eitaa logo
محفل علمی رهپویان
243 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀 کارگاه روش تحقیق و پایان نامه نویسی 📙 با محوریت کتاب: روش‌های دین‌پژوهی 🎙مدرس: حجت الاسلام دکتر سید غلامرضاموسوی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم و مدرس روش تحقیق 🗓 زمان: کارگاه اول: شنبه 30 اردیبهشت 1402 ساعت 10:30 الی 18 کارگاه دوم: شنبه 6 خرداد 1402 ساعت 10:30 الی 18 📺 : ▪️تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
هدایت شده از شنبه های فقهی
فتوای معیار هر نظام حقوقی، با نظر به مبانی و منابع حقوقی که دارد، مسائل مختلفی پیدا میکند. شاید بتوان گفت؛ مهمترین مسئله چالش برانگیزی که در نظام حقوقی دینی و بالخصوص اسلامی مطرح می باشد، تنظیم رابطه میان شریعت و قانون در فرآیند قانونگذاری است. با نظر به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اصل 4) کلیه قوانین و مقررات باید براساس موازین اسلامی تنظیم گردد. مقتضای این اصل آن است که بر فرآیند مصوبات مجلس شورای اسلامی نظارتی از موضع فقهی صورت بگیرد تا مخالف با موازین اسلامی نباشد. در اصل 96 قانون اساسی هم چنین آمده است: «تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان است.» پرسش اصلی در بحث «فتوای معیار» در همین فرآیند بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی مطرح میشود که؛ با توجه به اختلاف فقهی موجود در موضوعات مختلف، فقهای شورای نگهبان، با ابتناء بر کدام فتوا و معیار قراردادن کدام نظریه فقهی، عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی را بررسی میکنند؟ استاد قائینی، در سلسله جلساتی به بررسی همین موضوع پرداخته، سه نظریه را مطرح کرده و نقدهایی را نسبت به هرکدام بیان میکند و در نهایت، نظریه خویش را که فتوای معیار را «فتوای مشهور» میداند، طرح و شرح میدهد.
عرض سلام و تبریک دهه کرامت ➖پاداش شاد کردن خانم‌هایی که به شما مَحرم‌اند : 🛑...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى اِمْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلاَّ فَرَّحَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.» 🔰از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله علیهما) نقل شده است: «به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به زنان از مردان دل‌سوزتر است. هیچ مردی نیست که شادی‌ای بر دلِ زنی که از محارم اوست، وارد کند، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شاد گرداند.» 📚:📚الکافي، ج۶، ص ۶ @mirasehadisi
هدایت شده از المرسلات
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه(س) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی در فقه قانون گذاری نویسنده: آقای سجاد قدک دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی (در مقابل ) ->
هایی در زمینه تربیت اسلامی دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی نویسنده: آقایان علیرضا اعرافی و سید نقی موسوی درآمدی بر فلسفه فقه تربیتی نویسنده: آقای سید نقی موسوی دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی
هدایت شده از سطح 4 حوزه علمیه خراسان
اجتهاد.پژوهش.سطح۴.mp3
48.37M
🔰«برنامه پیشنهادی دوره اجتهاد» (نقشه راه تحصیل اجتهاد) 🔹ارائه دهنده: استاد سید منذر حکیم 🔹ناقدین: استاد عبد الحمید واسطی استاد مرتضی نوروزی 🔹دبیر علمی: استاد علی اکبر نوایی 🕌حوزه علمیه خراسان       مدرسه سطح چهار
هدایت شده از سطح 4 حوزه علمیه خراسان
بر نامه اموزشی تربیتی پژوهش محور .pdf
548.9K
فایل ارائه: استاد سید منذر حکیم (فصل چهارم)
محفل علمی رهپویان
#صوت #کرسی_علمی_ترویجی 🔰«برنامه پیشنهادی دوره اجتهاد» (نقشه راه تحصیل اجتهاد) 🔹ارائه دهنده:
خلاصه کرسی برنامه پیشنهادی دوره اجتهاد جلسه اول 🔹 بحث استاد منذر : از دقیقه ۹ تا ۴۳ کل طرح استاد : ۶ ماه مقدمات + برنامه سطح (با تغییر کتب خیلی موافق نیستم،باید روشهای یادگیری عوض شوند) + اجتهاد ۱ (حداقل ۳ سال) + اجتهاد ۲ (حداقل ۴ سال) + اجتهاد۳ استادمان شهید صدر : ۱۰ درصد مطالعه ، ۹۰ درصد فکر از کتاب المعالم الجدیده شهید صدر می فهمید ایشان بر متون قدیمی مسلط بودند. کلیات دوره های اجتهاد : دقیقه ۳۰ به بعد یادگیری کلیات کسب اجتهاد ، ممارست استنباط فروع در یک باب ، ممارست استنباط فروع در مجموعه ی ابواب ، آشنایی با نظریه پردازی ، آشنایی با نظام سازی و پرداختن به نظام سازی. سرفصل های اجتهاد ۱ : آشنایی با تاریخچه فقه و اصول (که مغفول است) حقیقت اجتهاد و مراتب کلیه مبانی اصولی طبقه بندی کلیه مباحث اصولی طبقه بندی کلیه مباحث فقهی و قواعد فقهی انواع و مراتب فقاهت و شیوه های استنباط از عصر غیبت تاکنون با کتاب شناسی انتخاب مبنا در منابع استنباط و شیوه استنباط سرفصل های اجتهاد ۲ : بررسی و مقایسه کلیه مبانی اصولی مورد نیاز در استنباط فقهی و انتخاب مبنا در هر مساله اصولی به کارگیری شیوه انتخاب شده برای استنباط در زمینه کلیه ابواب فقهی به کارگیری شیوه استنباطی منتخب برای تفقه در یک باب فقهی سرفصل های اجتهاد ۳ : استنباط احکام تمام مسائل قابل توجه در کلیه ابواب نظریه پردازی فقهی نظام سازی فقهی به طور خلاصه : -> : بدست آوردن تفریعات -> : نظریه پردازی 🔸نقد استاد نوروزی : از دقیقه ۴۳ تا ۵۷ : سوالاتی پرسیدند که بخشی از آن درباره ابهام برنامه ی استاد بود. 🔹نقد استاد واسطی : از دقیقه ۵۷ تا ۷۴: پیشنهاد میدهم سروران نوشته ی استاد را ببینید. استاد لطف کنند مساله و مدعا را بفرمایند، شاخص ها(چه اتفاقی قرار است بیافتد) و فرآیند ها (چگونه قرار است اتفاق بیافتد) را بفرمایند. حوزه "رشته ی اسلام شناسی" است که باید بتواند نظر اسلام را در خرد(فعل فردی) و کلان(فعل فرآیندها) در آورد. اجتهاد مهارت است که وقتی با مساله میدانی (فعل مکلف فردی ، نظریه ، نظامات) مواجه میشویم ، به دست می آید. مهارتها تابعی است از ؛ یعنی شاگردها باید بتوانند پاسخ دهند به چگونگی تحریر مساله (احتمالات) ، چگونگی فحص از ادله ، چگونگی استظهار (دلالت تصدیقی اول و دوم والتزامی ، ظهور نوعی نیاز به تراکم قرائن دارد)، چگونگی جمع ادله/جمع دلالی ، چگونگی تمسک به اصول . مراحل آموزشی پیشنهادی : روش شناسی اجتهاد (مراحل رسیدن به حکم و بیان چرایی و چگونگی) ، خارج آیات الاحکام ، اعتبار سنجی منابع ، خارج قواعد فقهیه ، سپس استنباط فروعات میدانی . + گروه های پژوهشی برای این کار شکل بگیرد که قبل از درس به چگونگی تحریر مساله ، چگونگی فحص از ادله ، چگونگی استظهار ، چگونگی جمع ادله/جمع دلالی ، چگونگی تمسک به اصول بپردازند و سپس با استاد مباحثه کنند. 🔹نکات اساتید حاضر در جلسه : از دقیقه ۷۴ تا ۹۱ در پایان جمع بندی انجام شد. جلسه دوم در کانال سطح چهار موجود است. جهت استماع صوت ها👇 https://b2n.ir/g62934
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🔰 چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار ع و مدرسه عالی امام رضا ع برگزار می شود. ✔️ مدرسه فصلی فلسفه فقه نظام سیاسی 💠 میزگرد تخصصی «روش شناسی در فقه نظام سیاسی» 👤حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی: روش شناسی فقه نظام از منظر امام خمینی 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی: روش شناسی فقه نظام از منظر مقام معظم رهبری 👤حجت الاسلام و المسلمین خالد الغفوری: روش شناسی فقه نظام از منظر شهید صدر 🔷 عناوین بحث 🔹تبیین جایگاه مسئله زمان و مکان ، منطقة الفراغ، عقل و سیره های عقلائی، کارآمدی، نگاه نظام وار و کلان و ... در روش شناسی فقه سیاسی 🔹بیان نکات کلیدی هر نظریه در حوزه روش شناسی 🔹بیان نقاط اشتراک و افتراق نظریه ها 🔹تطبیق هر رویکرد در عرصه استنباط نظام سیاسی با بیان نمونه 🔹تبیین نقاط قوت و ضعف هر نظریه، چالش ها و راهکار های عبور از چالش ها 🔹نقد سایر نظریه ها از دیدگاه نظریه مورد نظر 🗓 پنجشنبه چهارم خرداد؛ ساعت: 17 الی 19 🗂 برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت بروشور مدرسه به این جا مراجعه کنید ⌨️ برای ثبت نام در مدرسه وشرکت در جلسه فوق به این جا مراجعه کنید 👈🏻 پوستر برنامه ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مردم در بهشتند و ما در جهنم ... 🔹این خجالت را انسان کجا ببرد؟! 🔸اگر پشت کتاب چیزی نوشته که شما مطلعید به ما هم خبر بدهید 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم