eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از راه روشن
دستیابی ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد رئیس مجلس: 🔹با افتخار اعلام میکنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته ودر شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. 🔹این موفقیت رابه مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است وهر توطئه‌ای راخنثی خواهد کرد. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 نماهنگ 🎙 به مناسبت دست یابی ایران به ۶۰٪_اورانیوم 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مواضع و دیدگاه های حزب جمهوری اسلامی: الـف) جهـان بینـی حـزب: ، جهـان بینـی توحیـدی و غایـت انسـانی نیـز بندگی خـدا تعریـف شـده اسـت. آنهـا مهـار کـردن غرائـز و خواسـته ای انسـانی بـرای نیـل بـه بندگـی خـدا از اصـول دیـدگاه خـود مـی دانسـتند و انبیـا و ائمـه(ع) را بهتریـن الگـو بـرای انسـانی مـی دانسـتند. آنـان امـام(ع) را عینیـت مکتـب و معـاد را بازگشـت انسـان بـه سـوی خـدا مـی دانسـتند. ب) سـاخت جامعـه: دربـاره ، حـزب، جامعـه ای را اسـلامی مـی دانسـت کـه در آن ارزش هـای اسـلامی بـر همـه روابـط اجتماعـی حاکـم باشـد. نقـش فقاهـت و در عینیـت یافتـن ارزش های اسـلامی در جامعـه از مسـائل بنیـادی در نظـام اسـلام اسـت. مردمـی بـودن حکومـت در جامعـه اسـلامی در پرتـو مکتبـی بـودن تامیـن مـی شود . از تبلیغـات بـه سـبک و بـاور داشـتن بـه مضـورت از اصـول حـزب بـه شـمار مـی رفت. جامعـه مـورد نظـر حـزب، جامعـه اسـلامی امـت واحـده مـی باشـد. در ایـن جامعـه، شـیعه و سـنی برادرنـد و تعصبـات قومـی حـرام و محکـوم شـده اسـت. ج) سیاسـت هـای اقتصـادی: از نظـر حـزب کیفیـت کار و مـوادی کـه کار روی آنهـا انجـام گرفتـه در ارزش نقـش تعییـن کننـده دارد. مالکیـت شـخصی و خصوصـی از از کار و تـلاش خـود انسـان مایـه مـی گیـرد، حتـی مالکیـت انتقالـی بایـد از ابتدایی کسـی مایـه گیرد کـه در پرتـو کار، مالکیـت چیزی شـده اسـت. و بهـره کشـی از اصـول اقتصـاد اسـلامی به شـمار مـی رود. بـر این اسـاس هیچ زمینـه ای بـرای حاکمیـت سـرمایه نبایـد باقـی بمانـد و امـوال غصـب شـده بایـد بـاز سـتانده و اصل چهـل و نهـم قانـون اساسـی اجـرا شـود. و تاکیـد بـر مالیـات هـای مسـتقیم از دیگـر اصـول اقتصـادی حـزب بـه شـمار مـی رفـت. د) سیاسـت خارجـی: سیاسـت خارجـی حـزب بر پایـه «نـه شـرقی نـه غربـی» اسـتوار و خواسـتار روابـط بـرادران بـه همـه مسـلمان های جهـان اسـت. بـا هیـچ قـدرت سـلطه گـر سـازگاری نـدارد. هرگونـه رابطـه اقتصـادی کـه امـکان بازگشـت سـلطه گـران را داشـته باشـد، بایـد قطع شـود. سـازمان هـای بیـن المللـی بـه عنـوان ابـزاری در دسـت هـا هسـتند. افشـای توطئـه هـای ابرقـدرت هـا، بـه خصـوص آمریـکای جهان خـوار از اهـداف اصلـی اسـت و در وزارت خارجـه بایـد انقلابـی بنیادیـن صـورت گیـرد. بایـد بـرای صـدور انقـلاب اسـلامی بـه نهضـت هـای آزادی بخـش کمـک شـود. کارکردهای حزب جمهوری اسلامی ایسـتادگی در یرابـر لیبـرال هـا و مقابلـه با اندیشـه هـای مخالـف برگـزاری انتخابات مجلـس و تدوین بـود. همچنینـی نقـش روزنامـه جمهـوری اسـلامی در افشـاگری نسـبت بـه جریـان هـای مخالـف، به ویـژه حـزب تـوده را از جملـه کارهـای ویـژه و بـزرگ حـزب بایـد شـمرد. دبیـر کل حـزب، روی کار آمـدن دولـت مکتبـی و حمایـت گسـترده از آن و منـزوی کـردن فتنـه گـران را از جملـه کارکـرد هـای حـزب بـه شـمار مـی آورد. ائتـلاف ایـن حـزب بـا جامعـه روحانیـت مبـارز در آغاز پیـروزی انقـلاب را بایـد از جمله کارکـرد های مهـم حـزب بـه شـمار آورد. افشـاگری دربـاره ضعـف و نارسـایی هـای دولـت موقـت و دیگـر لیبـرال هـا نیـز از جملـه اقدامـات موثـر حـزب بـه شـمار آورد.
🔻انحلال حزب بـه دلیـل کثـرت حـزب کـه رهبـران انقلاب نیـز بودنـد، خل أهـا و نیازهای اساسـی حـزب و عـدم تامیـن کادرهـای حـزب، و شـهادت رهبـران حـزب، افـت شـدید در ایـن حزب گردیـد. عـلاوه بـر ایـن یکـی از ضعـف هـای جـدی حـزب، عـدم دقـت لازم در موقـع عضـو گیـری و ثبـت نـام بـود. بـه دلیـل گسـتردگی کار و شـرایط سـهل عضوبـت، افـراد بـا مواضـع مختلـف وارد حـزب شـدند و به مـرور هسـته هـای اولیـه تفکرهـای مختلـف در بوجـود آمـد و موجـب تشـتت آرا و چندگانگی حـزب شـد و لطمـه شـدیدی بـه انسـجام تشـکیلاتی آن وارد آمد. ضعــف در و آمــوزش در کنــار اختــلاف ســلیقه میــان افــراد شــورای مرکــزی نیــز از جملـه دیگـر دلایـل تضعیـف حـزب شـده بـود. و همیـن اختافـات سـبب انشـقاق در میـان رهبـران حـزب گردیـد. نظـر رهبـران حـزب در بـاب موضوعاتـی ماننـد ولایـت مطلقـه فقیـه و دیگـر موضوعـات فکـری، بـه تدریـج سـبب شـکاف هـای سیاسـی نیـز گردیـد و دو جنـاح چـپ و راسـت از دل ایـن حـزب زاده شـدند. بـا شـدت گرفتن ایـن اختلافـات در سـال ۱۳۶۵ آیـت الله و هاشـمی رفسـنجانی ضمـن نامـه ای بـه امـام خمینـی خواهـان موافقـت ایشـان بـا انحـلال حـزب مـی شـوند و امـام نیـز بـا انحـلال آن موافقـت کـرده و حـزب منحـل اعـام گردیـد. 📚 ایران معاصر ✏️ علی دارابی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻۲-جامعٔه روحانیت مبارز تهران شرایط و زمینه های پیدایش: 🔳از اواسـط سـال ۱۳۶۵ طرفـدار امـام (ره) در تهـران تشـکلی در میـان خـود به نـام روحانیت مبـارز بـه وجـود آوردنـد. افرادی همچون ، ؛ مفتح، باهنـر، مهدوی کنی،خسروشـاهی، هاشـمی رفسـنجانی، شـجونی، کروبـی، و... از فعالیـن گرداننـده گان روحانیـت مبـارز بـه شـمار مـی آمدنـد. برنامـه ریـزی راهپیمایـی هـا، سـخنرانی در مسـاجد، تهیـه شـعار و در مجمـوع نهضـت عمدتـاً توسـط روحانیـت مبـارز صـورت مـی گرفت. 🔘از سـال ۵۶_ ۵۷ روحانیـت مبـارز بـه ویـژه بـا نـام هـای مطهـری و بهشـتی کـه بـه عنـوان رهبـران انقـلاب و حلقـه وصـل میـان امـام در و سـپس پاریـس بـا مـردم در ایـران عمـل مـی کردنـد، بیـش از همـه بـر سـر زیـان هـا بـود. و از همیـن رو ایـن گـروه نفـق بسـیاری را در جریـان انقـلاب اسـلامی بـازی مـی کـرد. 🔸بـا نگاهـی گـذرا بـر روز شـمار اسـلامی، نقـش جامعـه روحانیـت مبـارز تهـران در برگـزاری مجالـس یادبـود و گرامـی داشـت شـهدا، اعـلام عـزای ملـی، تعطیـل عمومـی در مناسـبت هـای ۱۵ خـرداد، برنامـه ریـزی هـا و تظاهـرات بـه ویـژه برگـزار نمـاز با شـکوه عید فطـر در تپـه های قیطریـه تهـران بـه امامـت شـهید مفتـح و سـخنرانی ایشـان و شـهید باهنـر نقـش برجسـته ایـن اجتمـاع در تشـدید مبـارزات ضـد رژیـم بـه طـور برجسـته و اساسـی نمایـان اسـت. 