🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین آیه نخست سوره مبارکه قدر ناظر بر نزول دفعی حضرت قرآن بیان شد:
1️⃣ إنزال حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است؛ زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است.
▪️ این ذات علم و به بیان دیگر علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن موجود است.
▪️ همانطور که حضرت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره فرمودند که «القرآن ... فظاهره حكمة و باطنه علم، ظاهره أنيق و باطنه عميق» (۱).
▪️ نیز حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در جای دیگر با این مضمون، بر کلام اخیر اشاره فرمودند که ظاهر حضرت قرآن اعجاز و زیبایی دارد، دارای حجیت قطعی لا يتبدل بتغير الأزمان و الأماکن می باشد، زیرا عین حکم شرع است، یعنی مشتمل بر جمیع اوامر و نواهی شریعت است و لذا عمل به آن واجب می باشد. بطن آن هم علمی است مکنون که تنها نزد راسخون در علم معلوم است و فهم آن مستلزم تفقه و تدبر است؛ «ظَاهِرُهُ عَمَلٌ مَوْجُوبٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَحْجُوبٌ وَ هُوَ عِنْدَنَا مَعْلُومٌ مَكْتُوبٌ» (۲).
▪️ در مدلول خبر دیگری، مروی از حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، با استفاده از دو کریمۀ شریفه از حضرت قرآن اثبات شده که آن ذات علم و آن علم نامحدود و لایتناهیِ همۀ هستی که در قرآن عظیم است، بطور دفعی بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إنزال یافته، اما از سوی دیگر جهت نیاز عباد به تعلیم و تفهیم تشریع، حسب مقتضایات زمانی و مکانی و ظرفیتی مخاطبین تنزیل یافته و از جانب مبینون و راسخون در علم برای آنان بقدر ما آتاهم الله من العقول (۳) تبیین شده است. بنابراین آنچه که عباد از علم القرآن فرا می گیرند، اَقلّ القَلیلی است که جزئی از علم حضرت قرآن به حساب می آید که البته این مقدار هم چنانچه به شخصی تفضّل شود، خیر کثیری به او اعطاء شده است؛
«قلْنَا: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِذًا نَأْتِي (عَلَى جَمِيعِ) عُلُومِ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ؟ قالَ الامام علیه السلام: كَلَّا، ... قَدْ جَمَعْتُ خَيْراً كَثِيراً، وَ أُوتِيتُ فَضْلًا وَاسِعاً، لَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ أَقَلُّ قَلِيلٍ [مِنْ] أَجْزَاءِ عِلْمِ الْقُرْآنِ. إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:
«قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» (۴)؛
اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگار من مرکب شود ، دریا به پایان می رسد و کلمات پروردگار من به پایان نمی رسد، هر چند دریای دیگری به مدد آن بیاوریم.
و يَقُولُ: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ» (۵)؛
و اگر همه درختان روی زمین قلم شوند و دریا مرکب و هفت دریای دیگر به مددش بیایند ، سخنان خدا پایان نمی یابد.
و هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ، وَ مَا أَوْدَعَ مِنْ عَجَائِبِهِ، فَكَمْ تَرَى مِقْدَارَ مَا أَخَذْتَهُ مِنْ جَمِيعِ هَذَا [الْقُرْآنِ] ..» (۶)؛
و این است علم حضرت قرآن و معنای آن و آنچه از عجایب در آن قرار داده شده است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
(۲) دعائم الإسلام، ج۱، ص ۵۳
(۳) الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، النص، ص 4
(۴) سوره مبارکه کهف، آيه ۱۰۹
(۵) سوره مبارکه لقمان، آیه ۲۷
(۶) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۱۱
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_سازیم
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
2️⃣ مطلب دوم اینکه:
▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» بوده است، به گونه ای که «لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ» (۱) و «فلَمْ يُنْزَلِ الْقُرْآنُ إِلَّا فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (۲)؛ یعنی تنها ظرفی که در آن حضرت قرآن إنزال داشته، لیلة القدر است. به عبارت دیگر، اگر لیلة القدر نبود، حضرت قرآن نازل نمی شود.
▪️ پس به بیان دیگر نزول ذات علم به سبب لیلة القدر بوده است که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ منطبق با تفاسیر مأثوره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، بطن و حقیقت و سرّ لیلة القدر [شبی است که در آن حضرت قرآن به صورت واحد و دفعتا بر قلب مبارک اول شخص عالَم امکان حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شد]، وجود مقدس حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) می باشند.
▪️ همان طور که حضرت أصدق الصادقین جعفر بن محمد (علیه السلام) در تفسیر آیه اول سوره قدر به این مطالب اشاره فرمودند:
«اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ، فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ و إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا» (۳)؛
مراد از شب، فاطمه و قدر، الله است، پس هر که فاطمه (سلام الله علیها) را به حق معرفتش بشناسد، لیلة القدر را درک کرده است و نام مقدس فاطمه به این جهت چنین قرار داشته شد، زیرا خلق از معرفت حضرتش بریدند.
✍️ البته مؤیدات بسیاری صراحت در اثبات مطلوب دارد که در آینده به أهمّ آنها اشاره خواهد شد ...
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) بحار الأنوار، ج٩۴، ص١٧
(۲) الكافي، ج۴، ص ١۵٨
(۳) بحار الأنوار، ج۴۳، ص۶۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
٢
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_سازیم
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