6.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#علم
#معرفت
#محمدحسین_بادامچی
🔸بشنوید صحبت یکی که دانشگاه شریف درس خونده
👈دغدغه علوم تجربی داشتن برای ماها هم شاید جالبه باشه
t.me/Sharif_Islamic_Society
هدایت شده از طرح ولایت طلاب
🔻 در حاشیۀ نَقلهای معنویِ آیتالله صدیقی:
👈دشمنیهای بیپایان با علامه مصباح
#مهدی_جمشیدی
1️⃣ اشتباه نکنید! مسأله این نیست که چرا آیتالله صدیقی، فلان سخن را در تلویزیون گفته است، بلکه مسأله عبارت است از عمقِ «کینه» و «خصومتِ» جریانِ لیبرال با علامه مصباح! همین و بس!
2️⃣ بهواقع اگر آیتالله صدیقی در سخنانش، این چند نکتۀ معنوی را مطرح نمیکرد، امروزِ جریانِ لیبرال، «بهانهجویی» نمیکرد و دستاویزی برای حمله به علامه مصباح در اختیار نداشت؟!
3️⃣ما با یک «انقلابِ ملکوتی و قُدسی» روبرو هستیم که سرشار از جلوهها و دلالتهای «غیبی» و «معنوی» هست. اساسِ تحلیلِ شخصِ امام خمینی دربارۀ انقلاب، بر عللِ «ماورایی» و «غیرطبیعی» تکیه دارد، از قبیل «دستِ غیبی»، «هدیۀ الهی»، «تحفۀ غیبی»، «عنایاتِ خدایمتعال»، و ... . این واقعیّتِ تاریخی و انسانهای ملازم با آن، جنسِ «معنوی» دارند و زندگیشان سرشار از جنبههای «غیرمادّی» و «ملکوتی» هست. چهچیزی را انکار میکنیم؟!
4️⃣ در طولِ همین هفته و بهمناسبتِ سالگردِ شهادتِ حاجقاسم، نکتههای بسیاری از این قبیل دربارۀ ایشان مطرح شد، امّا کسی از این نیروهای لیبرال، استدلال برای «انکار» و «نفی» اقامه نکرد! بسیار بیشتر از چیزی که آیتالله صدیقی دربارۀ علامه مصباح نقل کرده، دربارۀ «شهیدسلیمانی» نقل شده، امّا صدای مخالفتی برنخاست! چرا؟!
5️⃣کسانیکه مدّعی هستند که «مردم» با این قبیل تعبیرها و توصیفها، سرِ سازگاریِ ندارند، در حقیقت، حالِ باطنِ خودشان را بازگو میکنند، چون از قضا مردمِ ایران، معتقد به «تجربههای معنوی و ملکوتی» هستند و این امور را «خلافِ واقع» و «خرافه» و «موهوم» قلمداد نمیکنند، بلکه اینچنین شواهدی را مشتاقانه و مؤمنانه دنبال میکنند. مردم حتّی این امور را دربارۀ برخی از اطرافیان یا نزدیکانِ خودشان هم مشاهده کردهاند و با آنها بیگانه نیستند. پس بهجای «مردمِ ایران»، سخن نگویند!
6️⃣از نظرِ «علمی» و «فلسفی»، این مطالب به اثبات هم رسیده است؛ چنانکه هم در فلسفۀ اسلامی و هم در عرفانِ اسلامی، سازوکارِ تحقّقِ آنها بیان شده است. البتّه متأسّفانه نیروهای لیبرال، کمترین سواد و صلاحیّتی ندارند که بتوان در اینجا به منابع ارجاع داد و بحث کرد. ما با یک مُشتِ هجوگو و باطلنویس روبرو هستیم. دستکم کتابِ «داستانهای شگفت»، اثرِ شهیدآیتالله دستغیب را بخوانید تا کمی با ایمانِ به غیب و ملکوت آشنا شوید! برای ما که با این قبیل کتابها، اسلام را شناختیم، شنیدن این مطالب، عادیست.