🔹ایـن تشـکل نقشـی بـر جسـته در فراینـد تدویـن و قانـون اساسـی، نقـد دولـت موقـت و نقشـی مهـم در شـورای انقـلاب را بـازی کردنـد. همچنیـن نقـش حکمیـت ایـن نهـاد میـان رئیـس جمهور (بنـی صـدر) و نخسـت وزیر (رجایـی) از جملـه اقدامـات مهـم ایـن گـروه بـود. نقـش فعـال این جریـان در مجلـس شـورای اسـلامی کـه ریاسـت آن بـا هاشـمی رفسـنجانی یکـی از اعضـای جامعـه بـود، و همچنیـن قـوه قضائیـه از سـال ۱۳۶۸ بـه بعـد بـا انتخـاب آیـت الله یـزدی، عضویـت برخـی از اعضـای جامعـه در شـورای نگهبـان، عضویـت در شـورای بازنگـری ، مجمـع تشـخیص مصلـح نظـام، فعایـت هـای مسـجد محـور، و همچنیـن امامـت نمـاز جمعـه از جملـه دیگـر فعالیـت هـای اصلـی جامعـه روحانیـت مبـارز بـه شـمار مـی رود.
🔻مواضع و دیدگاه های جامعه روحانیت جامعه روحانی مبارز 🔹از لحـاظ سیاسـی، فقیـه را بـه عنـوان یـک عنصـر مهم تلقـی مـی شـود و آن را محور نظـام و سـتون انقـلاب مـی دانـد و مشـروعیت نظـام را از آن مـی داند. 🔹بـه لحـاظ اقتصـادی، بـه بخـش خصوصـی و مشـارکت مـردم و کاهـش نقـش دولـت توجـه ویـژه ای دارد. در امـور فرهنگـی، یـک گرایـش سـنتی قـوی را تجویـز مـی کنـد و بـر حفـظ ارزش های معنـوی انقـلاب تاکیـد دارد. در سیاسـت خارجـی، نگرشـی بـاز دارد یعنـی اینکـه مـا عضـو جامعه بیـن الملل هسـتیم، بایـد رفتـاری داشـت کـه دیگـران را تحمـل کننـد. ارتبـاط بـا آمریـکا را نیـز بر اسـاس عزت و اقتـدار تعریـف مـی کننـد؛ در عیـن حـال کـه را رژیـم نـا مشـروع مـی داننـد. 🔸حفـظ آزادی مطروحـه در قانـون اساسـی هماننـد یـک اصـل اساسـی و بنیـادی محسـوب مـی شـود. از نظـر آنـان سـرمایه سـالاری و حاکمیـت پـول یکـی از خطـر هایـی اسـت کـه همـواره جوامـع در حـال توسـعه را تهدیـد مـی کنـد. 🔹در بـاب جامعـه روحانیـت مبـارز بایـد بـه نـکات زیـر توجـه نمـود: جامعـه روحانیـت همـواره در همه صحنـه هـای انتخابـات حضـور جـدی و موثـری داشـته اسـت، ایـن جامعـه تمـام خصوصیـات یـک ذی نفـوذ را دارا مـی باشـد، این تشـکل در تحـولات جمهوری اسـلامی همواره نقشـی مهـم را بـازی کـرده اسـت، دو حـوزه علمیـه مـروی و دانشـگاه امـام صـادق (ع) در تهران کانـون اصلی جامعـه روحانیـت مـی باشـد، بافـت و شـالکه نیروهـای اصلـی ایـن جریـان بیـش از آنکـه فکـری و نظـری باشـد، مدیریتی- اجرایی اسـت. 🔸و در نهایـت بایـد گفـت کـه ایـن تشـکل از سـال ۱۳۶۶ دچـار انشـقاق شـد و مبـارز از آن منشـعب شـد. پـس از در گذشـت آیـت الله مهـدوی کنـی، آیـت الله موحـدی کرمانـی ریاسـت ایـن تشـکل روحانـی را عهـده دار مـی باشـد. 📚 ایران معاصر ✏️ علی دارابی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی