يا غِياث مَنْ لا غِياثَ لَہُ،
اے فریاد رس آنکہ فریاد رسے ندارد...
در آخرین جمعه ماه رمضان، همه با هم برای قدس و به خونخواهی از تو قیام میکنیم...
در پویش همگانی #آزادی_قدس_خونبهایت
وعده ما بامداد جمعه از ساعت ۱:۲۰ دقیقه همزمان با ساعت ترور وحشیانه سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی در شبکههای اجتماعی
برای پیوستن به این پویش لطفا عکس، پوستر، کلیپ، دلنوشته و... را با درج #آزادی_قدس_خونبهایت در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
همچنین میتوانید با مراجعه به کانال مکتب گراف در پیام رسان ایتا به نشانی @tolid_whc نسبت به بهره برداری از محتوای تبلیغی اقدام نمایید.
#آزادی_قدس_خونبهایت
#القدس_أقرب
#آزادی_قدس_نزدیک_است
#رمضان_محور_وحدت_اسلامی
✊🏻نماز وحدت در قدس
🔹امام خمینی(ره): ان شاء الله یک روزی همه مسلمین با هم برادر و همه ریشههای فساد از همه بلاد مسلمین کنده بشود و این ریشه فاسد اسرائیل از مسجد الاقصی کنده بشود. و ان شاء الله تعالی با هم برویم و در #قدس نماز وحدت بخوانیم. ۱۸ مرداد ۱۳۵۹
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
mirza(70)-۱.mp3
8.88M
♦️ روضه هفتگی | شب جمعه است هوایت نکنم می میرم ...
▫️با توجه به توصیه ی مرحوم قاضی نسبت به اقامه ی عزای بر سیدالشهداء ان شاءالله هر هفته پنجشنبه ها اگر توفیق باشد،با هم روضه ای گوش خواهیم داد.
▫️بلکه ان شاءالله این سنت حسنه و جلسات کوچک خانگی احیاء شود که بسیاری از برکات و رفع مشکلات را در پی دارد.
#روضه_ی_هفتگی
#شب_جمعه
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
📜📃📃📜 📃
📃📜
📃
#معرفت_حضرت_قرآن
#فضائل_حضرت_قرآن
#یأتی_یوم_القیامة_فی_أحسن_صورة
❇️فضیلت حضرت قرآن: يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ
⚪️یکی از فضائل حضرت قرآن ، ظاهر و متمثل شدن آن در روز قیامت ، در بهترین وجه و صورت بر خلق است. مطابق حدیث حضرت مولانا باقرالعلوم (علیه السلام)، حضرت قرآن برای هر گروهی از مردم و یا ملائکه در صفوف محشر، در هیئت بهترین و والاترین آن گروه ظاهر می شود؛ بر مسلمان سلام می دهد و آنان او را نظاره می کنند؛ برای برخی از بندگان شفاعت می کند و از برخی دیگر شکایت می نماید؛ تحت عرش به سجده می افتد و سپس با خداوند عزوجل تکلّم نموده و خداوند متعال او را با شأن «حجت الله بر روی زمین» معرفی می نماید.
➖عن ابی جعفر (علیه السلام):
▫️يَا سَعْدُ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّ الْقُرْآنَ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ نَظَرَ إِلَيْهَا الْخَلْقُ وَ النَّاسُ صُفُوفٌ
▪️ای سعد، قرآن را بیاموز [در کسب معرفت به قرآن تلاش کن] که همانا حضرت قرآن در روز قیامت، در بهترین صورت خویش وارد می شود و خلق به او نظاره می کنند ، در هنگامی که مردم صف کشیده اند
▫️فَيَأْتِي عَلَى صَفِّ الْمُسْلِمِينَ فِي صُورَةِ رَجُلٍ فَيُسَلِّمُ فَيَنْظُرُونَ إِلَيْهِ ثُمَّ يَقُولُونَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ نَعْرِفُهُ بِنَعْتِهِ وَ صِفَتِهِ غَيْرَ أَنَّهُ كَانَ أَشَدَّ اجْتِهَاداً مِنَّا فِي الْقُرْآنِ فَمِنْ هُنَاكَ أُعْطِيَ مِنَ الْبَهَاءِ وَ الْجَمَالِ وَ النُّورِ مَا لَمْ نُعْطَه
▫️ ..ثُمَّ يُجَاوِزُ حَتَّى يَأْتِيَ عَلَى صَفِّ الشُّهَدَاءِ .. ثُمَّ يُجَاوِزُ حَتَّى يَأْتِيَ صَفَّ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ ... فَيَجْتَمِعُونَ فَيَأْتُونَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَيَسْأَلُونَهُ.. فَيُسَلِّمُ ثُمَّ يُجَاوِزُ حَتَّى يَأْتِيَ عَلَى صَفِّ الْمَلَائِكَةِ فِي سُورَةِ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ ..
▪️پس به صورت مردی، نزد صف مسمانان می آید، به آنان سلام داده و آنان او را می بینند و می گویند: این فردی از مسلمانان است که او را می شناسیم ؛ اما از آنجا که در فراگیری قرآن از ما بیشتر تلاش نموده این میزان از بهاء و جمال و نور به او داده شده که به ما داده نشده است
▪️پس به نزد صف شهداء می آید و آنان نیز او را شهیدی از شهداء می پندارند که اجر بیشتری به او داده شده است.. سپس در قالب و هیئت پیامبری مرسل، نزد صف پیامبران و رسولان می آید؛ و آنان می گویند او نبی مرسلی است که بر ما برتری داده شده است
▪️در این هنگام همگی جمع شده و نزد رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) می آيند تا به حقیقت بدانند صورت و هیبت ظاهر شده بر آنان چه کسی است؟! رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) می فرمایند: آیا او را نمی شناسید؟ او حجت خداوند بر خلقش است؛ پس حضرت قرآن سلام می دهد
▪️سپس نزد صف ملائکه در قالب ملک مقرّبی ظاهر می شود که مقامش از بقیه ملائک بالاتر است
▫️ثمَّ يُجَاوِزُ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى رَبِّ الْعِزَّةِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ... يَا حُجَّتِي فِي الْأَرْضِ وَ كَلَامِيَ الصَّادِقَ النَّاطِقَ ارْفَعْ رَأْسَكَ وَ سَلْ تُعْطَ وَ اشْفَعْ تُشَفَّعْ
▪️سپس از همه صفوف می گذرد و به درگاه حضرت ربّالعزة می رسد و در تحت عرش به سجده می افتد ؛ در این هنگام خداوند عزوجل به او می گوید : «ای حجت من بر روی زمین و ای کلام صادق ناطق من! سَر ات را از سجده بر دار و بخواه تا به تو بدهم و شفاعت کن تا شفاعت تو را بپذیرم
▫️فَيَرْفَعُ رَأْسَهُ ..
▪️در این هنگام حضرت قرآن، سَر خود را از سجده بر می دارد
▫️فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَيْفَ رَأَيْتَ عِبَادِي فَيَقُولُ يَا رَبِّ مِنْهُمْ مَنْ صَانَنِي وَ حَافَظَ عَلَيَّ وَ لَمْ يُضَيِّعْ شَيْئاً وَ مِنْهُمْ مَنْ ضَيَّعَنِي وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّي وَ كَذَّبَ بِي وَ أَنَا حُجَّتُكَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِكَ
▪️خداوند تبارک و تعالی سوال می کند: بندگانم را چگونه دیدی؟ حضرت قرآن پاسخ می دهد: برخی مرا محافظت نموده و حرمت ام را حفظ کردند و برخی مرا ضایع نموده و حقم را کوچک شمرده و تکذیبم کردند؛ در حالی که من حجت تو بر تمام خلق ات بوده ام
▫️فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَأُثِيبَنَّ عَلَيْكَ الْيَوْمَ أَحْسَنَ الثَّوَابِ وَ لَأُعَاقِبَنَّ عَلَيْكَ الْيَوْمَ أَلِيمَ الْعِقَابِ
▪️خداوند تبارک و تعالی می فرماید: به عزت و جلال و رفعتم سوگند که امروز بهترین ثواب ها و دردناک ترین عقاب ها را به خاطر تو بدهم
📓الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵۶۹
📓البرهان فی تفسیر القرآن ج۵ ص۲۱
📓بحارالانوار ج۷ ص۳۱۹
📃
📃📜
📜📃📃📜📃
📜📃📃📜 📃
📃📜
📃
#معرفت_حضرت_قرآن
#فضائل_حضرت_قرآن
#یأتی_یوم_القیامة_فی_أحسن_صورة
🔹نکات بسیاری در این حدیث نهفته است که یکی از آنها شأن «حجت الله بودن حضرت قرآن» است که پیشتر در سلسله مباحث معرفی حضرت قرآن به آن پرداخته شد. در اینجا به دو مورد دیگر از نکات این حدیث شریف اشاره می نماییم:
⏪(۱). مراتب و درجات بندگان به میزان معرفت آنان به حضرت قرآن و علم به معانی و بواطن آن است.
🖋چنانکه در صدر و ابتدای حدیث فوق دیده میشود ، حضرت مولانا باقرالعلوم (علیه السلام) به «تعلّم قرآن» اشاره نموده و در بیان اهمیت معرفت به حضرت قرآن، تمثل قرآن در روز قیامت را تشریح نمودند و نیز این نکته را متذکر شدند که مسلمانان در روز قیامت، علت برتری صورت متمثل شده بر دیگر مسلمانان را «اجتهاد در فراگیری قرآن» ذکر می کنند.
☑️این امر بدین علت است که باطن حضرت قرآن چیزی جزء امر ولایت حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیست و
☑️ملاک و میزان در تعیین برتری و افضلیت بندگان بر یکدیگر، امر ولایت می باشد.
✔️لذا هر کس به میزان معرفتش به حضرت قرآن و حمل علم القرآن و معانی و بواطن آن، دارای قرب و صاحب درجات است.
🔘یکی از وجوهی که حضرت قرآن بر هر گروه و صفی از صفوف بندگان اعم از مسلمانان، شهداء، انبیاء و رسولان و ملائکه در بهترین و والاترین صورت آن گروه متمثل می شود، این است که مرتبه ای از مراتب حمل ولایت که هر صنف با آن سنجیده می شود، با ملاک حضرت قرآن به آنان نشان داده شود.
🖋اما از آنجا که کلّ امر ولایت در حضرت قرآن است و قرآن حجت تامه الهی می باشد، بندگان توان درک و شناخت حضرت قرآن را به کنه و حقیقت معنا ندارند.
لذا انبیاء و مرسلین و... به جهت کسب معرفت به حقیقت حضرت قرآن، به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رجوع می نمایند تا آن حضرت، قرآن را به حقیقت معنا، بر آنان معرفی و بر آنان تبیین نماید. چرا که علم به حضرت قرآن در اکمل وجه تنها نزد آن وجود مقدسی است که قرآن در سینه مبارک ایشان مستودع و مستقر است؛ حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم):
فَيَجْتَمِعُونَ فَيَأْتُونَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم فَيَسْأَلُونَهُ يَقُولُونَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ هَذَا فَيَقُولُ لَهُمْ أَ وَ مَا تَعْرِفُونَهُ ؟!
📃
📃📜
📜📃📃📜📃
📜📃📃📜 📃
📃📜
📃
#معرفت_حضرت_قرآن
#فضائل_حضرت_قرآن
#یأتی_یوم_القیامة_فی_أحسن_صورة
از نکات مهم دیگری که این حدیث به آن اشاره می نماید و در همان راستای «معرفت به حضرت قرآن» می باشد، این است که :
⏪(۲). «حقیقت قرآن»، «کتاب» و «مصحف» بودن آن نیست؛ آن گونه که برخی قرآن را تنها کتابی آسمانی و کلماتی وحی شده بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) می دانند. بلکه قرآن، حقیقت و وجود مبارکی است که حجت خداوند بر خلقش است.
این حقیقت تنها در نازل ترین و پایین ترین مرتبه از نزولش، به صورت هیئت نوشتاری مکتوب شده است و لذا «کتاب» بودن تنها فضیلتی واحد از فضائل بی شمار آن محسوب می شود.
🖋قرآن ، وجود و حقیقتی دارد؛ در برابر عظمت ذات اقدس إله، سجده می کند؛ شفاعت می کند و یا شکایت می نماید؛ حاضر و نظر است بر بندگان؛ در روز قیامت بر بندگان متمثل می شود و آنان او را نظاره می کنند و حضرت قرآن بر آنان سلام می دهد.. .
✔️بدین جهت است که در سلسله مباحث "معرفت به حضرت قرآن"، قرآن را با عبارت «حضرت قرآن» معرفی نمودیم.
☑️البته مستندات این مطلب، تنها حدیث شریف فوق نمی باشد؛ بلکه احادیث متعددی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :
حدیث دیگری در باب ظاهر شدن حضرت قرآن و آمدن او در روز قیامت :
▫️الْقُرْآنَ الْقُرْآنَ إِنَّ الْآيَةَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ السُّورَةَ لَتَجِيءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى تَصْعَدَ أَلْفَ دَرَجَةٍ يَعْنِي فِي الْجَنَّةِ فَتَقُولُ لَوْ حَفِظْتَنِي لَبَلَغْتُ بِكَ هَاهُنَا.
▪️شما را شما را به قرآن [قرآن را بشناسید] همانا آیه از آیات حضرت قرآن و یا سوره ای از آن روز قیامت وارد می شود و تا هزار درجه در بهشت بالا می رود و می گوید: اگر مرا حفظ می گردی تو را به اینجا می رساندم
📓 الكافي ج۲ ص۶۰۸
🖋بسیاری از مباحثی که قبلا در سلسله مباحث "معرفت به حضرت قرآن" در ارتباط با شئون و فضائل حضرت قرآن نیز بیان نمودیم، می توانند به عنوان مستندات این مطلب قرار گیرند؛ از جمله :
#حی_لا_یموت
شأن «حیٌِ لا یموت» بودن حضرت قرآن: حضرت قرآن حقیقتی است که حیّ و زنده است و هیچ موتی ندارد:
▫️إنَّ الْقُرْآنَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ وَ الْآيَةَ حَيَّةٌ لَا تَمُوتُ
📓تفسير العياشي، ج۲ ص: ۲۰۳
📓بحار الأنوار؛ ج۳۵ ؛ ص۴۰۳
#ماحل_مصدق
شأن «شافعٌ مشفع» و «ماحلٌ مصدق» بودن حضرت قرآن:
▫️عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ و مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّار
▪️بر شما باد به حضرت قرآن ؛ او شفاعت کننده ای است که شفاعت اش مقبول می گردد و شکایت کننده ای است که شکایت اش تصدیق می گردد؛ و هر کس حضرت قرآن را امام و راهبر خود قرار دهد، او را به بهشت دلالت و راهنمایی می کند و هر کس با او مخالفت نماید، او را به سوی جهنم روانه می کند
📓الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵۹۹
📓البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۵
#شاهد
شأن شاهد و حاضر و ناظر بودن حضرت قرآن:
▫️ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ .. شاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ بِه وَ فَلْجاً لِمَنْ حَاجَّ بِه
▪️حضرت قرآن شاهد است بر هر کس که با او دشمنی کند و یاری کننده کسی است که با او احتجاج می نماید
▫️منْ قَرَأَ سُورَةَ الْأَعْرَافِ ...إنَّ فِيهَا مُحْكَماً فَلَا تَدَعُوا قِرَاءَتَهَا فَإِنَّهَا تَشْهَدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لِمَنْ قَرَأَهَا
▪️آیه محکمه ای در سوره اعراف است که هر کس آن را تلاوت کند، حضرت قرآن در روز قیامت شهادت می دهد که او آن را خوانده است
▫️ربّ تالي القرآن و القرآن یلعنه
▪️چه بسا تلاوت کننده ای که حضرت قرآن او را لعن می کند
📓تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲
📓بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ؛ ص۲۲ و ص١٨۴
🔰لذا یکی از اهم مطالبی که از حدیث ظاهر و متمثل شدن حضرت قرآن ، در زمینه «معرفت حضرت قرآن» استنباط می گردد، این است که قرآن ، حقیقت و وجود مبارکی است که حجت خداوند بر بندگان است؛
در نازل ترین مرتبه در قالب و هیئت کتابت مکتوب شده است و صرفا یک «کتاب» نمی باشد، بلکه حقیقتی است که درجات و مراتب بندگان به میزان معرفت شان به آن حقیقت می باشد و ملاک و میزان در ثواب و عقاب بندگان به شمار می رود.
محل استقرار این حقیقت در نقطه وحدت، [چنانکه در بررسی صفت «#مجید» بودن حضرت قرآن به تفصیل به این بحث پرداخته شد] وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) است و در قلب آن حضرت مستقر و مستودع می باشد: « بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظ» (سوره بروج، آیات ۲۱ و۲۲)
🖋لذا در سلسله مباحث #معرفت_حضرت_قرآن که به قصد معرفی قرآن و شناساندن آن به حقیقت معنا، ارائه می گردید، در تمامی موارد، از قرآن با عبارت «حضرت قرآن» یاد کردیم .
📃
📃📜
📜📃📃📜📃
#معرفت_حضرت_قرآن
#شئون_حضرت_قرآن
▪️ شأن حضرت قرآن : أَثَافِيُّ الْإِسْلَامِ وَ بُنْيَانُهُ
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