخلاقیان برجسته در شهر مقدس قم و خالی شدن اغلب شهرها از عالمان و صاحب‌نظران برجسته دینی! این در حالی است که در دوران قبل از انقلاب، هرگز شاهد چنین تجمیع ناکارآمد و بی‌فایده‌ای از علما در یک شهر نبودیم! آیت‌الله العظمی بروجردی از شاگردان برجسته آخوند خراسانی و از بزرگترین فقیهان و حدیث‌شناسان دوران، بعد از اتمام تحصیلات در شهر بروجرد ساکن بود و چند سال پس از رحلت آیت‌الله العظمی عبدالکریم حائری یزدی، به دعوت بزرگان قم، و به هدف عهده‌داری مدیریت علمی و اداری حوزه علمیه قم و مرجعیت دینی جامعه شیعیان، از بروجرد مهاجرت کرد و در قم ساکن شد. یعنی شخصیتی مثل آیت‌الله العظمی بروجردی که همگان به فضل و علم او اذعان داشتند و او را برترین دوران می‌دانستند، در بروجرد ساکن بود و نه در قم! اما اکنون وضعیت حضور عالمان برجسته‌ای در این طراز در شهرستان‌ها به چه صورتی است؟! 🔻دو. جداسازی فیزیکی زیست اجتماعی طلاب از عامه مردم اشتباه مهلک دوم که یکی از بزرگترین اشتباهات ساختاری در شهر قم به شمار می‌آید، «جداسازی زیست طلاب علوم دینی با مردم» بوده است. [ان شاءالله که هیچ تعمدی در این کار نبوده باشد، که البته جای تأمل و بررسی دارد] اما محصور و محبوس کردن محل زیست اغلب طلاب علوم دینی و خانواده‌ها و فرزندان آنان را در مکان‌های اختصاصی و بریده از مردم عادی و حتی دور از مرکز شهر، [یعنی «شهرک مهدیه» (با حصارهای دیواری و نگهبان‌های ورودی و کاملاً جدای از بقیه شهر!) و «هزاره‌های پردیسان» (به گونه‌ای که حتی هیچ کس نمی‌تواند و نمی‌باید منزل خود را به غیر طلبه اجاره دهد!) و ...] یکی از اشتباهات مهلک ساختاری در تاریخ روحانیت می‌دانم! به اعتقاد این بنده، یکی از مهمترین عوامل دینداری و زیست دینی مردم قم از عصر ائمه اطهار سلام علیهم تا دوران معاصر، این بود که زیست دینی طلاب علوم دینی و خانواده‌های آنان در کوچه و بازار، در مرآی و منظر یکایک مردم بود. روابط خانوادگی صمیمی با هم داشتند. بیش از آنکه از گفتار و سخنان و موعظه‌های مستقیم طلاب، دین و دین‌داری را بیاموزند، از رفتار و آنان، اخلاق اسلامی و سبک زندگی اسلامی را می‌آموختند. همسایه‌داری و خیرخواهی و اخلاق خانوادگی و اجتماعی طلاب را روزانه و به صورت مرتب می‌دیدند. اما الان حتی شهر قم نیز از مشاهده زیست عمومی طلاب علوم دینی بی‌بهره شده است! و نتیجه آن را به وضوح می‌توان در تغییرات سبک زندگی مردم قم دید. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2795
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 پُست | ‌رهبر انقلاب، صبح امروز در مراسم : ‌‌‌‏انتخابات اخیر، آزمون مهمّی برای کشور بود که بحمداللّه این آزمون با موفّقیّت انجام گرفت و نتیجه‌ی شیرین آن را ان‌شاءاللّه ملّت عزیزمان خواهند چشید. 📲 سایر پست‌ها را از اینجا ببینید
01 تاریخ منطق در اسلام.mp3
25.45M
🔰 در اسلام توسط استاد یزدان‌پناه (حفظه الله) در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی اهم مباحث جلسه_اول : 🔸جایگاه سوفسطائیان در جهت‌دهی منطقی جامعه 🔸دیدگاه‌های سقراط و افلاطون و ریشه‌های شکل‌گیری منطق 🔸حکمت در منظر افلاطون و تفاوت میان قیاس و در منظر ارسطو 🔸موضع ارسطو در منطق و نبوغ ذهنی وی در تنظیم و تبویب مباحث آن 🔸تلاش‌های ارسطو در ساختار و مسائل منطق و امتداد آن در مباحث عملی 🔸اشاره‌ای به ارزش بحث‌های در نظر فلاسفۀ یونان 🔸تلاش شارحان و شاگردان ارسطو در تنظیم ابواب منطق 🔸انتقال منطق از یونان باستان به شامات اسلامی اهم مباحث جلسه_دوم : 🔹دورۀ نخست| دوران ترجمه و آشنائی با منطق اشاره به فعالیت مترجمینی مانند اسحاق بن حنین، أبوبشر متّی بن یونس، یحیی بن عدیّ، یعقوب بن اسحاق کندی. 🔹دوره دوم|دوران تثبیت و تحکیم منطق به نحو اجتهادی اشاره به زحمات فارابی در نظم بخشیدن به ترجمه‌های آثار ارسطو و... 🔹دوره سوم|دوران پیشرفت، بسط و تنظیم دانش منطق اشاره به جایگاه فوق العادۀ ابن سینا در منطق و تلاش‌های دیگر مناطقه تا قرن هشتم 🔹دورۀ چهارم|دوران تنظیم و رکود منطق اشاره به مناطقۀ قرن نهم تا ملاصدرا و کتب این دوران مانند میرسیدشریف 🔹دورۀ پنجم| دوران تحقیقات و تدقیقات ویژه اشاره به فعالیت‌های منطقی ملاصدرا و تأثیرات وی در پیش‌برد مباحث منطقی و استمرار آن توسّط دیگر معتقدان به وی 🔹دورۀ ششم|دوران مقارنه با اشاره به خلأهای منطق مانند بحث نقد مجموعه‌ها و مبحث جزء و کل و لزوم پرداختن به مباحث منطق ریاضی https://eitaa.com/nafahat_eri/2858
01 روش‌شناسی اجتهاد آموزه‌های معرفتی از متون دینی.mp3
20.51M
🔰 روش‌شناسی اجتهاد آموزه‌های معرفتی از متون دینی توسط استاد یزدان‌پناه(حفظه الله) در دومین مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی اهم مباحث جلسه_اول : 🔹واقع نمایی متون معارفی: محتوای این متون، نوعی هستی شناسی دینی است. خاصیت هستی شناسی دینی، قدسی بودن آن است. 🔹ظهورگیری در حیطه ادراک واقع و معارف ناظر به آن معمولا ظهورگیری از راه بنا عقلا برای ابراز ما فی الضمیر تصحیح می شود. 🔹شیوه از متون معارفی: مباحث معارفی برخلاف مباحث فقهی، دستوری نیستند بلکه عمدتا ناظر به توصیف امور ماورائی هستند. 🔹گاهی ظهورگیری از متن دینی ناظر به انضباط در آیه است. به طور مثال: در آیه و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله. فاء در آیه ظهور در تفریع دارد. این تفریع باید معنا شود. 🔹یکی دیگر از موارد ظهورگیری، لوازم بیّن یک واقعه توصیف شده در متن دینی هستند. اهم مباحث مطرح شده در جلسه_دوم : بر اساس رویکرد میانه: 🔸(مقدمه1) عقل بر جدلی و برهانی تقسیم میشود. عقل جدلی یا مشهوری، عقلی است که مطلب را برای خود یا مخاطب سامان می دهد و باعث اقناع وی میشود. چنین عقلی لزوما به دنبال کشف واقع نیست بلکه هدف نهایی آن، اقناع است. عقل برهانی، ناظر به واقع و کشف حقیقت است. 🔸(مقدمه2) محتوای متون دینی، واقع قدسی است. (نتیجه:) از این روی، در فهم این متون نیز باید از عقل برهانی بهره برد. 🔸 در فهم متون دینی سه کارکرد دارد: 🔸عقل فاهم : ... 🔸عقل پایه‌ای: ... 🔸عقل نظام یاب: .... https://eitaa.com/nafahat_eri/2860 آموزه های معرفتی
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
❇️ در نشست آیت الله اعرافی با جمعی از ایران‌شناسان روس در مسکو چه گذشت؟ 🔹آیت‌الله اعرافی در ادامه برنامه‌های سفر خود به روسیه در جمع گروهی از صاحب‌نظران این کشور در حوزه مسائل ایران و اسلام به میزبانی رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه حضور یافت. ◻️ شرق‌شناسی، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی در روسیه از کشورهای اروپایی، پیشرفته‌تر و قابل اعتماد بیشتری هستند. ◻️ آنچه که در دهه‌های اخیر در حوزه‌ علمیه قم رقم خورده است، پیشرفت خوب در مرزهای علوم اسلامی است. این توسعه به دلیل پرسش‌های جدید در دنیای معاصر از اسلام وتوسعه روش‌ها و منابع تحقیق در علوم انسانی می باشد. ◻️ یکی از طرح‌های مهم در سال‌های اخیر، تدوین عنوان منظومه رشته‌ها و درختواره رشته‌های علوم اسلامی در حوزه علمیه است. نتیجه این طرح‌های راهبردی و پژوهشی آن شد که در ۲۰ حوزه دانشی، ۴۰۰ رشته و گرایش تعریف شده که در حال طراحی و سرفصل‌نویسی هستند. ◻️ مکتب فکری اسلام با مکاتب حقوقی جهان هماوردی می‌کند. ◻️ در دانشگاه‌های ایران نیز بیش از نیمی از دانشجویان از بانوان هستند و بیش از ۸۰ هزار تن از زنان در حوزه های علمیه تحصیل می‌کنند. 📎 متن کامل نشست ┄┅•═༅𖣔✾‌🌺✾𖣔༅═•‏┅┄ لینک کانال ما در ایتا:👈🏼 @adinehmeybod 🖤 قلب فرهنگی شهر جهانی زیلو 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود بر دکتر ایزدی عزیز بسیار ساده و جالب و دقیق اصلاح طلبان (و عدم توجه اصولگرایان به این موارد ساده را) باز کردند... 1403
﷽ 📜حکما اشاره می کنند که غایت مطلوب بنده عبارت از تشبه به «اِلاه» است، و صوفیه گویند:تخلق به اسماء است، عبارات با هم اختلاف دارد ولی معنی یکی است. 📘حکی عن فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش91
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir