eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 ✅ دوره دشمن شناسی 🔺با تـدریــــس؛ _ اســــتاد هاشمی _استاد جــــواهــــری ⬅️ ویژه اعضاء مرکز تخصصی تربیت مبلغ شهید مطهری➡️ 📅 تاریخ برگزاری : اردیبهشت ماه ١۴٠٢ 🕐 ساعت برگزاری دوره : ١٣ إلی ١۵ 📍محل برگزاری: شهر مقدس قم _ مؤسسه میقات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚 🔰استاد علی فرحانی 🔻 در دوران کنونی، با وجود اینکه معدن بی انتهای قرآن و حدیث که تمامی وجوه سعادت و شقاوت در آن تبیین شده است در اختیار ماست، ولی پیدایش ابعاد گوناگون در زندگی سبب شده است که بشر در مواجهه با این مسائل جدید، راه سعادت خویش را نشناسد و جلوه های زندگی مدرن، وی را حیران و سرگردان سازد. 🔻 واضح است که تنها چراغ هدایت و یگانه راه نجات، تمسک به و است و وظیفۀ ماست که با تلاش و اجتهاد «تئوری کامل زندگی» بشر را از این گنجینه های ارزشمند استخراج نماییم. 🔻 از آنجا که می خواهیم برنامه سعادت بشر را در عرصه های مختلف زندگی، از متن قرآن و روایات به دست آوریم و این منابع به صورت «نقل» به دست ما رسیده است، «منطق زبان شناسی فهم دین» نه تنها در ابواب «طهارت» تا «دیات»، بلکه در علوم انسانی ، اخلاق و ... نیز علم اصول است. 📚گزیده ای از مقدمه کتاب شرح الموجز، استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ الگوهایی که امام تبیین می کنند مشکل علوم انسانی را بتمامه حل می کند 🔻حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در سلسله دروس خارج فقه فرهنگ: 🔹 در ساحت فقه معاصر باید ملتفت باشیم که در راستای تطبیق منابع بر شرائط فعلی و حل نیازها و سوالات روز بشر، باید رژیم منطقی و پارادایم تحول و تولید جدید را تعریف کنیم و الا اگر این پارادایم و الگوریتم را رها کنیم و صرفا نتیجه محور به دنبال حل مساله یا تولید علوم انسانی اسلامی باشیم، مصون از یک نحو پروتستانتیسم در دنیای اسلام، نخواهیم بود. 🔹 لذا حل مساله در فضای فقه معاصر باید مبتنی بر دستگاه استنباطی و قواعد و ضوابط فقه باشد ولو برای رسیدن به نتیجه در این فضا، نیاز به گذر زمان داشته باشیم. پس در این عرصه نباید نگاه منبع محور را از دست بدهیم. 🔹 مکتب استنباطی حضرت امام را نمی توان حاشیه سائر بزرگان دید بلکه یک مکتب مستقل و عمیق است که باید کاملا دریافت شود و اساسا پارادایم ای که حضرت امام تبیین میکنند مسائل اجتماعی را در جای خودشان قرار داده و به آنها جواب تام میدهد و مشکل علوم انسانی را بتمامه حل میکند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33023 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 🔰استاد علی فرحانی 🔻حضرت امام خمینی با تلقی صحیح مکتب شیخ انصاری، به دخالت عنصر «زمان» و «مکان» در اجتهاد توجه ویژه‌ای داشتند. 🔻ایشان با ابتکاراتی که در مباحث سندی و دلالی داشتند، نظام اصولی خود را به گونه‌ای طراحی کردند که با پیاده‌سازی آن بر متن احادیث، در عین اینکه کلام معصوم از قرائن شخصیه، زمانیّه، مکانیّه و شأن صدور خارج می‌گردد، در مراد جدی امام خللی به وجود نمی‌آید و سبب «انسداد» نمی‌شود. 🔻در نظام فکری حضرت امام، «» یعنی: «روحِ حاکم فقه را یافتن و بر بستر زمان و مکان تطبیق دادن». 