فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهای_جمعه_روضه
السلام علیک یا اباعبدالله
▪️نسیم موی او دلم را بُرد
▪️شبی تا کوی او دلم را بُرد
مرا صدا کن...
🏴 لبیک یا حسین
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ| دعای شریف "اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ..."
💠 شیخ کفعمی در مصباح و بلدالامین و شیخ شهید در مجموعه خود از حضرت رسول (ص) نقل کردهاند که آن حضرت فرمود: هرکه این دعا را در ماه مبارک رمضان بعد از هر نماز واجبی بخواند، حقتعالی بیامرزد گناهانش را تا روز قیامت.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین آیه نخست سوره مبارکه قدر ناظر بر نزول دفعی حضرت قرآن بیان شد:
1️⃣ إنزال حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است؛ زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است.
▪️ این ذات علم و به بیان دیگر علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن موجود است.
▪️ همانطور که حضرت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره فرمودند که «القرآن ... فظاهره حكمة و باطنه علم، ظاهره أنيق و باطنه عميق» (۱).
▪️ نیز حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در جای دیگر با این مضمون، بر کلام اخیر اشاره فرمودند که ظاهر حضرت قرآن اعجاز و زیبایی دارد، دارای حجیت قطعی لا يتبدل بتغير الأزمان و الأماکن می باشد، زیرا عین حکم شرع است، یعنی مشتمل بر جمیع اوامر و نواهی شریعت است و لذا عمل به آن واجب می باشد. بطن آن هم علمی است مکنون که تنها نزد راسخون در علم معلوم است و فهم آن مستلزم تفقه و تدبر است؛ «ظَاهِرُهُ عَمَلٌ مَوْجُوبٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَحْجُوبٌ وَ هُوَ عِنْدَنَا مَعْلُومٌ مَكْتُوبٌ» (۲).
▪️ در مدلول خبر دیگری، مروی از حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، با استفاده از دو کریمۀ شریفه از حضرت قرآن اثبات شده که آن ذات علم و آن علم نامحدود و لایتناهیِ همۀ هستی که در قرآن عظیم است، بطور دفعی بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إنزال یافته، اما از سوی دیگر جهت نیاز عباد به تعلیم و تفهیم تشریع، حسب مقتضایات زمانی و مکانی و ظرفیتی مخاطبین تنزیل یافته و از جانب مبینون و راسخون در علم برای آنان بقدر ما آتاهم الله من العقول (۳) تبیین شده است. بنابراین آنچه که عباد از علم القرآن فرا می گیرند، اَقلّ القَلیلی است که جزئی از علم حضرت قرآن به حساب می آید که البته این مقدار هم چنانچه به شخصی تفضّل شود، خیر کثیری به او اعطاء شده است؛
«قلْنَا: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِذًا نَأْتِي (عَلَى جَمِيعِ) عُلُومِ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ؟ قالَ الامام علیه السلام: كَلَّا، ... قَدْ جَمَعْتُ خَيْراً كَثِيراً، وَ أُوتِيتُ فَضْلًا وَاسِعاً، لَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ أَقَلُّ قَلِيلٍ [مِنْ] أَجْزَاءِ عِلْمِ الْقُرْآنِ. إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:
«قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» (۴)؛
اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگار من مرکب شود ، دریا به پایان می رسد و کلمات پروردگار من به پایان نمی رسد، هر چند دریای دیگری به مدد آن بیاوریم.
و يَقُولُ: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ» (۵)؛
و اگر همه درختان روی زمین قلم شوند و دریا مرکب و هفت دریای دیگر به مددش بیایند ، سخنان خدا پایان نمی یابد.
و هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ، وَ مَا أَوْدَعَ مِنْ عَجَائِبِهِ، فَكَمْ تَرَى مِقْدَارَ مَا أَخَذْتَهُ مِنْ جَمِيعِ هَذَا [الْقُرْآنِ] ..» (۶)؛
و این است علم حضرت قرآن و معنای آن و آنچه از عجایب در آن قرار داده شده است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
(۲) دعائم الإسلام، ج۱، ص ۵۳
(۳) الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، النص، ص 4
(۴) سوره مبارکه کهف، آيه ۱۰۹
(۵) سوره مبارکه لقمان، آیه ۲۷
(۶) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۱۱
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_سازیم
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
2️⃣ مطلب دوم اینکه:
▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» بوده است، به گونه ای که «لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ» (۱) و «فلَمْ يُنْزَلِ الْقُرْآنُ إِلَّا فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (۲)؛ یعنی تنها ظرفی که در آن حضرت قرآن إنزال داشته، لیلة القدر است. به عبارت دیگر، اگر لیلة القدر نبود، حضرت قرآن نازل نمی شود.
▪️ پس به بیان دیگر نزول ذات علم به سبب لیلة القدر بوده است که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ منطبق با تفاسیر مأثوره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، بطن و حقیقت و سرّ لیلة القدر [شبی است که در آن حضرت قرآن به صورت واحد و دفعتا بر قلب مبارک اول شخص عالَم امکان حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شد]، وجود مقدس حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) می باشند.
▪️ همان طور که حضرت أصدق الصادقین جعفر بن محمد (علیه السلام) در تفسیر آیه اول سوره قدر به این مطالب اشاره فرمودند:
«اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ، فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ و إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا» (۳)؛
مراد از شب، فاطمه و قدر، الله است، پس هر که فاطمه (سلام الله علیها) را به حق معرفتش بشناسد، لیلة القدر را درک کرده است و نام مقدس فاطمه به این جهت چنین قرار داشته شد، زیرا خلق از معرفت حضرتش بریدند.
✍️ البته مؤیدات بسیاری صراحت در اثبات مطلوب دارد که در آینده به أهمّ آنها اشاره خواهد شد ...
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) بحار الأنوار، ج٩۴، ص١٧
(۲) الكافي، ج۴، ص ١۵٨
(۳) بحار الأنوار، ج۴۳، ص۶۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
٢
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_سازیم
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔳 برجستهترین شعار مهدویّت عبارت است از عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار میکنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلین جملهای که ذکر میکنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت میتپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشهکن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند. این اوّلین درخواست منتظران مهدی موعود از ظهور آن بزرگوار است...
🔲 درد بزرگِ بشریت، امروز همین مسأله فقدان عدالت است. همیشه دستگاههای ظلم و جور در سطح دنیا به شکلهای مختلف بر مردم جفا کردهاند؛ بشریت را زیر فشار قرار دادهاند و انسانها را از حقوق طبیعی خود محروم کردهاند؛ اما امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از ظهور مهدی موعود میطلبد و انتظار میبرد. بنابراین، مسأله، مسأله طلبِ عدالت است.
۱۳۸۷/۰۷/۳۰
#مهدویت
#عدالت
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
دستیابی ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد
رئیس مجلس:
🔹با افتخار اعلام میکنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمهشب گذشته ودر شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.
🔹این موفقیت رابه مردم شجاع ایران اسلامی تبریک میگویم؛ارادۀ ملت ایران معجزهآفرین است وهر توطئهای راخنثی خواهد کرد.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
17.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 نماهنگ#ایران
🎙#سالار_عقیلی
به مناسبت#معجزه دست یابی ایران به #غنای ۶۰٪_اورانیوم
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔻مواضع و دیدگاه های حزب جمهوری اسلامی:
الـف) جهـان بینـی حـزب: #جهـان_بینـی_حـزب، جهـان بینـی توحیـدی و غایـت انسـانی نیـز بندگی خـدا تعریـف شـده اسـت. آنهـا مهـار کـردن غرائـز و خواسـته ای انسـانی بـرای نیـل بـه بندگـی خـدا از اصـول دیـدگاه خـود مـی دانسـتند و انبیـا و ائمـه(ع) را بهتریـن الگـو بـرای انسـانی مـی دانسـتند. آنـان امـام(ع) را عینیـت مکتـب و معـاد را بازگشـت انسـان بـه سـوی خـدا مـی دانسـتند.
ب) سـاخت جامعـه: دربـاره #سـاخت_جامعـه، حـزب، جامعـه ای را اسـلامی مـی دانسـت کـه در آن ارزش هـای اسـلامی بـر همـه روابـط اجتماعـی حاکـم باشـد.
