محفل علمی رهپویان
💢ملاک های قدما در ارزیابی و نقد حدیث در آیینه فهرست های رجالی💢 (مقاله ای روان و قابل فهم) نویسنده:
❓ ۱. هدف از تالیف فهرست چیست؟
برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و مبانی》
دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی
#حدیث_شناسی
#مسلک_فهرستی یا #تحلیل_فهرستی
گزارشی از افتتاح
سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم؛
محسن هاشمی: همین مشی اعتدال و میانه روی آیت الله هاشمی موجب توهین برخی بدخواهان به ایشان شده بود/ جعفری گیلانی: آقای هاشمی رفسنجانی واقعا بی بدیل و بی نظیر بود/ جوادی آملی: امروز نظام اسلامی آسیب های سنگینی را درون خود تجربه می کند/ ایازی: فضای امروز قم به تداوم نگاه آقای هاشمی نیاز دارد | خبرگزاری بین المللی شفقنا 👇
https://fa.shafaqna.com/news/1076256/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%aa%d8%a7%d8%ad-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%88-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7/
اِمامَین:
اقای شهرستانی از کجا میاره اینقدر افکار سروش محلاتی و ایازی و هاشمی چی ها رو نشر میده؟
اگر قرار کار ب سیاست نداشته باشه خب نداشته باسه اگر هم دلش میخواد تو سیاست بازی کنه نقش ایفا کنه خب چرا نمیره تو یک جریان خوب
اخه این فرید مدرسی و تیمش و ... چطور اونجا رخنه کرده؟
. امین:
آقای شهرستانی کیه
اِمامَین:
داماد ایت الله سیستانی
با بیوت مختلف روابط سببی برقرار کرده از امام تا موسوی اردبیلی و...
صاحب #سایت_شفقنا است
#معرفی_اشخاص
۵۳۰ هزار سقط عمدی (قتل فرزند) در هر سال ایران
در حالیکه کل شهدای ما از سال ۱۳۴۲ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار بوده اند!
در سال ۱۳۵۵ میانگین فرزند آوری هر خانواده ایرانی ۷ فرزند بود
در ۱۳۹۰ به ۱.۷ فرزند رسید
در ۱۳۹۹ به ۱.۵ رسید
در حالیکه برای ثبات جمعیت بایستی ۲.۲ باشد
یعنی اگر همینطور پیش رویم تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت مان منفی خواهد شد
در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالخورده خواهد بود.
و تا ۸۰ سال دیگر جمعیت به ۳۱ میلیون میرسد که حدودا نیمی از آنها بالای ۶۰ سال اند!
👈تنها ۵ سال برای رشد جمعیت فرصت داریم و مسئولیت ما سنگین است
منبع :
https://www.farsnews.ir/news/14010222000586/
https://www.isna.ir/news/99122116190/
https://eitaa.com/soada_ir/6862
https://www.alef.ir/news/4010326066.html
#افزایش_نسل_پاک
#نشر_حداکثری
هدایت شده از سلامُُ علی آل یاسین
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌷داستان تمثیل صاحب دکمه ودرخواست دوختن کت برای آن
http://telegram.me/bavarh
ایشان شیخ محمد جواد محقق یزدی هستند.
#صرفا_جهت_اطلاع
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 این سخنان آشیخ حسین انصاریان هم کمتر مورد توجه قرار گرفت:
❗️ شما را امریکا و انگلیس به سمت بیحجابی کشاند!
برگردید به سمت خدا مثل حر!
🔹 خدا در قرآن گفته حجاب! ما به سمت خدا بر میگردیم!
🔹 اینکه بیحجاب شدید به شما نیرنگ زدهاند!
@HozeTwit
محفل علمی رهپویان
👓 این سخنان آشیخ حسین انصاریان هم کمتر مورد توجه قرار گرفت: ❗️ شما را امریکا و انگلیس به سمت بیحجا
چه نگاه زیبایی
(گاهی اوقات خودمون آتو میدیم با زیرنویس هامون، این زیرنویس رو دیدم لذت بردم)
#ظرافت_فعالیت_رسانه_ای
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
فلسفه سیاسی فارابی ج۲۵.mp3
زمان:
حجم:
16.83M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای فلسفه سیاسی فارابی
🔶متنخوانی کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة
🔹جلسه بیستم و پنجم
باب ۳۳: القول فی اشیاء المشترکة لاهل المدینة الفاضلة
#فارابی
https://eitaa.com/Ostad_sharifi
🌹
محفل علمی رهپویان
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای فلسفه سیاسی فارابی 🔶متنخوانی کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة 🔹جلسه بیستم
خلاصه بیانات استاد شریفی در باب ۳۳ کتاب آراء اهل المدینه الفاضله
باب ۳۳: القول في الأشياء المشتركة لأهل المدينة الفاضلة
فأما الأشياء المشتركة التي ينبغي أن يعلمها جميع أهل المدينة الفاضلة فهي أشياء،
این باب در بیان هویت اصلی شهروندان مدینه فاضله است: ۹ معرفت مشترک: بنیان های فکری اعم از جهان بینی و جهان شناسی و مباحث سیاسی و انسان شناسی :
۱. أولها معرفة السبب الأول و جميعِ ما يوصف به،
اولی شناخت علت العلل و خداشناسی : متاسفانه خلا معرفتی جامعه ما همین است.
۲. ثم الأشياء المفارقة للمادة و ما يوصف به كل واحد منها بما يخصّه من الصفات و المرتبة إلى أن تنتهي من المفارقة إلى العقل الفعّال،
ثم معرفت مجردات (از عقل اول تا عقل دهم) با ویژگی های هر کدام
و فعل كل واحد منها؛
کار هرکدام از این مفارقات در عالم چیست؟ دعای سوم صحیفه سجادیه رو مطالعه کنید. نهج البلاغه و... را ببینید. تاثیر ملائکه و روح (اعظم ملائکه) در سرنوشت ما در شب قدر چیست؟ کی باید بشناسد و بشناساند؟
۳. ثم الجواهر السماوية و ما يوصف به كل واحد منها؛
معرفت افلاک نه گانه/ اجسام سماوی و ویژگی های آنها : عالم ماده را آنگونه که هست بشناسیم.
ثم الأجسام الطبيعية التي تحتها،كيف تتكون و تفسد،
معرفت اجسام طبیعی و عنصری تحت جواهر سماویه که چگونگی بوجود می آیند و از بین می روند : علم به عالم کون و فساد داشته باشد. و أن ما يجري فيها يجري على إحكام و اتقان و عناية و عدل و حكمة، و بداند نظم و اتقان و حکمت الهی در عالم طبیعت را و أنه لا اهمال فيها و لا نقص و لا جور و لا بوجه من الوجوه؛ بداند که اهمالی در عالم طبیعی نبوده است
۴. ثم كون الانسان،
از خداشناسی و جهان بینی و جسم شناسی بیاد سراغ انسان شناسی
و كيف تحدث قوى النفس، چگونه قوای نفس شکل میگیرد و كيف يفيض عليها العقل الفعّال الضوء چگونه عقل فعال نور میدهد به قوای نفس حتى تحصل المعقولات الأول، و الارادة و الاختيار در انسان؛
۶. ثم الرئيس الأول : علم به رئیس اول (مصداق بارز رئیس اول آن پیامبران است و رئیس ثانی ائمه است) که قبلا در باب ۲۸ گفته بودند. و كيف يكون الوحي؛ وحی شناس باشد، تفسیر درست از وحی که نیاز به وحی داریم . ثم الرؤساء الذين ينبغي أن يخلفوه (رئیس اول) إذا لم يكن هو في وقت من الأوقات (مثل این زمانه) ؛ یعنی جانشین او را باید بشناسی تا ولی فقیه. قبلا عرض شد قائل به تشکیک است.
۸. ثم المدينة الفاضلة (در باب ۳۰ و ۳۱ گذشت) و أهلها (همین باب) و السعادة التي تصير إليها أنفسهم، (غایت و غرض نهایی : باب ۳۱ همین بود) و المدن المضادة لها (مضاد با مدینه فاضله مثل جاهله و فاسقه و ضاله و مبدله ) و ما تؤول إليه(ما) أنفسهم (نفوس مدینه های مضاده) بعد الموت: اما بعضهم إلى الشقاء و اما بعضهم إلى العدم، معاد شناس باشد.
۹. ثم الأمم الفاضلة : معرفت امت ها و تمدن فاضله و الأمم المضادة لها .
جهت استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/Ostad_sharifi/480
#فلسفه_سیاسی
#معرفی_دوره
#معرفی_کانال
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲
به اطلاع همه علاقمندان به درسهای استاد شریفی میرساند، درسهای استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇
eitaa.com/ostad_sharifi
بارگذاری خواهد شد
🔷عناوین دروس:
✅ فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه)
✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه)
✅ درسهای اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه)
🆔eitaa.com/ostad_sharifi
جلسه ۲ دوره مهارتهای اجتهاد.mp3
زمان:
حجم:
6.14M
دوره ی تبیین فهرست وار مهارت های اجتهاد
اجتهاد جواهری و تمدنی
توسط استاد رفعتی زاده (از اساتید مشهد)
🎙صوت جلسه 2
مهارت اول : وضع شناسی
🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
#معرفی_دوره
#مهارت_های_اجتهاد
هدایت شده از مدرسه مهارتهای اجتهاد تمدنی
✅ضرورت مهارت محور شدن درس خارج
✅ ضرورت کارگاهی شدن درس #خارج در نگاه استاد #عندلیب همدانی
🔹در حال حاضر شیوه #درس_خارج گفتن، #اشتباه است و طلبه باید آن را اصلاح کند؛ خودش عمده کار را برعهده بگیرد و با یک ذهن پر از سوال وارد درس شود و زیر نظر استاد جلو برود.
🔹درس خارج مثل تمرین #رانندگی است، شما اگر بخواهید رانندگی یاد بگیرید، باید به طور عملی پشت فرمان بنشینید و زیر نظر استاد راهنما، آموزش ببینید. اگر شخصی بگوید «من پشت فرمان نمینشینم، مگر اینکه به طور کامل رانندگی را یاد گرفته باشم»، این شخص هیچوقت راننده نخواهد شد، چون این مهارت را به صورت #عملی تمرین نکرده است.
🔹اینکه در درس استاد بنشینم و بنویسم و سپس مباحثه و مطالعه کنم، کافی نیست، این روش اگر هم نتیجه بدهد، بسیار دیر نتیجه میدهد.
◽️متن کامل:
http://andalibhamedani.ir/posts/320151-110
#کارگاه_اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
هدایت شده از حوزویات
⭕️ رسول جعفریان: همچنان اعتقادم این است که ما بجز آنچه از طریق فقهی با روش شناخته شده در سنت فقهی هزارساله از منابع دینی (قرآن و سنت) بهعنوان احکام شرعی استفاده میکنیم، حق نداریم به قصههای تاریخی که فقها به آنها استناد نمیکنند بهعنوان یک امر دینی استدلال کنیم. سالهاست تاریخ بازیچه ما شده است!
🆔 @Howzaviat