🔴آخرین تحولات نظامی در استان مارب و الجوف.
🔺در محور شمالی استان مارب مقاومت یمنی موفق شدکه چند منطقه ی استراتژیک را در غرب جدافر در غرب منطقه ی العلم را آزادسازی کند.
🔺در محور غربی استان مارب، درگیری های سنگینی در جریان است و عمدتا مقاومت درحالت هجومی قرار دارد و پیشروی هایی نیز داشتند، جزئیات این پیشروی ها را به زودی منتشر می کنیم
🔺چند فرمانده با تعدادی ازنیروهای خود در استان الجوف وفاداری خودشان را به مقاومت یمنی و دولت صنعا اعلام کردند.
🔺برخی رسانه ها از برکناری منصورهادی نخست وزیر مستعفی حکومت اصلاحات یمن حکایت دارد.
@rahroshaan
▪️▪️▪️▪️▪️
راه روشن
🔴آخرین تحولات نظامی در استان مارب و الجوف. 🔺در محور شمالی استان مارب مقاومت یمنی موفق شدکه چند منطق
همراهان گرامی در این ایام عزیز برای نصرت و پیروزی سربازان مظلوم یمن در فتح و بازپس گیری مناطق بسیار حساس ماُرب دعا کنیم .
اللهم انصر جیوش المسلمین بعلی امیر المومنین 🏴🙏
🔻ادامه مبحث #جریان_شناسی_اجتماعی_سیاسی_روحانیت
🔹از آنجا كه شناخت، گونه ها و اَشكال مختلفى همچون توصيف، تبيين، تحليـل، تفسـير، سنخ شناسى و پيشينه شناسى دارد، نخست در اين تحقيق بايد مشخص شـود مـراد از شـناخت، در كلمۀ تركيبى جريان شناسى چيست؟
🔸 اگرچه ممكن اسـت در چنـين مطالعـه ای تمـام ايـن شناسايى ها مد نظر باشد، اما در اين جستار كوتـاه تـلاش بـر ايـن اسـت كـه تنهـا توصـيفى از ويژگى ها، اشتراك ها و همانندی های طيف ها، جريان های فكری رايج در حوزه علميۀ معاصر مد نظر قرار گيـرد از. ايـن رو، مهم تـرين هـدف در ايـن تحقيـق شـناخت و توصـيفى كلـى از جريان های فكری رايج در حوزه علميۀ پس از پيدايش انقلاب اسـلامى - در سـه دهـۀ اخيـر است. اگر چه هيچ جريان و انديشـه ای را نمى تـوان بـدون در نظـر داشـتن پيشـينه و خاسـتگاه اصلى اش مورد مطالعه قـرار داد، امـا از آنجـا كـه ايـن نوشـتار مـوجز در پـى تبيـين و #تحليـل انديشه های جريان های مختلف نيست، به توصيف آنهـا در طيف هـای گونـاگون و بـه حسـب ترابط و تعامل های آنها با پديده های انديشه ای اين سه دهه بسنده شده است.
🔹 اين مقاله حاصل يك مطالعۀ علمى روشمند است كه با مشاركت و همكاری پژوهشـگران حوزوی و علوم اجتماعى و سياسى به روش كيفى و با بهره گيری از ديدگاه های ايشان در طى مصاحبه های مختلف كه مفيد به نظر مى رسد، اجرا شده و تجميع نظرات افراد شاخص در هـر يك از جريان های سازمان #روحانيت، با بهره گيـری از مصـاحبۀ عميـق و نيـز بررسـى اسـنادی انجام شده است.
🔸 در مصاحبۀ عميق، رويكرد پژوهشگر كما بيش خاصـيت هـدايت كننـدگى دارد؛ چـرا كـه موضوع مورد #مصاحبۀ عميق از سوی او پيشـنهاد مى شـود و پژوهشـگر آزادی كـاملى در اداره مصاحبه دارد، همان طور كه مصاحبه شونده نيـز در پاسـخ هـايش از #آزادی كامـل برخـوردار است. در تكنيک مصاحبه عميق، كه در اين جا عمدتاً بر فرد متمركز است، پژوهشگـر تـلاش مى كند محتوای پنهان مصاحبه را مشاهده كرده و آن را به شيوه ای كيفـى تحليـل كنـد. بـرای نمونه، در اين پژوهش ـ برای يافتن انگيزه ها - پژوهشگر در پـى آن اسـت كـه از دلايـل نـوع رويكرد مصاحبه شـونده بـا موضـوعات متفـاوت آگـاه شـود و همـۀ چيزهـايى كـه از دور يـا نزديك به موضوع مربوط است را در نظـر بگيـرد؛ امـا تنهـا بـه همـين امـر بسـنده نمـى شـود؛ پژوهشگر با شيوه ای كما بيش هدايت كننده مصاحبه شونده را به سوی هدف خود مى رانـد تـا از تداعى ها و نظرات او در هنگام انتخاب و اظهاراتش آگاه شود.
🔻 برای انجام اين مصاحبه ها ابتدا با تشـكيل جلسـات كارشناسـى مشـورتى، نفـر ۶۰ از افـراد گزينش و از بين آنها در نهايت ۲۰ نفر برای مصـاحبۀ ژرفـايى انتخـاب شـدند. كوشـش شـده توزيع اين افراد كه از فضای حوزه به حساب مى آيند، به گونه ای باشد كه از همۀ جريان هـای حوزوی حضور داشته و نمونۀ نمايانى از كلّيت جريان های حوزه باشند. بنابراين، انتخاب افراد مصاحبه شونده اتفاقى نبوده، بلكه با گونه شناسى جريان هـا، افـراد مـورد مصـاحبه بـه صـورت خوشه ای با نظر اكثريت تيم پژوهشگر، بين مراكز حـوزوی توزيـع شـده اسـت و بـرای انجـام مصاحبه ابتدا يك پرسش نامۀ نيمه ساخت يافته يا هـدايت شـده تـدوين شـد و بـرای پرهيـز از يک سو نگری و رعايت اصل فراغت ارزشى - افزون بر توزيع هدفمند مصـاحبه شـوندگان - انجام مصاحبه نيز به اراده جمعى واگذار شد و مصاحبه توسـط تعـدادی از كارشناسـان علـوم اجتماعى با تحصيلات عالى #حوزوی انجام پذيرفت و حاصل آن با مسـتندات مكتـوب ديگـر كه حاصل مطالعات و محتوای مصاحبه های ديگری است كه پيشتر انجام شده، با بهره گيری از روش تحليل محتوای كيفى استخراج و دسته بندی شد.
🔹 از آنجا كه پژوهش به لحاظ روشى - بنا به ماهيت موضـوع - بـا روش #كيفـى اجـرا شـده، گروه پژوهشى تلاش كرد تا آگاهانه در حد امكان، سويه های ارزشى را در پرانتز قـرار داده و نگرش علمى را جايگزين كند.
🔸 تذكر اين نكته لازم است كه چون جريان شناسى بـا توجـه بـه پيچيـدگى مسـائل حـوزه و تنوعات فكری، اجتماعى و #سياسى تنظيم شده و بر حسب ملاک های مختلـف انجـام گرفتـه، گونه های مختلف ارايه شده، از ويژگى طرد متقابل برخوردار نيست. بنابراين برخـى مصـاديق ممكن است از حيثيت های مختلف در چند گونه قرار بگيرنـد و بـه جهـت تـداخل معيار هـا و مؤلفه های گونه شناسى #جريان ها، با افرادی روبه رو شويم كه در دو يـا چنـد جريـان شـناورند.
از اين روی، #گونه شناسى موجود از ويژگى شبكه ای برخوردار است.
🔹روشـن اسـت از آن جـا كـه جريان هـای اجتمـاعى حاصـل انديشـه ها و عملكرد هـای قشـر متخصص جامعه است از اين رو، در يک مطالعه جريان شناسى، به لحاظ منابع انسانى، عناصـر توزيع كننده چندان نقش مهمى نداشته و تنهـا متكـى بـه دو گـروه بـا اهميـت نظريـه پردازان و شارحان بوده ايم.
#انتشارصرفا_با_لینک_کانال_راه_روشن
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷🏴
@rahroshaan
▪️▪️▪️▪️▪️
🔻تكثر ها و منظر ها
از ميان #تكثرهای مختلفى كه در حوزه های علميه جريان دارد، عمده ترين آنها پنج تكثـر مهـم است كه از درون، منشاء بسياری از تفاوت هـا و مناقشـات در ميـان روحـانيون و طـلاب شـده است:
۱. تكثر هايى كه ريشه در رخداد های علمى و انديشه های اجتماعى پيشين دارند (مانند اقبال آنان در كشف معرفت دينى، تعامل با اهل سنت و ؛...)
۲. تكثر هايى كه برخاسته از مواجهۀ روحانيت با مدرنيته و مسائل دنيای جديد است؛
۳. تكثر هايى كه برخاسته از توجه به امر سياسى است.
۴. تكثر هايى كه برآمده از ترابط روحانيت با جمهوری اسلامى است.
۵. تكثرهايى كه برآمده از مسائل صنفى روحانيت و حوزه های علميه است.
منظر اول: روحانيت و معرفت دينى و مذهبى
نخستين منظر شامل تكثر هايى است كه پيشينه و تباری در گذشـتۀ حوزه هـای علميـه دارنـد و اكنون نيز به عنوان نقاط مناقشه خيز، #حوزويان را از درون دچار تكثر مىكنـد، ايـن تكثرهـا از چند جهت قابل بحـث اسـت، امـا در اين جـا تنهـا بـه دو جنبـۀ مهـم آن اشـاره مى شـود؛ يكـى سنخ بندی روحانيت به لحاظ نوع #روششناسى معرفت دينى و منطـق فهـم ديـن و ديگـری در نوع تعامل آنان با اهل سنت.
۱-منطق فهم دين
مراد از منطق #فهم_دين، سامان های به هم پيوسته و منسجم برای كشف قضايا و روش شناسـى معرفت دينى است. در واقع منطق فهم دين دانش كاربرد #رهيافت معرفتـى امتزاجـى بـه ديـن، براى كشف و فهم گزاره ها و آموزه هاى آن و سنجش و آسـيب شناسـى معرفـت دينـى اسـت ( نک، رشاد، علی اکبر، ۱۳۹۳، ۴۲_۴۳) در وضعيت كنونى حوزه های علميه، مى توان موضع و نگـرش روحانيـت بـه ايـن مسـئله و شيوه كشف قضايای دينى و روش معرفت شناختى آنان را ذيل سه گروه صورت بندی كرد:
الف) معتقدان به منبع عقل و نقل در كشف معرفت دينى
🔸گروه زيادی از #روحانيون به هماهنگى عقل و نقـل- بـه عنـوان منبـع كشـف ديـن - اعتقـاد دارند. اين گروه عقل نظری، عقل عملى، عقل تجربى و عقل تجريـدی و عقـل اشـراقى را در كشف معرفت دينى مؤثر مى دانند و معتقدند همچنان كه تعـارض ميـان احاديـث را بـه وسـيلۀ تعادل و تراجيح، عام و خاص و مطلق و مقيد مورد ارزيابى قرار مـى دهـيم، لازم اسـت همـين شيوه را به هنگام تعارض ميان #عقل و نقل به كار گيريم. رو از اين ، عقل، نزد اين گروه، نه تنها در كشف موضوعات بلكه در كشف احكام نيز كارگر است.
ب) استناد محدود عقل
🔹گروهى ديگر از حوزويان، عقل را در يك محدوده خاص به رسميت شناخته و خطـوط و حدودی را فراروی داوری های عقلى قـرار مى دهنـد و عقـل را از داوری در بـاره فراتـر از آن حدود منع مى كنند. اين گروه ضمن آن كه عقل نظری را مستند به بديهيات مى داند، به اعتبـار عقل عملى در كشف پارهای از جزئيات و اعتبار عقل عرفى در كشف موضوعات معتقدند. تفاوت اين گروه با گروه قبل، آن است كه گروه قبل، تحميل هيچ محدوديتى را بـر عقـل نمى پذيرد و هرگونه محدوديتى را كه برای عقل باشد، ذاتى آن مى داند؛ و لكن اين گـروه از عقل استفاده كلامى و جدلى مى كنند.
🔸شايد بتوان گفت قائلين به اين دو گفتمان، بـه عنـوان متـدولوژی منسـجم، شـاكلۀ اساسـى تفكر حوزه و #روحانيت را تشكيل مى دهد.
ج) معتقدين به عقل استنباطى
🔹اين گروه برای عقل هيچ گونه داوری قائل نبوده و اگر داوری ای را بپذيرند بـرای اسـتنباط از نقل مى باشد؛ در واقع در اين مرتبه، عقل به دليل اينكه عهده -دار اسـتنباط از نقـل اسـت بـه عنوان عقل استنباطى از آن ياد مى شود (نک: پارساییان ۱۳۸۸، برنجکار، ۱۳۹۱) اين گروه از #روحانيون، افزون بر نقل، به عقل نيز بها مى دهند، اما عقل برای آنها منبع كشف ديـن نيسـت. بـه عبـارتى ديگر، آنان عقل پيشينى و عقل منبعى مستقل از نقل را قبول ندارند و از آن تنها به عنوان ابزار پسينى ما بعدا ايمان استفاده مى كنند. ايـن گـروه كـه در پـى تأسـيس فلسـفه شـدن اسـلامى هستند از ميراث دانشى مسلمانان يعنى فلسفۀ ما صدرا، منطـق ارسـطويى و اصـول فقـه گـذر مى كنند و به جز فقه ترميم شده، دانش ديگری از ميراث قبل را قبول ندارند.
#راه_ما_روشن_است🇮🇷🏴
#حوزه_علمیه_خواهران
#سیاست_ما_عین_دیانت_ما
#راه_روشن را به دوستان خود معرفی کنید.
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
▪️▪️▪️▪️▪️
#انتشار_صرفا_با_لینک_کانال_راه_روشن
🔔 #بستهخبری| دومین کنگره بینالمللی قدس شریف با حضور شخصیتهای ملی و بینالمللی از کشورهای مختلف، امروز به صورت مجازی برگزار شد
➖➖
🔻آیت الله اعرافی:
دوران شکست رژیم صهیونیستی از جبهه مقاومت آغاز شده و ادامه دارد
hawzahnews.com/xb8xk
🔻نماینده رهبری در امور حج و زیارت:
ظلم بر ملت فلسطین نیز مثل همه ظلم ها به پایان می رسد
hawzahnews.com/xb8xs
🔻شیخ بدرالدین حسون عالم اهل سنت سوریه:
صهیونیست ها هیچ نسبتی با یهود و حضرت موسی و سلیمان(ع) ندارند
hawzahnews.com/xb8xp
🔻قدیر آکاراس فعال مذهبی ترکیه:
امنیت فلسطین برابر با امنیت همه جغرافیای اسلام است
hawzahnews.com/xb8xJ
🔻نماینده جنبش جهاد اسلامی:
شکست صهیونیست، پیروزی جهان اسلام بر استعمارگران است
hawzahnews.com/xb8xK
🔻نایب رئیس آل آندیا ملی کونسل هند؛
مسلمانان برای آزادی قدس متحد شوند
hawzahnews.com/xb8xH
🔻سهیل اسعد طلبه آرژانتینی و مبلغ بینالمللی؛
فلسطین هنوز در وجدان انسانهای آزاد جهان زنده است
hawzahnews.com/xb8xG
🔻نماینده نخست وزیر مالزی در امور خاورمیانه:
انقلاب اسلامی در عمل از اسلام و مسلمانان دفاع کرده است
hawzahnews.com/xb8xQ
🔻عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل:
صهیونیستها در روزهای اخیر ضربات صاعقهواری را در اراضی اشغالی خوردند
hawzahnews.com/xb8xR
📕 در حاشیه کنگره قدس شریف؛
کتاب قلمهای قدسی رونمایی شد
hawzahnews.com/xb8xn
🔻نماینده آیت الله عیسی قاسم:
حملاتی اخیر، رژیم صهیونیستی را متزلزل کرده است/رژیم صهیونیستی از همه طرف محاصره شده است
hawzahnews.com/xb8xV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_استوری
عصبانیت حضرت امام رضوان الله علیه از رئیس جمهور
#امام #امام_خمینی #انتخابات #رییس_جمهور #رئیس_جمهور #حسن_روحانی #روحانی #قاجار
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷🏴
@rahroshaan
▪️▪️▪️▪️▪️
2.mp3
4.54M
#مناجات
آنقدر من نیامدم پیشت
چهرهام آشنا نمیآید
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷🏴
#مناجات
@rahroshaan
▪️▪️▪️▪️▪️
🕋📜🕋📜🕋
🕋
#معرفت_حضرت_قرآن
#تفقه_در_آیات_حضرت_قرآن
🔰تفقه در آیات حضرت قرآن
☑️از دیگر مصادیق انس با حضرت قرآن، «تفقه» در کلام خداوند عزوجل است. تفقه به معنای تعمّق است ؛ به تعقّلی که عمیق باشد، تفقّه گفته می شود. به عبارت دیگر، تفقه مرتبه ای است که به عمیق شدن در آيات حضرت قرآن اطلاق می شود و متوجه بواطن حضرت قرآن است؛ نیاز به نورانیت علم دارد و تنها شأن متفقهون و متعمقون می باشد (و نه عموم).
◀️در چندین آيه از آیات حضرت قرآن، به تفقه در کلام الهی اشاره شده است؛ شریفه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه، به متخلّق شدنِ گروهی از مؤمنین (یعنی خواص) به شأن تفقه در دین، أمر می نماید و شریفه ۹۸ سوره مبارکه انعام، با بیان «قوم یتفقهون» به خواصی اشاره می نماید که به شأن تفقه کلام خداوند و عمیق شدن در معانی و بواطن حضرت قرآن نائل آمده اند:
✨...انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون
(سوره انعام، آيه ۶۵)
✨...قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُون
(سوره انعام،آيه ۹۸)
✨وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون
(سوره توبه، آیه ۱۲۲)
⏪گرچه در هر زمان و عصری، عالِمانی به صورت نسبی به شأن تقفه در آیات حضرت قرآن نائل آمده اند، اما این شأن در کامل ترین صورتش، مخصوص خواصی از حاملان علم در آخرالزمان است که در کلام امام سجاد (علیه السلام)، «متعمّقون» نامیده شده اند. مطابق کلام آن حضرت، آیاتی از حضرت قرآن که حامل مضامین والای توحیدی است را تنها آنان می توانند تفقه نموده و در آن عمیق شوند.
🔹حضرت زین العابدین علی بن الحسین السجاد (علیه اسلام) فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»؛
🖋خداوند عزوجل می دانست که در آخرالزمان گروههایی اهل تعمق (متعمقون) یافت خواهند شد، لذا سوره مبارکه توحید و آیاتی از سوره مبارکه حدید (تا «وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ») را نازل فرمود.
📔التوحيد (للصدوق)، ص ۲۸۳
✔️همانطور که پیشتر نیز بیان شد، آیات حضرت قرآن دارای ظواهر و بواطن است. غور در بواطن با تفقه در آيات که همان تعقل عمیق است، مصداق دیگری از مصادیق انس با حضرت قرآن به شمار می رود که مخصوص متعمقون و متفقهون می باشد. از آنجا که در آخرالزمان به عنایت حضرت مولانا حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) عقول کامل می شود، لذا شأن تفقه در آیات حضرت قرآن که همان «تعقّل عمیق» است، مخصوص آنان معرفی شده است.