7️⃣دربارۀ مرحوم علامه محمّدتقی جعفری هم فرزند ایشان نقل کرده است که پس از رحلتِ ایشان، وقتی پارچۀ متبرک به حرمِ امام حسین - علیهالسلام - را بر روی صورتِ ایشان قرار داد، ایشان چشمهای خود را گشود! این واقعه در ابتدای کتابِ «امام حسین؛ شهید فرهنگِ پیشرو» اثرِ جنابِ علامه نقل شده است. نیروهای لیبرال در آن زمان که این واقعه نقل و درج و منتشر شده، لال بودند که به فرزندِ علامه جعفری اعتراض کنند؟!
8️⃣ آری، آیتالله مصباح از زمانِ رحلتِ خود «خبر» داشت، امّا مگر در روایاتِ نیامده که «دعا»، قضای الهی را برمیگرداند؟! آن «اِخبار» با این «طلب»، تعارضی ندارد! عجبا که روشنفکرانِ سکولار از ابتدائیّاتِ فرهنگ و تفکّرِ دینی بیخبرند و اینطور سطحی قضاوت میکنند!
9️⃣ گشودهشدنِ چشمِ علامه مصباح در زمانِ غسل، بهمعنیِ حیاتِ ایشان نیست، بلکه ناشی از تصرّفِ روحِ ایشان در جسم است. این نیز مطلبِ بعید و بیگانهای نیست و مصداقهای قطعی و حتمیِ فراوانی دارد.
🔟خطاب به نیروهای لیبرال میگویم: بدبختهای وطنفروش! از غضب و حسادت و کینه بمیرید؛ چونکه «رفتنِ مصباح»، بهمعنیِ تمامشدنِ «خطّ فکریِ» او نیست! ما هستیم و «فکر» و «کلام» و «قلمِ» ما که ریشه در خاکِ حاصلخیزِ «تفکّرِ مصباح» دارد، همچنان میتازد! شما زیرِ آتشِ سنگینِ ما هستید! مصباح به یک «جبهۀ متراکم» و «جریانِ قوی» و «خطّ ممتد» تبدیل شده است!
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_Velayat_T
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بچه های ما چرا تقلب میکنن؟ چرا نمره ۲۰ براشون مهمه؟
اگه نقدی به این فیلم دارین برام بفرستین.
#تربیت
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
#فهرست کانال دروس المرسلات
🔰استاد علی فرحانی
🔺کتاب رسائل ج2 از ابتدای حدیث رفع
👈 #رسائل_برائت
🔺کتاب مناهج الوصول امام خمینی از بحث تعبدی توصلی
👈 #مناهج
🔺کتاب قاعده لاضرر امام خمینی
👈 #لاضرر
🔺کتاب الفائق از ابتدا
👈 #الفائق
🔺کتاب برهان شفا
👈 #برهان_شفا
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد سیدمحمد هاشمی @smhashemi128
🔺رسائل قطع و ظن بخش اول پایه 7
👈 #رسائل_هاشمی
🔺المنطق مرحوم مظفر از ابتدا
👈 #المنطق
🔺اصول فقه مرحوم مظفر از ابتدا
👈 #اصول_فقه
🔺لمعه از کتاب الارث
👈 #لمعه
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محمد مهدی مقدسی @m_mahdi1384
🔺رسائل قطع و ظن بخش اول پایه 7
👈 #رسائل_مقدسی
🔺البهجه المرضیه سیوطی از ابتدا
👈 #سیوطی_مقدسی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محمد مهدی ستوده @M_Mahdi_Sotude
🔺مکاسب پایه 8
👈 #مکاسب
🔺حلقه ثانیه
👈 #حلقه_ثانیه
🔺فقه استدلالی از ابتدای ج۲
👈 #فقه_استدلالی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محسن ابراهیمی @ebrahimi845
🔺رسائل قطع و ظن بخش دوم پایه 7
👈 #رسائل_ابراهیمی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🌐برای دسترسی به دروس هر کدام از اساتید، #هشتگ درس مربوطه را لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
محفل علمی رهپویان
بچه های ما چرا تقلب میکنن؟ چرا نمره ۲۰ براشون مهمه؟ اگه نقدی به این فیلم دارین برام بفرستین. #تربیت
مشکل این فیلم چیه؟
ایشون گفتن آموزش آدم شدن مهمتر از آموزش این کتاب هاست، بچه ها رو نسبت به نمره شرطی نکنین ،اونا رو نمره محور نکنین،حفظ محور نکنین، بهشون اعتماد کنین و اونا رو خود کنترل بار بیارین، انسان تولید کنین، در آخر فرمودن برای آدم ساختن باید قبلش خود معلم آدم باشه.
خب حالا اینکه در سیستم آپ ( آموزش و پرورش ) چقدر دست معلم بازه و میتونه اینجور نیروهای خوبی تحویل انقلاب بده بحث دیگه است،شاید بتونیم بگیم اونقدرا سیستم آپ مون انعطاف داره(باوجود اشکالاتش)، مهم هنر معلم و هنر والدین است.
شاید یکی بگه :
ایراد کلام این آقا اینه که مشکل رو درست تشخیص دادن ولی راه حل شون حداقل در این فیلم شعاری بنظر میاد!
در جواب عرض میشه :
راهکار ایشون اینه که بایستی معلم انسان باشد تا بتواند انسان بسازد
خب ، از این راهکار بهتر؟ تقریبا به سیستم هم ربطی نداره و در همین سیستم موجود پیاده میشه و شده؛ انصافا مگر این افراد انسانی که الان مسول کشورند و در همین سیستم معیوب انسان شدند، تحت تاثیر معلم های خودساخته تربیت نشدن؟
(بله عوامل خانوادگی حرف اول رو میزنه ولی به مدرسه و معلم کاری نداره+تازه تغییر ایجاد کردن در عوامل خانوادگی انصافا کار خیلی دشواری است، مگه میشه در نطفه ای که منعقد شده به این راحتی تغییر ایجاد کرد؟ یا در لقمه یا در تربیت خانوادگی یا...)
پذیرای نظرات شما هستیم.
#تربیت
خلاصه ی جلسه تفسیر قرآن بر اساس تفسیر شریف المیزان :
توسط استاد معظم شیخ عبدالحمید واسطی ادام الله بقائه
⭐تربیت یعنی ایجاد تمرکز قوا برای رسیدن به هدف
⭐آزادی به صورت مطلق در منطق هیچ بشری جا ندارد
⭐خصلت بشری یعنی آنچه دلش میخواهد باید بدست آورد پس باید حد و مرز بشناسد
⭐ختم قلب یعنی درک و فهم و قدرت تحلیلشان کور میشود (احساس غیر فعال میشود)
⭐عقل فهم ذهنی دارد و قلب احساس درونی است
⭐ختم سمع یعنی دیگر حاضر نیست حرف بشنود
⭐داشتیم که پیغمبر به حاکم طاغی و یاغی فرموده بگذار من با مردم صحبت کنم اگر ایمان آوردند باز هم تو حاکم آن ها باش ، اما او نپذیرفته است ، در اینجا دستور جهاد صادر میشود
⭐مراد از مسائلی از قبیل (زینّا لهم ، انساهم انفسهم ، الله یستهزی بهم ، ...) که خداوند به خودش نسبت میدهد اشاره به خلقت تکوینی عالم دارد و میخواهد بفهماند عالم به گونه ای خلق شده است که این با شما در شرایط مذکور این گونه برخورد خواهد کرد؛ «مثلا پس از اینکه شخص حقایق را به استهزا بگیرد در عالم طوری رقم میخورد که همه در حضور و یا غیاب آن شخص میگویند او چه آدم احمق یا بیشعوری است.»
⭐چند ملاک بیشعوری از دیدگاه قرآن کریم:
۱_ملاک اصلی؛ دیگران باید با من هماهنگ شوند (تقصیر با بقیه است ، بقیه مهم نیستند) برای مقابله با این مسئله ،
با شناخت کامل دیگران باید تلاش کنم حق اعمال شود
۲_ از خود بپرسیم آیا واقعا آدم باشعوری هستم ؟ اگر قرار بود بیشعور باشم چکار باید میکردم؟!
۳_ متعصب بودن (قبول داشتن خود،فرهنگ،رسوم)
۴_ کسانی که حاضر نیستند درون صف بایستند
۵_ هرگز خواهش نمیکنند همیشه دستور میدهند
۶_تحقیق نمیکنند
۷_ کنایه و نیش میزند
۸_ کار دیگران را به نام خود مهر میکنند
۹_ قوانین را برای خودشان تغییر میدهند
۱۰_ ظرفیت شوخی متعارف ندارند و دائم به آن ها بر میخورد
۱۱_ تمسخر میکند
۱۲_ به بدبختی دیگران لبخند میزند
۱۳_ همیشه منکر مشکلاتی هستند که بوجود می آورند
۱۴_ فداکاری نمیکنند و عیب جو هستند
۱۵_ نگهداری نقاط ضعف دیگران برای استفاده در زمانی خاص
۱۶_ پنهان کاری ، خشم ، غر زدن
۱۷_ حاضر به شراکت با کسی نیستند
۱۸_ میخواهند دیگران برای آن ها کار کنند
۱۹_ تجاوز از حد ، عادت به عدم توجه
۲۰_ حب راحتی
۲۱_ نفاق
#معرفی_کلاس #تفسیر هر هفته جمعه ساعت ۱۸:۳۰
مشهد مقدس خ دانشگاه ۱۰ ، مسجد امام صادق علیه السلام
جلسه ۳.۱۱.۹۹
چن نکته از کلاس اخلاق امشب استاد وکیلی
(نقل به مضمون ) :
در انفاق و مساوات بهترین را بدهید :
چراکه قصد شما قربت الی الله است و گیرنده ی شما خداست، پس بهترین را انفاق کنین ،چرا که شما برای خدا می دهید نه برای مخلوق.
برخی بزرگان موقع نماز با لباس کامل قبا عبا نماز میخواندن.
موقع دادن متواضعانه بدهید:
تواضع رو طبق عرف تشخیص دهید. مثلا بایستید و دو دستی دست تان رو جلو آورید تا او از داخل دست تان بردارد.
با طیب خاطر صدقه بدهید:
گرنه برای گیرنده اثر وضعی بدی دارد.
حق النظر:
برخی بزرگان فرموده اند وقتی به مالی چشم بخورد و فردی دلش بسوزد و بگوید کاش من میداشتم، برای صاحب مال ضرر دارد.حال اگر بیننده را شریک کند نه تنها ضرری به او نمیرسد،کار مستحبی هم انجام داده است.
در ملا عام دانش آموز برتر را هدیه دادن جالب نیست.
فرق هدیه با صدقه :
فرق شان در قصد قربت است، لذا هدیه -که فقط به قصد احترام است- را میشود پس گرفت مگر هدیه ای که به ارحام و... داده شده است.
شما می توانید با همان هدیه ای که به قصد احترام میدهید، قصد قربت هم کنید که در این صورت هدیه پس گرفته نمیشود.
از کیاست مومن است که بعد از دادن صدقه ، از گیرنده تقاضای عاجزانه دعا کند:
اینکار نه تنها با مروت و جوان مردی ناسازگار نیست، بلکه از خجالت صدقه گیرنده کم میکند. باز هم اگر دیدین گیرنده برداشت میکند به او بی احترامی شده، تقاضای دعا نکنین و خودتون دعا کنید برای خود چراکه هنگام انجام عمل خیر وقت استجابت دعاست و دست تان را ببوسید چراکه این دست نور گرفته و برکت دارد.
اغناء الفقیر: اگر بذل خود را یکجا به یک فقیر بدی تا بی نیاز شود بهتره از اینکه به چند نفر بدی و کسی برای همیشه بی نیاز نشود، مگر اینکه ببینی بقیه دارن از گرسنگی می میرن یا نان شب خود را ندارن،که در اینصورت تقسیم آن اشکال ندارد.
دادن زکات واجب به مومنین و افراد باتقوا کراهت دارد:
چراکه طبق آیه قران این بخش مال چرک مال است که موجب تزکیه مال انسان میشود ، لذا برخی علما و بزرگان از زکات استفاده نمی کردند.
در ملا عام از خیّر ها درخواست جمع کردن خیرات نکنین(حتی برای امور اخیر):
چرا اگر افراد بخاطر رودربایستی ماخوذ به حیا شوند و پولی خیرات کنند، آن پول شبهه حرمت پیدا میکند.
#معرفی_کلاس #اخلاق هر هفته یکشنبه ها ساعت ۱۸:۱۵
مشهد مقدس خ دانشگاه ۱۰ ، مسجد امام صادق علیه السلام
یکشنبه ۱۱.۹۹
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 1️⃣
📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که میخواهد در حوزه کسب کند، باید نسبتی با فلسفه برقرار کند؟
✅ پاسخ: [بخش اول]
🔹 طلبه برای بسیاری از کارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشتهی معقول نیز احتیاج دارد. همان گونه که ما برای دانستن احکام شریعت، باید یک سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث بخوانیم، برای کارهای معارف و عقاید دینی به طور اعم که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنت فلسفی نیاز داریم.
🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفرهی آماده نشسته ایم. من نمیگویم اینجا پایان راه است، ولی این سفرهای است که راه فهم معارف را باز کرده است.
🔹ما در برابر این سنت معقول فیلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه حدیث و نگاه به ظاهر متون بود که صرفاً تبدیل به «ظاهرگرایی» شد؛ راه دیگر همان حرکت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سدههای نخست است که میخواستند تلاشهای زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی این حرکت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمل معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند.
🔹حرکت و جنبش دیگر، سبک کلامی بود که در دورههای گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد نه یافت حقایق دینی آن گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریبا سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به «خرد جدلی» تعبیر میشود.
🔹چون بنای این خرد جدلی بر اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی از ناحیه فهم متون دینی؛ چرا که متون دینی ناظر به تبیین واقع، آن گونه که هست، بودند؛ ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند عملا در فهم متون دینی موفق نبودند؛ مشکل دیگر هم در حل و فصل واقع آن گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود که موفق نبودن و راه آ«نها هویت برهانی نداشت.
🔹ولی سنت فلسفی که در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از اسرار دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با یکدیگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت مطابق همهی این آیات و روایات برسد از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ریزه کارهای ها، مانند قرب وریدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتی، باب معاد و ... در این روش بررسی شد. اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در کنار معاد صدرا در جلد 9 اسفار قرار دهد، آن وقت میتواند بفهمد که اینها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در کمیت پرداختن به مسائل.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگوییم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست که آن دو، عملاً به اینها نپرداخته اند؛ اما در این سنت فلسفی که بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی که عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به اینها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهمیدند.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از جداح ❞ جامع تقریر حوزوی
👇 کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با محتواهای فلسفی عرفانی و انقلابی 👇
1️⃣مقدمات ورودبه فلسفه-استاد امینینژاد
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
2️⃣طلبه انقلابی - استاد فلاح
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
3️⃣کارکردهای فلسفهخوانی - استاد یزدانپناه
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
4️⃣امتداد حکمت - استاد امینینژاد
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
5️⃣عرفاننظری ازنگاهامامخمینی(ره) - استاد یزدانپناه
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
6️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
7️⃣ حکمت اشراق - استاد یزدانپناه
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
8️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینینژاد
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
9️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کرد فیروزجائی
━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━
🔻
محفل علمی رهپویان
👇 کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با محتواهای فلسفی عرفانی و انقلابی 👇 1️⃣مقدمات ورودبه فلسفه-استا
تا بحال کمتر پیش اومده که کانالی ببینم که اینقدر بدردبخور باشه و کلمه به کلمه اش علمی باشه.
#معرفی_کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 👆
رفقا یکی از دوستان باصفای طلبه مون چند سالی است که مشغله هایی دارند و دیشب مدیر مدرسه شون به ایشون اخطار اخراج از حوزه دادن، برای ایشون و همه مون دعا بفرمائید.