نقـش فقاهـت و #ولایـت_فقیـه در عینیـت یافتـن ارزش های اسـلامی در جامعـه از مسـائل بنیـادی در نظـام اسـلام اسـت. مردمـی بـودن حکومـت در جامعـه اسـلامی در پرتـو مکتبـی بـودن تامیـن مـی شود .
#پرهیـز از تبلیغـات بـه سـبک #غربـی و بـاور داشـتن بـه مضـورت از اصـول حـزب بـه شـمار مـی رفت. جامعـه مـورد نظـر حـزب، جامعـه اسـلامی امـت واحـده مـی باشـد. در ایـن جامعـه، شـیعه و سـنی برادرنـد و تعصبـات قومـی حـرام و محکـوم شـده اسـت.
ج) سیاسـت هـای اقتصـادی: از نظـر حـزب کیفیـت کار و مـوادی کـه کار روی آنهـا انجـام گرفتـه در ارزش #مبادلـه نقـش تعییـن کننـده دارد. مالکیـت شـخصی و خصوصـی از از کار و تـلاش خـود انسـان مایـه مـی گیـرد، حتـی مالکیـت انتقالـی بایـد از #مالکیـت ابتدایی کسـی مایـه گیرد کـه در پرتـو کار، مالکیـت چیزی شـده اسـت.
#ریشـه_کنـی_اسـتثمار و بهـره کشـی از اصـول اقتصـاد اسـلامی به شـمار مـی رود. بـر این اسـاس هیچ زمینـه ای بـرای حاکمیـت سـرمایه نبایـد باقـی بمانـد و امـوال غصـب شـده بایـد بـاز سـتانده و اصل چهـل و نهـم قانـون اساسـی اجـرا شـود. #خودکفایـی و تاکیـد بـر مالیـات هـای مسـتقیم از دیگـر اصـول اقتصـادی حـزب بـه شـمار مـی رفـت.
د) سیاسـت خارجـی: سیاسـت خارجـی حـزب بر پایـه «نـه شـرقی نـه غربـی» اسـتوار و خواسـتار روابـط بـرادران بـه همـه مسـلمان های جهـان اسـت. #انقـلاب بـا هیـچ قـدرت سـلطه گـر سـازگاری نـدارد. هرگونـه رابطـه اقتصـادی کـه امـکان بازگشـت سـلطه گـران را داشـته باشـد، بایـد قطع شـود. سـازمان هـای بیـن المللـی بـه عنـوان ابـزاری در دسـت #ابرقـدرت هـا هسـتند.
افشـای توطئـه هـای ابرقـدرت هـا، بـه خصـوص آمریـکای جهان خـوار از اهـداف اصلـی اسـت و در وزارت خارجـه بایـد انقلابـی بنیادیـن صـورت گیـرد. بایـد بـرای صـدور انقـلاب اسـلامی بـه نهضـت هـای آزادی بخـش کمـک شـود.
کارکردهای حزب جمهوری اسلامی
ایسـتادگی در یرابـر لیبـرال هـا و مقابلـه با اندیشـه هـای مخالـف برگـزاری انتخابات مجلـس و تدوین #قانـون_اساسـی بـود. همچنینـی نقـش روزنامـه جمهـوری اسـلامی در افشـاگری نسـبت بـه جریـان هـای مخالـف، به ویـژه حـزب تـوده را از جملـه کارهـای ویـژه و بـزرگ حـزب بایـد شـمرد. دبیـر کل حـزب، روی کار آمـدن دولـت مکتبـی و حمایـت گسـترده از آن و منـزوی کـردن فتنـه گـران را از جملـه کارکـرد هـای حـزب بـه شـمار مـی آورد.
ائتـلاف ایـن حـزب بـا جامعـه روحانیـت مبـارز در آغاز پیـروزی انقـلاب را بایـد از جمله کارکـرد های مهـم حـزب بـه شـمار آورد. افشـاگری دربـاره ضعـف و نارسـایی هـای دولـت موقـت و دیگـر لیبـرال هـا نیـز از جملـه اقدامـات موثـر حـزب #جمهوری_اسـلامی بـه شـمار آورد.