📔 الكافي ، ج۱، ص ۲۵
🕋
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
🕋
#معرفت_حضرت_قرآن
#تعقل_در_آیات_حضرت_قرآن
🔰تعقل در آیات حضرت قرآن
☑️از دیگر مصادیق انس با حضرت قرآن، «تعقل» در کلام الله است که در بسیاری از آیات حضرت قرآن، به این أمر توصيه و سفارش شده است :
✨إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون
(سوره یوسف، آیه ۲)
✨..كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون
(سوره بقره، آيه ۲۴۲)
✨وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُون
(سوره عنکبوت،آيه ۴۳)
◀️حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) تعقل در آیات الهی را اینگونه توصیف نمودند:
▫️ای هشام، خداوند عزوجل در کتاب خویش، اهل عقل و فهم را بشارت داده است.. خداوند با عقل، حجت را بر مردم کامل نموده است.. اهل تعقل را موعظه نموده و آنان را به آخرت ترغیب نموده..و آنان را که تعقل نمی کنند، از عذاب خود تخویف داده است
[ حضرت در خصوص هر یک از موارد فوق، به آیه ای از آیات حضرت قرآن استناد می نمایند و سپس می فرمایند:]
▫️ای هشام عقل با علم همراه است:
➖«وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُون » (سوره عنکبوت، آیه ۴۳)
📓الكافي ؛ ج۱ ص۱۳
🖋آنچه که از حدیث فوق استنباط می شود، همراهی عقل با علم است و به عبارت دیگر، تعقل در آيات حضرت قرآن نیاز به نورانیت علم دارد. چنانکه شریفه ۴۳ سوره مبارکه عنکبوت بیان می نماید: وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُون : به شأن تعقل در آيات حضرت قرآن نمی رسند؛ مگر عالِمان.
🔷بنابراین تعقل در آیات حضرت قرآن بر خلاف تدبّر و تفکر که آن را مخصوص عموم مردم و متوجه تأمل در «ظاهر» آیات معرفی نمودیم، شأنی است که نیاز به نورانیت علم دارد و بندگانی که عالِم باشند، می توانند در آیات حضرت قرآن تعقل نمایند.
🔷مجهز بودن بنده به نورانیت علم، به معنای بهره مندی او از احادیث و کلام حضرات قرآن ناطق (علیهم السلام) است که در زیارت جامعه کبیره وارد شده است: و کَلامُکُم نور: کلام شما نور است.
🖋لذا بندگان با کمک ثقلِ حضرت قرآن می توانند در آیات حضرت قرآن تعقل نمایند:
▫️إنّي تاركٌ فيكم الثقلين ...كتابَ اللَّه وعترتي أهلَ بيتي، لن يفترقا حتى يردا عليّ الحوضَ
📔الکافی ج۱ ص۲۹۴
☑️با بهره مندی از نورانیت علم که همان کلام اهل بیت (علیهم السلام) است، می توان در آیات حضرت قرآن تعقل نمود و به واسطه این تعقل، کلّ خیر (اعم از خیر دنیوی و اخروی ) را کسب نمود که فرمودند:
▪️بِالْعَقْلِ تُدْرَكُ الدَّارَانِ جَمِيعاً وَ مَنْ حَرُمَ مِنَ الْعَقْلِ حَرُمَهُمَا جَمِيعاً
▫️به واسطه عقل، خیر دنیا و آخرت درک می گردد و کسی که از نورانیت عقل بهره ای نبرده باشد، از هر دو محروم می شود.
📔بحار الانوار،ج۷۷ ص۱۶۰ و ج۷۸ ص۱۱۱
✔️بنابراین تعقل در آیات حضرت قرآن نیز یکی دیگر از مصادیق انس با حضرت قرآن است که میزان انس بندگان با حضرت قرآن از راه تعقل، به میزان بهره مندی آنان از نورانیت علم بستگی دارد: وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُون.
🕋
🕋📜🕋📜🕋