🔻با این روش کلام معصوم در زندان زمان و مکان باقی نمی‌ماند و حکم افعال اختیاری انسان در همۀ اعصار و در محیط‌های گوناگون روشن می‌گردد. نتیجۀ این دستگاه استنباطی حکم الهی جاویدانی است که به صورت «قضیۀ حقیقه» بیان می‌شود. 🔻این نظام اجتهادی می‌تواند با همان شیوۀ تحولی در فقه شیعه ایجاد کند و راه تولید را هموار سازد. 📚گزیده‌ای از مقدمه کتاب شرح الموجز / استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| لا یجوزها الّا البَکّائون 🔸درباره گریه های حضرت یحیی(ع) 🔸فلسفه و عرفان باید به عمل منجر شود 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس نهایه الحکمه. مدرسه فیضیه.1396 🌐دانلود کلیپ از آپارات المرسلات👇 https://aparat.com/v/Xu38b 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| در عرصه فقه معاصر، هر چه قدر دانش میانی (علم اصول) یک فقیه، قوی تر باشد، پاسخگویی فقه هم بیشتر خواهد بود. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/eLyiX?eitaafly 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه(س) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 25.2.1402..mp3
42.58M
🎙| مراتب کمال انسان از نگاه انسان شناسی اسلامی/ مقام عبودیت و اخلاص/ عقلا و نقلا شریعت با منابع فعلی آن برای وصول انسان به مقام اخلاص کفایت میکند/ اشاره ای به حدیث ثقلین از این منظر/ تاثیر بسزای اجتماع و نقش تعالیم اجتماعی اسلام در کمال انسانی/ اصیل بودن کمالات اجتماعی و استجراری نبودن آنها/ استخراج نظر شارع در عرصه فقه معاصر وابسته به قوت دانش میانی و علم اصول است 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 30/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س) 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/hJz5Z 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
📌من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست 🔰علامه طهرانی 💠امّا روش عرفانى و اخلاقى استاد: 💢آنچه مى‌دانم از آن يار بگويم يا نه 💢و آنچه بنهفته ز اغيار بگويم يا نه 💢دارم اسرار بسى در دل و در جان مخفى 💢اندكى ز آنهمه بسيار بگويم يا نه 💢سخنى را كه در آن بار بگفتم با تو 💢هست اجازت كه در اين بار بگويم يا نه 💢معنى حُسن گل و صورت عشق بلبل 💢همه در گوش دل خار بگويم يا نه 💢وصف آنكس كه در اين كوچه و اين بازار است 💢در سر كوچه و بازار بگويم يا نه 💠من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست . 💠من اگر خدا شناس باشم يا پيغمبر شناس،و يا امام شناس،همۀ اينها به بركت رحمت و لطف اوست. 💠يعنى از وقتيكه خداوند او را بما عنايت كرد،همه چيز را مرحمت كرد. او همه چيز بود؛بلند بود و كوتاه بود،در عين بلندى كوتاه؛و در عين اوج و صعود،در حضيض و نزول . 💠با ما طلبه‌هاى عَجول و گستاخ،نرم و ملايم؛مانند پدر بلند قامتى كه خم مى‌شود و دست كودك را مى‌گيرد و پا بپاى او راه مى‌رود،استاد با ما چنين مى‌كرد؛او با ما مماشات مى‌نمود. و با هر كدام از ما طبق ذوق و سليقه و اختلاف شدّت و حِدّت و تندى و كندى او راه مى‌رفت؛و تربيت مى‌نمود. 💠و با آنكه اسرار الهيّه در دل تابناك او موج مى‌زد سيمائى بشّاش و گشاده و وارفته،و زبانى خموش،و صدائى آرام داشت . و پيوسته بحال تفكّر بود،و گاهگاهى لبخند لطيف بر لب‌ها داشت . 💢بحسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد 💢تو را در اين سخن انكار كار ما نرسد 💢اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند 💢كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد 💢بحقّ‌ صحبت ديرين كه هيچ محرم راز 💢به يار يكجهت حقگزار ما نرسد 💢هزار نقش برآيد ز كِلك صُنع و يكى 💢بدلپذيرى نقش نگار ما نرسد 💢هزار نقد به بازار كائنات آرند 💢يكى به سكّۀ صاحب عيار ما نرسد 💢دريغ قافلۀ عمر كانچنان رفتند كه گردشان به هواى ديار ما نرسد 💠آرى،اى استاد عزيز! بعد از تو بايد همان جمله‌اى را گفت كه حضرت سجّاد عليه السّلام بر سر قبر پدر گفت: أَمَّا الدُّنْيَا فَبَعْدَكَ‌ مُظْلِمَةٌ‌؛وَ أَمَّا الاخِرَةُ‌ فَبنُورِ وَجْهِكَ‌ مُشْرِقَةٌ‌. 📚مهرتابان. صص 80_81 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 31.2.1402.MP3
23.05M
🎙| خلاصه ای از مطالب جلسه گذشته/ اشاره ای به اهمیت و تفاوت موضوع شناسی در ساحت فقه معاصر/ تأکید بر اهمیت پرداختن به دستگاه استنباطی در عرصه فقه معاصر/ منظور از دستگاه استنباطی، اصول انتزاعی و یا توسعه بی ضابطه منابع نیست/ علم اصول، نتیجه احتیاج متشرعه به استنباط از ادله است/ دستگاه استنباطی در طول تاریخ فقاهت شیعه، وسیع تر شده است/ شاهد این مطلب سبک «کتب فقه منصوص» و «کتب فقه تفریعی و استدلالی» در طول تاریخ فقه شیعه است/ لزوم توجه به «متن فقه»/ از این منظر تفاوتی بین انفتاح و انسداد نیست/ نگاهی به مساله سبک تراکم ظنون شیخ اعظم و سید یزدی در مقابل سبک قالبی محقق خوئی از این منظر/ اشاره ای به قاعده قرعه در فقه، از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 31/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: 💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست 💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| معنویت و حالت قلبی انسان/ علت عدم نقد حدوث دهری توسط ملاصدرا رضوان الله علیه / اینجا است که عظمت ملاصدرا منکشف میشود 🎙استاد علی فرحانی 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/zwIqc 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با ارائه اساتید و اندیشمندان علوم انسانی: 🔷️حجج الاسلام و المسلمین: 🔸علی فرحانی 🔸محسن قنبریان 🔸️سید علی موسوی 🔸️مهدی امامی 🔸️امین اسد پور 🔸️علی محمدی 🔸️محمدجواد تاکی 🔹️دبیر نشست: مجتبی نامخواه 💠زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 💠مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠همایش دوم از سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با حضور: حجة الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی 💢موضوع بیانات استاد در این جلسه: نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی 💠شروع جلسه: پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 📌مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فلسفه| طبق براهین فلسفی و قاعده علیت، علم افاضه عالم اعلی است/ معدات ظلمانی موجب افاضات شیطانی و م
📌معنای «ملک» و «شیطان» و معنای «وسوسه» و «الهام» در شریعت/ خواطر و خیالات در باطن و نفس انسان تاثیر میگذارند/ شیطان، مبدأ خواطر شر و ملک، مبدأ خواطر خیر/ نفس انسان هم قابلیت ارتباط و اتحاد با ملک را دارد و هم قابلیت اتحاد با شیطان/ اما اکثر نفوس، تحت تسلط شیطان در آمده اند 🔰صدرالمتالهین شیرازی 🌀...قال بعض علماء الإسلام: 🌀اعلم أن الجوهر النطقي من الإنسان المسمى بالقلب الحقيقي مثاله مثال هدف ينصب إليه السهام من الجوانب، أو مثل مرآة منصوبة يجتاز عليها أصناف الصور المختلفة، فيرى فيه صورة بعد صورة لا يخلو عنها دائما. 🌀و مداخل هذه الآثار المتجددة في القلب في كل حال إما من الظاهر كالحواس الخمس و إما من الباطن كالخيال و الشهوة و الغضب و الأخلاق و الصفات الذميمة. 🌀فإنه مهما أدرك بالحواس شيئا حصل منها أثر في القلب، و كذلك إذا هاجت الشهوة و الغضب حصل من كل منهما أثر في القلب. 🌀و إن كف عن الإحساس فالخيالات الحاصلة في النفس تبقى و ينتقل المتخيلة من شيء إلى شيء. 🌀و بحسب انتقالها ينتقل باطن الإنسان من حال إلى حال فباطنه إذن في التغير دائما من هذه الأسباب. 🌀و أحضر الأسباب الحاصلة فيه هي الخواطر و الأفكار، أي الأذكار التي هي من أنواع الإدراكات و العلوم، إما على سبيل الورود التجددي، و إما على سبيل التذكر من المحفوظات في الحافظة. 🌀و هذه الخواطر هي المحركات للإرادات، فإن النية و العزم و الإرادة بعد حضور المنوي بالبال. 🌀فمبدأ الأفعال الخواطر، ثم الخاطر يحرك الرغبة و الرغبة تحرك العزم، و العزم يحرك النية و النية تحرك الأعضاء. 🌀فإذا تمهدت هذه المقدمة نقول: إن الخواطر المحركة للرغبة في قلب الإنسان ينقسم إلى ما يدعو إلى الخير، أعني ما ينتفع في الدار الآخرة، و إلى ما يدعو إلى الشر و هو ما يضر في العاقبة. 🌀فهما خاطران مختلفان، فافتقرا إلى اسمين مختلفين. فالخاطر المحمود يسمى إلهاما. و الخاطر المذموم وسواسا. 🌀ثم إنك تعلم أن هذا الخاطر حادث، و كل حادث لا بد لإمكانه من سبب. و مهما اختلفت المعلومات دل على اختلاف العلل. و هذا مع قطع النظر عن الأبحاث البرهانية معروف في سنة الله تعالى و عادته في ترتب المسببات على الأسباب. 🌀...كذلك لأنوار القلب و ظلماته سببان مختلفان، فسبب الخواطر الداعية إلى الخير يسمى في عرف الشريعة "ملكا "و سبب الخاطر الداعي إلى الشر يسمى "شيطانا"، و اللطف الذي به يتهيأ القلب لقبول إلهام الملك يسمى "توفيقا "و الذي به يتهيأ لقبول وسواس الشيطان يسمى إغواء و خذلانا. فإن المعاني المختلفة تحتاج إلى أسامي مختلفة. 🌀و الملك في الشريعة عبارة عن خلق خلقه الله تعالى، شأنه إفاضة الخير و إفاضة العلم و كشف الحق و الوعد بالمعروف، و قد خلقه و سخره لذلك. و الشيطان عبارة عن خلق شأنه ضد ذلك و هو الوعد بالشر و التخويف عند الهم في الخير بالفقر، كما في قوله تعالى:" اَلشَّيْطانُ‌ يَعِدُكُمُ‌ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ‌ بِالْفَحْشاءِ ". 🌀فالوسوسة في مقابلة الإلهام، و الشيطان في مقابلة الملك، و التوفيق في مقابلة الخذلان. 🌀...و النفس بهيولانية الوجود لها قابلية الارتباط‍‌ و الاتحاد بالملك و الشيطان بتوسط‍‌ قوة العقلية و الوهمية، و التطارد بين جندي الملائكة و الشيطان في معركة النفس الإنسانية دائم، إلى أن ينفتح لأحدهما و يستوطن فيه و يكون اجتياز الثاني اختلاسا. 🌀و أكثر النفوس قد فتحها و سخرها جنود الشيطان و ملكوها، فامتلأت بالوساوس الداعية إلى إيثار العاجلة و إطراح الآخرة و كما أن الشهوات ممتزجة بلحم الآدمي و دمه، فسلطنة الشيطان أيضا سارية في لحمه و دمه و محيط‍‌ بالقلب الذي هو منبع الدم المركب للروح البخاري الحاصلة من القوى الوهمية و الشهوية و الغضبية. 📚کتاب المبدأ و المعاد. ص 200-201 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی.mp3
33.89M
🎙| نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن در تولید علوم انسانی اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی.سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان علوم انسانی(مورخ 4/3/1402) 📌متن گزارش کامل بیانات استاد را در پست پائین بخوانید👇👇👇 @almorsalaat
💢حجه الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی در جلسه «سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» مورخ 4/3/1402 فرمودند: 💠به شهادت بزرگان علم، خصوصا مقام معظم رهبری، مرحوم امام رضوان الله علیه کارآمدترین فقیه عصر غیبت هستند. یعنی ایشان اتفاقی رقم زده اند که حالت سابقه نداشته و توانسته اند نتایج عملی و میدانی فقه را متبلور کنند. 💠مقام معظم رهبری در بیاناتشان می فرمایند فلسفه فقه رسیدن به نتایج عملی اسلامی است که این مهم، امروز به برکت حضرت امام اتفاق افتاده است. ایشان در ادامه می فرمایند «باید ابواب عملی فقه را که مربوط به اداره زندگی مردم است یک بار دیگر شروع کنیم». 💠تمامی ابواب عملی فقه که مربوط به بعد اجتماعی و زندگی اند قبل از تاسیس حکومت صرفا یک نقش ذهنی بوده است اما توسط امام تاسیس حکومت شده و کارآمدی فقه متبلور شده است. .💢استاد معظم در ادامه توضیح دادند: 💠اسلام از منظر امام، یک اسلام وحدانی است که البته می توان این مطلب را از این جنبه کارآمدی نظام اندیشه حضرت امام و اینکه امام «کارآمد ترین فقیه عصر غیبت است» مورد مطالعه و دقت قرار داد. البته این به معنای این نیست که بزرگان دیگر تلاشهایی نداشته اند بلکه به این معنا است که این نقطه عطف به نام امام ثبت شده است. 💢ایشان نسبت به میزان پرداختن امام به میراث گذشتگان فرمودند: 💠اساسا حضرت امام در همه علوم، میراث دار هستند یعنی نسبت به میراث گذشته علوم ملتفت اند یعنی در هیچ یک از علوم اسلامی دچار ذوق زدگی و عجله نشده اند و از طرفی نیز مبهوت گذشتگان نشده اند بلکه مبتنی بر آنچه که گذشتگان به میراث گذاشته اند پیش رفته اند. لذا در هر علمی با زبان و اصطلاح و منطق متخصصان آن علم وارد آن علم شده اند و به سلامت به پایان آن رسیده اند. 💢استاد در ادامه فرمودند: 💠در فضای فقه معاصر آنچه مهم است کارآمدی است به عبارت دیگر باید در این عرصه به دنبال «اعتلای کلمه الله» باشیم یعنی «الاسلام یعلو و لا یُعلی علیه» باید به ظهور عینی برسد تا حدی که قابل انکار نباشد. این نقطه هدف ماست. 💢ایشان با ذکر امثله به توضیح بیشتر مطلب پرداخته و فرمودند: 💠لذا حضرت آقا می فرمایند هنر، جزء ذاتی زندگی انسان است و نمی توان گفت که اسلام داریم اما هنر نداریم. کما اینکه فقر باید منتفی شود لذا نمیشود گفت که اسلام داریم اما هنوز بخشی از جامعه فقیر اند و نیز نمی توان گفت که اسلام داریم اما نظام آموزشی و پرورش نیرو نداریم. سخت افزار و نرم افزار إعمال اسلام را باید داشته باشیم. 💢استاد در ادامه به برخی از خوانش هایی که از شخصیت امام به وجود آمده متذکر شدند و فرمودند: 💠گاها در حوزه علمیه و دانشگاه خوانشی از حضرت امام به وجود می آید که ناشی از یک نگاه پرادوکسیکال و متناقض به شخصیت ایشان است. مثلا برخی با تمسک به نامه امام به گورباچف، انقلاب را صرفا ناشی از عرفان امام می دانند و برخی دیگر با تمسک به عبارات دیگری از ایشان عرفان را از نگاه امام تنقیص می کنند کما اینکه برخی موفقیت امام را ناشی از فقه می دانند و برخی هم در مقابل فقه سنتی را از نگاه امام تنقیص میکنند. 💠این در حالی است که اولا این تفسیرهای متناقض از حضرت امام ناشی از عدم شناخت صحیح از این شخصیت بزرگ است ثانیا اگر فرضا این تناقضات در فکر و سیستم امام باشد قطعا ایشان تبدیل به یک فقیه کارآمد نمیشود در حالی که موفقیت و کارآمدی ایشان واضح است. 💢ایشان در ادامه به تمدن از نگاه امام اشاره کرده و فرمودند: 💠مرحوم امام اصرار دارند که ما در دوره ای تمدن اسلامی داشتیم و بعد افول پیدا کرد و بعد هم دوباره حرکت تمدنی را شروع کردیم. در نگاه حضرت امام تنها محور این تمدن، اهل بیت علیهم السلام اند لذا تمام مذاهب اربعه اهل سنت و نگاه های عرفانی و نگاه های اخلاقی و اجتماعی و ... به اهل بیت علیهم السلام بازگشت میکنند بلکه اساسا این نگاه تمدنی از اهل بیت به دیگران منتقل شده است. 💢استاد نگاه وحدانی حضرت امام به اسلام را به این شکل توضیح دادند: 💠در این نگاه آنچه برای امام مهم است اسلام است اما اسلام توسط اندیشمندان حوزه های خاص، قرائت های خاص دارد. یعنی اهل اخلاق و عرفان و فقه و فلسفه و ... هر یک از منظر خودشان اسلام را کاویده و بررسی کرده اند. این در حالی است که حضرت امام این چنین نگاهی به اسلام ندارند. 💠حضرت امام مصر اند که قرائت های عمیق در هر یک از این عرصه ها همه از منابع دین نشات گرفته اند کما اینکه علامه طباطبایی و شاگردان این دو بزرگوار همین مطلب را دارند. یعنی اندیشمند در هر یک از این عرصه ها قبل از اینکه اندیشمند در این عرصه باشد یک مسلمان و معتقد به منابع اسلامی بوده است و با بررسی منابع اسلامی به انگیزه و سوال رسیده است و بالتبع حرکت علمی رخ داده است. 💠اما در بستر زمان خود این عرصه ها که امتداد پیدا کرده اند به اصالتی رسیده اند و در نتیجه رنگ اسلام در اذهان کمتر شده و رنگ آن علم و عرصه خاص بیشتر شده است. شاهد این مطلب این است که مثلا اخلاق و عرفان به عنوان امری بریده و جدای از دین، غلیظ میشود تا جائی که بعضا سوال ایجاد میشود که رابطه بین اسلام و عرفان چیست در حالی که این سوال ناشی از این است که عرفان را بیرون از اسلام در نظر گرفته اند.. . 💠همین اتفاق در اخلاق هم می افتد لذا حضرت امام در ابتدای کتاب جنود عقل و جهل نسبت به کتاب «احیاء العلوم» عبارات سنگینی دارند. همین مطلب را حضرت امام در عرفان نظری نیز دارند. 💠مضاف به اینکه همین مطلب را در عرفان عملی نیز دارند. امام در آخر مصباح الهدایه و نیز در سر الصلاه و نیز در چهل حدیث نسبت به عرفان عملی مرزداری میکند یعنی می فرمایند عرفان عملی این است و جز این نیست. این در حالی است که کمتر کسی است که بتواند در فضای عرفان عملی ادعای قطعی نتیجه کرده و مدعی شود که شما این کار را بکنید نتیجه قطعا حاصل میشود. اما حضرت امام در چهل حدیث صریحا «طریقه خداخواهی و خدا جویی» را توضیح داده و بعد هم تصریح میکنند که اگر کسی این مسیر را به درستی طی کند «البته نتیجه حاصل خواهد شد» 💢ایشان ثمره این نگاه را در نگرش وحدانی به اسلام توضیح داده و فرمودند: 💠امام اصرار دارند که باید اسلام را جامع همه این علوم ببینیم بلکه به تعبیر بهتر باید اسلام را وحدانی بنگریم و انچه مهم است و ملاک است خود اسلام است و این علوم مقدمیت دارند. لذا یک فقیه نمی تواند به فیلسوف اشکال کند که چرا از فلان آیه یا روایت استفاده کردی کما اینکه یک فیلسوف هم نمی تواند به فقیه بگوید که آیه و روایتی که من استفاده کردم از آیه و روایتی که تو استفاده کردی مهمتر و مفید تر است. زیرا در نگاه امام «فایده» متعلق به کل منظومه اسلام است و باید تمام آن شناخته شود. 💠منظومه اسلام یک منظومه کامل و صحیح است که هر یک از علوم بخشی از این منظومه را تبیین میکنند اساسا اسلام یک «هویت وحدانی» است و همه اش با هم باید دیده شود و همه اش با هم اثر دارد. 💢ایشان نسبت به جایگاه اجتماعیات در اسلام فرمودند: 💠در نگاه متعارف عرفانی اینکه انسان استکمال طلب است (و ان الراحل الیک لقریب المسافه) و قرار است به معراج برسد وقتی در کنار اسلام قرار میگیرد این توهم ایجاد میشود که اصالت با عبادات اسلام است و از باب ضرورت است که اسلام در مورد معاملات و اجتماعیات سخن گفته است که البته در این نگاه اجتماعیات در اسلام یک نحو تبعی و استجراری میشوند این در حالی است که امام و علامه طباطبایی چنین نگاهی ندارند. 💢استاد در ادامه نسبت به غایت عرفان و اسلام از نگاه امام و علام طباطبایی توضیح دادند: 💠گاها اسلام را از عرفان جدا میکنند و غایت عرفان و سیر و سلوک را «فناء فی الله و کمال انسان» و غایت اسلام را «تقوا و رسیدن به عدالت» تعریف میکنند یعنی فقه را نسبت به غایت عرفان، لابشرط معرفی میکنند. 💠اما امام و علامه خلاف این نظر را دارند. علامه تصریح می کنند که غایت اسلام «خلوص و اخلاص» است لذا است که غایت انسان «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» که البته مراد از «لیعبدون» عبد شدن است نه صرف عبادت کردن. این غایت برای انسان کامل و جمیع انبیاء حاصل شده است (انا اخلصناهم بخالصه ذکر الدار) و این غایت، مقامی است که از دستبرد شیطان خارج است (فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین) 💢ایشان ثمره این نگاه را در اندیشه علامه طباطبایی و امام توضیح داده و اضافه کردند: 💠در نگاه امام و علامه، این غایت اسلام است و اسلام همان «الدین الوحید الذی اسس علی بنیان المجتمع الانسانی» است یعنی تولد اسلام، اجتماعی بوده است نه اینکه اصل در اسلام، فردیات باشد و اجتماعیات تبعی باشند. همین مطلب را حضرت امام در ابتدای مبحث ولایت فقیه در کتاب البیع و نیز در رساله شریفه لاضرر بیان میکنند. 💠لذا حضرت امام هنگامی که در مورد قرآن سخن میگویند، می فرمایند قرآن سطوح مختلف دارد و به علوم مختلف نظر داشته است و هدف اش استکمال و هدایت انسان بوده است، ایشان در اینجا غایت اسلام را توضیح میدهند و بعد میفرمایند این اتفاق نمی افتد الا با اسلام و اسلام هم اتفاق نمی افتد الا با حکومت. لذا است که اجتماعیات در اسلام ارزش اصالی و مهمی پیدا میکند. . 💢استاد بر کارآمدی این نگاه هم در عرصه فناوری و هم در عرصه معنویت تاکید کرده و فرمودند: 💠این نگاه کارآمدی دارد و نتیجه میدهد. اولین کارآمدی آن خود انقلاب و بقاء آن است. در واقع در عرصه هایی که به نحوی امتداد منطقی تفکر ولائی را داشته ایم کارآمدی ما اکثری شده است. مثال واضح آن حوزه دفاعی کشور و فناوری های وابسته به آن است که به خاطر وابستگی که به منویات مقام معظم رهبری دارد پیشرفت قابل توجهی داشته اند. 