🔻انحلال حزب
بـه دلیـل کثـرت #اشـتغالات_رهبـران حـزب کـه رهبـران انقلاب نیـز بودنـد، خل أهـا و نیازهای اساسـی حـزب و عـدم تامیـن کادرهـای حـزب، و شـهادت رهبـران حـزب، #موجـب افـت شـدید در ایـن حزب گردیـد. عـلاوه بـر ایـن یکـی از ضعـف هـای جـدی حـزب، عـدم دقـت لازم در موقـع عضـو گیـری و ثبـت نـام بـود.
بـه دلیـل گسـتردگی کار و شـرایط سـهل عضوبـت، افـراد بـا مواضـع مختلـف وارد حـزب شـدند و به مـرور هسـته هـای اولیـه تفکرهـای مختلـف در #حـزب بوجـود آمـد و موجـب تشـتت آرا و چندگانگی حـزب شـد و لطمـه شـدیدی بـه انسـجام تشـکیلاتی آن وارد آمد.
ضعــف در #ســازماندهی و آمــوزش در کنــار اختــلاف ســلیقه میــان افــراد شــورای مرکــزی نیــز از جملـه دیگـر دلایـل تضعیـف حـزب شـده بـود. و همیـن اختافـات سـبب انشـقاق در میـان رهبـران حـزب گردیـد. #اختـلاف نظـر رهبـران حـزب در بـاب موضوعاتـی ماننـد ولایـت مطلقـه فقیـه و دیگـر موضوعـات فکـری، بـه تدریـج سـبب شـکاف هـای سیاسـی نیـز گردیـد و دو جنـاح چـپ و راسـت از دل ایـن حـزب زاده شـدند.
بـا شـدت گرفتن ایـن اختلافـات در سـال ۱۳۶۵ آیـت الله #خامنـه_ای و هاشـمی رفسـنجانی ضمـن نامـه ای بـه امـام خمینـی
خواهـان موافقـت ایشـان بـا انحـلال حـزب مـی شـوند و امـام نیـز بـا انحـلال آن موافقـت کـرده و حـزب منحـل اعـام گردیـد.
📚 #جریان_شناسی_سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻۲-جامعٔه روحانیت مبارز تهران
شرایط و زمینه های پیدایش:
🔳از اواسـط سـال ۱۳۶۵ #روحانیـون طرفـدار امـام (ره) در تهـران تشـکلی در میـان خـود به نـام روحانیت مبـارز بـه وجـود آوردنـد. افرادی همچون #بهشـتی، #مطهـری؛ مفتح، باهنـر، مهدوی کنی،خسروشـاهی، هاشـمی رفسـنجانی، شـجونی، کروبـی، و... از فعالیـن گرداننـده گان روحانیـت مبـارز بـه شـمار مـی آمدنـد. برنامـه ریـزی راهپیمایـی هـا، سـخنرانی در مسـاجد، تهیـه شـعار و در مجمـوع #سـازماندهی نهضـت عمدتـاً توسـط روحانیـت مبـارز صـورت مـی گرفت.
🔘از سـال ۵۶_ ۵۷ روحانیـت مبـارز بـه ویـژه بـا نـام هـای مطهـری و بهشـتی کـه بـه عنـوان رهبـران انقـلاب و حلقـه وصـل میـان امـام در #نجـف و سـپس پاریـس بـا مـردم در ایـران عمـل مـی کردنـد، بیـش از همـه بـر سـر زیـان هـا بـود. و از همیـن رو ایـن گـروه نفـق بسـیاری را در جریـان انقـلاب اسـلامی بـازی مـی کـرد.
🔸بـا نگاهـی گـذرا بـر روز شـمار #انقـلاب اسـلامی، نقـش جامعـه روحانیـت مبـارز تهـران در برگـزاری مجالـس یادبـود و گرامـی داشـت شـهدا، اعـلام عـزای ملـی، تعطیـل عمومـی در مناسـبت هـای ۱۵ خـرداد، برنامـه ریـزی #اعتصـاب هـا و تظاهـرات بـه ویـژه برگـزار نمـاز با شـکوه عید فطـر در تپـه های قیطریـه تهـران بـه امامـت شـهید مفتـح و سـخنرانی ایشـان و شـهید باهنـر نقـش برجسـته ایـن اجتمـاع در تشـدید مبـارزات ضـد رژیـم بـه طـور برجسـته و اساسـی نمایـان اسـت.
