هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 معرفي كتاب: هرمنوتيك و منطق فهم حديث
نويسندگان: سيد محمود مرتضوي شاهرودي و ابوالفضل ساجدی
🔸 در اين كتاب، نویسندگان می کوشند تا در 12 درس، نظامي روشن و استوار برای سامان دادن به مهم ترین پرسش های #هرمنوتیکي در حوزه #فهم_حديث ارائه نمایند.
🔸 این کتاب با معرفی دانش هرمنوتیک آغاز می شود؛ سپس به چالشهای هرمنوتیک فراروی فهم حدیث می پردازد. در بخش پایانی نکات مفیدی را که می توان از دانش هرمنوتیک برای فهم دقیق تر #حدیث استفاده كرد، با ترتیبی منطقی، مورد تحليل قرار می دهد.
🔹 فهرست اجمالي كتاب:
بخش اول: آشنایی با دانش هرمنوتیک
1. معرفی دانش هرمنوتیک
2. هرمنوتیک کلاسیک و هرمنوتیک رمانتیک
3. هرمنوتیک فلسفی
4. منتقدین هرمنوتیک فلسفی
بخش دوم: دشواری های هرمنوتیکی فراروی فهم حدیث
5. هرمنوتیک و کشف معنای مراد از متن
6. هرمنوتیک و جایگاه معنای متن (مولف محوری، متن محوری، مفسر محوری)
7. مراحل فهم زبانی حدیث
8. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی عام
9. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی خاص (بازیابی تاریخی حدیث)
10. نقش ناقلان در حفظ معنای حدیث یا ایجاد تغییر در آن
11. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (1) (شناخت عوامل درونی)
12. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (2) (شناخت عوامل بیرونی)
🔰 کانال استاد ساجدی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از المرسلات
‼️#علم_بذر_مشاهده_است
🔵وعده صدرالمتالهین به طالبان فلسفه و حکمت
♨️آخوند رحمه الله وعده مىدهد كه انسان اگر چه در دار طبيعت نتواند با ارتياض نفس، كشف شهودى نسبت به مجردات داشته باشد، ولى مىتواند با براهينى سر و كار داشته باشد و بر وجود مبدأ و بر صفات كماليه، از قبيل: قادر، حىّ، مريد، مدرك، براهينى اقامه كند و قلبش قلب برهانى الهى باشد، و خلاصه، خود را با اين ادراكات مأنوس كند و توجه نفس را از غير با برهان قطع نمايد و با برهان متوجه مبدأ و صفات كماليه او شود، و وقتى كه نفس قابليت پيدا كرد و صاف شد هنگامى كه از اين نشئه منتقل شود، بر اساس مأنوسيت با برهان، حقايق ثابته با برهان كشف مىشود و مدركات بهيّه به خصوص علة العلل اعلى و ابهى به طور شهود كشف مىشود و سعادت بيشتر و اعلى و ادْوم حاصل مىگردد. (امام خمینی (ره)، تقریرات فلسفه ج3 ص453)
🌀معرفة العقليات في النشأة الأولى منشأ الحضور في العقبى لما مر أن المعرفة بذر المشاهدة و ذلك لأن الحجاب بيننا و بين العقليات إما عدم التفطن لها و هو الجهل و إما الاشتغال بغيرها كالبدن و المواد الحسية و قواها المنطبعة فالنفس إنما تتوصل إليها باكتساب العلم بحقائقها حتى تصير قوتها العقلية مستعدة بالطبع تهيؤا قريبا- لقبول صورها العقلية من المبدإ المفارق فإذا زال المانع الخارجي بالموت إذ ليس بعد المفارقة عن البدن لصاحب المعرفة إعراض عن تلك الجهة إلى جانب البدن و شواغله فيكون مجرد المعرفة باللذيذ العقلي سبب الوصول إليه و الالتذاذ به عند رفع المانع و هو الاشتغال بالبدن و قد انقطع بالموت. (صدرالمتالهین، اسفار ج9 ص123)
📌پ.ن: رزقنا الله و ایاکم جمیعاً.
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه
@almorsalaat
26.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘خواب عجیب پدر مرحوم استاد فرج نژاد
درگذشت استاد معظم دکتر محمدحسین فرج نژاد از پژوهشگران و مولفین عزیز حوزه علمیه قم را به عموم ملت و بازماندگان تسلیت عرض میکنیم. ایشان همراه با چهار نفر از خانواده خود در اثر سانحه تصادف (در حال حرکت با موتور سیکلت خود) به دیار باقی شتافتند.
برای شادی روح ایشان و خانواده محترمشون فاتحهای قرائت فرمایید.
امشب ان شاءالله نماز شب اول قبر این عزیزان :
🌹محمدحسین ابن علی
🌹خدیجه بنت محمدرضا
🌹علیرضا ابن محمدحسین
🌹محمدرضا ابن محمدحسین
🌹مطهره بنت محمدحسین
#نشرحداکثری
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
به نقل یکی از دوستان
🔻اخیرا به فرج نژاد گفتم چرا ماشینت رو فروختی؟
▫️گفت چون هرجا رفتم هزینه چاپ کتابم را ندادند و چون موضوعش را برای جبهه انقلاب لازم میدانستم،مجبور شدم ماشینم رو بفروشم و هزینه کنم
▫️موضوع کتابش در مورد دسیسه ها و برنامه های صهیونیست و... بود!
▪️نقل از محمدمسلم وافی، طلبه فعال در حوزه جمعیت
🔻ایشان این اواخر به بنده گفتند این ها دنبال من هستند و مرا خواهند کشت شما بدانید
یکی از دوستان نزدیک ایشان امروز نقل کرد که در این هفته اخیر هم خودش و هم همسرش را مکرر تهدید کرده بودند .
▪️نقل از کانال حجت الاسلام روانبخش
🆔@mahdavi_arfae
هدایت شده از فلسفه اسلامی
AudioCutter_161012_0615(2).mp3
42.22M
🎙 صوت نشست علمی برگزار شده با حضور استاد محترم حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
با موضوع : بررسی امتدادمندی فلسفه اسلامی
✅ پیشنهاد دانلود
#علمی_پژوهشی
#نشست_علمی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حجت_الاسلام_سبحانی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
محفل علمی رهپویان
🎙 صوت نشست علمی برگزار شده با حضور استاد محترم حجتالاسلام والمسلمین سبحانی با موضوع : بررسی امت
خلاصه بیانات استاد محمد تقی سبحانی
در نشست علمی با موضوع بررسی امتداد فلسفه اسلامی
▫️سوال یکی از حضار در جلسه:
شما در نشست اخیرتان (۴تیر۱۴۰۰) فرموده بودید فلسفه و عرفان در پیدایش انقلاب نقش چندانی نداشتند و همچنین از فلسفه نباید توقع تمدن سازی داشته باشیم، باید بیشتر روی فقه و کلام سرمایه گذاری کنیم، دلیل فرمایش تان چیست؟
جواب اجمالی : اگر منظورتان کل فلسفه است، خیر، ما برای فلسفه اسلامی کنونی[صدرایی و نوصدرایی] در حوزه تمدن سازی نقش قائل هستیم. برای فلسفه در بستر تاریخی[مثلا در پیدایش انقلاب] هم نقش هایی را برشمردیم. قبلا درباره اینها صحبت کرده ام.
▫️ ۳ مبحث داریم :
الف)رابطه فلسفه به معنای کلی با تحول اجتماعی به معنای عامش :برخی میگویند ارتباط ندارد ولی ما میگیم بله ارتباط دارند.
ب)فلسفه ای که در سنت اسلامی دچار تکامل شده( فلسفه صدرایی و نوصدرایی) در تحولات معاصر جهان اسلام و تشیع ( بعنوان مثال انقلاب اسلامی ) چه سهمی داشته است؟ اعتقاد ما این است که سهم اندکی داشته در مقایسه با سایر عوامل و دانش ها
ج) مبحث سوم : مبحث اصلی ما :
فلسفه موجود(حکمت متعالیه صدرایی) چه ظرفیت هایی در تحولات اجتماعی، در بسط تمدن اسلامی، در ایجاد تغییرات آینده میتواند داشته باشد؟
پاسخ :بخش هایی از آن مفید و بخشهایی آسیب زاست که باید حذف شود و بخش هایی خنثی است.(ادعای تمامیت نداریم، باید این مباحث نقد و گفتگو شود.)
🔸بیان ذلک:
محور اول :تعریف مفهوم فلسفه و غایت آن از منظر مطالعات اجتماعی:
فلسفه نمیتواند بدون آگاهی های تجربی و بدون پشتوانه های سنتی فرهنگی شکل گیرد. اساسا عقل محور و اندیشه روزانه است. به عام ترین اصول عقلانی ناظر به عینیت می پردازد. منظومه وار و دستگاه مند است( فراتر از نظام مندی فقه).