💠نسبت به عرصه معنویت هم مقام معظم رهبری در سال 83 در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات فرمودند مسیر معنویت یک مسیر سخت و طولانی است چه اینکه من کسانی را دیده ایم که حدود شصت سال ریاضت کشیده اند. بعد ایشان می فرمایند در جبهه جوانانی را دیدیم که هیچ کتاب اخلاقی و عرفانی خاصی نخوانده بود و اهل مطالعه و علم و ... نبودند اما «قبل از شهادت شان» حرف هایی از آنها شنیده میشد که این حرف ها از آن پیرمرد هایی که شصت سال ریاضت کشیده بودند شنیده میشد. 💠این محصول مدل تربیتی حضرت امام است. لذا امام برای معنویت در قرن بیست و یکم هم حرف دارند و راه کمال انسان را بسته نمی دانند. در مدل حضرت امام هرگز دوگانه سلوک معنوی و تکالیف شرعی به وجود نمی آید بلکه انسان در هر کجا که باشد راه کمال الهی به روی او باز است، شاهد این مطلب آسیه، زن فرعون است که در آیات قرآن نماد و الگو برای اهل ایمان قرار میگیرد. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نگاه علامه به اصاله الوجود و ماهیت__.mp3
3.21M
🔊| «امکان» لازمه ماهیت است/ مراد از «لزوم» در اینجا «لزوم مصطلح» است/ در باب ملاک احتیاج شیئ به علت، تعبیر صحیح «علت احتیاج شیئ به علت» است نه «مناط احتیاج شیئ به علت»/ رابطه حکمت متعالیه و مشاء/ در نظام مشاء، تفاوت معقولات اولی و معقولات ثانی از جهت کیفیت حصول مفاهیم است/ معقولات اولی و معقولات ثانیه فلسفی در اصل حکایت از خارج، مشترک اند/ ماهیت به معنای «ما یقال فی جواب ماهو» است و با اصالت الوجود جمع نمیشود 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است 🔻 حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی در درس خارج فقه فرهنگ: 🔹 هم عقلا و هم نقلا ثابت است که آنچه امروز به عنوان شریعت در اختیار ما قرار دارد یعنی همین منابعی که امروز نزد ما هستند نمی توانند برای استکمال انسان کافی نباشد. کلمات بزرگان دین هم موید بر همین معنا است. البته اینکه بدیهی است بخشی از منابع به دست ما نرسیده است منافاتی با این مطلب ندارد. 🔹 منابع فعلی موجود به عنوان شریعت، ما را به درجه اول از کمال یعنی اخلاص می رساند و آنچه دخیل در این مسیر است با شاخص سعادت مشخص میشود یعنی هر آنچه دخیل در سعادت است باید از نظر شرع و شارع، تکلیف آن مشخص شود اینجا است که باید گفت شریعت به معنای همین منابع فعلی، برای وصول انسان به عبودیت و خلوص کافی است. 🔹 اما مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است که به وسیله آن، استخراج از منابع شکل میگیرد این دستگاه هر چه قدر قوی تر باشد یعنی علم اصول هر چه قدر قوی تر باشد استخراج از ادله هم مستحکم تر خواهد بود. اما به نظر میرسد که دستگاه استنباطی حضرت امام حلال مشکل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33122 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
المرسلات
✅ مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است 🔻 حجت الاسلام و المسلمین علی
. 💠با سلام به شما مخاطبین ارجمند 💠حتما متن کامل این جلسه را بخوانید. استاد در این جلسه ضمن بیان نکات مهم انسان شناسانه، مطالب مهمی را در مورد استکمال انسان و نیز نگاه اسلام به فقه عبادات و فقه معاملات بیان کردند 💢با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را برای ما ارسال کنید👇👇👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b