🔹ایـن تشـکل نقشـی بـر جسـته در فراینـد تدویـن و#تصویـب قانـون اساسـی، نقـد دولـت موقـت و نقشـی مهـم در شـورای انقـلاب را بـازی کردنـد. همچنیـن نقـش حکمیـت ایـن نهـاد میـان رئیـس جمهور (بنـی صـدر) و نخسـت وزیر (رجایـی) از جملـه اقدامـات مهـم ایـن گـروه بـود. نقـش فعـال این جریـان در مجلـس شـورای اسـلامی کـه ریاسـت آن بـا هاشـمی رفسـنجانی یکـی از اعضـای جامعـه بـود، و همچنیـن قـوه قضائیـه از سـال ۱۳۶۸ بـه بعـد بـا انتخـاب آیـت الله یـزدی، عضویـت برخـی از اعضـای جامعـه در شـورای نگهبـان، عضویـت در شـورای بازنگـری #قانـون_اساسـی، مجمـع تشـخیص مصلـح نظـام، فعایـت هـای مسـجد محـور، و همچنیـن امامـت نمـاز جمعـه از جملـه دیگـر فعالیـت هـای اصلـی جامعـه روحانیـت مبـارز بـه شـمار مـی رود.
🔻مواضع و دیدگاه های جامعه روحانیت جامعه روحانی مبارز
🔹از لحـاظ سیاسـی، #ولایـت_مطلقـه فقیـه را بـه عنـوان یـک عنصـر مهم تلقـی مـی شـود و آن را محور نظـام و سـتون انقـلاب مـی دانـد و مشـروعیت نظـام را از آن مـی داند.
🔹بـه لحـاظ اقتصـادی، بـه بخـش خصوصـی و مشـارکت مـردم و کاهـش نقـش دولـت توجـه ویـژه ای دارد. در امـور فرهنگـی، یـک گرایـش سـنتی قـوی را تجویـز مـی کنـد و بـر حفـظ ارزش های معنـوی انقـلاب تاکیـد دارد. در سیاسـت خارجـی، نگرشـی بـاز دارد یعنـی اینکـه مـا عضـو جامعه بیـن الملل هسـتیم، بایـد رفتـاری داشـت کـه دیگـران را تحمـل کننـد. ارتبـاط بـا آمریـکا را نیـز بر اسـاس عزت و اقتـدار تعریـف مـی کننـد؛ در عیـن حـال کـه #اسـرائیل را رژیـم نـا مشـروع مـی داننـد.
🔸حفـظ آزادی مطروحـه در قانـون اساسـی هماننـد یـک اصـل اساسـی و بنیـادی محسـوب مـی شـود. از نظـر آنـان سـرمایه سـالاری و حاکمیـت پـول یکـی از خطـر هایـی اسـت کـه همـواره جوامـع در حـال توسـعه را تهدیـد مـی کنـد.
🔹در بـاب جامعـه روحانیـت مبـارز بایـد بـه نـکات زیـر توجـه نمـود: جامعـه روحانیـت همـواره در همه صحنـه هـای انتخابـات حضـور جـدی و موثـری داشـته اسـت، ایـن جامعـه تمـام خصوصیـات یـک #حـزب_سیاسـی ذی نفـوذ را دارا مـی باشـد، این تشـکل در تحـولات جمهوری اسـلامی همواره نقشـی مهـم را بـازی کـرده اسـت، دو حـوزه علمیـه مـروی و دانشـگاه امـام صـادق (ع) در تهران کانـون اصلی جامعـه روحانیـت مـی باشـد، بافـت و شـالکه نیروهـای اصلـی ایـن جریـان بیـش از آنکـه فکـری و نظـری باشـد، مدیریتی- اجرایی اسـت.
🔸و در نهایـت بایـد گفـت کـه ایـن تشـکل از سـال ۱۳۶۶ دچـار انشـقاق شـد و #مجمـع_روحانـی مبـارز از آن منشـعب شـد. پـس از در گذشـت آیـت الله مهـدوی کنـی، آیـت الله موحـدی کرمانـی ریاسـت ایـن تشـکل روحانـی را عهـده دار مـی باشـد.
📚 #جریان_شناسی_سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی