eitaa logo
محفل علمی رهپویان
272 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی استاد دکتر درخشان هم‌اکنون در حال برگزاری 👇 https://skyroom.online/ch/favacenter/mefa ها 👇 https://iranthinktanks.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ امروز دکتر درخشان در وزارت اقتصاد از دغدغه های خیرخواهانه اش برای اصلاح نظام بانکی سخن گفت. ✳️ نقطه کلیدی در بحث ایشان این بود که بدون اصلاح ساختار نظام بانکی نمی‌توانیم به موفقیتی برسیم. ✳️ اصلاح ساختار مورد نظر ایشان این بود که باید بانکهای خصوصی را تعطیل کرد، باید از تعدد بانکها کاست و آنها را در یک بانک ادغام کرد، باید نهادهای سفته باز را تعطیل کرد، باید ربا را از نظام بانکی حذف کرد، و باید تعاونی‌های تولید را احیا کرد. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
﷽ ⚪️ مبانی انسان‌شناختی| بخش سوم. ◽️ پاسخ مکاتب مختلف علوم انسانی مدرن به برخی سوالات اساسی در مورد انسان: 1⃣ آیا سرشت انسان ذاتا خوب است یا بد است یا خنثی؟ ۱. فرویدگرایان: انسان سرشتی اهریمنی دارد و غرائز بر او حاکم است. به ویژه غریزه جنسی و پرخاشگری که صرفا قراردادهای اجتماعی سرپوشی برای آن‌هاست. ۲. تجربه‌گرایان (هابز): انسان فقط در جهت منافع خود حرکت می‌کند. ۳. سودگرایان (بنتام و میل): همه اَعمال انسان حاصل منفعت‌جویی اوست. ۴. لذت‌گرایان (اپیکوری‌ها): انسان فقط در پی برآوردن نیاز به لذت و گریختن از مواجهه با رنج است. ۵. رفتارگرایان (واتسن و اسکینر): خوبی یا بدی در اثر پاداش یا مجازات به انسان منتقل می‌شود نه اینکه او اساسا خوب یا بد باشد. ۶. جامعه‌گرایان (باندورا و میشل): انسان اساسا خوب یا بد نیست بلکه محیط اوست که او را می‌سازد. ۷. اگزیستانسیالیست‌ها (سارتر): انسان ذاتا خوب یا بد نیست بلکه اعمال انسان است که او را خوب یا بد می‌کند. ۸. نوفرویدی‌ها (فروم و اریکسن): انسان استعداد خاصی برای خوب بودن دارد ولی خوب بودن او بسته به شرایط اجتماعی او دارد؛ اَعمال خوب، از نیازهای فطری اوست. ۹. انسان‌گرایان (مازلو و راجرز): انسان استعداد خوب بودن و خوب شدن را دارد و اگر نیازهای او دخالت نکنند خوبی او بروز می‌کند. ۱۰. رمانتیست‌ها (روسو): انسان از بدو تولد خوبی فطری دارد و اَعمال او ناشی از شرایط مخرب اجتماعی است نه ذات او. ۱۱. فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام: انسان با خوبی و گرایش به خوبی‌ها متولد می‌شود (کل مولود یولد علی الفطره) استعداد بد و بدتر شدن و خوب‌تر شدن را دارد (فالهمها فجورها و تقویها) پاداش‌ها و مجازات‌ها در تنظیم او تاثیر دارند اما الزاما تعیین‌کننده نیستند. 2⃣ آیا رفتار انسان نتیجه اراده آزادانه اوست یا تحت تاثیر محیط یا وراثت یا امر ماورائی تعیین می‌شود؟ ۱. فرویدگرایان: جبر محیطی ۲. تجربه‌گرایان (هابز): جبر محیطی ۳. سودگرایان (بنتام و میل) : جبر محیطی ۴. لذت‌گرایان (اپیکوری‌ها): تاثیر زیاد محیط ۵. رفتارگرایان (واتسن و اسکینر): جبر محیطی ۶. جامعه‌گرایان (باندورا و میشل) : جبر محیطی ۷. اگزیستانسیالیست‌ها (سارتر): اراده آزاد ۸. نوفرویدی‌ها (فروم و اریکسن): تاثیر زیاد محیط ۹. انسان‌گرایان (مازلو و راجرز): تاثیر زیاد محیط ۱۰. رمانتیست‌ها (روسو): تاثیر زیاد محیط ۱۱. فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام: محیط و جامعه در تغییر او تاثیر دارند اما تعیین‌کننده نیستند و او دارای اراده آزاد برای تغییر است و این اراده تابع قوانین و ساختار هستی است. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
هدایت شده از کوچ | عرفان اجتماعی
توصیه علّامه طهرانی برای شب‌های قدر. حالات و مَلَكاتى كه انسان در شب قدر دارد، در طول ايّام سال منعكس مى‌شود. كسى كه در شب قدر در عالَم وحدت است، در طول سال نيز اين معنا در او مشهود است و كسى كه در عالَم كثرت، متوغّل است، در طول سال نيز به همين معنا مبتلا مى‌شود. خطورات و توجّهاتى كه در شب قدر براى انسان است بر خطورات و حالات سال مؤثّر است، حتّى اگر فرض كنيم كسى در شب قدر توجّهش به فرزندش زياد است، اين حال به تمام سال وى تسرّى می‌نماید. ◽️ [اعمال شب قدر]: ▫️ صد ركعت نماز ▫️ نماز هفت قُلْ هُوَ اللَه ▫️ قرائت سوره دخان و روم و عنكبوت ▫️ قرائت سوره قدر ▫️ زيارت حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام و حضرت ابالفضل‌العباس و حضرت علی‌اکبر و سائر شهدا علیهم‌السلام ▫️ قرآن بر سر گرفتن نقل از آیت‌الله سیدمحمدصادق طهرانی، نور مجرّد، جلد ۲، صفحه ۳۷۰ کتاب لیالی نور، مواعظ شب قدر👇 eitaa.com/habibollah1/93
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻این شب ۲۳ ماه رمضان که از قضا شب جمعه هست شاید همون شب جمعه ای است که صیحه آسمانی ظهور زده میشه به شرطی که.... به‌سادگی از کنار این کلیپ عبور نکنیم و با فرستادن این ویدیو برای دیگران قدم کوچکی برای ظهور امام زمان‌مون برداریم❗️ استاد پناهیان
💠 وعده های دولت رئیسی برای ایجاد شغل محقق نشد/ قرار گرفتن نرخ بیکاری در اوج سه ساله 🔹نر‌خ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ در اوج سه ساله ایستاد. با وجود وعده ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، در پایان ۱۴۰۱ هنوز ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار بیکار در کشور وجود داشته‌اند. این به معنای ثبت نرخ بیکاری ۹.۷ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ بوده است. 🔹آخرین فصل سال گذشته از رکوردزنی دیگری در نرخ بیکاری حکایت داشته است. بررسی‌های آماری در این شاخص نشان می‌دهد وخامت اوضاع اشتغال در کشور به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است. قیمت لحظه ای ارز، طلا، خودرو👇👇 ✅ @nerkh_online_ir
وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان @Mozooshenasi1
یکی از زیبایی‌های پذیرش حق جاییه که آدم تو اوج خشم باشه. ⏪امیرالمومنین علیه‌السلام به فرزندشون امام حسین علیه‌السلام توصیه می‌کنند که حق را بپذیر چه در حال رضایتمندی باشی چه در حال خشم. این روحیه تهدیدهای خشم رو به فرصت‌های بی‌نظیری تبدیل می‌کنه که نتیجه‌ش میشه نزدیک‌تر شدن دل‌ها به هم 😍🤩 کسی که حق رو می‌فهمه اما به بهانه خشم اونو نمی‌پذیره، علاوه بر تصویر حق‌ناپذیری که از خودش در ذهن دیگران نقاشی می‌کنه، به رابطه عاطفی خودش با دیگران هم ضربه سختی می‌زنه. 👊🏼 به ما بپیوندید 👇🏼 https://eitaa.com/joinchat/1422065903Cdac10fbf21
❇️ تشخیص لیلة القدر ❓پرسش: با توجه به اين كه نزول قرآن كريم در يک شب خاص اتفاق افتاده، ولى اكنون در نقاط گوناگون شب قدر يكى نمی‌باشد؛ موضوع اين اختلاف را چگونه می‏توان تبيين نمود؟ مستدعى است نظرتان را در اين مورد بيان فرمایید. ✍️ پاسخ: باسمه تعالى اصل ليلة القدر در عالم تجرد يكى است و در عالم طبيعت مثل همه‌ى امور متكثره كه منشاء واحد دارند، در اين عالم طبق افق‏هاى متعدد، متعدد می‌شود. بنابراين در عالم طبيعت به حسب افق‏هاى مختلف، متعدد می‌شود و شايد يكى از حكمت‏هاى احياء سه شب همين باشد، ولى همگى مصداق زمان واحد در عالم تجرد می‌باشد. 📚 استفتائات، جلد۳، صفحه ۳۹۱. 🆔 @GERAMI_ORG 💠سلامُُ علی آل یاسین: پرسش وپاسخ مزبور، چنانچه اعزه گرامی استحضار دارند، مبتنی بر نظریه اشتراط وحدت افق است. اما بنابر نظر قائلین به کفایت رؤیت هلال در هرجای از کره زمین برای دیگر افق ها و مناطق،، چنین سوالی منتفی است.. فقط یک نکته قابل تأمل آن است که :شب قدر امری تکوینی است نه تشریعی، لذا یک مسئله تشریعی فقهی نیست که با فتوای مجتهد، حجیت به معنای معذوریت و منجّزیت داشته باشد... فإنّ الاعتقاد لایُغیّرُ الحقایق.. پس جهت ادراک واقعی شب قدر، با توجه اختلاف فتاوی، چاره‌ای جز احتیاط نیست... و آن عبارت است از این که : شب نوزدهم را به افق اولین جایی از کره زمین که هلال ماه رمضان رؤیت شد حساب، و احیا را از آن شب شروع و پشت سر هم هر شب تا شب بیست و سوم به افق آخرین منطقه ای که در آن هلال ماه رؤیت شد ادامه داد.. ..امین : مثل همیشه پیام های بنده به منزله قبول داشتن نیست الزاما. در حد طرح مساله