محور دوم : فلسفه چه نسبت هایی با مقولات عینی و اجتماعی دارد؟ به تعبیر دیگر چه انتظاراتی از آن داشته باشیم؟ چه کارکردهایی میتواند داشته باشد؟ ۴ کارکرد :
۱.چهارچوب و پارادایم نگاه یک نظریه پرداز اجتماعی را تعریف کند: مفاهیم اساسی را بدهد(این نظر ما برخلاف نظر سکولارهاست) و در کنارش دانش های دیگری هم بایستی بکار رود(حتی تبدیل احساس یک عینیت به ادراک آن عینیت نیاز به فلسفه دارد).
دانش فلسفه و کلام در طول همدیگر اند ، الهیات نیازمند زیرساخت فلسفی با تعریف مذکورش است و فلسفه بدون الهیات نمیتواند نسبت خودش را با واقعیت های عینی توضیح دهد : این حرف بنده در سنت های ماتریالیسمی هم وجود دارد. یعنی اگر پای تجربه به میان نیاید، امکان شناخت عینیت از طریق تجربه وجود ندارد.
۲. ارزش های اساسی انسانی را به زبان مشترک انسانی به نظریه پرداز ما بدهد:دقیقه ۵۶
۳. تبیین چرایی تحولات اجتماعی و انسانی : در کنار تبیین علت فاعلی(علت ایجادی)، علت حرکت را توضیح دهد. عوامل اصلی و فرعی تغییرات و تحولات.
۴. تبیین چگونگی تغییرات و تحولات اجتماعی
محور سوم : ماهیت شناسی فلسفه موجود از منظر مطالعات اجتماعی و تمدنی: معیارهای سنجش (صحت و توانمندی و تاثیرِ) فلسفه از نظر یک فیلسوف اجتماعی چیست؟
۶تا ۷ معیار ما پیدا کردیم : ۱.این فلسفه تا چه میزان اراده گراست و تا چه حد ضرورت گراست. ( اراده انسان رو چگونه تعریف میکند) ۲.تا چه حد میتواند حرکت اجتماعی رو تحلیل کند؟
تا دقیقه ۶۷ خلاصه نویسی شد.
#تمدن_نوین_اسلامی
#فلسفه_فلسفه اسلامی
#فلسفه
محفل علمی رهپویان
به نقل یکی از دوستان 🔻اخیرا به فرج نژاد گفتم چرا ماشینت رو فروختی؟ ▫️گفت چون هرجا رفتم هزینه چاپ کت
(بنظرم این دو نقل قول رو خوبه نشر بدیم)
راه شهادت با صهیونیسم ، عجیب گره خورده...
خدایا زودتر فرج حضرت رو برسون و این خبیث ها رو از روی زمین بردار
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 اطلاعیه
▫️به اطلاع سروران گرامی میرساند ثبتنام تمامی دورههای مجازی مؤسسه (دوره فشرده فلسفه اسلامی، دوره فشرده عرفان اسلامی و دوره سطح یک فلسفه و عرفان اسلامی) و نیز ثبتنام درس الرسائل التوحیدیه تا عید سعید غدیر تمدید شد.
#اطلاعیه
#معاونت_آموزش
#دوره_های_مجازی
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
Https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از پژوهش مدرسه امام حسن عسکری علیه السلام
1_153201796.apk
17.54M
#معرفینرمافزار #اندروید
#کاربردی
نرم افزار اندروید جهت تولید نمودار درسی
برای نموداری کردن مباحث،بسیار مفید است.
#روشکار با آن آسان بوده و با کمی کار کردن با آن،یاد خواهید گرفت و قطعا لذت خواهید برد.
طلاب حتما نصب کنند و از این ابزار علمی،نهایت استفاده را ببرند.
اوایل شاید کمی سخت به نظر برسد اما با کار کردن و ممارست،لذت بخش خواهد بود.
#راهنماییگرفتنخروجی
برای خروجی کار،علامت سه نقطه سمت راست را انتخاب کرده و از کادر مقابل،گزینه Share را انتخاب نمایید.
📚#با_ما_همراه_باشید
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
💻پژوهش مدرسه علمیه امام حسن عسکری علیه السلام
https://eitaa.com/joinchat/3102998573C0a0312f9fe
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••